Páté jméno stále ve hře

09.04.2015 11:47 | Šampionát USA 2015

Prestižní americký šampionát hostí St. Louis pravidelně již od roku 2009. Během dosavadních šesti ročníků byla ve městě francouzského krále Ludvíka IX. dekorována ale pouze čtyři jména. Nakamura se střídal s Kamským, v ženách vládla Krush nebo Zatonskih.

Vývoj po sedmi kolech stále živí naději na nový "přírůstek" do síně šampionů a to především v ženském šampionátu. Šampionka posledních tří let Irina Krush klopýtla ve třetím kole s Nazi Paikidze a při dvou remízách má již dvou bodový deficit na 100% výkon. 

-
. kolo -

Pestrá analýza (foto: Austin Fuller)

Tři výhry sesbírané v rozmezí druhého až čtvrtého kolo vynesly do čela Kateřinu Němcovou a 1,5 bodu v následujících dvou kolech plně postačilo na udržení samostatného vedení o celý bod.  "Cítím se velmi dobře. Jsem ráda, že mi vychází zahájení, příprava funguje," řekla po šesti kolech Katka Němcová. "Ze zahájení dostanu to co chci a potom soupeřky chybují."


-
. kolo -

Do sedmého kola vstopila razantně Irina Krush a rychle si poradila s průběžně poslední Annie Wang. Bodové dorovnání s vedoucí hráčkou si Irina Krush užívala dlouho do noci (našeho času), ale při konečném účtování kola bylo zase vše při starém. Kateřina Němcová sfoukla zákopovou taktiku WCM Apurv Virkudové a čtyři kola před koncem drží stále bod náskoku.

Navenek nenápadně  a až bezbranně působící IM Nazi Paikidze prochází turnajem bez porážky a z průběžné třetí příčky jistě pokukuje výše.

IM Nazi Paikidze



Muži skloňují Ray Robson

Touží po návratu na národní trůn, trpělivě sbírá body a jako poslední z dvanáctičlenného peletonu mužského šampionátu prochází turnajem bez porážky. Ano, jdeme po stopách Hikaru Nakamury. Čtyři remízy na kontě americké jedničky ale umožňují "dravcům" udržovat těsné spojení s prvním místem. Očekávané jméno Wesley So však figuruje "až" na třetím místě. Vzájemný souboj nováčka amerických šampionátů s Nakamurou skončil smírně, So ale překvapivě ztratil s mladíčkem Sevianem a ještě v šestém kole s Rayem Robsonem. Chuť a postavení v tabulce si Wesley So vylepšil včerejší výhrou nad Onischukem.  


-
. kolo -

Nenapodobitelná atmosféra šachového klubu v St. Louis (zdroj: oficiální fotogalerie)

Ústřední postavou posledních kol se stal Ray Robson. "Wesley je nejlepší hráč, jakého jsem kdy na turnaji porazil, je to skvělý pocit." Nažhaven výhrou si Robson ve včerejším kole poradil i s Danielem Naroditskym a bodově se dotáhl na Nakamuru.


-
. kolo -

-
. kolo -
97x 9788x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (97) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
johnny01

Kdyžtak to sem pak můžete vložit, také by mě to zajímalo...

+0 /-0 | 16.04.2015 19:50

Petr Harasimovic
Johny, můžete mít pravdu, umím si představit varianty, kdy bych nekontumoval, ale záleží co se tam vlastně stalo. Myslel jsem, že se to dozvím z onoho rozhodnutí, ale tam to bohužel není nijak zdůvodněno. Poptám se jinde, ale i tak díky oběma za link.
+0 /-0 | 16.04.2015 18:12

johnny01

http://pss.chess.cz/DV2015/UPRAVYSL.HTM klikací odkaz. Rozhodnutí je nepřezkoumatelné, avšak podle mého názoru je výsledek správný.

+0 /-0 | 16.04.2015 11:57

EmSi

@Petr Harasimovic: 

Rozhodnutí je tady http://www.chess.cz/kraje/pss/DV2015/UPRAVYSL.HTM

Nevím, jestli je někde něco oficiálnějšího, protože toto vysvětlení Vás asi neuspokojí :-).

+0 /-0 | 16.04.2015 09:39

Petr Harasimovic
@EmSi: Zajímavá situace a smutná. Neznám sice detaily, ale řekl bych, že ta partie se neměla kontumovat. Měl byste odkaz na ono rozhodnutí řídícího orgánu?
+0 /-0 | 15.04.2015 22:45

Petr Harasimovic
@Morphynista: V té situaci na Pfalzopen selhali rozhodčí. FIDE někdy v září loňského roku vydala výklad, podle kterého je vypnutý mobil v kapse kabátu pověšeného na zdi přípustný. U nás by takový rozhodčí čelil kárnému řízení a troufám si předpovědět, že by byl potrestán.
+0 /-0 | 15.04.2015 22:40

Morphynista

Odkaz je tady : Blahopřání k vítězství vypadá dost nechutně, pokud to není ironie - vztahy mezi kluby a vedoucím soutěže neznám http://www.unichess.cz/veselo-na-holdii/

+0 /-0 | 15.04.2015 13:49

Morphynista

Je to hrůza, znovu se potvrzuje to, co jsem psal v předchozím příspěvku. Ale tady vidím i jasné pochybení ze strany kapitána a rozhodčího. Především jako kapitán by měl své hráče na nová pravidla a jejich výklad upozornit a jako rozhodčí to udělat při zahájení zápasu pro všechny zúčastněné - tedy i pro soupeře, aby se předešlo takovým nechutným incidentům. To však nic nemění na faktu, že hráči Unichessu u mě klesli až na dno morálního bahna...

+0 /-0 | 15.04.2015 13:41

EmSi

Morphynista: Pro podobný příklad nemusíte chodit daleko. V Pražském přeboru se letos hrálo utkání Holdia C - Unichess D, kde hráč domácích přišel na pro něj první utkání v sezóně a přinesl si mobil. O novém pravidle týkajícího se mobilů nic nevěděl, takže mobil vypnul a položil na stůl vedle šachovnice. Partie normálně proběhla až do časovky, kde se hráč hostí dostal do prohrané pozice a teprve tehdy si vzpomněl, že by tam ten mobil neměl být. Následovala reklamace, odmítnutí rozhodčím (ten byl zároveň kapitánem domácích) a pak focení důkazů ... :-).

Partie byla následně zkontumována řídícím orgánem a utkání skončilo 4:4, což v konečném součtu Unichessu D nepomohlo - stejně skončili poslední. Holdii to naopak odsoudilo k sestupu, kdyby měli o  2 body víc, měli šanci na udržení.

Reportáž se dá dohledat na stránkách Unichessu, kde je i krásná gratulace v takto vyhrané partii a zisku zápasového bodu ... :-D.

+0 /-0 | 15.04.2015 13:28

EmSi

exot:

Také se to dá napsat obráceně ;-):

Pokud někdo nemůže hrát šachy bez čmárání do partiáře, měl by se jít nechat vyšetřit, popřípadě si najít místo šachu nějaký jiný sport či činnost, které nebudou tolik namáhat jeho nervovou soustavu, ideálně třeba rybaření. 

+0 /-0 | 15.04.2015 13:04

Bob von Ostrauburg

Morphynista: Tohle jen dokazuje, že pravidla FIDE jsou pitomá a lidi prasata, ale právě kvůli těm prasatům nějaká kontrolní omezující pravidla být musí, jinak by se to zvrhlo úplně. Nějak celý tenhle problém nechápu, není totiž nejmenší důvod dělat u partie cokoli jiného než tahat figurkami a zapisovat tahy, nebo si vůbec cokoli k šachovnici nosit kromě propisky a případně pití, kdyby lidi dodržovali tuto naprosto přirozenou primitivní zásadu, nemusely by se takové problémy vůbec řešit. To je dodržování téhle jednoduché zásady doprdele tak težké, že musí někomu vadit, tohle fakt někoho tolik uráží, ponižuje a omezuje, že se raději bude hádat o pravidlech a mít u partií stupidní spory s vyčuranými idioty?

+0 /-0 | 13.04.2015 13:32

BOBY
@ igors: gratulace k titulu Mistru sveta senioru!! Svycarsko osmdesatych let uz jsem ti prominul, ty starej bonzaku..:). Pravidla se maji dodrzovat...
+0 /-0 | 13.04.2015 13:19

BOBY
Podvadeni napr. pomoci mobilu, jako ted na turnaji v Dubaji GM Nigalidze, jak pise Morphynista 12.4. v 02:06, je tema, ktere by se nemelo bagatelizovat recmi o sikane... I kvuli tomu si myslim, ze v pripade poznamek Wesley So ma pravdu "igors"- pravidla se maji dodrzovat...
+0 /-0 | 13.04.2015 13:13

matman

Zajímavější než rozjímání nad kontumací kvůli psaní poznámek mi připadá třeba to, jak Nakamura v posledním kole přehrál Oniščuka. Ukrajinec jako správný pionýr slepých uliček vyfukoval kouř ze své dýmky do vody zkoušeje, zda tak nevznikne zlato.

+0 /-0 | 13.04.2015 11:48

Morphynista

Ze současné podoby soutěžního šachu mám čím dál smutnější pocit. Množí se případy podvádění , pravidla obsahují čím dál větší nesmysly, mnoha hráčům chybí jakékoliv morální zásady a snaží se vyhrát za každou cenu a rozmáhá se udavačství. Jak taková kombinace může v praxi dopadnout, ukazuje článek s názvem " Stojíš před matem ? - zkus udat soupeře ! " http://schach-welt.de/BLOG/blog/aufgeben-oder-gegner-verpfeifen-gehoert-fair-play-im-schach-der-vergangenheit-an V B turnaji jednoho německého openu hrál bílými pan S. a jeho soupeřem byl Phillip R. ( 15 let ), oba amatéři na úrovni 1600 - 1700. Před partií pan S.svůj mobil vypnul,vyndal z něj baterii a uložil ho do tašky. Samotnou partii sehrál výborně a brzy soupeře postavil před nekrytelný mat. Ten, místo toho, aby se vzdal, po poradě se svým otcem podal na pana S. stížnost : Vzal si k partii mobil a to je podle pravidel a rozpisu zakázáno ( pořadatel bohužel nevyužil možnost v rozpisu tento absolutní zákaz zmírnit ). Rozhodčí se radili, radili, až vynesli rozsudek : Pan S. kvůli porušení pravidel partii prohrává. Ten, naprosto znechucený, z turnaje vystoupil a je možné, že už v žádném hrát nebude, zato jeho soupeře - udavače - taková výhra musela hodně těšít. Ano, i takhle vypadají dnešní šachy...

+0 /-0 | 13.04.2015 11:25

matman

exot 10:55h: Vtipné! smiley laugh yes

+0 /-0 | 13.04.2015 11:12

exot

Pokud někomu připadá čmárání do partiáře jako provokace, měl by se jít nechat vyšetřit, popřípadě si najít místo šachu nějaký jiný sport či činnost, které nebudou tolik namáhat jeho nervovou soustavu, ideálně třeba rybaření. 

+0 /-0 | 13.04.2015 10:55

Morphynista

Myslím, že na to rozhodčí právo nemá. Jistě může nařídit, aby se hráči po skončení partie nebavili v hrací místnosti, protože to ruší ty, co ještě hrají, ale to nezávisí na jazyku, kterým hovoří. Problém může nastat, jestliže hráč - cizinec, který ještě neskončil svou partii, si jde ven zakouřit a baví se se svými krajany, kteří už skončili - samozřejmě v rodném jazyce. Rozhodčí pak nemůže vědět, pokud neumí rusky nebo maďarsky, o čem vlastně mluví a zda se nejedná o napovídání. Je možné, že se ten zákaz vztahoval právě na takovýhle případ...

+0 /-0 | 13.04.2015 10:54

Bob von Ostrauburg

matman: Tak samozřejmě, Fischerovo jednání bylo naprosto v pořádku, jednoduše proto, že to byl Fischer. To, že jemu tenkrát všechno procházelo, protože z něho byli všichni paf, znamená, že si dnešní hvězdy jako Wesley So můžou taky dovolovat všechno. Stejně tak bylo naprosto v pořádku, když například Kasparov v zápase o mistra světa s Ánandem 1995 hlasitě práskal dveřmi, samozřejmě to nutně nemusel dělat s úmyslem Višiho vyrušovat, ale bylo to určitě taky naprosto v pořádku, jednoduše proto, že to byl Kasparov. Jsem úplně mimo terč, zapomněl jsem, že pro šachové hvězdy žádná pravidla ani morální zásady neplatí a nesmí se nijak ublížit jejich egu.

+0 /-0 | 13.04.2015 10:43

HonzaH.

využiji bouřlivé diskuze na téma pravidla a rozhodčí a vznesu jeden dotaz ze včerejšího zápasu v Německu...

domácí rozhodčí před zápasem "nařídil" že i po dohrání partie mohou hráči (po partii už v podstatě diváci) spolu mluvit pouze německy... chápu jisté obavy domácích, když u hostů hráli 4cizinci, ale mají na něco podobného právo (i po dohrání partie)?

když budu extrémní, může rozhodčí v Pardubicích říct, že se na chodbách smí mluvit jen česky?

+0 /-0 | 13.04.2015 10:39

matman

B. v. O.: Bobby Fischer dělal mnohem horší věci než Wesley So a nikdo ho v tom nenapodoboval, takže Vaše mravokárná lamentace jde hodně mimo terč.

 

V partii posledního kola Sevian-Holt 1:0 asi černý překročil čas po 100. tahu bílého. Velmi zajímavá partie, Holt měl velkou výhodu, ale přešel do remízové koncovky s dvěma pěšci navíc. Cenový fond turnaje stál opravdu za to - muži 1. 45000$, 2. 30000$, 3. 20000$, 4. 15000$, 5. 12000$, 6. 10000$, 7. 9000$, 8. 8000$, 9. 7000$, 10. 6000$, 11. 5000$ a 12. 4000$ (celkem 175000 $). Ženy dostanou cca 44% toho, co muži.

+0 /-0 | 13.04.2015 10:18

Bob von Ostrauburg

A ještě jeden postřeh bych si dovolil. Speciálně známí slavní šachisté jako Wesley So by se tím víc měli u partie chovat maximálně korektně, protože jsou vzorem všem ostatním, kteří je sledují. Je dobře, že mu tohle psaní poznámek zatrhli, protože v opačném případě by to za chvíli začal dělat každý druhý, a jak by to potom vypadalo...

+0 /-0 | 13.04.2015 10:00

Bob von Ostrauburg

exot: A nenapadlo vás, že stejně tak So vyvedl Akobiana z klidu tím psaním poznámek, což nejenom že bylo v rozporu z pravidly, ale jinak obecně není v šachu normální? Kolik lidí si během partie čmárá poznámky, vy jste někoho takového někdy viděl? A pak vám připadá nepochopitelné, že soupeř znervózní, že si tam třeba píšete analýzy a podvádíte? Kromě toho si na tohle nestěžoval jenom Akobian, So byl několikrát během turnaje upozorňován, že svým jednáním soupeře znervózňuje a že jim to vadí, už dříve mu to opakovaně vytýkali i jeho trenéři, a on se přesto rozhodl to ignorovat, tak jaká nespravedlnost se mu prosím vás stala?

 

Jistě, pravidla FIDE jsou přehnaná, ale tohle je snad základní slušnost chovat se u partie tak, abych soupeře svým jednáním nejen nerušil, ale ani neznervozňoval, a bez ohledu na pravidla, jsestli se něco nedělá a není to normální, tak to přece nemám dělat, protože tím zcela pochopitelně soupeře znervózňuju. Co je na tomhle divného? Je úplně jedno, jaké má Wesley So osobní problémy, nic mu nedává právo štvát ostatní. Nebo si budeme každý u partie dělat, co chceme, a budeme se navzájem štvát a zkoušet, kdo víc snese? Kde má být potom hranice, co se ještě může a co ne? Kdysi před FIDE žádná podrobná pravidla nebyla a hráči se jednoduše chovali podle nepsaných morálních zásad, a nikdy jsem neslyšel, že by si v té době někdo u partie čmáral poznámky. Provokatéři, kteří provokujou schválně, jsou ještě horší než bonzáci, kteří přitom žádná pravidla neporušili.

+0 /-0 | 13.04.2015 09:55

exot

V tomto případě došlo ke klasickému vrtění psem - hráče nerušilo ani tak to, že So si do partiáře cosi píše, jako je spíše vzrušovala idea, že by mu mohli tento neškodný zvyk znemožnit, a tím vyvést z klidu jeho. Z formálního hlediska je samozřejmě Akobjanovo chování, kdy jen čeká, jestli se náhodou nezadaří, a po pár tazích vyskočí a běží radostně rozhodčímu oznámit porušení pravidel, naprosto v pořádku. Z lidského hlediska je mi však toto chování zcela odporné, je to ubohost a Akobjan si zaslouží kritiku fanoušků po celém světě. Bonzáky nemá nikdo rád - i v případě, že dodržují nesmyslná pravidla.

Osobně si myslím, že to má co dělat s tím, že So vyrostl "moc rychle" a  kolegové z repre se mu rozhodli po vzájemné domluvě trochu přistřihnout hřebínek. Nebo mu dokonce start za družstva znechutit. Nezapomínejme, že So by svou účastí mohl některé hráče odstavit, pokud by se rozhodl reprezentovat. Třeba i některé staré kamarády...

+0 /-0 | 13.04.2015 09:13

igors
Kasparova si ako sachistu velmi vazim a suhlasim s jeho nazorom na FIDE - ale v tomto konkretnom pripade je pisanie spotreby casu do partiara explicitne povolene (uz to v tejto debate bolo myslim spominane)
+0 /-0 | 13.04.2015 09:06

Morphynista

Mistrovství USA sledoval i Garri Kasparov . Ten celý incident zhodnotil takto : " Jako vždy jsme viděli bojovné šachy - to, co se líbí divákům. Myslím, že Hikaru už si nenechá vítězství vzít, což se očekávalo. Ale mám obavy, že turnaj zůstane v paměti především kvůli jedné smutné události. Doufám, že to nevrhne stín na skvěle uspořádané mistrovství. Nemohui obviňovat rozhodčího Tonyho Riche za to, že se řídil pravidly. Ale toto pravidlo vymysleli idioti z FIDE. A to je vše, co se dá o této organizaci říct. Podle jejich logiky jsem mohl být diskvalifikován během každé své partie, poněvadž jsem si do partiáře psal spotřebovaný čas, a myslím si, že mnoho hráčů mé generace dělalo totéž. Je zarážející, že šachisté musí věnovat víc času na nastudování pravidel, která mohou být použita proti nim, než na studium zahájení. V současné době vás můžou potrestat kvůli libovolnému hloupému pravidlu, které vymyslela skupina idiotů z FIDE " . yes http://chess-news.ru/node/18621

+0 /-0 | 13.04.2015 01:37

64

Co se týče "použití" poznámek, osobně si myslím, že se jedná o špatný překlad či výklad pravidel. Nemám zde přesnou citaci FIDE, ale cizích serverech  o tom hovoří jako o zákazu "use any notes". Tomu bych rozuměl, že si hráč, dejme tomu Nakamura nemůže  k partii přinést a "používat" notes se starými poznámkami, tahák, nebo si mimoděk partie listovat v "Československém šachu" či v "Japonském šógi" či koukat do cvičebnice koncovek. Podobně jako že nesmí používat mobil atd.

Pokud si bude někdo do partiáře PSÁT nějaké poznámky, značky, třeba pro budoucí analýzu nebo si třeba bezděky na něj kreslit, to by mělo být vcelku jedno a myslím si, že to 99,99% protihráčů nemůže nijak rušit.

+0 /-0 | 13.04.2015 00:15

Johny the Scar

Já bych se podepsal pod předchozí příspěvek (i cigarety bych dokázal přežít a to nekouřím) s dodatkem, že to pravidlo se mi nelíbí. Ale vinit Akobiana za doržování pravidel je prostě špatně, když kritizovat tak předpis. Nereklamoval bych to, mě by to nevadilo, ale nic mi (a nikomu jinému) nedává právo nutit můj "morální kodex" někomu jinému.

+0 /-0 | 12.04.2015 21:25

Bob von Ostrauburg

matman: Osobně mi je úplně u prdele (a mělo by být všem), co soupeř u partie dělá a po kterých čertech si chodí, pokud to dělá potichu a nefouká mi do ksichtu smrad z cigaret, ale v momentě, kdy začne kohokoli svým jednáním rušit či znervózňovat, má s tím přestat, jinak ať táhne do háje. Tohle nutně není "svlékání lidí do plavek a dělání poslušných robotů", tohle je základ takzvané slušnosti, což asi v dnešní době hodně lidem nic neříká. Každý může mít svůj názor na poznámky, které si So u partie psal, ale fakt je, že by se to podle pravidel dělat nemělo a že byl několikrát upozorňován, že to soupeřům vadí, tak s tím měl přestat. To, že má nějaké osobní problémy, nedává jemu ani nikomu jinému právo vyrušovat a znervózňovat ostatní.

+0 /-0 | 12.04.2015 19:38

matman

A skončí to tak, že šachisti budou hrát v plavkách, aby neměli kam schovat taháky, mobily atd., nebudou během partie smět opustit hrací místnost, rozhovor během partie s kýmkoli bude zakázán atd. Je zkrátka nutné udělat ze šachistů poslušné figurky (roboty), vždyť to jsou téměř podvratné živly. Teď jsem tedy zvědav, zda Wesley v červnu vůbec přijede do Prahy, když má osobní problémy v rodině a na univerzitě. Pokud proti Davidu Navarovi nastoupí, možná nepodá maximální výkon a to by byla opravdu škoda. Už teď na přeboru USA hrál v některých partiích pod své možnosti a není vyloučeno, že jeho koncentrace je narušena. Pokud jde o rodilé Američanky-šachistky, vůbec se nedivím, že skoro žádné nejsou (nejlepší je asi WGM Jennifer Shahade, 31 let, rating 2322, hrávala i poker!). Cokoli jiného by v zemi, kde peníze jsou č. 1, bylo nelogické.

+0 /-0 | 12.04.2015 17:52

Bob von Ostrauburg

Kontumovat někoho za psaní poznámek, které se samotnou partií nesouvísí, je pitomost, a dalo by se to řešit jinak, na druhou stranu jestli se to opradu nesmí a So byl na to několikrát upozorňován a varován, že může být zkontumován, je to jeho vlastní blbost, že dál provokoval. Pravidla FIDE a novodobý strach z podvádění jsou mnohdy už přehnané, na druhou stranu kdyby si každý mohl dělat u partie cokoli se mu zachce, jak by to asi vypadalo? Já sám bych si například rád pustil během partie hudbu do sluchátek, podobně jako Wesleyho So by mě to uklidňovalo a pomáhalo se soustředit, a kdybych i rozhodčímu ukázal, že tam mám puštěnou pouze hudbu a žádného šachového poradce, taky bych přece nepodváděl. Nejde jen o podvádění, je taky třeba dodržovat nějaké zásady, jinak budeme mít z šachu zvěřinec.

+0 /-0 | 12.04.2015 11:32

Michal M.

Vážená (ý) "ofčo", pište prosím kvantitativně korektně česky, neprzněte jazyk, čeština už od dob Husových používá diakritická znaménka.

+0 /-0 | 12.04.2015 09:18

ofca
So porušuje pravidla, vysmiva se rozhodčim, pak dostane výchovnou a pomlouva kolegy. Je ostudou turnaje a ajako cenu by měl dostat jednosměrku zpět na Filipiny. Takovi hrači se pak divi, že je na silny turnaje nezvou...
+0 /-0 | 12.04.2015 08:51

Michal M.

No a jsme zpátky u debilních planetárních principů. Ve shodě s Honzou Svatošem vnímám, že pravidla jsou tu proto, abychom drželi huby. Dramatizovat jsem rozhodně nechtěl.

Rušit může cokoliv, záleží na senzitivitě borce (třeba psychopatické stereotypní mimicko-gestické pohyby příznačné pro velké procento šachistů /např. Ivančukovo chytání holubů/, alkoholický výpar z úst, mumlání pod vousy, zelená kamizola, modrá propiska...).  Ještě jsem nikdy za svých 40 let za šachovnicí nezažil, aby kvůli tomu někdo někoho kontumoval.

Fakt je však i ten, že inteligentní šachista u partie nedělá hovadiny jako Wesley So, když je dvakrát oficiálně předem varován. .

To "giocozo": máte pravdu, superhyperkorektní pan David Navara je novodobý Mirek Dušín, on vlastně nikdy neřekl nic zlého, proč by se měl vyjadřovat k meritu problému, on vlastně svým komentářem vůbec nic neřekl, když jde vlastně vždycky jen a jen o prachy a on je profesionál.

https://www.youtube.com/watch?v=1t-gK-9EIq4

+0 /-0 | 12.04.2015 08:46

Morphynista

Jsou ale i daleko vážnější věci než psaní na papír. Z turnaje v Dubaji přišla zpráva o možném podvádění za pomoci mobilu. A  "pachatelem " je velmi silný hráč, Gaioz Nigalidze ( 2566 ) , dvojnásobný mistr Gruzie. Jeho soupeř, nositel slavného jména Tigran Petrosjan, popsal, co se stalo : " V průběhu naší partie Nigalidze bleskově odpovídal na moje tahy a pak odcházel na WC. Dvakrát jsem na jeho tah rychle odpověděl, takže nemohl odejít a pokaždé zahrál nepřesný tah. Rozhodl jsem se ho sledovat a zjistil jsem, že si na WC vybírá vždy tu samou kabinu, i když ostatní dvě byly prázdné. Připadalo mi to divné a o svém rostoucím podezření jsem informoval i rozhodčího. Ten mi sdělil, že Nigalidzeho zkontroloval a nic u něj nenašel. Požádal jsem ho, aby kontrolu zopakoval, poněvadž jsem si byl jistý, že něco není v pořádku. Když můj soupeř opustil kabinu na WC, vstoupili tam rozhodčí a našli schovaný mobil, přikrytý toaletním papírem. Rozhodčí pak přišel za Nigalidzem a zeptal se ho : " Je to váš mobil ? " Ten jen zrudl, vypadal zmateně a nedokázal mu odpovědět. Rozhodčí mu pak napsal prohru. Soupeře jsem začal podezřívat na turnaji v Al-Ain, kde jsme oba hráli a který vyhrál. I zde chodil během naší partie často na WC. Ale tehdy jsem neměl žádný důkaz, jen domněnky. Dnes se moje podezření potvrdilo ".

+0 /-0 | 12.04.2015 02:06

exot

Tak Kate bohužel prohrála, škoda, jednu dobu stála líp.

Wesley So se po výhře černými s Kamským trochu rozpovídal i o včerejšku. "Prostě chtěl bod zadarmo." A když se ho Maurice Ashley zeptal: "Ale jste přece přátelé," tak konstatoval suše: "Byli jsme..."

Teambuilding budoucích spoluhráčů v americké reprezentaci dopadl podle očekávání. Tak nějak nechápu, co tím chtěli Nakamura s Akobjanem dosáhnout, že si ty stížnosti připravili právě na tenhle turnaj, ale zcela jistě se jim to podařilo.

 

+0 /-0 | 12.04.2015 00:21

capjar

ad Pavel Ch: Souhlas. Podle pravidel nelze psát v průběhu partie poznámky, které nesouvisí s hranou partií. Ty poznámky jsou taxativně určeny (např. nabídka remízy), což v tomto smyslu nebylo. Takže kontumace dle pravidel - formálně - je oprávněná.       

+0 /-0 | 11.04.2015 23:34

Pavel Ch

Mně tedy přijde pravidlo v pořádku.

Mluvíte zde o rušení soupeře, já bych řekl, že pravidla míří jinam, vemte si tyto případy:

a) Vezmu si pod partiář tři septnuté listy, budu si psát něco (znaky, notací, svým jazykem), kdo pak zkontroluje, že na druhém a třetím tam již nebyly předepsány analýzy z domova.

b) Co korespondující pole, složitá záležitost pěšcovek, líbilo by se vám, kdyby si soupeř "beztrestně" psal, kreslil korespundující pole a tím si pomáhal?

c) Stejně tak strom propočtu variant?

Proto jsou ta pravidla. A jestli někoho podruhé napomenou (jak byl souhlas u mnohých níže), tak zvlášť profík fakt hrubě chybuje. Ještě bych pochopil kreslení na partiář, což někteří dělají, že tomu nemůže instinktivně ani na potřetí zabránit.

 Ale ten papír pod prostě vyhodím, dám rozhodčímu. Jinak po druhém napomenutí úmyslně dráždím hada bosou nohou.

Správně popsal šéf jeho klubu, říkali mu a on čekal, kdy některému rozhodčímu dojde trpělivost. Mohlo se mu třeba stát v turnaji kandidátů o MS. 

+0 /-0 | 11.04.2015 20:54

exot

Robson - Nakamura a Katka s Nazi, záruka dramatického večera. :-)

+0 /-0 | 11.04.2015 20:17

exot

So se dneska ještě drží? :-)

+0 /-0 | 11.04.2015 20:15

igors
Medzi muzmi je cca polovica Amikov, u zien tradicne 0. A to to oproti minulym rokom stuplo, nedavno hravali Sabalov, Jermolinskij, Kajdanov, Becerra atd. Par olympiad dozadu mali muzi USA kapitana Postovskeho, ktory ani nevie anglicky :) Ich sampionat asi moze hrat kazdy, kto je prave na mieste, vynimkou by mohli byt ilegalni emigranti...
+0 /-0 | 11.04.2015 19:38

HonzaSvatoš

Jak jsem psal názor i ve vedlejším článku, hráč má dodržovat pravidla (FIDE plus daného turnaje), zvlášť, když byl již předtím opakovaně napomínán a tím spíše, když se jedná o špičkového profesionála hrajícího silný turnaj. Ty poznámky (a činění poznámek) mohou soupeře rušit. Není na místě vyčítat Akobianovi, že porušení pravidel reklamoval.

Ovšem zábavné je, co se dělo potom:

Akobianův komentář o tom, jak jsou kamarádi, a že to vlastně udělal pro jeho dobro, tak to je vrchol hnusu. Za toto by si zasloužil Akobian od So na místě jednu výchovnou do čumáku (ne za samotnou reklamaci, ta byla dle pravidel).

So v reakci tvrdí, že je mu to líto, že ale že prý nevěděl, že jednal proti pravidlům. Dobrá klauniáda.

A samozřejmě by bylo dobré, kdyby na mistrovství Ameriky hráli Američani a Američanky (je v ženském přeboru aspoň jedna rodilá Američanka?), ale to už je jen takový detail.

+0 /-0 | 11.04.2015 17:25

Morphynista

Obsáhlý článek jsem našel zde http://www.startribune.com/local/299426421.html Podle všeho má So nějaké osobní problémy, do kterých jsou zapleteni jeho matka, dále rodina, kde v současné době bydlí, univerzita a dole zmíněný Truong. Jak jsem pochopil, So odešel minulý rok z univerzity, aby se mohl věnovat naplno šachu. Teď ale za ním na turnaj přijely jeho matka a teta a dostal od nich ultimátum : Pokud se nevrátí na univerzitu, celá rodina s ním ukončí kontakt . K této akci je prý navedl Paul Truong, který Wesleymu neodpustil, že odešel a chce, aby znovu hrál za univerzitní tým...

+0 /-0 | 11.04.2015 13:08

ofca
Někteři top šachisti maj genialni poruchu, že si sice snadno nabifluji miliony tahu, zvladnou odblicat klasiku, ale pak nejsou schopi vstřebat jednoduchou informaci a jejich přeplněny HW zkratuje, příkladu je vic.
+0 /-0 | 11.04.2015 12:52

BM

Takže Wesleyho upozorňovali jeho trenéři, kolegové, na turnaji dostal už 2 varování, ale tvrdí, že nevěděl, že je to v rozporu s pravidly? Tak určitě...

+0 /-0 | 11.04.2015 12:44

Morphynista

Ozval se i Paul Truong,  trenér týmu Webster University, kde So v minulých třech letech hrál. " Já i Susan jsme Wesleymu opakovaně zdůrazňovali, aby si nedělal na partiáři žádné poznámky. Stejně tak i jeho kolegové v družstvu. Upozornili jsme ho, že je to v rozporu s pravidly FIDE. Mluvili jsme o tom nejméně desekrát. Jenže Wesley se tomu vždy usmíval a myslel si, že si na něj nikdo nebude stěžovat " .

+0 /-0 | 11.04.2015 12:22

Jakub Eisenbruk

Připouštím, že jsem si onen komentář pozorně nepřečetl. Tak ještě jednou:

 

V komentářích ke článku dostupném na adrese http://www.chess.com/news/breaking-wesley-so-forfeited-in-round-9-9186 napsal GM Samuel Shankland následující (originál je v angličtině):

 

„Pokud jde o předešlá varování, Wesley (můj dobrý přítel) dělal totéž během partie se mnou na začátku 2. kola. Upozornil jsem ho, že to není povoleno, a on řekl: ‚Opravdu?‘ Přivedl jsem s sebou turnajového ředitele, který potvrdil, že to je pravidlem. Wesley okamžitě přeškrtl všechny poznámky a partie pokračovala bez dalších přerušení až do mé prohry po 91 (sic!) tazích. Netuším, jaké bylo druhé varování či kdy ho dostal. Bolí mě, že můj přítel takto prohrál partii. Kdybych byl býval turnajový ředitel, pravděpodobně bych mu dal pořádnou pokutu (tak např. za pozdní příchod k partii je pokuta 500$), aby nebylo zkompromitováno celkové pořadí, avšak pokud byl jasně varován, že příště bude zkontumován, nelze turnajovému řediteli vytýkat, že dodržel svůj slib. Wesley je ostřílený profesionál a domnívám se, že se vzchopí a v závěrečných dvou kolech ukáže svou nejlepší hru.“

+0 /-0 | 11.04.2015 11:57

strelec

re JakubEisenbruk: nvmea to myslel ironickywink Alespoň já to tak pochopil. Jinak není co řešit. Jestli na uzavřeném šampionátu hráč této úrovně a profesionál opakovaně porušuje pravidla, ví o tom, má varování, pak prostě musí přijít sankce (tvrdá, ale věděl co může následovat....)

A pokuta za pozdní příchod k partii (opět v kontextu s profiturnajem) se mi zdá jasně lepší než kontumace. Ekonomickej tlak většinou funguje a turnaj není narušen nesmyslnou kontumací.

+0 /-0 | 11.04.2015 11:56

igors
"surový, pomlouvačný příspěvek nvmea" je v skutocnosti len jedna veta, ktora je zjavne myslena ironicky v nadvaznosti na predchadzajuce komentare...
+0 /-0 | 11.04.2015 11:50

ELOminator

Tak to vypadá, že mistrovství Ameriky už nechybí vůvbec nic - ani škandál devil

+0 /-0 | 11.04.2015 10:41

exot

Pokud partie nebude opakována, bude to velmi smutné vítězství byrokracie nad sportem. Potížisté budou mít radost, to bude stížností! Vzpomeňte si pak na to, až vám zakážou váš "oblíbený tik". :-)

+0 /-0 | 11.04.2015 08:44

exot

Mě by zajímalo, jestli jste si už někdy rozhodčímu stěžovali, ve smyslu "soupeř dělá něco, co mi vadí". Nebo jestli si třeba někdo stěžoval na vás. Máte někdo podobnou zkušenost? A jak na to rozhodčí zareagoval?

+0 /-0 | 11.04.2015 08:41

Morphynista

S první větou souhlasím, zbytek je obvyklé trollování.

+0 /-0 | 11.04.2015 08:09

ofca
Vsechno přece do pravidel zaznamenat nejde. Jde kontumovat i za neúmyslny čmrkanec po partiaři, ale kdo by to dělal. So byl frstrovan svymi výsledky, tak chtěl dělat problemy. Jako když Navara po remize si vzal z trucu den volna. 2700 se někde musi projevit a že na to ostatni nemaj naladu je ok
+0 /-0 | 11.04.2015 07:59

Morphynista

O tom, zda rozhodnutí zůstane v platnosti, bude jednat odvolací komise . Shodou okolností je jejím členem i Akobjan, ten je pochopitelně jako jeden z účastníků z rozhodování vyloučen. Wesley So napsal na Facebooku : " I have been having trouble concentrating so i wrote a note to myself on a piece of paper ( not my score sheet ) ...it said double check triple check use your time. Akobian saw it and complained to the arbiter and a forfeit was declared. I am sorry i did not know it was against the rules ".  Hlavní otázka bude, zda je psaní takových poznámek na zvláštní papír v souladu s článkem 11.3a  pravidel FIDE, který zní : 11.3a During play the players are forbidden to use any notes, sources of information or advice, or analyse any game on another chessboard " , v překladu " Hráčům je zakázáno používat v průběhu partie jakékoli poznámky, informační zdroje, rady nebo " analyzovat " jakoukoliv partii na jiné šachovnici ". Obávám se , že pokud se členové budou řídit přesně podle znění pravidel, kde je řeč o jakýchkoliv poznámkách, výrok rozhodčího zůstane v platnosti.

+0 /-0 | 11.04.2015 06:33

igors
nvmea: Presne tak to citim aj ja, Vy ste to ale lepsie vyjadrili!
+0 /-0 | 11.04.2015 00:38

igors
Akobjan jednoducho nadradil svoj dusevny klud nad superov. Wesleyho pisanie ho rusilo, tak ako predtym rusilo aj inych. Pritom Wesley uz o tom vedel a ak je tu niekto arogantny, tak prave on (ale skor si myslim, ze unho ide o "tik", ako som uz pisal). Iny papier - to je predsa smiesne, ak ucitel najde pri pisomke tahak, riesi sa, na akom je papieri? Ved predsa najma preto nemaju ludia nic pisat pocas partie okrem jej zapisu, So ako profik z prvej desiatky sa nemoze tvarit, ze taketo nieco nevie...
+0 /-0 | 11.04.2015 00:30

nvmea
psaní mimo partiář je asi ještě horší než psaní na samotný partiář. Proč by si měl někdo něco během partie psát? Té omluvě nevědomostí snad nevěříte ani by. So prostě porušil pravidla a Akobiana svým chováním rušil. Co je na tom nesportovního, že si někdo stěžuje na NEREGULÉRNÍ chování soupeře? Proč by to neměl činit jenom proto, že by ho rozhodčí mohl potrestat? Proč by měla být proboha vina na poškozeném který se oprávněně brání a ne na tom který škodí? Nějaké vaše úvahy o tom že to udělal schválně jsou naprosto ničim nepodložené. (Mimochodem ozval se Sam Shankland, že první varování přišlo během partie s ním, také si stěžoval na Wesleyho chování. Hajzl, chtěl ho určitě jenom zkontumovat a vydělat tisíc dolarů!)
+0 /-0 | 11.04.2015 00:27

giocozo
Přesně tak. Akobianovi ten šok zkrátka nevěřím, ale pravidla jsou pravidla. Stejně tak jsou velmistři a ,,velmistři,,. Pro odlehčení. Od jisté doby, kdy dal Navara za remízu partii s figurou více, jen kvůli tomu, že si soupeř stěžoval, že ho vyrušuje svým vstávaním a sedáním od partie, koluje vtip. Pokud chcete s Navarou remízu, podsuňte mu před partií bonbon. Poté už jen taktně upozorněte, že rozbalováním vás vyrušil a remízka je v kapse ! Ti, kterým remíza nebude stačit, se mohou zmínit, že bonbon byl opravdu veliký: :)
+0 /-0 | 11.04.2015 00:14

exot

Proč? Tak pokud má Akobjan aspoň minimální sociální inteligenci, tak mu muselo být jasné, že Soovi zavaří. Tohle bylo něco trochu jiného, So už to nepsal na partiář, ale na speciální papír. Je tohle přesně zakázáno v pravidlech? A rozhodčí měl přece možnost udělit ještě jedno "vysvětlení". Místo toho nastal zkrat.

+0 /-0 | 10.04.2015 23:50

igors
A naco by Akobjan supera pred, ci pocas partie upozornoval, ak Wesley uz predtym 2x odignoroval varovania rozhodcu? Navyse si myslim, ze So si fakt cmara podvedome... A ze Varuzan ostal v soku z kontumacie? To sa da celkom verit, je to fakt nebyvaly precedens aj prisnost.
+0 /-0 | 10.04.2015 23:43

exot

Naka pochytil nějaké ty divadelní etudy od Garriho, ten by měl být raději rád, že si někdo ještě nepostěžoval na něj. :-)

+0 /-0 | 10.04.2015 23:35

giocozo
nvmea - Co to plácáš, jakej zlej, či hodnej ?? Pokud hraji prestižní turnaj, navíc Mistrovství své země, tak bude pro mě čest vůbec zasednout k šachovnici a budu se předně snažit hrát šachy. Na této úrovni je jednání Akobiana, navíc pokud se So hráli za jeden team, pro mě naprosto unfair. O tom , že byl předtím napomínán moc dobře věděl a snažil se toho využít. Pokud by se So byli přátelé, jak sám v rozhovoru uvedl, tak by ho upozornil před partií, nebo i taktně během ní. Nevím, ale So si zřejmě myslel, že pokud si poznámky bude psát na jiný papír, než na partiář, bude vše v pořádku. Je vidět, že So je opravdu ještě nevyzrálí, ale to nic ne mění na vyčuranosti Akobiana.
+0 /-0 | 10.04.2015 23:29

igors
Niektori hraci maju take "tiky", ktore robia podvedome - silno klepu nohami, kopu do stola, hraju sa s vymenenymi figurkami (Gelfand), pisu si poznamky pocas partie (So)... Vacsina z tychto veci je neprijemna a superov vyrusuje, preco by sa proti tomu nebranili? Short oznacil Borisovo zonglovanie za masturbaciu, Naka a Akobjan si na Wesleyho stazovali. Kontumacia je samozrejme unikat, ale ked ho uz 2x napominali, je to len a len Wesleyho chyba...
+0 /-0 | 10.04.2015 23:19

nvmea
takže vlastně zlej je v celý situaci Akobian (kterej by si nechal pro ten tisíc dolarů za lepší umístění koleno vrtat!) co se tady člověk nedoví za ptákoviny i bez ZMB a Ofčy občas :))))
+0 /-0 | 10.04.2015 23:07

Morphynista

http://chess-news.ru/node/18592 Akobjan mimo jiné řekl : " Je to pro mě šok. Je mi velmi líto, že k tomu došlo. S Wesleym jsme přátelé, dokonce spolu trénujeme, hráli jsme ve stejném družstvu... Těžko se mi to říká, ale pro Wesleyho to může být užitečná lekce - pravidla je třeba dodržovat. I když je to těžké a je nutné se rozloučit se svými ustálenými rituály, které má hodně hráčů. Nevím, co a proč zapisoval, může být,  že je to něco, co mu pomáhá k soustředění, ale opakuji, že jsem se s něčím podobným ještě nikdy nesetkal . "

+0 /-0 | 10.04.2015 22:52

exot

Dvě věci jsou jasné - So si za to může sám a Akobjan je pěkný hajzl. To ať se na mě nezlobí, ale běžet žalovat rozhodčímu na "starého kamaráda", byla pěkná podpásovka. Fuj. no

 

+0 /-0 | 10.04.2015 22:49

Kharty

Akobian tvrdil, že ho to rozhodnutí také šokovalo, že hrát chtěl a že se na to i těšil - na zahájení a na to, že si může zahrát s někým takovým, což se mu nestává tak často. (To, že rozhodčího upozornil na Wesleyho nestandardní chování ale také řekl) Jestli to není jen divadélko je otázka. Ve hře je umístění, peníze... ale zase čistě šachově ho takováto výhra asi moc těšit nemůže.

+0 /-0 | 10.04.2015 22:41

giocozo
Jak už zde psal Josef. So nevyvolává duchy jen ve svých partiích, ale zřejmě i na svých partiářích. :) Nechápu jen, že v tom pokračoval, když byl na to předtím už dvakrát upozorněn rozhodčím. Poté už jen stačilo narazit na , jak už zde poznamenal ddf, vychcaného týpka a bylo po ptákách. Rozhodčí nemohl jednat jinak. V pravidlech je jasně napsáno, že jsou nepřípustné žádné poznámky. Bohužel. Tento případ bude precedens pro všechny další.
+0 /-0 | 10.04.2015 22:33

Poutnik

Je to složité. Jsou věci, které někoho nechávaji v klidu, ale jinému vadí. Mě třeba dráždilo, když si soupeř postavil na stůl figurku tučnáka, který na mě koukal a celou partii pohupoval hlavou... Každopádně, když byl na to 2x upozorněn, mohl a měl se srovnat. Umím si představit, že to opravdu může soupeře rušit. Stejně jako chroupání jablka apod. ještě si vzpomínám jak jeden hráč Kladna během partie vytáhl porno časopis a začal si ho prohlížet... taky mazec :-)

+0 /-0 | 10.04.2015 22:03

ddf

Proste Akobian je vychcanek. O prachy az na prvnim miste. Ze ho takova vyhra tesi. Asi jeho nejlepsi partie. Fakt, kam az muzou nekteri jedinci klesnout. Skoda slov.

+0 /-0 | 10.04.2015 21:54

Kharty

Trochu se obávám, že se tu rozpoutá vášnivá diskuze na téma, jestli je to OK, nebo buzerace. Jinými slovy "Je to v pravidlech, ale běžná je že..." a už to jede. Pak se bude diskutovat o tom, kde je hranice únosnosti překračování pravidel, jaká pravidla jsou "de*ilní" et cetera.  Osobně bych to tu rád neviděl, neb je to zbytečné. Pravidla se oficiálně prostě dodržovat musí. Otázka lidkosti rozhodčích a to "jak se to dělá" už je zas něco jiného.  Jako fanouška mě to pochopitelně mrzí, partie mohla být záživná, stejně jako velký počet dalších na tomto turnaji, nadruhou stranu je to zas něco, co ozvláštní a "vypíchne" další kolo už tak zajímavého mistrovství. 

+0 /-0 | 10.04.2015 21:27

exot

https://www.youtube.com/watch?v=FCWVL0W7XTI

Za chvíli už bude stačit, aby si na vás soupeř stěžoval, že se na něho v průběhu hry koukáte.

+0 /-0 | 10.04.2015 21:22

Morphynista

Ano, poznámky si nepsal do partiáře, ale na jiný papír. Mělo to prý být něco jako " psychický doping " ( doping je můj výraz ) , prostě nějaké věci, které by ho měly povzbudit a pomoci mu k výhře. Podle komentátora Ramirese je to jeho zvyk, stejně se motivoval i na turnaji v Las Vegas, ale tam to asi nikomu nevadilo nebo byli rozhodčí tolerantnější, jenže zde už byl v průběhu turnaje dvakrát napomínán a když to dnes udělal potřetí a jeho soupeř si stěžoval u rozhodčího, nebylo možné jiné řešení než mu zapsat prohru...

+0 /-0 | 10.04.2015 21:19

ddf

Priste budou kontumace za ksichty :) .

+0 /-0 | 10.04.2015 21:15

ddf

4 exot

Presne tak. Nekteri si pisi cas a jine poznamky pro sebe. Ted se bude zkoumat, kdyz si udelas treba 3 carky, coz bude nejaka znacka pro tebe, jestli to nahodou neni poznamka mimo, tak to budes vysvetlovat rozhodcimu, co to znamena :). Fakt tragedie. 

 

+0 /-0 | 10.04.2015 21:14

exot

Mimochodem, já sám jsem hrál kdysi se soupeřem, který si počas mého přemýšlení do partiáře maloval květinky a jiné blbosti, ale v životě by mě nenapadlo jít s tím za rozhodčím...

+0 /-0 | 10.04.2015 21:09

exot

Pokud má So ve zvyku psát si do partiáře poznámky, které ho mají psychicky povzbudit v průběhu partie, je zvláštní, že ho nekontumovali už někdy dříve. A tyhle poznámky si prý nepsal přímo do partiáře, ale na papír, který měl pod ním, takže si myslel, že tím žádná pravidla neporušuje... Komedie? Tragédie?

+0 /-0 | 10.04.2015 21:08

ddf

Akobian je taky vychcanek jak svina. Ja bych hral dal, ale vyrani lidi jsou vsude. 

+0 /-0 | 10.04.2015 21:06

ddf

Jestli je to s tou partii Weslyho So, tak je to buzerace jak svina. Pokud do partiare nepise, ze rozhodci je p**a, tak je to jeho vec, co tam pise. Uz je to fakt buzerace, co se ze sachu dela. Uz je to dost za hranou. Za chvili zkontumujou Nakamuru za ty jeho ksichty. 

+0 /-0 | 10.04.2015 21:04

Lubino

Frajer si za to může sám, dvakrát varování a on neposlechl. Už Nakamaru, když spolu hráli to údajně rušilo. 

+0 /-0 | 10.04.2015 20:56

exot

Tak o tomhle si určitě ještě počteme.

+0 /-0 | 10.04.2015 20:43

Kharty

Podle toho, co si říkal Akobian, tak v partiáři nesmí být nic, krom toho, co do něj (v danou dobu) patří tj. žádné poznámky bokem. Mimochodem, So byl upozorněn dvakrát, že to dělat nemá... neposlechl.

+0 /-0 | 10.04.2015 20:41

Morphynista
Nevím, co je na tom pravdy, ale podle zprávy na twitteru So nevzdal, ale dostal nulu za to, že si na partiáři dělal poznámky, které nesouvisejí s partií - tedy žádné analýzy . Ale může vůbec rozhodčí kvůli něčemu takovému hráče potrestat prohrou ? Zatím je to pro mě záhada, snad se během večera dozvíme něco nového...
+0 /-0 | 10.04.2015 20:37

Lubino

To vypadá že Wesleyho zkontumovali, protože si psal poznámky do partiáře. 

+0 /-0 | 10.04.2015 20:37

exot

Tak oprava: bylo to už v 6. tahu a So ne nevzdal, ale byl zkontumován rozhodčím, protože si prý do partiáře napsal cosi nepatřičného. To jako vážně?

+0 /-0 | 10.04.2015 20:37

exot

Tak dneska to už byli nějací démoni. So vzdal po 7. tahu.

+0 /-0 | 10.04.2015 20:25

Josef

Poté, co hrál Wesley So v posledních měsících naprosto fantasticky, bych se nebál nazvat jeho 3.prohru v 8 kolech šokem. Přijde mi, že na turnaji zkouší snad cíleně vyvolávat v partiích duchy, které pak nezvládá...

+0 /-0 | 10.04.2015 09:09

kiklos

Také se přidám ke chvále. Ty "houpačky", kdy velmystryně přehlídnou jednotahovou výhru, jsou skutečně zábavné. Zajímavé je, že u Katky jsem zatím nic podobného nezaznamenal. Zaujalo mě její svérázné pojetí hry, kdy často volí nikoli objektivně nejsilnější tahy, ale spíš takové, které nutí soupeřku více přemýšlet. Ve včerejší časové tísni se pak počítačové hodnocení pozice houpalo mezi +1 a -1 podle toho, jestli soupeřka "našla" či "nenašla". Moc nechybělo a mohla spadnout nebo to trochu víc zkazit. Pokud se to povede, bude vítězství v turnaji Katce slušet. Zbývají tři těžká kola, přičemž zejména s Irinou by neměla prohrát.

+0 /-0 | 10.04.2015 06:29

matman

Sevian dnes s Garejevem "řádí", 15. a 16. tahem páchá harakiri. Wesley obětoval celou figuru. Každý den je na co se dívat.

+0 /-0 | 09.04.2015 22:01

bohouš z buše

Neházel bych flintu do žita, pane Lubino

+0 /-0 | 09.04.2015 19:56

Lubino

Včera Kačenka nádherně obětovala kvalitu, a obsazením osmé řady paralyzovala černou věž, moc hezký strategický moment. Škoda, že je z ní Američanka, a dostane jí za ženu nějaký Mormon nebo Baptista.

+0 /-0 | 09.04.2015 19:34

Petr Boleslav

Frank: souhlas. to prostě nemá chybu a ještě k tomu ten večerní čas je ideální.

+0 /-0 | 09.04.2015 19:09

David Navara

Re Morphynista: Děkuji za poučení, to jsem nevěděl.

+0 /-0 | 09.04.2015 18:14

Morphynista

Jméno je v pořádku, jen ho musíte správně vyslovovat. V diskusi na chessbomb jsem četl, že jeho význam v gruzínštině znamená " soft ", tedy jemná nebo milá a rovněž se jedná o název květiny...

+0 /-0 | 09.04.2015 15:11

David Navara
Čekal bych, že z Gruzie do Ameriky odjede spíše Nato Imnadze než Nazi Paikidze, ale možná se jen příliš zajímám o jména a o politiku. (Nic ve zlém, každý se nějak jmenujeme.)
+0 /-0 | 09.04.2015 15:04

Frank
Díky za reportáž, je to úžasně zábavný šampionát. Pokud jde o "entertainment value", tak Amíci prostě nemají konkurenci - hlavně GM Maurice Ashley s jeho vstupy a rozhovory. Na hlas Jennifer Shahade se dá časem zvyknout, Yasser Seirawan je samozřejmě legenda a sportovní redaktorka Teryn Schaefer prostě neodolatelná. Účastníci předvádějí těžko představitelné houpačky a všechno korunuje Katka výbornou hrou.
+0 /-0 | 09.04.2015 13:15