Společnými vítězi Ivančuk a Carlsen

26.03.2010 12:03 | Amber 2010

Poslední kolo přineslo skutečně neuvěřitelně dramatický závěr turnaje. Hned v první partii se Carlsenovi stala skutečná tragédie, když v sice trochu horší, ale hratelné pozici (navíc s výrazně lepším časem) jednotahově nastavi...

Poslední kolo přineslo skutečně neuvěřitelně dramatický závěr turnaje. Hned v první partii se Carlsenovi stala skutečná tragédie, když v sice trochu horší, ale hratelné pozici (navíc s výrazně lepším časem) jednotahově nastavil dámu. Ivančuk krátce poté dal svou partii za remízu, čímž s norským mladíkem opět srovnal krok. V poslední partii pak předvedli svou bojovnost a vůli po vítězství: oba dva využili výhodu bílých figur, své partie vyhráli a podělili se tak se 14,5 body o 1. místo. Bronz vybojoval se 13 body Kramnik, nepopulární brambora zbyla na Griščuka (12,5b), který sice suverénně ovládl turnaj naslepo, ovšem v rapidu nasbíral příliš málo bodů.

Konečné pořadí po 11. kole

Ukázky z partií

Ivančuk - Gelfand, pozice po 21...Sd7

Ivančuk (2748) - Gelfand (2750)
Amber 2010 Rapid Nice (11.1), 2010
Z Ruské vznikla divoká pozice, ve které sice černá dáma vyhnala bílého krále do centra, černý král je však na tom o poznání hůře. Navíc svým posledním tahem (21...Sd7?) Gelfand Ivančukovi vyloženě nahrál na smeč: 22.Vxg4! Sxg4 23.Jg5! Velice pohledná kombinace, dámu samozřejmě nelze brát pro dvojtahový mat 23...Sxe2 24.h7+ Kh8 25.Jxf7# 23...Se6 24.Sd4! Da2 25.Vg1+- Všechny bílé figury míří na černého krále, který je naprosto bezmocný. Zbytek už je pouze otázkou propočtu. 25...c5 26.Sh7+ Kh8 27.hxg7+ Sxg7 28.Jxf7+ Sxf7 29.Sxg7+ Kxh7 30.Dd3+ Kg8 31.Sf6+ Kf8 32.Dxd6+
1-0

Griščuk - Carlsen, pozice po 25.Sxf1

Griščuk (2756) - Carlsen (2813)
Amber 2010 Blind Nice (11), 2010
V této pozici Magnus zahrál 25...Dxe4??, neboť se domníval, že bílá dáma stále ještě stojí na d2 (na e3 šla ovšem již v 18. tahu). Po 26.Dxe4 mu samozřejmě nezbylo nic jiného, než se vzdát. Přitom např. po 25...Sxb2!? 26.Kxb2 Df6+ 27.Dc3 Dxf1 by měl velmi dobré šance na remízu.
1-0









Partie k přehrání

Odkazy

Oficiální stránky turnaje
20x 1220x David Kaňovský
Fotogalerie
Komentáře (20) Aktualizovat
30.03.2010 01:25 | Autor neznámý

Nejlepší by bylo, kdyby divokou kartu na elo dostal David Navara

30.03.2010 00:04 | Autor neznámý

Obávám se, že Ivančuk za současného předsedy FIDE divokou kartu nikdy nedostane...

29.03.2010 22:23 | Autor neznámý

Já vím, právě proto jsem vzhledem k místu konání Baku zadoufal, že druhým postupujícím bude někdo domácí, aby měl šanci Ivančuk nebo Griščuk, která já bych tam viděl raději - je to prostě otázka fandění, jako ve fotbale apod.

29.03.2010 22:19 | Autor neznámý

Jenom bych doplnil, že Kamsky tam je jako poražený ze zápasu vyzyvatelů z r.2009 (kdy prohrál z Topalovem), hráč nominovaný organizátory musí mít Elo přes 2700 (já bych tipoval Mamedarova) a druhý z GP může být kromě 2 níže zmíněných ještě Griščuk, Wang a Leko.

29.03.2010 22:13 | Autor neznámý

ad Imouse a albert: pánové, připusťme si, že je to otázka fandění a osobních sympatií, takže tyhle spory nemají racionální základ. Svou statistikou jsem jen reagoval na výjimečně (podle mne neobjektivně) zbožňující reakce na jistě geniální osobnost pana MC. Tudíž skutečně uvidíme až v budoucnosti, v tom máte pravdu. Prostě je mi protivný kult superhvězd (možná pro někoho projev české malosti ) a zejména se mi nelíbí argument, že těch šachistů z okruhu bývalého SSSR je "dvanáct do tuctu", čemuž se MC vymyká svou národností. Jestli osobností jako jsou pánové Kramnik, Gelfand, Ivančuk, Aronjan, případně další Slovan Topalov nebo dokonce, ó hrůzo, Asiat Anand, je dvanáct do tuctu.... no, spíš ne.

Nevím, kdy začala spolupráce s Kasparovem (prý už skončila), ale za poslední rok prohrál MC s Kramnikem i v Dortmundu. A ta partie ve Wijku (...ještě jak") - no tak, že se nechal výjimečně dotlačit do časové tísně a udělal hrubku, což je způsob, jakým často sám vyhrává, že. Právě ta rychlost propočtu je jeho hlavní přednost a tudíž mě právě proto zaujalo, že na Amberu, kde je to rozhodující faktor, udělal proti těm, co se ho přestávají bát, 3 z 10. Ale nemá to cenu, znovu jsem si osvěžil turnaj v Nankingu, kde MC vyhrál o 2,5 bodu před Topalovem - a zjistil, že diskutéři se dělí na dva tábory (Go Magnus versus skeptici).

No a třeba vyroste i konkurence, stejně starý Le Quang Liem z Vietnamu (nyní 2689) se o 100 ELO bodů zlepšil za pouhý rok, na uzavřený turnaj ho zatím nikdo, zdá se, zatím nepozval. Tím je pro mne diskuse skončena.

29.03.2010 21:35 | Autor neznámý

Talent 19: netuším, je v tom trochu zmatek, na stránkách FIDE je jen místo konání Baku (že by všechna čtyři čtvrtfinále na jednom místě?). A podle všeho jistými účastníky zápasů kandidátů jsou: poražený ze zápasu o MS (Anand nebo Topalov), vítěz SP Gelfand, Kamsky – tady není jasné proč, jistý vítěz GP Aronjan a na rating Carlsen a Kramnik. Pak ještě snad druhý v pořadí GP, na což je zatím víc uchazečů, mj. Radžabov a Gašimov, takže kdyby to byl někdo z nich, bylo by to z mého pohledu prima, protože ázerbajdžánský vlk by se nažral (vzhledem k místu konání). Poslední turnaj GP už na stránkách FIDE naskočil na květen v Astrachani. Posledního prý určí FIDE a pokud by to nemusel být některý z Azerů, mohl by to být Ivančuk, kterému bych to přál nejvíc (navíc by asi hned ve čtvrtfinále hrál s Carlsenem a měl bych komu přát, ačkoli by MC byl jasným favoritem, ale krása sportu je v tom, že favorit vždy nevyhraje).

Jakkoli zde občas rád diskutuji, k Vaší druhé otázce nemám co říci, nejnižší soutěž, kterou sleduji, je 2.liga, kde hraje můj syn  

 

29.03.2010 09:27 | Autor neznámý

lmouse: výstižně shrnuto, podepisuju každé slovo. S Magnusem se člověk nikdy nenudí, hraje na výhru vždy a když už musí zachraňovat remízu, tak i to je často z říše neskutečna - viz jeho partie na Amberu v rapidu s Gashimovem a Kramnikem.. Proto: Go Magnus !! 

29.03.2010 08:56 | Autor neznámý

to noElo: hezká statistika, takže ji shrnu - od ohlášení spolupráce s Garrim vyhrál/spoluvyhrál všechno kam přijel, s vyjímkou Talova memoriálu kdy 1.polovinu odremizoval nemocný pod práškama a ve 2. to skoro všem natřel a nechybělo moc... :-)

k tomu elu - pokud si uvědomíš že si započítal 2.5 roku tedy dobu kdy se z hvězdičky drápal na pozici number 1, tak je obdivuhodné že si ty statistiky s top špičkou udržel vyrovnané. On si je bude vylepšovat i s nima - dej mu čas :-) vždyt od linares 2009 prohrál 1!! partii /s Kramnikem ve Wijku a ještě jak.../ Já si všimnul že hráči co vyskočí přes 2700 a začnou tyhle děla potkávat najednou zjišťují že černýma maj problém najít vyrovnání a bílejma jsou děravý a soustředěj se na to hlavně neprohrát. To Magnus se nikdy nebál a hrál s otevřeným hledím vzdycky a s kazdým a proto se ho dneska bojej oni/všichni :-)

27.03.2010 20:48 | Autor neznámý

Nevíte někdo jak dlouhý je cyklus o MS, než se utkají 2 nejlepší? 3-4 roky přibližně?Děkuji za odpověď...Kdo si myslíte, že by mohl z českých mladých šachistů v budoucnu nejvíce vyniknout nejen na národní úrovni? Já osobně tipuji Janu Maříkovou, která se stále zlepšuje a už teď má na "svém kontě" několik výborných umístnění např na ME...

27.03.2010 18:27 | Autor neznámý

talent 19: Závistivé statistiky? No, pokud se závistí rozumí, že bych byl raději 19letým 2800 než třikrát tak starou nulou, tak se k ní přiznávám.

Jen mě Váš první příspěvek inspiroval k ověření, jak to tedy je. Možná to může být pro některé zdejší návštěvníky zajímavé. Problém je v tom, že kromě obdivného úžasu nad krásou tvorby těch nejlepších vnímáme všichni šachy jako sport, kde nás zajímá, jak to dopadne - no a já bych to určitě nechtěl vědět předem. V sedmdesátých letech jsem přál Spasskému proti hulvátskému Fischerovi, ač byl Rus - ti tu v té době nepatřili k oblíbeným.

Z mé strany závěr diskuse: Vám je 19 jako MC, tak se snažte, a pokud byste si s ním někdy zahrál, nebojte se ho předem. To není ironie, sám jste poznamenal, že důležitý je růst - a v šachu není přísně omezen věkem.

27.03.2010 16:56 | Autor neznámý

Vždy je důležité růst hráče, zda se zlepšuje nebo stagnuje a potom aktuální forma... statistiky od noEla mi přijdou spíše Závistivé, aby ukázal, že Carlsen neni tak dobrý... na nějaké statistiky z minulých let, kdy se Carlsen rapidně zlepšoval se nikdo neptá, ale vždy se kouká na aktuální výsledky, které jsou vynikající  a NE s kým kdysi prohrál a kolik má procent úspěšnosti...myslím si,že Magnus Carlsen bude kralovat superturnajům, hlavně ve vážných partiích....

27.03.2010 11:44 | Autor neznámý

...: z absolutní špičky - tím míním GM, kteří nehrají openy, kde se rezultativní výsledky dosahují snadněji - má ve sledované době 68% remíz Anand a Lékó, 67% Gelfand a Kramnik. Carlsen má 55%, pod padesáti procenty remíz jsou jediní dva - celkem očekávaně Topalov se 46% a Morozevič dokonce se 36%. Jinak např. Navara 44% a Nakamura 31% - ale tihle dva zatím bohužel do téhle společnosti nepatří, ale snad se dočkáme.

Podíval jsem se ze zvědavosti na Kasparova, který v evidenci pořád figuruje - a zdá se, že bude "slavit" páté výročí, kdy se rozloučil s závodní kariérou. Poslední ELO  2812 má z května 2005.

26.03.2010 22:28 | Autor neznámý

Boris Gelfand 67 procent remíz - možná má někdo víc.... Jsou to dvě třetiny. Zítra možná začnu statisticky zkoumat víc... Pro dnes dobrou noc.

26.03.2010 22:15 | Autor neznámý

Mam dve poznamky.1.Statistika pana noElo je obdivuhodna, avsak nesouhlasim, ze B.Gelfand je remizovy hrac.2.Podporuji vyzvu, any se D.Navara venoval spise sachu, nez studiu.Vzdyt vysokoskolaku je nepreberne mnozstvi, ale lidi, kteri maji sanci stat se nezapomenutelnym ve svete sachu je minimum.Tim mene tech nasich.

26.03.2010 21:56 | Autor neznámý

...a omlouvám se, že jsem Vás do té statistiky super GM zatím nezařadil, pane Navaro.

26.03.2010 21:54 | Autor neznámý

Ještě vlastenecký dodatek pro pana GM Navaru, pokud to bude číst... s Vámi má podle statistiky MC skóre +1=1-1. Takže, dostudujete-li zdárně logiku, s kterou máte problémy - a budete se věnovat šachu na sto procent, možná, že ten zápas o MS s MC čeká třeba Vás. Je jasné, komu by všichni diskutéři na českých šachových stránkách fandili...

26.03.2010 21:37 | Autor neznámý

Otázka pro redakci: v souvislosti s předchozím příspěvkem jsem se snažil dohledat, co přesně Magnus Carlsen vyhrál a nevyhrál – proč archiv končí někdy v září 2008 – nešlo by to zpřístupnit dále do minulosti (tedy, samozřejmě, pokud jste tehdy už existovali, nejsem si jist…)?

 

26.03.2010 21:36 | Autor neznámý

Omluva předem – tento diskusní příspěvek by vydal na samostatný článek

Talent19: logičtější formulace by asi byla „některým jiným z klubu…“ – někteří z nich už byli i mistry světa…

Z přebytku volného času jsem se bavil tím, že jsem dohledával na NSS, co tedy MC vyhrál nebo nevyhrál. Takže od září 2008: Bilbao – 2.-3. s Aronjanem, vítěz Topalov. Aker Chess – novoroční rapid 2009 – ve finále prohrál se Svidlerem. Corus 2009 – dělené 6.-7. místo s Dominguezem, za Movsesjanem. Linares ´09 – 3.místo za dvojicí Griščuk, Ivančuk. Amber 2009 – 4.místo. Sofia M-TEL 2009 2.-3. s Topalovem, vítěz Širov. Dortmund 2009, 2.-4. o bod za Kramnikem. Pearl Springs Nanking – impozantní vítězství bez diskuse, za účasti Topalova, tam si nahrál rozhodující ELO body. Talův memoriál – 3. za Kramnikem a Ivančukem. Následné bleskové MS suverénně vyhrál, ovšem záhadně bez účasti Nakamury, který ho bezpečně porazil na skandinávské bleskové exhibici. London Classic – 1. o ½ před Kramnikem. Corus 2010 – 1. o ½ před trochu smůlovatým Širovem a Kramnikem, s kterým vzájemnou partii prohrál. Amber 2010 – teoreticky 1.-2., prakticky a morálně jasně druhý. Takže, i když si nesmírně vážím každého GM (tím spíše +2700), protože jsem se to sám nikdy nenaučil tak, abych mohl hrát byť i okresní přebor, zase tak moc toho MC nevyhrál, byť i jako milovník statistik musím uznat, že světovou jedničkou je právem. Tudíž je jasné, že za tuhle dobu toho možná i jiní (byť i ne s tak vyrovnanými výkony, protože hrají víc - V.M.I.) - vyhráli i víc.

Na výsledku Carlsena, jak jsem už psal na 63+1, je zajímavé, že s protihráči z první poloviny tabulky uhrál 3 z 10 (30%), s těmi z druhé poloviny 11,5 z 12 (96%). Zaujalo mě to natolik, že jsem se podíval do statistik FIDE, kde se evidují vážné partie od listopadu 2007, kdy měl MC ELO 2714. Dal jsem si práci a vybral vzorek super GM, s kterými za tu dobu Carlsen hrál, a udělal statistiku. Ten vzorek jsou pánové Anand, Aronjan, Gašimov, Gelfand, Griščuk, Ivančuk, Kamsky, Karjakin, Kramnik, Lékó, Mamedjarov, Morozevič, Ponomarjov, Svidler, Širov a Topalov. Tak s tímto reprezentativním vzorkem 16 GM má Magnus celkové skóre pouhých +1. A s žádným z nich ne víc ani míň než +-1. Podle téhle statistiky FIDE sehrál nejvíc partií s Aronjanem (+5=8-4), Ivančukem (+3=10-2), Lékó (+2=8-2), Topalovem (+4=3-3) a Kramnikem (+2=4-3). Např. nad Gelfandem nebo Svidlerem nikdy vážnou partii nevyhrál a má negativní bilanci. Výsledek úvahy: na těch soupeřích, kteří se ho předem nebojí, si za těch dva a půl roku skok z ELO 2714 na 2813 nenahrál. Spíš vyhrával s těmi, kterým to jiní, (možná) starší, dávali za remízu.

Takže ty zápasy kandidátů mohou být zajímavé – jsou „turnajoví“ a „zápasoví“ hráči, např. Tigran Petrosjan snad samostatně vyhrál za celou kariéru jediný superturnaj – a to byl turnaj kandidátů, po kterém byl šest let mistrem světa. Takže remizéři typu Gelfanda nebo Lékó (o Kramnikovi nemluvě) by třeba nebyli odepsaní předem. Ale třeba je Carlsen všechny porazí 6:0 a pošle do šachového důchodu, jako Fischer před lety Tajmanova a Larsena. Pak vám dám (velice nerad, přiznávám) za pravdu.

 

 

26.03.2010 15:36 | Autor neznámý

Je opravdu neuvěřilné sledovat jeden úspěch za druhým v podání Magnuse Carlsena... V 19 letech vyhrál už toho tolik o čem se jiným z klubu 2700+,natož normálnímu 'smrtelníkovi' ani nezdá..Skvělý výkon podal také 41 lettý Ivanchuk, jehož aktuální forma je proměnlivá a odráží se to i na elu...Určitě do příštích bojů o nejvyšší šachový titul bude bojovat také rovněž Karjakin... jako nejmladší velkou nadějí je určitě Nyzhnyk nebo zmiňovaný Giri, ale těžko tipovat kdo nakonec bude v příštích cyklech MS nejvíce konkurovat Magnusovi nebo zda to bude úplně někdo jiný??

26.03.2010 13:47 | Autor neznámý

Hurááá! Čuky potřeboval "nakopnout" po So-výbuchu na SP. U Magnyho je zajímavé že vyhrává turnaj za turnajem i když se zrovna s formou uplně nepotká - a když ji potká postaví si soupeře k čínský zdi a jednoho po druhém je bezmilosti odrovná... Snad mu hvezdičky jako Nepo, Niznik či Giri rychle dorostou ve skutečnou konkurenci - jinak bude na turnajích dominovat jak svýho času Garri...