Konečně boj a další Anandova hrubka

22.11.2013 06:04 | Zápas o mistra světa 2013

Magnus Carlsen stojí poslední krůček od titulu mistra světa. V 9. partii Vishwanathan Anand konečně tvrdě útočil, Carlsen se úspěšně bránil aktivní protihrou, až se pak na šachovnici objevila další nepochopitelná Anandova hrubá chyba - 3:0 pro Carlsena

Šachový svět se dočkal zajímavé složité partie, které  toužil v zápase o titul mistra světa spatřit. Byla zřejmě labutí písní Višiho Ananda na trůnu mistra světa a byla zakončena již třetí drastickou katastrofou na jeho zápasovém kontě. Carlsen vede v zápase 3 : 0 a nikdo nevěří, že by mohl prohrát všechny tři zbývající partie, korunovace je očekávána již dnes. Carlsen jistě hraje v zápase velmi dobře, prokazuje svou sílu, ale rozhodujícími okamžiky zápasu jsou velké a těžko pochopitelné chyby Ananda. Dobře vím, jak stárnoucí mozek těžko odolává soupeřovu vytrvalému tlaku, ale nečekal jsem, že to u Ananda zapůsobí tak silně.

Partie je jinak velmi zajímavá a strategicky náročná, ale na hlubokou analýzu nějak nemám náladu. Nezávislé hnutí anonymních kritiků na našem serveru stačilo v předcházejících dnech plamenným mečem urazit tolik dobrých šachistů, kterým sami nesahají ani po paty, že si jistě perly oné partie najdou sami. Ostatní trpící a mlčící čtenáři mi to snad pro tentokrát prominou. 


-
. kolo -

WCh Chennai
Carlsen, Magnus-Anand, Viswanathan½-½16A07Barcza System
Anand, Viswanathan-Carlsen, Magnus½-½25B18Caro Kann
Carlsen, Magnus-Anand, Viswanathan½-½51A07Barcza System
Anand, Viswanathan-Carlsen, Magnus½-½64C67Ruy Lopez Berlin
Carlsen, Magnus-Anand, Viswanathan1-058D31Semi-Slav Defence
Anand, Viswanathan-Carlsen, Magnus0-167C65Ruy Lopez Berlin
Anand, Viswanathan-Carlsen, Magnus½-½32C65Ruy Lopez Berlin
Carlsen, Magnus-Anand, Viswanathan½-½33C67Ruy Lopez Berlin
 Anand, ViswanathanCarlsen, Magnus 0-1 28 E25 Nimzo-Indian

188x 14702x Marek Vokáč
Fotogalerie
Komentáře (188) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Eldeest

Velmi si cením toho, co pro šachy a zveřejňování událostí ve svém volném čase děláte. Narozdíl od chronických kritiků jsem ještě neviděl od Velmistrů Vokáče, Cveka a jiných nepřínosnou, nudnou či jiným způsobem špatnou analýzu. V podstatě každá mě něco dává, neboť názory tak silných hráčů a rozumných lidí jsou pro mě velmi důležité a vždy je s chutí čtu. Mimochodem jsem rád, že se Robert Cvek dále angažuje v téhle oblasti, neboť jeho bezprostřední, ryze lidské komentáře jsou mé nejoblíbenější. Ještě vzpomínám na Lázeňské Rošády které jsem dostal po remíze při simultánce s IM Klímou a držel na Ostravském námku smích, neb už jsem jednu doma měl, přečtenou nejmíň 2x.. :) Výtečná kniha.

+0 /-0 | 02.12.2013 01:04

Playboy

Tradiční autoři GM Vokáč s GM Cvekem píší výborně!smiley Myslím si, že pokud nebude mít pan Vokáč častěji náladu a partie by byly spíše okrajově rozebrány, než dalekosáhlé analýzy, bude pro běžného, netitulovaného šachistu jenom dobřesmiley

 

+0 /-0 | 23.11.2013 00:25

PIF

Doufám, že si GM Vokáč nebude brát poznámky některých individuí osobně a i nadále bude komentovat zajímavé partie na tomto serveru. Sice poznámkami typu: " ... na hlubokou analýzu nějak nemám náladu" jen přilévá olej do ohně, ale jinak jsou jeho šachové komentáře velice poučné a moc se mi líbí. A také jsou bez hrubých pravopisných chyb, což se nedá říct o příspěvcích jiných komentátorů.

+0 /-0 | 22.11.2013 23:59

noELO

ZMB: deset tisíc zhlédnutí článku nemá žádnou výpovědní hodnotu - mohu-li mluvit za sebe, jedná se o zvědavce, kteří sledují, co zase kdo připsal. Těch vášnivých diskutérů je asi deset, pan "rytíř" (nic proti němu, myslí to vážně, on myslí vážně vše, i poznámku, že Carlsen hraje zbrkle) obstará sám polovinu příspěvků. Sám čtu všechno, co se tu napíše a domnívám se, že je nás tu takových většina. Mám rád šachy, tudíž odhaduji, že počet mých návštěv jen u tohoto konkrétního článku je v řádu desítek. Prý jste právník, takže možná budete vědět, co znamená latinsky výraz "ceteris paribus", i když se jedná o termín spíš z ekonomie.

Jinak chápu "starého mistra" GM Vokáče, že ho cosi znechutilo. Ale možná je to tím, že jsem taky starý (i ve srovnání s panem Vokáčem), taky nejsem mistr - ničeho.  

P.S. Možná jako amatér, kterými bychom měli být coby vzdělaní Češi všichni, gramatiky - "mě se zdá", "mě se líbí" - značná část příspěvků začíná právě takhle. MNĚ - komu-čemu - se to nezdá a nelíbí. 

+0 /-0 | 22.11.2013 23:43

HonzaR

Tak mě ale napadá, že být mistrem světa je vůbec na jednu stranu aji dost neradostný úděl. Člověk je pak pod těžším dohledem a tlakem, všichni automaticky očekávají, že bude samozřejmě všude vítězit a o to kritičtěji posuzují jeho chyby a neúspěchy. Pokud si vzpomínám, do Kramnika v době jeho panování taky docela pěkně šili, ten měl jak na potvoru navíc i zdravotní problémy, no a turnajoví mistři FIDE (kromě Topalova samozřejmě), ti si teda užili parádně.

+0 /-0 | 22.11.2013 22:38

HonzaR

re Zmestabileho: Konstatovat, že někdo hrál špatně je jedna věc, taky mi nedělá problém konstatovat Ánandovy chyby, o jeho zjevných chybách v zápasové taktice jsem tu také psal, byť jsem mu fandil. Tady to ovšem v diskuzích mnohdy překračovalo únosnou mez a skutečně to už vyznívalo jako nemístné urážky, přes rok se tu například opakovaně a často objevovaly výzvy typu "měl by se jít stydět", "měl by rezignovat", a nejen tady. Ánandovým obhájcům nevadila kritika, vadila jim příliš přehnaná kritika a mnohdy skutečně nemístné urážení, shazování a naprostá neúcta. Úplně stejné to bylo loni s Gelfandem.

 

Ánand už není mistrem světa, Geldanf není v kandidátech, Carlsen zaslouženě zvítězil a opět spojil titul mistra světa s pozicí světové ratingové a turnajové jedničky, buďme mu za to vděčni, tak teď už snad k těmto sporům nebude důvod.

+0 /-0 | 22.11.2013 22:23

sisoj

HonzaR: Já vím, je píšu jak je prezentován v ofi-zprávách. Mj. chybí jméno autora, jen ČTK... I tak je to snad poprvé co píšou o MS v šachu na netu (aspoň tento druh serverů)...

+0 /-0 | 22.11.2013 22:12

HonzaR

U Ánanda to bylo jednodušší, ten byl 15. podle každého počítání, Carlsen ho sesadil, proto mu přirozeně ta šestnáctka bude sedět víc než dvacítka.

+0 /-0 | 22.11.2013 22:11

Zmestabileho

Akorát většina lidí zde má jakoby problém přijmout jinak běžné věci v každém sportu - typicky kritiku každého velkého hráče, ať už je to Anand na poli světovém, nebo třebas Navara u nás. Když všichni vidíme, že fotbalista xy hrál špatně, nedává tomu všechno, případně je prostě za zenitem, tak si to můžeme klidně napsat - a nejsme přitom tolik osočováni z toho, že co jsme si to probůh dovolili. Zde ale stačí napsat, že Anand je za zenitem (což je navíc fakt evidentní věc, kterou vlastně ani nikdo nezpochybňuje), a následuje reakce -" co sisi to dovolil - copak jsi dokázal v šachu to co on?, kde je úcta k úspěšnému člověku?, že tě hanba nefackuje!, co jsi napsal - to je ale výblitek,... a jsi blbec - tímto posledně uvedeným vyjádřením to uzavře velmistr a hlavní komentátor na nss.

+0 /-0 | 22.11.2013 22:11

HonzaR

re sisoj: 16. nebo 20. mistr světa, záleží na úhlu pohledu. 16. tradiční klasický mistr světa uznávaný většinou šachové veřejnosti, 20. uznávaný FIDE a asi nešachovými laiky, 16. nezpochybnitelný, je to celkem jedno, každý má na to vlastní názor, důležité je, že Magnus prostě je mistrem světa.

+0 /-0 | 22.11.2013 22:06

Zmestabileho

Zase je tady přes deset tisíc zobrazení tohoto článku - a to je na šachy, živořící na okraji zájmu společnosti, vysoké číslo. A důkaz, že jakýsi zájem tady je, aspoň když hraje se o mistra světa. A diskuze zde, do které zrovna i teď přispívám - tomuto zájmu podle mě velmi přispívá, a bylo hezké, jak dnes i Vokáč - zkušený matador, nedokázal zůstat netečným, a prostě reagoval...:-). Tak to má být!

 

+0 /-0 | 22.11.2013 21:59

sisoj

Na centrum.cz je článek k MS z ČTK, takže počítám že zítra bude min. v Právu. MC označují za 20. msvěta

+0 /-0 | 22.11.2013 21:58

Playboy

Co se týče elo Carlsena, tak jakýkoli pohyb vzhůru je velmi obtížný, jelikož má před ostatními hráči hrozivý odstup. Jakákoli remíza mu značně ubírá a když vyhraje, tak mu to moc nepřidá! Pokud fide nezmění koeficienty, jako že to již plánuje, tak si myslím, že se MC jiným způsobem na hranici 2900 elo nedostaneindecision

+0 /-0 | 22.11.2013 21:23

verbir

Každopádně Anand neprohrál za poslední dva roky s nikým z budoucích účastníků turnaje kandidátů. 

+0 /-0 | 22.11.2013 21:03

rytir

Budoucí vítěz turnaje kandidátů by se měl stát vyzyvatelem nového mistra světa Magnuse Carlsena, který dosáhl životního úspěchu po přesvědčivém vítězství nad V.Anandem 6½-3½ a má dostatek důvodů slavit.

+0 /-0 | 22.11.2013 21:01

verbir

To rytir: z analýzy mi vychází, že Andrejkin nebude zas až takovým outsiderem smiley

+0 /-0 | 22.11.2013 21:01

Tobi

to rytir: děkuji

+0 /-0 | 22.11.2013 20:57

Tobi

Každopádně se velmi pěkný a přínosný příspěvek rytíře objevil duplicitně, v roztaženější a smrsklejší verzi. Já smazala ten roztaženější a rytíř zřejmě v tu samou chvíli ten s méně entrováním. Proto tu teď není ani jeden, rytířovi se omlouvám a prosím o znovu vložení.

+0 /-0 | 22.11.2013 20:56

rytir

Anand, Topalov, Aronjan, Kramnik, Karjakin, Andrejkin, Svidler a Mamedjarov by měli být účastníci turnaje kandidátů.

Podívejme se na to, jak si spolu vedli za poslední dva roky (bez garance správnosti dat) u jména je elo a věk:

Anand 2773 (43) s Topalovem 1:0, s Aronjanem 1:0 =5, s Kramnikem 1:0 =4, s Karjakinem =5, s Andrejkinem =1, se Svidlerem =2, s Mamedjarovem =1

Topalov 2785 (38) s Anandem 0:1,  s Aronjanem =2, s Kramnikem -, s Karjakinem 2:1 =1, s Andrejkinem -, se Svidlerem =2, s Mamedjarovem 0:1 =2

Aronjan 2803 (31) s Anandem 0:1 =5,  s Topalovem =2, s Kramnikem 2:3 =7, s Karjakinem 2:1 =2, s Andrejkinem -, se Svidlerem 1:1 =2, s Mamedjarovem =3

Kramnik 2793 (38) s Anandem 0:1 =4,  s Topalovem -, s Aronjanem 3:2 =7, s Karjakinem =3, s Andrejkinem 1:3 =3, se Svidlerem 1:0 =3, s Mamedjarovem 0:2 =3

Karjakin 2756 (23) s Anandem =5,  s Topalovem 1:2 =1, s Aronjanem 1:2 =2, s Kramnikem =3, s Andrejkinem 1:2 =5, se Svidlerem 0:1 =6, s Mamedjarovem 1:2 =2

Andrejkin 2709 (23) s Anandem =1,  s Topalovem -, s Aronjanem -, s Kramnikem 3:1 =3, s Karjakinem 2:1 =5, se Svidlerem 2:1 =6, s Mamedjarovem =1

Svidler 2759 (37) s Anandem =2,  s Topalovem =2, s Aronjanem 1:1 =2, s Kramnikem 0:1 =3, s Karjakinem 1:0 =6, s Andrejkinem 1:2 =6, s Mamedjarovem 0:1

Mamedjarov 2757 (28) s Anandem =1,  s Topalovem 1:0 =2, s Aronjanem =3, s Kramnikem 2:0 =3, s Karjakinem 2:1 =2, s Andrejkinem =1, se Svidlerem 1:0

+0 /-0 | 22.11.2013 20:56

Vojtech.Mejzlik

Taky se postavím za GM Marka Vokáče. Partii stejně rozebral a článek sepsal. A jeho vzkaz kritikům mi třeba mluví z duše. Je to tu jeden anonym vedle druhého a ještě navíc se velká část z nich někdy chová, jak kdyby patřili do české, ne-li světové, desítky. Trocha pokory, občas pochvaly a klidnějších slov z řad čtenářů by neuškodila. Ty kecy na naše reprezentanty, když se někomu nedaří, popřípadě jak tu část lidí hned odepsala Ananda, jak kdyby už těm šachům pomalu nerozuměl, a další vyblitky, občas je chyba tu ty komentáře číst. 

Všem pozitivně naladěným lidem přeji hezký večer a příjemný šachový víkend.

+0 /-0 | 22.11.2013 20:54

Vojtech.Mejzlik

To rytir: Z analýzy mi vychází, že něco není v pořádku :-)

Anand má s Kramnikem výhru při 4 remízách a Kramnik má s Anandem také výhru při 4 remízách. To si máme vyložit jak? :-) Jako že jsou tak dobří, že ve vzájemných zápasech nikdy neprohráli, jen občas někdo vyhrál? :)

+0 /-0 | 22.11.2013 20:46

Homunkulus

Když už tu probíhá "boj o Vokáče", tak se taky přidám - na jeho podporu. Těch přemoudřelých řečí tu bylo za poslední dny od anonymních přispěvatelů hodně. Řekl bych, že velmistr má právo uštědřit jim (nám) mírnou ťafku. Nejsme na oficiálním svazovém webu, aby museli být autoři zcela korektní.

+0 /-0 | 22.11.2013 19:56

sisoj

Gratulace MC, dneska pěkná partie!

+0 /-0 | 22.11.2013 19:37

JanV

Taky nevím, proč p. Vokáče tak trápí naše "žblebty". Nikdy přece nesednete úplně všem, což ví každý, kdo někdy pracoval s lidma - vždycky budete pro někoho trouba.

Ale zrovna např. rytíř si myslím, že píše k věci a jeho hodnocení rozhodně neberu na lehkou váhu (pokud se tedy neangažuje v sociální oblasti, jak už ráno psal Amberjack)

Prostě asi měl p. Vokáč blbej den, vybouchlo mu auto, onemocněl pes, vylil si do klína kafe, ve frontě ho předběhla nepříjemná semetrika a když psal svůj článek, tak mu čtyřikrát spadl systém - a pak nebuď nasr.nej :-D

Taky není lehký poslouchat pořád kritiku, protože chválí málokdo. Takže já to udělám :-)

Pane Vokáči, Vaše analýzy jsou skvělé a rád je čtu a četl jsem i v šachinfu! Děkuji!

+0 /-0 | 22.11.2013 19:12

PIF

Škoda, že Anand nehrál od začátku tak, jako v posledních dvou partiích. Díky tomu přišel Anand o královskou korunu a my "smrtelníci" o dvě zajímavé partie.

Král je mrtev, ať žije král!

+0 /-0 | 22.11.2013 19:02

Zmestabileho
Ještě ke komentáři Vokace... co asi znamená ID10 z Mblbl? :-). "z Mblbl" - to bude zřejmě "z města blbeho bílého" - že ano, pane Voko? Ale co to ID10?... bojím se, jestli to neznamená třeba "idiot na desátou"...?...:-))..Pane Voko, nechcete prosím objasnit? ... každopádně ale, bere Vás to parádně, mnohem víc, než jsem čekal :-))).
+0 /-0 | 22.11.2013 18:25

HonzaR

Gratulace Carlsenovi, zasloužené vítězství. Tipuju, že turnaj kandidátů v březnu vyhraje Topalov, který ovšem v listopadu v zápase na Carlsenan stačit nebude. Kramnik, který jediný má asi v současnosti velkou šanci Carlsena porazit, skončí opět těsně druhý.

+0 /-0 | 22.11.2013 18:05

Luky

JanV: 2872

+0 /-0 | 22.11.2013 16:51

strelec

re JanV: vpravo je sloupec, kde je odkaz na live-elo.

re verbir: já bych se také nezlobil, osobně je mi to celkem jedno. Ale myslím, že Anand to nebude, byl by to malý zázrak, kdyby se mu to podařilo.  Hraje se 2015? 

+0 /-0 | 22.11.2013 16:48

JanV

Anand to takhle brutálně asi nečekal, o čemž jasně mluví i ty první remízy. Tak by mě zajímalo, jestli se MC někdy dokáže přehoupnout přes 2900 - to by byl milník šachové hry. Nevíte někdo, kolik má aktuální ELO po tomhle zápase?

+0 /-0 | 22.11.2013 16:38

verbir

To strelec: Vzhledem k tomu, že Anandovi fandím už dlouhou dobu, tak bych se nezlobil. Pokud dokáže vyhrát turnaj kandidátů, tak věřím, že by v příštím zápase mohl být důstojnějším soupeřem než letos. 

+0 /-0 | 22.11.2013 16:35

strelec

re verbir: třeba Anandwink

+0 /-0 | 22.11.2013 16:28

verbir

Gratuluji MC. Ukázal, že je právem světovou jedničkou. Doufám, že z turnaje kandidátů postoupí hráč, který mu bude v příštím zápase o titul mistra světa schopen konkurovat.

+0 /-0 | 22.11.2013 16:17

magnuscarlsen
Magnus zaslouženě vyhrál soupeře porazil rozdílem třídy,tak teď se můžou šachy konečně posunout dal
+0 /-0 | 22.11.2013 16:17

rhinoceros

a máme tu nového mistra světa!

 

díky rytiri za komentáře.

+0 /-0 | 22.11.2013 15:18

rytir

Nakonec vyměnili hráči vše a skončilo to smírem. Mistrem světa se tak stal Magnus Carlsen. Dnes podali oba hráči kvalitní výkon. Magnus Carlsen se nespokojil s remízou a snažil se zvítězit a Vishi Anand se po marné snaze získat ze začátku iniciativu přes určité problémy nakonec se přehledem a kvalitně černými ubránil a partie po zásluze skončila remízou.

+0 /-0 | 22.11.2013 15:18

rytir

58... De3† Anand se brání se přehledem, nyní již zremizuje bez problémů

+0 /-0 | 22.11.2013 15:15

rytir

57... De1 58. Dd6 Carlsen to ještě zkouší

+0 /-0 | 22.11.2013 15:10

rytir

Dá se říci, že Anand se dnes ve složité situaci bránil velmi dobře, je to jako ve 4. partii, kde v obtížné pozici dokázal nalézt dobrou a aktivní obranu. Ale nevydrželo mu to celý zápas.

+0 /-0 | 22.11.2013 15:07

magnuscarlsen

to je remiza ne?

+0 /-0 | 22.11.2013 15:06

rytir

tedy 3 pěšců 51. Kxb7 Jxf4 52. Kxa6 Je6! jediný ale plně dostačující tah Ananda 53. Kb6 f4 54. a6 f3 55. a7 f2 56. a8D f1D 57. Dd5

+0 /-0 | 22.11.2013 15:04

honzour

Jen tří pěšců, ne?

+0 /-0 | 22.11.2013 15:04

fru-fru
Tak myslím, že sledujeme koncovku a snad i šachy z jiné galaxie.
+0 /-0 | 22.11.2013 15:04

rytir

To je koncovka dámy a čtyř pěšců proti dámě a jezdci. Ovšem měla by být za černého udržitelná.

+0 /-0 | 22.11.2013 15:00

rytir

47.... gxf4 48. gxf4 Kg7 49. Jxf5 exf5 50. Kb6 Jg2 51. Kxb7

+0 /-0 | 22.11.2013 15:00

rytir

46. Jg8Kf8 po 47. Jf6 Ke7 se mohl Magnus znovu rozmyslet, zda jít aktivní Jh5 nebo zvolit opakování tahů.A zvolil jiný aktivní postup 47. Jxh6

+0 /-0 | 22.11.2013 14:57

fru-fru
Tak to mne Magnus zklamal ....zřejmě chce být korunován v neděli.
+0 /-0 | 22.11.2013 14:57

HonzaR

Zajímavé, Carlsen se pustil do varianty, kterou jsem si i já nějak dopočítal k výhře bílého, počítač ale z nějakého důvodu zásadně nesouhlasí. Kdopak má pravdu, počítač nebo Carlsen?

+0 /-0 | 22.11.2013 14:56

verbir

Kasimdzhanov smiley

+0 /-0 | 22.11.2013 14:52

fru-fru
Výborně, děkuji Vám pane Válku....Kdy v historii naposled vyhrál mistr světa tak jednoznačně? 4:0?
+0 /-0 | 22.11.2013 14:49

ELOminator

Doufám že uvidíme tu variantu s dvojitou proměnou dam kterou ukazuje comp. To by bylo maso.

+0 /-0 | 22.11.2013 14:45

Ota Válek

Co jste to za vlastence? Zapomněli jste na KAválka.

+0 /-0 | 22.11.2013 14:45

fru-fru
Díky za doplnění.V tuto chvíli to Magnus počítá opravdu daleko...jsem přesvědčen, že to Jh5 zahraje.
+0 /-0 | 22.11.2013 14:44

ELOminator

Tak to by musel být nejlepším šachistou na světě Kaká cheeky

+0 /-0 | 22.11.2013 14:43

rytir

46. Jh5 Kf7 47. Kb6 Kg6 48. Kxb7 Kxh5 49. c5 gxf4 50. gxf4 e5!! 51. c6 exf4 52. c7 f3 53. c8D f2 bílý nezabrání proměně černého v dámu a tudíž by se mohl ještě pokusit hrát opticky lepší dámovku, ale šance na udržení téhle pozice jsou u černého dobré

+0 /-0 | 22.11.2013 14:43

HonzaR

Málem se přiblížil i KAmskij.

+0 /-0 | 22.11.2013 14:39

fru-fru
Magnus Carlsen bude hrát na výhru a dnes se stane mistrem světa.Po KApablankovi,KArpovovi,KAsparovovi se stane čtvrtým KA mistrem světa.Trochu se jmény přiblížili KAruana a KRAmnik.Není to tak trochu zvláštní?
+0 /-0 | 22.11.2013 14:37

rytir

a po 46... Kd7 může už bílý postupovat 47.b4! s jasnou převahou neboť v případě vytvoření volného pěšce na dámském křídle, kdy by se černý král musel k němu odpoutat, by se královské křídlo černého stalo snadnou kořistí bílého krále.

+0 /-0 | 22.11.2013 14:37

ELOminator

Jo, jednoznačně Carlsenův přínos světovému šachu není v jeho sílé ale v jeho přístupu yesyesyes

+0 /-0 | 22.11.2013 14:34

Ota Válek

To je strašný soupeř, ten Carlsen. Při korunovaci na šachového krále by zasloužil titul Magnus nemilosrdný.

+0 /-0 | 22.11.2013 14:34

rytir

Nyní může Magnus zvolit nadějné 46. Jh5! kdy by mohl jedzce i obětovat po případném 46... Kf7 47. Kb6!

+0 /-0 | 22.11.2013 14:32

Magiland

ale řeknu vám .. co si více přát, než to, že NOVY mistr světa vyznává styl bojovat vždy až do konce, hledat možnou výhodu i ve zdánlivě rovných a mrtvých pozicích ...

+0 /-0 | 22.11.2013 14:30

verbir

Zahraje teď MC Jg8 s opakováním tahů nebo bude hrát na výhru?

+0 /-0 | 22.11.2013 14:29

rytir

44... Kd7 45. Jf6† Ke7 velmi riskantní Anandův ústup, je to od něj zoufalý pokus vyhnout se případnému opakování tahů nebo se mu ústup Kc7 nelíbil?

+0 /-0 | 22.11.2013 14:28

HonzaR

Teda klobouk dolů před Carlsenem, v situaci, kdy mu stačí remíza k titulu, odmítne vynutit opakování tahů a pokračuje ve hře na výhru, kolik lidí by to ve stejné situaci udělalo? yes

+0 /-0 | 22.11.2013 14:26

rytir

44. Je8† Magnus se rozhodl prozatím pro jiné řešení po 44... Kd7 45. Jf6† Kc7 ale je otázkou jak má pozici dál zesílit

+0 /-0 | 22.11.2013 14:24

rytir

43... g5 jediný tah jelikož hrozil Je8†

+0 /-0 | 22.11.2013 14:18

rytir

43. Jd6 ! Magnus pokračuje aktivně v boji za vítězstvím v koncovce. Podaří se Anandovi se ubránit?

+0 /-0 | 22.11.2013 14:16

rytir

Noapak nikam nevede 43. Kd4? Jxc4!  44. Jc5!  (44. bxc4?? fxe4 45. Kxe4 b6 a bílý by ještě prohrál) 44... Jxa5 45. Jxe6† Kd7 46. Jxg7 Jxb3† s rovnou hrou

+0 /-0 | 22.11.2013 14:13

romison
a presne kvuli tomuhle pristupu Magnuse miluju a obdivuju :) me se tohle libi proste, chce vyhrat, kdyz vidi moznost hrani. Byl bych taky takovy, ale bohuzel na to nemam ty sachove vlastnosti, takze to pak spis prohraju :)
+0 /-0 | 22.11.2013 14:08

PalinoS
Z komentára na Chesspro.ru: Ponúkať remízu môže len Anand, no tomu to hrdosť nedovolí. Magnus remízu neponúka, pretože by to bolo od neho nekorektné :-D
+0 /-0 | 22.11.2013 14:06

rytir

41... Je3 42. g3 f5 Magnus se nyní rozmýšlí, zda zahraje aktivní Jd6 nebo zda nezkusí ustoupit Jd2. V každém případě bude černý rád za remízu, Anand dosti zariskoval, že pustil bílého krále tak dopředu.

+0 /-0 | 22.11.2013 14:00

rytir

Anand by mohl rovnováhu udržet po aktivním 41... Je3 42.g3 f5 43. Jd6 g5 za bílého tu nejspíš neuspěje, ale je dobrou šancí vytvoření volného h pěšce 44. fxg5 hxg5 45. Jf7 g4 46. h4! Jf1! 47. Jg5 Jxg3 48. Jxe6† Kd7 49. Jf4 Je4† a bílý je na tom zde nadějněji

+0 /-0 | 22.11.2013 13:58

Amberjack
Jen takový dotaz mimo: Nevíte někdo, proč Marek Vokáč nekomentuje partie pro Šachinfo? Komentoval celkem dlouho, od mých šachových začátků jsem si na něj nějak zvyknul a jeho komentáře se mi vcelku líbily. Pavel Šimáček ale taky neni špatnej, to jako jo:-)
+0 /-0 | 22.11.2013 13:57

Robert Cvek

JanV: přesně tak :-)

+0 /-0 | 22.11.2013 13:50

exot

Ano, to je přesně ta remízová pozice, kdy musíte začít hledat jediné tahy, jinak ji prohrajete.

+0 /-0 | 22.11.2013 13:47

Vojta

Nějak nerozumím některým věcem v komentáři k partii, například kdo to je ID10 z Mblbl. Odkazy na diskutující na NSS mi připadají dost neprofesionální (předpokládám, že za takový článek je honorář), představte si, že by nějaký novinář komentoval diskutující na nějakém zpravodajském serveru.

+0 /-0 | 22.11.2013 13:45

JanV

Je fakt, že každý, kdo někdy hrál na jakémkoliv turnaji ví, jak strašně se to liší od partičky někde u kafe, o "kibicování" vůbec nemluvím. Nervy a časová tíseň seberou člověku 50% schopností. V takovém okamžiku nebrat remízu a hrát dál jen tak pro zábavu a radost ze hry, to je skoro "nelidské". Rád bych věděl, jestli má MC nějaký pud sebezáchovy :-)

+0 /-0 | 22.11.2013 13:43

rytir

Tak v této pozici Carlsen nijak neriskuje, tudíž může pokračovat a on rád takové pozice hraje. Je to naopak Anand, který se musí správně bránit.

+0 /-0 | 22.11.2013 13:42

martinn

@verbir: a svítí a svítí. Neopravili to. To nejde. Počítače to nedovolí. Holt je už taková doba. :-)

+0 /-0 | 22.11.2013 13:42

BloodyXmas

Jen taková vsuvka z online PC rozboru na chessbomb. Podle motoru byla chyba dobrat ve 35. tahu dámu a měl pokračovat e5. Anand bohužel tuto vyhrávající variantu přehléd smiley

https://scontent-b-lhr.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/v/1473718_10201278216492361_1547633703_n.jpg?oh=276405f6d4d1275cbfaa8fc63cb8b6a1&oe=52915C0A

+0 /-0 | 22.11.2013 13:40

exot

Myslím, že Carlsen se chce jen dozvědět, jestli je tahle koncovka při správné hře opravdu remis, a je mu úplně jedno, že je to rozhodující partie o titul mistra světa. :-)

+0 /-0 | 22.11.2013 13:39

Robert Cvek

martinn: jj

+0 /-0 | 22.11.2013 13:37

martinn

ano, pak toto jsem nečetl, ale poznámka o Ivanovovi byla od Sosonka

+0 /-0 | 22.11.2013 13:36

Robert Cvek

martinn: nene, byl to teď ten turnaj v S.Luis, kde Magnus vyhrál

+0 /-0 | 22.11.2013 13:34

martinn

a v trochu jiné konotaci....s alkoholem

+0 /-0 | 22.11.2013 13:34

martinn

JanV: toto opravdu v Šachinfu stálo, ale domnívám se, že to bylo o I. V. Ivanovovi

+0 /-0 | 22.11.2013 13:33

Robert Cvek

JanV: přesně tak :-) Také jsem to četl, komentátor byl (myslím) GM Ashley, nebo jak se to píše. Každý člověk se během let nějak "křivý", většinou (nahromaděný) strach mu bere energii, ať už je ten strach jakéhokoliv původu, Magnus však působí, že se nebojí ničeho, někdy ba přímo až laxně, jako by se ho ta partie ani netýkala :-)

+0 /-0 | 22.11.2013 13:30

rytir

40... Jf5 nyní bílý může zkusit proniknout do tábora černého po 41. Je4 a později na d6 když by ustoupil černý jezdec, ale aktivní obrana 41.... Je3 by měla dát černému udržení pozice. Místo 40... Jf5 mohl černý zkusit i 40... g5 do toho se mu ale přirozeně moc nechtělo.

+0 /-0 | 22.11.2013 13:28

JanV

@ R. Cvek: MC nemá co ztratit, a někde (nové ŠachInfo?) jsem četl, že odmítl remízu, která mu zaručila na turnaji první místo a 70 000 dolarů a v případě prohry by snad dělil třetí místo. Partii vyhrál po asi 20 tazích. Nějaký komentátor řekl, že nikdy neviděl takovou kombinaci odvahy a lehkomyslnosti. Soupeře to asi může dost deprimovat :-)

+0 /-0 | 22.11.2013 13:28

Robert Cvek

...zatímco Bobby F. chtěl soupeře doslavně lámat, tak mi přijde, že Magnus si chce "hrát" či "pohrát", a možná proto hraje tak uvolněně a v klidu. Ale je to samozřejmě velmi těžké se to naučit, mít takový přístup k šachu. Třeba jako Judit...

+0 /-0 | 22.11.2013 13:27

Robert Cvek

Magiland: jj :-)

Právě to je na něm obdivuhodné, protože velmi lehko se píše, ať se hraje všechno na doraz, ale praxe je jiná...To umí opravdu málokdo. To chce přímo kolosální duševní slílu, byť to na tom "hochovi" vůbec nevypadá :-)

+0 /-0 | 22.11.2013 13:25

rytir

39... Kc7 40. Jc3 pozice bílého je opticky lepší, ale černá pozice je plně obranyschopná. Chybou by naopak bylo dovolit další postut krále po 39... Je4† ?  40. Kb6 Kc8 41. c5 Jf6 42. c6 Jd5 † 43. Kc5 s převahou bílého.

+0 /-0 | 22.11.2013 13:24

Magiland

re RC - nemá žádné, jinak by mu ELO nemohlo takhle astronomicky vystoupat .. to jsou hromady partií, ve kterých se s půlkou nemohl smířit ...  :-)

 

+0 /-0 | 22.11.2013 13:23

Robert Cvek

To je docela drsné, že Magnus tak cílevědomě jde po bodu... opravdu ten chlapík musí mít nervy ze železa, nebo snad spíše nemá vůbec žádné :-)

+0 /-0 | 22.11.2013 13:21

rytir

a tak také zahrál 38. Kd4 Anand odpověděl 38.... Kd7 následovalo 39. Kc5 bílý tudíž má aktivnějšího krále, při správné obraně by se ale měl černý ubránit.

+0 /-0 | 22.11.2013 13:18

Magiland

teda jestli hodlá prohrát Anadn i tuhle koncovku .. ale myslím že ne, že najdou oba cestu k vyčištění šachovnice a "přijatelné" podobě výsledky, kdy mistr světa bude gratulovat vyzyvateli po partii ve které neprohraje ... mohu upřímně ?? docela bych chtěl, aby ho MC přejel i dnes ...

+0 /-0 | 22.11.2013 13:18

rytir

37... Ke7 ?! nic nebránilo lépe vypadajícímu 37... Jf5† 38. Kd3 Ke7. Nyní může bílý M.Carlsen zvážit další postup králem 38. Kd4

+0 /-0 | 22.11.2013 13:14

ELOminator

Já věděl, že Stockfish je trash no

+0 /-0 | 22.11.2013 13:10

Magiland

re verbir: :-) taky jsem si všiml ... a chvíli jsem přemýšlel jak to vlastně myslí ...

+0 /-0 | 22.11.2013 13:05

rytir

Jde o styl udržování vyrovnané pozice v chodu a čekání na chyby soupeře.

+0 /-0 | 22.11.2013 13:02

verbir

Na chessbomb svítí dobrý vtip. Podle enginu neměl Anand dobírat dámu a měl by výhodu - 1000. Už píší, že to opraví laugh

+0 /-0 | 22.11.2013 13:01

rytir

36. Kf2 Kf8 37. Ke3 pozice je vyrovnaná, je možné že hráči budou hrát ve vyrovnaná jezdcové koncovce ještě do většího vyjasnění, takový styl není M.Carlsenovi cizí.

+0 /-0 | 22.11.2013 13:01

verbir

Otázka zůstává stále stejná. Bude se MC pokoušet o další výhru nebo se spokojí s remízou?

+0 /-0 | 22.11.2013 12:58

rytir

a přichází výměny 31. f4 Dd8 32. Ved3 Vcxd6 33. Vxd6 Vxd6 34. Vxd6 Dxd6 35. Dxd6 Jxd6 vše se vyměnilo, Magnus Carlsen může být spokojen, ještě se rozmýšlí, zda koncovku se pokusit hrát na výhru nebo ji dát za remízu.

+0 /-0 | 22.11.2013 12:57

rytir

Možné je i  31. Db4 Vcxd6 32. Vxd6 na to by černý udělal chybu, když by reagoval 32... Jxd6? protože po 33. Vd3 Dd8 34. Dd2! by byl v nepříjemné vazbě sice by se po 34... Dc7 35. Jc3! Dc6 ubránil, ale bílý by stál lépe. ale mohl by hrát 32... Vxd6! 33. Dxb7 Dxa5 a udržel by rovnováhu.

+0 /-0 | 22.11.2013 12:52

JanV

Anandovi bych strašně přál, aby si zapsal aspoň jednou celý bod. A to jsem na začátku jednoznačně fandil Carlsenovi, ale Vishy by si tu výhru (nebo dvě) zasloužil aspoň za celoživotní dílo :-)

+0 /-0 | 22.11.2013 12:50

rytir

Anand tudíž pokračuje 30... Vc6 Nyní se Magnus Carslen rozmýšlí i nad tím, zda nemá nabídnou výměnu dam tahem 31. Ved3.

+0 /-0 | 22.11.2013 12:47

rytir

Carslen ale hraje zbrkle a tuto možnost nevyužil. Hrálo se 29. e5 Je8 30. exd6?  nyní po 30... Vc6 je pozice černého dobře hratelná, protože pěšce d6 dobyje.

+0 /-0 | 22.11.2013 12:44

rytir

28... Dg5? chyba v podání Ananda, po 29. e5 Je8 30. Jc3 by měl bílý převahu.

+0 /-0 | 22.11.2013 12:41

rytir

po případném 28... Vcd8 29. b4! je pozice černého nepohodlná a bílý může hrozit přesunem jezdce Jc3-a4-b6.

+0 /-0 | 22.11.2013 12:39

rytir

28. a5! Dobrý poziční tah od M.Carlsena, fixuje slabšího pěšce na b7. Obecně je pozice za bílého příjemná, protože má více prostoru. A černá dáma, která nyní stojí aktivně má na druhou stranu málo manévrovacího místa.

+0 /-0 | 22.11.2013 12:37

verbir

Bude chtít hrát MC na další výhru nebo se spokojí s remízou?

+0 /-0 | 22.11.2013 12:34

Rdm

Co se týká sekundantů - MC údajně odhalil jen jejich národnost v norské televizi, detaily neznám. S přípravou Magnusovi prý pomáhali i dva ruští velmistři. Nepomniachtchi vypadá na 100%, kdo by mohl být další netuším. V Indii ale zdá se nikdo není, asi komunikují přes internet.

+0 /-0 | 22.11.2013 12:28

rytir

27... Vd7 Anand tudíž zahrál raději klidný přirozený tah.

+0 /-0 | 22.11.2013 12:24

rytir

Ale i po 27... g5 který v Marozcyho výstavbě u ježka někdy vede k protiútoku černého za této situace bílému příliš nehrozí, že by se musel bránit, protože pozice je již zjednodušená a černý musí bránit pěšce d6 a to se za černého moc útočit na královském křídle nedá.

+0 /-0 | 22.11.2013 12:23

rytir

27. Ve3 Carlsen reaguje dnes opravdu rychle, věří si, že dobrou pozici za této situace udrží bez problémů a bez většího přemýšlení. Uvidíme, zda zkusí nyní Anand odvážné 27...g5.

+0 /-0 | 22.11.2013 12:21

rytir

26. Dd2 útočí na pěšce d6. Nyní má Anand na výběr zejména mezi 26... Jf6 a 26... Jc5. Po 26... Jf6 by pak později mohl zkusit nástup pěšcem g5!?, což je malou šancí jak se pokusit hru zamotat. A Anand zvolil 23... Jf6

+0 /-0 | 22.11.2013 12:20

verbir

To HonzaR: Vachier hrál ME.

+0 /-0 | 22.11.2013 12:19

sisoj

Já bych si tipnul Robert Houdarda

+0 /-0 | 22.11.2013 12:19

HonzaR

ddf: Kramnik pokud by to měl být někdo z absolutní špičky, všichni ostatní někde hrajou, i když prada kvůli kandidátům asi ne. Možná ještě Nepomňaščij, ten teď myslím taky nikde nehrál.

+0 /-0 | 22.11.2013 12:16

rytir

24. Vc3 Sxd4 25. Vxd4 De5 Anand reaguje správně, ale pozice se zjednodušila po výměně střelců. Bílý má trochu zvláštně rozmístěné věže, ale toho ani jedna ze stran nemůže využít.

+0 /-0 | 22.11.2013 12:14

ddf

Kramnik na 100% ne. Co kdyby vyhral trurnaj kandidatu, tak by videl Carlsenovi do kuchyne.

+0 /-0 | 22.11.2013 12:12

HonzaR

re martinn: Téměř jisté je to u Hammera, jinak mlha, určitě by to všechny zajímalo, mspekulovalo se o vachier-Lagravem. Z absolutní špičky by tam možná mohl být Kramnik, který poslední dobou nebyl nikde vidět a ruskému nároďáku v uplynulých dnech výrazně chyběl.

+0 /-0 | 22.11.2013 12:02

rytir

23. Je2 přesunem jezdce se snaží bílý využít postavení černé dámy. 23... Sf6 Carlsen vynutil výměnu střelců. 24. Vc3 Magnus by bral remízu, ale zase ji nechce dosáhnout slabou vyčkávací hrou.

+0 /-0 | 22.11.2013 12:01

martinn

Apropos, už se ví, kdo tedy je v Carlsenově týmu?

+0 /-0 | 22.11.2013 11:55

martinn

Díky rytirovi jsem byl neustale informovan o deni, kdyz jsem nemoh k ofiko stránkám se šachovnicí.

+0 /-0 | 22.11.2013 11:54

rytir

22... Dh5 Anand převádí dámu na královské křídlo, je zřejmé, je to jeden z mála aktivních plánů, které mohl zvolit.

+0 /-0 | 22.11.2013 11:45

HonzaR

Ánand by si měl dnešní partii mimořádně užít a nejít do rychlé remízy, ať už dopadne jakkoliv, je to dost pravděpodobně jeho poslední partie v životě na klasickém mistrovství světa.

+0 /-0 | 22.11.2013 11:43

rytir

22. a4 malé překvapení od M. Carlsena. Nechce vypadat, že vynutil remízu, na kterou by navíc Anand nemusel přestoupit  a pozice se Magnusovi určitě líbí, tento typ pozic mu vyhovuje. Pozice zůstává v rovnováze.

+0 /-0 | 22.11.2013 11:43

rytir

21... Kg8 vzdal to již Anand a spokojí se s opakováním tahů po případném 22. Dd2 Kf8 nebo se pokusí pokračovat pak jinak než Kf8? Carlsen se nyní rozmýšlí, zda zahrát 22. Dd2, tento tah totiž nevypadá jako nejlepší, ale mohl by vést k opakování tahů, což je lákavé.

+0 /-0 | 22.11.2013 11:36

rytir

Anandovi se do výměny střelců moc nechce, možná by mohl zvážit povolat na královské křídlo svou dámu 21... Dh5

+0 /-0 | 22.11.2013 11:31

rytir

21. Db2 bere si na mušku útok na pěšce g7 a chce černého přinutit k nabídce výměny střelců po 21... Sf6

+0 /-0 | 22.11.2013 11:28

rytir

Tímto tahem možná také chce vyprovokovat bílého, aby se místo hraní na remízu pokusil o nějaký útok.

+0 /-0 | 22.11.2013 11:27

rytir

20... Kf8 !? zajímavé řešení od Ananda. Mohl se i stáhnout Sf8, pokud by chtěl zabránit okamžitým výměnám, ale zase střelec na e7 se mu více líbí.

+0 /-0 | 22.11.2013 11:26

rytir

Anand potřebuje něco udělat s hrozbou 21. Jd5 normálně by zkusil 20... Sg5 21. f4 Sh4 jenže Carlsen může odpovědět i nudným 21. Se3 s nabídkou výměny střelců, čímž by se pozice ještě víc zjednodušila.

+0 /-0 | 22.11.2013 11:24

rytir

20. Dd2 Magnus pokračuje opatrněji, více se to hodí hře na remízu, která mu dnes stačí.

+0 /-0 | 22.11.2013 11:19

rytir

Nyní se Magnus zamyslel, ikdyž je pozice vyrovnaná, musí promyslet, jak dál pokračovat. Na trochu aktivní 20. Dg3 je černý v bezpečí po 20... Sf8

+0 /-0 | 22.11.2013 11:14

rytir

18... Dc7 11. Vfd1 Da5 Anand se ještě pokouší o vytvoření protihry. Do dalších výměn zatím jít nechce. Ale velmi těžko může získat větší aktivitu, ze které by se dalo hrát na výhru.

+0 /-0 | 22.11.2013 11:08

rytir

18. h3 velmi málo ambiciózní tah, ale při hru na remízu je takový tah v pořádku.

+0 /-0 | 22.11.2013 11:02

rytir

17. Sd4 Vfd8 Carlsen se nikam nežene a udržuje vyrovnanou pozici.

+0 /-0 | 22.11.2013 11:01

rytir

16... Jd7 o něco náročnější, než nudné remizovější 16... Jg4 17. Sd4 Sf6. Anand ještě doufá v nějaké zkomplikování hry, ale to se mu podaří jen obtížně.

+0 /-0 | 22.11.2013 10:57

sisoj

Honza R. konečně můžu s Váma souhlasit, smileyMC-VK by byl (snad) zápas, ale asi nereálný.

+0 /-0 | 22.11.2013 10:54

rytir

Bílý má prostorovou převahu, ale kvůli absenci bělopolného střelce je pozice vyrovnaná. 15... h6 16. Se3 s Carlsenem vyhrát černými tuto pozici je téměř nemožné, Carlsen může být spokojen,  pozice je klidná a byl by schopen takovou pozici hrát i na výhru.

+0 /-0 | 22.11.2013 10:52

exot

Safety first.

+0 /-0 | 22.11.2013 10:50

Rdm

Pokud někdo hledá alternativu k rytířovu monologu (nic ve zlém):

Komentáře hráče na úrovni IM. K věci, minimum enginu, člověk se tam ještě leccos naučí, anglicky - http://www.twitch.tv/ChessNetwork

Klasika, dnes GM Glejzerov, rusky - http://chesspro.ru/chessonline/onlines/index_5325.html

oficiální stream 10. partie, fajn sledování hráčů, komentáře podle mě slabší - https://www.youtube.com/watch?v=qsWg1GFRiJo

+0 /-0 | 22.11.2013 10:48

rytir

14. Jxc6 Je vidět, že Magnus dnes hraje na remízu a odpovídá rychle.

14... Dxc6 15. Vac1

+0 /-0 | 22.11.2013 10:48

HonzaR

Kdo může v příštích letech reálně ohrozit Carlsenův titul? V turnaji kandidátů bych věřil nejvíc Topalovovi a po něm Kramnikovi nebo Aronjanovi. Kramnik má v současnosti asi největší šanci v zápase Carlsena ohrozit, bohužel vzhledem k věku už mu forma asi dlouho nevydrží, navíc díky jeho remizovému stylu může mít problém kandidáty vyhrát, hádal bych spíš, že zase skončí těsně druhý. Aronjanovým problémem je psychika, hraje úžasně, ovšem v klíčových momentech zatím selhal. Topalova mám z celé špičky nejraději díky jeho agresivnímu stylu a přál bych mu vyhrát klasický zápasový titul, bohužel v zápase s Carlsenem mu moc nevěřím, oproti Carlsenovi je Topalov asi výrazně slabší v poziční hře a pouze taktika mu nemusí stačit. V dalších letech mohou být vyzyvateli Caruana, Nakamura i Mameďjarov, v současnosti bych na nikoho z nich v zápase s Carlsenem nesázel, ovšem pokud se budou dále zlepšovat...

+0 /-0 | 22.11.2013 10:47

rytir

13... Dc7 možné bylo i 13... Da5

+0 /-0 | 22.11.2013 10:47

rytir

8. Sg5 e6 9. Jc3 Se7 10. 0-0 Sc6

V partii Fressinet - Ponomarjov, Paříž 22.září 2013 se hrálo 10. Vd1 Sc6 11. 0-0 0-0 12. Dd3 Dc7 a tato partie skončila remízou

Magnus ale pokračuje trochu jinak a i pozičně přirozeněji, věž na dámském křídle si zatím ponechává 10. 0-0 Sc6 11. Dd3 0-0 12. Jd4 Vc8 13. b3

+0 /-0 | 22.11.2013 10:45

sisoj

HonzaR: Tak to jsem teda nepochopil, jako jeden z mála jsem se tady zastával WA! A to i přesto, že jsem fandil vždy proti němu, jak Topovi, Kramnikovi nebo Gelfandovi, a letoc MC...

Takže zkuste si projít pár článků a názorů diskutujích, jako např. ZMB...

+0 /-0 | 22.11.2013 10:38

rytir

A tomu se Magnus Carlsen snaží zabránit a pokračuje 8. Sg5

+0 /-0 | 22.11.2013 10:38

Poutnik

HonzaR: Však všechno co píšeš je v pořádku. Také odsuzuji útoky na Ananda, nicméně jedna věc je diskuse a jiná článek. Jak tu někdo zmiňuje, je to věc profesionálního přístupu k článku.

 

 

 

+0 /-0 | 22.11.2013 10:38

rhinoceros

Osobně si myslím že i Nakamura se zlepšuje a bude se s ním muset počítat.

Tak snad dnes ještě Anand zabojuje ať to ten zápas ještě okoření.

+0 /-0 | 22.11.2013 10:37

rytir

Je zajímavé, že častěji se místo 7... Jf6 vyskytovalo 7... e5 nebo i 7... e6 tahem  7... Jf6 má černý plán jasný, fianchetovat střelce.

+0 /-0 | 22.11.2013 10:37

HonzaR

No konečně alespoň jedna sicilka yes

+0 /-0 | 22.11.2013 10:36

rytir

3.... Jd7 4. d4 cxd4 5. Dxd4 a6 6. Sxd7 Sxd7 7. c4 Jf6

Tah c4 je poziční - Marozcyho výstavba ve snaze držet prostorovou převahu. Pozice je vyrovnaná, za prostorovou převahu bílého má černý dvojici střelců.

+0 /-0 | 22.11.2013 10:35

HonzaR

re sisoj: Každý může mít odlišný názor, elo je podle mě dneska mnohdy hodně přeceňované. Jde o to neurážet ty ostatní a mít trochu úcty k odcházejícím velikánům. Caruana je podle mě takový druhý Carlsen v zatím slabším podání, věřím mu do budoucna, ovšem v současnosti jsou podle mě Kramnik i Aronjan bez ohledu na turnajové výsledky silnější.

+0 /-0 | 22.11.2013 10:33

Playboy

Kdo stále umí na Carlsena hrát je Kramnik! Pokud vyhraje kandidátský turnaj, bude případný zápas o MS pastvou pro oči...smiley Dá se očekávat, že se MC na nějakou dobu na světovém trůně usadí ... Jako vážnější konkurenty v bojích o nejvyšší metu v následujícíh letech bych viděl především Caruanu, ale koho dalšího? indecision

+0 /-0 | 22.11.2013 10:32

rytir

1. e4 c5 2. Jf3 d6 3. Sb5 takže Anand  bude dál bojovat, bravo. Třetím tahem ale Carlsen, kterému dnes stačí remíza hraje  opatrně, vyhýbá se tak divoké hře.

+0 /-0 | 22.11.2013 10:32

Bucefalos

Děkuji panu Vokáčovi za článek. číst komentaře nějakých pisálku zde není vůbec nutné a otravovat si tím život taktéž ne. Sám jsem měl ze začatku zápasu potřebu sdílet své postřehy tady. Ale už ji nemám. Dodam jen, že některým zde by to slušelo v nějaké psychiatrické léčebně... jen nastřelím nějaké diagnozy... Porucha osobnosti, či obsedantně kompulzivní chování.. 

+0 /-0 | 22.11.2013 10:30

sisoj

Jestli se bude hrát....

+0 /-0 | 22.11.2013 10:29

rytir

Je ale také možné, že dnes bude hrát uvolněněji, neboť hrubé chyby, které Anand udělal, byly nikoli v důsledku jeho věku, nýbrž zapříčiněné velkým stresem a tíhou zodpovědnosti.

+0 /-0 | 22.11.2013 10:27

sisoj

HonzaR- Caruana pokud vím letos vyhrál 2-3 silně obsazené turnaje, jeho elo cca 2800 (kolik lidí na to asi nyní má - 5/6?) asi tomu odpovídá, že teď spadl? Vždyť i Topa padal a padal, a teď se škrábe zase nahoru, vyhrál GP a bude hrát kandidáty!!!

Nezvládat se nerovná neumět!

+0 /-0 | 22.11.2013 10:24

rytir

Pokusí se Anand, který má dnes černý, o hru na výhru nebo dnes partii dá za remízu? Pouze výhra by znamenala pro něj teoretickou naději pokračování v zápase. A musel by posléze vyhrát ještě další dvě partie za sebou. Téměř nemožná mise, to je situace, před kterou stojí Anand.

+0 /-0 | 22.11.2013 10:24

honzour

Ota Válek: on už taky neměl moc času a vysílil se tím dlouhým propočtěm pár tahů před tím (zjevně hledal maty a nic tam nenašel). Myslím, že pak měl něco kolem 20 minut, nebo snad i méně, čili žádná extrémní časovka, ale asi myslel, že to má z dálky propočítané. Třeba se bál, že ho čeká další těžké propočty, tak holt šetřil čas na nesprávném místě.A taky ta nervozita... Ale tohle se holt stává i mistrům světa. Sám občas žasnu, co jsou i ti nejlepší hráči schopní nevidět. (Akorát, že jim se to stane v půměru jednou za zápas nebo ani ne a mě klidně 3x za partii :-) )

+0 /-0 | 22.11.2013 10:20

HonzaR

pardon, to byla odpověď sisojovi

+0 /-0 | 22.11.2013 10:18

HonzaR

re strelec: A vám perla "Caruanovi nevěřím jeho elo" připadá nějaká nenormální a urážlivá? Radžabov měl před turnajem kandidátů taky šíleně vysoké elo, byl tuším nějaké 4 bodíky od 2800 a 4. na světě, a zrovna velmistr Vokáč pokud si pamatuju předpovídal jeho pád, taky mu to elo nevěřil. A kde je dneska Radžabov? Ono elo fakt neznamená úplně všechno, Caruana zatím v klíčových chvílích vždycky selhal, vždy když sahal po 2800, rupnul a sletěl dolů, do turnaje kandidátů se neprobojoval. Názory pana Vokáče bych nebral na lehkou váhu. Kromě toho jsem od něj neslyšel nic ve stylu "Caruana je starej, Caruana by se měl jít stydět, Caruana by měl rezignovat a skončit s šachem", tak jako tady často zaznívá o Ánandovi. Zrovna třeba Caruanovy největší úspěchy se taky zatím s těmi Ánandovými nemůžou měřit.

 

A tvrzení že Ánand úplně nezvládá koncovky je pouze  konstatování, ne urážka, zrovna teď s Carlsenem dvě prohrál, proto taky neměl lézt do koncovek ale hrát aktivně ve střední hře.

+0 /-0 | 22.11.2013 10:17

exot

Já očekávám nějaké to nenápadné opakování tahů. Budu mile překvapen, když k němu nedojde a bude se ještě hrát. 

+0 /-0 | 22.11.2013 10:14

Rdm

Já jen přihodím, že Kasparov navrhuje před pokračováním útoku černého přibrzdit na dámském křídle (18.Vb2), a že po 26.Je2 by se hrála otevřená partie.

+0 /-0 | 22.11.2013 10:13

Ota Válek

Včerejší výkon mistra světa zaslouží sympatie. Škoda té hrubky. Mohla to být krásná partie, byť by ji GM Anand ani tak nevyhrál. Všimnul jsem si, že GM Carlsen hrál závěrečnou fázi velmi rychle, což Višiho mohlo psychicky deptat a možná proto došlo k tomu, že se před tahem Jf1 nezamyslel.

+0 /-0 | 22.11.2013 09:59

sisoj

to HonzaR: by mě zajímalo kdo do "éteru" vynesl perly jako "Caruanovi nevěřím jeho elo" a "mistr světa neumí koncovky"....= gmvk

+0 /-0 | 22.11.2013 09:56

strelec

Souhlasím s P.Capkem - ignorace vůči některým disk.příspěvkům je asi správná cesta. Jinak se autor bude brodit v žumpě a nebude mít sílu na psaní vlastních článků (a rozborů partií).

 

+0 /-0 | 22.11.2013 09:54

HonzaR

re Poutnik: To je ale právě ono, šachisté jako Ánand si zaslouží na prvním místě úctu a obdiv a ne trapné nemístné shazování a urážky. Vůbec se panu Vokáčovi nedivím, že komentovat pro takové nepřející lidi ho nebaví. Pan Vokáč patří ke generaci, pro kterou mistr světa vždy něco velkého znamenal, mladá generace je tak zaslepená Carlsenem, že staré mistry neuznává a uráží, tak ať si partie taky komentujou sami, když tomu všichni rozumí lépe. Pro Ánandovu včerejší hrubku by se dalo najít pochopení, neboť už hrál pod obrovským tlakem, proto měl taky takto hrát hned od začátku, dokud se ještě nic hrozného nestalo. Doufám, že Viši dneska i v marné situaci ještě zabojuje a dočkáme se alespoň ještě jedné zajímavé partie.

+0 /-0 | 22.11.2013 09:30

honzour

Bože, tak si Marek Vokáč trochu rejpnul, no. Mě to nevadí, buďme k sobě trochu tolerantní, jsme z 95% chlapi, tak se přece nebudeme kvůli blbostem urážet jako nějaké slečinky. Já jsem i za ten základní rozbor vděčný, hlavní varianty docela pěkně a přehledně ukázal a mně osobně to stačí. Komu to nestačí, tak si něco najde googlem, ne? Určitě toho bude nebo už je plný internet.

+0 /-0 | 22.11.2013 09:26

Pavel Capek

Moje dcera je internetová novinářka. Když jsem se jí zeptal, proč nereaguje na některé vyloženě sprosté příspěvky pod svými články, odpověděla mi, že by to bylo neprofesionální...

 

Pan Vokáč podle mě reaguje až příliš nedůtklivě. Chytrolíny, kteří se zapnutým Houdinim nebo Rybkou vědí naprosto přesně co by se mělo hrát, není potřeba brát tak smrtelně vážně a nechat se jimi znechutit.

 

Mrzí mě to hlavně proto, že jsem se těšil na nějaký podrobnější rozbor pozice po 23. h4. To se mi jevilo ( jen odhadem - bez motorů ) jako nadějné za bílého. Dáma zůstává na c1, takže kejkle s "b" pěšcem by musel černý nějak připravit a plán bílého je čitelný - zahrát f6 a po g6 dát h5 s otevřením sloupce "h".

 

Ale jak Voko trefně napsal, můžu si to hodit do stroje sám a najít ty perly smiley

 

 

 

+0 /-1 | 22.11.2013 09:21

sisoj

to akiba: škoda že zafungovala autocenzura:)

+0 /-0 | 22.11.2013 09:10

Poutnik

Celý poslední odstavec je nad rámec korektního příspěvku. A jestli si některé z partií zasluhovaly hlubokou analýzu, tak jedna z nich bezesporu byla tato. no

+0 /-0 | 22.11.2013 08:48

JanV

Tak oprava: mluvil jsem o 27. Je2 a řeč byla o 26. Je2. Poradil jsem se panem DroidFishem na mém chytrém telefonu a ten povídá že po 26. Je2 s dalším Jf4 a výměnou za střelce je pozice naprosto rovná. Takže pokud by chtěl Vishy plichtu, tak nemohl zahrát nic lepšího, jenže on prostě běžel s taseným mečem a s křikem "Smrt nebo sláva!" do první linie :-)

+0 /-0 | 22.11.2013 08:39

rubinstein

Už jsem měl napsanou celou esej o chování Vokáče, ale pak jsem se zastavil, řekl si "be a bigger man" (což je zrovna v tomto případě docela těžký) a celý to vymazal. Tak pane Vokáči, hodně štěstí, zdraví a spokojenostiyes

+0 /-0 | 22.11.2013 08:30

JanV

Myslím, že Vishy hlavně tahem Dh6 sledoval začatou linii útoku, nechtěl se vracet a zase se jen bránit. Byla v tom asi víc psychika, než propočet.

27.Je2 mi přijde jako zajímavý tah. Jezdec na f4 je prostě drsnej, napadá pesce d5 (po 28. ... Sb7 29. e6! - ) a po výměně střelce a jezdce v analýze v textu je to asi vyrovnaný, resp. bílý musí bojovat o remízu.

+0 /-0 | 22.11.2013 08:24

Amberjack
Taky si myslím, že pan Vokáč rýpat do některých zdejších anonymních pisálků nemusel. Třeba zrovna do rytíře, který sem píše (alespoň co jsem stihl zaregistrovat) velice slušně. Pravda, občas vyjadřuje zvláštní myšlenkové pochody typu, že "šachy jsou lepší a prospěšnější než vodní pólo, a proto by se měly víc podporovat" :D Ale ještě k partii: zajímalo by mě zhodnocení tahu 26. Je2. Podle mě je lepší než 26. Dh6, šetří tempo. Někdo tenhle tah navrhoval a mě docela zaujal, ještě jsem se ale nestihl poradit s nějakým enginem. Od oka mi ta pozice po 26. Je2 s myšlenkou 27. Jf4 přijde hodně nejasná (= vůbec jí nerozumím) :-)
+0 /-0 | 22.11.2013 07:59

JanV

Divím se panu Vokáčovi, že se nechal od těch "diskutéřů" tak rozebrat - místo špičkování by se chlapi měli rozstřelit on-line na 3 partie rapidu, a bylo by jasno :-)

Magnus za celých devět partií neudělal (pokud vím) jedinou vážnější chybu a zároveň v pozicích, které mu sedí, dovede vytvářet takové situace, kdy hrát čistě je pro soupeře skoro nemožné - proto vítězí.

A Vishy je prostě odcházející mistr světa (!), udělal obrovský kus práce, je to asi i skvělý člověk a řeči o tom, že na to nikdy neměl, vypovídají spíš o pisatelích.

+0 /-0 | 22.11.2013 07:27

sisoj

Souhlas Pavel Ch.

Já jsem sice tipoval výhru MC  a fandil i na kandidátech, ale na druhou stranu jsem věřil že to bude v Chennai pěkný a bojovný zápas. Bohužel první polovina zápasu gradovala OK, ale dvojitý direkt od vyzývatele Vishi nedal...

+0 /-0 | 22.11.2013 06:59

Pavel Ch

Měli pravdu ti, co tipovali, že vyhraje s přehledem Magnus. Na misce vah u Višiho - zkušenost ze zápasů, dom. prostředí, jistě kvalitní příprava na zápas místo turnajů - to vše málo. V tom jsem se mýlil a blahopřeji lépe tipujícím.

Převážila jasně výkonnost. A pak ještě něcoenlightened: Ánand musel doplatit na to, že více let nehrál důležité partie, takové ty "o vše", Carlsen spousty. Když hrál turnaje, tak na pohodičku a to prostě chybělo. Z toho mohla plynout i ta sebedůvěra do ostrých pozic, jejíž ztrátě jsem se trošku divil.

Nesouhlasímv však s ošklivými řečmi, plivajícími na Ánanda. Jsou výplodem asi nezralosti mládí a neznalosti. Od roku 1995, kdy byl vyzyvatel o MS Garriho, se mrkněte v jakých patrech žebříčku se stále pohyboval. A o tom, že by snad nebyl plnohodnotným mistrem světa, to snad není myšleno ani vážně. A že je větší konkurence, není suverén, jak často dříve vždy jeden "Sovět", to snad dobře, zajímavější, těžší titul.

A o čem se nepíšeenlightened: V polovině 90.let, snad po prohře s Garrim, nechal cca rok aktivního hraní a věnoval se rozmachu mládežnického šachu v Indii. Dal do toho své peníze, další sehnal a rok městečka objížděl a pomáhal zakládat kroužky. Výsledek: Ve dni, kdy obhájil  titul 2008, byli mladí Indové jasně nejúspěšnější zemí na MS ve Vietnamu (4 zlaté, 1.-3.místo v H16). O tom si mohli velmoci nechat zdát (Chorvati 2 zlaté další týmy po 1).

Co bude za 2 roky. Fandím Veselinovi, zasloužil by si to Aronjan. Kramnik, stále "živý produkt" z Botviniko-Kasparovovi školy? Andrejkin - co čekat? Černý kůň? Šanci by měl Caruana, ale jaksi nepostoupil.

Jak by dnes obstáli? Zajímavé partie a 1:5 ? A co za dva roky? Již nyní/bude Carlsen natolik převyšovat jak Fischer či výše. Když někdo výkonnostně na 1.místě o 300 elo vyšší, tak o tolik nemůže mít matematicky elo vyšší. Nebo na něj najdou recept? To opravdu teď těžké tipovat.

+0 /-0 | 22.11.2013 06:51

sisoj

GM Vokáč vřelé díky!! :)

Škoda, že právě včera jsem nesledoval partii celou online.:( Doufám, že další běh kandidátů bude tak zajímavý jako letošní, jen bude chybět "hlavní favorit".

+0 /-0 | 22.11.2013 06:30

Magiland

děkuji za rozbor partie, hlavně ten konec byl zajímavý ... myslím o tom jak by to dopadlo bez blundru Jf1

+0 /-0 | 22.11.2013 06:26