Smršť jménem Jobava

30.01.2014 06:07 | Hráčské medailonky

Baadur Jobava. To je nepřehlédnutelná figurka dnešního šachového světa. Vyhublý, vytáhlý s pronikavým pohledem. Tento Gruzínec zaujal šachový svět svým zcela originálním zahájením a přímo kaskadérským stylem.

Pokud by byl jezdcem formule jedna, tak by buď vyhrál o několik kol, nebo by shořel hned na začátku. Pro Baadura není rychlostní stupeň menší než pět, buď se jede či nejede, na brzdu se nešlape.

-
. kolo -

-
. kolo -

Velmistra Jobavu jsem viděl několikrát přímo u šachového stolíku. Potkal jsem ho i na mol opilého ve výtahu, potkal jsem ho i jásajícího se skupinkou kamarádů. Není tajemstvím, že má velkou slabost pro plnou láhev alkoholu. Slyšel jsem už bezpočtu příběhů, kde byl hlavní hrdina Baadur a hlavní hrdinka flaška od alkoholu. Konce těchto příběhů si můžete domyslet… dokonce se několikrát volala i policie. Byť Baadur vypadá, že by neuzvedl ani deset kilo, temperament má a také slabost pro něžné pohlaví. Nejednu rvačku rozpoutal kvůli dámě, ne však té na šachovnici. Je to velmi impulzivní a temperamentní mladý muž, který si svým stylem života buduje slávu, ale stejně tak si kope vlastní hrob.


Jeho šachy jsou neskutečné. Není snad šachista v dnešní době, co by měl tolik obětí a smělých útoků. Fascinující je, že Baadur riskuje i proti výrazně slabším soupeřům. Jakoby mu bylo jedno, zda proti němu sedí elitní velmistr nebo adept na tento titul. Navíc dokáže hrát extrémně rychle. Viděl jsem však i na vlastní oči, že byl v časové tísni. Je to prostě pozoruhodný šachista. A jak dokáže bleskurychle zaútočit, tak dokáže i hodiny pozičně ždímat. Koncovky hraje rovněž velmi dobře, ale opět svým typickým stylem.


-
. kolo -

Nejzajímavější je však jeho zahájení. Hraje dost často v prvním tahu b3 a má s tím velké úspěchy. Často hraje i systémy s 1.d4 a 2.Jc3, nebrání se ani 1.e4, kde hraje opět velmi bizarně. Černými pak často hraje systémy s 1…d6 s pasivní pozicí. Zkrátka jeho zahájení je často v knihách označováno jako?!. Černými podle knih hned vyrovnáte a bílými získáte vždy výhodu. Nicméně v praxi to tak jednoduché není. Jobava, podobně jako Carlsen, ukazuje, že zahájení je pouze od toho něco zahájit a v jeho podání se většinou zahajuje něco pozoruhodného.

Je to hazardér. Bez mrknutí oka obětuje figuru. V desátém kole v turnaji ve Wijku, hraném nedávno, vznikla pozice po 16…Jxe4. Černé figury má mladý velmistr Book Benjamin a bílou armádu vede Jobava Baadur. A bílý „bez mrknutí“ oka zahraje 17.Vxe4!? a pak hned obětuje střelce na h6, obětuje tak celou věž. Je to korektní? Myslíte, že to Jobavu zajímá? Vyhrává ve velkém stylu.


-
. kolo -

Jeho styl je velmi agresivní a nátlakový. V tomto to je. Poznal to i Pavel Šimáček. Hrál s ním na ME jednotlivců. Moc se mu zahájení nepodařilo a Jobava pak bez mrknutí oka obětoval střelce a Šimiho naprosto přejel. To byla velmi nepříjemná porážka, i proto, že Jobava spotřeboval na partii jenom několik minut (je psychicky těžké se z toho dostat). Jenomže on tak hraje a stejným stylem porazil i silnější soupeře.


A jak na Jobavu? Zeptejte se Davida Navary! David krásně vyhrál poslední dvě partie s tímto ultra nebezpečným soupeřem. Byl jsem svědkem, jak Baadur odmítnul opakovat tahy, něco přehlédnul a David ho postupně přehrál. Ve věžové koncovce mu nedal šanci.


-
. kolo -

-
. kolo -

Je škoda, že Baadur Jobava nevyhrál turnaj B ve Wijku, možná mu pořadatelé dají i tak šanci si zahrát A turnaj. Uvidíme, rozhodně by to bylo výjimečné koření, avšak kdo ví, jak to bylo s jeho životosprávou. V každém případě se budu těšit na další neskutečné (šachové) kousky tohoto nesmírně nadaného Gruzínce. 


autor: GM Robert Cvek

34x 13413x
Fotogalerie
Komentáře (34) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
buch

Opravdu vynikající článek, Roberte, ale dovolím si malou opravu: jak Jobava, tak Rapport ligy hrají. Možná že to nemají zapotřebí, ale osobně jsem je při tom viděl - a že se bylo na co dívat! ;-)

+0 /-0 | 06.02.2014 22:47

kedvis7

noELO: Zdravím. Nedávno jsem se tu vyhnul jedné diskuzi, která by přešla (a z mé strany už tomu asi tak bylo) do úplně jiné roviny, než jsem si přál. Rád si popovídám a třeba se i něco  nového dozvím, ale v některých věcech jsem spíše pragmatik a obsedantního jednání stále dokola něco vysvětlovat a nebo soupeřit jsem se vzdal. Pokud mám mluvit za sebe, tak mě ani nijak moc nezajímá kdo je pan ZMB, jako spíše to co napíše. Co si o něm myslím, pak většinou takový člověk pozná z mých příspěvků. A co se týká jeho šachové úrovně, tak tu poznám jen když se s tímto člověkem setkám a nebo když tu někdy okementuje nějakou tu celou partii hráčů, které třeba i kritizuje. Zatím jsem od něj četl jen fragmenty z partií a z toho se moc usoudit nedá.  Třeba se jednou pochlubí více. smiley Použití motoru se nebojím, většinou podle samostatné analýzy poznám o jakého hráče jde. A co se týká respektu, tak ten spíše nahrazuji úctou. A tu si zaslouží všichni dobří šachisté a lidé.

+0 /-0 | 01.02.2014 13:18

Petr Boleslav

strelec, giocozo: souhlasím

V lednu na extralize jsem si na téma "Anand do turnaje kandidátů" povídal se Širovem. No povídal, bylo to velmi stručné. Bylo pondělí 20.1. a nadhodil jsem, že zítra šachový svět očekává Anandovo rozhodnutí. Alexej jen opáčil: "A proč by to neměl nehrál?" Nechci vyvolávat další polemiku. Když tohle řekne taková persona jako je Širov, musím být snad všem jasné, co je přirozené. 

+0 /-0 | 01.02.2014 12:51

strelec

re noELO: Jeho hráčská síla z hlediska některých příspěvků není podstatná. Podstatné je to, že jeho příspěvky jsou manipulativní. Vydává svoje "nepravdy" a "nefakta" za jasně danou věc. Třeba u článku Skvělá premiera sampiona toto: "Až kam nechá dojít Anand ten smutný příběh svého loučení se s šachem?" Četl jste někdy o konci šachové kariery Ananda? To zkrátka není ani vyjádření názoru, ani konstatování nějakého faktu, ale prostě manipulativní lež, která se mu hodí.

K tomu případně přihodí pár urážek a "příspěvěk" je hotov.

 

+0 /-0 | 01.02.2014 11:28

giocozo

Ano, souhlasím. To, že jsem možná v jiném oboru úspěšný, mně ještě nedává právo mluvit a psát s despektem o lidech, kteří v šachách něco dokázali i když se jim zrovna nedaří. Upřímně, hráč 2150 absoluně nemá představu, kolik hodin a úsilí musel vynaložit člověk, který se dostal až na samotný vrchol šachového Olympu. Neví, jaká je situace českých profesionálů a šachových profesionálů vůbec.

+0 /-0 | 01.02.2014 00:21

noELO

Ano, s hráči téhle úrovně nemám šanci a proto si jich vážím. Otázka je, zda by si oni měli příslušně vážit lidí formátu Ánanda, i když se jim nedaří, nebo i Vojty Pláta, kterého tady pan ZMB obsedantně napadá. Ale tohle srovnání někdy kulhá, jsem profesionální hudebník a taky si občas rýpnu do sólistů, kterým se, jemně řečeno, občas silně nedaří. Možná ta malá česká povaha? Neumím posoudit, u sebe to za tu "malost" nepovažuju, prostě něco někdy nevyjde.

+0 /-0 | 01.02.2014 00:10

giocozo

Smajlíky opravdu nemusíme hledat lupou.smiley A souhlasím s Vámi. Hráč bez ela může mít přirozený respekt k hrači 2150.

+0 /-0 | 31.01.2014 23:49

noELO

No, "smajlíků" - anglicismy nenávidím - jsem si konkrétně u pana ZMB nevšiml. Ať píše.I sporné názory jsou podnětem k diskusi.Byl-li tedy identifikován jako hráč s ratingem 2150, má můj respekt. Nemusíte se mnou souhlasit.

+0 /-0 | 31.01.2014 23:45

giocozo

Tahle odpověď mně stačí. Vinen ve všech bodech obžaloby. Takhle se ZMB vyjadřuje ke všemu. Fakta vytržená z kontextu, zabalená do smajlíků, otázky místo odpovědí a snaha o zpochybnění čehokoliv.laugh

+0 /-0 | 31.01.2014 23:03

Zmestabileho

Ad giocozo: Nejsem úplně v obraze - ale pokud ten hráč o kterém píšete, jen jaksi "usiloval bílými o aktivní styl", a černými se spokojil s 1.-d6, 2. - Jf6, 3. - g6 nebo e5...:-)... neumím z toho udělat žádný závěr k jeho osobě. Ale vůbec se mi nezdá, že by někdy - třebas jen jednou v životě - žadonil o autogram od svých protihráčů? Pokud se tedy za autogram nepovažuje podpis partiáře po skončené partii... ale o ten snad není nutné žadonit...:-). Zkuste si to všechno ještě raději ověřit - z nějakých pokud možno dobře prověřených zdrojů :-).

+0 /-0 | 31.01.2014 22:22

strelec

ad giocozo: naštěstí se takovýto diskutér na tomto webu nevyskytuje, takže se tímto čistě lékařským dotazem nemusíme zabývatsmiley

+0 /-0 | 31.01.2014 16:42

giocozo

Já bych se chtěl zeptat, co vlastně vede ani né čtyřicetiletého chlapa, mozná úspěšného v jiném oboru, který hrál vážnou partii naposledy zhruba před deseti lety a vystačil si s černými s víceméně s jedním zahájením ( 1. - d6, 2. - Jf6, 3.- g6, či e5 ) a byl povětšinou  zadupán do země a bílými zkoušel všechno možné se snahou o rádoby aktivní styl, který ale narušovaly nekorektní oběti a banální ztráty, k tomu, že najednou kritizuje hráče, kterými byl dříve zadupáván, či žadonil o jejich autogram ?winklaugh

+0 /-0 | 31.01.2014 15:37

Zmestabileho

Je to tak, souhlasím, a uvědomuji si to. Všichni ti Vokáčové, Šimáčkové, Kaštovští atd., do kterých se tady trefuji, řeší především základní otázku, jak si vydělat na živobytí. Téhle věci se opravdu neposmívám. Ale jen chápat systém založený na domluvených remízách v posledních kolech, aby Voko neumřel hlady, to prostě neumím a nebudu umět.

+0 /-0 | 31.01.2014 09:46

Pavel Capek

Je to tak !

On si totiž pan David Aichmaier z Opavy neuvědomuje ( nebo nechce ? ), že profesionální šachisté jsou živi z toho, co si uhrají. Z jeho pozice managera ( 30 - 50 tisíc měsíčně ? ) je pro něj asi nepochopitelné, že je někdo schopen dát partii za remis kvůli pár tisícovkám...

 

Rapport ani Jobava zřejmě takové kompromisy řešit nemusí a možná i proto hrají tak jak hrají !

+0 /-0 | 31.01.2014 09:03

Robert Cvek

Ještě jednou děkuji, hned se bude lépe psát další článek :-)

giocozo: :-) asi ano, ale na šachovém blogu je lákavé psát nešachově.

Homunkulus: jj :-) kniha je zajímavý nápád, ale kdo by to kupoval?

Davide: to jsem rád :-) držím palce!

Zmestabileho alias Davide: tady je třeba uvést jednu zásadní věc. Baadur Jobava je finančně zajištěn, nehraje ligy, může hrát jak chce, o ceny nehraje. Stejně tak Richard Rapport. Slyšel jsem, že má nesmírně bohatého otce (i proto si mohl dovolit špičkové trenéry). Takže ceny má na háku a může hrát jak chce. Což si "normální" šachista prostě nemůže (bohužel) dovolit.

+0 /-0 | 31.01.2014 07:31

Zmestabileho

Šimáček - Jobava, Legnice, ME 2013... partie, která by se hodila i do toho Robertova výběru partiových ukázek gruzínského velmistra. Šimi zničen ve dvaceti tazích v tzv. poziční a klidné variantě francouzské hry (3.Jd2). Oběť střelce na h3, a Šimi už potáhl snad jen pět tahů. Když jsem tu partii loni viděl, kroutil jsem nevěřícně hlavou... a teď mám tedy ještě doplňující informaci od Roberta Cveka, že to Jobava odtahal za pár minut!

+0 /-0 | 31.01.2014 01:11

Zmestabileho

Jobava a Rapport... to jsou ti dva, kteří vybočují z řady, a hrají to nějak jinak, než ostatní. Oba ukazují, že i s tímto "přístupem" je možné být velmistrem 2700, a Rapport navíc ještě v mládežnickém věku. V tomto směru nechť inspirují ostatní mladé hráče - tak jako Vojtu Pláta, který je oba těžce žere :-). Ale už je tady Magnus, který jako první ukázal jinou cestu, než kterou se ubírají ostatní. A je škoda, že za Magnusem zatím pořád nikdo není, a Jobava s Rapportem zatím vypadají, že TOP 20 světových hráčů pro ně není a nebude.

+0 /-0 | 30.01.2014 23:08

noELO

Podle chessgames má, ale většinou se to hrálo v době, kdy přece jen hrál roli věkový rozdíl. Ne že bych si nepřál, aby to pokračovalo.

Panu Navarovi přeji, aby i přes ty občasné červené tahy na C-B nadále vítězil - třeba a la Džobava.

+0 /-0 | 30.01.2014 22:06

Bucefalos

Dle mým informací Jobava sehrál 5 partii s Magnusem. Dvě vyhrál, jednu prohrál a dvě remizoval. Má tedy aktivní skoré s mistem světa. Kdo se tím může pochlubit...? 

+0 /-0 | 30.01.2014 21:51

David Navara

Moc pěkný článek! Vzpomínka na něj mi dnes dodávala naději, že i po špatně rozehraném zahájení je možné zvítězit. Děkuji!

+0 /-0 | 30.01.2014 20:41

Sven Olafson

Vzhledem k významně klesající úrovni jeho hry v závěru turnaje ve Wijku bych si také tipnul, že se buď neudržel na uzdě "společensky" nebo byl již v závěru turnaje hodně vyčerpaný (eventuelně oboje), protože dlouhý turnaj je sám o sobě fyzicky náročný. Mohl dopadnout i hůře, protože s Timmanem zachránil remízu naprostým zázrakem. Každopádně jeho skvělá a nekompromisní hra byla ozdobou celého turnaje, i když turnaj vyhrál (rovněž skvěle) hrající Šarič.

+0 /-0 | 30.01.2014 15:20

Homunkulus

Jo, ale abych jenom nechválil, tradičně by to chtělo jazykového korektora. Než z toho bude kniha ... Nebude kniha? wink

+0 /-0 | 30.01.2014 13:52

nvmea
nepochybně jeden z nejlepších článků (tématem, pojetím, partiovým obsahem...) od té doby co NŠS sleduji, díky moc za něj!
+0 /-0 | 30.01.2014 13:47

reuben
Vynikajúci článok, prečítal som jedným dychom. Už sa teším na ďalšie :-)
+0 /-0 | 30.01.2014 12:57

giocozo

yes Bomba. Zavítám občas i na tvůj blog, ale je jasné, že by jsi měl psát hlavně o šachách.wink Ve Wijku jsem Jobavu sledoval a fandil mu. Ten stoprocentně do ,,áčka,, patří.

+0 /-0 | 30.01.2014 12:36

Robert Cvek

Co se týče dalších článků, tak určitě budou :-)

+0 /-0 | 30.01.2014 11:25

Robert Cvek

Děkuji moc za ohlasy :-) Jenom jsem ještě měl někde doplnit, že má velkou energii, která z něj jde cítit, i když projdete kolem (ale to prosím není narážka na alkohol), skutečně má velkou jiskru.

Jj, hodně připomíná mladého Tala...

rubinstein: ano, je to velmi důležité, jelikož vytváří pak velký tlak na soupeře. Jsme lidi, takže se často řeší (a to samozřejmě rovněž během partie) co vlastně neexistuje. Možná to znáte...proč hraje tak rychle, co tam je...to fakt vidí...on to tam hned nasadil...mohu to přijmout? atd. Vždycky si vytváříte tlak na sebe sama a rychlá hra soupeře tomu pomáhá.

Nicméně to se musí umět :-)

+0 /-0 | 30.01.2014 11:23

kuřimák

Roberte, děkuji za nádherný článek! Asi to nejde dohromady, žít jako mnich a hrát šachy jako Tal.

+0 /-0 | 30.01.2014 11:07

Zmestabileho

Tohle je pro mě nejlepší článek na nss za poslední rok. Vynikající pohled na Jobavu - a na šachy jako takové. Že drtí hráče - ala Šimáček i silnější, -  za pár minut, a že vypadá jako alkoholik - a taky opravdu chlastá první ligu - , umět to takto podat v článku s jeho partiemi a tam ukázat to jeho b3 a Jc3 a další srandy, to je vynikající, díky Roberte. A malá prosba - přečteme si podobný článek i o Rapportovi? Prosííím...! A dopředu děkujiii!

+0 /-0 | 30.01.2014 10:46

rubinstein

Výborný článek, díky. Jen mě zaujalo, několikrát se zmiňujete, že jedním z faktorů jeho úspěchu je, že hraje velmi rychle nebo že je těžké se bránit, když proti vám soupeř hraje rychle - opravdu je to na této úrovni tak důležité? Každý má přece svůj čas a jak rychle hraje soupeř je mi (i z osobní zkušenosti) jedno

+0 /-0 | 30.01.2014 10:27

Tobi

Taky jsem si při čtení hned vzpomněla na Tala. Moc pěkný článek!

+0 /-0 | 30.01.2014 08:10

Homunkulus

To je přece článek! yes Nostalgicky vzpomínám na MAT-64, který byl podobných textů plný ...

+0 /-0 | 30.01.2014 07:37

Magiland

článek bezva, díky. Takhle nějak vypadal (jak šachový projev, tak vzhled) mladý Tal, ne ?? - i když to Jobava tak daleko nedotáhne, takový genius to nebude, tak jinak všechno sedí, včetně toho, že je mu lahev sympatická ....

+0 /-0 | 30.01.2014 07:10

sisoj

Pěkný článek o šachistovi s velkým Š! Připomíná mi to mladší kopii Chukyho.

Vzpomínám si na jednu jejich partii, kdy Chuky byl v pozici učitele (a JB si asi psal poznámky):).

+0 /-0 | 30.01.2014 06:29