Úvod do řešení šachových problémů – V.
06.03.2008 08:00 | TurnajeMám trochu pocit, že přechod od dvojtažek k trojtažkám s sebou přinesl i menší zájem, takže se kajícně vracím ke dvojtažkám – aspoň zčásti. Pokud jde o řešení, to už bude bez nápovědy, tedy kromě následujícího obecného...
Mám trochu pocit, že přechod od dvojtažek k trojtažkám s sebou přinesl i menší zájem, takže se kajícně vracím ke dvojtažkám – aspoň zčásti.
Pokud jde o řešení, to už bude bez nápovědy, tedy kromě následujícího obecného odstavce. Jednotlivé směry ve skladbě úloh akcentují různé prvky předváděného šachového děje a po získání určitých zkušeností řešitel z postavení diagramu tento směr obvykle dokáže odhadnout.
Pokud jde o řešení, to už bude bez nápovědy, tedy kromě následujícího obecného odstavce. Jednotlivé směry ve skladbě úloh akcentují různé prvky předváděného šachového děje a po získání určitých zkušeností řešitel z postavení diagramu tento směr obvykle dokáže odhadnout.
Problém na diagramu představuje jednu z nejznámějších dvojtažek české školy. Ta klade důraz na ekonomické ztvárnění závěrečných matových obrazců, které mají být čisté a ekonomické, což znamená, že se na alespoň třech různých matech musejí podílet všechny bílé figury (s možnou výjimkou krále a pěšců) a zároveň je každé pole černému králi nepřístupné jen z jednoho důvodu – buď je napadeno právě jedním bílým kamenem (netýká se pole, na kterém král stojí, takže dvojšach se použít dá) nebo blokováno černým (existuje výjimka, kterou je vazba). Schválně si to po vyřešení můžete ověřit... Největším obdobím rozkvětu české školy byla první polovina 20. století, kdy byly její zásady používány hlavně ve trojtažkách a mnohotažkách.
B: Ka2, Dc6, Vc5, Sd2, Jd8, Jh5, Pe5
Č: Kf5, Dh4, Vg8, Sc3, Sg6, Pa5, c4, e7, g3, g4
mat druhým tahem
A druhým problémem bude poprvé čtyřtažka. Jak jsem psal, neplatí, že čím více tahů, tím obtížnější problém. Naopak u delších skladeb jde leckdy o to, vytvořením a řetězením krátkých (jednotahových) hrozeb vynutit oslabení černé pozice – u trojtažek se krátká hrozba (matem v druhém tahu) považuje za estetický defekt, u delších skladeb to bývá nutnou součástí děje nebo je to aspoň tolerováno.
B: Ka5, Ve2, Vh3, Sa1, Pa2, b5
Č: Ka3, Dg3, Vh7, Jg7, Jh5, Pa6, c4, f5, h4, h6
mat čtvrtým tahem
A tady je navíc celkem jasné, že bílý musí něco vymyslet rychle, protože jinak by to s ním po 1.- Dxh3 nedopadlo dobře, a navíc k něčemu rozumnému má k dispozici jen střelce. Takže třeba 1.Sc3 s hrozbou 2.Sb4 mat? Ale na to může černý hrát 1.- Dc7+ – nicméně myšlenka jako taková není špatná, jen je třeba ji připravit.
B: Ka2, Dc6, Vc5, Sd2, Jd8, Jh5, Pe5
Č: Kf5, Dh4, Vg8, Sc3, Sg6, Pa5, c4, e7, g3, g4
mat druhým tahem
A druhým problémem bude poprvé čtyřtažka. Jak jsem psal, neplatí, že čím více tahů, tím obtížnější problém. Naopak u delších skladeb jde leckdy o to, vytvořením a řetězením krátkých (jednotahových) hrozeb vynutit oslabení černé pozice – u trojtažek se krátká hrozba (matem v druhém tahu) považuje za estetický defekt, u delších skladeb to bývá nutnou součástí děje nebo je to aspoň tolerováno.
B: Ka5, Ve2, Vh3, Sa1, Pa2, b5
Č: Ka3, Dg3, Vh7, Jg7, Jh5, Pa6, c4, f5, h4, h6
mat čtvrtým tahem
A tady je navíc celkem jasné, že bílý musí něco vymyslet rychle, protože jinak by to s ním po 1.- Dxh3 nedopadlo dobře, a navíc k něčemu rozumnému má k dispozici jen střelce. Takže třeba 1.Sc3 s hrozbou 2.Sb4 mat? Ale na to může černý hrát 1.- Dc7+ – nicméně myšlenka jako taková není špatná, jen je třeba ji připravit.
aha - tak to jsem prekombinoval :-)
to fick: Obrana 1.- c3 není plnohodnotná, protože vychází mat třetím tahem 2.Sd6+ Dxd6 3.Vxc3X (nebo i 2.Vxg3 s hrozbami 3.Vxc3X a 3.Sd6X).
u 4tazky je jeste obrana 1. - c3 2.Vxg2 ab5 3.Sd6+ b4 4.Sxb4 ++
Tak jsem zabodoval naplno, to mám radost!:-)
Řešení čtyřtažky: nestačí ani 1.Sd4? pro 1.- Je6!, bílý musí ještě dál: 1.Se5 (hr. 2.Sd6X) Je8 2.Sd4 a teď po nové obraně černého 2.- Vc7 už černý nemá šach dámou a jde 3.Sc3 hr. 4.Sb4X, příp. 3.- Dxc3 4.Vxc3X. Řetězení jednotlivých přípravných plánů je typické pro úlohy logické školy, o které něco víc časem.
Řešení dvojtažky: 1.Dh1 hrozí 2.Db1X (i tenhle mat je modelový po tahu černého 1.- Sxh5, v české škole je považovaný za součást cenného obsahu úlohy a označuje se jako modelový mat z milosti) a tři obrany, taky zakončené modelovými maty: 1.- Dxh1 2.Jxg3X, 1.- Sxd2 2.e6X a 1.- Vxd8 2.Jg7X.
To já si počkám, až to bude tady. Na MČR pojedu když tak až příště, až uvidím, jak dopadne praktik Dejf:-).
to dejf: To dostanem na M ČR pěkně nařezáno :-) Pro zájemce z řad praktických šachistů - nevím, jak jste na tom s pomocným imaty a samomaty, které se na M ČR taky řeší. Případně můžu poskytnout pracovní verze kapitol o těchhle typech úloh z připravované knihy o řešení šachových problémů. Pokud chcete, ozvěte se mi na m.dragoun@centrum.cz
To já kdybych si šel hypoteticky zaběhat, pak dal sprchu, tak pak sednu, lehnu....:-).
ty jo dobrý, sem si šel zaběhat, dal si sprchu, sednul k tomu a oba příklady dal asi za půl minuty...:-) takže recept pro mčr mám jasý...:-):-):-)
Venoval jsem tomu 10min. Snad to mam ,ale jeste si do vecera nejdu chvilku pro kontrolu a pak se tesim na reseni :-)
Teda myslel jsem dneska večer...
Dvojtažky české školy bývají lehké, trojtažky různé a čtyřtažky nadprůměrně těžké (ve srovnání s ostatními směry ve skladbě). Aspoň pro mne, ale shodl jsem se na tom i s dalšími (silnými :-)) řešiteli. Pro řešení dám ještě šanci ostatním, napíšu ho sem zítra večer :-)
Tak česká škola mi vyhovuje - tak 3 minuty:-). 4tažka byla horší, ale po cca. 12 minutách mám tak hezké řešení, že musí určitě být i správně:-).