Nejdříve bych rád napsal dvě věci. Jednak nejsem expert na trénování mírně pokročilých, ale už jsem několika takovým lidem pomáhal (trénoval) a tento článek píši na nss také proto, abych každého, kdo mne požádá o radu, odkázal na tento článek.
Tak pojďme na to
Šachové věci:
Šachy se obecně skládají ze dvou dovedností:
1) Co vidíte
2) Co víte
Co vidíte je taktika. Šachy jsou kombinační hrou a klíčem vždycky bude taktika. Co víte jsou vědomosti a krátce bychom mohli říci, strategie. Ale jsou to i vědomosti koncovek atd. Pro mírně pokročilého šachistu je dominantnější taktika, aby viděl, ale samozřejmě i vědomosti jsou důležité. Výhoda dospělého člověka oproti dítěti je ta, že rychleji a lépe bude chápat strategii. Nicméně dítě se (obecně) bude (daleko) rychleji učit taktiku.
A) řešení taktiky
Je spousta různých webů, stránek a knih. Klíčem je řešit jednoduché věci a pokud možno hodně :-) Může to být z počítače, knihy, na šachovnici, je to jedno. Řešte ale tak taktiku, nebo si udělejte takový systém, aby vás to bavilo. Řešení taktiky je alfa a omega vašeho šachového tréninku.
B) naučení se notace, dobré vidění šachovnice
Je to velmi důležité a přitom se to hodně zanedbává. Určitě tento článek budou číst i ti šachisté, kteří spadali do této kategorie a budou si dobře pamatovat, že jedna z prvních věcí byla, že jsem chtěl, aby se naučili (dobře) notaci. Je to důležité z více věcí. Když cokoliv sledujete, často se používá notace, říkají se tahy. Všechno je psáno notací. Navíc když budete dobře znát políčka, budete i lepší taktikové. Navíc trochu pokročilejší taktika je postavena (také) na řešení na slepo a tam to bez notace nejde. Tedy měli byste znát všechny pole a dobře vědět kde jsou. Časem - to je pak více méně samovolný proces - budete "vidět" naslepo diagonály, sloupce atd.
C) Střední hra
Přehrávat si partie na základní strategické věci - slabá pole a slabé pěšce, figury = diagonály, sloupce, opěrná pole - tedy postupně vnímat a cítit figury a jejich důležitost. Dobré jsou věci na youtube. Literatura třeba základy od Capablancy atd.
Ukazuji například video zde:
Rady mírně pokročilým šachistům
13.02.2023 06:00 | TréninkTento článek píši všem šachistům, kteří dělají nějakou dobu šachy, tedy mírně pokročilým, ale nejsou schopni se dostat na další úroveň, zlepšit svoji hru nebo jim to jde těžko.
Nebo například zde:
Klíčem - jak jsem psal - jsou figury:
D) Koncovka
Základem jsou figury. Vidět a poznat, že rozhoduje aktivita a souhra figur + důležitost krále. V teoretických koncovkách umět základní pěšcové koncovky. Opět je dost knih a materiálů o tom, jak hrát základní koncovky.
E) Zlaté pravidlo
Co mi hrozí. Po každém tahu soupeře - co mi hrozí? By měla být vaše mantra. Mělo by to být ve (velkém!) rámečku na vašem stole, kde studujete šachy - abyste to neustále viděli a postupně si to zautomatizovali. Časem pak dopsat druhé zlaté pravidlo. Ale nyní stačí to první.
F) Chessbáska
Obstarat si chessbásku a naučit se na ní dělat. Je to velmi důležité a hodně věcí to usnadňuje.
Nešachové věci:
Je typické pro dospělého člověka, že "stále" řeší, zda to dělá nebo nedělá dobře a dává dost energie na to, aby se neustále "vzdělával", zda to dělá dobře a jak by to mohl dělat lépe. Pročítá mnoho webů, stránek, knih atd. Věnuje tomu dost energie, ale dost často je výsledek ten, že trénink je chaotický, nemá hlavu ani patu. Problém totiž je, že hlavně na začátku je příliš mnoho informací a starostí co dělám a nedělám dobře, na škodu.
Je to přitom jednoduché. Klíčem je hrát šachy a trénovat to co vás baví. Vždycky se najde téma řešení taktiky, učení se střední hry a koncovek tak, že vás to bude bavit a nejlépe hodně bavit. Zde je rozdíl mezi malým dítětem a dospělým člověkem. Malé dítě to vnímá jako hru, zábavu a neřeší jestli trénuje dobře, proč stagnuje, zda stagnuje atd.
Často to je tak, skutečně, že dospělý šachista věnuje více energie úvahám o tom, zda trénuje dobře a jak má trénovat, než samotnému tréninku, může to vést až k (šachové) depresi. Protože "neexistuje" dokonalý trénink. V tomto období existuje jen trénink co vás baví. Představte si, že někoho začne bavit fyzika, třeba hvězdy, vesmír atd. A teď si představte, že ho "někdo" bude nutit se učit nějaké poučky a rovnice. Jistě, matematika patří k fyzice, ale chce to svůj čas a nejlépe, když někdo bude řešit příklady, protože ho to bude bavit.
Píši to záměrně, protože si dobře pamatuji jak obrovský dojem na mne udělala učebnice fyziky: https://www.databazeknih.cz/knihy/fyzika-fyzika-1-cast-mechanika-141729 (+ další díly) a pamatuji si jak jsem si pomyslel (asi mi bylo 27-8 let), že jaká škoda, že v našem školství nebyly takové učebnice - samozřejmě když jsem chodil na gympl. Ono je to pro vysoké školy, ale vnímavý středoškolák, kterého fyzika chytne, by to bez větších problémů měl prostudovat a dobře pochopit.
V hlavě, když vás něco hodně baví, se spouštějí "samoučící mechanismy", které velmi rychle tvoří dovednosti. To velmi rychle, hlavně u šachu, dejte do uvozovek. Hodnotit to, zda stagnuji nebo ne, či dobře trénuji nebo ne, je dobře, ale čas od času (třeba za čtvrt roku), zabývat se tím často dobré není. Základen je orientovat se (hodnotit častěji) na a) baví mne to a jak hodně b) jak se u toho koncentruji c) trénuji na správném místě ve správnou dobu?
Závěrem:
Hodně hrajte, na internetu a pokud možno naživo. Nebojte se prohry, neúspěchu. Hlavně řešte taktické úlohy a hodně. Naučte se notaci a časem "vidět" naslepo celou šachovnici. V chessbázi si pak můžete přehrávat spousty (komentovaných) partií. Partie ať ve 2D nebo 3D si přehrávejte libovolně, jak budete chtít. Určitě si oblíbíte šach. kanály na YouTube, které sledujte a tak se také budete učit (rozumět) šachům. Celý tento proces by vás měl bavit, cesta je cíl, ne meta.
Koncentrace(soustředění) je velmi důležitá jak již zmínil pan Cvek.V plné koncentraci člověk vydrží 20-30 min.Po 45 min. křivka strmě padá dolů.Proto si myslím,že je lepší spíše trénovat v menších časových blocích.
Pan Cvek ale napsal,pokud chcete uspět je důležité být soustředěn na partií po celou dobu její trvání! V psychologii šachu popisovali úsměvný případ! Pozorovali šachistu jak byl soustředěn na partií! Najednou vytáhl z kapsy lístek a na něj napsal: objednat uhlí! Tento šachista byl jen zdánlivě soustředěn,jeho myšlenky byly jinde! Nebo pokud máte v kapse rozvodový lístek,nemáte jezdit na turnaj!
Na základě mnohaleté praxe bych drobně reformulovat to zlaté pravidlo. Není důležité, čím soupeř hrozí. Nejdůležitější je kontrola, čím bude soupeř hrozit, až zahraju svůj plánovaný tah. Mám spoustu zábavných partií, kdy soupeř ničím nehrozil a já tu jednotahovou, trivialní hrozbu vyrobil svým tahem.
To, že jste řekl že se Vám v hlavě spustí kurvitko to jste řekl moc pěkně!
Píšete že máte tlak ,,300/200! ,, Odborníci radí,pokud máte tlak 180/ 110, máte volat rychlou!
Pane vladichesse! Jste v ohrožení života! S vysokým tlakem u partie není sranda! Mohlo by Vás to u partie šlahnout! A to se už stalo !Především musíte zjistit zda nejste hypertonik! Znát svůj tlak před partií! Pokud by byl vysoký musíte okamžitě brát prášky na snížení tlaku! Jediný recept vidím,že partií nesmíte moc prožívat! Jeden hráč z PV jak začne hrát šachy,tak zčervená! A to nejen když ho soupeř dusi! Minulé byl červený a to měl věž navíc! Jinak hypertenze nebolí,tak občan ani neví,že má vysoký tlak a zjistí to náhodně při kontrole u lékaře! Hypertonik je ohrožen infarktem a mrtvici! Nebezpečná je zejm u cév napadených sklerosou! Buď se céva ucpe,nebo následkem vysokého tlaku exploduje! Je to jako když prehustíte zteřelou požární hadici tlakem ! Hadice exploduje!
Pokud šachista chce mít úspěchy v šachu,prvním předpokladem je znát dobře zahájení a na to musíte mít paměť pamatovat si zahájení! Pokud dobře zahrajete zahájení to je jako dobřé postavit základy domu! Když jsou základy dobře postavený,tak dům dobře stojí,pokud ne,dům se sesype! To samo je se zahájením v šachu! Pokud vás soupeř v zahájení přehraje,dobrý soupeř už vás nepustí a prohrajete! Naprosto ideální je a to se již mnohokrát stalo,že soupeř vletěl do varianty a brzy prohrál,což znamená,že jste s partií brzy hotovi a nemusíte se s partií mořit 5 hodin! Aljechin psal( ten pravý mistr světa),že byl mistrem světa protože uměl koncovky! Každý ví,že mnoho partií se do koncovky vůbec nedostane a končí ve střední hře! Základem všeho je zahájení a pak teprve nastupuje strategie taktika kombinace a vidění! Výjimečné šachisty dělá to,že mají výjimečné schopnosti na rozdíl od průměrných šachistů! Ti mohou trénovat jak chtějí,ale nikdy v GM nebudou!
To samé platí o zapamatování daného tématu,zde je tzv.Ebbinghausova křivka zapomínání.Co se v jednom dni naučíme do druhého dne 2/3 z toho zapomeneme a za týden přijdeme až o 75% naučené látky.Řízeným opakovaním je ideální látku si zapamatovat nejlépe tentýž den(2.den,7den,12den).Klasickým učením dosáhneme pouze 21% naučené látky a řízeným opakováním až 85% za 3 týdny.To mám spíše z učení cizího jazyka,ale dá se to uplatnit i jinde.Mě se osobně nebaví učit zahájení,učím se spíš hraním.Ve vážném šachu bych však měl určitě problém.Hraji jenom rapidy a rychlejší tempa.K vážnému šachu jsem se pořádně nedostal,ten čas přijde.Nechci je zatím hrát bere to moc času,neznám šachovnici nazpaměť(naslepo)tím pádem nevidím do takové hloubky a nemůžu adekvátně ohodnotit pozici.Snažím se řešit taktiku tak trochu koncovky,ale spíš aby mě to bavilo hraji než cokoliv jiného.
V zahájení si pamatovat různé varianty a na to musíte mít výbornou paměť! A každý tu výbornou paměť nemá!