Mistrovské normy, remízový balet a šachy v úsporném režimu

14.03.2025 06:00 | Zprávy

První ročník Gambit GM Closed Tournament přinesl vítěze, ale žádného velmistra. SHAGBAZYAN Taron i KAROLCZUK Iwo si splnili normu mezinárodního mistra, Jirka Bouška získal titul FM.

Vítězství nejsou jen o prvním místě

Ukrajinský SHAGBAZYAN Taron se stal hvězdou prvního ročníku turnaje Gambit GM Closed: odváží si nejen zlatou medaili, ale také normu mezinárodního mistra. V jeho stopách kráčel polský „šachový aristokrat“ KAROLCZUK Iwo, který si stejně tak přibalil cennou IM normu do svého šachového portfolia. Ani český reprezentant Jirka Bouška nezůstal v koutě – i když uzavřel turnaj na deváté příčce, může se pochlubit výkonem 2376, ziskem 52 Elo bodů a nově i titulem FIDE Mistra. Gratulujeme, Jirko! Patříš mezi velké české talenty a doufáme, že tě tenhle úspěch nakopne k dalším metám.

Šachy v kavárně – návrat do starých dobrých časů?

Turnaj v pražské kavárně Gambit jako by vystoupil z kouřem zahalených vzpomínek na časy, kdy se nehrálo jen o body, ale i o čest – a možná i o rundu kávy. Starší mistři by tu dnes marně hledali dýmku, avšak kouzlo kavárenské šachové tradice zůstalo: v útulném interiéru, mezi espressovými stroji, se tiše probíraly tahy, jež by udělaly radost i našim šachovým prarodičům. Jenže při tom všem se nedala přehlédnout jedna otázka: Proč některé partie skončily dřív, než barista stihl dopěnit mléko na cappuccino?

Konečná tabulka po 9 kolech

Poř.JménoRtgFED12345678910Body
1FMSHAGBAZYAN, Taron2439UKR*½10½½½11½5,5
2FMKAROLCZUK, Iwo2353POL½*01½½½½115,5
3IMLEVIN, Guy2450ISR01*1½½½0½15
4IMWACHINGER, Nikolas2453GER100*½½½1½15
5GMNASUTA, Grzegorz2514POL½½½½*½½½½½4,5
GMCVEK, Robert2437CZE½½½½½*½½½½4,5
GMRASIK, Vitezslav2421CZE½½½½½½*½½½4,5
8FMPROKOFIEV, Valentyn2423UKR0½10½½½*½14,5
9BOUSKA, Jiri2267CZE00½½½½½½*14
10FMARIAS GAVIRIA, Mario Alexis2284PER½000½½½00*2

Remízový labyrint: 75 smírů versus 15 tvrdých bojů

Z 45 partií skončilo 30 remízou ( opravil jsem  můj špatný výpočet, kdy jsem napsal 90 partií skončilo 75 remízou), což se může zdát jako šachový paradox – turnaj nazvaný „Gambit“, kde se až tak moc nehrálo. 

Krásná myšlenka, ale kam dál?

Možná je to o výběru hráčů. Možná o cenovém fondu, který by je motivoval k větší bojovnosti. A možná také o smyslu takových turnajů, které v jiném světle ztrácejí význam. Uhrát si normu za každou cenu? Odremizovat co nejvíc partií a jet domů? Nevím. Tomu příliš nerozumím. Kde je sportovní duch? Ta snaha ukázat, kdo je lepší? Kde je dravost? Jsou šachy ještě sport, nebo už jen setkání lidí a memorování teorie? Jde jen o to dosáhnout titulu, i když chybí srdce?

Původně jsem si říkal, že je skvělé, když se v Praze uskuteční další turnaj. Teď se ale ptám, jestli to mělo smysl. Oceňuji bojovnost, odvahu a miluji šachy pro jejich každodenní tajemství. Bohužel většina partií, které se v Praze hrály, končila do dvacátého tahu – a já nevím, co k tomu říct.

Je to, jako by ve fotbale hrála Sparta proti Slavii a hráči by devadesát minut stáli na místě. Po zápase si jen podali ruce a spokojeně odešli. Ve fotbale by to bylo nemyslitelné, protože fanoušci přijdou na stadion s vidinou krásných akcí, napětí a hry, kterou milují. Škoda, že v šachách je to často jiné.

Naše stadiony jsou na internetu. Můžeme fandit, podporovat a prožívat zápasy třeba u obrazovek. Někdy ale není komu a čemu fandit – a to považuji za velkou, opravdu velkou škodu. Šachy jsou krásná hra a zaslouží si mnohem víc, než občasné rychlé remízy bez skutečného boje.

A přece věřím, že i v dnešní uspěchané době se najdou hráči, kteří do partie vloží srdce a odvahu. Snad brzy zafouká čerstvý vítr do šachového světa a dočkáme se turnajů, v nichž ožije dávná touha vítězit díky kreativitě, boji a risku. Vždyť šachy mohou být víc než pouhá teorie – jsou dobrodružstvím, které si zaslouží potlesk diváků i úctu soupeřů.

29x 1748x Petr Koutný
Fotogalerie
Komentáře (29) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Dominika Palka
Opravdu? Měl by uspořadatel turnaje nutit hrače, křeří na svoji šachovou uroven pracují roky, platí velké peníze za cestování po turnajích, trenery a startovné, aby během turnaji o udělání normy kvůli dívakům přiliš riskovali? Protože se v historii šachu rozehralo málo nadherných partii, na které se můžeme podívat, analizovat, okomentovat? Šachy miluji. Taký mě nebaví sledovat rychlé remizy. Ale šachy nejsou divadlo, i když je osobně rozhodně považují taký za umění. Je to ale taký a možna především sport. A je to jenom a pouze na hračich a pravidlech FIDE, jakým způsobem si ziskají určite potvrzení svoje urovní, kterým jsou v případě šachu normy. S hrači turnaje v Gambitu jsme si po partíích dost popovidali.. Mají svůj turnajovy režím, svůj specialní přistup k tomu, jak turnaj o normy zvladnout. Něktěri třeba každy den počítají, kolik bodu by měli tento den udělat, aby maximalně zvyšít svoje šance na uhraní normy. Samozřejmě rozhodují, s kým budou tvrdě bojovat o výhru, a s kym ostražitějí se pokusí o remizu. Volný čas traví na přípravě. Pokud si kdokoliv myslí, že odremizovat ve važne partíí Roberta, Nasutu nebo Rašika, jakkoliv mírumilovných, je tak jednoduche - doporučují zkusít. Mímochodem, za většínou "bleskovych remiz" Roberta taky stojí hodiny připravy. Protože mládí chtějí hrát na vyhru. Jenomže ne za každou cenou. V OPEN turnajich a všech možnech místrovstvích si pěknych bojovných partii zahrají ještě dost. Dále: Nevím o existenci velmistra (pokud nemluvíme o připadech podvadení v šachu), který by svojí normu dostal jako vánoční dárek. To nejsou hodiny nebo měsice pracy. Jsou to roky, občas desitky let. Jako uspořadatelka turnaje jsem upřímně ráda, že aspon tu alou částkou kterou GM bere za učast, muže jich podpořit, poděkovat jim za celý ten naročny čas a stres, jaky zažili. Není moje role říkat velmistrovi jak má hrát nebo jaké vysledky má udělat. Byla by to jenom a pouze neucta k šachove autoritě. Tituly ziskaváne v takových turnajech jsou bezcenne? Dobře, tak at FIDE změní pravidla získavaní titulu. Nahodou, bezcenný titul IM bych si taký pořídíla radá, možna to brzo zkusím! Partie jsou nezajímavé pro dívaky? Nikdo nikomu nebrání stat se sponsorem velkých cen v uzavřenym turnaji. Za místa, za nejhezčí partie. Nejlepe o takove hodnotě, že se hračům vyplatí na víc těch turnaji cestovat a více riskovat. Naopak, budu extremě ráda, když takovou spolupraci někdo nabidne a určitě přispěje to šachovému vesmíru.
+2 | 14.03.2025 13:31

Petr Koutný

Reakce, že na podobných turnajích se normy rozdávají jak ve fabrice na výrobní lince je třeba reakce FIDE, která zavedla pravidlo, že minimálně jedna norma musí být z otevřeného turnaje. Já bych dokonce řekl, že by to měly být dvě normy z otevřených turnajích. Nebudu tleskat, když nemám čemu tleskat. To není výtka organizátorům, ale výtka k turnajům, kde se tituly vyrábí jak na běžícím pásu a celé to pak ztrácí smysl. Když už FIDE zasáhla, jak říkám, něco na tom bude...Ale jestli chceš titul IM, udělámti turnaj, uděláš titul IM za měsíc a titul GM taky, startovné bude 100 tis a můžeš to mít....ale oba víme, že to není správná cesta. 

Takže ti nabízím titul IM, jestli chceš uspořádám pro tebe turnaj, startovné 100 tis a máš to...

+0 | 14.03.2025 15:44

Dominika Palka
2/7 lidi udělalo u mě v turnaji normu IM, nikdo GM i kdýž byla taková možnost. Jestli je to fabrika, funguje neuvěřitelně špatně. O tleskaní nikdo neprosí. Nevidím ale duvod shazovat něco, co se podařilo, minimalně v ramcích přijatych standardu - i když upřimě myslím, že víc. Mi stačí, že každy z hraču mi osobně poděkoval za turnaj, dokonce několik z nich mi po zakončení turnaje ještě psalo. Někteří se do Gambitu vratili už večer po posledním kole. Za mě spokojenost hraču je míra toho, jestli je turnaj uspěšny. Taký nečekaná navštěva pana Jana Smejkala během turnaje ukazuje, myslím, že to co dělám za něco stojí. (Jinak pro těch kterých do zajíma, o navštěvě víc mužete přečíst na fb kavárny.) Pokud jde o tvůj nazor a nespokojenost dívaků, jsou dvě cesty. Jedna to napsat članek o zklamání z 30 remiz. Druha - okomentovat te 15 partii, ktere remizou neskončily. Nebo ty, kde remiza byla vysledkém dlouheho, těžkeho boje. Kdo se na partie opravdu podívá zjistí, že se v Gambitu doopravdy rozehralo moc zajímavých, poučných partíí. Chtít aby byly takové všechny, to jako chtít aby každa publikovana kniha stala za nobelovku. My rozhodujeme, jestli napišěme o jedné, která nobelovku opravdu dostala, nebo o 10 pruměrnych.
+1 | 14.03.2025 16:11

Petr Koutný

Dívej, když David Navara hraje tužku, jako fanoušek to napíšu. Píšu, co cítím. Jsem fanoušek, který má rád šachy. Nechci psát, kolik bylo partií do 20 tahu, nechci to rozebírat. Jestli chceš, rozeberu kolik partií skončilo do 20 tahu, do 30 tahu a do 40 tahu, ale to opravdu nechci a nemám na to čas a chuť. Organizátor neovlivní partie a ani bojovnost hráčů, ale i on by měl být trošku upřímný, aspoň k sobě. Třeba to je dobrá cesta k dalším turnajům. Třeba Sofijské pravidla, nebo cenový fond, který bude motivovat bojovat, třeba odměna za výhru....je tolik možností, ale všechny začínají u otevřených očích. 

Napsal jsem svůj názor a i kdyby přišel do kavárny Miloš Zeman, je mi to opravdu jedno. Ale jestli chceš, napíšu, že to byl kosmický světový turnaj, teda když ti nebude vadit lež. Hele, je to můj názor. Je to názor fanouška, šachisty a člověka, který sleduje měsíčně stovky turnajů. Ber, nebo neber. Klidně napíšu, že MČR je nuda a béčkový turnaj, když tomu tak bude a bylo tomu tak. Klidně napíšu, že Ding Liren byl nejslabším mistrem světa tohoto století a stále to bude můj názor, stejně když napíšu, že toto nebylo to pravé šachové žrádlo a jestli bylo, pak mírně po záruce.....Díky za respekt mému názoru.  

+0 | 14.03.2025 16:25

Rio
Šachisti jednoducho nemajú záujem o divákov. Keby mali tak by organizátori urobili nejaké opatrenia. Za remízu iba tretina bodu, nepovoliť remízy pod 40 ťahov a pod. Príkladom nám môžu byť Japonci, ktorí radikálne zmenili v 17. storočí pravidlá šachu aby boli atraktívne a bez remíz alebo Kórejci, ktorí zaviedli zmenu nedávno v 20. storočí. Urobili to kvôli tomu aby si udržali divákov, pretože vedeli, že ich potrebujú.
+0 | 14.03.2025 13:03

Petr Koutný

Naprostý souhlas. Je škoda, že o diváky tady nejde. 

+0 | 14.03.2025 15:53

RW

Já hluboce nesouhlasím se snahou dohnat za každou cenu partii do nějakého resultativního stavu. Myslím, že jsou turnaje různého typu. Kdo touží po krvavé řeži, tak ať sleduje jen openy, tam asi žádný GM si nedovolí 9x remis. Toto byl evidentně turnaj na pohodu - kavárnička, pokec, lehká zábava se šachy. A to je také způsob, jak si ty šachy užívat. A já to vítám.

A ano, kdybych se turnaje zúčastnil třeba já, tak by určitě přibylo 9 neremízových výsledků. Jen by to asi nemělo žádný smysl.

+2 | 14.03.2025 15:34

honzales77

Naprosto souhlasím. Sledování šachových turnajů není pro každého, protože spousta lidí nemá tolik času kvůli práci, rodině a dalším povinnostem. Po partiích si za chvíli nikdo nevzpomene, protože turnaj je dělaný především pro účastníky, nikoliv pro diváky. Na tomto turnaji mě nejvíce zaujala jeho uvolněná atmosféra - jako kavárnička, kde se lidé scházejí, aby si zahráli šachy, povídali si a užívali si lehkou zábavu.Teda jesti to tak bylo,nevím?!

+0 | 14.03.2025 15:43

Carlos

Já osobně jsem byl turnajem zklamán, protože většina partií byla brzy remízová bez snahy vyhrát.

K větší bojovnosti by přispěl motivační systém bodování jako v jiných sportech (výhra za 3 body, remíza bod a prohra 0), který se osvědčil. Ve větší míře se hraje útočně a ubylo nudných remíz, což oceňují i diváci.

+1 | 14.03.2025 11:41

Rubinus

Tak hlavní byly asi normy.

+0 | 14.03.2025 11:43

Petr Koutný

Normy za každou cenu? Možná díky takovým turnajům je právě titul FM, IM a často i GM úplně bezcenný. 

+0 | 14.03.2025 12:05

Rubinus

Tak úplně bezcenný asi není. Ale když se dá najít GM s ELO nižším, než mám já... Potíž vidím v tom, že jsou doživotní. Pak se nám to množí skoro jako králíci v Austrálii. Kdyby se to muselo potvrdit alespoň jednou tak za tři čtyři roky, jako to svého času bylo u našich VT, pak by to dávalo lepší obrázek. Jen by se musel vymyslet nějaký titul pro takového "propadlého" velmistra.

+0 | 14.03.2025 13:23

Cnc-profi
Dlhodobo tu kritizujem superrýchle remízy, či už v českej extralige alebo na takýchto turnajikoch. To fakt Robert z 9 partií odohrá iba jednu partiu nad 20 tahov? Pre mňa dehonestacia šachu. Snáď sa aspoň vypil bar a dobre sa zabavili :-) tak zase za 300 či 500 eurové vstupné sa to oplatilo
+0 | 14.03.2025 09:02

Kamil M.
Podľa mňa nie je to možno strata času mať ešte také remízy. Strata času je skôr tá, že všetko vyžaduje veľkú prípravu. Logicky nesmieš byť na tom výrazne horšie ako súper, lebo ten remízu neprijme potom, keď si v horšej pozícii a aj to je skvelé vedieť ako na to. Hoci priznám sa, že ja nerozumiem tomu veľmi. Príprava na jednu partiu 2-3 hodiny (možno aj viac) a partia je sotva 60-90 minút... :) A je koniec... Celkovo strata času 8 hodín denne zabitých úplne a výsledok nie je moc pôsobivý no... Čiže sumár strata času zhruba 36 hodín no a to je už dosť veľa (koľko 40 minútových videí by sa dalo nakrútiť za ten čas?)... :D Nevadí. Verím, že veľmajster Robert Cvek si vyberie nabudúce taký turnaj, kde to aj rozbalí opäť... Ukáže to najlepšie, čo je v ňom.
+0 | 14.03.2025 09:31

Cnc-profi
6 či 8 ťahové remízy? Nepochopim. Veď keď nechcem hrať, serem na to, nehrám. Šachy su boj, vzrušenie, taktika, stratégia, súboj myslí. Dohodnúť si párťahové remízy je pre mňa pohrebisko šachu.
+0 | 14.03.2025 10:11

Kamil M.
Ty možno nepochopíš, lebo nie si žiadny veľmajster. Každý vie, kto robil šachy na takej úrovni tak vie, že nie vždy sa dá. Niekedy bojovať je nezmysel. V konečnom dôsledku záleží vždy na ambíciách daného hráča, že aký si určí cieľ a či splní ho potom. :) Niekedy závisí to aj od zdravotného stavu, únavy, systému turnaja a tak. Dvojkolá sú už dosť náročné na takej úrovni, hoci podmienky sú rovnaké pre každého.
+0 | 14.03.2025 11:30

Kamil M.
Ku článku nevadí. :) Nabudúce bude to určite lepšie. Osobne páčili sa mi aj niektoré kratšie remízy. Napr. veľmajster Robert Cvek okomentoval niečo zo svojich partií pre podporovateľov a bolo to celkom super. Nenudil som sa pri tom... Miestami bolo to aj veľmi zaujímavé...
+0 | 14.03.2025 08:23

Petr Koutný

Já jsem stará škola. Miluji bojvnost, miluji překvapení, tahy, kterým nerozumím a mám rád, když mě partie baví. Pro mě je dobrá partie něco jako dobrá kniha. Když se k ní rád vrátím, přehraju si jí znovu a znovu a nabíjí mě energii. Tak, to jsem tady opravdu nenašel. Ale třeba někdo jiný byl nadšený a zažíval pocity nirvány, neberu mu to. 

+0 | 14.03.2025 08:29

Kamil M.
Tak každý má rád, keď sa bojuje, ale nedá sa čakať, že bude každá bojovná partia na turnaji. Pán boh zaplať aj za tých 33% rezultátov. To nie je až tak zle, ale mohlo byť aj lepšie, či horšie. Mne sa páčia rôzne partie. Osobne nemám nič proti aj zaujímavým remízam, ale víťazné partie sú vždy tá správna cesta... Hoci sa sekne občas niekto...
+0 | 14.03.2025 09:36

Alda63

Dobrý den, nějak nemohu najít 90 partií.

Údajů v tabulce je 90. Jedna partie to jsou 2 zápisy v tabulce.

Podle rozpisu se hrálo 9 kol a v každém kole 5 partií.

Vychází mi 45. Varianty moc počítat neumím, ale partie ano.

+0 | 14.03.2025 07:23

Petr Koutný
Deset lidí devět kol každý devět partií, tedy desetkrát devět... Mám to špatně?
+0 | 14.03.2025 07:26

Kamil M.
Asi áno je to zle, keďže hrajú vždy 2 hráči spolu, čiže 10 hráči odohrajú každé kolo len 5 partii. Čiže 5*9 kôl = 45 partii. To je skutočne správny počet...
+0 | 14.03.2025 07:37

Petr Koutný

Tak já t špatně násobil, omlouvám se a opravím

+0 | 14.03.2025 07:40