Šachové živobytie v Česku: Nevyužitý potenciál hlavne online

09.09.2020 05:00 | Zprávy

Dnes sa zameriame na najlepších hráčov krajiny, ktorí majú skvelý potenciál na to, aby sa šachom uživili. Priznám sa, že neviem, aké je to sa živiť šachom, ale v dnešnej dobe moderných možností nemusí byť to veľký problém.

V zahraničí funguje to, tak prečo nefunguje to u nás?

Chápem, že živiť sa šachom nemusí byť také jednoduché, ako sa môže zdať. Špičkoví československí
veľmajstri musia zarobiť veľa eur, aby sa uživili šachom, čo môže byť veľmi tvrdým orieškom. Najlepším
hráčom sveta sa sypú na účty zaujímavé peniaze v rádovo státisícoch eur. Prečo by sa nemohol na
Slovensku, či v Česku uživiť špičkový veľmajster na české pomery?

Nemajú československí veľmajstri, čo ukázať, či je za tým niečo iné? Nemyslím si to. Každý veľmajster v
Česku ako aj na Slovensku má, čo ukázať, ale z nejakého dôvodu sa boja toho. Doplácame my všetci, čo sa zaujímame o šachy na to, že veľmajstri u nás sa nevedia sami predať?

Momentálne väčšina českých a slovenských hráčov si zarába peniaze len turnajmi, ligami, individuálnymi online tréningmi, či písaním zaujímavých šachových publikácií. Zabúda z nejakého dôvodu na možností  internetu.

Podotýkam, že nebolo nikdy také ľahké zarábať peniaze ako dnes. V dnešnej dobe internetu čakajú na
československých veľmajstrov slušné peniaze, ale čakáme márne na to, že kto sa rozhodne skúsiť si
odhryznúť sám z koláča ako prvý.

Prečo nevznikajú v Česku a na Slovensku ďalšie zaujímavé šachové youtube projekty, či samostatné
blogové projekty? Samozrejme dôvod je ten, že natáčať videa a písať zaujímavé blogové články zadarmo
sa nechce každému, ale ide o dôležitú činnosť.

Netvrdím, že by mal natáčať zadarmo každý deň, ale je vážne jedno video natočiť za týždeň alebo napísať
jeden článok za týždeň je pre veľmajstra veľa? Navyše by išlo o istú formu reklamy, za ktorú by dostávali
veľmajstri peniaze, keďže za sledovanosť na youtube sú aj peniaze a je len na nich koľko peňazí za to
dostanú.

Vnímam to osobne ako jasné nevyužitie potenciálu, aký je tu dnes, Niekto môže argumentovať tým, že
československý trh nie je lukratívny. Myslím si, že o moderné šachové tréningy na internete by bol
záujem, o čom hovoria aj prvé čísla Robert a Petr šachy.

Online tréningy s Robertom Cvekom navštevuje dostatok ľudí na to, aby bol to zaujímavý projekt.
Myslím si, že československý trh by ešte jedného alebo dvoch veľmajstrov zvládol, ktorý by sa chceli
veľmi dobre uživiť šachmi. Určite by bola spojená s tým aj práca, pretože pripraviť dobrý tréning nie je
len tak. Je aj ďalšia možnosť vyrábať zaujímavé platené videá na zaujímavé šachové témy.

Je to skutočne také neatraktívne na začiatok? Samozrejme začiatky bývajú všade ťažké, ale veľmajstri
majú na to, aby sa vysporiadali s nástrahami trhu. Sú to veľmi rozumní ľudia, ktorí by sa vedeli určite
dopracovať rýchlo ku pre nich zaujímavým číslam.

Aj preto veľký palec hore patrí IM Štefanovi Mazúrovi (Pri šachu), ktorý ako prvý na Slovensku robí
niečo nové a zaujímavé. Držím mu palce, aby vytvoril úspešný svoj youtube kanál a prajem mu len to
najlepšie.

Aj Slovensko potrebuje silných šachových youtuberov.

Kamil Michalík

11x 3969x Petr Koutný
Fotogalerie
Komentáře (11) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
N. Očník

Sledoval jsem i videa GM Finegolda, ten má také dost shlédnutí. Ale ano, je to všechno anglicky. Ale přeci nikdo nebrání českým/slovenským GM dělat anglická videa. V jejich případě je cizí jazyk případným bonusem pro možnost se šachy živit.

Ano, víc než YT dneska letí platformy jako Discord, Twitch, kde GM jako Nakamura má hodně sledovatelů a každé jeho online video sleduje paralelně třeba 10.000 lidí, někdy i výrazně víc.

A je to pro něj i zajímavý zdroj příjmu. Ale kolik takových je, aby diváky zaujali. Ono ten koláč není nefukovací bez omezení ...

+0 /-0 | 10.09.2020 17:50

igors
Agadmator za 99% zhliadnuti vdaci tomu, ze videa su po anglicky. Aj par mojich sachovych videi je na YT. To jedine anglicke, co som nasiel (6 minut o damskej indickej) ma skoro 2x tolko views, ako najpozeranejsie slovenske - konkretne cca 5200 :))). S tym si zarobim akurat na slanu vodu. Vobec malo velmajstrov ma YT kanal, co viem skor streamuju ako napr. Chris Repka. Ale mozno je moja optika spatna, lebo si proste neviem predstavit, ze by som bol followerom/subscriberom niecoho/niekoho (OK, cestne priznavam - mam po dlhom case predplatene noviny, ale pri dnesnej kvalite zurnalistiky to bude asi naposledy).
+0 /-0 | 09.09.2020 22:16

N. Očník

Igors: chápu, že vám třeba šachová videa na kanálu YT Agadmator mohou přijít nekvalitní nebo laciná ... pravdou ale je, že jsou to čistě šachová videa, která mají velkou sledovanost a jejich autorem je chorvat, čili příslušník národa, který sám o sobě nemá větší dosah než CZ/SK.

Agadmator není silný šchista (elo pod 2000), ale jeho videa mají přes 300 milionů shlédnutí. Jestli to stačí na uživení ... to nechám na každém čtenáři, ať posoudí sám.

+0 /-0 | 09.09.2020 20:27

Kamil Mihálik
Igors nemyslím si, že moje predstavy sú skreslené. Hodnotil som to len na základe videného. Ja poznám približne čísla, keďže chodím na online tréningy, ale radšej sme to nezverejnili a vidím presne koľko to sleduje, viem koľko stojí tréning. Vôbec nie je to také zle, že by som povedal, že pre Československo sa neoplatí nič robiť. Práve skôr naopak, čísla sú navyše veľmi stabilné. Nie je to také, že jeden tréning pozrie istý počet ľudí a na ďalší nepríde skoro nikto. Na slovenské pomery by to mohlo byť za mňa určite veľmi zaujímavé, ku Česku sa nechcem vyjadrovať, keďže neviem koľko českých korún berú na prestížnych českých OPEN, ale tiež veľa to nebude. Pri online tréningoch nemusí aspoň daný turnaj vyhrať a trápiť sa 10 dní a hrať to 9 kôl.
+0 /-0 | 09.09.2020 18:31

igors
Autor sám priznáva, že sa šachom nikdy neživil. Ja som sa zase nikdy neživil inak a myslím si, že má skreslené predstavy najmä v dvoch smeroch: 1) Česko-slovenský trh je skutočne malý a lokálne šachové kanály tu ostanú naozaj len lokálnymi. Na rozdiel od niektorých iných lokálnych kanálov ich obecenstvo bude veľmi skromné. 2) Tvorba prevážnej väčšiny videí aj iného obsahu na nete je spojená so skoro nulovou prácou - myslím tým output rôznych polovzdelaných & nezamestnateľných youtuberov-gamerov, tzv. instagramových bohýň, food-blogerov, fashion-blogeriek apod. To však neplatí pre zmysluplný šachový obsah, pričom záujem o a príjem z šachových YT videí bude len malým zlomkom príjmov a počtu followerov horeuvedených skupín. Nakoniec niečo podobné inými slovami napísal aj David. Pár šachových videí som už natočil a zrejme aj natočím, ale ani ja v tomto nevidím pre seba dlhodobú perspektívu. Štefanovi Mazurovi tiež fandím, ale podľa mňa ani on svoje videá určite nechápe primárne ako zdroj príjmov.
+0 /-0 | 09.09.2020 15:55

xdavx x
To Mira: ekonomický guru Bolek by to vysvětlil, že šachove aktivity z daní placený nejsou a jako vedoucí šachoveho kroužku by se vysmal tomu, že tvé daně také přispívají na chod šachoveho svazu :)
+0 /-0 | 09.09.2020 15:09

Kamil Mihálik
Máte pravdu pán Navara život bloggera je ťažký. Bohužiaľ stavajú sa aj také veci, o ktorých píšete. Ja píšem články rok a na šťastie s nejakými zlými reakciami sa nestretávam, čo sa mi páči. Keby aj ku tomu došlo, že by boli zle reakcie tak nič sa nedeje aj so zlými reakciami počítam pri každom článku, ktorý píšem. Nemôže sa každému všetko ľúbiť a takto to beriem. :D Dlho som rozmýšľal, či písať aj nss, ale keď ma Petr Koutný oslovil, aby som písal aj na nss tak som neváhal ani minútu. Povedal som si len, že idem do toho a komentáre môžu byť hocijaké. Nič ma nezastaví. Len musím porozmýšľať, že čím by som mohol osloviť tunajšiu komunitu a aký štýl článkov by som vedel napísať. Napokon som sa rozhodol, že budem písať o všeliakých zaujímavých témach, ako na sachycvek.cz.
+0 /-0 | 09.09.2020 11:32

Petr Koutný

re Mira - ono to není tak růžové na internetu jak to vypadá. Je za tím spoustu práce a nemáte jistý výsledek, že se tím jako GM uživíte. Můj názor je ten, že každý se živí čím umí a když se nevidí na internetu pak je k tomu důvod. Pohybuji se na internetu hodně aktivně posledních pět let, znám docela dobře finance a zákulisí a není to vždy hitparáda jak se to může na první pohled zdát. A věřte mi, říct jsem GM a dělám přednášky za peníze nestačí....Musíte mít fanoušky a to se buduje několik let. Takže ze začátku je to o práci, práci s vírou, že někdy v budoucnu budete mít šanci. Jsou určitě jednodušší příležitosti pro GM jak se o sebe postarat. A že to i jako GM dnes není lehké jde vidět i na tom, kolik GM musí dnes chodit do práce aby měli možnost uživit rodiny. Šachový svaz bych do toho nemotal, to je jiný příběh. Petr 

+0 /-0 | 09.09.2020 10:29

David Navara
Já jsem kdysi psal blog zadarmo každý týden, ale když se pod články začaly objevovat velmi negativní komentáře, které někdy nesouvisely s tématem a často překrucovaly fakta, zanechal jsem toho a rozhodl jsem se psát jinam, kde za to většinou dostanu zaplaceno a vyhnu se trollingu. Tím lidem nijak neupírám právo mne kritizovat, ale když se podívám na to, za co mne někteří kritizovali, slovo trolling situaci odpovídá. Pokud jde o výuková videa, není to moje cesta a tento prostor rád přenechám jiným, povolanějším, kterým odesílání půlhodinového videa netrvá dvě hodiny. (A občas i pět, když v průběhu té doby dvakrát vypadne spojení a je třeba nahrávání zahájit znovu.) Nemyslím, že by na mou nečinnost v této oblasti ostatní dopláceli, okomentoval jsem už okolo 800 partií a většinou jsem si tím vydělal jen zlomek toho, co dostávám za účast v soutěžích. Velká většina těchto komentovaných partií je dostupná zadarmo nebo za plně přijatelné ceny. Re Mira: Naprosto nesouhlasím. V období od března do května mé příjmy poklesly zhruba na šestinu dřívějšího dlouhodobého průměru, přičemž jsem pracoval o třetinu méně než obvykle. (Z programu Pětadvacítka jsem si zažádal jen zhruba od 22 procent částky, na niž jsem měl nárok.) Ve chvíli, kdy mnoho lidí v celé zemi z pochopitelných důvodů dostávalo peníze i v případech, kdy nemohli vykonávat svou práci, je podle mě jen správně, že Šachový svaz podpořil aspoň reprezentaci, která přišla o uplatnění v turnajích. Ty peníze za Letní šachové Pardubice jsme rozhodně nedostali zadarmo, ale za odvedenou práci. Kdybych dopředu neslíbil účast v Pardubicích, mohl jsem tou dobou hrát ve Švýcarsku prestižnější turnaj za výhodnějších finančních podmínek. Myslím, že z Vašich daní jdou na šachy řádově koruny, členský příspěvek ŠSČR není extrémně vysoký a na reprezentaci z něj nejde mnoho. Nevím, jak to bude letos, ale v minulých letech jsem za rok na daních a na zdravotním a sociálním pojištění odváděl téměř tolik, kolik jsem dostával od ŠSČR, jelikož svazové peníze nebyly mým hlavním zdrojem příjmů. Mně třeba hokej nebo fotbal mnoho neříkají, ale z daní na ně řádově více peněz než průměrný občas na šachy, přestože bych tyto peníze raději přesměroval na šachy, na charitu nebo na veřejně prospěšné projekty. Jinak nemyslím, že bych popularizaci šachu tolik pomohl, kdybych začal připravovat (nepříliš kvalitní) videa. Deset let jsem se snažil popularizovat Fischerovy šachy. Během té doby cenový fond mistrovství republiky klesl z 6 000 Kč na 5 000 a počet účastníků se nezměnil. Asi tady bude více faktorů. Beru to tak, že jiní dokážou připravit lepší videa než já a pokud každý bude dělat to, co mu jde, bude to lepší. Více zde o těchto tématech nehodlám diskutovat, mám dost práce. Děkuji za pochopení!
+0 /-0 | 09.09.2020 10:21

Mira

V článku je věta:

Doplácíme my všichni, co se zajímáme o šachy na to, že velmistři u nás se neumí sami prodat?

My všichni doplácíme na to, že se velmistři i slabší hráči bez onoho titulu umějí prodat. Ovšem jen co se týče našeho šachového svazu. Ten dělá všechno možné, aby naše nejlepší hráče nakrmil. Viz nominační turnaje, nic nepřinášející hloupá akce letos v létě Pardubicích apod. Je to mrhání prostředky šachového svazu a prostředky, které my všichni v rámci daní přinášíme do státního rozpočtu. 

+0 /-0 | 09.09.2020 09:35