Koník po dvou třetinách

03.05.2019 13:27 | Mistrovství České republiky mužů 2019

Ani jsem se nenadál a máme za sebou 6. kol Ostravského festivalu. Na mistrovství republiky byla letos zavedena novinka v podobě sofijského pravidla.

Pravidlo je to jednoduché prostě nemůžete do 30.tahu dát partii bezdůvodně za remízu. Může být věčný šach nebo opakování tahů a to je tak vše. Následkem sofie je tak turnaj pěkně bojovný a můžeme vidět daleko více rezultátů než je obvyklé. Na čele turnaje je trojice hráčů s 5 body David Navara, Alex Kyslinský a Lukáš Černoušek. O půl bodu méně má skupina pěti hráčů Zbyněk Hráček, Vlastimil Babula, Jiří Kočiščák, Tomáš Kraus a Jan Mikeš. Takže jak je vidět čelo turnaje je dost našlapané a o titulu není zdaleka rozhodnuto. Proto pokud máte volno přiďte se podívat aby vám něco neušlo, navíc si dnes můžete jako bonus zahrát večerní bleskový turnaj. A nyní už hurá na ukázky z turnaje.


-
. kolo -

GM Alexei Kislinsky


-
. kolo -




-
. kolo -
48x 12606x
Fotogalerie
Komentáře (48) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
pawel

N.Očník:

Vtipy se nevysvětlují, ale protože jste v náročné dlouhé diskusi neseznal souvislosti, udělám výjimku:

Předně, FRL-federace je něco jiného než národnost, dokonce něco jiného než občanství.

Bad kritizoval, že se někdo dole v příspěvku obouvá do národnosti účastníků.

A já Badovi přitakal, že ani ta národnost (mu - tomu dole) nesouhlasíwink

+0 /-0 | 06.05.2019 09:29

Carlos

Také gratuluji prvním 3. David zahrál výborně a velmi bojovný byl i Lukáš. yes

Zklamáním pro mne naopak byli výkony Babuly, Vana a zejména Půlpána, Vokáče a Vesselovského. no

 

+0 /-1 | 06.05.2019 08:31

Pilgrim

Gratulace D. Navarovi. Ukázal velmi pěkné partie. Zbytek startovního pole zdecimoval rozdílem třídy. Zkrátka v ČR nemá žádnou konkurenci. Přeji ho i v Grand chess tour. 

+0 /-0 | 06.05.2019 07:10

N. Očník

pawel: v čem nesouhlasí? propozice mluví jasně:

Právo účasti: hráči a hráčky s platnou registrací u ŠSČR, kteří nejsou na FRL vedeni pod jinou federací než CZE.

Takže v čem je problém?

+0 /-0 | 05.05.2019 23:59

pawel

Re: Bad

 --tak by bylo vhodné neútočit na druhé jenom proto, že se mi nelíbí jejich národnost--

Když ona ani ta národnost nesouhlasí laugh

+0 /-0 | 05.05.2019 22:47

Bad

Je jasné, že útočit na někoho, že mu to jako staršímu nejde už tak jako za mlada je špatné. Rozhodně je to každého volba, kdy odejde, jestli v plné síle nebo ho jeho sport baví i v pokročilejším věku a hraje i když ví, že to jako za mlada už nikdy nebude. Jistě by se našly v šachu a nejen v šachu, ale i v jiných sportech příklady pro obojí přístup. Je ovšem úsměvné, že člověk, který neustále útočí na jistou národnost posílá někoho za jeho útoky na GM Vokáče k psychiatrovi. Zrovna tak, jako není dobře útočit na pana Vokáče jenom proto, že mu to zrovna příliš nejde (je to jeho věc a jeho volba), tak by bylo vhodné neútočit na druhé jenom proto, že se mi nelíbí jejich národnost.

+0 /-0 | 05.05.2019 21:42

Krvlad
Ano, letošní MČR se podle všech komentářů nejen na tomto webu mimořádně povedlo. Proto se má údajně pro příští ročník měnit systém (vyřazovák?) a stěhovat jinam. Inu logika...
+0 /-0 | 05.05.2019 20:34

ciki333

Aplauduji ve stoje panu IM Hausnerovi. V závěru turnaje, kdy hráčům o generaci mladším (GM Hráček...) docházely síly, Ivan mocně finišoval. Dokonce, díky své velkorysosti, nesnědl třešínku na dortu (ač mohl), v podobě figurky Vojty Pláta a daroval mladému kverulantovi v jasně lepší pozici remis. Uměním Ivana Hausnera jsem se kochal (na vlastní oči) již v roce 1973 na srazu (sjezdu?) středočeských šachistů v Českém Brodě. Tehdy 21. letý mladík s převahou zvítězil v hlavním turnaji a postoupil do polofinále ČR. Dodnes mám schované skupinové foto z této akce s podpisy dobových mistrů (Neckář, Lanč..), včetně Ivana...Vrátím se ke "koníkovi." Navara si zaslouží absolutorium. Soupeři nebyli tak slabí, jak někteří z nás usuzují z bodového zisku velmistra - 8/9 - a na základě průměrného ratingu oponentů. To David nad nimi vyčníval jako Empire State Building nad garsoniérou pana Morphynista. A koneckonců proč nechat ležet na ulici bez povšimnutí 75 000,- Kč?

+0 /-1 | 05.05.2019 20:08

MaX

M ČR yes

+0 /-0 | 05.05.2019 18:17

capjar

Tento systém M ČR se, zdá se, velmi osvědčil. Poděkování pořadatelům yes 

+0 /-0 | 05.05.2019 16:53

Ota Válek

Bylo to nádherné mistrovství se spoustou rezultativních partií a skvělých matových útoků. GM Navara dodal přeboru lesk; předvedl hru z jiné planety, z planety 2700+. IM Černoušek zazářil jako supernovahats offNepamatuji zajímavější přebor. Pořadatelé resp. svaz zasloužíyes

+0 /-0 | 05.05.2019 16:45

naska

Gratulace GM D. Navarovi k vítězství !! Taky Černouškovi k normě GM a GM Plátovi k pěknému umístění!!

+0 /-0 | 05.05.2019 16:25

Morphynista

Gratulace Davidu Navarovi k titulu. Spokojeni budou jistě i Lukáš Černoušek se stříbrem a Pavel Šimáček s bronzem. Skvělé je také 8.místo Ivana Hausnera. A příspěvky zdejší " trollí farmy ", vyčítající Davidovi, že se šampionátu zúčastnil, jsou směšné, Jakub Bystroň to popsal přesně. Kdyby David Navara nehrál, tak by to od nich schytal stejně...Závistivým a frustrovaným lidem se nezavděčíš. A neustálé útoky na GM Vokáče už jsou případem spíše pro psychiatra... Za sebe děkuji pořadatelům a hráčům za vydařené mistrovství a mnoho krásných partií.

+0 /-0 | 05.05.2019 16:24

xdavx x
a je to tam. gratulace lukasovi k norme GM a ke skvelemu umisteni
+0 /-0 | 05.05.2019 14:42

HonzaSvatoš

@Honza Hučín: A jo, koukám, že Lukáš Černoušek má skvělé perfo 2628, všechny partie rezultativní! Pokud David Navara vyhraje, což se asi stane, tak je Lukáš druhý, což je skvělý výsledek, nasazený byl až 15.

+0 /-0 | 05.05.2019 14:26

Honza Hučín

Je zvláštní, že z pozornosti ctěných diskutujících vypadl Lukáš Černoušek, přitom si aktuálně jde pro velmistrovskou normu (už třetí, jestli mám správné informace). S panem Navarou nezvládl partii hlavně psychicky, o to obdivuhodnější je, že se dnes nesesypal a nejspíš skončí na bedně.

+0 /-0 | 05.05.2019 13:49

xdavx x
Jakub Bystron. Obávám se, že tvá reakce je úplně mimo. Nikdo tu nezpochybnoval Davidovu dovednost tahat figurkama. Ale tak hlavně žes musel něco napsat...

Druid: to je přeci nesmysl, Pachmanovi taky nevozili na přebor soupeře z venku. Ta převaha rám je, tak je to realita.

Ad Laznička, Laznička MCR hrát nemůže, nevyzná se v Ostravě natolik, aby našel ty byty ve kterých se hraje...

+0 /-1 | 05.05.2019 12:58

Jakub Bystroň
Těch několik málo exotů zde (2?) mne donutilo založit si účet zřejmě pro jediný příspěvek. Ať už vyčítáte Davidu Navarovi, že je pro MČR moc dobrý, nebo že v některých momentech byl málo dobrý, v obou případech jsou tato tvrzení, promiňte mi, směšná. David Navara je šachový génius, který svůj mimořádný talent projevoval už od raného dětství. (Když mi bylo 12, byli jsme na 2 týdenním soustředku s 8-letým Davidem a už to stálo za to :-) ) Za možnost sledovat ho takto zblízka by soudný člověk měl být vděčný. Potvrdit roli jasného favorita bývá mnohdy neskutečně těžké, navíc ve švýcaru, kde každá partie může rozhodovat a každá prohra znamená -XY bodů ELO. Proto před jeho doteď suverénním výkonem klobouk dolů a raději si dejte prosím studenou sprchu. Třeba tu závist a frustraci trochu smyje. Deváté kolo před námi :-)
+0 /-0 | 05.05.2019 11:48

morboj
Podle mě je formát letošního mistrovství dokonalý. Hrají tam výhradně čeští hráči a užší špička musí něco dokazovat. Díky tomu víme, že Navara je stále elitní hráč a že máme další vynikající hráče i mimo známých velmistrů.
+0 /-0 | 05.05.2019 10:11

Poutnik

Zahraniční účastníci jsou nežádoucí. Finanční rozpočet počítá s tím, že ty prachy zůstanou doma. Když stanovuji cenu pro vítěze hlavou se jistě mihne... "to by mohlo být pro Davida dobrý". Když sem pustíš zahraniční účastníky, odvezou ti polovinu výherního fondu. :-)

+0 /-0 | 05.05.2019 09:10

HonzaSvatoš
@druid:za sebe mezinárodní mistrovství ČR nepodporují. Ať se o titulu rozhodne mezi našimi hráči. Při výkonnostní převaze Davida Navary by stejně nejspíše titul vyhrál on, a cizinci by jen přinesli náhodný faktor pro další umístění. Spíš by bylo zajímavější, kdyby hrál Láznička, aby měl David Navara aspoň nějakou reálnou konkurenci. Ale pokud Láznička z jakéhokoli důvodu hrát nechce, tak to bude vždy více či méně jasná záležitost pro DN. Což není jeho problém ani jeho chyba. Za mne je současný formát MČR v pořádku. Určitě ne uzavřené, ta šaškárna v roce myslím 2015 byla jasným varováním, že takto ne. A mezinárodní účast zase zanáší nežádoucí náhodu.
+0 /-0 | 04.05.2019 23:06

Druid.Panoramix

Pěkné MČR, to se musí uznat,, bojovné bude až do posledního kola. Zítra jsem zvědavý na partii IM Hausnera s GM Plátem, myslím, že se u ní nebudeme nudit. :o)

Pánové pode mnou, GM Navara má právo účasti na MČR, tak se ho účastní - o tomhle asi není nutné diskutovat. Spíše by se měl někdo zamyslet a vypsat MČR jako mezinárodní a obstarat GM Navarovi kvalitní konkurenci s ELO 2650 - 2700 i vyšší, aby si i on přišel na svoje.Jemu to prospěje a úroveň se zvýší. A že se sem daří kvalitní hráče dostat svědčí nedávný pražský turnaj a účast kvalitních zahraničních hráčů v naší lize..

ciki333 - ale každý hráč přeci předvádí svoji One Man Show - někdo překvapuje pozitivní hrou a dobrým výkonem, někdo holt spíše horším výkonem - nebudu spekulovat proč? To je každého věc a roli mohou hrát různé faktory.

+0 /-0 | 04.05.2019 21:59

ciki333

Škoda, že Zbyněk Hráček sundal v 7. a 8. kole nohu z plynu, Michalíka mohl ještě chvíli "trápit." GM Babula a Štoček též zůstali za očekáváním a na Ostravského koníka 2019 nebudou s láskou vzpomínat. Plát (můj tip na vítěze) předvedl jízdu jak na horské dráze, záblesky geniality střídal s hrubými chybami...jako Petra Kvitová. Vojto, chtělo by to stabilizovat výkonnost. Pomyslný klobouk smekám před Ivanem Hausnerem. Jak je možné, že nestor česko(slovenského) šachu, drží "pouze" titul IM? Srovnáme-li výsledky Ivana, např. s Ing. Markem Vokáčem, pak není pochyb o tom kdo je skutečným velmistrem 64. polí, a kdo pouhopouhým neumětelem...Jinak MČR lze plným právem považovat za One Man Show Davida Navary, zde jsou slova zbytečná.

+0 /-1 | 04.05.2019 20:40

Zmestabileho

Tak i v předposledním kole dostal Navara na první šachovnici amatéra s ratingem o 300 bodů slabším, a tedy stačilo mu jen tahat figurkami a počkat si na chybu. Tyhle nerovné a opakující se souboje na první desce určující přeborníka jsou naprosto o ničem. Přirozeně se to proto také nikde jinde neděje - jen bohužel u nás.

 

 

V podpalubí turnaje se aspoň bojuje, to jak dostává např. GM Voko nařezáno od hráčů mojí síly, to je inspirativní podívaná. Celkově sofijská pravidla zabrala a ještě bych je zpřísnil, a hráčům kteří dostávají finanční podporu (startovné, úhrada nákladů) bych v případě obcházení sofijských pravidel (včera Babula - Hráček) už příště na turnaj žádnou podporu nedal, ať si hrají za své nebo ať nehrají vůbec.

 

 

Prostě to může být zajímavý a bojovný open, bohužel s tím jedním pánem, co tam nemá co dělat.

 

+0 /-0 | 04.05.2019 20:28

LoL
Za to co predvadi Hausner klobouk dolu
+0 /-0 | 04.05.2019 19:41

Zelené jablko

Ad Honza Hučín: Palec nahoru, to je pěkný postřeh. Něco mi to připomíná. A panu Válkovi taky díky, v televizi je to lepší než na netu.

+0 /-0 | 04.05.2019 16:12

Ota Válek

Dnes na ČT2 běží od 21:40 film TAH PĚŠCEM.

Bobby Fischer versus Boris Spasskij. Šachová bitva, která psala historii studené války. Americké drama podle skutečných událostí (2014)

+0 /-0 | 04.05.2019 16:03

...

brazina - zrovna ty bys u dávek a odpouštění dluhů měl držet hubu a šoupat nohama.

+0 /-0 | 04.05.2019 14:54

xdavx x
Carlos to je vid, ne každý je závislý na dávkách jako ty a tvuj přítel.
+0 /-0 | 04.05.2019 14:28

Carlos
Mgr. Aichmaier David, právník Odboru právního a organizačního david.aichmaier@opava-city.cz
+0 /-1 | 04.05.2019 12:58

Honza Hučín
Tak to je fakt dobrý: http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1019060
+0 /-0 | 04.05.2019 09:06

ELOminator

Jo, včerejší kolo bylo výživné, až na partii Babula x Hráček a fakt, že se znají jako svý boty jako výmluvu neberu no.

Jinak ostatní v čele s Davidem yes

+0 /-0 | 04.05.2019 08:38

Pilgrim

Partie D. Navary s obeti nakonec veze za postouple a spojene pesce byla krasna. 

+0 /-0 | 04.05.2019 07:21

giocozo
...- Souhlas. Jirka Kočiščák je fajn borec a pokud vím, šachy má jen jako koníčka. Vystudoval práva a právníkem nejspíš už je, či bude. Velmistrem se stane nejspíše také, ale né z důvodu o kterém snil v raném dětství ciki 333 a o kterém nikdy ani nemohl snít Zmestabileho. Včerejší reakce těchto dvou směšných pánů, jasně vypovídají o tom, že tito dva jenom žvaní a informací mají pramálo. Zmestabileho prosím o vysvětlení termínu : ,, Plejer síly Kočiščáka." :-))
+0 /-0 | 04.05.2019 06:11

capjar

chess64: cheeky yes

+0 /-0 | 04.05.2019 06:01

HonzaSvatoš
Tak za sebe si myslím, že David Navara důsledky brání na h3 spočítal přesně, je to excelentní taktika. Poznámky mistrů světa s puštěným motorem, kdy jim je hned jasné, jak měl bílý hrát, jsou legrační.
+0 /-0 | 04.05.2019 03:40

N. Očník

Sh3 bylo především ukázkou toho, že se David partiemi baví a že u nich vymýšlí tahy a postupy, které by mohly pobavit publikum. Že po Jc6 se sice hraje, ale tak, že spočítat všechny varianty, když nečumíte do motoru, je v praktické partii velmi velmi obtížné i pro velmistry, to pochopitelně trollí banda nechápe a chápat ani nechce. Že jsou tam pak pozice jako kvalita za 2 a možná 3  pěšce a holého bílého krále, kterou jen tak v hlavě ohodnotit je opravdu složité.

 

+0 /-0 | 03.05.2019 23:56

MaX

Jaj, tak to bylo netaktické, nechat si to ukázat od hráče 2700, kde je jasné, že má daleko lepší propočet. Dělám to, ale taky :o) co se trápit proti tak dobrým hráčům. Zítra je taky den.

+0 /-0 | 03.05.2019 23:44

...

Nevědomost místních trollů je úsměvná.  Dnes ji předvedl trotl čekal větou " Pokud mají všech pět pohromadě, nikdy je nenapadne živit se šachovou hrou na profesionálné úrovni." Omg tohle napíše po partii s Jirkou Kočiščákem... Tak si alespoň zjisti, hňupe, na koho pliveš.

+0 /-0 | 03.05.2019 23:42

chess123

Rádio Jerevan oznámilo změnu rozpisu MČR. Pokud GM Navara vyhraje ostravské Mistrovství ČR, získá právo utkat se v předkole Turnaje století s panem Davidem Aichmaierem. Pan ZMB si vyhradil právo používat nápovědu počítače. Vítěz předkola postupuje do semifinále, ve kterém se utká s panem Zdeňkem Čekalem alias ciki333. V semifinále mohou oba hráči používat nápovědu počítače. Vítěz se utká ve finále s blondýnou - tenistkou, která má právo využívat nápovědu přítele na telefonu. Soupeř má právo využít všech svých šachových znalostí. Všechny zápasy turnaje století se budou hrát na 8 vítězných partií a dle Sofijských pravidel. Kurzové sázky překvapivě favorizují blondýnu.

+0 /-0 | 03.05.2019 23:20

ciki333

Navarovo 26...Sxh3 ?! nebyl tah z jiné galaxie, ale ve skutečnosti tah pochybné hodnoty, když ukázal Stockfish správnou obranu za bílé 27.Jc6!. Kočiščák Jiří byl tou dobou již zasažen šachovou slepotou. Správný postup neviděl a tudíž zahrál chybné 27.Sxh3?? s hodnocením pozice cca -3. Zbytek pak byl věcí techniky a tu má David vynikající. Partie opět potvrdila udivující lehkost s jakou česká jednička decimuje hráče hvězdné pěchoty s ratingen okolo 2500. Řádění elitního snipera s pěti zářezy na pažbě má pro oběti i jistý výchovný účinek...Pokud mají všech pět pohromadě, nikdy je nenapadne živit se šachovou hrou na profesionálné úrovni. Z tohoto úhlu pohledu je Navarova účast v turnaji přínosem, vrácí mladé snílky nohama na pevnou zem.

+0 /-1 | 03.05.2019 22:34

capjar

Pavel Čápek: yes

+0 /-0 | 03.05.2019 21:55

Pavel Capek

Tak všichni na nss ví pane Aichmaier, že voni sou hlava ! Jasně, že byste to všechno viděl a zahrál ! Je strašná škoda, že už se šachu nevěnujete ! BTW já to s pomocí enginu vidím taky !

+0 /-1 | 03.05.2019 21:21

Zmestabileho

Navarovo 27. - Sxh3 byl jen taktický šejd, který by mě napadl taky - s dalším logickým dobráním Jxd5, a využitím nešikovného postavení svázaných bílých figur a daleko postouplých černých pěšců na dámském křídle. Obrana byla - nenechat si to ukázat a zahrát Jc6. Na plejery síly Kočiščáka ale tohle funguje a platí - a zítra může Navara podobně si pohrát s Černouškem. 

+0 /-0 | 03.05.2019 20:44

P. Kirs

Na turnaji Teplice Open máme již Sofijské pravidlo několik let a osvědčilo se. Je dobře, že se zavedlo i na MČR. Remízy např. ve 12., nebo dokonce v 8. tahu byly ostudné.

+0 /-0 | 03.05.2019 19:27

Pavel Capek

Nádherná výhra Davida Navary !! 27. Sxh3 je pro mě tah z jiné galaxie ! Děkuji panu Kočiščákovi, že si to nechal ukázat a nezůstalo to tzv. za kulisami. Opravdu by mě zajímalo, jestli to bylo spočítáno až do konce, nebo jen citem odhadnuto jako vyhrané, nebo přivyhrané. Krásné šachy !! hats off

+0 /-1 | 03.05.2019 19:20

Morphynista

Pro mě je dnes partií kola souboj Kislinský - Černoušek. Královský gambit ve stylu starých mistrů...

+0 /-0 | 03.05.2019 19:12

giocozo
Tak na prvním stole to vypadá, že žádná taktická remíza se konat nebude.:-)
+0 /-0 | 03.05.2019 16:17