Někdy se jimi píší šachové dějiny

20.11.2014 10:21 | MS 2014: Carlsen vs Anand

Stále ještě netušíme, který z účastníků boje o mistrovský trůn v Soči bude na minely v šestadvacátém tahu šesté partie vzpomínat neliběji. Carlsen při obhajobě mávne nad tahem králem rukou, Anandovi by se po návratu na trůn lépe usínalo s pěšcem na a4.

"Carlsenův nešťastný tah králem 26.Kd2 je nepozornost, která by se neměla přihodit a Anand nečekal, že by se mu poštěstilo otočit horší partii třítahovou kombinací. Ta kombinace tam předtím nebyla a když ji Carlsen umožnil, celá Indie zatajila dech. A Viši táhnul pěšcem, minul tu šťastnou náhodu a Indie to přežila. Nerada," píše velmistr Lubomír Kaválek.


Carlsen - Anand (6. partie zápasu o mistra světa 2014, Soči)

Bílý zahrál 26.Kd2??

Ještě než média měla možnost zpracovat to "šachové zatmění" v Soči, dostal příležitost Karjakin: "Když Magnus udělal hrubku Kd2, byl jsem zrovna v hracím sále a chtělo se mi zařvat : "kůň na e5!" . Možná, že by to změnilo šachovou historii." Kibicové vidí povětšinou vše a po partii byl do nevděčné hlavní role obsazen Anand, který nepotrestal bílého lehkovážnost.

"Hrubky, chyby, nepřesnosti jsou součástí šachového boje a někdy se jimi píší šachové dějiny," uvádí Lubomír Kaválek i s dalším příkladem: "V šesté partii zápasu o mistra světa v roce 1951 se Bronštejnovi nešikovný tah králem (57.Kc2) vymstil a Botvinnik jej potrestal."

Bronštejn - Botvinnik (6. partie zápasu o mistra světa 1951, Moskva)
Bílý zahrál 57.Kc2??

Už v naprosto vyrovnané remízové koncovce došlo k zázraku, který označil tisk za „přehlédnutí století“, píše Kasparov v knize Moji velcí předchůdci (2). Bronštejn později vyprávěl: „Po 45 minutách jsem se probral a náhodně se dotknul krále. Musel jsem s ním táhnout…" Botvinnik zahrál 57...Kg3 (57...Kf3? 58.Je6 =). "Po tahu jsem s úsměvem zastavil hodiny, ale nedělal jsem z toho, co se stalo, žádnou tragédii. Vždycky jsem uměl prohrávat a považuji to za neoddělitelnou součást umění skutečného šachisty.“

Notace je skvělým průvodcem ve všech partiích světa, ale znaky pro různá pohnutí mysli bohužel neobsahuje. Musíte být u toho, jako rybář dlouhé chvíle tiše čekat na Ten velký záběr. Dočkali se diváci v Buenos Aires, kam zavítal boj o šachový trům v roce 1927.

Capablanca vs Aljechin (1. partie zápasu o mistra světa 1927, Buenos Aires)
Bílý zahrál 16.Vac1??

Vyzývatel Alexander Aljechin vyrazil za moře perfektně rozcvičen z turnaje v Kecskemétu (12/16 bez porážky) a Capablancova přehlédnutí bezezbytku využil - 16.Vac1?? Jxc2 17.Vxc2 Dxf4. Jak si vysvětlit takovéhle přehlédnutí? Určitě ne příliš malou silou ještě úřadujícího mistra světa.

"Sočské zatmění", kdy chyba jednoho ze soupeřů zůstává nepotrestána, má i své předchůdce. Dokonce takový double si střihl Aljechin s Euwem v roce 1937.

Aljechin - Euwe (16. partie zápasu o mistra světa 1937, Holandsko)
Černý zahrál 25...De5??

Asi těžko usuzovat, že by Aljechin nebral koncovku s pěšcem navíc po 26.Dh8+ Kxh8 27.Jxf7+ s následujícím dobráním černé dámy. 26. Sb2 Euwe přisadil 26...Sc6, čímž nabídl svému soupeři přechod do koncovky s dvěma pěšci více, ale i tuto možnost vytříbený taktik přešel tahem 27.a3.




Zápas v Soči píše další bohatou epizodu knihy bojů o šachový trůn...


45x 9423x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (45) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
HonzaSvatoš

@PavelČapek. K tomu Afghánistánu bych ještě doplnil, že tam měli problémy a neovládli jej ani Britové v době svého impéria. Zvláštní země...

+0 /-0 | 22.11.2014 10:02

HonzaSvatoš

@Nočník: Ruské výroky o anihilaci pobaltských států jsem zazamenal a vůbec se mi nelíbí, je to hnus.

Jenže tam, kde Rus jen mluví, Západ posledních cca 20 let pilně koná:

Nálety na Jugoslávii (mj.s likvidací civilní infrastruktury) pomohly k tomu, že v Kosovu vládne UCK, narkomafiánská organizace, která si též střihla obchod s orgány zavražděných zajatců a etnicky "vyčistila" Kosovo od Srbů, Židů a Cikánů. Přitom o tom, co je UCK zač, Západ dobře věděl. Žádný vysoký západní představitel zvěrstva páchaná UCK neodsoudil.

Přepadení Iráku pod vylhanou záminkou ZHN, které nikdo nikdy nenašel. Prostě si chtělo pár kluků z okruhu GW Bushe trochu zaválčit a pár z kluků, co spolu mluví, mělo prima kšeft. Při útoku na Basru bylo jedním z důleřitých cílů ke zničení hádejte co? Čistička odpadních vod. Prostě kultivovaný, kulturní Západ v akci.

Podpora povstalců a vyvolání občanské války v Sýrii - ze stabilní země, kde dříve náboženský extremismus nebyl problém, protože ho sekulární diktatura účinně potlačovala, je dnes z velké části hromada trosek s roztahujícími se radikálními islamisty. Další hezká ukázka reálné politiky Západu.

 

"k primitivnimu nacionalistickemu fasismu, ktere postupne ovladlo Rusko", "nevyzpytatelny strasak kulturniho sveta" - chlape, nepřestávejte, máte talent, s tímto vám třeba nabídnou i práci v bakalonovinách. Dříve by stačilo takto onálepkovat místo Ruska USA, a trumfnul byste i Kojzara s Jamborem. A ještě přidejte něco o necivilizovaných stepních hordách, to je teď taky in.

+0 /-0 | 22.11.2014 09:58

Pavel Capek

Oops

Chybička se vloudí. Psal jsem o americké válce v Afganistanu v minulém čase ( Obama prohlásil, že se do konce roku stáhnou ), ale už je zase všechno jinak !

http://www.nytimes.com/2014/11/22/us/politics/in-secret-obama-extends-us-role-in-afghan-combat.html?_r=0

laughsurprisewink

+0 /-0 | 22.11.2014 09:29

HonzaSvatoš

@Vuorin: Nechtěl bych vypadat jako někdo, kdo selektivně určité věci vynechává, když právě tato selektivnost je to, co kritizuji, takže si dovolím poznámky:

Čečna: součást Ruska, říci, že Moskva napadlo Čečnu, je jako říci, že Madrid napadl Katalánsko nebo Praha napadla Šumavu. Nezapomeň, že v případě, že by ruská armáda nezasáhla, vznikl by v Čečně nejspíše stát wahhábistických fanatiků. Nic, co by snad kdokoli soudný chtěl v Evropě mít.

Gruzie: Na počátku srpna došlo k potyčkám mezi jihoosetinci a gruzínskými jednotkami, jihoosetinci pravděpodobně jednali v souladu s Ruskem. 7.8. večer vyhlásil gruzínský prezident Saakašvili příměří, a hned v noci a ráno 8.8. gruzínská armáda zahájila palbu z těžkých zbraní (děl a raketometů) na jihoosetské Cchinvali, kde byly v souladu s dohodami v rámci OBSE rozmístěny ruské jednotky. Pak nasadila těžké zbraně i ruská strana. Takže první, kdo použil těžké zbraně a eskaloval věci k válce, byla Gruzie.

Probíhala i propagandistická válka: Západ lhal, že si začali Rusové (i když si prokazatelně začali Gruzínci) a Rusko lhalo, že palba na Cchinvali zabila 2000 civilistů, postupně snížili odhad na 300, možná to bylo ještě méně. Z vrcholných českých politiků měl tehdy na záležitost střízlivý názor president Klaus.

Ukrajina: je jasné, že Rusko se na východní Ukrajině vměšuje, ovšem pokud by provedlo přímou invazi (tedy přímo Ukrajinu napadlo), vypadala by situace jinak (doufám, že se tak nestane, i když prohlášení ukrajinského presidenta Porošenka o "totální válce" jsou dost zneklidňující).

Jo, souhlas, že není mít dobré rudo před očima. Ale mě prostě ten Kasparov v mnoha věcech mírně řečeno nesedne.

+0 /-0 | 22.11.2014 09:15

Pavel Capek

Jen dvě malé poznámky k diskuzi.

1. Proč to Kasparov dělá, když by si mohl do konce života jen užívat ? Inu motivaci některých lidí není snadné pochopit. Usáma bin Ladin žil jako dítě miliardáře a zvolil dobrovolně život psance ...

2.USA a Rusko jsou dvě supervelmoci ( i když v případě Ruska je to diskutabilní ) a také se tak chovají.Jeden za 18 a druhý za 20-2.Nakonec to, že obě velmoci vedly válku v Afganistanu to jen potvrzuje. Jedni vyváželi socialismus  a druzí demokracii...

+0 /-0 | 22.11.2014 09:12

N. Očník

Johny the Scar: ona taky predstava, ze si ta kreatura Keller stezuje na neexistenci levice, je celkem trpce usmevna. vecny parazit.

Josef: jeste doplnte, kym jsou dlouha leta uznavane ... to je celkem podstatne. zajimave sociologicky jsou, aspon clovek dobre vidi, co se z dani zivi za lidi :/

Kasparovovo prirovnani nekoho k nekomu neni rozumne ... protoze takove srovnani hodne lidi odhodi s tim, ze je nesmyslne (at uz je, nebo neni). Rozumna argumentace je, ze Rusko pod Putinovym vedenim je nebezpecne, konfrontacni, vzdy v opozici proti rezolucim vuci statum jako je KLDR ... proste aby ukazalo, jak je mocne a silne. Zapad neni idealni, ba co vic, je horsi a horsi. Jenze k primitivnimu nacionalistickemu fasismu, ktere postupne ovladlo Rusko, ma Zapad stale setsakra daleko.

Pro HonzaSvatos: nevsiml jsem si, ze by Zapadni staty bezne vyhrozovaly svym sousedum, ze je anihiluji, jako to delaji bezne OFICIALNI predstavitele soucasneho Ruska. Jsou ty vyhruzky vazne minene? Souhlasite s nimi?

Sachy jsou mirumilovny sport ci zabava. Kasparov nema, pdole meho nazoru, zadne ambice k tomu, vest Rusko. Dobre vi, ze je to zcela nerealne. Ale nechci prihlizet tomu, co se z Ruska postupne stava - agresivni, vnitrne slaby a nevyzpytatelny strasak kulturniho sveta.

+0 /-0 | 21.11.2014 18:23

Johny the Scar
@JiH Že neexistuje levice? :-O já v ČR vidím jenom více či méně levicové strany.
+0 /-0 | 21.11.2014 17:41

Josef

Nechci se pouštět do politické diskuze. Vzhledem k příspěvkům níže bych snad jen poznamenal, že černobílý svět je jen ten šachový. V životě i politice jsou si barvy kolikrát mnohem blíže, než se napoprvé zdá.

Jinak JiH zmiňované Vratimovské semináře jsou už dlouhá léta uznávané a ze socilogického hlediska určtě zajímavavým zdrojem informací A to i v případě, že má někdo jiný pohled na věc. 

+0 /-0 | 21.11.2014 17:34

JiH

@ martinn

Stranu KSČM nevedou žádní geniální vizionáři, ale její peníze umožnily uspořádání Vratimovského semináře. No tak si tam dala logo. V žádném videu neuslyšíte pochvalu KSČM, spíše smutek nad tím, že opravdová levice neexistuje: „Rozdíl mezi pravicí a levicí je jako mezi Coca-colou a Pepsi colou“ říká (myslím) Staněk.

Ilona Švihlíková říká: „Vy zde něco uslyšíte a máte morální odpovědnost to šířit dál.“

+0 /-0 | 21.11.2014 14:40

giocozo
Garri si stanovoval vždy ty nejvyšší cíle. Snadné cíle, ty nebyly pro něho. Tentokrát si stanovil cíl nad svoje síly. Ale lepší cíl nereálný, než vůbec žádný.
+0 /-0 | 21.11.2014 12:44

lmouse

Přijde mi zajímavý jak všem je strašně jasný proč to ten egoista Kasparov dělá... Jasně šachově byl Garri predátor, hladovej vlk co trhá všechny soupeře jen pro svoje potěšení, ale co Garri "důchodce"? Může si užívat, ležet doma na gauči a čumět na 4m LCD, může se opalovat, honit mladý holky nebo po večerech gambleřit v casinu, má spousty možností. Může žít kdekoliv kde problémy Ruska mu můžou být ukradený a místo toho se tenhle analytickej mozek celej život trénovanej na OBJEKTIVNÍ hodnocení svých možností pustí do války s Putinem! Nevěřím, že neví že má šanci asi jako já seknout Magnuse, ale přesto je ochoten obětovat i své osobní pohodlí..., tak mi tak nějak vychází že mu prostě asi nebude uplně šumák co se u něj doma děje...  a já před ním  sad

 

+0 /-0 | 21.11.2014 12:11

Ludo Balazec

Pred par dnami bolo nejake vyrocie, tak snad kazdy z nas ma nejaky vyjasneny postoj k tomu co sa vtedy stalo a z toho by mal vyplyvat aj nazor na sucasnost. Bolo by snad schizofrenicke frflat na narusovanie rovnovahy medzi Slobodnym svetom a Risou zla dnes a nemat penu u huby pri spomienke na to, ako sa niekolkonasobne viac narusila tato rovnovaha v roku 1989 a to dokonca priamo za nasej ucasti. Aj taky Svatos a poutnik musia mat takych pribuznych a znamych, ktori u toho vtedy kricali hura, uz im nafackovali predtym, nez s touto svojou uchylkou idu na verejnost ?

+0 /-0 | 21.11.2014 12:04

martinn

Vratimovský semin. jsem si našel. Na titulní stránce je foto KSČM. Tak už dost, prosím!

+0 /-0 | 21.11.2014 11:52

JiH

Najděte si na youtube Vratimovský seminář 2014. Poslechněte si 20minutová vystoupení (Jan Keller, Peter Staněk, Ivan David, Luboš Blaha), jak se USA, Evropa a Česko ženou do společnosti, popsané G. Orwellem (1984). Debaty o Rusku jsou jen odváděním pozornosti od skutečných hrozeb.

 

+0 /-0 | 21.11.2014 11:37

Ofelia
Libi se mně jak vas media krmi žrádlem kecu jak psi, stejně jako farař v kostele krmi svy stary ovce.
+0 /-0 | 21.11.2014 11:34

Morphynista

Bez ohledu na to, že se článek objevil na novinkách (ale ve stejné podobě třeba na idnes), nejde o žádný výmysl nebo překroucení či špatný překlad. Nejednalo se o rozhovor, ale o oficiální projev a ta část, kde srovnává Putina s Hitlerem, je i na Kasparovoě webu. Píše tam i to, že Putinova rétorika a styl jeho vyjadřování nápadně připomíná vůdce Třetí říše... http://www.kasparov.ru/material.php?id=546E27DE684CB.

+0 /-0 | 21.11.2014 11:30

pawn

Pavel Ch: A v čem je to vytištěné prohlášení Garri Kasparova nevěrohodné? V mých očích plně odráží to, jak o Putinovi a současném Rusku dosud hovořil a jak se projevoval.

+0 /-0 | 21.11.2014 11:21

Ludo Balazec

Pan Vuorin, zabudol ste este dvakrat Gruzinsko ( Abchazko a J.Osetia ) a raz Moldavsko ( Podnestrie ). Vsade to bol rovnaky scenar ako teraz. Napriklad aj s humanitarnymi konvojmi, v roku 1993 taky jeden prisiel do Suchumi a doviezol tam napodiv zbrane, sef tej humanitarnej misie bol nejaky pan Sojgu, teraz minister obrany, to len pre nazornost, aby si niekto nemyslel, ze take figle objavili az teraz.

+0 /-0 | 21.11.2014 11:20

pawn

sisoj: To, že v současné době nemá náš stát hranici s Ruskem, nemůže být omluvou za projevované ignorantství k tomu, co Putinovo Rusko představuje. Na druhou stranu chápu, že společná hranice s Ruskem (i když u Polska a Litvy je to sporný argument s ohledem na pouze malou ruskou výseč kolem Kaliningradu) má tu "výhodu", že historická zkušenost může být v současné době zesilována konkrétními zážitky.  

+0 /-0 | 21.11.2014 11:19

Pavel Ch

Přátelé, znovu opakuji, hádáte se tady kvůli všeobecně profláklým novinkářům cé zet, co si vytrhli, změnili, upravili se senzachtivostí sobě vlastí, neřku-li, že již originál mohl být místním novinářem "peprněji upravený". Ale když jim tak bezmězně věříte......  Hlavně, aby neotiskli někdy názory někoho z vás, to byste teprvesurprise co jste řekli.

+0 /-0 | 21.11.2014 11:13

naska

...souhlasím s panem Vuorinem,jen doplním....fašisté ve 2. světové válce zavraždili 56 milionů lidí....zrůdné!!! Mirumilovní komuniste vyvraždili 120 milionů lidí....zrůdné!!! Všechny ...ismy stojí za PIP...pane Honzo Svatoši:-(((No a fenomenální Gari Kasparov toto všechno ví,i bez prášku,pane Svatoši:...

+0 /-0 | 21.11.2014 11:01

naska

:-)

+0 /-0 | 21.11.2014 10:56

sisoj

to pawn: Není to možná ani tím jestli se někdo poučil nebo ne, ale jestli má hranici s Putinem anebo ne...:)

+0 /-0 | 21.11.2014 10:54

Ofelia
Janda Zet; a proč ne i vaše vulgarity, vy k nim mate nějaky zvlaštgni oprávněni? Jinak na tom politickem tlachani aspoň vidite jak vas to ms bavi, pokrytče.
+0 /-0 | 21.11.2014 10:16

Vuorin

HonzaSvatoš: Tady někdo chce mít krátkou paměť:-(. Že Rusko nikoho nenapadlo od roku 1979?

1994- Čečna

1999 - znovu Čečna

2008 - Gruzie (Osetie)

2014 - Ukrajina

A to jsem ještě možná na něco zapomněl, nejsem odborník.

Prosím, příště trochu méně rudo před očima:-).

+0 /-0 | 21.11.2014 09:40

Johny the Scar

pawm: yes

 

 

+0 /-0 | 21.11.2014 09:37

strelec

Pokud zde má politická (či jiná diskuze) přispěvatele - pak sem prostě patří. A v kontextu s Kasparovem je to celkem logické. 

+0 /-0 | 21.11.2014 09:33

Poutnik

Maginald: omyl, pokud tu politiku dělá šachová persona ala Kasparov, má to tu místo, protože dopad jeho aktivit se dotýká šachu jako takového. Běžný občan nebude rozdělovat osobu Kasparova na šachistu a politika. Toto dobře chápou i lidé, kteří podporují jeho projevy. Takové vyhraněné nesmysly z úst ikony, šachu jen škodí.

+0 /-0 | 21.11.2014 09:20

Zdeněk Janda

re Magiland - nejsem pro cenzuru. Každý má právo projevit svůj názor. Jen ty vulgarity od nounejmáků - to smazat , s tím nemám problém. Té politiky zas tu tolik není ....

+0 /-0 | 21.11.2014 09:19

pawn

Příspěvek k smazání: Vím, že to na tyto stránky nepatří, ale nemůžu si pomoct. S Kasparovovým srovnáním naprosto souhlasím. Stačí se podívat do historie a poučit se z ní. Je pozoruhodné, jak řada lidí automaticky reaguje na kritiku Ruska poukazem na USA (a na kritiku Zemana poukazem na Schwarzenberga). Nemá cenu tu rozebírat, co se děje v současné době v Rusku, ale já za sebe mám velkou radost z toho, jak Rusko vnímají Poláci, Lotyši, Estonci a Litevci. Oni se poučili. Je mi smutno z toho, jak se prezentuje Česko, Slovensko a Maďarsko.

+0 /-0 | 21.11.2014 09:16

Magiland

mohl bych požádat admina, aby odtud vyházel všechny příspěvky zabývající se výhradně politikou a požádal příslušné přispěvatele, aby se šli projevovat jinam ?? Příležitostí najdou dost, tady se řešili a snad i řešit budou šachové problémy, nikoliv problémy světa ... děkuji

+0 /-0 | 21.11.2014 08:40

HonzaSvatoš

@Poutnik: Kdo to financuje, je jasné. Je to stejné, jako Freedom House, National Endowment for Democracy a podobně. Ohledně Kasparovovy motivace si jistý nejsem. Možná to dělá pro peníze, možná je to důsledek hypertrofovaného ega, které se nevyrovnalo s tím, že ač byl geniální šachista, jako politická postava prostě neuspěl.

+0 /-0 | 21.11.2014 08:34

HonzaSvatoš

Kasparovovy politické výrokysnad nemůže brát soudný, informovaný člověk vážně. Ten chlap je zralý na prášky nebo na svěrací kazajku, když přirovnává Putina k Hitlerovi. Ve volbách do parlamentu získal Kasparov snad jedno procento, a tak to zkouší takto. Nic nového pod sluncem, vidíme tuto "nepolitickou politiku" v jisté formě i u nás. Když prohraji ve volbách, začnu oponenta špinit a okopávat mu kotníky, a najde se dost ovcí, které na to naletí.

Že nekritizuje Kasparov USA za KZL Guantanamo, pár set tisíc mrtvých jako důsledek vylhané války proti Iráku, masivní státní fízlování svých občanů, které ukázal Snowden, vraždy civilistů páchané vojáky jen tak pro zábavu, které ukázal Manning, možnost legálně osobu mučit, atd? Rusko ani neprovozuje KZL jako USA, od Afghánistánu 1979 nikoho nenapadlo, a mučení v Rusku není legální. Kasparov je učebnicový pokrytec.

+0 /-0 | 21.11.2014 08:27

deVillante

Koukám, že mezi šachisty není o bolševiky dvakrát nouze!

+0 /-0 | 21.11.2014 08:18

Pavel Ch

Nerad bych zde probíral politiku, ikdyž se Garriho týká. Ale když už tu je.

Už jste někdy dávali rozhovor novináři?

Neopatrně odpovíte ve spoustě otázek na téma Bobby Fischer a druhý den máte titulek: "Šachisti jsou velcí podivíni, říká uznávaný odborník xy".

Takže, co to bylo ta rozhovor? Jaký americký novinář ho vedl? Co bylo obsahem? Kdo to předkládal? A nakonec si to vezmou do parády známí buřtgulášové z novinek cé zet. Necitujou garriho, jenom vytrhnou co by bylo senzachtivé bez souvislotí, které mohly být jiné.  A šéf novinek cé zet tomu přidá jako korunu titulek, na titulky je v novinkách specialista, titulek je, aby čtenář klinul.

Garri je "svůj", se svými přednostmi i nedostatky, jako každý génius ve svém oboru (umění, sport, věda), ale opravdu článek na novinkách cé zet mi jeho obraz neupravísmiley.

+0 /-0 | 21.11.2014 08:03

Poutnik

A proč tedy Kasparov nenazývá Hitlerem třebas představitele Číny, představitele Islamského státu (či jak se to oficiálně jmenuje) atd. ? Izrael, Palestina ? Území zabírali vládci mocností napříč historii ale nikdo neříká, že Alexandr Veliký byl jako Hitler, Washington byl jako Hitler, atd... Hitler byl zrůdou nikoli pro akt obsazování cizího území, ale pro věci, které byli toho součástí. Až bude stavět Putin koncentrační tábory s plynovými komorami bude srovnání na místě. Je třeba vidět věci v kontextu. Rusko - USA jako protipoly byli v rovnováze, nicméně vstupem Ukrajiny do NATO by se vše vážně narušilo. V podstatě nás před světovou válkou chrání jen nukleární zbraně, které svazují ruce oběma (všem) stranám. Je to na delší diskusi.

+0 /-0 | 21.11.2014 06:53

sodik

Poutnik: Jistě, někdo obsazuje cizí území, tak je to v poho. Ale běda vám, pokud vyjadříte svůj názor. :D

+0 /-0 | 20.11.2014 22:13

Poutnik

Kasparov docela přestřelil. Kdo asi financuje tu nadaci, které šéfuje....  Koho chleba jí .... 

+0 /-0 | 20.11.2014 22:08

Morphynista

V současnosti hraje Kasparov na politické šachovnici proti soupeři nejsilnějšímu a tím se už také zapsal do dějin yes http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/354085-putin-je-jako-hitler-zastavte-ho-nez-bude-pozde-vyzval-zapad-kasparov.html

+0 /-0 | 20.11.2014 21:24

Pavel Ch

Morphynistoyes Pro Vás to byla jistě hříčkasmiley. Jako mladší byl Viši až moc "drzý" a dojel na to, po 20 letech pro změnu moc důvěřivý a bohužel to vypadá, že to rozhodne též o zápase. 

+0 /-0 | 20.11.2014 19:13

Morphynista

Anand - Kasparov , zápas o MS PCA New York 1995 http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1018626

+0 /-0 | 20.11.2014 19:10

Pavel Ch

A také jednou, v tu chvíli klíčovou partii zápasu o MS, rozhodly chybné "vidle".

Zatímco nyní jsme měli příklad, kdy "uvěříl na slovo" a chybu nepotrestal. V jednom zápase naopak si dovolil mladší vyzývatel dát obhájci vidle jezdcem za účelem sebrání kvality, se zlou se však potázal, taková drzost podcenit mistra, že by snad přehlédl. Nepřehlédl a byla to dost klíčová výhra obhájce. 

Víte kdo s kým to kdy hrál? Napovím, že moje generace to sledovala, talenti z mladších si jistě přehrávali.

+0 /-0 | 20.11.2014 18:54

draghard

Poměrně "překvapivý" byl také závěr poslední 23.partie zápasu Steinitz-Čigorin v Havaně (1892). To se doufejme nezopakuje...

+0 /-0 | 20.11.2014 15:55

Krtek

Najednou nemám z některých svých partií tak špatný pocit :D

+0 /-0 | 20.11.2014 13:31

Pavel Ch

Aljechin - Euwe

26 Sb2! Sc6! vyšlo v novinách ve vydání pro venkov, za pár hodin uzávěrka týž novin pro hlavní město a to již někdo šachovému žurnalistovi poradil (Rybky nebyly a žurnalista také věřil mistrům), tak tam s otazníky.

+0 /-0 | 20.11.2014 10:59