Mistrovství ČR v šachu amatérů: Proč hranice 2299 Elo a ne 2199?

23.01.2025 17:28 | Turnaje

Debata o horní hranici ratingu pro Mistrovství ČR v šachu amatérů neutichá. Někteří tvrdí, že amatér je hráč s ratingem do 2199 Elo. Jiní se obávají, že vysoká finanční odměna může motivovat hráče k úmyslnému snižování ratingu.

Proč hranice 2299 Elo?

Horní limit 2299 Elo jsme stanovili záměrně tak, aby turnaj zůstal otevřený pro širší spektrum hráčů. Záměrem bylo nejen zohlednit úspěšné amatéry, kteří sice dosahují vysoké úrovně, ale nejsou profesionálními hráči, ale také motivovat organizátory k zamyšlení nad kvalitou turnajů.

Proč ne 2199 Elo?

Rating 2199 Elo je tradičním limitem, který odděluje kategorii amatérů od profesionálů. Pokud bychom však stanovili hranici na úměrnějších 2199, vyloučili bychom mnoho hráčů, kteří šachu obětují spoustu času, ale nejsou šachovými profesionály. Tito hráči si zaslouží možnost soutěžit o atraktivní odměny.

Obavy z manipulace ratingu

Jedním z častých argumentů proti horní hranici 2299 Elo je možnost, že někteří hráči mohou úmyslně snižovat svůj rating, aby splnili podmínky turnaje. Tato obava je oprávněná, ale věříme, že je věcí fair play a etiky samotných hráčů. Navíc sledujeme dlouhodobé ratingové výsledky hráčů a snažíme se zajistit, aby turnaj proběhl co nejprůhlednějším způsobem.

Finanční odměny: Motivace nebo problém?

Jedním z klíčových faktorů, který dělá tento turnaj unikátním, je výše odměn. První cena na Mistrovství ČR amatérů činí 80 tisíc korun, což je vyšší částka než na Mistrovství ČR mužů. S doprovodnými turnaji může hráč během pěti dní vyhrát přes 100 tisíc korun.

Proč tak vysoké odměny?

Naším cílem je proměnit šachové turnaje v nezapomenutelný zážitek. Už dávno nestačí jen postavit šachovnice a vypsat symbolické odměny. My věříme, že šachisté si zaslouží víc. Proto jsme pro vás připravili:

  • Zdarma občerstvenípo celou dobu turnaje, abyste měli dostatek energie na všechny partie.
  • Bohatý doprovodný program, který potěší nejen hráče, ale i jejich doprovod – přednášky, kvízy či jiné aktivity.
  • Moderní a komfortní hrací prostory, kde budete mít dostatek pohodlí a prostoru pro klidnou hru.
  • Rodinnou a přátelskou atmosféru, která vás vtáhne a dá vám pocit, že jste mezi přáteli.
  • Losovací ceny, takže odměnu může získat kdokoliv, nejen vítězové.

A navíc jsme si pro vás připravili pár extra překvapení:

  • Pro každého hráče bude nachystánateplá klobása přímo z udírny, kterou na turnaj přivezeme.
  • Profesionální fotografiez turnaje, které zachytí ty nejlepší momenty a které si budete moci zdarma stáhnout.
  • Streamování vybraných partií, takže se můžete pochlubit svými výkony i těm, kteří nemohli být na místě.

Věříme, že šachový turnaj nemusí být jen o hře, ale také o zážitcích, které si odnesete. Každý detail, od atmosféry až po organizaci, hraje roli – a my uděláme vše pro to, abyste se cítili výjimečně. Přijďte a zažijte šachy jinak!

Turnaje přizpůsobené dnešní době

Věříme také, že je potřeba turnaje zkracovat. Jde o náklady na ubytování a hlavně o otázku času. Dlouhé turnaje na devět dní jsou samozřejmě krásné, ale v dnešní době jsou kratší turnaje odrazem naší doby. Co děláme, děláme s radostí, a jsme rádi, že tento turnaj každoročně osloví stovky šachistů a že se za námi rádi vrací.

Náš cíl: Lepší turnaje

Mistrovství ČR amatérů je naší odpovědí na stagnující úroveň turnajů v minulých letech. Chceme ukázat, že i amatérské turnaje mohou být atraktivní a kvalitní. Věříme, že tím inspirujeme další organizátory, aby zlepšovali podmínky a nabídku svých turnajů.

Jak vidíte tento turnaj vy? Je hranice 2299 správná? Podělte se o svůj názor v komentářích a zapojte se do diskuse o budoucnosti tohoto turnaje, díky! 

* aktuálně máme 154 přihlášených hráčů 

* propozice a přihlášky: 

PK 

24x 3079x Petr Koutný
Fotogalerie
Komentáře (24) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Michal1898

Uvažoval jsem o tom, že si přijedu zahrát.

Pozvánka zní zajímavě. A já uvažoval, že přijedu.

Po přečtení propozic, zjištění tempa 60+30 a 3x dvojkolo jsem od toho upustil.

Tohle bych nehrál ani za družstvo.

Pro mě je minimální tempo ve vážné partii 2 hodiny na partii.

A 3 dvoukola- kde je pauza na odpočinek, na turistiku, na poznání místa atd? Tohle je jako směna ve fabrice!

 

Jak víte, že to naopak atraktivitu nesníží a některé hráče neodradí? Jako třeba mě? Kolik je hráčů jako já?

Jakou máte záruku, že zkrácení tempa hry a nahuštění dvojkol zvýší atraktivitu turnaje?

A pro koho? Pro šachisty samotné? Pro média? Pro veřejnost?

Jakou máte záruku, že zkrácení tempa hry a nahuštění dvojkol přivede do turnaje nové hráče?

Kolik jich bude? A vyváží to ty, které to odradí?

Opravdu je komfort a pohoda, když se hraje tak rychle, jsou samá dvojkola a nejsou volné dny?

Neměli by být amatéři ochotní pro svoje hobby něco obětovat?

Podle mých zkušeností ten, kdo si nechce najít na turnaj 9 dní časi, ten si nebude chtít najít ani 7 dní.

Jak to ovlivní kvalitu partií? Určitě dolů!

Určitě je Vám známo, že to není poprvé v historii šachu, kdy se dělaly ústupky tímto směrem. A nikdy to nic pozitivního nepřineslo!

Co by na podobné úpravy řekli Botvinnik, Réti, Geller, gm Smejkal a další výborní hráči? Byli by ochotmí tímto způsobem hrát?

Panu Koutnému moc fandím za to, co pro šachy dělá a co do šachu přinesl. Ale tady se plete. Tohle je krok špatným směrem. Sorry.

Pokud chceme zvýšit atraktivitu šachu, musíme jít právě opačným směrem a držet si lajnu.

 

+0 | 25.01.2025 16:39

Petr Koutný

Díky za komentář. Názor respektuji, ale tady jsem si jistý naší cestou. Partie se budou zkracovat, turnaje se budou zkracovat a rozumím i tomu, že to někoho odradí. Věřím, že toto je správná cesta a proto i Amatéři sebudou hrát tak, jak se hrají. Někdy se člověk musí rozhodnout, vzít na sebe odpovědnost a totoje ten případ. Přesto díky za komentář, opravdu si ho vážím. PK 

+0 | 25.01.2025 18:26

Petr Koutný

Chci poděkovat všem za diskuzi, podněty a nápady. Určitě něco z toho co tady zaznělo použijeme pro další ročník. Děkuji ještě jednou. 

+1 | 24.01.2025 17:01

Pavel Ch

 

Slovíčko "amatérů" je jen pro laickou veřejnost, pro nezasvěcené.

 

Pro odborníky, šachisty, je to do ela "x". A za "x" můžeme dosadit cokoliv. Může to být předmětem diskuzí, co je/není lepší, kolik zvolit "x". Nic více. Jasně, FIDE má nějakých 2300 po kterém uděluje nejnižší titul "mistr".  

  Hlavně se nesnažme dělit na amatery a profíky neb to se nedohodneme nikdy, to bychom byli o půlstoletí pryč za dob komančů, kdy se využívalo v našem východním bloku, že každý musel mít razítko v občance o zaměstnání (chodil tam jen pro výplatu) a tak v mnohých sportech jsme na tom vydělávali.Viz ČSSR - NDR 1:0 fotbal finále olympiády kam profíci dle tehdy pravidel nesměli (až dlouho poté se určilo, že do 23 let bez jiného dělení). V hokeji pochopili naši až v roce 1977, že jsou vlastně také profíci, byť to otevřeně neřekli, tak opětovaně začali zvát Kanadu na MS (byť NHL měla jen 19 týmů, jen 3 nešli do St. poháru a z těch byla repre + universitní a hráči farem, nejlepší hráli pohár, MS bývalo dříve v roce).

 

  Zpět k šachům. Byl i návrh k MČR amaterů, zde v diskuzi, už o tom jednou diskuze byla, aby mohl hrát každý, jehož příjmy nepřevládají z čistě šachové hry. Jednak je těžko dokazatelné a jednak by hrozilo, že by mohl Petr pozvat Magnusesurprise U něj totiž naprosto jasné z čeho má obrovské peníze, ze samotné hry rozhodně nepřevládají. Takže také slepá ulička.

+1 | 23.01.2025 21:21

patmat
Hranica 2200 z minulosti, pre takéto turnaje nie je len tak "z ničoho nič".

Bola preto, že takyto turnaj sa mohol na zápočet do FIDE ratingu hrať zrýchleným tempom.

Teraz je tato hranica 2400 a ešte jedna hranica je 1800, keď sa môže hrať ešte rýchlejšie.

Najnižší titul nie je FM ale CM.

+0 | 24.01.2025 13:57

honzales77

S pokrokem doby a změnami v šachovém světě může být hranice 2299 Elo vhodnější. Tato hranice umožňuje širšímu spektru hráčů účastnit se turnaje a soutěžit o atraktivní odměny. Navíc, vyšší hranice může motivovat hráče k tomu, aby se neustále zlepšovali a posouvali své šachové dovednosti na vyšší úroveň.

Finanční odměny jsou určitě lákavé, ale turnaj nabízí mnohem víc. Kromě možnosti soutěžit a vyhrát ceny je tu také příležitost setkat se s dalšími šachisty, zlepšit své dovednosti a užít si skvělou atmosféru. Organizátoři se dozajista snaží vytvořit prostředí, kde se hráči cítí dobře a kde mohou zažít příjemné chvíle s královskou hrou a jdou s dobou.

+0 | 24.01.2025 15:21

Pavel Ch

re: Honzales

1. Jé, neučte orla lítatsmiley Píši o FIDE nejnižší titul "mistr". K tomu mi chybělo dvakrát po sobě 25 elobodů (mistr FIDE 2300). Tak jsem jen "mezinárodní kandidát mistra". Mám ho, vím o čem píši. Tedy kandidát, ne mistr.

2. Různé hranice jsou, či byly, na různá opatření. Nejen dle ela, ale dle plnění norem třeba.
 Ale to nekoreluje s pojmy profik a amatér. 

+1 | 24.01.2025 16:15

Petr Koutný
Mě se líbí jak z ničeho u nás tvoříme kategorií, která zvedá vlny a je každoročně populárnější. Už i ten fakt, že mistr ČR nedostane tolik, kolik mistr ČR amatérů dokazuje, že jdeme správnou cestou. Nejlepší fór bude , až bude i třetí cena vyšší než ta, kterou dostane Mistr ČR a první u nás bude mít třeba trojnásobek toho, co mistr ČR v mužích. Odvážné koukám ne příští rok, kdy by první cena mohla prolomit 100 tis Kč a snad za deset let budeme u půl mega za první místo... Bude to jízda, těším se na ní.
+2 | 23.01.2025 22:22

patmat
Už minule aj teraz ste sa vyhli odpovedi, prečo neuplatníte jednoduchú požiadavku na zamedzenie úmyselnému zníženiu ratingu krátko pred turnajom, že by musel hráč neprekročiť rating určitý čas v minulosti, napr. rok, bez ohľadu na to, či je hranica 2200, 2300 alebo 2400.

Že vraj stačí apelovať na česť hráčov je nezmysel.

To by sa rovnako nemusel zakazovať elektronický doping, veď predsa majú hráči česť, ako by to potom dopadlo na turnajoch o vyššie ceny sa dá ľahko domyslieť.

Myslíte si, že je to vo váš prospech, lebo sa tak prihlásia možno dvaja traja hráči naviac, no je to úplne opačne.

Ani zvyšovanie hranice ratingu a plánované rušenie obmedzenia na tituly, aby mohli hrať aj GM, vám nezaručí viac hráčov, ale práve naopak bude hráčov menej.

Písali ste, že treba čo najvyšiu hranicu ela, aby vyhrali "tí najlepší".

To je tiež chabý argument, kedže sa D. Navara, či Van zúčastniť nemôžu.

Zamysleli ste sa, prečo máte takú vysokú účasť aj pre obmedzenie ratingu?

To obmedzenie ratingu paradoxne práve účasť zvyšuje, lebo je viac hráčov, ktorí dúfajú, že by mohli turnaj vyhrať, lebo je slabších hráčov oveľa viac než tých silnejších.

Ak dáte hranicu ratingu vysokú a ešte aby mohli hrať GM, tak to bude pre veľa vašich terajších účastníkov "bežný Open", kde nemajú šancu a veľa ich nepríde.

+1 | 24.01.2025 13:36

patmat
+0 | 24.01.2025 13:36

Petr Koutný

Odpovídám, že o turnaji opravdu hodně přemýšlíme. Snažíme se jej dělat lepší a lepší. Ale nevěřím, že turnaj vyhrajete jen tím, že si snížíte rating. Chceme, aby lidi hráli dobré šachy, aby se posouvali dál a nechceme, aby se spokojili s tím, že tam bude menší konkurence. Souhlasím s tím, že je dobrý nápad zvýšit ceny v kategoriích, stále nevěřím že je cesta, snížít hranici na 2200 max. Je to o pocitu, je to o tom čemu věříte a není za tím nějaký velký kalkul. Prostě turnaj děláme hodně srdcem a takto cítíme, že je to správné. 

+1 | 24.01.2025 13:41

miff

V tomto kontextu je zajímavé, že v ČR je asi jen 120 hráčů s elem 2300+. A z toho kolem dvaceti, kteří se narodili v tomto tisíciletí. A žádná žena / dívka.

+1 | 24.01.2025 10:34

Petr Koutný

No jasně, proto Amatéři mají šanci uspět. 

+0 | 24.01.2025 11:09

Carlos

Souhlasím s honzales77: Pokud by se odpovídající finanční odměny rozdávaly i hráčům s nižším ratingem, například do 1600, 1800, 2000 a 2200 Elo, mohlo by to motivovat širší spektrum hráčů k účasti a zároveň by se snížilo riziko úmyslného snižování ratingu.

Zároveň pokud je nastaven limit 2.300, tak by ho kvůli fair play neměl žádný startující v uplynulých 12 měsících překročit.

+0 | 24.01.2025 06:56

Petr Koutný

díky za reakci, stále věřím, že naše nastavení je lepší. Souhlasím, že ceny v kategoriích budou příště lepší. 

+0 | 24.01.2025 11:09

Praktickysach

Za mě 2300+ ,  ale podmínkou,že nikdy toho ratingu nedosáhli. Tudíž nemají mistrovskou třídu.

+2 | 23.01.2025 21:53

Petr Koutný
Za mě je cesta dávat ročně větší ceny a více cen pro více lidí. Vlastně úspěch/neúspěch tohoto ročníku ovlivní ten další. Když se povede tento ročník, další bude mít víc cen pro více hráčů a když se nepovede, třeba to bude poslední ročník.
+0 | 23.01.2025 22:17

Cnc-profi
Hráčov nad 2199 do 2299 je v poli len 10. Atraktívne ceny sú do 5-6.miesta, ostatné miesta sú platené slabo. Víťaz kategórie do 2000 vyhrá len 2000 korún, čo je akurát tak štartovné. Teda hráči od 2000 do 2199 majú najväčšiu nevýhodu, keďže už nespadajú do kategórie do 2000 a musia súperiť s hráčmi aj o 200-300 elo viac. Treba si uvedomiť, kto vám tvorí 80% štartového poľa a určite to nie je tých pár 2200 hráčov. Mimochodom, som zvedavý, ako pán Babula klesne z 2322 pod 2300 za pár týždňov :-)
+2 | 23.01.2025 21:30

Petr Koutný
Ceny se dají sloučit, máš tam rapid a blesk turnaj, ubytování za noc za 500 Kč, občerstvení po celou dobu turnaje zadarmo. Tým RP šachy je tam pořád, během dne, v hospodě i v nocí a staráme se o zábavu a chceme aby lidí na sobě makali, aby chtěli hrát lepší šachy. Těším se na úspěchy lidí, co s námi trénují, co nás sledují a mimochodem, pan Babula hraje rapid, ne hlavní turnaj.
+1 | 23.01.2025 22:15

Kamil M.
Súhlasím, podľa mňa rozdiel medzi 2199 a 2299 nie je skoro žiadny. Chápem, že niekto sa chce zbaviť konkurencie takýmto spôsobom. Hoci tiež je potrebné si položiť otázku, že kto je amatér? Aj hráči s ratingom do 2300 sú amatéri, tak je to v pohode. Málokto sa s ratingom do 2300 uživí šachom, čiže sú amatéri. Aj Majstrovstvá sveta v šachu amatérov sú do 2300 ELO. To sa nedarí aj niektorým GM. :) Prečo sa niektorí tak konkurencie boja? Resp. áno chceli by získať cenu oni, čo najjednoduchším spôsobom, ale vždy sa rozhodne za šachovnicou. Podľa mňa je fajn sprístupniť to, čo najviac ľuďom a nech si prídu zahrať. Tam sa ukáže všetko. Šachy by mali byť hlavne o skvelej zábave a príjemnej atmosfére. Bolo by skvelé, keby dopadlo všetko tak ako má. Držím vám palce, Petr...
+2 | 23.01.2025 18:56

Petr Koutný
Dík
+1 | 23.01.2025 19:19

honzales77

Pokud by se finanční odměny rozdávaly i hráčům s nižším ratingem, například do 1600, 1800, 2000 a 2200 Elo, mohlo by to motivovat širší spektrum hráčů k účasti a zároveň by se snížilo riziko úmyslného snižování ratingu. Tento přístup by mohl podpořit fair play a zajistit, že každý hráč má šanci na odměnu, bez ohledu na svůj rating.

Takto to máte nastavené, nebo se mýlím? Tím pádem nevidím žádný problém v hranici ELO 2299.

+2 | 23.01.2025 18:26

Petr Koutný
Máme opravdu hodně finančních cen a máme ceny i dle kategorií. Věřím, že největší motivací má být porážet papírově lepší hráče a právě proto máme nastavenou hranici 2299. Přiznávám, že každoročně s tím bojujeme, přemýšlíme co je lepší ale nakonec vždy vyhrál argument, že je lepší mít limit na 2299 než 2199.
+2 | 23.01.2025 18:40