Libo-li se učiti střelcem a jezdcem matiti?

22.05.2020 10:16 | Trénink

Já vím, je to jen otravná technikálie, která přijde párkrát za život, a když to neumí mistryně světa, tak proč byste se to měli učit vy. Jenže stojí to půl bodu, a přijde to určitě v ten nejméně vhodný okamžik. Přitom to zvládnete za pár minut.

Byl to věru smutný pohled na online z letošního GP FIDE žen v Ženevě, když ve 4. kole mistrně světa Ushenina v partii s Giryou s tímto materiálem marně pronásledovala černého krále až do 129 tahu, kdy zakročila pravidla a rozhodčí. Pro mistryni světa je to jistě ostuda, nicméně je vidět, že i bez této znalosti je možno se šampiónkou stát.  Anna Ushenina se to již určitě naučila, protože příště by to mohlo přijít třeba při obhajobě titulu.

Co čert nechtěl, hned je tu další čerstvý příklad, na právě probíhajícím Mitropa cupu žen se s tímto materiálem nepodařilo vystrojit mat černé v partii Kiolbasa - Juhász. V soutěži družstev to bolí dvojnásob a zoufalý kapitán si rve vlasy.

Není to tak dávno, kdy několik ročníků pardubického openu postihla menší epidemie této koncovky, a možná by vás překvapilo, kolik zvláště mladých velmistrů předvedlo, že na studium této koncovky jim při hlubokých analýzách zahájení nezbyl čas. Tehdy jsem si pro trénink naší mládeže připravil krátkou přednášku, a kdyby mistryně světa tehdy jezdila na naše tréninkové tábory, mohla mít v Ženevě o půl bodu více.

Toto matové vedení je především testem souhry tří matujících figur, školou souhry střelce a jezdce. Prohlédněte si pečlivě následující dva diagramy. Když si z celého textu odnesete jen toto, jeho účel byl téměř splněn.

                        Diagram 1                                                                   Diagram 2


Bez králů se chvíli obejdeme. Zeleně vybarvenými čtverci jsou proložena pole, které v těchto postaveních kontrolují obě bílé figury. Obě figury se v tomto rozestavení skvěle doplňují, na prvním diagramu vznikly hráze od c6 po g5 a od c2 po g3. Ty jsou pro černého krále neprostupné. Povodeň by se sice mohla prodrat skulinkami b4, c3, c5, h5 nebo h3 do citlivého prostoru 4. řady, ale pokud se bude přibližovat, stačí vám jeden jediný tah střelcem (Sf4-d6, případně Sf4-d2), hráze se přemístí z podoby diagramu 1 do podoby diagramu 2, a povodeň se musí vydat na novou dlouhou a beznadějnou cestu. Mezitím má bílý král spoustu času účinně podpořit své figury. Vybaveni tímto poznatkem velmi snadno zaženete černého krále k libovolnému okraji šachovnice.
 Druhou nutnou vědomostí jsou matové obrazce, kterými útočící figury disponují. Není pochyb o tom, že bude nezbytná pomoc okraje šachovnice, a pokud není obránce raněn slepotou, bude potřeba krále zahnat do nějakého rohu, kde má nejméně volného prostoru. Tuhle informaci ostatně asi někdy slyšel každý - Krále je nutno zahnat do rohu barvy střelce. Spíše kvůli metodice na následujících dvou diagramech ukazuji matové obrazce v rohu opačném.

                       Diagram 3                                                                   Diagram 4


A proč to? Docela pěkné maty. Zamyslete se ovšem nad tím, jaké asi musely být poslední předcházející tahy černého krále. Na diagramu 3 vylezl z kouta h8, jenže o tah dříve do něho naopak musel zcela dobrovolně vlézt. Dobrá, možná tam něco musel sebrat, ale jinak se jedná spíše o samomat než mat. Na diagramu 4 je to ještě křiklavější, po šachu od střelce musel král z g8 ustoupit na h8, a to vám žádný slušně vychovaný král neudělá, to mi věřte.
Mat v rohu barvy střelce je jediný, který je možno vynutit. Kulisy mají celkem jednoduchou podobu: útočníkův král bude hlídat cestu do prostoru nejlépe z jezdcového sloupce (tj. b6 nebo g3), matovou akci zahájí jezdec, který dá šach králi v sousedství rohového pole (b8 nebo g1), přičemž střelec současně hlídá únik z rohu, tj. pole c8 nebo f1. To jde ze dvou diagonál, a pole, ze kterého jezdec šachuje, se tomu musí přizpůsobit, aby následujícím tahem mohl střelec matit šachem z dlouhé diagonály (tj. např. Sa6 Jc6/d7, nebo Sh3 Ja6). Jde to ovšem i v opačném pořadí šachujících figur, to ale musí vyjít tempa, aby střelec z b7 šachoval krále v rohu a jezdec pak exekuci dokonal z a6 nebo c6. Když těmto matovým konstrukcím věnujete na šachovnici tak 5 minut, budou jasné i těm, která to takhle slovně napsané plete.
Kromě těchto dvou základních poznatků  má celé matové vedení již jen jedno jediné úskalí, na kterém ovšem právě většina matujících selhává. To si ovšem musíte trochu osahat, takže přistoupíme k praktickým příkladům.

Mat S+J -
?. kolo -
8
7
6
5
4
3
2
1
abcdefgh
Start positionPrevious MoveNext MoveEnd positionPlay movesStop playing
Začneme z ideální pozice pro obranu. První jde do útoku nejpomalejší figura, tedy bílý král. 1. Kd2 Ke4 ( 1... Kd4 2. Bd3 Ke5 3. Nf3+! Kf4? 4. Ke2 útoku spíše pomáhá. ) 2. Bg2+ Kd4 3. Ne2+! To by přišlo na každý tah krále. Střelec a jezdec formují svou první hráz. 3...  Kc4 4. Ke3 První roh si v této koncovce obvykle vybírá obránce, proto si tím nelamte hlavu. Postavte krále někam do centra, pak vám bude celkem jedno, do kterého rohu se obráncův král vydá. 4...  Kc5 5. Kf4 Podle tablebase sice o tah delší, ale metodika má přednost. 5...  Kc4 6. Be4! Druhá hráz je postavena. Kryje spolehlivě dolní část šachovnice, na řadě je zase útočníkův král. 6...  Kc5 7. Ke5 Kc4 ( Po 7... Kb6 je 8. Kd6?! nepřesnost prodlužující hru. Nikdy nezapomínejte, že v útoku je potřeba souhra všech figur, boj se teď hodně vzdaluje od pomalého jezdce, který hlídá momentálně bezvýznamná pole. Přivoláme ho do houfu, zase je skoro jedno kam. ( 8. Nf4! Kc5 9. Bd5 Kb4 10. Kd4 Kb5 11. Nd3 vybuduje novou hráz. ) ( 8. Nc3 Kc5 9. Bd5 Kb4 10. Kd4 Ka3 11. Nd1! Kb4 12. Bc4 také splní účel, 12... Ka5 ( 12... Ka4 13. Ne3 Ka3 14. Kc3 Ka4 15. Nc2 ) 13. Nc3 Kb4 14. Nb5 vytvoří účelnou minihráz a posune vás rovnou do druhé fáze útoku. ) ) 8. Bc2 Hráz jsme překlopili. 8...  Kc5 9. Nc3 I pomalého jezdce je dobré umístit do centra, tam se dočká podpory svého krále. 9...  Kb4 ( 9... Kc4 10. Na2 Kc5 11. Bb3 Kc6 12. Nc1 Kb5 13. Nd3 jedna hráz za druhou a prostor se stále zmenšuje. ) 10. Kd4 Ka3 ( 10... Ka5?! 11. Kc5 Ka6 12. Nb5! ( 12. Be4 Ka5 13. Nb5 Ka4 14. Bc2+ Ka5 15. Bb3 by sice tablebase nikdy nehrála, ale také to bohatě stačí. ) 12... Kb7 13. Bf5! Ka6 14. Nd6 ještě uvidíme později. ) 11. Na4 ( 11. Nd5 hru zase protáhne o 1 tah, ale k pochopení by to mohlo být jednodušší. 11... Kb2 12. Kd3 Kc1 13. Ne3 Kb2 14. Kd2 Ka3 15. Kc3 ) 11...  Ka2 ( 11... Kb4 12. Nc5 Kb5 13. Nd3 Kc6 14. Ke5! Kd7 15. Bb3 Ke8 16. Ke6! Kf8 17. Kf6 Ke8 18. Nc5 Kd8 19. Ke6 a dál si to povíme za chvíli. ) 12. Kc3 Ka3 13. Nc5 Ka2 Zde skončila první fáze koncovky. Obránce je přitisknut k okraji šachovnice, zatím ovšem v tom nesprávném rohu. Trvalo to plus mínus 13 tahů z poměrně nevýhodné pozice, to není moc. Proto si útočník může dovolit luxus nějaká tempa ztratit při nepřesném vedení honu. Jinými slovy - první fáze útoku není problém, když si uchováte souhru figur a nebudete zmatkovat, do 20 tahů byste měli obránce ke kraji šachovnice zahnat vždy. Možných postupů je spousta, a některé návyky a poučky vám pomohou, ale zvládne to každý. Konec konců, i obránce někdy pomůže. 14. Nb3! Druhá fáze útoku vždycky začíná podobným obrázkem. Jezdec odebere obránci přístup do rohového pole. 14...  Ka3 15. Bb1 Druhý základní obrázek - černý král je donucen putovat ke zhoubnému rohu. 15...  Ka4 16. Nd4 Třetí základní obrázek - jezdec se chystá odebrat obránci další pole na okraji šachovnice. 16...  Ka5 ( 16... Ka3?! je velmi neobratná obrana 17. Nb5+ Ka4 18. Kc4 Ka5 19. Kc5 Ka4 20. Bc2+ Ka5 21. Nd6 vše jen posunulo o 2 řady výše 21... Ka6 22. Ba4 Ka5 23. Bc6 Ka6 24. Bb5+ Ka7 25. Kc6 Kb8 26. Kb6 Ka8 27. Kc7 Ka7 28. Nc8+ Ka8 29. Bc6# ) 17. Kc4 Kb6 Dospěli jsme do pozice, která je třetím zásadním úskalím této koncovky. Obě následující partiové ukázly selhaly právě v tomto místě. Problém je především psychologický, ono to vypadá, že obráce prchá rychle do rohu h8 a trio bílých figur se za ním nestíhá účelně přesunout. To je ale omyl, a důkaz nepochopení souhry střelce a jezdce. Potřebujeme přece postavit jen novou hráz. Obránce má na útěk sotva 3 řady, potřebujeme jen operovat tak, aby nám zase neutekl zpět do původního rohu. Souhra jezdce a střelce je přitom velmi prostá - jezdec kryje pole jedné barvy, střelec pole druhé barvy. S podporou vlastního krále to není nic těžkého. ( 17... Ka4?! 18. Nb5 ) 18. Nb5! Čtvrtý základní obrázek, ten nejdůležitější z celé koncovky. Jezdec pokryl úniková pole c7 a d6, pro jistotu i pole a3. Černý král může projít jen přes políčka d7 nebo c8, ta si ale snadno ohlídá střelec. Ze stejné diagonály, to se přece dá i vymyslet! 18...  Kb7 ( 18... Kc6 19. Bf5! ) 19. Bf5! Kc6 20. Be6 Nějaké tempo po diagonále h3-c8. 20...  Kb6 ( 20... Kb7 21. Kc5 Ka6 22. Nd6 Ka5 23. Bd7 Ka6 24. Bb5+! už tu jednou bylo. ) 21. Bd7! Ka5 22. Nc3 Jde i ( 22. Nd6 Kb6 23. Ne8 , já se ale pokusím raději metodicky držet konstrukce svých hrází. ) 22...  Ka6 ( 22... Kb6 23. Nd5+ ) 23. Nd5! Máme tu další hráz. 23...  Ka5 24. Kc5 Ka6 25. Kb4 Postavení králů a jezdce mi teď připomnělo vedení útoku v koncovce 2 jezdců proti pěšci, ale to sem nepatří. Spolupráce krále a jezdce při vykrývání prostoru má také své typické podoby. 25...  Kb7 26. Kb5 Ka7 Končí druhá fáze koncovky. Obránce je dohnán do správného rohu, zbývá jen připravit matový obrázek. Přesun z rohu o rohu trval opět 13 tahů s jedním dramatickým momentem, tohle rychleji nepořídíte, a je dobré se v tom trošinku pocvičit. 27. Bc8! Kb8 28. Ba6 Ka7 29. Nb4! Kb8 ( 29... Ka8 30. Kb6 Kb8 31. Nc6+ Ka8 32. Bb7# ) 30. Kb6 Ka8 31. Bb7+ Kb8 32. Nc6# A je to. Trvá to zhruba 30 tahů a něco, není to tedy úplná legrace, pravidlo 50 tahů vám dává jen pár příležitostí na opravu. 1-0

 Tak ještě trochu opakování:

                       Diagram 5

 

Diagram 5 ukazuje znovu klíčové úskalí matového vedení střelcem a jezdcem. Bílý v této chvíli musí zabránit úniku černého krále k poli h8, druhému bezpečnému rohu. V této chvíli mnozí podléhají psychologickému tlaku a domnívají se, že trio jejich figur nestíhá dohnat černého krále. Pokud však správně pochopíte podstatu souhry střelce a jezdce, poměrně snadno postavíte utíkajícímu králi do cesty účinnou hrát. Souhra je založena na tom, že jezdec kryje jednu barvu polí a střelec druhou barvy, to určitě není těžké. Spolu jsou schopni vybudovat pevné překážky. Je užitečné uložit do paměti obrázek po 1.Jb5! Jezdec pokryl úniková pole d6 a c7, černému králi zbývá průchod přes pole c8 nebo d7, tato pole ale střelec pohlídá ze stejné diagonály.  Po 1...Kb7 2.Sf5! Kc6 stačí bílému tempo střelcem po diagonále h3-c8, a poté 3...Kb6 4.Sd7, tím je každý útěk černého krále zastaven, nepůjde to ani přes pole a4.

Nu a to by bylo k této koncovce všechno. Ještě se pochlubím odměnou za své trenérské úsilí. Asi za 2 roky poté, co jsem tuto koncovku začal učit, jsem to sám dostal v nějaké lize na šachovnici. Hrálo se do pádu praporku a měl jsem na to asi tak 15 sekund, ale pozice byla pro první fázi koncovky postavena příznivěji a těch zhruba 20 tahů se mi hrálo v naprosté pohodě. Takže i vám přeji mnoho zdaru.

20x 20733x Marek Vokáč
Fotogalerie
Komentáře (20) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
EmilV

Někdo tu zmínil koncovku DxV. Tak krátce, o co tam jde. Když budete hrát s člověkem, tak bude držet věž u krále, abyste mu ji nevyšachovali a vyhrajete poměrně snadno podle knížek. Je tam nějaká klíčová pozice s zugzwangem.

Jenže počítač vám začne tahat věží daleko a potvora si dokáže najít taková pole, kde ho nevyšachnete. Jeden z husarských kousků Kena Thompsona v počítačích byla exhibice s Walterem Brownem v roce 1978, kde GM nebyl schopen s Kenovým počítačem Belle tuto koncovku vyhrát. Mrkněte třeba sem http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1480950

Jestli už je to metodiky podchycené nevím, Endgame manual zrovna nemám při ruce.

+0 | 08.06.2013 08:50

EmilV

Ano, za našeho mládí bylo hned několik učebnic pro začátečníky, kde autoři obdivovali chod do W a  - aby jim to hezky graficky vycházelo - ignorovali útěk krále na druhou stranu. Chudáci začátečníci pak nevěděli co s tím nebo si dokonce mysleli, že je tam chyba.

Pořádný výklad se nechal překvapivě najít jen v Richterově knize o pěšcových koncovkách, kde jsem se to také naučil.

 

+0 | 08.06.2013 08:44

PeS
Vložte obsah
+0 | 07.06.2013 23:13

PeS
Vložte obsah
+0 | 07.06.2013 23:13

bohouš z buše

Díky mistře!

+0 | 07.06.2013 18:46

Petr Boleslav

mimo téma: uděluji ELOminatorovi yes za to že si všimnul a okomentoval. Věřím, že i ostatním, pokud si všimnou, přijde "lištička" k duhu.

+0 | 07.06.2013 17:07

Zdeněk Janda

V S : V už tu (tuším Marek ) probíral . Zalovte do archivu.

+0 | 07.06.2013 13:43

Mě by zajímal zase rozbor V S x V

+0 | 07.06.2013 13:36

Wittus

Těším se v budoucnu na pěkne metodicky zpracovanou koncovku dámy proti věži, myslím že její výskyt je pravděpodobnější. V literatuře ji dost odbývají a mnoho velmistů již na ni ztroskotalo. Ale bojím se, že by se to do jednoho článku nevešlo.

+0 | 07.06.2013 13:25

pawel

A nedělal si tady nedávno někdo srandu z korespondenčního hráče 2600plus, že horko těžko matil v rapidu věží? A teď vám řekne, že 5 je méně než 3 plus 3.

Navíc proč by korespondeční velmistr měl umět matit věží? To se v koresponďáku ještě nestalolaugh.

To jako ten co se v Americe vycvičil v leteckém kroužku perfektně na vše, je prý ho přistání nezajímalo...

+0 | 07.06.2013 11:55

rubinstein

Díky za článek, tohle je taková specialita, hraniční situace mezi výhrou a remízou a spíš než proti soupeřovi řešíte pozici a hrajete o čas, respektive o tahy. Sám jsem to nikdy nemusel vyhrávat, jen jsem to bránil a ubránil. Jak píše autor, na kraj ho zaženete vždycky, ale pak je klíčový moment, když vám utíká z jednoho špatného rohu do druhého a králem už se nezapojíte a musíte ho zastavit jen koněm a střelcem. Takhle teoreticky je to pěkný, ale taky pochybuju, že bych to u partie zvládnul. Zvlášť když hrajete koncovku na půl minutě a soupeř samozřejmě moc nepřemýšlí, tak nestihnete už vymyslet nic. Takhle to aspoň vidím já, velmistři by to asi viděli jinaksmiley

+0 | 07.06.2013 11:36

Marek Vokáč

Zdravíčko. To video jsem viděl, Kristýnka našla pěknou věc. Ale měl jsem to už rozepsané a metodu 3 trojúhelíků jsem neznal, musel bych trochu přemýšlet, jak to metodicky uchopit, tak jsem to raději dokončil po svém. Oni se tam bez hrází stejně neobejdou, pochopení souhry střelce s jezdcem je hlavní přínos celé koncovky. Matové vedené je opravdu především o zvládnutí diagramu 5, to ostatní hlava nějak dá. Ale někdy se na ty trojúhelníky podívám, myšlenka postavit pevně dalekonosného střelce a manévrovat jezdcem a králem vypadá metodicky zajímavě.

To W v této koncovce musel odhalit někdo s grafickou fantazií, já ho v tom v mládí nějak neuměl najít, tak tím raději neargumentuji. Koník je ale úžasná figurka pro souhru, pokud dobře pochopíte, co všechno na šachovnici dovede. Zkuste si někdy zahánět králem a jezdcem na okraj šachovnice krále, to je docela perná věc. A někdy se to hodí! 

+0 | 07.06.2013 11:20

Homunkulus

Pavel Čapek: S tím W to není blábol, kůň i ve zde uváděné ukázce ten typický klikatý pohyb předvádí: b3-d4-b5-(d6).

+0 | 07.06.2013 10:58

Pavel Capek

Mockrát děkuji pane Vokáč.

Jsem salát s ELO 2100 a určitě bych to u partie nevymyslel. Když jsem se to kdysi učil, tak si pamatuji, že tam byl nějaký blábol o skocích koně ve tvaru písmene W.

Vaše vysvětlení je skvělé a snadno pochopitelné.Jak píše Inconnu - možná to stejně zapomenu, ale snad si vzpomenu alespoň na tu souhru jezdce a střelce...

Jedna malá perlička. Kdysi dávno se v šachové kavárně sázel brněnský mistr Petr Macháček o 100Kčs, že dá mat s tímto materiálem do jedné minuty z jakékoli pozice. Samozřejmě se mu to virtuózně dařilo, protože to znal...smiley

+0 | 07.06.2013 10:52

exot

Tohle vytesat do kamene a Ušenině do e-mailu.

+0 | 07.06.2013 10:47

Josef

Hezký trénink!

Jen souhlasím s autorem, že je velmi smutný pohled na mistra či mistryni světa, který nezvládne  tuto koncovku. Nikdy by mě nenapadlo, že se toho dožiju. Jen další ukázka toho, že v šachách výsledkem sadistických play-off na 2 partie nebývají nejlepší šachisté. Při vší úctě k Ushenině to musí dát první desítka hráček v žebříčku naslepo (o hráčích snad nemusím mluvit).

+0 | 07.06.2013 10:46

Inconnu

Sice si to jako obvykle nezapamatuji nebo potom za šachovnicí nevybavím, ale přesně tohle jsem chtěl vždycky vidět.

+0 | 07.06.2013 10:37

ELOminator

Jinak za tu lištičku nahoře můžu konečně zase jednou po dlouhé době udělit redakci yes

+0 | 07.06.2013 10:22

Pavel Ch

Jasně, problém větší než se zdá.

Problém této koncovky je v tom, že kdo si myslím, že to vymyslí, může se velmi mýlit. Na první řadu zažene každý a ze špatného rohu vyžene též, ale co pak....

Pamatuji, že v nějaké knížce z mých mladých let, byla špatná obrana, kdy král se vracel tvrdošině do špatného rohu silnější strany, asi jako poznámka k 16. tahu. A tak jeden z naší generace přinesl na trénink vyvrácení, že remis, když půjde jinam. Jenže trenérem byl Emil Vlasák a ten ho brilantně během pár vteřin vyvedl z omylu.

Prostě musí se vědět, že se král musí pustit na druhou, i třetí řadu a jak reagovat J S. Jka je v ukázce Samotné puštění krále je takovým blokem pro ty co to neznají, že se motají tam i zpět jen, aby jim král neupláchl do centra a tak to končí remis.

V 1.lize, když jsme ji hráli v 90. letech, tak soupeř na 1.desce nezmatil za 25 minut našeho hráče a tím 3,5:3,5. Mně se podařilo neudělat ostudu a v 1.lize vyhrát za 15 minut s minutou na hodinách za stavu 3:4, ale mám obavu, že po problémech krále zahnat, jednou soupeř právě prchal do pro mne špatného rohu, čímž mi pomohl.

Po těchto dvou epizodkách jsem to trénoval se skupinou ligy mládeže a podařilo se nám to pak snad do 3 minut matit. Ovšem potřeba opakovat, jinak člověk zapomene. 

+0 | 07.06.2013 08:05

Radek Bayer

Hezký odkaz uvedla na FB Kristýna Novosadová, mně se to video líbilo, tak si dovolím ten odkaz sem také uvést: http://www.youtube.com/watch?v=PWZ7h2yrJME

+0 | 07.06.2013 07:15

  • Josef Lokvenc

    01.05.1899 02.04.1974

    Rakouský šachový mistr, titul mezinárodního mistra získal v roce 1953. Rakousko reprezentoval na devíti olympiádách.

  • Arnold Schottländer

    02.04.1854 09.09.1909

    Německý šachový mistr, byl jedním ze šachových žáků Adolfa Andersenna.

  • Emir Dizdarevič

    02.04.1958

    Známý bosenský velmistr. Hrál za Bosnu a Hercegovinu na deseti olympiádách. Na olympiádě v Moskvě 1994 se svým týmem obsadil 2.místo.