Kontroverzní Gibraltar

03.02.2017 04:09 | Gibraltar 2017

Výpadky elektřiny, Ivančukova minela, protest Chou-I-fan, ale i česká účast, či překvapivě dobrý výkon hráče ze zadnějších řad a play-off. To vše byl letošní Open Gibraltar, který včera skončil.

Letošní open na Gibraltaru doprovázely zajímavé události. Hned v úvodních dnech šachistům ztěžovaly přípravu na soupeře výpadky proudu v pořadateli zajištěném hotelu, pár šedivých vlasů přibylo i ukrajinskému velmistru Ivančukovi, který měl v průběhu druhého kola problém se zápisem a v domnění, že již učinil 40. tah, překročil čas na hru, svou partii tak samozřejmě prohrál. Extempore nehodné světové ženské jedničky také předvedla Číňanka Chou-I-fan, které se nelíbilo, že jí los z deseti kol sedmkrát přidělil za soupeře ženu a svou partii posledního kola naprosto demonstrativně zahodila a vzdala. K šachovnici přišla 25 minut po zahájení kola, zahrála pár špatných tahů a v 5. tahu vzdala. Její soupeř Lalith Babu byl po prvním tahu 1.g4 zaskočen a měl obavy z domácí přípravy. Po dalším 2.f3 už věděl, že něco není v pořádku. Její „protest“ mohl být namířen proti rozlosování v jednotlivých kolech turnaje. Spekuluje se, že do losování bylo zasahováno. Názor na takový počin ať si udělá čtenář sám.

GM Chou-I-fan 2651 – GM Babu Lalith 2587

Tradewise Gibraltar, Masters, 10. kolo, 02. 02. 2017

1.g4 d5 2.f3 e5 3.d3 Dh4+ 4.Kd2 h5 5.h3 hxg4 0-1


V průběhu celého hlavního turnaje se nikdo nedokázal osamostatnit v čele. Po čtyřech kolech k tomu měla nejblíže dvojice, která uhrála 4/4. V čele byla Ju Wenjun a plný bodový zisk měl také Emil Sutovský. První nasazený hráč Fabiano Caruana v prvních čtyřech kolech ztratil dvě půlky a po prohře s Nigelem Shortem v šestém kole se naděje na vítězství rozplynuly. Do předposledního kola nastoupili z nejlepších pozic trojnásobný vítěz z minulých ročníků Hikaru Nakamura a také nasazená dvojka Maxime Vachier-Lagrave, který v prvním kole porazil českého hráče Jana Sodomu. Po osmi kolech získali kromě zmíněné dvojice 6,5/8 ještě Yu Yangyi, Veselin Topalov a trochu překvapivě David Anton Guijarro, který ovšem předváděl pěkný výkon a na předních pozicích se držel po celý turnaj. Zatím tedy nebylo nic rozhodnuto a na zaváhání hráčů vedoucí pětice čekalo dalších 14 hráčů s půlbodovou ztrátou.

V předposledním kole došlo na velký americký souboj, bílé měl Hikaru Nakamura a černými hrál Fabiano Caruana. V partii k žádnému dramatu nedošlo a skončila remízou. Remízou skončila také partie na prvním stole. Maxime Vachier-Lagrave nevyzrál bílými figurami na Yu Yangyiho. Šance na přiblížení se celkovému prvenství tak využil jednadvacetiletý David Anton Guijarro, který porazil černými Veselina Topalova a osamostatnil se tak ve vedení. Navíc do posledního kola nastoupil s bílými figurami a v případě vítezství se nemusel na nikoho ohlížet. S půlbodovou ztrátou do posledního kola nastupovalo osm hráčů.

Mezi nimi byla i nejlepší žena turnaje Ju Wenjun a mohla tak pomýšlet na stupně vítězů v celkovém pořadí. Ju Wenjun sice turnaj nevyhrála, odnesla si však zajímavou finanční odměnu za nejlepší ženu. Toto ocenění si zajistila především v 8. kole, kdy v přímém souboji porazila svou největší konkurentku úřadující mistryni světa Chou-I-fan. V celkovém pořadí skončila Ju Wenjun na 11. místě. Druhou ženou v pořadí se stala Antoaneta Stefanova a třetí skončila Katerina Lagno. V posledním kole Ju sice prohrála se svým krajanem Yu Yangyiim, to ji však o pozici nejlepší ženy nepřipravilo. Naopak výhra čínskému hráči pomohla do play-off. Vedoucí David Anton Guijarro totiž pouze remízoval a dovolil tak soupeřům, aby se na něj bodově dotáhli. Kromě čínského hráče se to podařilo ještě Hikaru Nakamurovi.

V play-off tak oba hráči nastoupili proti sobě a David Anton Guijarro, který měl nejvyšší performance, čekal, na kterého soupeře ve finále narazí. První partie, ve které měl Yu Yangyi bílé figury, skončila poměrně rychlou remízou po 21 tazích. Ve druhé partii Hikaru Nakamura získal bílými pěšce a snažil se soupeře zlomit ve věžové koncovce. To se mu však nepodařilo. Následující dvě partie však Nakamura dokázal vyhrát a zbýval mu poslední krok k výhře. V cestě mu stál David Anton Guijarro. První partie nenabídla žádné vzrušení. Druhá partie byla o poznání živější a Hikaru Nakamura ji dokázal vyhrát a stal se tak vítězem tohoto turnaje již počtvrté.

Z Čechů se nejlépe dařilo Radkovi Bujnochovi na 95. místě, až za ním se umístil IM Jan Sodoma na 103. místě.


Vítěz Hikaru Nakamura (Foto: www.gibchess.com)


David Anton Guijarro, hrál na performanc 2878 a připisuje 25,5 bodů na svém Elu

(Foto: www.gibchess.com)


Veselin Topalov 2739 – David Anton Guijarro 2650

Tradewise Gibraltar, Masters, 9. kolo, 01. 02. 2017


Veselin Topalov se v pozici na diagramu vzdal. Na první pohled se to mohlo zdát jako předčasné, ale jeho pozice je beznadějná. Černý bude hrát jednoduše Jf6. Bílý nezachrání všechny slabé pěšce a nezabrání poté postupu černých pěšců na dámském křídle. Topalov se tím neměl chuť zabývat.


-
. kolo -

Tabulka pořadí po 10 kolech (následovalo play-off)

Poř. Tit. Jméno Elo Fed. Body  PH 1 
1. GM Anton Guijarro David 2650 ESP 8,0 2859
2. GM Nakamura Hikaru 2785 USA 8,0 2847
3. GM Yu Yangyi 2738 CHN 8,0 2830
4. GM Vachier-Lagrave Maxime 2796 FRA 7,5 2804
5. GM Adams Michael 2751 ENG 7,5 2797
6. GM Sutovsky Emil 2628 ISR 7,5 2759
7. GM Cheparinov Ivan 2689 BUL 7,5 2755
8. GM Topalov Veselin 2739 BUL 7,5 2749
9. GM Gelfand Boris 2721 ISR 7,5 2729
10. GM Howell David W L 2655 ENG 7,0 2732
11. GM Ju Wenjun 2583 CHN 7,0 2731
12. GM Short Nigel D 2675 ENG 7,0 2722
13. GM Caruana Fabiano 2827 USA 7,0 2709
14. GM Akobian Varuzhan 2633 USA 7,0 2709
15. GM Matlakov Maxim 2701 RUS 7,0 2699

*Kompletní výsledky na Chess-Results

53x 9796x Tobi
Fotogalerie
Komentáře (53) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
xdavx x
Tady je zas nablito. Ještě, že je na světe tolik Mirku Dušinů. Narážky na ženský týden od někoho, kdo tampon viděl tak maximálně v reklamě nejsou ani tak trapné jako ubohé.
+0 /-0 | 07.02.2017 18:28

nvmea
@Morphynista: v pořádku, na pochybnosti máte právo, jen prosím abyste pak neužíval zákeřných slovíček jako "zřejmě" a nemátl tak ostatní uživatele
+0 /-0 | 07.02.2017 15:53

nvmea
Lubino je nepochybně nejblíž vysvětlení. Vůbec ne obsahem, ale formou.
+0 /-0 | 07.02.2017 15:50

Morphynista

@nvmea : To je tím, že se občas musím věnovat i pracovním povinnostem. Organizátoři sice odmítli, že by použili mnou zmíněný program, ale pochybnosti zůstávají. A pokud jde o aktualitu, mohu poskytnout seznam účastníků a rozpis turnajů Grand Prix mužů. Škoda, že se do něj nevešel David Navara. http://chess-news.ru/node/22725

+0 /-0 | 07.02.2017 15:46

wlk
Not a fan of Chu-ji-fan. Pravda je, ze noc pred poslednym kolom stravila online tradovanim na nejakom burzovom portali http://de.tradimo.com/news/Hou-Yifan-startet-Trading-auf-Live-Konto_243085/ Zaujimalo by ma, ci si prebrala cenu za svoje umiestnenie. V 12-tich zenskych cenach bola aj pri suicidalnej prehre.
+0 /-0 | 07.02.2017 15:45

HonzaSvatoš
Hm, zajimavy zkrat od Yifky. To, ze ma vyhrady proti formatu zenskeho MS, chapu. Ze je po ukonceni profesionalni kariery Judit Polgarove jasne nejlepsi sachistkou, a asi ji nebavi hrat "se zenskymi" taky chapu. Ale zpusob protestu predvedeny v partii posledniho kola zda se mi ponekud nestastnym. Kdovi, jestli nejbliz vysvetleni neni Lubino, ktereho tu hned par dalsich prispevatelu za jeho poznamku vypucovalo.
+0 /-0 | 07.02.2017 14:53

Poutnik

lmouse : normální = většina hráčů s který jsem se za celý život setkal. Radost má hráč když se mu povede kombinace, když technicky převálcuje soupeře, nebo najde nejlepší obranu v obtížné pozic. Naopak výhra po kontumaci, zazvonění mobilu, nebo když soupeř předvede něco jako Hou málokoho naplňuje sebeuspokojením. 

+0 /-0 | 07.02.2017 12:16

nvmea
zajímavé že obvykle velmi aktuální Morphynista nenapsal o oficiálním vyjádření organizátorů (dostupné na oficiálních stránkách), jež zcela vyvrací jeho ničím nepodložené tvrzení o "zřejmě použili"
+0 /-0 | 07.02.2017 12:04

paulz

Já teda myslím, že soupeři to bylo celkem jedno, možná byl i rád.

Ale tak se chovat na turnaji, který má od pořadatelů navíc zaplacený se může jen s odpuštěním blbá .......

+0 /-0 | 07.02.2017 10:27

Morphynista

Nutné je dodat i to, že díky výhře v této partii se Babu Lalith dostal do cen a odvezl si zhruba 500 liber.

+0 /-0 | 07.02.2017 09:21

lmouse

Poutníku -  a kdo určuje to "normální" chování - ty? psychicky zdeptaný Babu je tady: https://www.youtube.com/watch?v=YzoLNN0IEgU a kriminálnice Hou zde: https://www.youtube.com/watch?v=ydUOUuseGlw&spfreload=5

+0 /-0 | 07.02.2017 09:12

strelec

ad Poutnik: to byl chlap, mj. poznámka D.Navary 3.2., 8:01, což na neúctě k soupěři nic nemění

+0 /-0 | 07.02.2017 08:16

Poutnik

lmouse: samozřejmě je to neúcta k soupeři. Nevím jak ty, ale normální člověk z takového vítězství rozhodně radost nemá. Soupeřka se jistě připravovala a těšila se na partii. Bohužel jsou šachy nezdravě tolerantní k takovým teatrálním etudám. K tomu to ještě vypadá na křivé obvinění pořadatelů. Tučná pokuta by byla na místě. 

+0 /-0 | 07.02.2017 06:33

lmouse

neúcta k soupeři?  neznám Hou osobně :-), ale už jsem jí viděl vystupovat tolikrát a při spoustě analýz a tuto možnost prostě vylučuju... A že by měl Babu zkažený den - tomu nevěřím. A až do konce života se může v hospodě vytahovat : "zaříznul jsem mistryni světa v 5 tazích, kdo z vás to má...??" :B

+0 /-0 | 06.02.2017 12:41

pawel

lykan: Nic proti sex-vtipům nemám,  použiji jich, ale mezi nimi a napsaným je rozdíl asi jako mezi kazajkou a svěrací kazajkou.

+0 /-0 | 06.02.2017 11:38

Poplácejmipůlky

Pokud Hou chtěla hrát s muži 2700+, stačila maličkost, více vyhrávat wink Její představení v posledním kole je minimálně neúcta k soupeři no

+0 /-0 | 06.02.2017 11:33

lykan

 

Kdysi jsem viděl pořad V šachu, kde jedna ze sester Olšarových na kameru říkala, že ji přijde zvláštní, že na přeboru republiky žen nehrála se žádnou ženou. Tak třeba by gibraltarský systém mohl být řešení. I když bych si dovolil tipnout, že více než dam spokojených, bude těch pořádně naštvaných.

+0 /-0 | 05.02.2017 12:38

lykan

pawel: Těžko můžete analyzovat pozici objektivně, když některé varianty budete tabuizovat. Třeba ty, kde dáma jde na h sloupec.

+0 /-0 | 05.02.2017 12:36

pawel

Trefný giocozo a náctiletý Lubino.

+0 /-0 | 05.02.2017 12:02

giocozo
Lubino - Svinstvo je to, co si právě napsal. Hou se jen vyjádřila, i když poněkud svérázným způsobem.
+0 /-0 | 05.02.2017 06:33

Lubino

K Hou bych asi jen dodal: Ta perioda to je svinstvo :-)

+0 /-0 | 04.02.2017 18:09

Pavel Ch

Údajně ne schválně dostal v 70. letech na US open bílý mat 3.tahem. Šáhl na krále po 1.e4 d5 2.ed Dd5 a teď jediná možnost králem.

-- 

Na opnu v ČR hrál v90.letech náš hráč s dívčinou s ciziny. Spotřeboval 10 minut na odpověď po 1.b4, poté následovalo 2.b5 a po pár dalších tazích pěšci ho napadlo, asi v 7.tahu, Sc5 s Df6 s následným matem.

  --

Švek v povídce odpověděl partií s matem bílými 4.tahem ze základního post. na amterský názor soupeře, když po něm bude opakovat zrcadlově černými tahy,nemůže přeci prohrát. 

Tak úloha pro ty co to neznají, klasický šustrák nevychází, pro volné pole d8..

+0 /-0 | 04.02.2017 10:37

Zdeněk Závodný

Občas se taková krátká legrační partie na turnajích vyskytne, vzpomínám na

Ostravsky konik 2010 FIDE Open 2010.05.06 Round 6.3 [White "Vesselovsky, Serguei"] [Black "Karhanek, Pavel"] 1. e4 g5 2. d4 f6 3. Qh5# 1-0

+0 /-0 | 04.02.2017 10:05

JD

Myslím , že Hou se chce zlepšovat a vtom jí partie s jinými ženami nepomůžou. Takže ji muselo rozladit nalosování a v podstatě zbytečný turnaj.smiley

+0 /-0 | 03.02.2017 23:15

Bob von Ostrauburg

K článku to sice nepatří, ale dole v tuto dobu svítí dobrý šachový vtip, kterak se šachista John Cochrane narodil v roce 1878 a zemřel o 80 let dříve v roce 1798. A pak že cestování časem není možné. cheeky

 

Hou prostě jenom normálně ruply nervy, kdyby dopadla její partie s Ju Wenjun opačně, vsadím se, že by se žádný protest nekonal. Když jde mistr světa příkladem, ostatní ho holt musí následovat a mistryně světa je přirozeně první na řadě.

+0 /-0 | 03.02.2017 21:39

Tadeáš Kriebel

@Martas: Jasně, to máte pravdu, ale najde se určitá skupina lidí, kterým stačí takové vodítko k tomu, aby si udělali názor a organizátory to může jenom poškodit. Hou nepředložila jediný relevantní důkaz (pokud o něčem nevíme) a to by mělo být slyšet nejvíc.

+0 /-0 | 03.02.2017 21:31

nvmea
"zřejmě použili" - zřejmě pochází odkud? "měli oznámit" - měli pochází odkud? V článku na chessbase to nevidim tak se zvědavě zajímám.
+0 /-0 | 03.02.2017 21:11

Morphynista
+0 /-0 | 03.02.2017 20:44

Morphynista
Jak jsem zmínil ve svém úvodním příspěvku, organizátoři zřejmě použili upravený program ( který povoluje i FIDE v turnajích, kde jsou vypsány zvláštní ceny pro ženy ). Ten skutečně upřednostňuje losování tak, aby ženy hrály proti sobě. Píše se o tom i na chessbase. Pokud je to pravda, tak vidím chybu na straně pořadatelů. Ti na takové nasazování mají sice právo, ale měli tuto skutečnost oznámit před turnajem.
+0 /-0 | 03.02.2017 20:42

Martas
@Tadeas - pocitani pravdepodobnosti je samozrejme nesmysl pro nejake dokazovani, nicmene je to dobry zaklad pro vznik podezreni pro cloveka ktery nezna detaily algoritmu a tudiz si to neumi overit sam. Hou organizatorum sve podezreni sdelila a evidentne nebyla spokojena s jejich reakci, takze nasledoval jeji protest. Formu si zvolila sama, ztratila par ELO bodu a trochu prestize, jinak se nikomu nic nestalo.
+0 /-0 | 03.02.2017 19:52

Tadeáš Kriebel

@Martas: No jo, ale problém je, že prvek náhody je při deterministickém algoritmu (tj. stejná data -> stejný výstup) vyloučen, takže je nesmysl počítat pravděpodobnost. Nejlíp to jde vidět na prvním kole: startovní listina se rozdělí napůl a horní polovina hraje s dolní, takže tvrdit, že šance, že Hou bude hrát s ženou, je 1/10, je úplně zcestné, Swiss neobsahuje nějaký generátor náhodných čísel.

+0 /-0 | 03.02.2017 19:04

Martas
Asi zajimavejsi komentar od TheJackpot (2/2/2017 11:44), ktery si dal praci se zopakovanim parovani pres SwissManager s pouzitim dat z fide.com, vysledek vykazuje minimalni rozdily ve 2 kolech (jedno kolo si vysvetluje manualni upravou vznikleho IRI-ISR, druhe moznou korekci vysledku po parovani).
+0 /-0 | 03.02.2017 18:51

Martas
Na chessbase si v jednom komentari dal zookid (2/3/2017 03:29) praci s presnejsi statistikou (vzal v potaz barvy). http://en.chessbase.com/post/gibraltar-flash/1#discuss .
+0 /-0 | 03.02.2017 18:29

paulz

Pokud by v Giblartaru hrála na své náklady, tak by jsem podobné jednání možná chápal. Pokud tam byla na náklady pořadatelů je to naprosto neomluvitelné. Pak se někdo diví proč nejsou pořadatelé pro mistrovství žen. 

+0 /-0 | 03.02.2017 18:18

Martas
Zpetna kontrola je otazna, kdyz spocitam jeste jednou vysledky algoritmem zalozenem na pravidlech a neobsahujicim prvek nahody, musim logicky dostat stejny vysledek. Zajimave je se podivat konkretne na rozlosovani kolo po kole, jake poradi bylo na vstupu a jaky byl vysledek parovani. V prvnich 2 kolech je zrejme parovani podle nasazeni, v patem kole dostala Adamse, tam nebyla zadna zena se stejnym poctem bodu. Pote zacina hra s pravdepodobnosti. V kolech kde hrala proti zenam je to vzdy cca 2-6 potencialnich souperek ze zhruba 30 hracu se stejnym poctem bodu (eliminace hracek se kteryma uz hrala). Mit za takovych podminek v 7 zbyvajicich kolech (mimo kola 1,2,5) 5 souperek, tak je to z pravdepodobnostniho hlediska dost extremni. Kdyz se k tomu pricte frustrace z prohry s Ju Wenjun, tak se jeji reakce da pochopit. Jenom nechapu to d3, no asi koule (na prohru ve 3 tazich) nema.
+0 /-0 | 03.02.2017 18:09

Pavel Ch

Počkal bych si na vyjádření. Zatím....

Nasazení však není losem a je ho možno zpětne zkontrolovat.

Mohli dát zakázané losování z politických důvodů,  ten s tou, a proto mohla cítit hořkost,že ona s tou.

Ovšem i to musí skousnout a naopak, je-li první cena vysoká v soutěži žen, tak mohla být ráda za šanci si to na ferovku rozdat, než aby jí soupeřky utelkly přes jiné soupeře.

Důvod i forma protestu fakt divná,vjiném sportu by rozhodně jí jen tak neprošlo. Uvidíme,co zde.

+0 /-0 | 03.02.2017 16:53

verbir

Forma protestu mi nepřijde ideální. Hraničí to se znevážením jejího soupeře v posledním kole. Soupeř se těšil na partii s mistryní světa. Místo toho se jí téměř nedočkal a k partii prakticky nedošlo. Kyrgios by za to v tenise dostal několikaměsíční distanc :-) 

+0 /-0 | 03.02.2017 16:28

MaX

já si to dokáži představit. Flustrace z nějaké její domněnky (je fuk s které). Vadí vám to, nemůžete spát, připravit se na soupeře. Nemáte vůbec náladu hrát. Pro svůj lepší pocit něco odtaháte, vzdáte se. Omluvíte se soupeři a máte turnaj za sebou. Jako proč ne. Jen mohla přijít včas. Chudák Čuki ten s tím časem má vyloženě smůlu.

+0 /-0 | 03.02.2017 14:42

Poplácejmipůlky

Hou Yifan si nemá na co stěžovat, je to open turnaj, na který mají přístup i ženy, tak holt s nimi musí hrát. Jinak ona je také žena, tak všichni její soupeři/soupeřky museli hrát s ní, se ženou...

+0 /-0 | 03.02.2017 14:07

Morphynista

Já bych rozlišoval mezi rozhodnutím nezúčastnit se MS žen v současné podobě ( s čímž stoprocentně souhlasím ) a tím, co se stalo včera. Určitě ještě neznáme všechny podrobnosti. Píše se, že Hou Yifan krátce před touto partií svůj názor na losování sdělila i řediteli turnaje Brianu Callaghanovi, ale s jeho reakcí nebyla spokojena. Byly zmiňovány i další věci, např. nalosování manželů ( D.Fridman - A.Zatonskih ) v posledním kole, stejně jako čínský souboj Yu Yangyi - Yu Wenjun. Podle zpráv na webu to vypadá, že program byl zkontrolován i zkušenými mezinárodními rozhodčími a nenašly se žádné rozdíly oproti Gibraltaru. Zatím to tedy vypadá, jako kdyby si náhoda na účet mistryně světa zlomyslně zažertovala, ale nepředbíhejme, můžeme se dočkat i různých překvapení...

+0 /-0 | 03.02.2017 13:48

Tobi

JtS: Koule je? Spíš už je docela protivná s těmi svými neustálými protesty, kde hrát, kde nehrát, teď si bude ještě s prominutím vymýšlet, s kým hrát v Openu...osobně to vidím jako nepěkné manýry hvězdy. A překvapuje mě to. Protože když byla v Praze, tak jí hodně lidí, kterých si osobně vážím, pochvalovalo její charakter a přístup.

+0 /-0 | 03.02.2017 13:14

Tadeáš Kriebel

Na ty komentující, kteří v komentářích na Chessbase přesně vypočítávali pravděpodobnost, už mají v pekle připravený speciální kotel (protože losování není náhodné) :) Jediný rozumný způsob, jak odhadnout pravděpodobnost losu, je celý turnaj mnohokrát nasimulovat (Monte Carlo) a odhadovat výsledky partií z ELA, což by byl určitě zajímavý programátorský počin. Jak ale říká JtS, když kontrolní losování vychází stejně, není moc co řešit.

+0 /-0 | 03.02.2017 12:11

Johny the Scar

Před cca 10 lety jsem na polofinále juniorů hrál první tři kola proti dívkám a tu třetí partii jsem hrál tak příšerně, že by to mohlo v dnešním kontextu být považováno také za protest. A vyšlo to! Do konce turnaje jsem už žádnou nedostal... smiley

Ale vážně, pokud to někdo se swissem zkontroloval a vyšlo to stejně, nic bych v tom nehledal, nvmea to vystihl přesně. Daná forma protestu ukázala, že má Yifan koule, ale to je tak vše.

+0 /-0 | 03.02.2017 11:16

Morphynista

@marek : Vzhledem k tomu, že cena pro nejlepší ženu byla 15 000 liber, možná organizátoři chtěli, aby se o tom, kdo si ji odveze, rozhodovalo v přímých soubojích šachistek, nikoliv " na dálku " v partiích s muži. Nebo jim mohly připadat partie, ve kterých proti sobě nastupuje světová ženská elita atraktivnější, než když hrají proti " řadovým velmistrům ". Ale to jsou opět jen dohady.

+0 /-0 | 03.02.2017 10:56

paulz

Jelikož se dá předpokládat, že Yifan hrála na náklady pořadatelů, tak to s odpuštěním vypadá na počátek nějaké nemoci.....

+0 /-0 | 03.02.2017 10:10

marek

A chápete někdo, proč by orginazátoři vůbec chtěli, aby hrála se ženami? Co by tím jako sledovali?

+0 /-0 | 03.02.2017 09:41

David Navara
Já jsem četl, že to losování někdo prověřoval a skutečně to tak vyšlo. Viktorija Čmilyte mi vyprávěla o tom, jak před lety v Mohuči (Mainzu) jeden velmistr také hrál převážně se soupeřkami a ke konci už raději dával partie rychle za remízu.
+0 /-0 | 03.02.2017 08:52

chess123

Pokud organizátoři realizovali řízené losování, aby nedošlo k nasazení dvojice Irán - Israel, tak jim to hned v 1. kole nevyšlo. FM Derakhshani Borna IRI 2195    0 – 1   GM Huzman Alexander ISR 2557

+0 /-0 | 03.02.2017 08:51

nvmea
nehovořím zde o 1. kole, to by mělo být pro "pravdu" lehce ověřitelné Yifan hrála s 8 hráči s nasazením 37-85 - což je 49 lidí. Z těch 49 je 12 žen, tedy skoro 1 ze 4. Hrála se 6 ženami. Mimochodem pokud byste to rozšířili na 37-103 (67 lidí) - z těch 67 je žen 21, tedy skoro 1 ze 3. Yifan nasazená 22 hrála se 6/9 žen. Iturrizaga nasazený 21 hrál se 4/9 žen. Fressinet nasazený 18 hrál se 4/9 žen. Shankland nasazený 17 hrál se 4/9 žen. Takže podle mne je ten skutečný problém spíše to, že většina předních ženských hráček má rating 2400-2550, tedy z oblasti odkud pocházela většina soupeřek Yifan. Hrát s 6 ženami z 8 lze pořád považovat za něco co se nepovede každý turnaj, ale rozhodně to není statisticky vyloučené.
+0 /-0 | 03.02.2017 08:36

David Navara
K incidentu se nechci vyjadřovat, nejsem k tomu kompetentní. Jen bych dodal, že Hou Yifan kromě sedmi soupeřek dostala v posledním kole ještě (Lalitha) Babu!
+0 /-0 | 03.02.2017 08:01

Poutnik

Spekulace: zachovala by se stejně, kdyby v osmém kole vyhrála s Ju? Očekávalo se, že bude nejlepší ženou. Myslím, že i ona si to myslela. Frustrace z neúspěchu. Tam někde bych hledal kořeny jejího emočního výbuchu. Historce s tím, že šlo o formu protestu neberu. Spíše je to jen pokus u ušlechtilou zástěrku. Každého jistě napadne celá řada forem protestu, které by byly lepší co do formy i obsahu.

+0 /-0 | 03.02.2017 06:36

David Navara
Pokud někoho zajímají mé komentáře k partiím posledního dne (v angličtině), najdete je na německých stránkách Chessbase: http://de.chessbase.com/post/gibraltar-stichkampf-navara-kommentiert-highlights Mimochodem, mezi staršími články je i zpráva o pražském zápase veteránů s juniory s jednou Tadeášovou analýzou: http://de.chessbase.com/post/prag-legenden-und-talente-gleich-gut
+0 /-0 | 03.02.2017 06:00

Morphynista

Způsob protestu, jaký mistryně světa zvolila, rozpoutal živé diskuse. Jedni ji kategoricky odsuzují a její chování považují za ostudné, jiní zase obhajují s tím, že jedině tak mohla dosáhnout toho, že se o celé věci bude mluvit. Pokud jde o údajné zasahování do párování dvojic, organizátoři odmítli, že by dělali nějaké změny v losování, připustili pouze možnost v případě, že by došlo k nasazení dvojice ze zemí IRN - ISR. Rovněž se vedou spory, jaká je vůbec pravděpodobnost, že v devíti kolech bude sedmkrát soupeřkou žena. Někdo na základě matematických výpočtů dokazuje, že je to bez nějaké manipulace statisticky prakticky nemožné. Jinde se zase píše, že správnost losování byla zkontrolována na kopii Swiss Manageru, který používají i organizátoři, a vyšlo to úplně stejně, žádné odchylky nebyly zjištěny. Objevuje se i názor, že byla použita jakási modifikace, která bere ohled na to, zda hraje muž nebo žena a páruje ženy proti sobě. Ale to je na mě příliš složité, ať si matematici, programátoři a statistikové lámou hlavu sami...

+0 /-0 | 03.02.2017 04:54