Poslední dvě dějství

30.01.2016 06:45 | Tata Steel Chess 2016

Jsou přesně dvě hodiny a já zapínám online přenos jedenáctého kola superturnaje ve Wijk aan Zee. Jako první si procházím souboj Magnuse I. Velikého s Hou Yifan. No, přiznám se, že varianta Ruské s 5.Jc3 na mne vždy působila dosti nudným dojmem,...

... tudíž jsem velmi zvědavý, jak se s tím mistr světa popasuje. Van Wely zvolil s Davidem Navarou poklidné 1.Jf3, načež partie přešla v podstatě do jakési odnože dračí Sicilské s g3. A že je David v bojovné náladě ukázal hned svým desátým tahem, kdy v pozici po 10.Kh2 (bílý samozřejmě musel krýt pěšce na h3)

zahrál 10...f5!? s okamžitým útokem na bílou pozici.

I další souboje nabízí zajímavou podívanou, nejvíc mne však zaujala partie Adams-Giri, ve které po 12. tahu černého 12...Je5 vznikla opravdu hodně nestandardní situace:

Chvíli jsem se tak na tuto pozici díval a říkal si, jestli pěšec na e6 bude silný, nebo slabý... Asi se nechám překvapit dalším průběhem! :)

Davidova partie pokračuje 11.exf5 gxf5 12.J1d2 h4 a mně se po pravdě líbí čím dál víc, bílý král na h2 rozhodně nebude mít na růžích ustláno! Pro zajímavost si zapínám online přenos také na chessbomb, a i když hodnocení enginů velmi rád prověřuji a někdy zpochybňuji, tady nemůžu nesouhlasit se Stockfishem, který dává Davidovi už skoro -1, to zní hodně dobře!

Z dalších partií určitě nebude nezajímavé sledovat souboj mezi Tomaševským a Dingem, ve kterém bude bílý dokazovat kompenzaci za obětovaného pěšce.

Je 14:45 a tempo partií se samozřejmě pomalu zvolňuje. V jedné věci mám však jasno: největší výhodu ze zahájení, dokonce černými, získal náš David Navara!

Jsem docela zvědavý, jestli Adams nyní obětuje pozičně kvalitu...

A obětoval! Po 16...Vf6

následovalo myslím si zcela správné 17.Vxe5!? dxe5 18. Jxc5 a kompenzace bílého je poměrně očividná: kromě pěšce má za kvalitu ve své moci černá pole, coz můze být zajímavé především v kombinaci s oslabeným černým králem.

V dalších partiích se mi zdá, že by mohl lehce navrch získat Caruana černými s Mamedyarovem, a to díky dvojici střelců. Pozice je však již poměrně redukovaná, takže uvidíme, jestli to bude stačit na něco víc. No a u Davida by se klidně mohlo stát, že partie nebude mít ani 30 tahů...

David prostě a jednoduše sezobl pěšce na b2. Stockrybce se to sice tolik nelíbí, ale konec konců proč ne... :) Dnes bych určitě nechtěl hrát Giriho pozici, i přes kvalitu navíc musí teď strašně trpět a hrát velice přesně... 

A Giri volí "brutální" 19...g5, hmmm... to budou jatka! U Davida teď po 17.Jbd2 bude na šachovnici také pěkně peprno, taktické zápletky se blíží doslova rychlostí blesku. A to je dobře, protože právě v těchto pozicích leží mimo jiné Davidova síla! Rovněž se mi zdá, že Mamedayrov si s podobnými pozicemi technického typu příliš netyká a Caruana začíná získávat velmi sympatickou převahu, což je jedině dobře: pokud by vyhrál a Magnus nikoli, bude závěr turnaje nesmírně dramatický!

Van Wely dle očekávání obětuje dámu! Po 17.Jbd2 přišlo nikterak překvapující 17...Jc3,

po čemž bílý vlastně musí odevzdat dámu: situace po 18.Jxc4 Jxd1 19.Vaxd1 Sg7 20.Jxd6+ Kf8 však není vůbec jasná, bílý má za dámu dvě lehké figury, pěšce a především jeho figury velmi ožily. Braní na b2 výhodu černého skutečně poněkud vypustilo, zdá se... (černý měl zřejmě brát spíše na f2).

Giriho oběť g-pěšce sice dala černé věžce pole g6, ale stálo to druhého pěšce a nevím, jestli si tím černý nějak pomohl. Carlsen sice má drobný optický chlup, ale neřekl bych, že by to mělo k něčemu stačit. Partie Tomaševský-Ding pokračuje v zajímavém duchu, ale řekl bych, že se stále drží v dynamické rovnováze. Zbývající partie mi přijdou poměrně dost vyrovnané (tedy kromě Caruany).

Davidovi právě Stock doporučoval 22...Vh7!?, no to jsou věci! Hodně nelidský a zvláštní tah, i takový je holt občas počítačový šach... :) Nicméně divočina pokračuje, po 23.Jc7 David kontruje protiúderem 27...e5! Už jen citem mi však přijde, že výhodu černý ztratil a po taktických zápletkách z toho vyjde nějaká materiálně sice nevyrovnaná, avšak rovná koncovka. A pozor, Giri chybuje... a Adams to zcela přehlíží!! 


Adams zahrál ne zcela přesné 22.Ve1?! (lepší bylo pěkné 22.Jd3!) a Giri místo správného 22...e4! odpověděl 22...Dxd4?? A Adams zcela promarnil pokračování 23.Vd1!, které v podstatě ihned vyhrávalo: po 23...Dxc5 24.Vd8+ Kg7 25.Sh6+ Kf6 26.Se3! by byl útok bílého rozhodující! Bílá pozice se mi i nadále líbí o dost víc, ale černý již má slušné obranné šance.

A mezitím, co jsem psal komentář výše, remizoval David s Van Welym. Jak jsem předpokládal, vznikla materiálně zcela nevyrovnaná koncovka, kde ovšem silná bílá dvojice střelců byla dostatečnou kompenzací černé dámě, proto partie skončila opakováním tahů. Nádherná bojovná a dramatická partie, přesto že jsme si samozřejmě přáli Davidovo vítězství! 

Konečná pozice Davidovy včerejší partie po 37...Kd8 aneb ať žijí krásné iracionální partie!!

Časové tísně vrcholí, někde jsou již za námi... Čas na procházku, po které jsem velmi zvědavý, jak některé partie dopadnou! :)

...

Je 20:00 a já znovu usedám ke svému silikonovému příteli... a nestačím se divit, některé partie měly ještě nečekaně dramatický průběh! Asi nejméně však v souboji Wei Yi - Karjakin, kde bílý sice získal při přechodu ze střední hry do koncovky pěšce, ovšem vzhledem k přítomnosti různobarevných střelců partii poměrně bez problémů udržel. Caruana se černými tak dlouho pokoušel uplatnit dvojici střelců, až nakonec musel bránit mírně horší koncovku. Nebylo to však až tak těžké, a to i přesto, že si Mamedyarov dokonce postavil dámu! Po 46.b8D+ Kg7

totiž na šachovnici stojí velmi jednoduchá pevnost: jakmile se černá věž postaví na d5, bílý vůbec nemá jak, resp. kudy vyhrávat.

U Eljanova se Soem jsem také očekával mnohem dřívější uzavření smíru, bílý však hrál natolik "odvážně", že Filipínec nakonec zkoušel štěstí s jezdcem proti střelce s pěšcem navíc. Pěšců však bylo na šachovnici příliš málo, aby se z toho dalo vytěžit více než půl bodu. Právě tento duel bych asi vybral jako nejvyrovnanější z celého kola. Giri, jak bylo uvedeno výše, přežil krátce po 20. tahu doslova svou klinickou smrt a potom již dokázal horší pozici ubránit (Adams možná někde mohl hrát o něco lépe, ale vyloženě velkou výhodu už v partii nikde neměl).

Souboj Tomaševského s Dingem probíhal dlouho v mezích dynamické i materiální rovnováhy, ovšem po časové tísni se ukázalo, že daleko větší problémy musí řešit bílý, a to kvůli svému oslabenému králi. Rusovi se začala pozice kymácet kolem 50. tahu a vše vyvrcholilo hrubicí v tahu 53.:

 

Situace bílého už není nikterak růžová, ovšem kupříkladu po 53.Ve2 Dxf6 54.Jf5 Vxe2 55.Dxe2 Sc5 56.Kg2 zdaleka není o osudu partie rozhodnuto, jeden pěšec víc při takto zredukovaném materiálu, navíc na jednom křídle, vůbec nemusí být zárukou vítězství. Stalo se však 53.De5? a po 53...Vb1! se bílý okamžitě vzdal, pěkný taktický motiv, na který mohou zapomenout i špičkoví velmistři!

Na závěr jsem si ovšem nechal partii, na kterou jsem po procházce a večeři koukal úplně nejvíc: Carlsen sice proti Hou vůbec nic nevymyslel a po časové tísni vznikla totálně remízová dámská koncovka... přesto Magnus pohodlně vyhrál, když mu Číňanka doslova pod nos darovala jedním tahem vyhranou pěšcovku (do které navíc ani vůbec nemusela, přestože byla remízová)...

Hou v této chvíli zahrála po asi desetivteřinovém (!!!) přemýšlení obrovskou hrubici 45...h5?? Nezbytně nutné bylo nepustit bílého krále dopředu, po správném 45...a5! by partie skončila remízou. Trochu Číňanku podezírám, že už si myslela, že tuto koncovku udrží jakkoliv, leč opak je pravdou! Vítězství bílého teď není až tak těžké: projde králem na b6, zahraje a4, b4, b5, černou vytempuje, vrátí se králem na b6 a zahraje c6...

Magnus tím opět zvýšil svůj náskok na celý bod, a Caruana to bude mít s dotahováním hodně těžké...

 ScoreRatingTPR1234567891011121314 
1Carlsen, M.8.0 / 1128442910 ½ ½ 1½½½½1111
2Caruana, F.7.0 / 1127872857½ 1½½11½0½ ½ 1
3Ding, L.6.5 / 1127662801 0 ½½ ½½½1½½11
4Giri, A.6.0 / 1127982784½½½ 0½½1½ 1 ½½
5So, W.6.0 / 1127732773 ½½1 ½½½½½½½½ 
6Eljanov, P.6.0 / 112760278200 ½½ ½1 ½11½½
7Wei, Y.5.5 / 1127062761½0½½½½  1½ ½½½
8Mamedyarov, S.5.5 / 1127472749½½½0½0  ½ ½1½1
9Navara, D.5.0 / 1127302714½1½½½ 0½ ½½0 ½
10Karjakin, S.5.0 / 1127692705½½0 ½½½ ½ ½½10
11Van Wely, L.4.5 / 11264026920 ½0½0 ½½½ 1½½
12Hou, Y.4.0 / 11267326480½½ ½0½01½0 ½ 
13Tomashevsky, E.4.0 / 11272826450 0½½½½½ 0½½ ½
14Adams, M.4.0 / 1127442650000½ ½½0½1½ ½ 
84x 10933x David Kaňovský
Fotogalerie
Komentáře (84) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
64

@ strelec : no nehraje. Djokovič to umí,  Federer to umí, i když jsou to komplexní hráči. Federer pořád dokáže použít servis/volej jako překvapivou taktiku. Štepánek je v tom dobrý a to ani nespočítáme, kolik grandslamových titulů tenhle styl přinesl Navrátilové a Novotné. A z historicky nejúspěšnejších hráčů bych k tomu přidal ještě Samprase a McEnroea. 

+0 /-0 | 31.01.2016 13:49

SchwartzBlack

Ad strelec - Já jsem nepsal, že jsem bůhvíjakým obdivovatelem tohoto stylu, mně to tehdy přišlo až komické, jak se Patrick, po těch druhých podáních, po tom míčku většinou jen ohlédl. Pokud by někdo rád viděl v podání Davida agresivnější a divočejší styl, tak ať to klidně napíše, nemám s tím vůbec žádný problém. Tohle já druhým v žádném případě neupírám. Ale ať to napíše tak, aby přitom nikoho nezraňoval a neurážel. 

+0 /-0 | 31.01.2016 12:53

strelec

re SchwartBlack/64: TENIS - platí co píšeš na konci - dnes se tak už prostě (servis-volej) na TOP úrovni nehraje, to možná já to tak plácám s kámošema......Lodru znám hlavně z deblu, ale pokud tak hraje singl, tak i to je důkaz toho, že s tím se daleko nedá dostat.....A podobné je to v šachách, divácky atraktivní hrou (např. Jobava) se do absolutní špičky nedostane, tj. lámat to za každou cenu, abych měl -4,+3 - jak psal Michal M. - je cesta tak k -6,+1......

+0 /-0 | 31.01.2016 12:36

64

@ strelec: Psal jste toto: "31.01.2016 08:28 | strelec

Ale faktickou blbostí je, že to na této TOP úrovni šachu prostě nejde. To můžete chtít třeba po tenistovi TOP10, aby po každém servisu šel na síť a útočil. Bylo by to dívácky možná atraktivní, ale zřejmě by vypadl i z TOP100...."

 

Ale hra ve Wimbledonu (na trávě) je založena na tom, jít po servisu co nejrychleji na síť a útočit. Djokovič (top 1) získává spoustu bodů díky perfektnímu podání (tím nechci říci, že by to nebyl komplexní hráč). Dalším mistrem podání i hry na trávě byl třeba Ivaniševič. 

+0 /-0 | 31.01.2016 11:45

SchwartzBlack

Ad strelec : Když už jsme u toho tenisu - sledoval jsem kdysi zápas Patricka Raftera, a ten v něm šel na síť po KAŽDÉM podání, i po druhém :-) . V té době byl tak asi 3.- 4. na světě, ale byl i 1. a s tímto stylem se dostal minimálně do semifinále všech grandslamových turnajů, čili i Paříže (US open 2x vyhrál). Časy se změnily a dnes tak hraje už snad jen Michael Llodra a občas připraví těžké chvíle i těm nejlepším - Tomáš Berdych by mohl vyprávět.

+0 /-0 | 31.01.2016 11:10

strelec

ad 64: šachy - o ničem takovém jsem nepsal...... 

+0 /-0 | 31.01.2016 11:09

64

@ strelec : Dovolím si nesouhlasit. Vyšší rezultativností se vyhrávají turnaje. Co se týče tenisu, i tam platí, že co hráč, to originál a jiný herní styl. Styl který popisujete (servis-volej) se obecně hodí pro rychlé povrchy a ze špičkových hráčů velmi dobře vyhovoval třeba Borisi Beckerovi, vyhrál s ním 3x Wimbledon a párkrát Austrálii. Dnes je z něho kouč Novaka Djokoviče, a to také nebude náhoda. Ivan Lendl měl zase jiné silné stránky a jiný styl, ale na Wimbledon to nikdy nestačilo, bohužel, byť 2 x finále je skvělé. Šachisté by se ale asi měli herně nejlépe inspirovat u Miloše Mečíře. Ten se hrou vyloženě bavil, díky tomu neměl nervy, na kurtě sice působil zdánlivě flegmaticky až soupeře témeř uspal, klamal tělem. Ve skutečnosti v něm dřímala šelma, která se rychle probudila a témeř všechno doběhla. Tím si získal přezdívku "Velká kočka". Měl skvělou hlavu i srdce. Díky tomu získal olympijské zlato.

Jak říkám, já jsem s výkonem DN ve Wijku spokojen, bez ohledu na to, jak dopadne poslední partie.

+0 /-0 | 31.01.2016 10:46

SchwartzBlack

Ještě dovětek - 

1) Podle mého názoru hraje David Navara příliš opatrně a soustředí se hlavně na to, aby co nejdřív odremizoval.

2) A když už to mám všechno (připodělaně) odremízovat ...Většina z vás se podělá, že DN porazil Caruanu. Bravo!

Jsou to dvě možné varianty vyjádření téhož, pokud někdo nevnímá rozdíl, tak nevím co s ním.

 

+0 /-0 | 31.01.2016 09:55

SchwartzBlack

Jakube, já jsem si Vás taky oblíbil, zvláště poté, co jste se při debatě o ZMB vytasil s xenofobií, takže je to vzájemné :-) . Klidně si ulevte.

Znovu opakuji - pokud někdo není nadán emoční inteligencí a nechápe, že určitý způsob vyjadřování se v daném případě nehodí (a ono záleží i na osobnosti člověka, ke kterému se vyjadřujeme, k citlivějším lidem je vhodné být citlivější), tak mu prostě nic nevysvětlíte - napíše něco ve smyslu ,,s tím by se přece měl vyrovnat", ,,nebuďme citlivky" atp. On (64) si tam pořád jede to svoje, jak na to má člověk asi reagovat ? :-)

+0 /-0 | 31.01.2016 09:40

strelec

ad 64: názor nicka Michal M., že upřednostňuje rezultativní partie (a to tady z nás diskutujících asi většina) mu nikdo nebere.Ale faktickou blbostí je, že to na této TOP úrovni šachu prostě nejde. To můžete chtít třeba po tenistovi TOP10, aby po každém servisu šel na síť a útočil. Bylo by to dívácky možná atraktivní, ale zřejmě by vypadl i z TOP100....

+0 /-0 | 31.01.2016 08:28

Jakub

@ SwartzBlack: Takové, jako vy, mám rád, naštěstí se s nimi tolik nesetkávám. Urazíte, a když nemáte argumenty, tak volíte posměšné poznámky. To by jeden blil. 

+0 /-0 | 31.01.2016 06:47

SchwartzBlack

To je fakt hardcore :-) . Opravdu se nedomluvíme, nechme toho.

+0 /-0 | 30.01.2016 23:27

64

@ SwartzBlack: Teď jste byl poněkud nekonkrétní, takže nevím jestli potvrzuji vaše slova či nikoliv. Nicméně, pokud správně rozumím tomu, co chtěl říci Michal M., tak to bylo upřednostnění rezultativnosti partií. To je legitimní názor, s kterým se dá souhlasit nebo ne. Myslím, že jsou dokonce organizovány celé turnaje, kde je rezultativnost podporována bonifikací 3b za výhru, 1 b. za remízu, za prohru 0. Při takovém systému je samozřejmě i pro hráče bodově lepší prohrát 4:3 než 7x remizovat. 

+0 /-0 | 30.01.2016 23:19

SchwartzBlack

64 - Jen potvrzujete má slova. Nezáleží jen na tom, co říkáte, ale taky na tom, jak to podáte.

+0 /-0 | 30.01.2016 23:04

64

@ N. Očník: ale no tak, proč to hned nazývat zhovadilostí? Pokud, vím, tak o šachu se dle indického přísloví říká, že je to moře, v kterém může slon plavat a z kterého může moucha pít. Tedy jinými slovy, každý si v nich najde něco svého a jiného. Co chtěl říci Michal M. chápu, nevadil by mu poněkud jiný styl hry, i kdyby znamenal 4x prohru a jen 3x výhru. V tom byl specifický a konkrétní, takže si za něj dovolím odpovědět, s použitím trocha logiky, že by se mu poměr 7:0 nelíbil, ani 6:1 či 5:2. Líbí se mu to až od poměru 4:3, tedy např. i 3:4, 2:5, 1:6, 0:7 atd.... :)

Prostě je to názor, jeden z mnoha. Stejně tak jako je zajímavých prvních 100-200 hráčů, možná mnohem více, každý bude jiný a každý může být v něčem inspirací. A k tomu samozřejmě spousta starých mistrů. A Navara, Jobava a Rapport jsou jedni z takové plejády. Někomu se bude líbit ten a jinému onen. A někomu se bude líbit určitá konkrétní hra a jinému ne. 

Hodnocení Svídlera má samozřejmě vysokou váhu a není ojedinělé. Ostatně, DN nedostal cenu za nejhezčí loňskou partii náhodou.

+0 /-0 | 30.01.2016 22:51

SchwartzBlack

N. Očnik - Někteří lidé zdají se býti s emoční inteligencí poněkud na štíru a tam marno cokoli vysvětlovat.

+0 /-0 | 30.01.2016 22:39

Pavel Capek

30.01.2016 21:54 | N. Očník

Souhlas ! A ještě bych zmínil jednu věc. Jobava nebo Rapport jsou hráči, kteří mají nadstadartní finanční zabezpečení ( alespoň pokud je mi známo ) , takže hrají šachy pro radost a na krásu.

Pokud je mi známo, tak pana Navaru šachy živí a to je docela tvrdý chleba a úplně jiná startovní pozice...

+0 /-0 | 30.01.2016 22:08

Mirek Múčka

Zítra, po urputném boji, budeme vědět více : "Král je mrtev, ať žije ........ !"

+0 /-0 | 30.01.2016 22:08

N. Očník
64: nevím jak ostatním, mně na prvním příspěvku Michala M. vadí principiálně jeho zhovadilost. Třeba tvrzení: "raději bych viděl DN 4x prohrát a 3x vyhrát než ...." To přece nemůže šachista vypustit z pusy, vždyť to nedává smysl. Copak existuje nějaký recept na to, jak toto zajisti? Daleko spíš by to skončilo 7x prohra ... to by se pak Michalovi M. taky líbilo? Viz třeba onehdá Jobava na superturnaji ... jeho výkon byl ve výsledku strašný. Někomu se to mohlo líbit, že jako "bojoval za hranou", ale ze šachového pohledu, jaký to mělo smysl? Fakt to bylo přínosné? Pro mě ne. On tak hraje, protože mu to je přirozené, jinak to neumí. Ale nutit se do toho za každou cenu, abych potěšil Michala M.? To by bylo navýsost nešachové. Tak tolik třeba za mě, ukázka toho, co bylo na tom prvním komentáře blbého. Za pravdu kritikům toho komentáře dává třeba takový hráč, jako je Svidler, který se o Davidově hře vyjadřoval navýsost uctivě a místy obdivně. A v tomhle směru věřím víc Svidlerovi než Michalu M. Vy ne?
+0 /-0 | 30.01.2016 21:54

64

@ Jiří Kadlec: Děkuji za upřesnění. Účast 2007 mi nějak unikla a koukám, že to byl tehdy pěkný výsledek 6,5 b. To ještě Magnus zametal chvost...

Rok 2012 byl tedy 4,5 bodu (z toho zmíněná výhra s Aronjanem), ale stačilo to jen na dělbu posledního místa s Girim.

+0 /-0 | 30.01.2016 21:11

64

@ ČernoČerný: No já vlastně taky nechápu proč to nechápu :-) Ale v prvním příspěvku  Michal M. nic špatného neřekl. Prostě  osobní názor nad kterým se lze zamyslet a dá se s ním souhlasit nebo nesouhlasit. Nemůžeme čekat, že se každému bude líbit stejný styl hry, taktika zvolená pro turnaj atd.

A v druhém příspěvku jen upozornil na přehnané fandovstí, tomu také rozumím, kvůli fandovství si někdy můžeme nasadit klapky na oči....Možná tam bylo zbytečné to čecháčkovství, ale i nad tím se dá mávnout rukou, nejsme citlivky :-)

+0 /-0 | 30.01.2016 20:59

Jiří Kadlec

 

64: David hraje v hlavním turnaji potřetí. Jeho předchozí výsledky, z let 2007 a 2012,  jsou zde: 

http://www.tatasteelchess.com/history/tournament/id/70/type/standings

http://www.tatasteelchess.com/history/tournament/id/80/type/standings

+0 /-0 | 30.01.2016 20:58

SchwartzBlack

64 - Já v tom případě nechápu, proč to tedy nechápete. My jsme zase kritičtější a náročnější na komentující :-) .

+0 /-0 | 30.01.2016 20:28

64

Mno, já jsem s výkonem Davida Navary v zásadě spokojen. Mohlo to být sice ještě o fous lepší, ale nechtějme zase příliš. 5,5/12 je OK a v posledním kole to jde ještě vylepšit. Je to podstatný vzestup proti prvnímu startu ve Wijku (opravte mne, to byly tehdy pouze 2-3 body ovšem s pěknou výhrou nad Aronjanem), což dokazuje stále rostoucí sílu DN. V této absolutní špičce se potřebuje  napřed "otrkat", přece jen zatím neměl k takto velkým uzavřeným turnajům přístup. A daří se mu to dobře, drží s nimi krok - s nejužší světovou špičkou  je zde dokonce v plusu (MC, Caruana, Giri,So, Karjakin, Ding, Adams,....). Škoda že se mu nedařilo s Čínany, s mistryní světa a se stoupající hvězdou Wei Yi. No, příští takový turnaj už bude možná David na bedně.smileyyes

 

To je můj názor. Přesto nějak nechápu, proč tady tolik pohoršení vzbudil názor Michala M. Nemůžeme mít všichni názory stejné. Někdo to holt vidí jinak a je kritičtější a náročnější. To je OK. 

 

 

+0 /-0 | 30.01.2016 20:17

strelec

ad pawel: smiley 

+0 /-0 | 30.01.2016 19:41

Michal Matoušek

Ještě pro pawel: Majku se mi opravdu říká, zhruba od roku 1970.

+0 /-0 | 30.01.2016 19:35

Michal Matoušek

Děkuju, Honzo. Tebe znám dokonce padesát let! - Jsem trochu překvapenej, že ses ke knížce dostal, náklad nebyl velikej. Nebo mě nakladatelství podvedlo, i to se stává.

Michal M. je trochu problém; jednak tím matoucím podpisem, jednak nedodržuje povinnou úctu k modlám. Já s ním věcně nesouhlasím, ještě jsem za něj dostal od Marečka vynadáno, ale, na rozdíl od ostatních, nepopuzuje mě pouhou svou existencí. Dovedu s ním cítit; když já o Davidu Navarovi napíšu, že jeho blogy jsou užvaněné, taky po mně jdou: Nech našeho Davídka, nesaháš mu ani po kotníky. Takže sem opravdu moc nechodím. 

Jestli se Ti knížka líbila, mám dobrou zprávu: na konci léta (?) vyjde další. 

 

+0 /-0 | 30.01.2016 19:32

pawel

Hezký propletenecblush

Michal M. napíše negativní komentář.

Marek Vokáč ví, že to není Michal Matoušek, proto oslovuje Majku.

(Skutečný Michal Matoušek se pozná tak, že nesnáší analfabety mateřštiny a Vojtu)

Pak se splete nick "Mareček",  vůči domnělému Michalu Matouškovi si přisadí.

Michal Matoušek se ozve a pustí se do "Marečka". Aby dokázal, kdo opravdu je, opraví, jak jinak, pravopis.

"Mareček pak svůj comment smaže a tak to vypadá, že se Michal Matoušek pustil do Marka Vokáče (jiného "Marečka" již není v této chvíli vidno).

hans upozorní, že Michal Matoušek se vždy podepisoval celým jménem. Pravda částečně, používal nick velmi podobný "Michal M.", snad bez tečky. Občas se ale pod kritiku pravopisu jiných podepsal celým jménem.

To jen pro ty, co přišli k obrazovkám později a chtějí se podívat, jak David, Magnus, Fiabo hrálilaugh.

+0 /-0 | 30.01.2016 19:30

Homunkulus

Jak z 19. století je hon na krále v partii van Foreest - Ju.

+0 /-0 | 30.01.2016 19:13

hans

Michal Matoušek:  Ahoj Michale, dlouho jsi tu nebyl. Dokonce i někteří tví dlouholetí kolegové zapomněli, že jsi své příspěvky vždy podepisoval. Tvá kniha o bezdomovcich se velmi dobře četla. (J. Vávra)

+0 /-0 | 30.01.2016 19:04

rytir

Když by David černými vyhrál, dostal by se na 50%, což by nebyl špatný výsledek. Zatím hraje dobře, ale chybí mu trocha toho štěstí. Že se nepouští do přílišných rizik v zahájení je na této nejvyšší úrovni pochopitelné, mohlo by to skončit fiaskem. Mohl mít i lepší výsledek, protože ve 2 partiích  (ve 3. s Girim a  v minulé 11. s Van Welym) měl velkou převahu, ale jeho soupeři se díky troše štěstí zachránili remízou.

+0 /-0 | 30.01.2016 18:46

Václav Klaus GROP Praha

Možná by stálo za úvahu, kdyby Bolek zrušil anonymní diskuzní příspěvky. Protože by se lidi chovali slušněji a nepsali blbosti, např  že David Navara suší partie atd 

Nebo by nás neoblažovali předatlováním varianty jejich počítačového programu.  Ty podepsané komentáře (pan Chrz, pan Vokáč, Vojta Plát) se dají většinou číst.

 

 

 

 

 

 

 

+0 /-0 | 30.01.2016 18:29

rytir

Zítra se hraje poslední kolo a má začít tentokrát v poledne. David Navara bude mít černý s Eljanovem.

+0 /-0 | 30.01.2016 18:22

Pavel Capek

Jsem pouhý laik, ale hra Davida Navary mi připadá velmi kreativní a invenční.

Třeba v partii s Van Welym jsem se zorientoval až po zapnutí motoru - do té doby jse neměl ani představu, kdo má vlastně výhodu.

+0 /-0 | 30.01.2016 17:55

SchwartzBlack

Já si člověka, který druhým spílá do čecháčků, představuji tak, že se přitom sám fackuje nebo tak něco.

Pokud někdo svůj názor prezentuje tak, že tam láduje připosranost atd., z nás, co Davidovi fandíme, dělá pokrytce a prý se poděláme se z toho, že někoho porazil... Co na tuto formu říct ?

Skoro se mi chce použít výrazivo, jakým se pan Michal Matoušek (zdravím :-)) prezentoval svého času na RB, ale moc nevím, k čemu by to bylo dobré.

 

+0 /-0 | 30.01.2016 17:55

lv
Ad Max Mě vždycky udivovalo, že někteří lidé nejsou schopní rozlišovat mezi právem mít názor a vyjádřit ho (což je strašně důležité) a právem vyjádřit názor, aniž by mě ostatní (oponenti) kritizovali. To druhé je blbost a nikdo takové právo nemá.
+0 /-0 | 30.01.2016 17:37

Pavel Capek

30.01.2016 17:16 | MaX

A jste si jistý, že to je názor ?

Připadá mi to spíš jako zvratky...

+0 /-0 | 30.01.2016 17:36

MaX

júú, už je to tady zase, jak se někdo dovoluje v diskuzi říct svůj názor :o)

+0 /-0 | 30.01.2016 17:16

Michal Matoušek

Vlastně na tom vůbec nesejde, Marečku, ale Michal M. nejsem já; ten šachista, přesněji emeritní šachista, kterého znáš už čtyřicet let. Je to někdo jiný. Ale když už, dávej si, prosím, v komentářích pozor na pravopis... třeba "rozumněl" může napsat opravdu jen čuně.  

+0 /-0 | 30.01.2016 16:52

exot

Dnes David místo aby pořád hledal nějaké zajímavé tahy, tak to profesorsky vysušil. Těžko se zavděčit. :-)

+0 /-0 | 30.01.2016 16:38

rytir

Partie Davida Navary s Jevgenijem Tomaševským skončila remízou.

+0 /-0 | 30.01.2016 16:34

rytir

 Nakonec tedy v partii se příliš neriskovalo a míří do remízy.

+0 /-0 | 30.01.2016 16:29

stygremvkleci

David Navara to opět suší do remízy. Škoda.

+0 /-0 | 30.01.2016 16:26

rytir

24.Vc1?! ale ani David Navara nereaguje nejlépe 24...Jxa5 25.Vxc7 Jxc7 26.Sxd6 menší kombinací vyměnil kvalitu za 2 pěšce zpátky a výsledkem je vyrovnaná pozice.

+0 /-0 | 30.01.2016 16:23

rytir

22.Vb7 Sd8?! lepší bylo jednoduché  22...Kf8 s rovnováhou, protože bílý sice může uskutečnit výměnu věží, ale výhodu by mu to nepřineslo žádnou 23.Vdb1 Jxa3 24.V1b3 Jc4 25.Vb8 Vxb8 26.Vxb8 Jxa5 27. Va8 =

23.Je4! nyní po 23...Sc7 24.Sg3 Jxa5 25.Vbb1 je postavení černého horší a David Navara by stál lépe.

+0 /-0 | 30.01.2016 16:11

rytir

Za oponou tak zůstala varianta 19...Sxg2 20.Jxd7 Vxb1 21.Vxb1 Sxh3 22.f3 černý střelec není ale chycen, může se vysvobodit tahem f5 a v této variantě by měl bílý dostatečnou kompenzaci za pěšce.

+0 /-0 | 30.01.2016 15:47

rytir

19.Je5! aktivní a trochu překvapivý, ale velmi dobrý výpad Davida Navary, fakticky jde o oběť pěšce. Ale když by nedělal nic, černý by stál dobře, naopak nyní může rozvíjet iniciativu. Tomaševskij ale příliš nepřemýšlel, nepřijal oběť a sám obětoval kvalitu a zvolil 19...Jxe5!? 20.Sxb7 Jxc4 21.Sxa8 Vxa8 dále dobere pěšce na a5 a bude mít za kvalitu 2 pěšáky, což je plně dostatečná a dobrá náhrada; a ačkoli má bílý sloupec „b“ a určitý tlak na pěšáka „d6“ je postup černého dobře hratelný.

+0 /-0 | 30.01.2016 15:44

rytir

A tak také David Navara hrál. Jeho tah g4 měl význam pro získání většího prostoru v koncovce. Ale po 17.Da5 vypadá pozice černého dobře. Jenže jinak by měl bílý již slabého pěšce c4. A nyní může černý i odmítnout výměnu dam tahem 17....Dc6, protože po 18.Je1 Dc8 bílý sice získá pěšce 19.Sxd6, ale po 19....Sxd6 20.Vxd6 po pozdějším cxb4 musí bílý dobrat věží a zbyde mu slabý pěšec c4, takže tam má černý za pěšce velmi dobrou kompenzaci. Ale nic nebrání černému, aby na výměnu dam přistoupit, protože po 17....Dxa5 18.bxa5 Je8  ač stojí černý trošku pasivně, tak má vše pokryté a dále může zahrát Sc6 a postupně se rozehrát s velmi dobrou hrou a to také Tomaševskij zvolil.

+0 /-0 | 30.01.2016 15:37

rytir

Není ale jasné, co hrát po 16...Dc7, hrozí pak totiž cxb4. Bílý pak může i zařadit zpátečku a nabídnout výměnu dam 17.Da5...

+0 /-0 | 30.01.2016 15:14

rytir

16.g4!? David Navara pokračuje odvážným tahem na královském křídle a partie začíná být hned o něco zajímavější.

+0 /-0 | 30.01.2016 15:06

rytir

15...a6 přirozený tah Tomaševského, v příštím tahu asi plánuje Dc7 a je zvědavý, co proti němu bílý zvolí.

+0 /-0 | 30.01.2016 14:51

SchwartzBlack

Jasně, jsou to asi spíš preventivní tahy, Jg4 by taky hned nešlo, prozatím visí na d7.

+0 /-0 | 30.01.2016 14:49

rytir

Ono ale g5 vypadá za černého hodně riskantně a kvůli tomu Tomaševskij nejspíš h6 nehrál. Je to prostě takový preventivní tah, aby třeba někdy  bílý nezahrozil Dc2, Jg5 a taky si tím černý ponechává možnost někdy zahrát e5, po čemž by bílý nemohl ustoupit Sg5, apod.

+0 /-0 | 30.01.2016 14:46

SchwartzBlack

Ne, to chce po případném g5 uhnout střelcem na e3, bez jeho otravování tahem Jg4.

Nepřeskočil jsem :-)

+0 /-0 | 30.01.2016 14:37

rytir

David Navara ale odpovídá v poklidu 15.h3. A uvidíme, zda je to jen vyčkávací tah nebo plánuje riskantní agresivní hru spojenou s postupem g4.

+0 /-0 | 30.01.2016 14:26

rytir

Ale David Navara by se mohl pokusit tohoto tahu černého využít aktivním postupem 15.e4! což by po 14...a6 bylo plácnutím do vody, jelikož by se černý  stále Dc7, ale bez a6 to má větší smysl a hrozí po takovém stažení dámou výpady jezdcem na b5, takže by byl černý postaven před problémy.

+0 /-0 | 30.01.2016 14:24

rytir

14...h6 to vypadá jako novinka, ale není vidět, jak toho má bílý využít, protože po 15.Dc2 a6 16.e4 Dc7 se černý drží.

+0 /-0 | 30.01.2016 14:17

rytir

14.a3 je zde hlavní postup a nejčastěji se pak hrálo 14...a6, načež se objevily 2 možnosti a to 15. Db3 a 15.Dc2 Dc7.

+0 /-0 | 30.01.2016 14:08

exot

So s Carlsenem už tam mají taky remízu, tak snad se bude jiskřit aspoň v partii Caruany s Van Welym, se kterým mimochodem v předchozích letech dvakrát prohrál.

+0 /-0 | 30.01.2016 14:00

rytir

A zpět k partii Davida Navary. Tomaševskij se výpadu b4 neobává a zahrál 12...Jbd7 13.b4 Vfb8 Stále nic nového a i tento tah věží černého se hrál v několika partiích.

+0 /-0 | 30.01.2016 13:59

exot

Remizjakin versus Remiznish, to bude řežba v romantickém stylu, už se těším.

+0 /-0 | 30.01.2016 13:57

rytir

@exot: Ano, nicméně pokud Giri zahraje c6, tak z toho má vlastně Rétiho hru, na kterou jistě připraven je. Ale možná přemýšlí, zda tento tah neušetřit.

+0 /-0 | 30.01.2016 13:51

dejf721

Karjakin začal rovnou z výkopu dvojdomkem, hehe, to se na této úrovni až tak často nevidí... :D

+0 /-0 | 30.01.2016 13:50

rytir

11...d6 12.Vab1 druhou možností je zdvojit věže na „d“ sloupci, ale David se tu rozhodl pro druhé nejčastější pokračování. To mu umožňuje  případně i výpad b4. Černý tomu může, ale i nemusí zabránit tahem 12...Ja6. A nyní se snad konečně černý více zamyslí.

+0 /-0 | 30.01.2016 13:49

exot

Karjakin odbočil z Giriho přípravy už v prvním tahu.

+0 /-0 | 30.01.2016 13:49

rytir

A právě začala partie David Navara - Jevgenij Tomaševskij. Hraje se dámská indická s g3 1.d4 Jf6 2.c4 e6 3.Jf3 b6 4.g3  a černý zvolil výpad  4...Sa6 a David Navara nehrál hlavní variantu 5.b3 ale zvolil 5.Da4 dále oba hráči odpovídají rychle, takže to mají připravené 5...Sb7 6.Sg2 c5 7.dxc5 bxc5 8.0-0 Se7 9.Jc3 0-0 10.Vd1 Db6 11.Sf4 - Stále nic nového pod sluncem a obra hráči pokračují v rychlém tempu. Bílý hraje proti pěšci d6, ale když ho čený ubrání, tak má středové pěšce a tlak po sloupci „b“ a hra je tak v rovnováze.

+0 /-0 | 30.01.2016 13:42

Mirek Múčka

Mistr světa Carlsen M. se už nebude moci spoléhat na "náhodné body dam" a v posledních dvou kolech si vítězství zcela jistě vybojuje jako chlap.

+0 /-0 | 30.01.2016 13:17

exot

Úspěch by bylo skončit v plusu, 6 bodů spokojenost, 5,5 nespokojenost. To myslím odpovídá střízlivému zhodnocení situace. A kvalita předvedené hry? Předpokládám, že na téhle úrovni už nejde hrát nějaké radostné hurá šachy. Nevyhrává, kdo dřív matí, vyhrává, kdo líp suší. Nemyslím si, že by se někdo měl za kvalitu své předvedené hry omlouvat, i když třeba Carlsen to včera udělal.

+0 /-0 | 30.01.2016 13:01

Playboy

Nemyslím si, že by šel GM David Navara cíleně do turnaje s tím, že chce být v mínusu, ale hodnotil jej objektivně, jako vždy, ve své skromnosti. smiley ... Byla to skutečně zajímavá partie s Van Welym ... Škoda partie Hou Yifan, myslím si, že času měla na propočet koncovky dostatek, ale stávají se horší blundry smiley

+0 /-0 | 30.01.2016 12:55

Marhula

Zatím má GM Navara -1 v tk silné konkureci dobré ne?

+0 /-0 | 30.01.2016 12:35

lv
Ad Michal M. Tady skutečně není problém v nějakém čecháčkovství, ale v tom, že nemáte sebemenší ponětí o tom, ce se na šachovnici děje, suché remízy David prakticky neměl (pusťte si, co něm říkal Svidler: např. že Navara hraje ve Wijku úchvatné šachy, ať již vyhrává, prohrává nebo remizuje; na chess.com o něm tvrdí, že na tomto turnaji připomíná Morozeviče atd.). Prostě na tomto turnaji David naopak hraje dynamicky a "suchá" byla možná max. partie s Adamsem a to ještě s velkou rezervou. Např. "rychlá remíza" s Mamedjarovem byla plná komplikovaných zápletek, O partii s van Welym nemá smysl mluvit, Partie s Girim byla spektakulární, remíza s Carlsenem velmi zajímavá (a kdo ví, co by se dělo, kdyby Carlsen nehrál b5). Vaše hodnocení je prostě povrchní a opřené o (já vlastně ani nevím o co). Pokud se na partie skutečně podíváte, tak si to snad uvědomíte. Pokud ne - pak je jasné kde je problém. Když nevěříte mě, podívejte se, co si o Navarových partiích ve Wijku myslí Seirawan, Svidler nebo Gustafsson.
+0 /-0 | 30.01.2016 12:23

SchwartzBlack

Michal M - Jeden se nestačí divit, co všechno je ,,čecháčkovské". Možná jste se ale přestěhoval do Kolumbie, tam mají k fandění jiný přístup.

 

+0 /-0 | 30.01.2016 12:05

strelec

ad Michal M.: pokud jsem 10.nasazenej (ze 14), tak -1 nemůže být negativní anticipace......

+0 /-0 | 30.01.2016 10:51

MaX

tak to jsem rád, už jsem si říkal, že tady budu sám v davu tleskajících. Pěkný článek, jen nějak včera nebylo vidět, že by ostré pozice Davidovi svědčili. Tam tu darovanou výhodu právě vypustil.

+0 /-0 | 30.01.2016 10:20

Marek Vokáč

Majku, to je ale blábol.Tys už šachy musel úplně zapomenout, nebo vůbec nechápeš, co se v těch partiích na šachovnici děje. Jen ta žluč ti nedá klidně spát.

+0 /-0 | 30.01.2016 10:17

M!

Včera bylo strašně divné kolo. Carlsen vyhrál pěšcovku, kterou bych s ním zremizoval i já (asi bych ale nesměl vědět, že hraji proti MC a mít dost času), Adams nenašel výhru (GM by tohle měl vidět) a z remízy u Davida jsem byl taky dost zklamán.

+0 /-0 | 30.01.2016 09:58

stygremvkleci

ELOminator: já bych to řekl naopak, David se pokoušel sušit do výhry, hrál rychle a nevymyslel zajímavé tahy. Ostré pozice nejsou jeho silnou stránkou. Typická Davidova hra je perfektní zahájení s pevnou poziční výhodou, kterou udrží do věžové koncovky, kde už hraje bezchybně a zkouší, dokud neprolomí.

+0 /-0 | 30.01.2016 09:24

N. Očník
ELOminator: jakoze Sxb2 bylo hledanim zajimaveho tahu? Tak me spise prislo, ze tu obet damy nedocenil. Nevim, jestli je brani na b2 zajimavejsi nez brani na f2, coz se take nabizelo
+0 /-0 | 30.01.2016 09:08

ELOminator

No jo, zase se prokázala Davidova největší slabina - místo toho aby sušil do výhry hledá pořád zajímavé tahy sad

+0 /-0 | 30.01.2016 08:47