Druholigový souhrn – 11. kolo

07.04.2008 08:00 | Turnaje

Po zdárném odehrání posledního kola mohou slavit družstva Pankráce “B“, ČSOB “B“, Lysé n/L, Zakřan, Kroměříže a Karviné. Truchlit naopak budou Plzeň “C“, Tábor “B“, Praga Praha, Karlovy Vary, Rakovník, Sokolov, Kutná...

Po zdárném odehrání posledního kola mohou slavit družstva Pankráce “B“, ČSOB “B“, Lysé n/L, Zakřan, Kroměříže a Karviné. Truchlit naopak budou Plzeň “C“, Tábor “B“, Praga Praha, Karlovy Vary, Rakovník, Sokolov, Kutná Hora, Náchod, Lysá n/L “C“, ŠK 64 Brno, Polička, Náměšť n/O, Hustopeče, Prostějov, Boršice, Mittal Ostrava “B“, Šenov a Opava.


Skupina A
Záloha prvoligové Pankráce už měla postup do 1. ligy jistý, a tak k pražskému derby na půdě Viktorky Žižkov mohla nastoupit v nekompletní sestavě. Ratingově vyrovnaný zápas nakonec skončil nejtěsnější výhrou Žižkova, což zachraňujícím se viktoriánům nakonec zajistilo 6. místo. Oba zbylí medailisté výhrou (Písek – Plzeň Letná i Tábor “A“ – Vyšehrad “B“ shodně 2,5:5,5) stáhli náskok Pankráce na jediný bod, díky největšímu počtu vyhraných partií (38) si při losovací schůzi pro ten cennější pohár přijde zástupce plzeňského oddílu. Třetí sestupové místo nakonec připadlo Plzni “C“, která podlehla 4,5:3,5 již jistě sestupujícímu Táboru “B“. Tím se velmi ulevilo Příbrami, která doma nestačila v poměru 2,5:5,5 na Klatovy. Při jakékoli výhře plzeňských by totiž do krajského přeboru putovala právě Příbram. České Budějovice si záchranu zajistily doma 8 remízami s poslední Pragou.

Skupina B
Důstojnou oslavu postupu si připsala ČSOB “B“, když výhrou 4,5:3,5 odsunula Ústí n/L na bronzový stupínek. Zaváhání ústeckých dokázala využít rezerva extraligových Bohemians, která i přes tristní bilanci 0:3 na předních šachovnicích dokázala zdolat Litvínov 4,5:3,5, a získává tak stříbro. O pohár naopak přišla DA Praha, která podlehla ratingově jasně slabšímu Marty Most 2,5:5,5. Další překvapení se odehrálo v Praze, kde outsider v podobě Vyšehradu “C“ porazil silné Kobylisy 5:3 a definitivně si zajistil záchranu na úkor Karlových Varů. Vyšehradu by však stačila i porážka, protože Vary nedokázaly porazit ani notně prořídlou sestavu Teplic a zřejmě zaslouženě se přesouvají o soutěž níže. Souboj o čest – jinak totiž souboj 2 jistých sestupujících ani nazvat nelze – skončil nejtěsnějším vítězstvím Rakovníka, což znamená, že poslední letos skončil Sokolov.

Skupina C
V této skupině zůstávala jediná otázka – kdo do krajských soutěží doprovodí Náchod a Lysou “B“. Dost rázně tuto nejasnost vyřešil Rapid Pardubice – porazil již zachráněné Říčany 7,5:0,5, čímž o soutěž níž poslal Kutnou Horu. Ta svou naději sice přiživila výhrou 4,5:3,5 na půdě silného Kolína, ovšem po zjištění výše uvedeného výsledku jim zbyly oči pro pláč. Souboj prvního s druhým měl být pěkným vyvrcholením celé soutěže, ale Hradec Králové “B“ dorazil do Lysé n/L pouze se 6 hráči (navíc na hraně regulérnosti vynechal 1. a 3. šachovnici) a zaslouženě padl v poměru 5,5:2,5. Třetí místo musel před Mladou Boleslaví, která dle očekávání vyhrála s Lysou “B“ (i když jen nejtěsnějším rozdílem), hájit Turnov “B“. V Neratovicích potřeboval alespoň bod a ten si pojistil netradiční remízou 3,5:3,5. Sestupující Náchod se pak se sezonou rozloučil prohrou 2,5:5,5 ve Vrchlabí.

U skupin D a E opět předám slovo stránkám Jihomoravského šachového svazu, kam geograficky obě skupiny plně nebo alespoň částečně spadají.

Skupina F
Suverénní jízda Jaklu Karviná je dokonána – 11 výher, před tím je potřeba smeknout. Rozlučkou s 2. ligou se stala domácí výhra 7,5:0,5 se sestupujícím Šenovem. Dobrou sezonu mají za sebou i ve Frýdku-Místku, jejichž rezerva výhrou 6:2 ve Vsetíně udržela 2. místo před Labortechem Ostrava “B“. Ten v ostravském derby porazil 5:3 Mittal “B“ a poslal ho tím o soutěž níže. A pak že si týmy v rámci jednoho města pomáhají... Děkovat může Holešov, kterému při tomto výsledku nakonec stačila jediná vyhraná partie, ovšem při výhře Mittalu by bezpodmínečně musel také vyhrát. Po remíze v Havířově si prožil chvilku nejistoty při čekání na výsledek, nakonec se ale mohl radovat. O moc již nešlo v zápasech Orlová “B“ – Mořkov (4,5:3,5) a Dobrá – Opava (5:3).

Výsledky, které budou později doplněny i o partie, můžete v přehledné formě získat ze svazové databáze.
76x 654x Martin Vaculík
Fotogalerie
Komentáře (76) Aktualizovat
17.04.2008 23:28 | Autor neznámý

Jsem rád, že aspoň část těchto příspěvků reaguje na moji poznámku o vynechávání prvních šachovnic. Když jsem ji psal, ani jsem ještě nevěděl, že Karlovy Vary v posledním kole 2.ligy s námi takto "vyfaulovaly" IM Trapla ... Pravdu má Marek Vokáč, že tohle opatření mělo především umožnit zahájit hru i družstvům, která nebyla v předepsaném čase kompletní (někdo se zdržel, zaspal, apod) - předtím se muselo čekat na všechny nominované hráče a bylo hodně protestů jednotlivců v souvislosti s ratingováním soutěží a nezaviněným zkrácením vlastního časového limitu. To je v pořádku. Proč by ostatní hráči měli čekat, když někdo přiběhne nebo přijede o 10 - 15 minut později ? Jenže jaká je praxe ? 1% opravdových omylů a 99% manipulací se sestavou (ne soupiskou, jak jsem chybně napsal). To že někdo napíše do sestavy hráče o kterém celá republika z netu ví že reprezentuje v Turecku a ještě mu to ve výkonném výboru projde, je proti vší lidské logice a ať se na mne Petr Herejk nezlobí, dokumentuje to způsob řízení našeho svazu. Pokusím se ziniciovat změnu řádů v tom, aby takovýto počin byl náležitě finančně ohodnocen. Konkrétní návrh: pokud někdo hraje v méně lidech než má, musí nastoupit 1- .. tolik kolik jich je. Na to je stokoruna nebo 300 správně. Pokud ale pokuta bude třeba 10 000 Kč, on si to ten kapitán dobře rozmyslí. Samozřejmě přitom tolerovat takové ty extrémní případy, kdy někdo jede, ale prostě nedojede třeba kvůli několikahodinovému zpoždění veřejného dopravního prostředku nebo nedej bože havárii auta - důkazní břemeno bude ale na konkrétním družstvu.

12.04.2008 20:27 | Autor neznámý

Oprava: mělo být napsáno "B" družstvo a nikoli druhé "B"

12.04.2008 20:26 | Autor neznámý

ad taktovidimja: Někdo by za typicky české třeba označil tvoje chování. Všude vidíš lumpárny a neuděláš nic pro jejich odstranění. Prostě jenom sedíš a nadáváš. Koukal ses na sestavu Neratovic "B"? Spoustu zápasů nebyli schopni postavit ani osm hráčů. Pokud by si nepomohli odstraněním jednoho volného hráče, tak asi nemohli ani druhé "B" postavit. A co měli dělat s těmi hráči, kterým nestačí hrát za jedno družstvo? Všechny je poslat na hostování? To by asi museli dojíždět do jiného města. Tobě by se chtělo? Tenhle systém je prostě špatně nastavený a je třeba najít řešení tak aby: 1) nebyly možné manipulace ze soupiskou 2)nedošlo silnému znevýhodnění malých oddílů. Pokud nenavrhuješ žádné řešení a pouze nadáváš, tak jsi sám tím tvým čecháčkem.

12.04.2008 10:43 | Autor neznámý

Já to vidím jako Nimrod. S vyčůraností národa je třeba počítat. Když na to zapomněl náš Parlament, národ mu to vždy velmi rychle ukázal....

12.04.2008 00:03 | Autor neznámý

Nimrode-to je to,o čem mluvíme.ty jsi pyšný ta to,jak to Neratovice "přechytračily" (říkáš díru v zákoně),ale je to víceméně lumpárna-to si omlouvej a zdůvodňuj ,jak chceš.Jak těm situacím předcházet ? Nimrode,to myslíš vážně ? Prostě tak,že nebudeme vyčů..ní.Na to vůbec nepotřebuješ žádný zákon či předpis. Každý musíme začít u nejdříve sebe,a nešpekulovat o tom,jak využívat různé"díry" v zákonech.To je charakteristické pouze pro "čecháčky" (v tom nejhroznějším slova smyslu)

11.04.2008 16:38 | Autor neznámý

Takže ještě jedou pro nemluvně: Jaká je věková hranice, při níž je možné dívku do soupisky zapsat? Jak to soupeře šachově a morálně poškodilo?

11.04.2008 16:26 | Autor neznámý

ad 0-0-0: S vámi je to opravdu jak s nemluvnětem. Na logické argumenty reagujete prohlášeními typu "Prostě to tak je.", na mé otázky kterými se snažím dobrat podstaty vašeho názoru neodpovídáte a žádný návrh jak do budoucna předcházet těmto situacím jsem od vás neslyšel....

11.04.2008 15:15 | Autor neznámý

ad taktovidimja: Přesně tak, ta švejkovina a vyčůranost je směšná a neskonale trapná .... a je velmi smutné, když to ještě odnášej nevinné děti ... ad Nimrod: Vaše "chytračení" je Vaše věc, ale soupeře to samozřejmě poškodilo dokonale (nejen šachově ale i morálně) ...

11.04.2008 14:14 | Autor neznámý

Já si pod pojmem švejkovina představím situaci, kdy "chytře" využiji každé povolené cestičky, tak abych z toho získal maximální prospěch (navíc si pak o sobě myslím, jak jsem všechny skvěle přečůral). V případě tříleté holčičky byla jistě využita díra v soutěžním řádu, ale tak aby to co nejméně poškodilo soupeře (tj. dopředu vědí, že nenastoupí). Vadí mi každá manipulace ze soupiskou (které se dějí běžně a nikdo je švejkovinou neoznačuje), ale tato nejméně.

11.04.2008 14:04 | Autor neznámý

re Nimrod.Mně nevadí ani obsah,ani forma, ale co mi vadí,je ta ŠVEJKOVINA.To je to,pro co jsme světu pro smích. A cizí podnikatelé se s námi Čechy obávají uzavírat smlouvy-protože my,vyču...í Češi" jsme okamžitě zvylkí hledat vedlejší cestičky, jako v případě 3 leté holčičky (docela se to rýmuje)

11.04.2008 12:01 | Autor neznámý

A také nerozumím tomu vašemu obsahu. Pokud na soupisku dopíši 35 letou sousedku nešachistku, tak to má podle vás jiný obsah, než zapsání 3,5 leté?

11.04.2008 11:58 | Autor neznámý

Nějak tomu nerozumím. A co tedy 7 letá? 8? 9? Předpokládám, že existuje nějaká věková hranice, kdy vám již přestane vadit její věk(tedy kdy se stane Markovou "sousedkou").

11.04.2008 10:10 | Autor neznámý

ad Nimrod: Samozřejmě že vadilo. Vám snad ne ? I ten věk je přece obsah, nikoliv pouhá forma.

10.04.2008 12:22 | Autor neznámý

ad 0-0-0: Mě vadí obsah - vám forma. Vadí mi, že jsou u nás tyto manipulace možné. Vám vadí, že místo sousedky (jak psal Marek) zapsali 3,5 letou holčičku. A co kdyby byla stará 4 roky? A nebo 5? 6? To by vám již nevadilo?

10.04.2008 11:25 | Autor neznámý

ad Nimrod: no jestli Vám přijde normální, když budou nemluvňata napsána v ligových soutěžích dospělých, potom sorry ... jak už tady někdo napsal : je cosi divného v tom našem hnutí šachovém ...

10.04.2008 10:40 | Autor neznámý

"zvoní" nepsal Janda, ale Viktor Novotný, nikde jsem nepsal, že reaguju na jen Jandu ale na vše, co tu bylo o mobilu. Pod termín "zvoní" patří i vibrace, účelem toho pravidla je totíž hlavně zamezení podvádění. Že nikdo z těch zatím zkontumovaných nepodváděl je jiná věc, viz ta slavná novoborská kauza.

10.04.2008 10:22 | Autor neznámý

ad 0-0-0: Tak podle vaší argumentace, mám pocit, že také spadáte do kategorie nemluvňat. Tedy ještě jednou, aby jste to pochopil i vy. Manipulace ze soupiskou je špatná a také trestána pokutou. Jednou za čas se najde nějaké družstvo, které přesto takto na soupisku dopíše "mrtvou duši". Důvody pro to může mít různé, pokutu dostane vždy stejnou. Každopádně tím získá: 1)volného hráče 2) výhodu oproti soupeřům (tj. nevědí na koho se připravovat). Lidé z Neratovic se dobrovolně vzdali výhody číslo 2. Už si rozumíme? Váš názor, že by si mohlo každé družstvo pořídit "zázračné dítě" je naprostá demagogie, jelikož se bavíme o několika družstvech které za sezónu použijí manipulaci ze soupiskou. Raději nám napište, jak omezit možnost aby k tomuto docházelo. Já jsem už svůj návrh napsal.

10.04.2008 08:52 | Autor neznámý

ad Nimrod: Vaše argumentace na "obranu" Neratovic je fakt velmi pozoruhodná ... Takže příští rok si každý družstvo pořídí nějaký to "zázračný" dítě, aby to bylo fér ... Vivat soutěže nemluvňat ! ... alespoň bude sranda a šachy budou jenom všem pro smích ...

10.04.2008 08:10 | Autor neznámý

Viktor- Jasně, analýzu by to chtělo v každém případě :-) Nejdřív ale musíme vygenerovat spoustu nápadů, aby bylo co analyzovat. Já si myslím, že některé neaktivní hráče by to k návratu přesvědčilo (i ze slabších hráčů by se stal nepostradatelný prvek "A" družstva) a je mi jasné, že většinu ne. Jinak ta částka mi přehnaná nepřijde. O kolik se vlastně jedná lidí? 5-10? Většina cizinců jsou stejně Slováci a Poláci. Pokud by oddíly počítaly s takto vysokou částkou, tak by u nás hráli pouze kvalitní rusové (u hráče 2550 by se nevyplatilo tuto částku platit) :-) Nějaké další nápady? Co ženská šachovnice jako ve Francii? Případně by místo ženy mohl hrát žák do 16ti let.

09.04.2008 22:12 | Autor neznámý

...Apači,ty seš ale Tatar... :-)))

09.04.2008 22:07 | Autor neznámý

re Apač-chlapci,abychom mohli seriozně diskutovat,je potřeba důkladně číst článek,na který reaguji. Takže Apači - prosím Tě,kde jsem napsal,že mobil "ZVONÍ "? Můžeš mi to z některého mého předchozího příspěvku okopírovat? Tohle mě v diskuzích (kterých se jinak nijak nebráním ,zlobí,vůbec příspěvky kolikrát pozorně nečtete). Já jsem napsal,že rozhodčí zapíše do "Zápisu o utkání " hráče,kteří mají mobil upravený na mód Tichý nebo Jednání.To znamená,že když se mi někdo vloupá do auta či do baráku,tak mně mobil "NEZVONÍ",ale má vibrace,které vnímám pouze já, nebo u modu Tichý nevnímám nic ani já, tudíž nikoho neruším . Chápete ten rozdíl,Apači? Pak není potřeba mobil mít uschovaný u rozhodčího. V našich soutěžích to funguje naprosto bez problémů. Není potřeba vytvářet problémy tam,kde nejsou :-)

09.04.2008 17:37 | Autor neznámý

No barák nebo auto na alarm závažný důvod asi nebude:-)To bych říct, že dcera jede někam autem a očekávám telefonát, kdyby se jí něco stalo atd.:-) Ovšem podle mě pravidla neumožňují jakýkoliv důvod, to by snad jedině musel mít ten mobil uschovaný rozhodčí u sebe.

09.04.2008 17:06 | Autor neznámý

V pravidlech je, že nesmí být vnášen a komu zazvoní prohrává. Výklad naší KR došel k závěru, že pořadatelé nemají kapacity na úschovu mobilů (svých a soupeřů) a hráči tedy mohou mít mobil u sebe. Mírným výkladem "zazvoní" pak došli k závěru, že možno mít mobil na tichý chod, ale to jen ze závažných důvodů a po nahlášení rozhodčímu....
Nimrod - Bude to asi složitější, ale nápad to je:-). Od oka se mi nezdá, že by se podařilo přesvědčit hráče, kteří přestali hrát (stejně se pak musej přemlouvat ke každému kolu) a zbytečně vysoká mi přijde i částka pro hráče mimo EU. Chce to důkladný rozbor důsledků...

09.04.2008 16:49 | Autor neznámý

ad mobil: bohužel, o tom, že mobil může být v zápise a pak ho mít puštěný, není v pravidlech FIDE ani slovo... tudíž jestli vám zazvoní a soupeř nebo rozhodčí to reklamuje, stejně prohráváte... alarm na barák je směšná výmluva na to mít ho zapnutý, co je komu potom, na to to neukecáte...
podle mě by toto pravidlo o mobilu mělo být jen v profesionálních soutěžích, přece jen partie trvá dlouho a neprofesionálové ho opravdu občas potřebují

09.04.2008 14:39 | Autor neznámý

Já netvrdím, že manipulace se soupiskou je férová, ale že podle mne zvolili v rámci manipulace férový přístup k soupeřům (tj. jasně jim to dali vědět). Každopádně by však chtělo ze stávající situací něco udělat. Nějaké nápady? Třeba zrušit možnost hostování, zrušit volné hráče a každý bude moci být napsán na dvou (třech) soupiskách mateřského oddílu. Hráče z EU přestat považovat za cizince, ale platila by pro ně nutnost registrace v některém českém oddíle (tudíž by platili i příspěvky a vycházelo jim české elo). Mimo hráče EU zavést roční registraci v jednom oddíle za velmi vysokou částku (? 5000-10000). Výsledkem by byl okamžitý nárůst členů svazu. Jak to? No, to je prosté: Oddíly v nižších soutěžích byl začaly přesvědčovat neaktivní členy, aby za ně opět začali hrát (při zakázání hostů by chyběl dostatek vyrovnaných hráčů) a ve vyšších soutěžích by si zaregistrovaly cizince. Dlouhodobě by pak oddíly musely pracovat s mládeží - jinak by neměli dostatečně vyrovnaná družstva. Co vy na to?

09.04.2008 13:57 | Autor neznámý

Já názor Nimroda chápu, ovšem nový předseda STK je z Neratovic, tak jsem zvědav co udělá proto, aby se podobná (neoznačil bych ji ovšem za férovou, ale spíše za švejkovskou) manipulace nemusela provádět.

09.04.2008 13:07 | Autor neznámý

ad 0-0-0: Co konkrétně vám na mém názoru vadí? To, že Neratovice posunuli družstvo "vatou" na osmé šachovnici, nebo fakt, že se jednalo o tříletou holčičku? Posunutí šachovnice bude dle rozpisu potrestáno pokutou 1500. Osobně Neratovice chápu, mají málo lidí. Nasazení holčičky nejenom chápu, ale dokonce obdivuji.Mohli samozřejmě "oživit" nějakého neaktivního člena odpovídající kvality (1 VT) a pak by se soupeři na něj museli připravovat. Pro Neratovice by to byla výhoda, oni ji však odmítli a předem dali soupeřům vědět, že jejich 8 šachovnice nikdy nenastoupí. Vcelku obdivuhodná odvaha.

09.04.2008 08:38 | Autor neznámý

ad Nimrod: To myslíte vážně ?

09.04.2008 08:14 | Autor neznámý

To jsou mi kšefty :-),mobil-stále věčný evergreen.Pan Marcel Bednář sice může něco navrhovat,ale pravidla FIDE jsou jasná a nepřekročitelná - i ten odstavec o mobilu.A pravidla se musí dodržovat. Viktor jistě zná jeden latinský citát: "Špatný zákon,ale zákon".A jak povolíte výjimky,tak z toho budete mít za chvíli pěkný gulášek. Dosavadní praxe mi připadá zcela vyhovující : já doporučuji tento postup:před zápasem se rozhodčí zeptá hráčů,kdo má mobil v tichém režimu-to se označí na Zápise o utkání, a pak nemůže dojít k dohadování.Já mobil nemohu vypnout,neboť kdyby se mi někdo dobýval do auta,ihned mi mobil hlásí narušení prostoru v autě,Sejkora má takto nastavené hlásiče požáru v baráku apod. Už 3 roky nemáme v našich soutěžích protest-hráči si na to rychle zvykli.

09.04.2008 00:04 | Autor neznámý

Proč? Když se kouknete na sestavy nižších týmů Neratovic, tak zjistíte, že mohli do "A" družstva zapsat několik žáků, kteří běžně hrají mládežnické soutěže. Tím, že zapsali jinak neaktivní hráčku jasně dali signál soupeřům, že nikdy nenastoupí a tudíž se zachovali mnohem férověji.

08.04.2008 23:00 | Autor neznámý

ad Nimrod: Kdyby ta tříletá holčička hrála soutěže mládeže ve své věkové kategorii (předškoláků), nic proti tomu, ale psát ji do základní sestavy druholigové soutěže dospělých považuji za velkou frašku!

08.04.2008 22:48 | Autor neznámý

To jsou mi kšefty:-). Pravidlo je nesporně kruté a v 99% případů i nepřiměřené. Jediným "dokázaným" případem zneužití mobilu k nápovědě byl případ z holandské nižší soutěže, kde si kapitán odběhl na vzduch, ale podezíravý rozhodčí ho tam lapil s mobilem, kde měl na pocket Fritzovi v mobilu svou aktuální pozici (to kapitán popíral). Podle mě na takový případ stačila bohatě i předchozí pravidla a toto preventivní pravidlo nemělo být zavedeno. Nedávno jsme tu měli diskuzi k navrhovaným změnám pravidel. Navržená změna zní asi takto: pokud rozhodčí uvidí během hry, že hráč má mobil, který není úplně vypnutý...prohrává. Čili žádná velká změna, jen se pak zákaz rozšiřuje i na další prostory vymezené rozhodčím. Návrh s poplatkem se mi nelíbí, jsem pro úplné zrušení a presumpci neviny. Zvuky mobilu lze klasifikovat jako jakékoliv jiné rušení soupeře...

08.04.2008 20:28 | Autor neznámý

Chtěl bych se zeptat, co si myslíte o kontumaci za zazvonění mobilního telefonu u partie. Je to přiměřené/ kruté? Navrhoval bych spíše dát hráči navybranou. Buď zaplatí poplatek (dejme tomu 300,-) a v partii pokračuje (peníze připadnou protihráči) a nebo je partie kontumována a hráč ztrácí elo body. Měl by mít protihráč hráče, kterému zazvonil mobilní telefon právo pokračovat ve hře? Už jsem se setkal s případem, kdy chtěl protihráč pokračovat, rozhodčí ale ukončil hru.

08.04.2008 19:38 | Autor neznámý

Tak jsem se koukal na výsledky Neratovického "B" družstva a zjistil jsem, že jsou beznadějně poslední. Navíc často nehráli v osmi lidech. Z tohoto pohledu mi přijde dopsání 3leté holčičky v pohodě - bez tohoto aktu by zřejmě nebyli schopni vůbec svá družstva postavit a navíc dali soupeřům jasně na vědomí, že se na hráče na 8. šachovnici nemusí připravovat. Sám hraji v oddíle, kde je málo členů a tak vím jaký problém je postavit družstvo, které by pravidelně nastupovalo v osmi. Všichni naši členové nastupují pravidelně a rádi, ale je nás holt málo.

08.04.2008 09:32 | Autor neznámý

ad kroko-dýl: Promiň, ale myslím že jsi KROKOm mimo mísu už poněkud DÝL. Kdyby v ligách směli hrát jen hráči nad 2250, museli by tito hráči býti napsáni na několika soupiskách a stávalo by se tak, že by museli nastoupiti sami proti sobě v jednom kole i třeba vícekrát. A jak by k tomu teprve potom přišli ti sponzoři ..... :o)

08.04.2008 06:32 | Autor neznámý

pozorovatel: že Duras je uvedeno v příspěvku níže, kdo chce si to přečte, kdo ne ten si to nebude pamatovat, kdybych mu to napsal 10x (na MČR do 8 let zapsali hráče do jiného klubu v České Lípě, přestože je v databázi pro SM uveden správně!!!) gmvoko: překroucení je právě v tom, že smyslem bylo (jak sám uvádíte) „umožnit zahájit hru i družstvům, která nebyla v předepsaném čase kompletní (někdo se zdržel, zaspal, apod)“ - kam se to zvrtlo (překroutilo!) je jasné nejen z této diskuze Janda: nespletli! Může to být obojí (dokonce pro upřesnění jsem uvedl v závorce, viz níže), při utkání je to m. se sestavou, ale pokud s tím družstvo počítá předem, dá do soupisky nahoru vatu a je to m. se soupiskou! 3letá: Neratovice udělaly jen to, že zesměšnily trapné omezování V (event. H a C), nevím proč by proto měly šachy ztrácet kredit - podívejte např. na fotbal ... a sponzorů mají stále dost

08.04.2008 00:42 | Autor neznámý

Jsem jednoznačně pro zavedení NĚKOLIKA LIMITŮ. 1) Věkové MAXIMUM - v ligách nebudou smět nastoupit šachisté nad 50 let! Jde o rozvoj mladé generace, pro zasloužilé veterány navrhuji samostatnou soutěž - HLAVNĚ S JINÝM, DELŠÍM ĆASEM. Mělo by to vyhovovat hlavně jim! A jedná se i o rozvoj talentů. 2) V ligách by neměli hrát šachosté pod 2250 FIDE (bývalá I. kat. FIDE). Jak k takové devalvaci šachu, kde v 2. lize vídáme devatenáctistovky, přijdou SPONZOŘI?

07.04.2008 23:12 | Autor neznámý

Janda: ktere Brno? Hmm... Asi to byla Praha.

07.04.2008 22:54 | Autor neznámý

Já se nemohu ubránit dojmu,když se vrátím na začátek diskuze,že Vláďa Hadraba si s Honzou Malcem spletli 2 různé pojmy (a dojmy :-)),a to manipulaci se soupiskou,a na druhé straně manipulaci se sestavou. Z mého pohledu bylo rozhodnutí STK ve věci Brno - Třinec v pořádku.A Viktore,jak vás nutili napsat či dopsat někoho na tu poslední šachovnici - tak to je je jistě nesmysl.Ale samozřejmě by měl být jednotný výklad krajských STK,možná by stálo dát do databází dát řešení různých kauz ( právníci znají výraz precedens), a podle toho by se měly rozhodovat obdobné případy.A na tu 3 letou holčičku velmi decentně upozornil dr.Ciprys na konferenci v HB paradoxně nového přededu svazové STK Lukáše Jandourka z Neratovic :-))

07.04.2008 22:48 | Autor neznámý

souhlas s RJ...proti manipulaci se soupiskou(tj vynechavani hracu mimo konce) bych bral ten zapocet na elo....

07.04.2008 22:35 | Autor neznámý

MV - To není o šachách ale české povaze - v obcházení pravidel jsme mistři..
Homunkulus - Důkazní břemeno nese ten, kdo tvrdí. Tak to udělám jinak, seženu Rusa a budu tvrdit, že nedostal vízum, zavřeli ho a ztratili jsme kontakt či cokoliv podobného. Mimochodem to s tím vízem byl důvod, proč za nás nehrál Najer, kterého jsme měli domluveného jen na 2 partie a nakonec nemohl na ně dorazit....To jen potvrzuje odpověď pro MV:-).

07.04.2008 22:21 | Autor neznámý

VN: K volným hráčům - no vždyť jo, když odstraním jenomu hráči ono "V", můžu postavit dalšího volného hráče, mám tedy legálně jednoho navíc. K výčepnímu: nemusí být přece všechno v pravidlech; napíšu do protestu "hráč XY napsaný v základu nesehrál dosud v životě jedinou závodní partii, tvrdím, že od začátku nechtěl vůbec nastoupit" - a ať protistrana dokazuje, že chtěl právě zahájit závodní dráhu, ale zkomplikovala mu to zlomená noha ...

07.04.2008 22:16 | Autor neznámý

Mě je hlavně kíto, že je takový problém nastupovat v osmi, že se nehrají soutěže pro vlastní zábavu všech hráčů, ale že se hlavně myslí na to, jak přelstít, obejít pravidla atd. Nějak mi přijde, že se ze šachu vytratila stavovská čest. MV

07.04.2008 22:15 | Autor neznámý

Neviem či na Slovensku je možné takéto čachrovanie so zostavou, skôr si myslím že nie. U vás by možno trochu pomohlo, keby takáto partia bola hráčovi, ktorý sa nedostaví okrem pokuty aj zarátaná na ELO, a to aj na nár. aj fide. (rovnako ako keď zazvoní mobil). Nech potom kapitán tomu hráčovi vysvetlí že stratil ELO. (Samozrejme, že sú hráč,i ktorým by to nevadilo, ale tým na prvých doskách to väčšinou dosť vadí)

07.04.2008 21:31 | Autor neznámý

Neratovice udělaly...napsaly...daly...atd:-).

07.04.2008 21:30 | Autor neznámý

Jsem se při psaní reakce na Marka Vokáče zakoukal jinam,tak to bylo na něj...
K těm volným hráčům - nejde o jejich tvorbu, ale právě odstranění toho V v soutěži níže. Neratovice to udělali v krystalicky jasné podobě, proto se o problému ví a můžeme se snažit ho řešit. Kdyby tam napsali výčepního z oblíbené hospůdky a dali mu 3. VT (v moci klubu), tak na to nikdo ani nepřijde. Jen by měli dražší registraci...Jak to chcete formulovat - minimální věk či ELO?

07.04.2008 21:23 | Autor neznámý

Až bude ta registrace, tak bude v pravidlech diskuzí, že příspěvky nesmějí být moc dlouhé, jsi to tady úplně zahlušil:-).
Jestli to chápu, tak jsi spokojen. Trochu Tě dokonce podezřívám, že jsi byl rád, žes nemusel hrát:-). Zde je ale rozdíl v tom, že většina šachistů-amatérů jede na zápas si zahrát a pokud se jim to nedostane, nepovažují to za ideálně strávený den. Nekomplet sestava je proto špatně, krácení času neprovinivším se hráčům při partiích do ELO taky. Podle mě ale kontumace vzadu, třeba jen kvůli tomu, že vepředu mohou hrát koně z největší dálky a že nemožnost výběru je dalším motivem pro komplet sestavu.

07.04.2008 21:21 | Autor neznámý

Ačkoliv pana pod přezdívkou Homunkulus (viz níže) vůbec neznám, musím s ním jenom a jenom souhlasit!

07.04.2008 21:11 | Autor neznámý

Mrzí mě, že musím s panem Vokáčem nesouhlasit (obvykle jeho názory uznávám). Zapsání tříleté holčičky (stejně jako dospělého, který prokazatelně neumí nebo nechce hrát) DO ZÁKLADU nemůže být přípustné. Ať si je členkou svazu, ať si je na soupisce, když to rodičům dělá radost (já jsem taky zaregistroval čtyřletou dceru, na podzim už bude asi s dětmi hrát). Takhle je to ale jednoznačně snaha získat navíc volného hráče! Kdyby se to jen pokutovalo, mohli by se volní hráči pořizovat v libovolném počtu za úplatu. A ano, vadí mi, když soupeř (nebo moje družstvo) předstírá, že se hráč zdržel na cestě, že určitě přijede atd. Je to prostě vědomá lež, přičemž všichni hrajou na to, že si jako přece rozumíme ... A ano, šachy tím trpí. Když je dobrý hráč z první desky "vyautován" kontumačním bodem, prostě nebude sehrána partie, která by byla asi kvalitnější než ta, co se hraje na osmé. Nehledě na to, že výhoda, kterou získalo družstvo, které se celé posouvá o šachovnici dozadu, není zasloužená (je "zasloužená" jen tím, že mají hráče, který by jindy - teoreticky - na první desce hrál). Ve věku mobilů by neměl být takový problém, aby rozhodčí (či kapitáni společně apod.) telefonicky před zahájením zápasu ověřil, že dotyčný je vskutku na cestě. Není-li v hrací místnosti ani se s ním nedá spojit, nemůže nastoupit. Shrnuto: přimlouval bych se za legislativní úpravu, podle níž by vynechání předního hráče mohlo projít jen v případě, kdy by družstvo prokázalo důvody, proč se nečekaně nedostavil.

07.04.2008 21:00 | Autor neznámý

no maly Sosovicka ma 2 roky a uz vie hrat sachy a pozna vsetky pismena a cisla, este ma rok na to aby sa naucil zapisovat, mozno mu Neratovice zaplatia licenciu pre cudzinca...

07.04.2008 19:58 | Autor neznámý

Zdravíčko. Netrapte se malou holčičkou, ona za to nemůže, to jen tatínek rád provokuje. Členem svazu se stala snad již v porodnici, a již tehdy to bylo předmětem šílené internetové diskuze funkcionářů (nemám ani chuť hledat, jestli jde o stejnou slečnu). Když jim to stojí za pokutu, tak bych je nechal, ať si hrají. A věkový limit - to by se vám asi takový Capablanca nebo Reshevsky pěkně poděkovali - nebyli o moc starší, ale už je to také bratru 100 let, tahle generace je určitě mnohem chytřejší. A co se týče kontumací - zrovna v neděli jsem jem za takovou výhrou jel 500 km tam a 500 zpět. Soupeři nastoupili dokonce bez prvních dvou šachovnic - v Německu pokud jsou nějaké kontumace, tak rozhodně na prvních šachovnicích. Jejich model jsme před lety víceméně přavzali. Tenkrát se zdálo, že 2 kontumace = stop do konce soutěže manipulacím zabrání. Tohle opatření mělo především umožnit zahájit hru i družstvům, která nebyla v předepsaném čase kompletní (někdo se zdržel, zaspal, apod) - předtím se muselo čekat na všechny nominované hráče a bylo hodně protestů jednotlivců v souvislosti s ratingováním soutěží a nezaviněným zkrácením vlastního časového limitu. Ono něco je za něco. Pochybuji, že je tolik družstev, které si mohou dovolit dát dopředu pár vat, aby s nimi mohli "manipulovat", psát sestavu musíte přece podle pořadí na soupisce. Nevím přesně, jak a čím je ten institut v řádech překroucen (p. Malec). Proti zvýšení pokuty za kontumaci bych nic nenamítal. Pak je tu ještě ten případ, že jeden hráč je napsán do dvou zápasů ve stejnou dobu - to řády nedovolují a i nějak sankcionují. Jenže - je MS dětí totéž co ligový zápas? Dejme tomu - ale pak to musí někdo hlídat, a ne každý turnaj je tak vidět jako MS/ME. Fakt se toho někdo z vás ujme? Možná, že by podstanou část takových manipulací mohl odhalit rating officer, ale zpětně, a ne každá liga na světě má všeobecně známé termíny. Ale - opravdu vám tolik vadí, že vedete 1-0 (2-0) a soupeř si podle svých možností vybral, na které šachovnici se to stalo? Vždyť se v každém případě někdo z vašich hráčů bude jen koukat. To mě tedy víc vadí, že se vůbec nedokázali sejít v osmi, a vracím se zase ke své základní otázce - proč vlastně šachisté ligy vůbec hrají? Proč jsou na soupiskách hrči, kteří o to nestojí, nemají čas ani zájem, a kapitán se jich musí stále doprošovat, aby laskavě přišli? Pokud nejsou družstva pro hráče tou nejoblíbenější zábavou, pak je asi pes zakopán někde jinde. Zdraví MV

07.04.2008 19:18 | Autor neznámý

to Jarda. Řešíš nesmysly. Kdyby tam hráč Neratovic napsal sousedku, která neví ani jak se jmenují figurky, jenom by byla plnoletá, v čem by to bylo lepší pro šachy? Pokud by šlo o udržení nějaké pofidérní úrovně ligy, muselo by být přikázáno, že hráč musí mít např. ELO 2000+

07.04.2008 19:16 | Autor neznámý

pokuta za kontumaci nebo neobsazení šachovnic není 100 kč, jak zde někteří mylně píší, ale 300 kč viz:
www.chess.cz/web/informace/komise/stk/rozpisy/ligy2007.html - čl.5.14.

07.04.2008 19:07 | Autor neznámý

ještě ad Neratovice: v zaměstnání jsem svým kolegům (celkem 11 - všichni nešachisté) položil jednu otázku, zda-li je možné, aby tříletá holčička mohla hrát závodně šachy, tj. jestli na to mentálně má (nejen hrát dobře na "ligové" úrovni, ale i zapisovat notaci a znát pravidla) - všichni nechápali jak se vůbec na toto můžu ptát, když jsem vysvělil proč, nechápali vůbec a měli z toho plezír (silvestra ani apríla nebylo), někteří na toto téma dodali, že takovou srandovní soutěž by v žádném případě nesponzorovali ... zkrátka šachy jako sport byly všem k smíchu ...

07.04.2008 19:01 | Autor neznámý

ad Neratovice a tříletá holčička: je to hlavně proti dobrým mravům a zdravému rozumu a je to i společenská ostuda a znevážení šachové hry jako takové, navíc se samozřejmě jedná i o manipulaci se soupiskou (viz béčko v KP) ... souhlasím s Jardou, je to precedent do budoucna a jestli s tím STK něco neudělá, tak v dalších sezonách se to vymstí ...

07.04.2008 18:53 | Autor neznámý

Honza Malec ma pravdu v tom, ze na nektere veci v legislative bic je, jen s nim nikdo nepraska. Ma se vynechat 8.,venku to jsou navic bile figury.Takhle vynechali 1. a 3. - dvoje nejvyssi cerne, aby meli co nejvetsi sanci. Nejde mi o potrestani tohoto pripadu, ale zmenu do budoucna. Uz jsem zde kdysi zminoval,ze jednou si takovy vylet k nam pro kontumacni bod udelal Zbynek Hracek z Uherskeho Hradiste a to je proste spatne.
Dle sachove legislativy tam holcicka muze zrejme byt, naopak aspon je to uplne jasny pripad k zamysleni. Neratovice potrebovaly zrejme posunout nekoho ze zakladu, aby nebyl v nizsi soutezi volny (nekontroloval jsem), a stalo jim to za pokutu. Tady to podle me neni mozna ani manipulace se soupiskou(treba pochybuji,ze se na ni nekdo pripravoval:-). Asi by mela stacit ta pokuta, vkladani minimalniho veku ci ELO do radu by jen donutilo Neratovice sehnat nikoho jineho.

07.04.2008 18:45 | Autor neznámý

To skippy: Předpokládám, že když umí hrát šachy tak dobře, že se dostane do ligové soutěže, tak by měla umět i zapisovat. Ve zpravodaji žádný požadavek o výjimku není, takže kdyby nastoupila a nezapisovala, tak by ji měl rozhodčí napomenout a následně asi i kontumovat ...

07.04.2008 18:21 | Autor neznámý

To Jarda: souhlasím. Asi by byl navíc problém i se zapisováním partie - na to jsem ve svém prvním příspěvku zapoměl.

07.04.2008 18:12 | Autor neznámý

Jenže ta holčička nenastoupila ani jednou. Rozhodnutí STK bude precedent a navod pro příští sezóny.

07.04.2008 17:12 | Autor neznámý

Ad Jarda: Zařazení tříleté holčičky do základu je sice podivné, ale rozhodně bych to netrestal. Pokud by byl v základu hráč bez ela či hráč s nízkým elo, bylo by vše v pořádku?

07.04.2008 16:21 | Autor neznámý

STK určitě bude mít po skončení soutěží dost práce a také návrhů na zlepšení. Opravdu 100,- či kolik za posunutí šachovnice je směšné. Rozumné by bylo o 0 více. Hned by bylo ve svazu cíve peněz. Ad Vl. Hadraba: Manipulace se soupiskou, znevažení soutěže a provinění proti etice je to, co předvedli funkcionáři Neratovic, ne v poslendím kole, ale soupiskou když do základu zařadili asi tříletou holčičku. Jsem zvědavý na trest. Budou odečteny body? zastavena činnost funkcionářům? či družstvo posláno do nižší soutěže což by asi bylo nejrozumnější.

07.04.2008 16:01 | Autor neznámý

Divim se zemepisu neznalym prispevatelum. Prosim piste, o jaky brnensky oddil se jedna, svym zevseobecnujicim popisem Brno uvadite ostatni brnenske oddily a druzstva do podezreni, ze to byly ony, kdo manipulovaly se soupiskou. Uvedomte si, ze Brno, stejne tak Praha, Ostrava atd. maji vice oddilu...

07.04.2008 15:49 | Autor neznámý

pro Vláďa Hadraba: Jááá! SŘ jasně říká "je posuzováno jako porušení SŘ a ŘO je povinen vyvodit z toho důsledky". Tuším je to ve vyšších soutěžích pokutováno nějakou tou 100k, to je ale fatálně málo. Dle mého názoru se jedná o flagrantní manipulaci se soupiskou (resp. sestavou), ostatně i SŘ to stvrzuje, když toto "nedopatření" umožňuje hráči jen 2x v souteži ("takto kontumován podruhé, nesmí už nastoupit v dalších utkáních tohoto družstva do konce soutěže"). Bohužel jako spousta dalších ustanovení řádů je tento institut překroucen a udivuje mne, že STK toto překrucování podporuje (Brno-Třinec). Zavedeno to předpokládám bylo právě a jen proto, aby přítomní hráči mohli své partie začít a se zkráceným časem hrál jen ten co "zaspal" a nikoli celé družstvo, čekající v napětí, zda to do 1 h stihne.

07.04.2008 14:53 | Autor neznámý

Nojo byla to blba situace.. sem si rikal ze to asi mam vzdat.. Ale byl u toho rozhoci a ten rekl ze jsem hodiny nezmackl a ze tah muzu opravit. (I kdyz jsem je zmackl, ale tak blbe ze cas bezel furt me) Ale jinak jsem povetsinou vyhraval zaslouzene.. :)

07.04.2008 14:49 | Autor neznámý

2.liga A: kontumace na 8. už ovšem nijak neovlivňuje zápas, ptž další šachovnice se neposouvají. Někdy se holt může stát, že se 8 lidí prostě nesežene a daleko férovější pak bezesporu je vynechat 8. šachovnici.

07.04.2008 14:47 | Autor neznámý

Plzeň C se asi stejně zachraňovat nechtěla, dle sestavy v rozhodujícím zápase to vypadá, že je tam jasný plán kvůli sestupu z extraligy posunout všechna mužstva o soutěž níž, takže radost můžou mít i spoluohrožené týmy v první lize. Co se týče kontumací, stejně znevažující jako na první je i kontumace na osmé, zvlášť když to ovlivňuje regulérnost soutěže.

07.04.2008 14:38 | Autor neznámý

viktor: no to by neslo jelikoz byla v zakladu, takze by hrala na patym prkne :)

07.04.2008 14:37 | Autor neznámý

aha, no ten bod co udelal zrovna se mnou pro me moc koser nebyl ;) mam dve vteriny, on je tri nebo dva tahy pred matem, zahraje nemoznak a bouchne do hodin, tak reknu nemoznej tah, ale on neumel mackat hodiny, tak si zahral jinam a ja spadnul ;) Jinak bych byl pred nim :))

07.04.2008 14:27 | Autor neznámý

Jeden případ se stal i v letošní sezoně 1. ligy - východ, konkrétně ve 3. kole. Duras Brno "B" - Třinec "B": domácí na 1. šachovnici vynechali Lukáše Kuchyňku, který v tu dobu prokazatelně byl na MS v Turecku a nemohl se tak k partii dostavit v žádném případě. Jakmile to vedoucí soutěže zjistil, tak zápas kontumoval 8:0 ve prospěch Třince, ovšem STK tento verdikt zrušila a ponechala na šachovnicích dosažených 4,5:3,5 pro Třinec. Veškeré dokumenty jsou v databázi ligových soutěží. Myslím si, že tohle je typický příklad na 8:0 a vcelku se divím, že to Brnu prošlo...

07.04.2008 14:23 | Autor neznámý

A ještě mě tak napadlo, že je velká škoda, že Neratovice nepostavily svou slečnu - mohla mít první půlku a kdyby nastoupily komplet, tak dokonce celý bod!:-).

07.04.2008 14:18 | Autor neznámý

romison - hádej, fakt Tonda, zas tolik jich tam nebylo, tak na to snad příjdeš:-). Malá nápověda - měl o 2 body víc než Ty!

Hadraba - Jestli se nepletu, tak to, že se hráči napíšou do sestavy, když nejsou přítomni, může nastat jedině pokud kapitán tvrdí, že jsou na cestě a určitě přijedou. Když je evidentní, že nedorazej (hrají třeba v Německu), mohla by to být ona manipulace. Nejjednodušší cesta - v příštím rozpisu pokuta třeba 10.000,-Kč za kus s možností omilostnění. Týmy by pak musely dokazovat, že hráči měli přijet, ale měli nehodu či něco podobného. Správné by bylo vynechat zadní šachovnice. Mnohde si s tím nejsou jistí, když my jsme naposledy dorazili v 7 a nechali poslední neobsazenou, říkali nám soupeři, že to nejde a musíme tam někoho napsat.

07.04.2008 13:43 | Autor neznámý

btw. kdo je tonda?

07.04.2008 13:41 | Autor neznámý

no jo nejsem blicar :)) hraju pomalu a jeste pak nic nevidim, mi to musej ukazovat po partii jak jsem slepej :) nastesti tam byli jeste horsi blicari nez ja :)

07.04.2008 13:36 | Autor neznámý

Vynechávání prvních šachovnic, pokud družstvo přijede nekompletní (viz např. Lysá - Hradec B), je určitě aspoň v lize znevažování šachu jako takového (o soupeři nemluvě). Podle mne je to manipulace se soupiskou a mělo by se to trestat. Stávající pravidla to bohužel umožňují zcela beztrestně a to je špatně. Kdo si to myslí také ?

07.04.2008 12:57 | Autor neznámý

VN: Romison prohrával na čas - třeba se mnou:-)

07.04.2008 12:51 | Autor neznámý

Teda koukal jsem na ten neratovickej blicák - romisone, žádná sláva, vem si příklad z Tondy:-).