Úvod do řešení šachových problémů – I.
06.02.2008 08:00 | TurnajeZájem o řešení dvojtažky z International Solving Contest mě příjemně překvapil a doufám, že návštěvníkům tohoto webu vydrží. Šachové problémy se dělí na dva základní druhy: studie a úlohy. Studie jsou svým založením prak...
Zájem o řešení dvojtažky z International Solving Contest mě příjemně překvapil a doufám, že návštěvníkům tohoto webu vydrží.
Šachové problémy se dělí na dva základní druhy: studie a úlohy.
Studie jsou svým založením praktickému šachu blíže: bílý v nich má dosáhnout výhry nebo remízy bez ohledu na počet tahů. Úlohy mají počet tahů, v nichž je třeba splnit výzvu, předepsaný a jejich základními typy, které se předkládají na řešitelských soutěžích, jsou přímé úlohy (bílý táhne a vynutí mat v daném počtu tahů při jakékoli obraně černého), samomaty (bílý táhne a přinutí černého, aby mu dal mat, čemuž se černý všemi prostředky brání) a pomocné maty (černý táhne a spolupracuje s bílým na zmacení černého krále).
Šachové problémy se dělí na dva základní druhy: studie a úlohy.
Studie jsou svým založením praktickému šachu blíže: bílý v nich má dosáhnout výhry nebo remízy bez ohledu na počet tahů. Úlohy mají počet tahů, v nichž je třeba splnit výzvu, předepsaný a jejich základními typy, které se předkládají na řešitelských soutěžích, jsou přímé úlohy (bílý táhne a vynutí mat v daném počtu tahů při jakékoli obraně černého), samomaty (bílý táhne a přinutí černého, aby mu dal mat, čemuž se černý všemi prostředky brání) a pomocné maty (černý táhne a spolupracuje s bílým na zmacení černého krále).
O posledních dvou výzvách napíšu více někdy v budoucnu, protože vás nechci děsit nějakými podivnostmi hned na začátku.
Pro skladbu šachových problémů platí určitá pravidla, která jsou pomůckou i při jejich řešení (vše, co bude řečeno dále, nemusí platit pro pomocné maty). Prvním pravidlem je, že řešení je jen jedno a musí být jednoznačné. U úloh tuto jistotu dnes v naprosté většině případů dokáže dát počítač, u studií to platí samozřejmě pro databázové pozice, u postavení s více kameny vždy záleží na souhře člověka a počítače.
Další nápověda vychází z charakteru šachové skladby, která jako umělecké dílo má naplňovat i estetická kritéria. Každý šachový problém by měl zpracovávat jasnou a zřetelnou myšlenku a měl by být originální, tj. vždy by měl přinášet něco víc, než zpracování starší – samozřejmě při řádově statisících (nebo možná i vyšším čísle) existujících skladeb se stává, že publikovaný problém originální není.
Podstatným požadavkem je zákon ekonomie – každý kámen použitý v šachové skladbě by měl mít svoji funkci. Ideální je, aby se všechny kameny podílely na samotné hře, a toto pravidlo by se mělo striktně aplikovat zejména na bílé figury. Často je však nutné použití dalších kamenů k eliminaci nezamýšlených, vedlejších řešení nebo duálů (odlišných pokračování v jiném než prvním tahu). Estetické požadavky jsou kladeny i na samotné řešení, které by mělo být skryté a jemné. Pokud jde o řešitelské “triky”, které tu byly zmíněny, řešitel např. většinou naprosto neočekává první tah s braním figury nebo se šachem, právě proto, že jde z hlediska šachové skladby o tahy brutální (v případě šachu to nemusí platit u vícetahových přímých úloh nebo studií).
A pokud jde o samotné řešení konkrétní skladby, postup uvažování není odlišný od myšlenkových úvah u partie, i když výchozí pozice vypadá dost jinak (a může se trochu lišit v závislosti na jednotlivých typech úloh). Prvním krokem je hodnocení pozice a vztahů mezi jednotlivými kameny. Přitom registrujeme silné obrany černého a hledáme, jsou-li na ně připravená matová pokračování. Silnými obranami černého jsou zejména šach, tahy králem nebo tahy, které černému králi některé pole zpřístupňují. Hodnotíme i využití bílých figur: ty, které se nijak nepodílejí na krytí polí kolem černého krále, jsou prvními kandidáty na zapojení do hry. Odhadujeme také, zda je úloha založena na tempu nebo hrozbě: v tempových pozicích se černý po prvním tahu bílého dostává do nevýhody tahy a právě proto dostane mat – obvykle to bývají pozice s nepočetným nebo nepříliš pohyblivým černým materiálem. Naopak pokud má černý k dispozici tahy, které jeho pozici nijak neoslabují, bude se jednat o úlohu hrozbovou. Nu a závěrečným krokem je pak výběr možných úvodníků a volba toho správného :-) na základě konkrétního propočtu variant.
No, a aby to nebyl jen nezábavný text, tak je tu diagram, na kterém řešitelské triky můžete vyzkoušet v praxi.
Bílý: Ka1, Dg6, Ve4, Vf5, Sg8, Jc5, Jf1, ph3
Černý: Kc2, Dg3, Va7, Vc1, Sa4, Se1, Jb1, Jd1, pa3, b4, c3, d2, e7, f3, g4
mat druhým tahem
Pro skladbu šachových problémů platí určitá pravidla, která jsou pomůckou i při jejich řešení (vše, co bude řečeno dále, nemusí platit pro pomocné maty). Prvním pravidlem je, že řešení je jen jedno a musí být jednoznačné. U úloh tuto jistotu dnes v naprosté většině případů dokáže dát počítač, u studií to platí samozřejmě pro databázové pozice, u postavení s více kameny vždy záleží na souhře člověka a počítače.
Další nápověda vychází z charakteru šachové skladby, která jako umělecké dílo má naplňovat i estetická kritéria. Každý šachový problém by měl zpracovávat jasnou a zřetelnou myšlenku a měl by být originální, tj. vždy by měl přinášet něco víc, než zpracování starší – samozřejmě při řádově statisících (nebo možná i vyšším čísle) existujících skladeb se stává, že publikovaný problém originální není.
Podstatným požadavkem je zákon ekonomie – každý kámen použitý v šachové skladbě by měl mít svoji funkci. Ideální je, aby se všechny kameny podílely na samotné hře, a toto pravidlo by se mělo striktně aplikovat zejména na bílé figury. Často je však nutné použití dalších kamenů k eliminaci nezamýšlených, vedlejších řešení nebo duálů (odlišných pokračování v jiném než prvním tahu). Estetické požadavky jsou kladeny i na samotné řešení, které by mělo být skryté a jemné. Pokud jde o řešitelské “triky”, které tu byly zmíněny, řešitel např. většinou naprosto neočekává první tah s braním figury nebo se šachem, právě proto, že jde z hlediska šachové skladby o tahy brutální (v případě šachu to nemusí platit u vícetahových přímých úloh nebo studií).
A pokud jde o samotné řešení konkrétní skladby, postup uvažování není odlišný od myšlenkových úvah u partie, i když výchozí pozice vypadá dost jinak (a může se trochu lišit v závislosti na jednotlivých typech úloh). Prvním krokem je hodnocení pozice a vztahů mezi jednotlivými kameny. Přitom registrujeme silné obrany černého a hledáme, jsou-li na ně připravená matová pokračování. Silnými obranami černého jsou zejména šach, tahy králem nebo tahy, které černému králi některé pole zpřístupňují. Hodnotíme i využití bílých figur: ty, které se nijak nepodílejí na krytí polí kolem černého krále, jsou prvními kandidáty na zapojení do hry. Odhadujeme také, zda je úloha založena na tempu nebo hrozbě: v tempových pozicích se černý po prvním tahu bílého dostává do nevýhody tahy a právě proto dostane mat – obvykle to bývají pozice s nepočetným nebo nepříliš pohyblivým černým materiálem. Naopak pokud má černý k dispozici tahy, které jeho pozici nijak neoslabují, bude se jednat o úlohu hrozbovou. Nu a závěrečným krokem je pak výběr možných úvodníků a volba toho správného :-) na základě konkrétního propočtu variant.
No, a aby to nebyl jen nezábavný text, tak je tu diagram, na kterém řešitelské triky můžete vyzkoušet v praxi.
Bílý: Ka1, Dg6, Ve4, Vf5, Sg8, Jc5, Jf1, ph3
Černý: Kc2, Dg3, Va7, Vc1, Sa4, Se1, Jb1, Jd1, pa3, b4, c3, d2, e7, f3, g4
mat druhým tahem
Šachovnice je otočená stejně, jako diagramy všude jinde, akorát tady je většina černejch figurek na polovině bílýho :-)
to je záludný, ona je otočená šachovnice -to je teda podraz. Sem ale blbej.
2:Jxe3 mat
Vd4 - Je3 a co dál ? Mat tam teda nevidim
ano, z té první úlohy jsem měl komplex
to Peters: je to tak. Obtížnost úloh je vždycky subjektivní: tady je celkem jasné, čím bude první tah a jde o to vybrat ten správný z cca sedmi. Ta předchozí byla zákeřnější v tom, že první dva "jasné" tahy řešení nebyly a bylo potřeba najít něco jiného.
tak jeslti to dobře chápu správné řešení je Vd4, to mne napadlo během pár sekund a během chvilky jsem si to ověřil. ale za to na tu minulou úlohu jsem nemohl vůbec přijít.
Pro objevení celého obsahu je ještě dobré najít, proč nejde Vee5, Vff4, Vd5 a Ve6. Doufám, že další řešitelé nebudou nejdřív část diskusi :-)
Já bych doplnil Vef4 nefunguje pro f2 s dalším De6.
to Tonda: Asi jo :-) Jenom ta notace zápisu je trochu zmatená, na diagramech je vždycky dole první řada, takže to Jd6 je asi Je3. Ale na soutěžích je podstatný jen správný první tah :-) (Ještě nestačí Vf8 mat na tahy Df4 a De5, ale tam tu dámy taky prostě seberu.)
1. Vd4 axb6 2.Vb5 1. ..f3 2.Vf3 1. ... Dd6 (Va6) 2.Vf6 1. .. Jd6 Jxd6 1. ..e5 Vxe5 1.. Se8 Vf7 Na vsechny jiny tahy treba Vf8. Jo a ten strelec na e1 je tam aby tam nemohla dama co? No ja to snad vyresil :-D Ale trvalo mi to dlouho (hlavne nez jsem nasel kam muzou ty pesci)
to Vuorin: není, 1.Vf6 exf6 a po odtahu druhé věže se černý pěšec představí na f5.
Ale myšlenka je správná, jen ta realizace:-).
Nee:-). exf6 s myšlenkou f5.
V tom případě Vf6 a je to doma:))
Vfe5 Va6 - další silná hrozba:-)
Zkusím Vfe5, nevidím za černého obranu...ale nečetl jsem diskuzi (raději), možná už tento tah někdo vyvrátil či naopak vyřešil...
Na Ve2 a řadu dalších možností má černý silnou obranou hrozbu Dd6 - napadá Dg6 a hrozí i předkrýt na e6....Další takovou hrozbou je např. gxh3 - opět napadá dámu atd...
Nee, černý pěšci jsou před polem proměny. e3 kryje Jd1.
Mám tochu času pocvičit mozek,že by Ve2 ? Co na Je3 mat? Nemám v práci motory,bingo?
ano, pokud platí zápis, tak Mate Search hlásí mat 2. tahem (tahy samozřejmě neprozradím) ... díky, že jste se zabývali anonymním udáním :-)
A teď už to byla brnkačka.-). Dokonce jsem si ověřil, proč musí na e1 stát černý střelec a na h3 bílý pěšec:-).
diagram opraven. zápis figur pod diagramem je správně.
NN: ihned nematí, Sb3 přijde Sxb3
Dobrý den, za prvné máte chybu v zápisu (kdyby byl bílý střelec na Sg8, tak ihned matí na b3) a za druhé: V článku píšete "Prvním pravidlem je, že řešení je jen jedno a musí být jednoznačné." a ted´ Vám nerozumím, protože podle Mate Search ve Fritzovi existují čtyři úvodní tahy, které vedou k matu druhým tahem ... prosím o vysvětlení. Anonym
Jsem si říkal, že jsem asi ztracen, když to nevidím ani za 10 minut, ale teď jsem si všiml, že pod diagramem stojí, že bílý střelec je na g8 a nikoliv na c8. Tím pádem odpadají silné hrozby černého typu Se8, Sb5 atd (s překrytím diagonály g6-c2) a mělo by to jít. Jak to je správně?