Nesmělost v kritických momentech

09.11.2014 10:58 | MS 2014: Carlsen vs Anand

Razantní vymezování prostoru na bojišti v Soči přinesla hned úvodní partie zápasu. Viši Anand bílými od počátku toužil po iniciativě, ale v závěru partie musel být hodně opatrný. "Pro mne v pořádku, nejsem zklamaný," prohlásil po partii Carlsen.

Komentuje GM Ján Markoš:
Nič nové pod slnkom, ako by povedal král Šalamún. Anand trpí stále tými istými chorobami, keď hrá s Carlsenom. Nie je dostatočně smelý v kritických momentoch (akademické 21.Vhe1 miesto 21.h4) a v technickej fázi partie je o triedu slabší (medzi 33 a 40 tahom sa dopracuje z rovnej pozície do pozície na hranici prehry). Očakávam teda aj v zápase podobný priebeh ako v Chennai. Anand nevyhrá ani partiu, dostane 2-3 goly a zápas bude jednoznačně rozhodnutý. Ak buděm dobrým prorokom, nech mi Bolek kúpi šampus :)


-
. kolo -

(zdroj: chess-news.ru)


WCh Sochi (RUS), 8-28 xi 2014
Name Ti NAT Rtng 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Total Perf
Anand, Viswanathan g IND 2792 ½ . . . . . . . . . . . ½ 2863
Carlsen, Magnus g NOR 2863 ½ . . . . . . . . . . . ½ 2792


Odkazy:


61x 7939x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (61) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
sodik
Je to asi marný. :-/ Jak může hráč, který s přehledem vyhrál turnaj kandidátů, kde neudělal ani jednu chybu, teď zase takovou hrubkou odevzdat hned druhou partií? Je jasné, že Anandovi hra Carlsena nevyhovuje a u Carlsena je to zase naprosto naopak. Ale pořád jsou to jenom šachy, hrát to umí oba. Jasně, ať loni nedo teď, chyby přišly, když byl Anand pod tlakem. Ale vždy spíš pod psychickým, než na šachovnici.
+0 /-0 | 10.11.2014 06:05

RKARKA

Já s tím problém nemám:-) Souhlasím, že v dětství každý z nás dostal od svého okolí (nejvíc od rodičů) mnoho dobrého a ještě víc špatného (ale poměr se s postupem doby zlepšuje:-)). Tyhle ty odpadky a vzorce chování jsme po nich převzali a zjišťujeme, že asi zrovna dvakrát moc duchovní nikdo hned tak není...:-) Celý život nás vlastně rodiče fackují tím, že nás naučili něco špatně, že naše prožitky s nimi nebyly takové jak měly být...Já ˇjsem měl otce psychopata, ale alespoň zase nechlastal:-)...

+0 /-0 | 09.11.2014 23:25

Bucefalos

Když psychologie, tak ještě hlouběji.. Podle Freuda je šach jen boj s otcem. Je to symbolický zápas s otcem o svržení.. Je známo že Ananda naučila šachy jeho maminka, což se samo o sobě zvláštní. Častěji jsem se setkal s tím, že dítě šachy naučí otec, strýc, dědeček či spolužák nebo kamarád. Anand se ve světové špičce pohybuje od začátku devadesátých let, ovšem s takovým protivníkem jakým je Carlsen se ještě nesetkal.. Čeho se bojí? Proč se pravidelně nechá přejet na rovině, proč tolik vyloženě hrubých chyb..? Průběh je vždy stejný.. dle mého Magnusova hra Višimu něco asociuje, něco nevyřešeného z děctví či ze vztahové oblasti.. Nechat se přejet na rovině, během jednoho či dvou tahů se složit... to je přeci typické pro děti... 

Vím že s tím nesu kuži na trh, ale co:o)  

+0 /-0 | 09.11.2014 23:03

RKARKA

Strach z prohry Hráč těžko unáší své chyby. Myslí si, že je jedině perfektní, bezchybný výkon ho přivede k úspěch. Takový hráč se v zápase často bojí udělat uplatnit své schopnosti. Všemu, co je spojeno s větším rizikem, se nevědomě brání. Snadno se vzdává a propadá beznaději. Hráč přijal tlak zvenčí, který od něj vyžaduje něco nereálného.

 

 

+0 /-0 | 09.11.2014 22:48

RKARKA

Hrubky Ananda v partiích nejsou o ěachových kvalitách, ale o tom, že je strachy bez sebe a dělá zkraty...

+0 /-0 | 09.11.2014 22:43

RKARKA

http://www.novinky.cz/zena/deti/192160-kousani-nehtu-ma-puvod-v-psychickych-problemech.html

...

+0 /-0 | 09.11.2014 22:17

Pavel Ch

Hezké Palino, minimálně mne potěší, že alespoň něco v cizím jazyce si nemusím dávat do překladače. Jako v Batumi před 4 lety jsem byl rád, že jsem se domluvil a s ostrahou ME a v při nočním příjezdu od nich zjistil vše o městě, to se mi jinde nestávásmiley.

 Jinak k věci, ok, souhlas, může tak dopadnout. Ale i Viši není v psychologii začátečník. S Veselinem dokonce prohrál první partii. Jasně, řeknete, že Magnus není Veselin, ale přesto Viši ještě nedokouřil svoji poslední cigaretu aneb zajíci se počítají až po honu. Věřím, že to bude (minimálně) ještě zajímavé.

+0 /-0 | 09.11.2014 22:15

Bucefalos

Nevím čeho se bojí, zatím je to vždycky stejné... v horší, ale plně obranyschopné pozici udělá hrubku jak hráč o několik tříd slabší... Když už má možnost Carlsena zmačknout, tak toho nevyužije..Anand je korektní a solidní hráč, neviděl jsem u něj, že by se vrhal do komplikací podobně jako třeba Jobava či Shirov. Ovšem Carlsen je taky solidní a korektní hráč.. Ovšem trochu jinak. A v tom to právě je.. Jak hrát se soupeřem, který mě přejede na rovině? Mám se s ním bát jít do koncovky, ikdyž koncovka je jediný přirozený vývoj partie? Co dělat? 

+0 /-0 | 09.11.2014 22:07

Rdm

Že se Viši Magnuse bojí tvrdil už před loňským zápasem Kramnik. Vypadá to, že měl pravdu.

http://timesofindia.indiatimes.com/sports/chess/Viswanathan-Anand-is-scared-of-Carlsen-Kramnik/articleshow/25197508.cms

+0 /-0 | 09.11.2014 22:06

PalinoS

"Магнус Карлсен сегодня оказался сильнее Вишванатана Ананда, - сказал Филатов. - Ананд применил новинку, но дебют был разыгран очень странно. Я считаю, что Ананд сломался прежде всего психологически. У меня складывается ощущение, что он боится Карлсена - и это даже не вопрос шахмат, а вопрос психологии".

 

http://rsport.ru/chess/20141109/787264837.html

 

+0 /-0 | 09.11.2014 21:51

Bucefalos

Jsem zvědavý na komentář k partii.. Dívám se na to celý večer, po Dd2 se černý udrží, nepomůže ani přechod do věžovky ani přechod do dámské koncovky.. ani zachování poměru sil. 

+0 /-0 | 09.11.2014 21:45

Bucefalos

Aby černý prohrál musel by padnout třeba do následující léčky: 36. ...Vd8 37. Da7 Vg8 38 Dc5 Vd8 39. c4 h6 40. De3 Dd1 41. De1 Dxe1 42.Vxe1 Vd2 43. Vc1! Ovšem černý damy měmit nemusí a pohodlně ubrání. 

Mnohem lépe vypadá pokračování 35.Dxf3 Dxc2... Ovšem ani zde nemůže být o jasné výhře ani řeči. 

+0 /-0 | 09.11.2014 19:34

Bucefalos

Po 34. ... Dd2 35. Dc4 Kh8 36. Dxc5 není vůbec nic jasné..

+0 /-0 | 09.11.2014 19:22

strelec

Tak a je hotovo. Ještě pár formálních partií a korunujeme staronového vítěze. A po vítězství Ananda v TK se můžeme se těšit na repete v roce 2016smiley

+0 /-0 | 09.11.2014 19:09

sisoj

Re Palino: Vishy si hryze snad v kazde partii nehty, teda aspon co davaj online prenos. To samé bylo i loni...

+0 /-0 | 09.11.2014 19:08

Josef

Samozřejmě, že po Dd2 byla černá pozice na hranici prohry. Ale dobrovolně si vlézt do nekrytelného matu?!?! To i se 4 minutami na hodinách přece neudělá většina hráčů i o 500 ELO bodů slabší...

+0 /-0 | 09.11.2014 18:44

Amberjack

Přesně tak. Klíčový byl tah 14.Va3. Já bych nad ním snad ani nepřemýšlel. Což teda nic zásadního neznamená, ale je to trochu smutné..:)

+0 /-0 | 09.11.2014 18:29

pavelp
Po 34...Dd2 by přišlo Dc4 a Dxc5 se ziskem zásadního pěšce. Výhru bílého prokázat nelze, protože až do konce to počítače nedopočítají, ale musel by se stát zázrak, aby Anand neprohrál. Klíčové byly jeho nepřesnosti mezi 18. a 20. tahem. Ale hlavní pro výsledek partie byla Magnusův vynalézavý útok z rovné pozice začínající tahem 14.Va3. A pak samozřejmě železná realizace výhody po 20. tahu.
+0 /-0 | 09.11.2014 18:24

Bucefalos

Například 19. ... Df7 by bylo dobré.. Tah Jg6 je asi opravdu prvopočátek problému... od této chvíle je ve vzduchu hrozba Sh6. 

Ovšem pokud by Anand nezahrál h5, ale Dd2, výhru bíleho nelze prokázat. Takže i horší tah hakým je Jg6 drží rovnováhu. 

+0 /-0 | 09.11.2014 18:04

exot

Černý měl zahrát včas Df7, aby zahnal bílou dámu na De2, hráči se na tiskovce vyjádřili, že by to pak byla úplně normální pozice. Viši se obával chiméry oběti na h6. Jg6 byl prvopočátek problémů.

+0 /-0 | 09.11.2014 17:48

Bucefalos

Sisoj o té tupé pozici jsem psal já... A byla to tupá pozice až někam k 15. či 16. tahu. Co jsem nepochopil je, kde Anand udělal chybu. Nemyslim ted tu hrubku h5..

+0 /-0 | 09.11.2014 17:20

HonzaR

Moc tomu nerozumím, hrubice na h5 to byla strašná, ale nějak mi nepřijde až tak šokující v připrohrané pozici, kde má černý na šest obtížných tahů nějaké čtyři minuty bez přídavku, jsem zvědav, kolik jiných by tohle proti Carlsenovi se stejným časem ubránilo a neznervóznělo.

+0 /-0 | 09.11.2014 17:16

Josef

Příšerná hrubka. Zdá se - i ve spojení s 1.partií - že Anand si zápas opět předem prohrál v hlavě. Ale třeba se mýlím...

+0 /-0 | 09.11.2014 17:13

RKARKA

Možná, že je dobře, že Anand dostal nakládačku takto brzy. Třeba ze sebe ještě něco vydoluje ku prospěchu kvality partií:-)

+0 /-0 | 09.11.2014 17:03

PalinoSE

Anand je velky sympatak a je to 5 nasobny majster sveta.

Oproti Magnusovi je to ale uz stary chlap a je mi ho luto , ked vidim ako sa vnutri klepe.

Boji sa. Som tu jediny , co sleduje live a vsimol si, ze Vishi si od nervozity ohryza nechty ?

 

+0 /-0 | 09.11.2014 17:02

exot

Viši se zhroutil nepříjemně rychle. Přál bych si, aby se stejně rychle otřepal a dopřál nám zajímavý zápas. Carlsen by ho po dnešku mohl trochu podcenit a něco přehnat. Kdyby se Anandovi podařilo vyhrát partii, začal by si hned víc věřit. Kéž by.

+0 /-0 | 09.11.2014 17:02

HonzaSvatoš

Strašná hrubka h5. Sice je známo, že v partiích zápasů o titul je větší četnost i hrubých chyb, než v turnajových partiích špičkových hráčů, ale toto??

 

+0 /-0 | 09.11.2014 16:49

sisoj

když se vrátím pár hodin zpět, někdo tu psal o tupé pozici, já na to že MC má v berlínu 9 výher/19.

Dnes již 10/20! 

+0 /-0 | 09.11.2014 16:47

Rdm

Tak sebedestrukce přišla ve druhé partii, škoda... Na zajímavý vyrovnaný zápas to zatím teda nevypadá...

+0 /-0 | 09.11.2014 16:47

sisoj

kdysi se psalo, že Karpov nemůže v zápase prohrát 3 partie. Může ale Vishy vyhrát vůbec nějakou partii s MC, když už 2. zápas se trápí?

+0 /-0 | 09.11.2014 16:45

sisoj

No opravdu se od loňska nic nezměnilo!:(

+0 /-0 | 09.11.2014 16:44

reuben
Jedným ťahom prehrať partiu, to je pekné...
+0 /-0 | 09.11.2014 16:43

exot

Bylo by přehnané říci, že Magnus Carlsen právě obhájil svůj titul mistra světa v tomto zápase?

+0 /-0 | 09.11.2014 16:43

Petr Boleslav

Tak to byl rychlý závěr, už se zdálo, že bude mít Anand náznak protišancí a po h5? ihned konec.

+0 /-0 | 09.11.2014 16:43

sisoj

kolaps h5 a konec: 1-0 pro MC, když VA  v posledních tazích našel nějaká témata na obranu i pro MC.

+0 /-0 | 09.11.2014 16:42

sisoj

Houdini asi z toho má taky pěkně vítr, rozdíl v hodnocení až 0,4 pro každý tah, předpoklad a přepočet.

+0 /-0 | 09.11.2014 16:26

sisoj

Ve7,e8 a jedem

+0 /-0 | 09.11.2014 16:26

sisoj

no pokud to dneska vypusti MC , tak nevim.

 

+0 /-0 | 09.11.2014 16:25

Bucefalos

respektive 0,5

+0 /-0 | 09.11.2014 16:19

Bucefalos

Já nechápu proč motor doporučuje ted v pozici 29.f3 a rozdíl mezi f3 a druhým tahem je skoro 0,4.. 

+0 /-0 | 09.11.2014 16:18

sisoj

KDYBY tu byl rytir, jiste by nám to vysvetlil

 

+0 /-0 | 09.11.2014 16:17

sisoj

POSLEDNÍ 2 TAHY VA JSEM TEDA NEPOCHOPIL

+0 /-0 | 09.11.2014 16:16

Jablko-malum

Jo, Carlsen asi je přivyhraný, ale nikoli vyhraný. Každopádně, pokud to Ánand ubrání, tak by to mohl být on, kdo je na koni. Taky je super, že tohle je druhá partie a už to jede naplno.

+0 /-0 | 09.11.2014 16:09

Bucefalos

Další těžká koncovka.. Zajmavé je hodnocení průběhu programem Stockfish na chessbomb.com porobně jako včera.. Anand mírňounká výhoda... a rázem Bum, hodnocení je jinak a je už cítit prohrou.  

+0 /-0 | 09.11.2014 15:37

Petr Boleslav

Souhlas, bude to pro Ananda nyní hodně těžké, snad jen trochu mu hraje do karet, že dle mého je Magnus obratnější když jsou na šachovnici lehké figury.

+0 /-0 | 09.11.2014 15:31

plzenak

Magnus má aktivnější figury a menší poziční výhodu. V takových pozicích se obvykle cítí jako ryba ve vodě. Ánanda rozhodně čekají těžké časy.

+0 /-0 | 09.11.2014 15:26

exot

Je příliš odvážné říci, že po Vc3 je Anand připrohraný?

+0 /-0 | 09.11.2014 15:21

plzenak

Tak 2. partie zápasu se po "ospalejším" úvodu začala zajímavě komplikovat. Magnus si vytvořil zajímavé taktické možnosti na královském křídle. 19...Jg6 byla od Ánanda asi nepřesnost, na místě bylo zřejmě opatrnější 19...Vd7. Po zmíněném 19...Jg6 comp doporučoval mimo jiné  20.Sh6!? se "šílenou" variantou 20...gxh6 21.Vxg6+ hxg6 22.Dxg6+ Kf8 23.Dxf6+ Df7 24.Dxh6+ Ke8 25.Dh8+ Kd7 26.Vd1+ Kc7 27.Dxe5+ Kb7 28.Jd6+ Ka6 29.Jxf7 Vxd1+ 30.Kh2 Sxf7 kdy dojde na hru D+7p proti 2V+S+3p. To bych nechtěl hrát ani za jednu stranu. Magnus se však rozhodl neriskovat a raději drží napětí pomocí 20.h4 cool

+0 /-0 | 09.11.2014 15:12

Bucefalos

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1717807

Tato Magnusova partie na mě udělala silný dojem. Myslím, že většina velmistrů a mistrů by se někdy kolem 25tahu shodla bez většího vzrušení na remis.

Tato Magnusova výhra je jedna z nejtypičtějších pro jeho pojetí šachu.  

+0 /-0 | 09.11.2014 13:46

sisoj

to mi evokuje slogan z VŠ od našich prof, neuspěješ se potencionálními znalostmi, ale se skutečnou železnou prdelí...:)

+0 /-0 | 09.11.2014 13:31

sisoj

asi nejde MC jestli tam je nebo ne, ale jestli to vydrzi VA vysedet...:) Kolikrat uz takhle MC vyhrával tupé pozice nekde kolem 50. tahu. Proto asi mu nic moc nerika dulezitost zahajeni, on vyhrava uplne nekde jinde, také viz včera, kde ale kolem 40. tahu vypustil 1. bal k obhajobe.

+0 /-0 | 09.11.2014 13:30

Bucefalos

Je to tupa varianta bez ohledu na statistiky.. ted bude desatý tah bíleho a v pozici není a doposud ani nebyla žadna hrozba. 

+0 /-0 | 09.11.2014 13:27

sisoj

na ofi strankach pisou, že v berlin v podani Carlsena 9 výher/19 při 4 prohrach! Což není tupa varianta asi

+0 /-0 | 09.11.2014 13:16

Bucefalos

Hmm tak ted to již jako Berlín moc nevypada...Ale tupý je to tak jako tak:o) 

+0 /-0 | 09.11.2014 13:12

Petr Boleslav

Bucefalos: Tohle jse berlín? Jestli jo, tak je určitě zajímavější, než po braní na e4.

+0 /-0 | 09.11.2014 13:10

Bucefalos

Zdá se, že Anand pozměnil strategii jen částečně, včera sice nehrál e4, ale d4 což je změna oproti lonskému zápasu. Dnes je to však již opět Berlín. Anand chce bodovat za bílé, za černé chce neprohrát. Trochu jsem očekával, že by se mohla vyskytnout Philidorova obrana, toto zahájení se vyskytuje sporadicky a přitom černý není bez protišancí. 

+0 /-0 | 09.11.2014 13:07

sisoj

Bohužel asi měl Anand někde kolem 20.Dxb6 jit k remize, dalsich 20 tahu ukazal více než asi chtěl, že je opět slabší ve střední hře, a málem začal zápas další 0. a to ještě bílými. 

Carlsen tak může být pi včerejšku v klidu, 

+0 /-0 | 09.11.2014 13:02

RKARKA
To že Anand minule celý zápas prohrál znamená, že někde udělal systémovou chybu. Je to natolik silný hráč, že ví sám nejlíp, kde ji udělal.Tedˇ to bude o tom, jestli překoná vnitřní strach pramenící především z nízkého sebevědomí...V šachu se zrcadlí obecná zákonitost, že při zdi se fungovat nevyplácí...
+0 /-0 | 09.11.2014 12:08

Bucefalos

Dle mého, když si tu partii přehrávám znovu a znovu, tak ten kdo by měl litovat je Magnus. Jeho chyba v  43 tahu je větší než Anandova chyba v tahu 21. 

Ovšem ani v jedné z vedlejších variant nelze výhru dokázat. Ani v dámské koncovce po lepším tahu 43.Ve3, i bílý má svého volného pěšce a i černý má slabého krále....

+0 /-0 | 09.11.2014 11:50

RKARKA

Toho Markoše mám rád, partie komentuje nejen hlavou, ale i srdcem. Ještě kdyby tak vydal další komentované DVD, tak by byl úplně bezkonkurenční:-)

+0 /-0 | 09.11.2014 11:33

RKARKA
Vložte obsah
+0 /-0 | 09.11.2014 11:30