Hrajme 1. ligu v sobotu!

31.03.2009 07:00 | ŠSČR

Čeští šachisté hrají ve stále početnějším množství v zahraničních soutěžích, a tak při snaze vyhovět co největšímu počtu hráčů má česká STK každým rokem obtížnější úkol při sestavování termínového kalendáře...

Čeští šachisté hrají ve stále početnějším množství v zahraničních soutěžích, a tak při snaze vyhovět co největšímu počtu hráčů má česká STK každým rokem obtížnější úkol při sestavování termínového kalendáře. Přitom by vše šlo vyřešit lehkou administrativní změnou – stanovit za hrací den sobotu. „Šachový nadšenci“ by poté mohli v sobotu odehrát zápas v ČR, v neděli pak zavítat pro eurový výdělek např. do Německa či Rakouska. Zároveň bych všechny horlivé odpůrce chtěl hned na začátku poprosit, aby si článek přečetli celý, tedy včetně všech argumentů, a až poté přednesli svůj klidně i nesouhlasný názor.

Tuto ideu jsem zde nenápadně nadhodil již několikrát, ovšem důvod k sepsání celého diskuzního článku na toto téma mi ponoukla letošní sezona 1. ligy. Snad jen pro ilustraci uvedu, jak jsou některé týmy 1. ligy – západ závislé na hráčích pravidelně hrajících také v Německu:

Družstvo Chybějící hráči
Výstaviště Lysá n/L GM Oral, GM Lechtýnský, IM Špaček, IM Priehoda
Holdia Praha GM Votava, IM Hausner, IM Přibyl, Gregor
Sokol Vyšehrad IM Konopka, Šuráň, IM Petráň
Hradec Králové IM Nun, Jüptner, Kopal
Sokol Plzeň I IM Juřek, Příborský Jan, Příborský Ivo
Nový Bor “B“ GM Vokáč, IM Jirka
TJ Pankrác GM Jirovský, IM Doležal
Poštovní spořitelna “B“ IM Černoušek, Studnička

V celém prvoligovém pelotonu jsem zaznamenal pouhá dvě družstva, kterým kvůli německým soutěžím nikdo nevypadává – zachraňující se Chrudim a také čerstvý účastník Extraligy v následující sezoně – Polabiny. Nechci tímto nikterak snižovat letošní vynikající sezonu Polabin, do Extraligy postoupily naprosto zaslouženě, ale do role hlavních favoritů je postavil již termínový kalendář. Bývalo zvykem, že kolizí bylo maximálně 6. Proč jich tentokrát bylo 7, pro mě zůstává dost nepochopitelné. Na úroveň takřka stejné důležitosti jako výkonnost při jednotlivých zápasech pak byla postavena i losovací schůze. Jistě totiž uznáte, že je rozdíl, v jakém termínu hrajete proti v tabulce nejvýše uvedeným týmům (Lysá n/L nebo Holdia Praha). Určitě si takto nestěžuji proto, že Nový Bor “B“ proto oběma těmto týmům hrál právě v „nevhodný“ termín, protože v následujících sezonách z toho (stejně jako ostatní mužstva) může klidně profitovat. Smyslem je upozornit na neregulérnost celé soutěže. Pokud bych toto měl přirovnat k jiným sportům, tak vše vyznívá, jakoby profesionální fotbalové družstvo muselo v některých termínech nastoupit s juniorkou...

Při nedostatku volných nedělních termínů tedy navrhuji vyřešit termínové kolize jednoduše – stanovit za oficiální hrací den sobotu. Výsledkem by bylo, že hráči, kteří skutečně chtějí hrát, by tuto možnost měli. Kromě vymýcení termínových kolizí se nabízí i některá další pozitiva. Řada šachistů by jistě po zápase ocenila možnost návštěvy restauračních zařízení s analýzou partií a utužením přátelských vztahů. Při nedělních zápasech, kdy řada hráčů má na mysli již svou pondělní práci, případně za ní dojíždí do jiného města, toto často není možné. Dalším argumentem pro může být i možnost shlédnout jiné sportovní akce, které se častěji konají v neděli než sobotu. Protiargumenty mohou být různé. Někteří lidé chodí i v sobotu do práce, existují však i lidé, kteří pracují i o nedělích a i tito si dokážou čas na svůj koníček udělat. Argument „chalupářů“ s narušením víkendu taktéž příliš neobstojí, protože rozdíl mezi časovými údaji „pátek po práci – sobota večer“ a „sobota po partii – neděle večer“ není prakticky žádný, možná dokonce hovoří ve prospěch šachů v sobotu. Zároveň je potřeba upozornit na obtížnější situaci pořadatelů jednodenních rapid a bleskových turnajů. Sobota jako hrací den 1. ligy by jim odebrala hned 11 víkendů z termínového kalendáře. Zůstává tak otázkou, jestli je to přiměřená cena za větší regulérnost prvoligových soutěží. Konzervativní argument, že šachy se hrají v neděli, by se také překonat jistě dal. V Praze se taktéž hraje během týdne, tak proč by jiný hrací den než neděle nemohl fungovat i jinde. Ještě extrémnějším pokusem by pak mohlo být zavedení dvoukol po vzoru Extraligy. Zde pak za zvážení stojí jistě i růst nákladů v souvislosti s nutností ubytování.

Máte k danému tématu co říci? Napadá Vás ještě nějaký podstatný důvod, proč by sobota jako hrací den vyhovovala lépe nebo naopak nevyhovovala vůbec? Za názor se určitě nestyďte, může přesvědčit druhou stranu o Vaší pravdě.

54x 2009x Martin Vaculík
Fotogalerie
Komentáře (54) Aktualizovat
02.04.2009 11:14 | Autor neznámý

Jen bych doplnil, že 20 tisíc není pro vicemistra, ale nejlepšího medailistu, který se na Pohár vydá. Mahrla Praha se prý účastnit nechce.

02.04.2009 11:13 | Autor neznámý

to viktor novotny, to chce bor fakt rozpustit 150t za ivanchuka na pokute pro fide za dopsani na soupisku? pokuta jak jsem slysel je 3000euro ne?

02.04.2009 07:00 | Autor neznámý

Nechtěl jsem včera kazit radost z apríla autorům a čtenářům, tak jsem jen na text "navázal". Viktor má samozřejmě s částkou pravdu.

01.04.2009 21:31 | Autor neznámý

A sakra, no mně to bylo hned divné a říkal jsem si, že vás ten druhý flek nemusí moc mrzet :-) tak omluva Pavlu Ch.

01.04.2009 21:25 | Autor neznámý

Myslím, že si Pavel Chrz udělal spíše toho apríla z vás (mám na mysli těch 150.000 Kč).

01.04.2009 21:20 | Autor neznámý

Bancroft - Teď mě to rozesmálo, příspěvek na Evropský pohár je letos 20.000,-Kč :-). Bez Apríla:-).

01.04.2009 20:14 | Autor neznámý

ota: jj na stránkách pražské šachové, ale v době uvedení článku třetí byl :)

01.04.2009 19:53 | Autor neznámý

Omlouvám se, nevím, kde jsem vzal tu informaci o třetím místě p. Ivančuka, snad na stránkách, kde se píše o jeho utkání s D. Navarou.

01.04.2009 19:52 | Autor neznámý

Aktualita o Ivančukovi obsahuje neaktuální informaci o jeho ratingu. Není třetí, nýbrž až dvanáctý hráč žebříčku, mj. i za Movsesjanem.

01.04.2009 19:19 | Autor neznámý

to Pavel Ch. : koukám Pavle, že jste jim ten apríl spolkl i s navijákem :-)

01.04.2009 19:14 | Autor neznámý

Plně souhlasím s názorem Jirky Mejzlíka, že přesun soutěží dětí na neděli není dobrý.

01.04.2009 18:09 | Autor neznámý

Je dobře, že konference schválila i pro vicemistra extraligy stopadesát tisíc na Evropský pohár, pak je možné angažovat takové hráče (viz aktualita).

01.04.2009 17:55 | Autor neznámý

to Jaroslav Šmíd: To je pěkná blbost. Je dobrý když dostanou občas šanci si zahrát jiní hráči než základní sestava. A ani v tom nevidím toho týmového ducha. Týmové je spíše to, když někdo dohraje partii a sleduje se zaujetím, jak skončí utkání.

01.04.2009 17:51 | Autor neznámý

ad ata 135: V Německu takhle hrají všechny soutěže a nikdo si rozhodně nemyslí, že 2.bundesliga je nějaký oblastní přebor. Jestli se nepletu, tak v článku se píše o kolizi se zahraničními ligami. Naše extraliga koliduje ze všech našich soutěží nejméně.

01.04.2009 16:37 | Autor neznámý

Sám hraju 3 ligy a termínové problémy tu zkrátka jsou. Kolizi mám v 1. lize a dvoukolem v lize rakouské, tudíž jestli sobota nebo neděle, to už pro mě nic nevyřeší... Z některých příspěvků zde je cítit nelibost k hráčům vyšší úrovně, kteří nehrají za mateřské oddíly hrající v okresním přeboru a rozhodli se pro ZRADU a hrají v jiných klubech soutěže vyšší úrovně. Jako aprílový žertík mi ale příjde příspěvek mariana64, cituji: "Co se týče 1.ligy, tak bych se nebránil dvoukolům, ale nejlépe ve STEJNÝCH TERMÍNECH jako je extraliga." Obávám se, že v takovém případě bys degradoval 1. ligu na oblastní přebor...:D

01.04.2009 15:37 | Autor neznámý

Rozhodně jsem pro zachování stávajícího a plně fungujícího systému: v sobotu mládež a turnaje v rapidu či blesku a v neděli soutěže. Alespoň v KP. Co se týče 1.ligy, tak bych se nebránil dvoukolům, ale nejlépe ve stejných termínech jako je extraliga. Tak se nejlépe ukáže, který oddíl má dostatek kvalitních hráčů a případně který má na to, aby si zaplatil GM nebo IM. Dvoukola mimo extraligu by opět 5-6 krát zasáhly do sobot, což by narušovalo zaběhnutý systém zmíněný v úvodu mého příspěvku.

01.04.2009 13:28 | Autor neznámý

Já hraju soutěž už druhým rokem v sobotu a všem to vyhovuje. V soutěži máme i dva týmy které pracují s mládeží (BŠŠ F - M a Třinec) a vždy se dalo domluvit při kolizi termínů a přeložit toto utkání na jiný termín. Zvlášť pro studenty, což jsem i já, vyhovuje sobota, protože v neděli odjíždím na kolej. V Praze se hraje jak už bylo řečeno přes týden večer a nikomu to nevadí tak nevím proč nemůžete akceptovat sobotu...První ligu asi nikdy hrát nebudu, ale i z vlastní zkušenosti si myslím že sobota je výhodnější.

01.04.2009 10:12 | Autor neznámý

vzdycky se najde nejake ale, i u sobotnich ci nedelnich terminu. nicmene sobota by byla zda se mi fakt lepsi. co se tyce tech soupisek, napad s tim rozdilem 100 elo bodu se mi libi. bylo by to vzruso ;)

31.03.2009 23:13 | Autor neznámý

V zásadě jsem proti se ohlížet na Německo, Rakousko, Anglii, Francii atp. ŠSČR je samostatný subjekt a v termínovém kalendáři by ho měli zajímat jeho soutěže příapdně soutěže FIDE. Ba naopak bych byl pro, aby první pomocné hodnocení (po bodech) byl součet partií odehraných hráči základní sestavy. Podporujme týmového ducha družstva. Dokáži tolerovat ještě Extraligu jako výkladní - profesionální soutěž, ale ohlížet se na nižší soutěže? To by někdo mohl navrhnout, aby nejnižší soutěže se hrály v pondělí, KS v úterý, KP ve středu, II. liga ve čtvrtek, první v pátek a extraliga v neděli. Sobota zbyde na mládež a nic s nikým nebude kolidovat.

31.03.2009 22:01 | Autor neznámý

Samozřejmě záleží na úhlu pohledu a prioritách toho kterého hráče či oddílu. Z pohledu oddílu se silnou mládežnickou základnou si neumím představit přesunutí mládežnických akcí na neděli. Např. 1. liga dorostu se hraje formátem dvoukol s odjezdem ráno v osm a návratem mnohdy po 20 hodině večer. Stejně tak jednodenní turnaje v krajích s dlouhými dojezdovými vzdálenostmi (přes dvě hodiny) a návratem v 19 hodin by v neděli byly problém, zvlášť když naše "vesnické" děti vstávají pak v pondělí do školy i před šestou. Návrh na přeložení soutěží mládeže na neděli může dát jen člověk absolutně neznalý situace. Nicméně nevidím problém v tom, aby se např. extraliga dospělých hrála v sobotu a rapidy určené i pro "špičkové" hráče by byly v jiných sobotních termínech. Pro nižší soutěže je ale kvůli mládeži vhodná právě jen neděle.

31.03.2009 16:02 | Autor neznámý

Co se týká mne, tak jsem spokojen s tím, jak to funguje doteď, co se týká počtu uvedení na soupiskách i otázky hostování a volných hráčů, jen pokud by nějaké hlasování proběhlo, volil bych pro soutěže družstev hrací den sobotu. Myslím, že není zase tak velký problém prohodit soutěže mládeže a u blicek a rapidů je to úplně jedno, jesli jsou v sobotu nebo v neděli, pořadatelé to zvládnou, když budou chtít a vždycky bude dost nás hravých šachistů, kteří přijedou si zahrát, ono je to totiž stejné, víkend je v háji tak jako tak. Navíc po sobotním zápase už člověk nemusí být nervozní, jak to dopadne, už je to za váma a rapidkem se jenom odreagujete. Pokud se jedná o to, že někdo v sobotu maká, tak si myslím, že je spousta lidí, kteří dělají i neděle, popřípadě nepřetržité cykly a buď se jim podaří si směnu s někým vyměnit, nebo ne, nezávisle na tom, jestli se jedná o sobotu nebo neděli. A pokud se argumentuje noční směnou z pátku na sobotu, znám dost firem, kde se začíná v neděli noční a to po zápase a nějakém "malém" posezení taky není příjemná záležitost.

31.03.2009 15:59 | Autor neznámý

to 007: s takovým nickem je ti cizí improvizace? já myslel že 007 je v Casinu doma! No dobře - jde to přeci sestavovat i po čtveřicích - hlavně by byla míň důležitá příprava (a tím i pár "nudných" remíz) a víc by záleželo jak kdo "umí tahat" a důležitější by byla "síla" manšaftu a ne jen těch pár "hvězd" vpředu nebo vzadu /kde tě štvou :-)/ Mě by teda ty soutěže hned víc bavili!

31.03.2009 15:59 | Autor neznámý

david brazina: ale chápu, každému vyhovuje něco jiného. Mám 2 návrhy. Odehrát celkem 2 kola o státních svátcích na podzim, kdy to ani profesionálům ani ostatním nepoleze do jiných soutěží. Letos se tedy jedná o středu 28.10. - tu je ale trochu kolize s mládeží, a úterý 17.11. - tu není kolize s ničím. A náhodné pořadí na soupiskách? Sám hraji v Rakousku a tamější systém (od 3. nejvyšší soutěže dolů) mně vyhovuje. Jedinou podmínkou je to, že nesmí hrát hráč o 100 elo bodů slabší před silnějším hráčem. Odpadá tím do určité míry příprava na soupeře.

31.03.2009 15:38 | Autor neznámý

Náhodné pořadí na soupiskách? Nedělejme z šachu ruletu! (a když tak jen formou Fischerových šachů - to by myslím byla taky velmi podnětná debata pro budoucnost). Vždycky mě štve, když vidím největší esa nějakého mančaftu zapsané na posledních deskách. Mělo by se hrát na férovku - silný se silným, slabý se slabým.

31.03.2009 15:27 | Autor neznámý

to mira. jenomze nechapes, ze prelozeni zapasu na sobotu vyhovuje i nam neprofesionalum(alespon nekterym), ja jsem stoprocentne pro.

31.03.2009 15:26 | Autor neznámý

to lmouse: jo to uz me taky napadlo. poradi soupisek je blbost. tak by ty zapasy meli uplne jiny naboj. a taky by se vice kalkulovalo. s tim ze hoste by museli napsat soupisku jako prvni a podle toho by se domaci zaridili. nebo naopak pro vyvazeni vyjezdu. tento napad bych za sebe silne doporucil.

31.03.2009 15:20 | Autor neznámý

Nevidím jediný důvod, proč by se měla většina amatérů přizpůsobovat pár polo- či úplně profesionálů v 1. lize. Pokud si profíci chtějí vydělat více peněz, mají možnost se domluvit s rodiči talentovaných dětí a začít je trénovat. Aspoň něčemu pomůžou. Anebo objíždět rapidy a blicáky a zvyšovat úroveń turnajů. Jenže kde je psáno, že si něco na turnaji vydělají??

31.03.2009 15:05 | Autor neznámý

to VN: neřekl jsem že si myslím že je to neregulerní, jen jsem citoval z článku a poukázal že se stejné věci prostě dějí i v nižších ligách. Ja si myslím že to k soutěžím prostě patří /teda pokud se tak děje z čistě "provozních" důvodů!!/ i když je to určitě někdy k vzteku... a taky si myslím že soupiska má 20 lidí ne pro parádu. Jinak já bych posílil sportovní složku tím že bych zrušil pořadí soupisek. Prostě by rozhodčí na začátku zápasu vylosoval nebo by jen posadil sestavy jak je kapitáni postaví - ve fotbale taky mají soupisku a jaké trenér postaví hráče a kam je na něm... Tím by taky odpadlo i to neetické posouvání šachovnic za "neobsazené" desky...

31.03.2009 14:39 | Autor neznámý

Ono to celé souvisí s jednou zásadní věcí. Jako "šachový národ" se nejsme schopni dohodnout, co vlastně chceme. Co chci od extraligy - už jsme se víceméně shodli (nebo lépe vývoj to ukázal), že to má být nějaká výkladní skříň - tedy to budou hrát hlavně profesionálové nebo poloprofesionálové. A co chci od KPII ? Zřejmě tedy zábavu pro řadové šachisty. Jenže ti chodí do práce, a často i v sobotu. A teď tu máme všechno "mezi tím". Kdo má hrát 1.ligu ? Kdo 2.ligu, KP I ? Jaký je zájem řídícího soutěže, tj. svazu ? Nevím, nikdo nedefinoval, všechno jaksi běží samospádem, podle zažitých "tradic" z let 70. a 80. S tím souvisejí taky všechny tyto diskuse. Možnost být na třech soupiskách zvýhodní Pražáky - svoje soutěže hrají po večerech ve všední den + k tomu další dvě. Můžeme v Ústeckém nebo Libereckém kraji hrát KP I po večerech ve všední den ? To snad nikoho normálního nenapadne. Sobota nebo neděle je v principu skoro jedno. Sobota má ty výhody, které již jsou uvedeny přede mnou, nebudu to opakovat. Neděle zase znamená možnost si po pracovním týdnu odpočinout - čím jsem starší, tím víc to oceňuji. A pak prosím nezapomeňme na další věc: tady se nějak vžilo sobota mládež, neděle dospělí. Pokud tedy zavedeme soboty nebo dvojkola i v nižších soutěžích, je to třeba celé "překopat". Možné to určitě je, ale co je potřebné určitě, tak se na tom nějak výrazně většinově dohodnout. Jinak na tom pořád budeme jak v tom blbým parlamentu - vyhraje ten, kdo bude mít zrovna 101 ze 200 a půlka lidí bude brblat a možná rozvracet.

31.03.2009 14:17 | Autor neznámý

My jsme tady kousek od hranic a do Německa jezdí hrát spousta lidí na všech úrovních. Třeba v Krásné Lípě mají Freundschaft a Němci zase na oplátku jezdí sem, i kvůli tomu jsem proti neúměrnému zvyšování poplatků za registrace cizinců, to je velmi nespravedlivé řešení. Jak vidno, co člověk to názor, jsem opravdu zvědav na výsledky ankety. Třeba uvolnění soupisek na 3 bude mít krom plánovaných záměrů ten následek, že profíci budou hrát každé druhé kolo 2. ligy (kdy není kolize s Extraligou). Komu se profíci v soutěžích nelíběj, ten by měl hlasovat pro zrušení hostování či možnost hrát všechny družstva v jeden termín. Vůbec bych se nebál, že pak nebude pro šachisty vyžití, někdo pojede do Německa, někdo na rapid, mohou vznikat nové soutěže typu Pohár družstev atd...Byl by to ale velmi radikální řez bourající veškeré zažité zvyklosti, družstvům by najednou chyběli hráči a vše by se posunulo nahoru, takže by to asi vyžadovalo i nějakou přechodnou přípravu. Osobně mi je to vcelku jedno, přizpůsobím se všem možnostem.
Imouse - Podle mě se o neregulérnost nejedná, líbí se mi vyjádření take it or leave it, jak píše Honza Bartoš. Že role náhody při losování je ale dost podstatná věc, je zřejmé, což by tak být nemělo. Že naše Céčko má letos velké problémy se skládáním sestavy je taky nemilé, může za to můj přílišný optimismus, za což se všem postiženým omlouvám.

31.03.2009 13:59 | Autor neznámý

A taky BudChess-série se hraje v sobotu (poslední v měsíci), ale stejně k nám zavítal z těchto nadoblačných výšin z letošních prvoligových soupisek akorát Bolek... U nás totiž vítěz nebere nic, zato platí šampáňo pro ostatní :)))

31.03.2009 13:57 | Autor neznámý

Je mi to sice jedno (resp. argumenty proti se mne prilis netykaji), ale chci upozornit ze argument o nynejsi neregulernosti souteze je velmi sporny. Pak by muselo platit "GM neni na soupisce vubec" = regulerni soutez, "GM je na soupisce ale nehraje" = neregulerni soutez, pritom na soutezi same by se de facto vubec nic nezmenilo. I ze sportovniho hlediska - tak jak ja mu rozumim - povazuji za zavaznejsi kdyz nemuze hrat jeden "opravdu domaci" hrac nez kdyz se nemuze dostavit nekolik koupenych (polo)profesionalu (byt bych jim v individualnich soutezich sebevice fandil). Nepopiram tim relevantnost nekterych argumentu uvedenych v clanu jako podpurne.

31.03.2009 13:39 | Autor neznámý

škoda, že otázka přesunu soutěží na sobotu není předmětem průzkumu Pavla Chrze

31.03.2009 13:36 | Autor neznámý

Jsem pro , aby se vsechny soutěže družstev přesunuly na sobotu, turnaje by pak měly volnou neděli. Přece jen případná analýza po partii s kolegy možná není tak kvalitní jako na počítači, ale vztahy v družstvu utuží.

31.03.2009 13:34 | Autor neznámý

Snížit počet družstev 1. a 2. ligy na 10. Ušetří se 4 termíny a sníží se náklady pro družstva. Dá se vymyslet regulerní tempo, kdy by se daly odehrát dvě partie denně? Hold by se sešly 4 družstva v jednom místě. V turnajích bývají taky dvojkola.

31.03.2009 13:00 | Autor neznámý

Regulérnost soutěží narušují v největší míře právě ony starty hvězd, které jsou koupené jen na pár zápasů a s oddílem nemají nic společného.

31.03.2009 12:12 | Autor neznámý

soutěž družstev je též o "soudržnosti družstva"

31.03.2009 12:06 | Autor neznámý

Z celé této myšlenky čiší jedna věc jak telegrafní sloup. Je mnoho pro i proti, ale jedna věc je zcela neregulérní. Tím je zvýhodnění ekonomicky silnějších klubů! Zcela souhlasím s "bartosjan". Např. Chrudim (nebo Vršovice) hrají již několik let v deseti lidech a jsem radši, že hrají oni, než "cestující profíci". Opravdu budete chtít vše změnit: sobotní Rapidy, ostatní soutěže družstev, turnaje mládeže, a to jen kvůli tomu, aby si zahráli profíci a ne "normální"(v uvozovkách) šachisté?

31.03.2009 11:54 | Autor neznámý

"neregulérní" mi fakt zní zajímavé - zvlášť ve světle toho co "provozuje" Bor o soutěž níž...

31.03.2009 11:46 | Autor neznámý

Děkuji za názory a připomínky, rozbíhá se velmi zajímavá diskuze. Snad jen pro upřesnění k některým příspěvkům:
cz: ano, hrát současně v několika soutěžích se může zdát jako "zvrhlost", ale právě díky této možnosti se uživí daleko více profesionálů.
bartosjan: samozřejmě máte v mnoha ohledech pravdu, jen bych upozornil, že se nemusí jednat výhradě o menšinu profesionálů. Do Německa jezdí i hráči nižších úrovní - ať už za eurovým přilepšením, možností zahrát si kvalitní soutěž nebo potkat nové soupeře. Dejme i těmto hráčům šanci.
bumbac: Dvoukola se týkají hlavě bundesligy, kde hraje 16 týmů. V nižších soutěžích (oberliga se např. hraje o 10 účastnících) jich je logicky méně.
Honza Hučín: "Neregulérní" se skutečně může zdát silné slovo, ale musím si stát za svým názorem, že když člověk potká Lysou n/L v sestavě se čtveřicí GM Oral, GM Lechtýnský, IM Špaček a IM Priehoda, tak se jedná o neprosto jiné družstvo, než když nastoupí bez nich.

31.03.2009 11:45 | Autor neznámý

sobota je myslim si v poradku. hlavne z toho duvodu ze se pak muze nekam zajit, probrat zapas, zanalyzovat partie atd. bez myslenek na pondelni nastup do prace. turnaje rapidy se mohou hrat klidne v nedeli.

31.03.2009 10:43 | Autor neznámý

Myslím, že každé řešení někomu bude vadit a někoho zvýhodní, asi bych nemluvil o neregulérnosti soutěže, ale je jasné, že konkrétní termínová listina může hodně ovlivnit reálnou sílu jednotlivých týmů. Abych byl konkrétní a k tématu - při malé vzdálenosti mezi soutěžícími družstvy bych umožnil i nějaké předehrávky v pátek večer.

31.03.2009 10:27 | Autor neznámý

re frenik - to je fakt, mládež a rapidy se mohou přehodit na neděle. Sice si pořád myslím, že z hlediska volných termínů a termínových kolizí jsou nejlepší dvojkola, ale i ta záměna sobot za neděle mi přijde lepší než současný stav.

31.03.2009 10:06 | Autor neznámý

Mi se ten nápad hrát v sobotu v zásadě líbí i s tím utužováním vztahů a myslím, že by nebylo špatné hrát všechny soutěže v sobotu, s tím, že v neděli by se hrály soutěže mládeže, popřípadě rapidy. V sobotu navíc bývají i plesy apod. a hrát rapid po plese nebo po trošku divočejším večeru s kamarády je určitě rozumnější, než v takovémto stavu jít hrát vážnou partii.

31.03.2009 09:32 | Autor neznámý

Přesně tak.... sobota je určena mládeži + rapidy...

31.03.2009 09:31 | Autor neznámý

Mě se první liga netýká :-) a článek zní logicky: jen bych ještě upozornil na to, že soboty patří mládeži a že by tak byly znevýhodněny oddíly, které s mládeží pracují (nevím, jaká by v první lize byla statistika aktivních trenérů ...).

31.03.2009 09:16 | Autor neznámý

P. Bartoš má také kus pravdy. Je fakt, že kdyby se u nás platilo víc jak v Německu, tak se tím kolize "vyřeší" a problém by řešili v Německu. :-)

31.03.2009 09:13 | Autor neznámý

Nevím, jak nižší soutěže v Německu, ale v Rakousku i na Slovensku se pokud vím hrají dvojkola, takže soboty nic nevyřeší. Sám bych se přiklonil spíš k té sobotě, především proto, že se druhý den nejde do práce, ale pokud jde o uvolnění termínů, aby nadšenci stíhali odehrát ještě více partií než teď, pak jsou podle mě řešením jedině ta dvojkola.

31.03.2009 09:00 | Autor neznámý

Myslím, že sobota je technicky rovnocenná neděli, ale to je tak to poslední, s čím souhlasím. 1. Nepovažuji za nutné upřednostňovat zájem menšiny profesionálů jezdit pro peníze do ciziny před našimi tradičnímtí termíny. Zkus si navrhnout v Říši, ať hrají jindy, když se jejich salátské soutěže bez našich podlidí neobejdou... 2. Absolutně nesouhlasím s myšlenkou neregulérnosti 1.ligy - má své termíny and take it or leave it. Polabiny nebyly zvýhodněny termíny, ale klubovou obětavostí svých IM, kteří oželeli zahraničí. Holdia se nezachránila na úkor Výstaviště neregulérně, ale obětavostí v rozhodujícím zápase - rozhodlo srdíčko pana Přibyla a spol. proti šrajtofli pana Orala a spol. 3. Nový Bor A je legie dobře placených profíků - O.K.,jinak se o titul hrát nedá. Ale při vší úctě nevidím jako ideál zaplnit podobnými týmy první ligu až krajské přebory a sami hrát KP2 a ještě tomu umetat cestu. První liga v sobotu, druhá liga v pátek (aby neměl GM Vološin kolizi extraligy s Jičínem) atd.atd. P.S. Space Poštovní spořitelna B nebyl závislý na Černouškovi a Studničkovi, prostě si s námi párkrát zahráli, když měli čas.

31.03.2009 08:55 | Autor neznámý

Já bych se hraní v sobotu nebránil. Další argument třeba je, že někdo chce v neděli chodit do kostela a takhle se to zbytečně kryje se zápasy.

31.03.2009 08:51 | Autor neznámý

cz + Honza Hučín: až budou brát šachisti profesionálové alespoň zlomek toho, co Nedvěd, pak bych s vámi možná i souhlasil, takhle si mají alespoň šanci vydělat a zúročit čas co věnují tréninku. Bez dobrých hráčů, není dobrá soutěž! A navíc proč brát někomu z amatérů šanci zahrát si s nějakými IM nebo GM a to nemluvím o tom, že je rozdíl hrát za sezonu 11 nebo 22 partií. Jsou hráči, kteří můžou kvůli práci hrát jen v neděli a na normální turnaj se nedostanou. to Martin : když se domluvíš s ostatními oddíly - kapitány a pak vás všech dvanáct požádá svaz tak by dle mého nemuselo stát nic v cestě.

31.03.2009 08:35 | Autor neznámý

cz: Naprosto souhlasím, taky se mi nelíbí možnost hrát víc soutěží družstev. Akorát jsem místo Nedvěda uváděl jako příklad Jágra :)

31.03.2009 08:26 | Autor neznámý

A není spíš zvrhlost to hraní v Německu? Srovnání s fotbalem pokulhává, protože tam je nemyslitelné, aby fotbalista objížděl ligy po celé Evropě, jeden den hrál v Česku a druhý den ve Francii. Jakou hodnotu mají tituly mistra ligy ze soutěže, kde se sjede pár velmistrů, odehrají zápas, za pár dní v trochu pozměněné sestavě nastoupí proti svým spoluhráčům z minulého týdne a za další týden už je to zase jinak. Když se podíváte na soupisky, tak v deseti zemích Evropy hrají za družstva jedni a ti samí hráči. Jasně, jde hlavně o peníze, jsou to profesionálové, ale je to normální? Myslíte, že by Nedvěd mohl hrát v neděli za Juventus ligu, ve středu pohár za Manchester, pak si odskočil na pár zápasů do Realu a mezitím si zahrál taky za Bayern a Spartu?

31.03.2009 07:09 | Autor neznámý

je to zajimavé, ale asi by to mělo být ruku v ruce s možností hrát na 3 soupiskách v ČR odpadlo by krytí 2.lig 1.lig a extral.