V zahaleném Teheránu vede Pogonina

15.02.2016 09:44

Ve čtvrtek odstartoval v Teheránu další díl Grand Prix žen. Po čtyřech kolech vede Natalia Pogonina se 3,5 body, na dohled se drží gruzínská velmistryně Nana Dzagnidze.



Tehran WGP 2016 Tehran IRI (IRI), 10-24 ii 2016cat. XI (2503)

123456789012
1.Pogonina, NatalijawgRUS2454*..½...1..112854
2.Dzagnidze, NanagGEO2529.*½..½..11..32690
3.Koneru, HumpygIND2583.½*.1.½½....2602
4.Ju, WenjungCHN2558½..*.½....½12560
5.Zhao, XuegCHN2506..0.*.1.½.1.2610
6.Khademalsharieh, SarasadatmIRI2403.½.½.*.½...½22529
7.Zhukova, NataliagUKR2484..½.0.*.½1..22523
8.Harika, DronavalligIND25110.½..½.*.½..2397
9.Stefanova, AntoanetagBUL2509.0..½.½.*.½.2414
10.Gunina, ValentinagRUS2496.0....0½.*.12424
11.Batsiashvili, NinomGEO24850..½0...½.*.12313
12.Cramling, PiagSWE25210..0.½...0.*½2155



18x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (18) Aktualizovat
20.02.2016 18:12 | Jura

Tobi, zdá se že nechápete, že pořadatelé nic takového do propozic psát nemusí, protože to je v Íránu dané zákonem. Nemám nic proti Íránu, je to krásná země s nádhernou přírodou a milými lidmi, kterou jsem ještě jako student kdysi navštívil. Ale je rozdíl, jet někam jako turista a pořádat někde oficiální turnaj. Šachistky do jedné souhlasily, protože musely. Ony měly na výběr pouze mezi možnostmi hrát v šátku nebo nehrát vůbec. Lidi nepobuřuje fakt, že na to kývly, ale fakt, že FIDE pořádá oficiální turnaj v zemi, která nutí účastníky dávat najevo "respekt" ať chtějí nebo nechtějí.

20.02.2016 09:57 | Tobi

to Josef: nesouhlasila jsem s tvrzením, že: Nicméně pokud zmiňujete určitá "omezení" v křesťanském kostele (1 budově), měla byste je srovnávat s "omezeními" v muslimské mešitě (1 budově) - nikoli v celé zemi (právě proto, že např. v křesťaňství platí omezení pro kostel, ale islám je diktuje pro každodenní život a je jedno, zda je to na ulici, v obchodě, nebo na šachovém turnaji) ...a to že, že křesťanství nabízí více osobní svobody než islám, je jasné a i jsem to myslím psala.

to strelec: já bych zase nesrovnávala v tomto ohledu ostatní sporty (zmíněná atletika) s šachy. Běhat v zahalení (nebo jezdit na kole) není dost možné prakticky. Kdežto čemu vadí prakticky šátek na hlavě při sezení u stolu? ...navíc jak píšete - pokud nějaká země pořádá ofiko sportovní akce, respekt k účastníkům a pořadatelské zemi má být vzájemný...a proto mi tady přijde v pořádku, že to pořadatelé nenakázali v propozicích a stejně tak mi přijde v pořádku, že šachistky jako gesto úcty do jedné souhlasily. Jediné, co mě překvapilo, že se objevilo poměrně dost nesouhlasných připomínek čtenářů k tomu. Samozřejmě nevím, do jaké míry platí „nenakázali, ale důrazně doporučili…“ jak psal Marek. Věřím ale, že kdybychom my u nás podobně důsledně dbali na „naše pravidla“ jako dbá na své islám v muslimských zemích, také by u nás pořadatelé sportovních akcí „důrazně doporučili“ třeba bruky, nebo šátky muslimským ženám sundávat. A v pořádku by bylo, aby ony tak učinily. My ale máme to štěstí, že žijeme ve svobodné zemi. Tak mi přijde v pořádku být za to rád a respektovat pravidla tam, kde svobodně nežijí a pravidla mají z našeho pohledu přísnější.  (= dát si šátek na hlavu, pokud jedu do Teherénu, ať už tam jedu dělat cokoliv). Jenom prostě nechápu, že to tolik lidí pobuřuje.

19.02.2016 00:28 | Josef

ad Tobi: úplně přesně nerozumím tomu, s čím nesouhlasíte. Popisujete to, co jsem napsal. Shrnu tedy jen, že když zrovna nejdu v křesťanské zemi do kostela. mám podstatně více osobní svobody, než v muslimské. Protože v muslimské zemi nemám na výběr, ať jsem kdekoli na veřejnosti. Takže do muslimské země se dobrovolně nepohrnu, pokud tam nemusím kvůli svému povolání - jako šachistky v tomto případě.

18.02.2016 09:39 | strelec

ad (mj.) Tobi: neslučoval bych dovolenkový výlet, kde samozřejmě budu respektovat místní kulturu, tradice, náboženské zvyklosti, zákony příslušné země, atp., s oficiální sportovní akcí. Pokud se ucházím o pořadatelství takovéto akce, pak bych měl brát v úvahu, že respekt bude z obou stran (v rámci jejího konání). Nebo-li, ať dámy hrajou v přiměřeném oblečení (chápu, že minisukně nemusí být úplně ok.....) jak jsou zvyklé. A když mimo šachy půjdou třeba do mešity - tak ať mají šátek a zahalená kolena. Pokud by Teherán pořádal např. Grand Prix v atletice - mají tam "holky" běhat s šátkama na hlavě? Můj názor je, že pokud nějaká země pořádá ofiko sportovní akce, respekt k účastníkům a pořadatelské zemi má být vzájemný. 

18.02.2016 07:36 | Tobi

to Josef: tak to tedy nesouhlasím. Rozdíl je v tom, že naše (nebo řecké) křesťanství (náboženství) stanovuje určitá pravidla chování (oblékání) JEN pro své kostely (kláštery). Kdežto islám na chování v celé zemi. Takže když se rozhodnete jet do Teheránu, je to stejné, jako když se rozhodnete jít u nás do kostela nebo v Řecku do kláštera a měl byste se podle toho chovat = dát si šátek na hlavu...Můžete říci, že křesťanství je benevolentnější a islám přísnější. Ale to je tak všechno. Pokud souhlasíte s tím, že v Řecku je třeba si zahalit ramena a kotníky, když jdete do jejich kláštera, pak je třeba souhlasit s tím, že když jedete do Teheránu, je třeba si zahalit vlasy. A je jedno, zda jdete do mešity, nebo jedete hrát šachy.

to lykan: no vidíte to a vyznavači jakékoliv víry mají odjakživa pocit, že mají právo jiným diktovat, jak se mají oblékat, min. když se přidají do jejich spolku, chtějí navštívit jejich  mešity, kostely anebo země...tak to prostě je.

16.02.2016 23:57 | lykan

nvmea: No já jsem ten poslední, komu by to vadilo. V pravidlech to zakázáno není. Je tam pouze ta formulace o poškozování dobrého jména hry, což je věc výkladu. Podle mě když všichni znají divochy v jejich oblečení z fotografií a videí, tak by je nemělo překvapit vidět je tak i za šachovnicí.

16.02.2016 22:51 | Josef

to nvmea: podle mě by jim tu tak byla zima...

16.02.2016 22:36 | nvmea

no a když by divoši chtěli hrát v Evropě nahoře bez, povolili byste jim to?

16.02.2016 22:15 | lykan

Tobi: Když se bude hrát mezi divochama v Papui-Nové Guinei, tak budou hráčky nahoře bez, kdežto hráči v těch srandovních pouzdrech na penis? To bude zajímavá fotoreportáž. Já mám taky svůj navyklý způsob oblékání, nikdy mě ale nenapadlo někomu diktovat, jak se má oblékat on.

 

„ A ano, pokud bych se rozhodla tam žít, pak by mi přišlo vhodné přijmout i ty "okovy na rukou a lézt po čtyřech".“

 

Nejen, že neexistuje žádné povinnost bezmyšlenkovitě kopírovat cizí vzorce chování, ale je nanejvýš vhodné používat vlastní mozek. Jádro hlavního sporu mezi Evropany a muslimy není v kultuře, ale v tom, že mnozí muslimové prostě ještě nechápou, že svoboda jednotlivce je nutnou podmínkou pro mírové soužití a pro individuální i společenský pokrok. To nemá s kulturou nic společného, to vychází z odvěkého boje mezi lidmi s otrokářsko/otrockým způsobem smýšlení a zastánci svobody. To možná někde nějací mimozemšťani řeší taky.

 

16.02.2016 20:58 | Josef

ad Tobi: Vašemu přístupu rozumím. Nicméně pokud zmiňujete určitá "omezení" v křesťanském kostele (1 budově), měla byste je srovnávat s "omezeními" v muslimské mešitě (1 budově) - nikoli v celé zemi. Dress code žádné křesťanské země není sukně pod kolena a zahalená ramena. Ale dál bych tu politickou diskuzi nerozvíjel... Volba jet do Teheránu byla (doufám) svobodnou volbou každé účastnice.

16.02.2016 16:43 | Tobi

jééé, z toho děláte....Když jedu do Řecka a chci do jejich chrámu, taky si bez keců zahalím ramena a vezmu si něco ke kotníkům, vedro nevedro. Když jdu u nás do kostela, taky udělám křížek a pokleknu před oltářem, i když nejsem věřící. Když jedu do Teheránu hrát šachy, taky si dám šátek na hlavu. (Třeba, že požadovat to mi v obou případech připadá praštěné. Stejně praštěné by mi připadalo, kdyby pořadatelé Czech Openu chtěli po Íránkách, aby si ty šátky sundaly, stejně jako, kdyby to ony Íránky odmítly). Nevím, v čem hledáte problém! Přijde mi při nejmenším přijatelné respektovat "dress code" země, kde mají odlišnou kulturu a náboženství. A ano, pokud bych se rozhodla tam žít, pak by mi přišlo vhodné přijmout i ty "okovy na rukou a lézt po čtyřech". A to říká někdo, kdo se islámu bojí jak čert kříže a nemá s ním moc dobré osobní zkušenosti.

16.02.2016 12:10 | lykan

Není úplně nejlepší vyjádřit úctu k cizí kultuře tím, že popřu svoji vlastní. A mělo by se to udělat precizně a k tomu šátku přidat okovy na rukou a lézt po čtyřech. Taky íránské razítko v pasu je fakt super, tisíceré díky, fide.

16.02.2016 09:29 | Jura

Na pořadatelských stránkách můžou psát co chtějí, ale pochybuju, že by nějaké hráčce prošlo hraní bez šátku ;-) V Íránu se povinnost nosit šátek vztahuje i na cizinky. Zřejmě je to povinný dress code pro všechny účastnice turnaje, podobně jako když ve Wimbledonu musí všichni nastoupit v bílém :-)

16.02.2016 06:24 | Poutnik

Hledal jsem v souvislosti s šátky startovací podmínky turnaje, ale nic. Kdo to první najde postuje. Ovšem vzhledem k tomu, že řada hráček jinak na turnajích šátek nenosí mám určitou představu, jak to je...

15.02.2016 18:58 | nvmea

respektují kulturu a není to podmínkou ve smyslu: "Bylo nám důrazně naznačeno a doporučeno..."

15.02.2016 17:52 | strelec

Předpokládál jsem, že je to podmínka hrát v šátku. Ale jako gesto........no

15.02.2016 17:13 | Tobi

Na pořadetelských stránkách psali, že je to gesto, kterým šachistky respektují odlišnou kulturu a náboženství pořadatelské země a nevyrozuměla jsem z toho, že by jim to někdo kladl za podmínku.

15.02.2016 13:24 | Jura

By mě zajímalo, jak to mají v pravidlech ošetřené s těmi šátky. Kdyby si některá z hráček během partie sundala šátek a zatkla by ji mravnostní policie, jak by to organizátoři řešili? Proti pravidlům FIDE to není, ale proti zákonům v Íránu ano :-)