Kombinace šachových a pedagogických znalostí vyústila do pečlivě vypracované metody vhodné jak pro trenéry začátečníků, tak pokročilých. Díky propracovanosti metody se stala pevnou učební pomůckou šachových svazů v Nizozemí a Belgii. Dále je používána v Německu, Francii, Anglii, Turecku, Norsku a od nedávna i v čechách, zanedlouho i na Slovensku.
Jak to, že tato metoda má úspěch v těchto zemích? Liší se nějak od metod používaných jinde?
Každý trenér má svůj osobní přístup k hodinám, většina trenérů má vlastní materiály a pomůcky, ne každý šachový svaz má kvalitní všeobecnou a pevnou platformu, se kterou mohou trenéři pracovat. Český šachový svaz odvádí velkou práci a snaží se léta zuniformovat učební materiály, provádí výcvik trenérů a podporuje šach na školách. Něco ale stále chybí. Problém je také v tom, že ve školách učí děti trenéři-učitelé s malou šachovou praxí, bez trenérských zkoušek, bez dostačujících materiálů. Práce velmi cenná, ale naučí děti hrát opravdu dobře?
Tady je právě místo pro metodu Kroků. Zavedením této metody do škol a šachových klubů se vytvoří základna pro spolupráci těchto dvou - na sobě závislých - složek šachové výchovy. Jak? Na to se musíme podívat, jak metoda vypadá.
Metoda Kroků se skládá ze šesti dílů (děti se učí krok za krokem poznávat hru a učí se základním dovednostem). Každý díl obsahuje příručku pro trenéry a učitele a cvičebnici. Každý díl lze rozšířit Krokem + a Krokem navíc. To jsou cvičebnice obsahují úkoly navíc k prohloubení znalosti látky.
Krok 1 je krokem k seznámení s šachem. Učí základy šachu, šachovnici, pohyb figur, útok a obranu, šach, mat jedním tahem, dvojúder, napadení dvěmi figurami, hodnotu figur, braní mimochodem, rošádu, pat, zápis. Obsahuje zhruba 500 úkolů a několik stránek opakování.
Další Kroky navazují látkou prohlubující základní znalosti a dovednosti žáků. Na hlubší seznámení s obsahem metody doporučujeme návštěvu stránek raindropchesscz.cz a ne stappenmethode.nl.
Žáci pracující s touto metodou můžou plyně přecházet ze školy do klubu, trenéři mají okamžitý přehled o jejich znalostech. A co je nejdůležitější? Naučí se šachy hrát podle vyzkoušené metody správně, vybudují si pevný základ pro rychlý růst a vývoj.
Stále více a více šachových škol a klubů používá metodu Kroků. K dostání v češtině je Krok 1, Krok 2 a Krok 3 vyjde v únoru, příručka pro Krok 1 je v překladu a vyjde co nejdříve. Další sešity a knihy budou následovat, prozatím jsou k dostání v angličtině, němčině, nizozemštině a dalších jazycích.
Žáci, kteří se velmi rychle chtějí vypracovat na vyšší úroveň, si ke Krokům můžou přidat tréninkový program amerického šachového svazu: Chess magnet school. CMS je internetový program (není potřeba instalace) používaný v USA a i jinde. Roční předplatné je 25 EURO a za to dostane žák vlastního trenéra, překlad zadání do češtiny (program je v angličtině) a šachový trénink na vysoké úrovni, který provádí podle vlastního tempa. Přihlášení k tomuto programu zařizuje paní Jiřina Vávrová ze šachového klubu Praha 4 ( xvavrovaj@seznam.cz ). Na vyzkoušení tohoto programu dostane zájemce první měsíc zdarma. Přihlásit lze za stejnou cenu (+ bankovní poplatky) i přímo na CMS, pak ale nemá žák trenéra ani překlad.
Zájemci o výuku šachu podle těchto metod se mohou hlásit na adresu: xvavrovaj@seznam.cz nebo pavel.englicky@seznam.cz
autor: GM Raindropchess Pavel Englický
Ano Zdeňku, máš pravdu, proto jsem také psal svůj příspěvek v negaci (třeba "doběhne" takových 0 z 10).
Ano, všichni máte pravdu, nejedná se jen o šachy, jiný sport, kulturu, profesi. Syn úspěšného otce v danném oboru má jistou startovací výhodu, ale toť vše.
O tom tento článek a diskusi, kterou jsem začal, vůbec není, to by musel být jiný článek (potomci slavných).
Tady se jedná, jak začít v těmi jejichž rodiče třeba šachy vůbec neumí nebo na amatérské úrovni, v kroužku, ve škole. Co je ve světě na pomoc běžné (třeba právě pracovní sešity, barevné, obrázky, možno si tam kreslit) a o co se nyní konečně šachový svaz (co už jsem říkal 20 let) snaží. A paraelně je zde nabídka překladu z jiného státu. Na ni se prostě chci podívat.
2Janda
Zdenku, docela by mě zajímal konkrétní případ, kdy je (byl) otec 1.VT a syn dejme tomu KM a výš a otec na tom nemá žádnou zásluhu.
Už jenom taková blbost jako literatura. Já jako chudý student jsem na to musel šetřit a pracně shánět, zatímco tenhle syn jen doma sáhne do knihovny.
A svou roli hraje i to, že syn se často snaží předčít otce; což lze snáz, když je otec KM než GM.
No,Pavle,moc se mi to rozebírat nechce. Ale k Tvému tvrzení , že velmistr,že když se usmyslí,tak ze svého dítěte "udělá" velmistra ... Možná mi už selhává paměť,ale nějak si nemohu vybavit soutěže družstev,kde by hráli velmistr táta se synem (jistě Ty, s encyklopedickou pamětí , mně to připomeneš ) . Ale znám mnoho příkladů , kdy táta byl (a je) 1.třída, a syn je např. IM (aniž měl na tomto táta nějakou zásluhu). Není to příručkách , je to o své vůli koníčku mnoho obětovat , na sobě pracovat atd,atd.
Tak jsem ověřil, že se jedná opravdu o klasický šach a ne metodu Štěpána dotaženou do dokonalosti.
Jistě, pokud bohatý tatík zaplatí na plný úvazek schopného trenéra synáčkovi nebo si velmistr usmyslí, že dá veškerý čas k dotažení svého syna na velmistra, obejde se bez těchto příruček. Ale je to loterie, mohou to být sázky na koně, které přes veškerou péči nedoběhnou. A bude takových 10 (?) v generaci a nedoběhne třeba ani jeden.
Pracovní sešity zrychlí, zkvalitní výuku v kroužcích klubů, třídách škol, kde se můžem bavit o řádu tísíců žáků ročně. A mají je ve více šachově rozvinutých zemích světa. A třeba ve větších (lidnatějších) než Nizozemsko. Proto také je z čeho více vybírat, proto jinde větší úspěchy.
Žádná "zázračná" kniha neexistuje, ani tato, ani jiná, souhlasím. Je to o kvalitní připravené výuce a tomu pracovní sešit prostě pomáhá. Těším se na pracovní sešit pod patronací ŠSČR (zatím kluby obdržely jednu se 4 lekcemi, dobrá, ale....), snad přijde další na déle, rád si prohlédnu, dle svých zkušeností zhodnotím. V Praze prohlédnu i tuto. Stejně tak jinou, která by byla v češtině. Podle toho rozhodnu, co objednám pro klub. Kdyby někoho snad zajímalo mé (ne)doporučení, mohu napsat.
Když se podívám na FIDE TOP 100, tak tam moc hráčů z Nizozemska nevidím. To je divné, když už mají 20 let k dispozici zázračnou strukturovanou metodu Kroků. Asi až tak zázračná nebude...
Výchova špičkového šachisty je složitý komplexní a do značné míry náhodný proces, který nemůže vyřešit žádná šestidílná brožura, Vždycky říkám, že kdybych se uměl podívat na šestileté dítě a poznat, že tenhle člověk u šachů zůstane, budu jedním z nejlepších trenérů na světě.
Serióznost článku je navíc zpochyběna tím, že odkazuje na web jakési konkurenční hry ("Dešťovky se tak stávají zdravou konkurencí klasickým šachům") a není jasné, zda jeho hlavním skrytým cílem není právě její propagace. No, v šachách makáte 20 let a velmistra stejně neuděláte, zatímco v Dešťovkách si zahrajete nějaký turnaj a obdržíte "velmistrovský prsten". No, neberte to...
Takže Pavel není sám, kdo je z toho celého nějaký zmatený.
Že je potřeba mít pracovní sešity pro (nejen školy kde vedou učitelé), ale i kroužky na pomoc trenérům a žákům, říkám od počátku 90.let. Buď nebyly penmíze nebo zájem svazu. Teď se něco začíná dít. V prosinci obdržely kluby prac. sešity, co by již měly děti, které přišly v září, znát. Ale snad budou další.
V zahraničí jsou daleko dál (může být spojeno i s celkovou úrovní mládežnického šachu).
Minimálně bych si prohlédnul.... (doplnil jsem později na vysvětlenou): ...v článku uvedené.
Jen jsem byl z toho článku "taký nějaký zmetený". Od podpisu autora s titulem k odkazu na české stránky. A krok za krokem jsem se na stránkách zkoumal, že se jedná o klasické šachy, stejně jsem si nebyl jist. Tak jsem vlezl na originál NIZ a snad tedy ano?!