Memoriál Magnuse Carlsena

27.04.2015 10:34 | Memoriál Vugara Gašimova 2015

Teprve podruhé se v Shamkiru zakončil Memoriál Vugara Gašimova. Podruhé skončil vítězstvím Magnuse Carlsena, podruhé své soupeře předběhnul o celý bod. A co se stalo dvakrát, to se určitě musí stát i potřetí.

Nutno podotknout, že turnajová situace před letošním posledním kolem byla výrazně odlišná od roku minulého. V dvoukolovém turnaji o šesti hráčích jej teprve výhra s Fabianem Caruanou, s nímž dělil první místo, vynesla na nejvyšší příčku. Letos měl situaci podstatně jednodušší – ohrožoval jej jedině Anand, který měl ale černé figury s Caruanou.

Dominantní postavení je vidět nejen na šachovnici (zdroj: oficiální fotogalerie)

Carlsen vedl bílé figury proti outsiderovi Mamedovovi, nebezpečí prohry bylo malé. Z Raufa Mamedova po většinu turnaje sálalo odhodlání všechno zremizovat – což se mu také málem podařilo, avšak na mistra světa (a na Wesleyho So) byl krátký. Nakonec může být se svým výsledkem spokojen, ačkoliv obsadil až poslední příčku. Není to zrovna hrdinský přístup, ale co máte dělat, když hrajete turnaj s devíti borci, kteří vás (při vší úctě) šachově o hlavu převyšují. Památný výkon Sergeje Karjakina, který minule zremizoval všech svých 10 partií, se tedy neopakoval.

-
. kolo -

Docela rychle se vyčerpali jen Mamedyarov a Adams. Adams nesmlouvavě vystavěl ocelový dámský gambit a po krátké zápletce partii dovedl do logického opakování tahů. Od turnaje nejspíše oba očekávali víc. Podstatně déle trval souboj o medailové příčky Caruana vs. Anand. Dělostřelecká strategie Fabiana Caruany – za celou partii se dostal přes svou polovinu šachovnice jen 4x – se naprosto minula účinkem a Anand nemusel řešit žádný velký problém. Uhájil tak samostatné druhé místo a na Caruanu zbylo dělené místo třetí.

Viši Anand (zdroj: oficiální fotogalerie)

Anish Giri intenzivně dřel Vladimíra Kramnika z kůže, ten ji ale po vyčerpávajícím boji nakonec se štěstím uhájil. Bídné umístění v polovině tabulky určitě nebyl předturnajový ideál, ale tři porážky v jednom turnaji jsou na Kramnika příliš.

-
. kolo -
Pod krkem svého soupeře, Wesleyho So, chytil také Maxime Vachier-Lagrave, ale Francouzova nepřesnost a Američanova (nebo Filipíncova?) vynalézavá obrana nakonec dokázaly odvrátit katastrofu. Nemastný neslaný Vachierův výkon (stejně jako Giri a Mamedov bez jediné výhry) mu přisoudil předposlední příčku, So získal pomyslnou bronzovou medaili. Přes slabšího "Bergra" (Sonnenborn-Bergrovo pomocné hodnocení) měl větší počet výher (nebo proher, jak je libo) než Caruana.

-
. kolo -

Na mohutný nástup v úvodu turnaje (3,5/4) nedokázal Wesley So navázat, a tak je Carlsen naprostým suverénem. Performance skoro 3000 bodů a celý turnajový bod náskoku je velmi přesvědčivý výkon, navíc partie hrál lehce, silně a přesně. Nepovšimnut nesmí zůstat ani výkon postaršího pána Višiho Ananda, perfo 2892 jej vyneslo na rating listu zpět přes metu 2800 elo bodů, vytáhnul pár efektních teoretických novinek, energických útoků a ukázal, že když zrovna nehraje s Magnusem Carlsenem o titul mistra světa, dokáže hrát neobyčejně dobře. Kdopak asi vyhraje turnaj kandidátů?


text a komentář: IM Tadeáš Kriebel


Memoriál Vugara Gašimov 2015 - konečná tabulkacat. XXI (2774)

1234567890Body
1.Carlsen, MagnusNOR2863*½1½11½1½172984
2.Anand, ViswanathanIND2791½*½1½1½½1½62897
3.Caruana, FabianoITA28020½*11½½½½½52814
4.So, WesleyUSA2788½00*½½1½1152815
5.Kramnik, VladimirRUS27830½0½*0½11½42730
6.Mamedyarov, ShakhriyarAZE275600½½1*½½½½42733
7.Giri, AnishNED2790½½½0½½*½0½2692
8.Vachier-Lagrave, MaximeFRA27650½½½0½½*½½2695
9.Adams, MichaelENG2745½0½00½1½*½2697
10.Mamedov, RaufAZE26580½½0½½½½½*2707



-
. kolo -
28x 5971x
Fotogalerie
Komentáře (28) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Morphynista

Několik aktualit ze světa :

1) Na zasedání Prezidentské rady Fide bylo schváleno uspořádání MS v rapidu a bleskovkách v Berlíně od 9.do 15.10.2015. Na zážitek ze hry největších mistrů nemusíme jezdit do Londýna, ale máme to podstatně blíž, snad se kvalifikuje i David Navara. Termín bohužel koliduje z řadou jiných akcí, četl jsem, že Nakamura a So hrají ve stejné době v Las Vegas, asi je neuvidíme.

2) Byla schválena i místa pořádání MS juniorských kategorií. V roce 2017 bude kategorii U 20 hostit Itálie, mládežníci budou rozděleni na mladší a starší kategorii a rozdělí se o ně Uruguay a Brazílie.

3) Další případ podvádění hlásí Indie. Devatenáctiletý hráč jménem Dhruv Kakkar, Elo na úrovni asi 1500, si vedl překvapivě dobře na turnaji v Dillí. Porazil tu dva hráče nad 2100 a v další partii hrál v GM Thipsayem, sice veteránem, ale stále ještě přes 2400. I tady stál na výhru, ale velmistrovi bylo jeho chování i styl hry podezřelé a požádal rozhodčího o důkladnou kontrolu. Při ní se našly dva mobily schované v botách a přijímací zařízení, ukryté v uchu, jejichž pomocí dostával Kakkar nápovědu od svého komplice, který seděl doma u počítače. Podvodník se přiznal, byl vyloučen a čeká ho zasloužený trest...

 

+0 /-0 | 30.04.2015 02:51

Pavel Ch

Tušil jsem, že Tea Pack špatně pochopí můj příspěvek.

Nepsal jsem o generačním rozdílu, to je na delší článek, a velmi složité a bude tisíc různých názorů odborníků.

Psal jsem Vám reakci na Vaši větu (kurzívou u mne CtrlC 18:34),

že toto Vaše zjištění nemá relavantní hodnotu.

Protože byste musel porovnat s analýzami dnešních mistrů, kteří analyzovali své partie bez mašinky (což, mám obavu, neexistuje).

Ještě jednou, abyste nemuseli hledat:

t.p.: Sám si přehrávám (s pomocí UCI) staré partie s dobovým komentářem a velmi často je to jinak,než se tehdy velmistři domnívali. p.ch. dodává: Souhlas a tipuji, že stejně  jako dnešní mistři u analýzy bez pomoci enginů.

+0 /-0 | 28.04.2015 10:18

strelec

re Morphynista: Díky za doplnění. To už bude těžko někdo překonávat.

+0 /-0 | 28.04.2015 10:07

Morphynista
Ale postoupil, a nejen padesátník, ale senior. Vasilij Smyslov postoupil ve svých 63 letech do finále zápasu kandidátů v roce 1984. Tam byl proti jednadvacetletému Kasparovovi bez šance, ale stejně to byl fantastický výkon.
+0 /-0 | 28.04.2015 09:33

strelec

ad Buefalos: to jste ale zašel do velkého dávnověku. Po  Botvinnikovi byl (alespoň v tom starém, klasickém systému) starší  pouze Korčnoj. Od doby Kasparova tuším žádný padesátník do závěrečných bojů MS nezasáhl. 

 

 
+0 /-0 | 28.04.2015 08:53

Bucefalos

Kasparov tento měsíc oslavil 52 let. Botvinnikovi bylo rovněž 52 když obhajoval svůj titul proti Tigranu Petrosjanovi. Korčnému bylo roku 1981 50 let, když si vybojoval právo vyzvat mistra světa k zápasu. Laskerovi bylo 53 let, když obhajoval titul proti Capablancovi. Aljechinovi bylo 54 let, když mu titul mistra světa vzala až smrt. Wilhelm Steinitz přišel o svůj titul ve věku 58 let. 

Z toho je možné odvodit závěr, že šachy se dají hrát na špičkové úrovni do poměrně vysokého věku (v poměru k jiným disciplínám) Kasparov si drží i nadále vysokou úroveň hry. Je mi zatěžko uvěřit, že Magnus by Shorta porazil stejným nebo i větším rozdílem jako teď Kasparov. Jejich vzájemný duel by se mohl stát jednou z nejsledovanějších událostí šachové historie...

+0 /-0 | 27.04.2015 23:04

Poutnik

Kalendovský: samozřejmě souhlas. Nadpis článku mě udivil okamžitě. Možná by uvedl v úžas i Carlsena :-)

+0 /-0 | 27.04.2015 22:25

jaroslavsysel
@Tea Pack: jedu do Londyna na London Chess Classic, protoze i kdyby nehral, tak to musi byt zazitek... Predpokladam, ze tam bude i nejaky turnaj pro slabcaky a jak doplnuje muj znamy - v dobytcaku:) Potreboval bych nejakeho partaka, kdy manzelky nechame doma. Vzdy si naplanuji napr. Wijk a manzelka me nakonec presvedci, ze je blbost tam jezdit sam a nakonec jsem vzdy doma. Pokud by nekdo jel, tak mi napiste na jaroslavsysel@gmail.com. Predpokladana cena zimni dovolene i s letenkou -15-20 tis. Kc. A muzea v Londyne jsou zadarmo!
+0 /-0 | 27.04.2015 22:03

Tea Pack

jaroslavsysel: To by bylo něco, velkej Garry opět v ostré  akci. Fandil bych jak blázen! A střípek ze sci-fi pohádky by se naplnil.

+0 /-0 | 27.04.2015 21:17

Tea Pack

pesec: Máš somozřejmě pravdu. Dnešní elita a dokonce i já (ZMB výraz- slabčák) máme skoro stejné podmínky pro studium a jde jen o to ,kdo kolik "dřiny,píle,krve a odříkání"  do toho kdo vloží. Tenkrát nebyla literatura ,ani protihráči k trénování o to víc si starých mistrů cením. např.Gioacchino Greco ( 1600-1634)

+0 /-0 | 27.04.2015 21:01

jaroslavsysel
@ Jan Kalendovsky: souhlas, ze titulek je zavadejici...clovek by si po pulrocnim koma, kdyby se probudil a precetl nadpis, mohl myslet, ze MC umrel @ Tea Pack: myslim, ze potrebna suma zlataku je jiz k dispozici / v patek Kasparov oznamil vznik tzv. grand prix serie (Norway Chess v cervnu, Sinqufield cup v rijnu a London Chess Classic) s dotaci 1 mil dolaru! Bude vzdy hrat prvnich 9 hracu v zebricku a 1 misto na vsech trech turnajich bude prideleno na divokou kartu. Bylo napadne, jak Kasparov stale rikal,ze klasicky sach jiz neni pro neho a proto vyvozuji, ze napr. na finale v Londyne bude hrat....PS proc by to delal pro ostatni hrace a urcite ho svrbi ruce
+0 /-0 | 27.04.2015 20:59

pesec

Spravedlivě by se to dalo posoudit pokud by se MC narodil v době Paula Morphyho a dalších, kde by neměl o moderním šachu ani ponětí, případně opačně a to se nikdo z nás s největší pravděpodobností nedozví. Dnes je dnes :-)

+0 /-0 | 27.04.2015 20:35

Tea Pack

Poutník: Tak zrovna Paul Morphy,Frank Marshall nebo Ruy Lopez či André Danican Phillidor  by si  proti MC ani neškrtli. Teorie jejich doby byla o gambitech všeho druhu,obětech a prudkém útoku na krále. (opět sci-fi pohádka: Jak by se asi rozčilovali nad z jejich pohledu bezvýznamného tahu pěcha,ktrerej nic nanapadá ,nejistí a neblokuje. Byli zvýklí jít přímo na věc a v tehdejší neporovnatelné konkurenci snadno výtězili v nějákém ohňostroji obětí ,trapů,léček a výměn. Myslím,že dnešní styl by jim tuze nechutnal a brzo by v partii ztratili nit. To ovšem nic nemění na tom,že tento druh pojetí šachu mám moc rád. Samozřejmě nechci ani náhodou jejich hru znevažovat, uvažuji o dnešní špičce,mne a spoustu jiných by rozcupovali na padrť.

+0 /-0 | 27.04.2015 19:58

pesec

Dokud se počítač nenaučí chodit a přihlásit se do turnaje tak se není čeho bát :-)

+0 /-0 | 27.04.2015 19:46

Jan Kalendovský

Titulek je poněkud matoucí. Správně by mělo snad být něco jako Memoriál (...) pro Magnuse Carlsena. Znám totiž jediného člověka na světě, který svůj memoriál vyhrál. Ale on dost dobře nevěděl, co to slovo znamená, tak s pojmenováním memoriálu jeho jménem souhlasil. Zdá se však, že by se to dnes mohlo stát častěji.

+0 /-0 | 27.04.2015 19:46

capjar

Zajímavá diskuse a taková hezká sci-fi pohádka o generačním souboji starých šachových mistrů a současných velmistrů aneb na každém šprochu může býti pravdy trochu. Bohužel je to jen - kdyby ... smiley 

+0 /-0 | 27.04.2015 19:29

Kharty

Dokud budou lidé omezení tím, že jsou lidé, tak to ty počítače zas tak vraždit nebudou cheekysmiley

+0 /-0 | 27.04.2015 19:27

Poutnik

Počítače ovšem hru neskutečně kazí. Jednou šachy zahubí. Počítače jsou mocná zbraň zejména v ruchách komentátorů a pisálků různých článků, protože jim rozkryjí partie, kterým by jinak vůbec nerozuměli a pak ti, kteří nemají sebereflexi píší ve smyslu "tohle je opravdu pochybný plán, já bych spíše doporučil ...". Jenže to sesmolí až doma s PC. Kdyby seděl za deskou tak prohraje ve třiceti tazích jedno za kterou stranu.  Staří mistři ala Murphy by byli uplně v pohodě plnohodnotní soupeři dnešním mistrům světa, protože byli chytří a velmi rychle by se novým trendům přizpůsobili a pochopili je. 

+0 /-0 | 27.04.2015 19:15

Tea Pack

Další faktor posunu šachu díky PC je,že si současníci vypracují strom variant zahájení takovým způsobem,že by velmistři doby předpočítačové pravděpodobně často prohrávali už v zahájení a střední hře,protože by asi těžko mohli vědět o jemnostech pozice,kterou jim v domácí přípravě  odhalil  stroj. Vždyť i sympaťák GM Marek Vokáč při komentářích přiznává,že se v jeho době některé dnes zahrané tahy považovaly za méněcené,nebo  dokonce nekorektní,ale že už se to "černí naučili hrát"

A opět Magnusova "mačkací" koncovka,kde by spousta hráčů naprosto spokojeně a bez výčitek půlila,jenže MC to dokáže i díky své fyzické kondici a psychické přípravě  přetavit v bod.

+0 /-0 | 27.04.2015 19:14

Tea Pack

Pavel CH: Právě Magnus (nebo Caruana)je svým pojetím hry  tím zástupcem tzv. "počítačových" /"nelidských tahů", kterým kolikrát nerozumí ani live komentátoři( z mého pohledu síly značné),kteří se snaží alespoň trochu  hru současných super GM přiblížit široké vřejnosti. A těch "red" tahů vyrobí MC minimum,což vede  právě k psychické nevýhodě jeho protivníků,kteří to samozřejmě moc dobře vědí a jak už zde někdo psal,možná mají až přehnanej respekt,což je asi i dost svazuje ,protože se asi domnívají,že to bude asi nějákej trik a ne třeba menší zaváhání v propočtu nebo taktice ,speciálně když má hra přejít do koncovky,kde je MC zatím nejsilnější.

+0 /-0 | 27.04.2015 18:56

Pavel Ch

Sám si přehrávám (s pomocí UCI) staré partie s dobovým komentářem a velmi často je to jinak,než se tehdy velmistři domnívali.

Re Tea Pack.

To určitě máte pravdu, ale jaksi úplně irelevantní Vaše zjištění k diskusi o posunu šachu.

Seberte dnešním mistrům před analýzou vlastní partie mašinku (jako neměli staří mistři) a nasekají tam možná více chyb.

+0 /-0 | 27.04.2015 18:34

Tea Pack

JHK, myslím že ne, to by asi neztratil titul mistra světa. Sice Shorta rozložil na molekuly,ale ani on už není co bejval a navíc byl údajně fyzicky indisponován. Jinak sci-fi myšlenky jak by asi dopadly konfrontace šachových legend napříč časem by mne taky zajímajíly. Romantici by si asi hlavy ukroutili,kdyby jim MC předvedl svoji těžkotonážní lisovnu a nekompromisně trestal jejich nekorektní "hurá" útoky(možná by byl obviněn i z magiesmiley). Epocha kdy do šachu vstoupila "křemíková analýza" šach posunula na jinej level (Kasparov by mohl vyprávět). Sám si přehrávám (s pomocí UCI) staré partie s dobovým komentářem a velmi často je to jinak,než se tehdy velmistři domnívali. Určitě by byl zajímavý souboj Fishera  s Kasparovem,Capablancou a Carlsenem nebo Ánandem, každý na vrcholu svých sil. (u Magnuse ještě ani netušíme kde bude mít špičku,stále se zlepšuje a hodlá v tom pokračovat.Zcela jistě nějáká ta krize a propad přijde,ale tam by mu mohl jít zase příkladem právě Vishi.) Vůbec bych se nezlobil, kdyby se našel nějákej mecenáš/filantrop/ fanda šachu, kterej by vytáhl potřebnou sumu zlaťáků a zápas Carlsen vs. Kasparov uspořádal. Je tu ale menší problém, Garryho ego nerado prohrává a tak by do toho asi nešel a já bych se mu ani nedivil.

+0 /-0 | 27.04.2015 18:18

JHK

Carlsen suverenní :) Má štěstí, že už nehraje Kasparov, ve formě je stále, tak by možná i teď byl na úrovni Carlsena :) možná před ním..

+0 /-0 | 27.04.2015 17:06

nvmea
před 9 lety získala Čína stříbro na Olympiádě, individuálně je však jejich soupiska nepochybně nyní mnohem silnější a širší. Ještě předtím obvykle výsledky okolo první desítky ačkoli nasazení mnohem níže.
+0 /-0 | 27.04.2015 16:24

pesec

Viši pěkně, je vidět, ze duchem je stále mladík a jeho bojovnost v tomto turnaji by si mohla vzít za příklad většina hráčů. Na Wie Yi jsem taky zvědavý, Čína jde celkově dost nahoru, dle mého názoru díky neporazitelným šachovým programům a zarputilosti čínanů učit se. Ono kdo měl možnost před 20 lety trénovat se soupeřem, který má přes 3000 elo? Má někdo nějakou statistiku jak na tom byla Čína před 10-20 lety?

+0 /-0 | 27.04.2015 16:01

exot

Anand už se zjevně nestresuje ze ztráty či obhajoby titulu mistra světa, a nutno říct, že na něj zatím mladíci cenící zuby nemají. Momentálně jasná světová dvojka. Carlsen, to je jiná kategorie, "mythical beast". :-)

+0 /-0 | 27.04.2015 14:16

Carlos

Gratulace Magnusovi za dobrý výkon yes a pochvala Tadeášovi za hezké kometáře shaking hands

+0 /-0 | 27.04.2015 13:04

jaroslavsysel
Nechci trolovat, ale vite, ze islamsky stat povoluje hrat sachy? Napr. stolni fotbalek je take mozne hrat, ale jen s urezanymi hlavickami:) Nesmi totiz vyjadrovat modlarstvi, ale islamsky stat nevi, ze sachisti normalne s figurkami v duchu mluvi...Osobne se vzdy modlim zejmena k volnemu pesci:)) A MC je nejlepsi! Pockejte ale na Wie Yi!!! Ten ho bude porazet, ale do te doby (tipuji 5 let) proste na neho nikdo nema...
+0 /-0 | 27.04.2015 12:44