Rozhovor s B. Kokem I. část

08.08.2007 08:00 | Turnaje

Nedávno přinesla Chessbase.com rozhovor s Besselem Kokem, v Praze žíjícím manažerem, který vyšel v Neues Deutschland. Ptal se Dr. René Gralla. Přinášíme Vám prvou část rychlého překladu, druhá bude brzy následovat... Jste Př...

Nedávno přinesla Chessbase.com rozhovor s Besselem Kokem, v Praze žíjícím manažerem, který vyšel v Neues Deutschland. Ptal se Dr. René Gralla. Přinášíme Vám prvou část rychlého překladu, druhá bude brzy následovat...

Jste Předsedou společnosti Global Chess. Ta má mít za úkol, pokud to dobře chápu, profesionální marketing šachu.
Takže velké šachové akce jako je mistrovství světa budou v budoucnu prodávány stejně jako mistrovství ve fotbale nebo boxu?

Potřebujeme udělat šachy zajímavější jak pro sponzory tak pro širokou veřejnost. Marketingová strategie šachu je samozřejmě úplně jiná, než ta v profesionálním boxu – zastupujeme jiný produkt a jiný koncept. Musíme dát FIDE a šachové hře znovu obraz hry, kterou lze podporovat s přínosem pro všechny akcionáře.

Je Global Chess velkou společností? Kolik má vlastně zaměstnanců?

Global Chess je dnes společností s malou pracovní silou, jejímž úkolem je zatraktivnit šachy a přicházet s možnostmi sponzorství, zviditelnění značky a komunikace.

Teď když Global Chess převzala marketing šachu, můžeme očekávat v blízké budoucnosti cenové fondy (např. na mistrovství světa) jako jsou třeba v boxu?

Šachy se dnes s fotbalem či boxem nedají vůbec srovnávat, jelikož profesionální šachy jsou dnes na pokraji zájmu, především v denním tisku. Pozvednout tento stav se nám může podařit pouze obrovským úsilím. Základním požadavkem je zvednout zájem veřejnosti o šach a pomoc rozvoji šachu jako masového sportu v každé zemi.

V roce 2006 jste vedl volební kampaň na prezidenta FIDE proti jeho stávajícímu držiteli. Kampaň byla drsná a velmi polemická. Poté, co jste volby v Turíně prohrál, přijde velmi překvapivé, že začínáte s p. Iljumžinovem spolupracovat a dokonce jste souhlasil vést komerční větev FIDE. Mohl byste nám toto rozhodnutí osvětlit?

Za prvé, Global chess není komerční větví FIDE. Je to soukromá společnost, většinově založená K. Iljumžinovem. Po Turínu nám trvalo měsíce, než jsme se s FIDE dohodli na individuální odpovědnosti FIDE a Global Chess, aby nedocházelo ke konfliktu zájmů. Tato dohoda nám dává dobrou základnu pro úspěch, protože modus operandi je pak jasné. A za druhé, hned den po volbě jsme se s Kirsanem sešli, a on vyslovil přání, že by rád prosadil obchodní strategii, kterou vypracovalo mé hnutí Správný tah.

Pro nezasvěcené by to mohlo vypadat, jako že jste zaprodal své příznivce.

Neznám žádné své příznivce, kteří by se cítili být zaprodáni, protože všichni lidé, kteří podporovali naši kampaň, rozuměli našemu strategickému programu a pohledu z obchodní perspektivy. Myslím si, že neschopnost spolupracovat po Turíně by byla pro šachové hnutí velkou chybou.

Klíčem k lepšímu marketingu šachu a k vyšším cenovým fondům je vyhledání potencionálních sponzorů. FIDE se to dosud příliš nedařilo, čehož následkem bylo, že úřadující prezident FIDE Kirsan Iljumžinov, prezident republiky Kalmykia, použil mnohokrát na krytí nákladů velkých šachových událostí své vlastní prostředky. Proč by měla Global Chess být ve shánění sponzorů úspěšnější než FIDE?

Základem pro zájem sponzorů je, aby měli profesionální těleso, s kterým mohou o sponzorství komunikovat. Musíme také v šachu vytvořit prostředí, které je pevné, věrohodné a ustálené. To bude několik let trvat. Nyní jsme v přechodné fázi. To je i důvodem, proč jsme zachovali Světový pohár a zároveň představili Grand Prix, které, věříme, by mohlo zaujmout sponzory. Image musí být vylepšena dynamičtějšími webovými stránkami, a dalšími marketingovými nástroji známými ze současného podnikatelského prostředí.

Mohou se společnosti zabývající se informačními technologiemi a investiční banky stát ideálními partnery šachu?

Vyčlenili jsme řadu obchodních kategorií, u nichž si myslíme, že by mohly být ideálními partnery FIDE. Našim cílem je nabídnout každému vhodný balík služeb.

Vyplatí se vůbec někdy sponzorům dávat peníze do šachů?

Ano, pokud budeme pracovat ruku v ruce jako světový sport a pomáhat rozvoji šachu ve všech zemích. Až dosáhneme určité hranice zájmu, nebude už nacházení sponzorů tak složité.

Jste úspěšný obchodník. Byl jste, pokud budeme jmenovat jen některé Vaše pozice, viceprezidentem Českého Telecomu, předsedou české pobočky Eurotelu, poradcem Morgan Stanley v ČR a předsedou Scarlet Telecommunications Group v Holandsku a Belgii. Krom toho jste organizoval a sponzoroval řadu velkých šachových akcí. Jak se to stalo, že úspěšný byznysman jako Vy se zajímá o někdy divný a esoterický myšlenkový sport, který doposud nazaujal široké masy?

To je prostě láska ke hře, která je jak umělecká, tak tvůrčí. Navíc může přinést mnoho dobrého nám všem, což vysvětluje i mé přání pomoci.

Pokračování příště....

0x 830x Viktor
Fotogalerie
Komentáře (0) Aktualizovat