Slovenská šachová Severná Kórea

07.05.2013 04:00 | ostatní-články

Krátko na úvod - Danú esej nepíšem za účelom, aby boli vyvodzované dôsledky voči komukoľvek konkrétnemu na jednej alebo druhej strane sporu. Nie je takisto za potreby uvádzať žiadne konkrétne okolnosti, či mená.

Ide mi predovšetkým o to, aby sme sa zamysleli, kam takéto smerovanie speje a konečne s tým niečo urobili, aby sme sa konečne dočkali do tých dlho očakávaných svetlejších zajtrajškov... Už len dodať, nech Vás neodrádza vopred more slov, budem sa snažiť písať vecne.

O čo ide? Na nedávnom mládežníckom podujatí národného charakteru si dvaja "výrostkovia" dovolili na popredných šachovniciach v staršej vekovej kategórii v jedno z kôl, ktoré nebolo ani na konci ani na začiatku turnaja priamo na online šachovnici zahrať čosi predtým nevídané. Na online šachovnici - to jest na takej, ktorú mali možnosť v živom vysielaní sledovať napríklad aj diváci v Indonézii, ba dokonca aj diváci v nadpise zmieňovanej Severnej Kórey, zahrať partiu s nasledovným notačným zápisom: 1. f3 f6 2. Kf2 Kf7 3. Ke3 Ke6 načo nie je úplne jasné, či došlo ku kombinácii ťahov 4. Ke4 Ke5 (nakoľko počítačový systém sám vyhodnotil, že pozícia bola ukončená remízou ťah predtým, pretože postavenie kráľov v strede šachovnice sa používa na digitálnych doskách na označenie remízy). Ale dajme teda za pravdu variante, že obaja predsalen potiahli 4. ťah, ktorý bol zakončený nemožným ťahom čierneho a s nasledovným ukončením partie remízou.

Čo Vás prvé napadne? Drzosť sopliakov, čo nevedia, čo so sebou? Zneváženie významného podujatia? "Cirkusantsvo"? Či vtipné a divácky atraktívne zakončenie partie, ktorým chceli dvaja mladí hráči upútať pozornosť na to, čo všetko sa dá v šachu zahrať? Niekto by v tom možno mohol vidieť tiež čosi estetické. Ktovie.

Pravdou však je iná skutočnosť. Hneď ako títo šarvanci dohrali svoj zápas, strhla sa na nich spŕška kritiky. Nie od trénerov, ale od rozhodcov, a zrejme aj od organizátora (v tomto si nie som istý). To by však ešte možno bolo všetko v poriadku - emócie mávu aj svetom. Problémom je, že rozhodca v tomto prípade vyhodnotil situáciu tak, že daná situácia ho oprávňuje na základe nejakého ustanovenia (ktoré sa neviem akým omylom ocitlo v pravidlách) o akomsi údajnom "dobrom mene šachu" využiť ktovie aké ustanovenie pravidiel (?) a zasiahnuť v tomto prípade k sankcionovaniu hráčov. Výsledok ostal nezmenený, hráči dostali síce iba napomenutie, no zastrašovanie pokračovalo až ku hraniciam k vylúčeniu z turnaja.

V čom je problém? Áno, nech už sa pozeráme na tento akt ako roztopašné správanie, či akokoľvek inak negatívne. Mňa by však zaujímalo čosi iné. Aké pravidlo v Pravidlách šachu FIDE alebo všetkých tých interných predpisoch dáva rozhodcovi právo hodnotiť "kvalitu", či "serióznosť" ťahov hráčov a na základe toho prijímať nejaké rozhodnutia, či dokonca ukladať sankcie???

Čo to znamená? Môže napríklad rozhodca v inom prípade, ak sa mu natoľko znepáčia ťahy jedného hráča, ktorý hrá evidentne strašne zle a slabo a najviac ho vytáča to, že semtam ešte dokonca aj zaboduje - Môže rozhodca takéhoto hráča napríklad diskvalifikovať z turnaja, skontumovať mu partiu? Podľa tejto logiky evidentne áno.

Dovolím si pri všetkej skromnosti povedať, že nielen pravidlá FIDE neoprávňujú rozhodcu vyhodnocovať kvalitu, či serióznosť ťahov hráčov (okrem prípadov pravidla 10.2, kde o to hráč vyslovene rozhodcu požiada), ale vonkoncom mu nedávajú pravidlá na základe tohto svojho úsúdku ešte ukladať nejaké sankcie. Nedefinujú to nielen pravidlá FIDE, ale aj pravidlá zdravého rozumu, či trošku idealisticky povedané pravidlá spoločnosti, ktorú nedefinuje diktatúra.

Veľmi mi to však pripomína inú vec - a konečne sa dostávame k pointe nadpisu. Počuli ste o ťažkých pomeroch kaderníkov v Severnej Kórey? Severná Kórea totiž reguluje počet povolených ženských účesov v počte 18. V praxi to vyzerá tak, že si u pána kaderníka vyberiete číslo od 1 do 18, ktoré schválila štátostrana neomylného nástupcu Kim Čong Ila a môžete smelo vykročiť do ulíc, kde nikoho navôkoľ svojím neprimeraným vzhľadom nepobúrite. Nie, to nie je pasáž z knihy Georga Orwella. To je fakt. Kto neverí nech číta.

Ako vidno na oko sa všetci v našej skvelej spoločnosti tvárime ako demokrati. Keď však príde reč na "dobré meno šachu", čo všetko pod to dokážeme schovať? Dneska sú to nevkusné ťahy. Bude to zajtra neoholená tvár, či vlasy nezopnuté v cope? Čo tak označiť za ničiteľov úžasne dobrého šachového mena napríklad kritikov pomerov v šachovom zväze, alebo kritikov pravidiel neznalých a nedbajúcich rozhodcov? Čo všetko pod ochranu "dobrého mena šachu" dokážeme ešte schovať a rázne zakročiť voči každému, kto sa ho "pokúsi poškodiť"?

Môj pohľad je nasledovný. Pokiaľ sa v rozhodcovskom hnutí konečne neurobia poriadky (To jest, že od rozhodcov bude vyžadované viac ako minimum kvalifikácie. Čoho riešenie som už pred rokmi navrhoval zvýšením odmien pre rozhodcov a odnímaním licencií tým, čo si nie sú schopní ich prečítať. To jest vytvorením motivácie pre ich výkony, ktoré od tej doby už niekoľkokrát mohli byť pokryté pri viacnásobnom zvyšovaní členských poplatkov.), do tej doby by som tentonezmyselný a jednoznačne zneužívaný bod pravidiel na účely toho, že rozhodca nevie ako odôvodniť svoje stanovisko, s okamžitou účinnosťou vypustil z lokálneho využívania v prostredí mizerne platených slovenských rozhodcov, ktorých nikto nemá záujem sankcionovať za ich verdikty, pretože by tu nemal kto iný rozhodovať. Pretože absolútne neplní účely, na ktoré bol v pravidlách prijatý. Čosi tak korkovité ako porušil "dobré meno šachovej hry" by sa pri danom využívaní slovenskými rozhodcami kľudne mohlo nahradiť všetkými právnymi normami, aj celými pravidlami. Mám chvíľami taký pocit, že rozhodcovia by si u nás vystačili kľudne aj s týmto jediným pravidlom. Tak to však určite myslené nebolo. Načo by sa inak celá FIDE obťažovala so všetkými tými Handbookmi a prekladmi pravidiel? A načo ich vlastne niekto vôbec študuje? Čosi tak kaučukovité, musí mať zásadný význam, ak sa naň niekto odvoláva. Žiaľ u nás sa tuším čosi významné deje pri každej príležitosti, keď si rozhodca márne namýšľa, že by mal zasiahnuť. A tak tomu bolo aj v tomto prípade.

Žiadne pravidlá nedávajú rozhodcom právo na hodnotenie kvality a serióznosti hry, či ťahov hráčov. Iba ak v šachovom zväze Severnej Kórey. Rozhodca môže len to, čo mu pravidlá povoľujú. Hráči nesmú to, čo im pravidlá zakazujú. V tomto prípade nebol naplnený ani jeden z dôvodov pre zásah rozhodcu a došlo jednoznačne k zneužitiu jeho právomocí.

Objavila sa miestami dokonca aj argumentácia o tom, ako svojím počínaním "kazia mládež". Nebol to náhodou Sokrates, ktorému múdry aténsky ľud vymeral trest smrti vypitím bolehlavu za ten istý zločin? Veľmi ma to udivuje predovšetkým v kombinácii s tým, že hlavným partnerom tohto mládežníckeho podujatia bol výrobca liehovín, ktorý to patrične dával najavo všade prítomnými reklamami v nadľudských rozmeroch na fľašku ostrého alkoholu. V tomto očividne vplyv na mládežnícke podujatie pôsobilo z hľadiska postoja rozhodcu blahodárne  Len toľko k dvojitému metru. Či jaj to som si neuvedomil, že to bol vlastne rozhodcov chlebodarca...

Na záver uvediem ešte jeden argument, ktorý znevážená strana dobrého šachového mena uvádzala, šlo o údajné Zneváženie práce rozhodcov a usporiadateľa.

Čo je toto za argument, že "znevážili prácu organizátora a rozhodcov". Tí by si ju predsa robili tak, či tak, keď už sa na to dali - to je ich vec a ich motívy a ich problémy. Možno sa mýlim, ale predpokladám, že ani jeden z tých chlapcov to nerobil s hlavným úmyslom, že poďme si vystreliť z riaditeľa turnaja. Na to by sa určite našli aj adresnejšie spôsoby. To je tak prichytená za vlasy argumentácia, že až.

Robili to preto, že chceli zaujať, byť niečím zvláštnym, prejaviť samých seba. Áno asi to nesedí do koncepcie "another brick in the wall". Ale nech sa páči, nech sa títo ľudia, čo rozhodujú stále tak ako rozhodujú, buď spamätajú, že doba sa už kúsok pohla - alebo nech odcestujú do Severnej Kórey a užívajú si slobodu v uniformite na Námestí slobody v Pchongjangu.

Potom sa divme, že tu vyrastajú ľudia neschopní vyjadriť svoj vlastný názor, ktorí sú od útleho veku zastrašovaní všakovakými možnými spôsobmi, čo i len pri kuse snahy ukázať svoju jedinečnosť. A potom tak vyzerá celá spoločnosť, ktorá si vždy nechá natĺcť do búdky a poslušne prikývne. Miesto toho, aby povedala rázne, že oblbovania už stačilo. Tí, čo tak dnes konajú voči týmto deckám sú už asi stratení, no generácia po nich však má ešte šancu, ak si aspoň kúsok z tohto uvedomia títo dočasní "mocipáni".

Nie každý musí hrať šach len preto, aby sa hnal za titulom majstra svet(r)a. Niekto v nich môže vidieť filozofiu, iný umenie, inšpiráciu, možnosť prejaviť samého seba.

Čo má aký rozhodca, čo súdiť, akým spôsobom hrám svoju partiu? A ešte za to niekoho trestať? Nehrám partiu kvôli riaditeľovi turnaja. Vonkoncom nie. Hrám ju preto, lebo ma to baví. Avšak takýto prístup rozhodcov ešte veľmi veľa ľudí odradí od šachu. A treba si uvedomiť, že zajtra sa svet nekončí.

Aký pozitívny odkaz zanechať? Neverím, že sa v našom zväze niečo udeje v prospech kvality a motivácie rozhodcov. Neverím, že sa niekto bude za svoje rozhodnutia ospravedlňovať. Prial by som si iba, aby rozhodcovia viac používali aj ostatné pravidlá ako preambulu k nim. A snáď tak trochu vizionársky, aby mysleli všetci tí, čo teraz chvíľku majú moc v rukách, že rôznorodosť nie je na škodu. Rôznorodosť a individualita nás všetkých navzájom obohacuje a inšpiruje. Buďte prosím tolerantní a... ešte slobodu Tibetu prosím.

Príjemné počúvanie prajem a ďakujem tým, čo sa dopracovali až sem:
http://www.youtube.com/watch?v=xpxd3pZAVHI

autor: Saša Riabov

49x 114282x
Fotogalerie
Komentáře (49) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
giocozo

Je to zkrátka jen bulvár. Né nadarmo je Blesk nejčtenějším periodikem v ČR.wink Chlapci se stali populárnějšími, než sami vůbec zamýšleli. Nebýt článku autora, věděli by o tom jen přímí účastníci, možná známí, či kamarádi. Podle počtu příspěvků, si na danou věc udělal názor skoro každý. Přispěli i sváteční Svatošové...a vo vo vo tom to je. To chápe i šachista pod 2300.laugh

 

+0 /-0 | 09.05.2013 18:22

HonzaSvatoš

Boha jeho, větší grafomanský blábol jsem už dlouho nečetl. Rozhodčí se zachoval IMHO správně - partii nekontumoval, hráče nijek netrestal, jenom de facto řekl "chlapci, pokud některý z vás udělá totéž ještě jednou, na turnaji končíte". To jim měl ještě gratulovat?

Článek o dobrém jménu šachové hry není v pravidlech FIDE jen tak. Něco jiného je hospodský blicáček Open Horní Dolní Na Růžku, kde je víceméně jedno, jak se kdo chová, pokud nepoblije šachovnici i se soupeřem, a něco jiného je republikové mistrovství, kde je jistá štábní kultura na místě.

Autorovo blábolení o KLDR je pak totálně mimo mísu a je hodně, hodně slaboduchou aplikací metody agrumentum ad hitlerum - nechápu už vůbec, co tím chtěl autor říci.

+0 /-0 | 09.05.2013 17:54

Rubinus

Pavel Chrz: Že jste se již omluvil jsem si všiml až po napsání svého příspěvku, omlouvám se

skinca: A co si ta pravidla také jednou přečíst? http://www.chess.cz/www/assets/files/informace/kr/2008/Pravidla šachu FIDE2009.pdf

Pravda, podle posledních průzkumů je naše školství tak idiotské, že i středoškoláci mají prý dnes problém s chápáním psaného textu. Já bych to viděl na čl. 12.1 -> čl. 12.7 -> čl. 13.4. Umožňuje to i hodně gumový výklad, ale je třeba věřit, že rozhodčí opravdu nejsou idioti, jejichž jediným cílem je zviditelnit se na úkor hráčů. A když už se takový vyskytne, určitě je někdo, kdo některá rozhodnutí může korigovat, třeba odvolací komise ...

+1 /-0 | 09.05.2013 13:24

deVillante

Ty tahy jsou náhodou vtipné :), zvláště vzhledem ke hře na onlinu.

+0 /-0 | 07.05.2013 23:45

Pavel Ch

Tak raději trošku humoru, připomenuli mi alespoˇn junioři svým výtvorem můj příspěvek v diskusi na nss před dvěmi lety (ještě možná řeknou, že jsem je inspiroval):

Z 30.4.2011: K svátku čarodějnic předkládám čtenářům nss svojí "internetově-čarodějnickou" úlohu. V jednoduché pozici B: Kc3, Pd3; Č: Kd6 (BNT) se zdá být dle kritických polí, které je možno získat, vše jasné. Avšak bílý na tahu, pozice skončí remis. A to dělá bílý (a samozřejmě i černý) nejlepší tahy, jak je v úlohách obecně dáno.

ˇRešení této ´ulohy poté bylo (a je) v diskusi stejného článku o ´Usteckém Festivalu.

+0 /-0 | 07.05.2013 20:54

pushtaq

Krásně se nám tu rýsují dva tábory: ti, co šachu rozumějí (Marki, Igor, Ňouma, Rosťa a pár dalších) a ti druzí. Nechávám na obou juniorech, jaký závěr z toho vyvodí. Vzpruhou jim buď, že jak Huebner, tak Rogoff jsou dnes věhlasnými profesory.

+0 /-0 | 07.05.2013 20:43

Pavel Ch

Re jarousek:

Aˇt Ti/Vám to někdo ještě jednou přečte. S ´učesy to psal někdo jiný. Já schvaluji, že článek je s přirovnáním problematiky KLDR demagogický. Tam (kroně ´učesů) dochází k praktikám vraždění a omezování lidských svobod a zde autor k tomu přirovnává praktiky rozhodčích, dále píše o běžné praxi Slovenských rozhodčích a v dalším podtextu o systému, že to schvaluje svaz SR, tedy obžaloba celého systému šachového svazu s přirovnáním ke KLDR. A to sorry, to se známých i mně neznámých kolegů zastanu. 

Jasně jsem, psal, že v samotné partii nevidím větší problém. Vyřeší rozhodčí na místě a tečka. Medializace netřeba, nedělat z komára velblouda. Kdyby je chtěl někdo potahovat veřejně dál, článkem proti nim, je má reakce proti, vyřešili rozhodčí, tečka. Když ale někdo nevzdělaný (nebo právnicky vzdělaný, jak zde ze SR (ne)ironicky zaznělo) prokazuje medvědí službu a díky tomu takto článkem o praktikách KLDR chce sesput rozhodčí a VV svazu, tak akorát zesměšní sám sebe a uškodí hráčům, kteří, znovu píši, nic až tak hrubě závažného neudělali, co by se mělo řešit nad rámec turnaje.  V duchu pravidel byli potrestáni zkušenými a schopnými rozhodčími, kteří si třeba vzali dovolenou, aby si mladí mohli zahrát.

+0 /-0 | 07.05.2013 19:43

istohl
Sašo, ako tu už viacerí písali, propaguješ, či minimálne obhajuješ hlúpy pubertálny výstrelok. S rozhodcami som sem-tam mal konflikty, občas to bývajú ľudia, čo si na hráčoch vybíjajú svoje nerealizované šachové ambície. Aj krátkych remíz som urobil dosť, priznávam, že boli medzi nimi aj vopred dohodnuté, ale takéto niečo by som si nedovolil ani zamlada. Kaučuk-nekaučuk, minimálne napomenutie si zaslúžili. Najlepšie to myslím zhrnul Rudo Diviak, dokázal by som polemizovať jedine s vetou "pravidlá FIDE vytvorili experti..." Nedávna kauza z českej extraligy, o ktorej sa veľa diskutovalo aj na NSS, naznačila, že niektoré pravidlá z ich dielne sú jednoducho hlúpe a z pohľadu hráčov nelogické.
+0 /-0 | 07.05.2013 19:24

jarousek

to Pavel Ch: Pokud v přirovnání ke scháleným účesům v KLDR spatřujete demagogii a nikoliv analogii, tak je mi Vás líto. Myslím, že dobře to popsal již Morphynista (dovolím si citovat): "Rozhodčí asi nepobouřila samotná krátká remíza, jako spíš velmi neobvyklé tahy. Kdyby se hrálo třeba 1.d4 d5 2. c4 c6 3. cxd5 cxd5, nikdo by to určitě neřešil." Princip je totiž tentýž. Nějaká instituce, úřad nebo i jednotlivec si na základě sepsaného papíru bere právo rozhodovat, co je a co už není správné.

Kluci jen udělali to, co vídáme na turnajích denně (naříkám, že je to správné!) - a navíc si k tomu přidali fórek. Dostali od rozhodčího za uši, (asi) aby si uvědomili, že remízy se musí domlouvat tak nějak bez vtipu, na sucho, jak to děláme my dospělí. Prostě odsud potud ano, ale dál už ne. Tak asi tak nějak.

+0 /-0 | 07.05.2013 19:20

Jirka Kadlec

Rudolf Diviak: Moc pěkný příspěvek, díky za něj yes

+0 /-1 | 07.05.2013 17:47

Rudolf Diviak
Majstrovstvá SR mládeže sú oficiálne podujatie Slovenského šachového zväzu. Ich cieľom je v duchu olympijskej myšlienky v čestnom zápolení nájsť víťazov, potom ich oslavovať, vzdať úctu ich majstrovstvu a pracovitosti. Víťazi sú vzormi vhodnými pre propagáciu šachu. V záujme šachu by teda bolo, ak by sa hovorilo o tých najlepších, v prvom rade o víťazoch, ktorí nepovolili svojim súperom ani jedinú remízu. Prečo sa nehovorí o Jane Liščinskej, Veronike Gažíkovej, Viktorovi Gažíkovi, Jakubovi Šošovičkovi? Prečo sa nehovorí o smelých „votrelcoch“ Martinovi Najhebaverovi a Jergušovi Pecháčovi, ktorí sa presadili v súboji so staršími súpermi, prečo sa nehovorí o Christopherovi Repkovi a Oliverovi Spačekovi, ktorí získali titul a predviedli nevšedne tvorivú hru? Hovorí sa o iných hráčoch, hlúpych pravidlách a priemernom rozhodcovi, ktorý arogantne zneužíva svoje postavenie. Pravidlá šachu FIDE vytvorili experti s cieľom chrániť záujem šachu. Tak ich napísali a v tom duchu aj školia „priemerných rozhodcov“. Ak niekto zohrá partiu, akú zohrali Tomáš a Viktor, tak ich cieľom môže byť iba to, aby sa o nich hovorilo. Ich partia však nepatrí na M SR mládeže, ale skôr do relácie „Slovensko má talent“. Ich cieľ bol v priamom rozpore s cieľom podujatia a poškodzuje záujem šachu prinajmenšom v tom, že odpútava pozornosť od skutočných hrdinov majstrovstiev Slovenska. Rozhodca v zmysle pravidiel ochraňoval záujem šachu a terčom kritiky manipulátorov sa stal nezaslúžene. Kto sú tí manipulátori? V prvom rade sú to hráči inkriminovanej partie. Trest bol mierny, lebo sa dalo predpokladať, že aktéri partie mali iba úmysel pobaviť či zaujať verejnosť a neboli schopní predvídať všetky dôsledky svojho konania. K nim však na pomoc pribehol manipulátor vyššieho rádu, právnicky vzdelaný Saša, ktorý pod zástavou boja za práva a ľudské slobody obhajoval konanie hráčov, bez akreditácie v odbore verejne hodnotil úroveň pravidiel šachu FIDE a konanie akreditovaného rozhodcu. Obhajoval aj právo hráča zverejniť na sociálnej sieti obrázok, vyvolávajúci podozrenie, že na podujatí mladiství konzumovali alkoholické nápoje. Saša obhajoval aj ich právo takýmto správaním sa chvastať. Sloboda prejavu je veľká vec, ale aj nebezpečná pre tých, ktorí prejavy samozvaných lektorov nevedia kriticky zhodnotiť. Saša v argumentácii spomenul „kritiku čistého rozumu“. Pokiaľ myslel Kanta, tak určite vie, že kritika čistého rozumu je najlepšia metóda proti manipulácii, ale ten kto ju aplikuje, musí mať okrem vedomostí aj v sebe zakódované pravidlá etiky a estetiky, aby mohol úspešne rozlíšiť dobré od zlého, pekné od škaredého. Predstavme si takúto situáciu. Pred stánkom so zmrzlinou stojí človek a každého kupujúceho presviedča, aby zmrzlinu nejedol. Argumentuje, že zmrzlina obsahuje rafinované cukry, stužené tuky z margarínov a arómy vyrobené synteticky. Upozorňuje, že takáto zmrzlina škodí zdraviu. Zmrzlinár zavolá policajta, ten človeka násilím odvedie a dá mu pokutu. Kto je arogantný, ten policajt, ktorý dal pokutu človeku hovoriacemu pravdu, alebo ten človek, ktorý presadzoval svoju pravdu na nesprávnom mieste a poškodzoval tak práva iného ?
+0 /-0 | 07.05.2013 17:25

paulz

To Morphynista:možná to nevíš, ale GM Vokáč má několikanásobně víc let než zmínění dorostenci. Jinak porovnávat GM Vokáče s nějakýma skorošachistama, kterých jediným velkým činem je domluvená provokoce je trochu dost velká drzost.

+0 /-1 | 07.05.2013 17:22

Jirka Kadlec

Článek je neuvěřitelně užvaněný, povrchní, literárně odpudivý, o demagogii, která z něj čiší, ani nemluvě. Jen úcta kterou chovám k těmto stránkám mi brání, abych se vyjádřil peprněji. Je to demagogie hrubého zrna, laciný žvást. Šachy hraje každý dobrovolně, nikdo ho k tomu nenutí. Pokud k nim někdo přistoupí tak, jako zmínění aktéři, je na místě oba zkontumovat. Ať se klidně věnují něčemu jinému, šachy tím jistě neutrpí - třeba jim to v jiném oboru a v jiné zemi budou trpět. Docela o tom ale pochybuji. Autor to má v hlavě trochu pomotané - snad je ale možné se ještě léčit...wink

+0 /-1 | 07.05.2013 17:18

N. Očník

Jirka Kadlec: jistě máte právo na tento názor. Nicméně daná partie nijak neznevážila hru, rozhodčí či pořadatele. Ani vás. To, že se někdo cítí uražen je stejné, jako když v jiné době někoho pobuřovali lidé s dlouhými vlasy. Je to váš problém, ne těch hráčů.

Tedy pakliže doporučujete někomu léčení, zkuste ho aplikovat i na sebe. Šachy danou partií nic neutrpěly. Hodilo by se napsat, že normální člověk by se nad partií ani nepozastavil. Ale to bych sklouzl k vašemu stylu argumentace.

+0 /-0 | 07.05.2013 17:18

Rumun
Hneď ako títo šarvanci dohrali svoj zápas, strhla sa na nich spŕška kritiky. Nie od trénerov, ale od rozhodcov, a zrejme aj od organizátora (v tomto si nie som istý). UPOZORŇUJU NA: Nie od trénerov
+0 /-0 | 07.05.2013 15:48

Morphynista

Já jsem četl, že se ten den hrálo dvoukolo a oba hráči mohli být po prvním kole vyčerpaní a dali odpočinkovou remízu. Nevidím na tom nic divného, pokud se nemýlím, tak zde před časem i GM Vokáč psal, že nemá rád dvoukola a pokud už na nějakém turnaji jsou, tak většinou ve druhé partii nabízí po pár tazích remízu...

+0 /-0 | 07.05.2013 15:35

Rudolf Kriebel

Po šesti hodinách odluky od pc koukám, že se diskuse pěkně rozbujela. Parlament hadra. Což se však poptat aktérů, co je k tomu asi tak vedlo? Musel být přeci nějaký důvod té rebélie a tam hledat zakopaného hafana.....

+0 /-0 | 07.05.2013 15:26

Rumun
skinca: 07.05.2013 09:04 | Rumun
+0 /-0 | 07.05.2013 15:26

skinca

Tak jsem se ve vašich komentářích dočetl, na kterou stranu se  spíše přikláníte, ale odpověď na otázku, na základě jakého pravidla FIDE si rozhodčí dovolil takto rozhodnout, jsem nikde nenašel.

Může si tedy rozhodčí dělat, co se mu zlíbí? Opravdu má dnes právo takto rozhodnout?

A není právě toto ostentativní jednání spíše snahou upozornit na nevyřešené úskalí šachové hry, kterým bezesporu předpartiové dohody remízy jsou?

Opravdu budeme i nadále tolerovat nesportovní dohody, které vznikají v zákulisí, nebo dáme rozhodčím do rukou nástroj, který jim dá právo toto jednání tvrdě trestat a docílit tak vetší spravedlnosti pro většinu poctivých a rovných hráčů.

+0 /-0 | 07.05.2013 15:01

Pavel Ch

Rubinus:

Vždyť jsem se omlouval, i Bobbymu, a na ta jména již přišel jiný dopoledne - viz níže (ano pamatujete si správně, jen zdvojené písmeno jinde). Ale pricip byl, že i supertalentu v demokratické zemi rozhodčí zkontumovali, takže žádná KLDR.

Jinak souhlas, srovnání s KLDR je pustou damagogií. Autor je asi mladíček bez zkušeností, nejen šachových. O opravdivé totalitě, i Evropského ražení, moc vědět nebude.  Otázkou, zda má smysl energii k vyvracení jeho závěrů, vyvíjet. Chtěk jsem se jen zastat kolegů arbitrů na Slovensku a ve vedení svazu.

Tak ještě, co se Sloveských arbitrů týče,  jen znovu připomenu skvělou spolupráci při ME v Praze a jejich odbornost jak v pravidlech, tak v počítačích. Systém, aby celá Evropa pár okamžiků po partii (nepřenášenou on-line) viděla její průběh. O tom autor ovšem vědět nemůže.

+0 /-0 | 07.05.2013 14:25

JHK

Rozhodčí upozornit organizátora..Orgánizátor oba vyhodit..tak tak a čau.

Nikdo jim nebrání, aby dál hráli spolu takové partie doma.

+0 /-0 | 07.05.2013 14:03

Rubinus

Pavel Chrz: Ta zkontumovaná partie, to je jak z radia Jerevan. Podle Psychologického průvodce to:

a) nehrál Fischer, ale Hübner-Roggof (první určitě, druhého si snad pamatuji také správně)

b) nebolo to po 1.e4, ale po 1.c4.

Jinak rozhodčí snad nemá právo posuzovat kvalitu "normálních" tahů. Svého času prý FM Netušil vyhrál oddílový přebor Vršovic se zahájením 1.f3 a 2.Kf2 (alternativně hrál i černými). Takže první dva tahy se asi dají zkousnout. Pokud nebyla domluvena remíza před partií, tak bílý zkusil provokovat soupeře zahájením. A ten tedy odpověděl stejně. Ale 3.Ke3 už je asi za hranou, pokud se dálo pokračovalo Ke6  - tady propásl svou šanci začít hrát "normálně" i soupeř - 4.Ke4 1/2, nasvědčuje to skutečně domluvě před. Vzhledem k tomu, že celou tu šaškárnu někdo platí, má též jistě právo posuzovat, co je ještě za hranou a co již ne. Já tedy ten výkon rozhodčího chápu. Uvedený článek o "dobrém jméně šachu" je samozřejmě zneužitelný, ale tady je ještě pořadatel a odvolací komise ... Účesy v Koreji jsou zajímavé, ale argumentovat s tím v tomto případě je pustá demagogie.

+1 /-0 | 07.05.2013 14:00

Petr Boleslav

Pro malé zdůvodnění, proč takový článek vyjde na nss.cz, využiji a malinko upravím větičku z příspěvku Poutníka: "Měli bychom se občas zamyslet, proč usedáme za šachovnici a jakou chceme, aby královská hra měla prestiž a pozici." Proč o těchto věcech, na které mají lidé různé názory, nediskutovat? Nechápu.

 

 

+0 /-0 | 07.05.2013 13:54

visvi

Také jsem proti domluveným remízám atd. atd., ale to provedení přeci nemělo chybu - oba králové si došli podat doprostřed hříště ruce a pitomá "chytrá" šachovnice jim to ještě sama dala za remis. Geniální počin, vážně! :-)

+0 /-0 | 07.05.2013 13:05

Pavel Ch

johnny01: Souhlas se vším, přiznávám autorství i roli přímého diváka až k detailům na několik metrů zjevné mimiky kameramanů.

Marki: Dnes mnoho lidí posuzuje vše dle ela, jsem rád, že velmistr, navíc z dotčené krajiny, se vyjádřil. Když jsem viděl nečekaný nadpis a Slovenštinu (vložil Bolek), myslel jsem nejprve, že to píšeš Ty.

Rumun: Možná to někdo tvrdí, ale ten nebude asi moc schopný (pokud tím "slušný" nemyslí šach. sílu v dospělosti, to je pak něco jiného; přáli bychom si aby další 2700 vyrostli, ale nebudeme je kritizovat mladé, že nedokáží). Mladí sportovci (bez ohledu na elo) byli (jsme), jsou a budou jací prostě jsou. Něco jiného je ve školství, ale tam si za to může školství dnes samo (to by byla jiná kapitola).

Pustaq: Díky, pokud můj omyl, omluva v tom případě i im memoriam Bobbymu. Zdroj Psychologický průvodce čtený téměř 30 let tomu nazad, mohl jsem si špatně hráče zafixovat.

ˇClánek je jako esej může být zajímavý, možná za to dostane ve škole autor i jedničku, při hodnocení slohu, téma a Slovenštiny. Autor vyjádřil svůj názor. Bude to nejpíš kamarád/vrstevník aktérů nebo aktér sám, či rodiný příslušník jednoho z aktérů (s tím máme na diskusích nss bohaté zkušenosti). 

Také jsem se ptal kdysi Bolka, proč ten či onen článek vyšel. Tipuji, že na tento je odpověˇd počtu přečtení a příspěvků. Navíc, pokud by naopak někdo jiný chtěl článkem zkritizovat počínání obou hráčů, článek by správně nejspíš nevyšel. Nebo bych i já byl v diskusi proti medializaci i v případě bez jmen. Od toho jsou právě rozhodčí, příp. komise, která má soutěž v gesci a tečka; třeba podvod s mobilem by byl něco jiného, zveřejnění hodného. Rozhodčí v místě udělali závěr a nebyl v rozporu s pravidly, stejně jako jiné jejich rozhodnutí by nebylo v rozporu. Ostatně to příp. odvolací komise má posuzovat, ne jak by rozhodli sami, ale zda rozhodčí neudělal rozhodnutí proti pravidlům.  Takhle ve své dobré víře chtěl autor projevit souhlas a podporu hráčům (můj názor je, že se mi nelíbí hloupé napadání rozhodčích konajíc svědomitě svojí práci,) a tím nechal projít názory čtenářů, možná tak hráčům prokázal medvědí službu, ale to již je riziko jeho "podnikání".

+0 /-0 | 07.05.2013 12:43

Morphynista

Rozhodčí asi nepobouřila samotná krátká remíza, jako spíš velmi neobvyklé tahy. Kdyby se hrálo třeba 1.d4 d5 2. c4 c6 3. cxd5 cxd5, nikdo by to určitě neřešil. Myslím, že každý v mládí nějakým způsobem protestoval proti rúzným předpisům a zákazům - kdo z nás , přiznejme si na rovinu, dodržel zákaz požívání alkoholu před osmnáctým rokem, většina lidí z toho naštěstí - nebo bohužel - vyroste a zařadí se " do řady ". Souhlasím s Tobi a rubinsteinem, podle mě je taková remíza daleko menší prohřešek než mnohé zápasy v soutěžích družstev, končící samými remízami, zvlášť tehdy, stačí-li jednomu z družstev bod k záchraně. Příkladů je řada, já vybírám - čistě náhodou - zápas 10.kola 2.ligy E Staré Město C - Napajedla 3,5 : 4,5. Domácí už sestoupili, hosté potřebovali výhru k naději na záchranu. " Zápas " proběhl tak, že domácí nastoupili v sedmi a všechny zbylé partie skončily po pár tazích remízou. Pan Krolop to na jihomoravském webu okomentoval takto : " Přátelé, domnívám se, že toto není pouhá hanba, to je něco horšího ! Osobně se domnívám, že zde není co prošetřovat. Vhodná by byla finanční sankce a nařízení nového zápasu. Na komedie se snad chodí ještě stále do kin a divadel, nikoliv do šachových soutěží ! "  Myslím, že takovéto zápasy poškozují dobré jméno šachu daleko víc , než nějaká remíza v soutěži juniorů a mnohým z kritiků, kteří zde oba hráče " kamenují ", bych poradil, aby se raději zaměřili na dodržování zásad fair-play ve svém oddíle...

+0 /-0 | 07.05.2013 12:41

Ján Markoš
s tým súhlasím
+0 /-0 | 07.05.2013 12:31

exot

Nemorální v sportovním smyslu chápu jako "nehodné následování". S kvalitou člověka to samozřejmě nemá moc co dělat. No, i když...

+0 /-0 | 07.05.2013 12:16

paulz

Podle mne tento článek patří např. na http://www.dfens-cz.com/. Tam je podobných článků dost...

+0 /-1 | 07.05.2013 12:10

Ján Markoš
Za prechádzanie cez cestu na červenú Vám tiež dajú pokutu, lebo ide o porušenie pravidiel. Prechádzanie cez cestu ale predsa nie je nemorálne: nerobí z vás horšieho človeka.
+0 /-0 | 07.05.2013 12:07

johnny01

Mně připadá, že i "normální" rychlé remízy jsou poškozování dobrého jména šachové hry. Kdysi někdo psal příhodu z MČR v bleskovém šachu, jak nějací kameramani chtěli natočit partii, ale než si nachystali kameru, dali hráči rychlou remis, kameramani pak byli znechuceni (nepodařilo se mi dohledat). Ale protože rychlou remis nikdo nezkontumuje (nepotrestá), nemá se podle mě kontumovat (trestat) vůbec nic. Teď se měří dvojí metrem - jaktože domluvená remíza je v pořádku a domluvená prohra (či takováto domluvená remíza) ne? Proto se stavím na stranu autora.

Právě kvůli rychlým remízám jsem mimochodem přesvědčen, že šachy nejsou sport.

Rumun - není v silách člověka ovlivnit, kdy se narodí, proto je to úplně mimo.

Jinak chválím redakci za zveřejnění, více takovýchto článků!

+0 /-0 | 07.05.2013 11:59

exot

Moment - to jakože porušení pravidel (pokud se tedy o nějaké porušení jednalo) není nemorální? Tomu nerozumím.

+0 /-0 | 07.05.2013 11:47

paulz

Autor článku by měl první uspořádat nějaký turnaj a pak mluvit-je to spousta starostí a samozřejmě zadarmo.

A pak hodnotit jednání dvou tzv. frajerů kteří ten turnaj zesměšnují. Turnaj je o hraní šachů recese nebo co ta partie byla tam nemá co dělat. Jinak rozhodčí rozhodli velice mírně-domluvená partie by měla být vyhazov s turnaje.

 

+0 /-1 | 07.05.2013 11:30

Ján Markoš
Podľa môjho názoru rozhodol rozhodca správne a s vkusom. Hráči neboli reálne poškodení, len napomenutí. A mali byť za čo napomenutí: dohodli sa na remíze pred partiou a ostentatívne to dali najavo. Nevravím, že jednanie hráčov bolo nevkusné či nemorálne; možno jednoducho chceli predviesť dobrý vtip. Keby som bol pri partii - a následnej debate s rozhodcom - asi by som sa dobre zabával. Ale nie všetko, čo je vtipné, je i v súlade s pravidlami. Pravidlá nemôžu obsiahnuť každú situáciu, a zdravý rozum rozhodcu a odvolacej komisie je tou poslednou autoritou pri sporoch, podobne ako je rozhodnutie rozhodcu o góle nad záznam z ktorejkoľvek kamery.
+0 /-0 | 07.05.2013 11:23

Rumun
Kontrolní dotaz: Nejde tady o něco jako střet generací? :-) Kdosi, kdo pracuje s mládeží, tvrdí, že poslední slušný ročník byl 1987/88 ... Kolik bylo rozhodčímu?? Třeba za pár let jiný rozhodčí, dnes mladý, žádný dědek, takové "hráče" pochválí a organizátor, taktéž dnes mladý, tu "partii" vyhodnotí jako nejlepší v turnaji!? P.S. Jsem ročník 1971 :-)
+0 /-0 | 07.05.2013 11:17

pushtaq

Tohle že je "věcné", jak slibuje autor, nebo dokonce"výborný článek"? Ach jo. Rozhodčí dostává jedničku: mladým vysvětlil, že takhle ne, a nesáhl ke kontumaci jako tenkrát Šajtar neblahé paměti. a propos, Pavle Ch, nespletl sis Fischera s Huebnerem?

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1543378

+0 /-0 | 07.05.2013 10:52

rubinstein

Ach jo, ach jo. Prvně když jsem viděl ty tahy, tak jsem myslel, že z toho bude obžaloba těch dvou hráčů, ale nakonec to byl výborný článek, který jsem přečetl celý, i když byl ve slovenštině. Autor to zřejmě neocení, ale to opravdu dělám tak jednou za 10 let. O to více mě však poté zklamaly komentáře zde v diskuzi, o kterých pořád doufám, že je to nějaký humor, ale zřejmě není. Žádný srandičky! Autor sám ani nemohl tušit, jak trefná bude píseň na kterou odkazuje a jak přesná její předpověď.

+0 /-0 | 07.05.2013 10:07

Tobi
Odvážné, intenzivní a rebelské. Už dlouho jsem nečetla tak pěkně lidsky emotivní text. Rozhodně nesympatizuji s počinem šachistů samotných, právě proto, že patřím k těm, kteří „vidí v šachách filosofii, umění, inspiraci, možnost se realizovat a projevit“ bych nikdy nic podobného jako 1. f3 f6 2. Kf2 Kf7 3. Ke3 Ke6 4. Ke4 Ke5 za šachovnicí nepředvedla a ano, z mého osobního pohledu jasná neúcta ke hře v šach, stejně jako všechny předem domluvené remízy (i když chápu a uznávám jejich strategický význam). Já si ale na rozdíl od rozhodčích mohu osobní názor dovolit a vůbec, ale vůbec (!!) se nedivím míře pobouření autora článku nad konáním rozhodčích. Velmi se mi líbí forma, jakou tento svůj nesouhlas vyjádřil a vtiskl na papír. Kvalitní protest! Spousta zajímavých polemik a postřehů. Na druhou stranu, když někdo nechce být jen „další cihlou ve zdi“, musí nutně počítat s následky. Ti dva kluci si odnesli napomenutí a rozhodčí pořádnou dávku oprávněné kritiky. Hoši vystoupili z řady absurdní remízou, rozhodčí absurdním rozhodnutím o potrestání. Kdo měl větší či menší právo tak konat? Vždycky tady bude stát nějaký „mocipán“ který s pravidly v zádech, posílený neurčitými kličkami v nich viz. „zneuctění dobrého jména šachu“ , bude mít pocit, že má právo ostatním říkat, jak se mají chovat. Je o tom každá politika, každá (ne)fungující společnost. Takže se nabízí otázka, do jaké míry má takový protest, jasně vypichujíce pouze jednu z obou chybujících stran, šanci něco změnit. Kdyby ale třeba už jen to, že se někdo zamyslí nad tím, do jaké míry je vhodné na mládežnickém šachovém turnaji propagovat alkohol a příští ročník konkrétně tohoto turnaje se obejde bez reklam na něj, pak to rozhodně smysl mělo.
+0 /-0 | 07.05.2013 10:05

morboj

Nebudu nosit sovy do Atén, naprosto souhlasím s tím, co napsali čtenáři přede mnou. Jen bych chtěl podotknout, že kdysi bývaly šachy považovány za hru GENTLEMANŮ. Předem dohodnuté remízy byly považovány za věc natolik společensky a sportovně nepřijatelnou, že by se jejich aktéři v šachovém světě navždy zdiskreditovali. Takový Aljechin nebo Euwe by se k ničemu podobnému nikdy nesnížili.

Nevím, k jakým zářným zítřkům chce dojít autor článku, mě by stačil prostý návrat do minulosti.

Jen tak mimochodem, pokud to v pravidlech není, mělo by tam být: Jestliže se hráči předem domluví na remíze, nebo z jejich hry zjevně vyplývá, že se na remíze domluvili, má rozhodčí PRÁVO partii ukončit a oběma aktérům zapsat do výsledků nulu. Pokud by se takové jednání opakovalo, hráč může být vyloučen z turnaje.

 

+0 /-0 | 07.05.2013 10:02

paulz

Poutník to napsal naprosto přesně. Jen nevím co vede nss k uvádění podobných článků.

+0 /-1 | 07.05.2013 09:25

exot

Nejde ani tak o to, že by Zlí Rozhodčí utiskovali Svobodnou Individualitu Mladého Jedince, jako spíš o to, že na podobné šaškárny není nikdo zvědavý.

Jestli se shodneme na tom, že ono mládežnické podujatí spadá do kategorie sport (což asi ano) a není to jen taková přátelská partička někde v hospodě, kde je dovoleno všechno, tak se to hraje i pro diváky. Kupodivu. Představte si, že by podobnou frašku "vymysleli" nějací dva tenisti a diváci by byli svědky jejich "humorného pinkání". Myslíte, že by si to někdo dovolil? Asi ne, protože mají povědomí o profesionalismu, o úctě a dalším podobným věcem. Takže když už chceme nejapně šaškovat, nechme si to na doma. Tam se tomu můžeme i sami zasmát.

+0 /-0 | 07.05.2013 09:25

Rumun
ještě mě napadlo, kdyby černý, ELO taky řekněme 2000, po 1. f3 e5 2.g4 nedal ihned mat, tak by taky "poškodil dobré jméno šachové hry", ne? :-)
+0 /-0 | 07.05.2013 09:09

Rumun
Pro slovenského pisatele, co chce osvobodit Tibet: http://www.fide.com/component/handbook/?id=124&view=article 12.1 The players shall take no action that will bring the game of chess into disrepute. Když má někdo ELO řekněme 2000, tak na 1. f3? e5 nemá hrát 2. g4
+0 /-0 | 07.05.2013 09:04

Poutnik

Autor článku by se měl zamyslet. Proč usedáme za šachovnici a jakou chceme, aby královská hra měla prestiž a pozici. Chceme, aby to byla šaškárna, ukázka , že nám vůbec nejde o hru, ale o nějakou formu revolty? Jak by asi dlouho lidé chodili na fotbal, kdyby se hráči ke hře postavili jako tito aktéři? Každý turnaj, každý stánek sportu musí někdo financovat a ten kdo ty peníze uvolní má představu o účelnosti takto vynaložených prostředků. Jsem sponzor, mám rád děti a chci pro ně udělat něco pozitivního, uspořádám turnaj, oni příjdou ve dvou minutách předvedou, že je hra vůbec nezajímá, že ji mají na háku a ať si všichni trhnou. Když se mi to nebude líbit napíše nějaký týpek ještě článek na NSS, kde je podpoří a postaví se proti celé podstatě šachové hry. Co udělám? Příště až budu mít chut udělat něco pro děti, ještě nevím co to bude, ale vím co to nebude. Šachový turnaj.

+0 /-0 | 07.05.2013 08:25

Pavel Ch

Mladému studentovi Bobymu Fischerovi zkontumovali partii na školním národním mistrovství (v té zemi velmi populární to soutěž) poté co napoprvé dal remis se soupeřem po 1e4 a když byli rozhodčími posláni at sehrají partii znovu, tak udělali podobnou šaškárnu jak se o ni zde píše, trošku i delší a peprnější. Potřetí Bobby odmítl znovu hrát a tak prohrál důležitou partii pro svůj tým. A marně si vzpomínám, zda to bylo v KLDR či na jiném konci světa.

S tím fotbalem to byla trefa do černého. Tam je to přímo v pravidlech, když týmy se nesnaží o hru a jen něco předvádí, musí rozhodčí ukončit zápas. Podobně v cyklistice, rozhodčí zastavili výletní peleton a pohrozili, že nevyplatí ceny, pokud dále pojedou jak rodinka na nedělní projíždku.

+0 /-0 | 07.05.2013 08:25

MaX

naprosto správné rozhodnutí! Rozhodčí je tam právě od toho, aby vyložil pravidla podle vzniklé situace. A ten tímto všem ukázal, že si srandičky mají hrát na jiných turnajích. Shortovi rozhodčí také uznal, že nepodání ruky je nesportovní chování a budeme řešit jestli stačí mrknout, uklonit se, koupit panáka? Ne, od toho je tam rozhodčí a odvolací komise.

+0 /-0 | 07.05.2013 07:43

Kozarek
Mame sa divit, ze mladi ludia su neschopni vyjadrit vlastny nazor. Vysvetli mi niekto (autor ?), aky vlastny nazor ti dvaja mladi muzi vyjadrili ? Dohodli si remizu este pred partiou, a pritomnym zahrali pubertalnu saskaren, za ktoru by im kazdy rozumny otec dal po papuli a poslal ich domov. A nebolo by o com pisat. Hoci, bola by to skoda. To o tych ucesoch v severnej Korei bolo velmi zaujimave. Predstavte si, ze idete na futbal, rozhodca odpiska zaciatok, a tu si vsetkych 22 hracov posada okolo stredoveho kruhu a 90 minut bude fajcit fajku mieru. Maju na to pravo ? Co sa o tom hovori v pravidlach futbalu ? Ma rozhodca pravo zasiahnut ? A co divaci ? A co ludia, ktori tym hracom zaplatili cestu, ubytovanie. Co ludia, ktori prevadzkuju stadion ? Aky maju tito vsetci pravo na svoj nazor ?
+0 /-0 | 07.05.2013 06:55

nouma

Prisne vzato jedno pravidlo tito juniori porusili - a to pravidlo o nabidce remizy. Ta se nabizi po tahu, v tomto pripade byla nabidka ucinena evidentne jiz pred partii. Je na uplne jinou diskusi, zda je toto pravidlo v poradku...

+0 /-0 | 07.05.2013 04:41