Když zešílí hvězda

29.09.2015 05:20 | Světový pohár 2015

Prvním finalistou Světového poháru je Peter Svidler (foto web soutěže). Jeho soupeř Giri neustál tlak situace a slabým výkonem v první partii mu postup velmi usnadnil. O druhém finalistovi a současně postupujícím do turnaje kandidátů rozhodne tiebreak.

Vrcholový šach je mimořádně náročnou disciplínou nejen díky nezbytným herním schopnostem, ale především nutností mimořádné psychické odolnosti.  Anish Giri podával v celé dosavadní části soutěže velmi solidní a spolehlivý výkon, v semifinálovém zápase se však zcela rozsypal. Po vcelku normálně rozehraném zahájení úvodní partie zápasu ztratil z ničeho nic schopnost objektivně hodnotit možnosti pozice a způsobem na této úrovni nevídaným spáchal precizně provedenou sebevraždu. A překvapil i v odvetné partii, když boj o vyrovnání zahájil výběrem pověstně solidního zahájení a rychlým přechodem do koncovky s jistotou ... remízy. Svidler asi nevycházel z údivu stejně jako asi většina diváků, své nervy ale dokázal udržet pod kontrolou a remízu, tím i postup, si nenechal uniknout.


-
. kolo -
Ve druhém semifinálovém zápase byly zaknihovány dvě remízy. Eljanov znovu potvrdil vynikající formu a v úvodní partii bílými Karjakinovi zle zatápěl, ukořistil pěšce, Karjakin však dokázal pečlivou obranou koncovku zachránit. V odvetě se Karjakin bílými naopak o téměř nic nepokusil a velmi rychle nabídl remízu - stejně jako ve většině předcházejících svých partiích bílými figurami. Eljanov neměl námitek, i když Karjakin je mistrem světa v rapidu z roku 2012. 

-
. kolo -
150x 16729x Marek Vokáč
Fotogalerie
Komentáře (150) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
honzour
Vložte obsah
+0 /-0 | 06.10.2015 09:28

honzour
Vložte obsah
+0 /-0 | 06.10.2015 09:27

capjar

Bohužel nemám čas podrobně sledovat tuto akci včetně partií, ale jak tak tady čtu komentáře, zřejmě vyhrála tuhá obrana.

+0 /-0 | 05.10.2015 23:34

SchwartzBlack

Bob von O. :Dík za objasnění, nikdy by mne nenapadlo, že to má co do činění s psychikou.

+0 /-0 | 05.10.2015 22:06

Bob von Ostrauburg

Svidler byl celé finále (a dost možná už dlouho před finále) s nervama v prdeli, a bylo to dobře vidět, stačilo se dívat, tolik k těm, kteří nechápou, jak mohl hrát tak blbě a nepochopitelně.

+0 /-0 | 05.10.2015 21:30

SchwartzBlack

Já nemám Svidlerovi za zlé, že něco přehlédl. Mně znechutil tím, že v situacích, kdy potřeboval remízu, jednoduše přestál hrát šachy. Bílými hrál ty dvě ohavné sicilky s Dxd4 (které ani neuměl normálně postavit) a černými 3.- cxd4 (4. partie) s vynuceným přechodem do horší koncovky, kterou vyhrávali Réti, Rubinstein a spol. už před sto lety. 

+0 /-0 | 05.10.2015 21:20

nvmea
Svidler měl vteřin 40
+0 /-0 | 05.10.2015 20:41

MaX

na je to spíš trochu šachová exhibice, ale bavilo mě to sledovat. Klasických turnajů je hodně, včetně různých lig.

+0 /-0 | 05.10.2015 20:22

Ota Válek
Samolibí diskutéři by nepochybnĕ v žádném případĕ nenechali ve vypjaté situaci s poslední vteřinou na hodinách na konci náročného turnaje stát vĕž. Když vám jsou šachy omylných bytostí k smíchu, tak proč nesledujete pouze PC. Počítače stres neznají. Styďte se všichni tři!
+0 /-0 | 05.10.2015 19:37

matman

Cenový fond: 1. místo 120 000 USD, 2. místo 80 000, poražení ve 2. kole 10 000 (vše brutto). Celkem 1 600 000 USD.

+0 /-0 | 05.10.2015 19:31

Zmestabileho

Mimochodem, tento K.O. turnaj se nehraje poprvé. Nepamatuji se, že by se v minulosti dělo "něco podobného" jako letos. Nepamatuji, že by se finálovým partiím tady na nss nevěnoval jediný článek. Nepamatuji, že by velmistr Voko někdy napsal, že partie  finalistů komentovat už prostě nebude, protože oni už vidí každou figuru dvojmo.

 

Mám na to svůj názor, který jsem už naznačil, ale...

 

Zůstanu už raději jako ELOminátor s jeho smíchem nad právě skončeným divadlem. Také jsem se ostatně smál, když Svidler nechal stát ve zcela jednoduché pozici věž na b8laugh. Finalisté světového poháru - jako dva klauni. Příště by si měli nasadit červené nosy.

+0 /-0 | 05.10.2015 18:46

ELOminator

Už léta jsem se u šachu tak nezasmál. Více takových světových pohárů!

smileylaughblushsurprisecheeky

+0 /-0 | 05.10.2015 18:04

Ota Válek
Svidlera je mi líto. V rapidech a blickách hrál velmi vynalézavě, rafičil na Karjakina různé léčky. Karja je však v zkrácených hrál velmi silný a tak mu skočil jen na jednu.
+0 /-0 | 05.10.2015 16:24

rytir

A Karjakin vítězí a stává se tak celkovým vítězem.

+0 /-0 | 05.10.2015 16:18

rytir

Protože se ale Karjakin musí bránit, šance Svidlera na výhru stále doutnají. Avšak Karjakin to zahrál dobře.

+0 /-0 | 05.10.2015 16:16

rytir

Nakonec Karjakin, aby se nedostal pod útok po "h" sloupci vyměnil dámy s horší pozicí, ale Svidler pokračuje velmi neobvykle a pokazil slibnou pozici a výsledkem je, že má o pěšce méně, ale kompenzaci díky dobrému jezdci proti střelci.

+0 /-0 | 05.10.2015 16:15

rytir

A nakonec díky lepšímu postavení ve středu je pozice Svidlera lepší.

+0 /-0 | 05.10.2015 16:09

Ota Válek

Teprve v blickách jsem se dočkal svých nejzamilovanějších zahájení. Nyní je to italská .

+0 /-0 | 05.10.2015 16:06

rytir

A již hrajía hraje se italská hra, což značí, že tentokrát naopak budou již brzy tvořit a již v 8. tahu se Svidler zamyslel.

+0 /-0 | 05.10.2015 16:06

Ota Válek

Můj milovaný Marshalův útok se sice černému příliš nepovedl, ale každý chvilku tahal pilku:)

+0 /-0 | 05.10.2015 15:58

Jakub

Tak co, je takový průběh finále světového poháru ostuda šachu nebo naopak (pro svoji dramatičnost) reklama na šachy? 

+0 /-0 | 05.10.2015 15:57

rytir

Nyní musí Svidler bílými vyhrát, ale bude to pro něj těžké, protože musí zapomenout na předchozí partii, která pro něj skončila šokujícím způsobem.

+0 /-0 | 05.10.2015 15:57

rytir

Ale nějakou neznámou tragédií vlivem času Svidler přehodil tahy, zahrál fatální chybu a nechal nastavenou věž. A posléze se vzdal.

+0 /-0 | 05.10.2015 15:54

SchwartzBlack

Au

+0 /-0 | 05.10.2015 15:54

rytir

Karjakin má převahu, dokonce 2 pěšců, ale díky dvojici střelců může Svidler klást odpor, který zvlášť v bleskovce může být velmi nepříjemný a Karjakin přehlédl úder Svidlera, po sérii slabých tahů typických pro bleskovou hru je Svidler blízko výhry.

+0 /-0 | 05.10.2015 15:54

rytir

Ale nyní zahrál Karjakin fatální chybu, velmi zariskoval, když zahrál zahájení, které vyžaduje velké teoretické znalosti jelikož po 18.g3 by černý nemohl využít svého postavení dámy. Nyní ale po 18.Sc2?? mohl Svidler rozhodnout úderem 18...Jxc3!. Nejspíš to ale kvůli málo času neviděl nebo něco špatně spočítal a nedokázal tak využít teoretickou chybu Karjakina.

+0 /-0 | 05.10.2015 15:48

SchwartzBlack

Oba se už nějaký čas předhání, kdo zahraje bílými hůře zahájení.

+0 /-0 | 05.10.2015 15:45

Jakub

Svidler je očividně v přípravě, Karjakin už vymýšlí. 

+0 /-0 | 05.10.2015 15:43

rytir

Karjakin má bílé a zahráli ostrý Marshallův útok. A Svidler zvolil méně častou variantu, kde es může dostat dámou i na první řadu. Ale bílý ji může vypudit, stále se hraje teorie.

+0 /-0 | 05.10.2015 15:42

Jakub

Neumím si představit, že by Magnus ve finále partii takovým stylem, jako Svidler nebo Karjakin - a to jsou přitom hráči světové elity.

+0 /-0 | 05.10.2015 15:40

Jakub

Průběh finále ukazuje, jak hrozně náročné je hrát šachy na této úrovni delší dobu. Je příznačné, že nejlepším šachistou světa je právě ten psychicky a fyzicky nejodolnější, který má navíc dostatečně bojového ducha na to, aby soupeře ždímal a z jejich chyb těžil. Taková konzistentnost rozhoduje víc, nežli čistě šachový um - což ve svých zápasech o titul prokázali už i Aljechin nebo Kasparov.

+0 /-0 | 05.10.2015 15:39

rytir

Nyní budou následovat 2 pětiminutovky, kde bude 3s za tah. A případně pak Armagedon. Finále je plné zvratů.

+0 /-0 | 05.10.2015 15:34

rytir

Ale Karjakin si v této partii, ve které musí vyhrát, vede opravdu výborně. A nyní získává druhého pěšce a je velmi blízko vítězství.

+0 /-0 | 05.10.2015 15:28

rytir

Svidler nakonec obětoval pěšce a má za něj výborně postaveného Jd5, což není plnohodnotná kompenzace, ale v praktické hře to byla od něj výborná možnost.

A Karjakin, který má pěšce více, má trochu stísněnou pozici a tudíž není jasné, zda se mu partii podaří dovést do vítězného konce a vyrovnat.

+0 /-0 | 05.10.2015 15:25

rytir

Tentokrát se méně vyvíjel Svidler, hrající příliš mírně a Karjakin se chápe šance a jeho pozice je již lepší!

+0 /-0 | 05.10.2015 15:21

rytir

Není to ale pozice, kde by Karjakin nemohl hrát za černé na výhru, když se mu podaří otevřít hru, může využít výhody dvojice střelců.

+0 /-0 | 05.10.2015 15:14

rytir

A již hrají. Svidler nyní zahrál e4 a proti sicilské variantu se Sb5+. Tedy nechce zbytečně riskovat,a staví pevnou pozici, která je v rovnováze.

+0 /-0 | 05.10.2015 15:11

rytir

A nic extrémního se nestalo a Svidler s přehledem zvítězil. Nyní bude muset Karjakin černými vyhrát.

+0 /-0 | 05.10.2015 15:04

rytir

Tak tuto partii, ač je s krátkým tempem, si Karjakin za rámeček určitě nedá. Nyní ještě pokračuje s figurou méně, za kterou má pouhého pěšce.

+0 /-0 | 05.10.2015 14:54

rytir

Nevzhledným a4 se Karjakin snaží zaktivizovat věž na a3, dá se říci, že v obtížné pozici hraje vynalézavě. A Svidler, který má překrásnou pozici se nikam nežene, takže situace Karjakina zůstává těžká.

+0 /-0 | 05.10.2015 14:50

rytir

Karjakin chtěl soupeře vyvést z vyšlapaných stezek, ale moc se mu to nepovedlo, otevřela se trochu hra a Svidler má překrásnou pozici s náskokem ve vývinu.

+0 /-0 | 05.10.2015 14:43

lmouse

ukazkovej závin dámy na b1!

+0 /-0 | 05.10.2015 14:42

rytir

A již hrají na 10 minut. Karjakin zahrál mírné e3, ale to u něj v poslední době bývá, že bílými i zahraje méně obehrané systémy. Nakonec je z toho Benoni s e3, což značí, že má černými hrající Svidler dobrou protihru.

+0 /-0 | 05.10.2015 14:37

rytir

Nakonec Karjakin šel do koncovky s kvalitou méně, ale ta pro něj byla beznadějná a Svidler tak vyrovnal. Finále je tak velmi napínavé, Svidler, který nejprve ztratil vedení, jenž vypadalo rozhodující, nyní  našel ještě skryté síly a vyrovnal.

+0 /-0 | 05.10.2015 14:28

Ota Válek

Vida, spektákl pokračujesmiley

+0 /-0 | 05.10.2015 14:27

rytir

A nyní se Karjakin navíc chytil do léčky, v těžké pozici nechal Svidlera obsadit osmou řadu a nyní mu hrozí ztráta střelce. A ikdyž tomu zabránil hrozby Svidlera mohou být natolik nebezpečné, že má nakročeno k vítězství. Musí ale objevit vítězná pokračování, což s málo časem není vůbec snadné.

+0 /-0 | 05.10.2015 14:18

rytir

Karjakin chyboval a nechal Svidlera vyměnit dámy a v koncovce díky aktivnímu králi má Svidler převahu. Je otázka, zda se to podaří Karjakinovi ubránit.

+0 /-0 | 05.10.2015 14:15

rytir

Vyměnil se nějaký materiál a vznikla pozice, kterou bude Svidler vyhrávat jen obtížně. Je to ale pozice, kde jeho jezdec je lepší, než soupeřův střelec, takže to může zkoušet.

+0 /-0 | 05.10.2015 14:06

Ota Válek

Finále rozhodně nepostrádalo napětí a vzrušující okamžiky. Proto se i já podivuji nad tím, že vydavatel webu je zcela ignoruje. Je však pravděpodobné, že šéfové NŠS mají o pozadí zápasu lepší informace než já, a proto vědí, co dělají. Když se utkají dva Rusové, člověk si nemůže být nikdy jist, že průběh utkání není cinklý.

+0 /-0 | 05.10.2015 13:58

rytir

Svidler ukořistil pěšce, ale Karjakin by za něj měl mít dobrou kompenzaci.

+0 /-0 | 05.10.2015 13:53

rytir

Karjakin postavil obranu pěšce h6 přes Sf8 a obsadil věží sloupec b. Svidler se rozhodl pro Je3, s tím, že další protiakci provede v centru - tedy usoudil, že přímý útok na soupeřova krále neprorazí a to je  malé vítězství Karjakina.

+0 /-0 | 05.10.2015 13:47

rytir

Ale i tak, je to vrcholná šachová událost a články o tom by být měly. Nebo ne?

V druhé partii Svidler zahrál Rétiho hru a přešlo to do francouzské s d3, hra je tudíž nejasná, bílý útočí na královském křídle a černý na dámském. Tudíž je na co se dívat.

+0 /-0 | 05.10.2015 13:31

rytir

Hráči už jsou také hodně unavení. Ikdyž Karjakin měl trochu více sil díky taktickým remízám, přeci jen i on musí být velmi vyčerpán. Prostě nesmyslný KO systém, kterého se FIDE nechce vzdát. Alespoň, že se tak nehraje o mistra světa jako v minulosti, ale „jen“ o 2 postupující místa do turnaje kandidátů.

A aktuální zpráva - v prodloužení v kratším tempu udolal bílými Karjakin Svidlera po 89. tahu. Nyní je míč na straně Svidlera, který bude mít bílé.

+0 /-0 | 05.10.2015 13:21

matman

GM Vokáč:  yes. Že je Svidler nervák je už dávno všeobecně známé. Asi rozhodne psychika, tu by měl mít lepší Karja. Každopádně je to "gladiátorský" zápas se spoustou krve". A já trubka jsem Karjakina odepsal už po 1. partii. On je ale vážně hodně "těžká váha"  wink.

+0 /-0 | 05.10.2015 10:54

lmouse

po 2. partii dostal Sergej otázku: už je zápas "hotový"? velmi energicky odpověděl: "v žádném případě..."

+0 /-0 | 05.10.2015 09:48

jan

Pro poslední 4 partie, ale na řadu dalších platí slova Jiřího Veselého v knize Psychologický průvodce šachovou partií z roku 1976 (kniha stála 26 Kčs):

Důležitost psychologie ve sportovním životě stále vzrůstá. Také v moderním šachu se čím dále více uplatňuje  psychologický přístup k prolémům utkání. Často nevyhrává partii ten, kdo více rozumí šachu a dokonce ani ten, kdo hraje lépe, ale ten kdo má lepší nervy, kdo se umí v pravou chvíli soustředit, kdo se dokáže vcítit do soupeřova způsobu uvažování, kdo dovede využít momentu překvapení, kdo je s to soupeře přimět k chybě, kdo v kritickém okamžiku ovládne vlastní emoce, kdo není pohodlníý, lehkomyslný, zbrkloý, kdo dovede využít soupeřovy roztěkanosti, váhavosti , bojácnosti nebo přemíry temperamentu, prostě kdo je s to přečít soupeře nejen  po stránce, čistě šachové, ale i po stránce, kterou řadíme do oblasti psychologie.

 

+0 /-0 | 05.10.2015 08:33

SchwartzBlack

Боб фон Остраубург :Ни в коем случае :-)

Sveřepí šakali zavile...

+0 /-0 | 05.10.2015 01:25

Bob von Ostrauburg

Nedá mi to, abych si nerýpnul. Toto není první finále vyřazováku, kde úroveň hry finalistů šla nezvykle dolů a přibylo nezvykle mnoho nepochopitelných hrubic. To, že finalisté hrají finále v polomrtvém stavu, s nevhodným formátem turnaje určitě nesouvisí.

+0 /-0 | 05.10.2015 01:01

ELOminator

Se divím, že Svidler při těch jeho nervech vůbec někdy něco vyhrál. hats off

+0 /-0 | 04.10.2015 23:28

Marek Vokáč

Omlouvám se, ale tohle finále se komentovat nedá. Oni snad už musí některé figury vidět dvakrát.

+0 /-0 | 04.10.2015 22:30

Míla

Moc často se do zdejších diskusí nezapojuji, ale teď mi to nedá - rád bych poprosil Marka Vokáče nebo někoho jiného podobně povolaného, aby se pokusil okomentovat to, co se ve finálových partiích SP právě odehrálo. Řekl bych, že něco podobného nepamatuji, a to se okolo šachů motám už opravdu pěknou řádku let.

M. Vanka

 

+0 /-0 | 04.10.2015 22:01

Ota Válek
Dostal Svidler nařízeno prohrát obĕ partie?
+0 /-0 | 04.10.2015 21:46

Zmestabileho

Tak třeba zdejší Morphynista se rozhodl světový pohár bojkotovat (nesledovat), už od začátku. Já se tak rozhodl až před finále - dalo se tušit, že ten ruský zápas bude šachový marasmus. Zřejmě to pochopili i zde na nss, kde už se nikdo ani nenamáhá komentovat partie tohoto finále (narozdíl od podrobných referátů ke čtvrtfinále a semifinále).

 

No dnes mi to nedalo, a podíval jsem se na výsledek. No bájo, no ty kráso... Co k tomu dodat? Že se konečně neremizuje, ale bojuje naplno? Ale kdepak... Tohle je obskurní šachový spektákl, a bude dobře, až už skončí no.

+0 /-0 | 04.10.2015 18:54

SchwartzBlack

Vyrovnáno. Netušil jsem, že dnes budu výhru přát Karjakinovi, ale Svidler založil obě poslední partie takovým způsobem, že mu fandit prostě nešlo. Dnes méněcenná pozice již po třetím tahu.

+0 /-0 | 04.10.2015 16:36

Bob von Ostrauburg

N. Očník: Nebude vymýšlet vůbec nic, prostě jednoduše nechá vymýšlet Svidlera.

+0 /-0 | 04.10.2015 16:09

N. Očník
No, jsem na Karjakina zvědav, co proti pozici po 40. tahu v reálu vymyslí.
+0 /-0 | 04.10.2015 15:52

Morphynista

Podle nejnovějších zpráv je zcela jisté, že se příští zápas o titul mistra světa v říjmu 2016 bude hrát v USA, v úvahu připadají  New York, Chicago nebo Los Angeles. Pokud jde o turnaj kandidátů, i ten by se mohl hrát v USA, pravděpodobnost je asi padesátiprocentní. http://chess-news.ru/node/20200

+0 /-0 | 04.10.2015 14:04

nvmea
takovou pozici jakou má po 15 tazích Karjakin bych si proti Svidlerovi zahrál s chutí i já...
+0 /-0 | 04.10.2015 13:34

SchwartzBlack

Ad ELOminator - Nemusí být ani eso, Svidler vypadá od startu spíš na vlastňák.

+0 /-0 | 04.10.2015 12:57

Vojtech Mlynsky
.. uf, nedostanou nahodou vic $$, kdyz odehraji vice her? ^^
+0 /-0 | 03.10.2015 16:53

ELOminator

Takže nadpis finálového článku už máme - když zešílí hvězdy wink

Chlepci si navzájem vyměnili double-faulty a zítra je na podání Karja, tak snad zavěsí eso a hurá do tie-breaku! cheekyyes

+0 /-0 | 03.10.2015 16:42

matman

Vážení, nedělejme z toho tady bulvár nebo kiklos zešílí cool.

+0 /-0 | 03.10.2015 15:29

Homunkulus

Nevycházím z šoku, chtěl jsem pochválit Svidlera (tak ho celkově chválím), přestal jsem to sledovat - a ono tohle?! Materiál do knížky o psychologii.

+0 /-0 | 03.10.2015 15:15

romison
ale posledni svidlerova chyba je tak na okresni prebor jeste s takovym casem
+0 /-0 | 03.10.2015 15:11

lmouse

dneska zešíleli OBA!! chyby jak v KP, chlapci jsou už asi trochu unavení...

+0 /-0 | 03.10.2015 15:08

Ota Válek
Z. Janda: Vím to též pouze zprostředkovanĕ. Patřil jsem mezi nĕkolik lidí, kteří na zápasy chodili, pokud to nekolidovalo se zápasy týmu, za který jsem hrál. Proto mne přesun do Prahy mrzí.
+0 /-0 | 03.10.2015 08:56

strelec

ad Zdeněk Janda: A v Praze už je vyprodáno?smiley

+0 /-0 | 03.10.2015 07:18

Zdeněk Janda
Off-topic ad Ota Válek: zarazila mě poznámka, že extraliga se v NB hrát nebude. V databázi soutěže má NB stále uveden DPS . Z jiného zdroje se dozvídám, že bude hrát v Praze. Je to nezvyklé. Jestli to není tím, že na zápasy NB novoborští vůbec nechodili :'(
+0 /-0 | 03.10.2015 06:48

SchwartzBlack

Nedržel se stanovené taktiky - bílými remíza ve 14. tahu. Vyčerpán nezvykle dlouhým bojem, chyboval.

+0 /-0 | 02.10.2015 15:37

matman

Svidler chytil na SP fantastickou formu, když trochu nadsadím - čím silnější soupeři, tím drtivěji je přehrával (s výjimkou čínského juniora).

+0 /-0 | 02.10.2015 15:36

Ota Válek

Pan Karjakin dnes věru nebyl ve své kůži:(

+0 /-0 | 02.10.2015 15:36

lmouse

37: Vb5?? a máme další příspěvek do článku o zešílení hvězdy :-)

te že to potká zrovna remisnátora... surprise

+0 /-0 | 02.10.2015 15:23

kiklos

matman:

nazvat to nedůstojný výkon mi přijde ... no, nevím jak to nazvat - tak bych pojmenoval situaci, kdyby přišel neoholený s mastnými vlasy, upocenou košilí a rozepnutým poklopcem

 

Karjakina také nemám rád, ale nedělejme z toho tady bulvár alias bílé město

+0 /-0 | 02.10.2015 09:39

kiklos

Jakub:

zapomínáte na ekonomickou stránku věci - v Ázerbajdžánu se nějaký peníz z ropy na zviditelnění najde, v Arménii nikoli

v Londýně je peněz dost, ale tipuji malou ochotu utrácet je za akci KI

ve Francii je to momentálně rozhádané, ale Vachier je po dlouhé době docela dobrá postava, na kterou by stálo za to vsadit - Francouzi se mohou vzchopit, překvapit a sjednotit k podání zajímavé nabídky

Čína je nevyzpytatelná

USA do toho jít chtít nebude, ale může tu naopak narůst chuť svými třemi top hráč válcovat světovou špičku, peněz na to má pan Sinquefield dost - takový ten efekt á la SSSR proti zbytku světa smiley

+0 /-0 | 02.10.2015 09:35

matman

Od Karjakina nedůstojný výkon dnes. Svidler to drtí skoro jako Bobby. Podle mě je na 99% rozhodnuto.

+0 /-0 | 01.10.2015 15:02

Jakub

Fandit budu Svidlerovi a Nakamurovi. Souboj Naka-Carlsen by mohl v něčem dát vzpomenout na zápas Aljechin-Capablanca (i s tím, že měl Capa s Aljechinem před zápasem velmi dobrou bilanci, bez prohry). 

+0 /-0 | 01.10.2015 13:05

Jakub

Kiklos - dobrá analýza. Nepodceňoval bych však možnost, že se bude hrát v Arménii - co by pro Levona neudělali - nebo (opět) v Londýně. V Rusku by se mi to vážně nelíbilo, ale šance je velká. Nejreálněji vidím tyto hráče: So, Kramnik, Adams, Aronian, Ding. Na Azerbajdžán to vidím, jen kdyby to nikdo nechtěl. A to si myslím, že chtít bude. 

+0 /-0 | 01.10.2015 13:01

nvmea
Čína by byla super, jenže po zkušenostech s konanými Grand Prix tam by to znamenalo: víceméně nulový servis, možná žádný live komentář, nefunkční online, žádné dojmy na sociálních sítích atd. Což už tak super nezní. (Ale možná by to byl ten přelomový turnaj po kterém by jim to začalo v tomhle ohledu šlapat.)
+0 /-0 | 01.10.2015 10:32

kiklos

omve:

z těch 19 si můžete pár škrtnout, protože

- v Arménii, Izraeli, Kubě, Polsku, Indii ani Ukrajině se to konat nebude,

- když Rus, tak Kramnik (leda by sám odmítl) / když Ázer, tak Radjabov.

Zbývá tedy Kramnik, So, Ding, Adams, Radjabov a Vachier. Domnívám se, že Adams ani Vachier to nebudou a Čína do toho také nepůjde. A pak tu zbývá politická otázka, zda USA nebo Rusko. A pokud se to bude moc rozmazávat, tak se to uklidí kamsi do Baku.

Přiznám se, že by mi z hlediska atraktivity přišla nejlepší volba Ding - tedy do Číny. Rusů, So i Radjabova už jsem přejedený. Chtělo by to novou krev, ale aby to nebyl otloukánek. I proto mě tolik lákala představa, že Eljanov dopluje svou famózní jízdou až do finále. Ovšem, kdo tvrdí, že by se mu tak brilantní výkon povedlo zopakovat?

Když si představím sestavu

Anand, Caruana, Nakamura, Svidler, Karjakin, Topalov, Giri a pan X, tak někoho, kdo by mě vyloženě bral na fandění, tam nevidím. Snad Caruana, snad Topalov.

+0 /-0 | 01.10.2015 08:26

N. Očník
Tak snad jednoho Číňana aby tam dali, ať se šach popularizuje i tam ;)
+0 /-0 | 30.09.2015 19:57

Ota Válek
V Boru sotva. U nás se už nebude hrát ani extraliga, natož TK.
+0 /-0 | 30.09.2015 18:38

pawel

Re: Ota Válek.

Nebude to v Česku? To je stejné, jako se zeptat: Nebude to v Novém Boru?

Tak se optejte doma a když ne, tak bohužel v Česku ne.

+0 /-0 | 30.09.2015 13:56

omve

Navarovi chyběl 1 bod do ela 2725 v červenci 2015 (viz https://ratings.fide.com/toparc.phtml?cod=361), což je nutná podmínka pro divokou kartu organizátorů, celkem podmínku splňuje 27 hráčů, bez Carlsena a 7 postupijících zbývá 19 hráčů, z nichž lze vybrat divokou kartu (Kramnik, So, Grischuk, Aronian, Jakovenko, Gelfand, Ding, Li, Tomashevsky, Adams, Radjabov, Yu, Dominguez, Mamedyarov, Vitiugov, Wojtaszek, Harikrishna, Vachier-Lagrave, Ivanchuk)

 

+0 /-0 | 30.09.2015 13:52

Ota Válek

Nebude to v Česku? Rád bych tam viděl pana Navaru.

+0 /-0 | 30.09.2015 13:17

Jablko-malum

Nemluvilo se i o Arménii? Kvůli Aronianovi.

+0 /-0 | 30.09.2015 13:00

omve

Jak píše kiklos, předpokládal jsem, že turnaj kandidátů bude v USA, proto jsem odhadoval Wesley So, ale zatím je jen předběžně rozhodnuto, že zápas o titul mistra světa mezi vyzývatelem a Carlsenem bude v USA, o místě turnaje kandidátů se asi rozhodne až v říjnu  (viz třeba http://www.fide.com/component/content/article/1-fide-news/9038-call-of-interest-to-host-the-2016-candidates-tournament.html).

+0 /-0 | 30.09.2015 12:57

kiklos

to je jednoduché, pokud bude turnaj v americe, bude to So

pokud v Rusku, bude to Kramnik

pokud v Ázerbajdžánu, bude to Radjabov

v Anglii Adams ....

+0 /-0 | 30.09.2015 10:56

Jakub

omve - Souhlas. Proč myslíš, že bude divokou kartou Wesley So? 

+0 /-0 | 30.09.2015 09:58

omve

Za mne povedený turnaj (Karjakina jsem ve finále taky nechtěl, ale co dělat, když výkonnost na finále má), pochvalu zaslouží i povedené komentáře - jen možná ten poslední titulek byl na mne až moc úderný (navíc Giri se podle mne snaží hrát dost počítačové šachy a "nelidské" bxa4 se mému enginu líbí jako nejlepší pokračování) a troll pak tady zbytečně nesmyslně trollí no

(Kdyby tu byl článek i o tiebreaku Eljanov-Karjakin, tak nás tu nějaký troll zajisté zahrne zase svými nesmyslnými konspiracemi, jak to Eljanov Karjakinovi pustil, když druhou partii černými mohl lehce zremizovat a třetí elementárně vyhrát a podobné nesmysly wink)

Ve finále přeji výhru Svidlerovi a přeji mu i pěkné umístění na Turnaji kandidátů, i když konkurence (Topalov, Anand, Nakamura,Caruana,Giri, Karjakin a asi So Wesley) bude opravdu těžká a osobně vidím favority turnaje kandidátů jinde ...

 

+0 /-0 | 30.09.2015 09:52

Jakub

Taky jsem přál Eljanovovi. Karjakin je tam však zcela zaslouženě - předvedl v rozhodujících okamžicích pevné nervy a dostatek přesnosti. Navíc, taktika "odpočinout si bílými a mít energii, sebevědomí a pevné nervy v rapidu" se mi líbí - připomíná mi to Griščuka na turnaji kandidátů 2011.

+0 /-0 | 30.09.2015 09:07

Pavel Ch

Souhlas Poutnik: Mně u fotbalového mistrovství také všechny sympatické týmy postupně vypadnou :)

+0 /-0 | 30.09.2015 07:46

Pavel Ch

igors a další. Samozřejmě, souhlas, že zachovat zápas o titul mistra světa.

Dále: Dlouhá pásma, mezipásma jsou již mrtvá, proč by 2 z 8 do kand. se neměli kvalifikovat a neměl by se hrát tento atraktivní svěťák (jak již bylo zmíněno, David, Viktor a další alespoň mají šanci - a David byl jeden tah od postupu mezi čtyřku, kdy postupovali 3).

Srovnání s jinými sporty: Jako mají v tenise "jedničku" v bodech v tenise, tak my máme "elojedničku". Ikdyž každý se počítá celkem jinak. My k tomu mistra světa a oni Wimbledon či turnaj mistrů.

Když již se  zabrousilo jinam. Ve volejbale a stolním tenise udělali větší revoluci než počítání a dost hráčů, kteří plánovali za pár let ukončit činnost, skončilo hned (především ve stolní tenise). Ve volejbale, že se může hrát čímkoliv, nejen rukou a v pinpongu zvětšení a  tím zpomalením míčku kvůli televizi. Z 38 na 40 mm. To byl hrubý zásah pro ty co od žáčků desítky let hrají.

+0 /-0 | 30.09.2015 07:44

Poutnik

Už předtaňte fňukat. Akce to je povedená. O dramatické momenty není nouze. A vůbec se nedivím, že netriumfují hráči s akcentem na ostré kombinační zápletky. Tak tomu je až na vyjímky v celé historii šachu. Stačí si projít všechny mistry světa a uvědomíte si, že většina vynikala perfektní technikou a precizní poziční hrou. Již první mistr světa ukázal na to, že ohňostroj na šachovnici nemusí znamenat vítězství. Finále je naprosto v pořádku a oba aktéři si jej vybojovali poprávu. Spíš to je tak, že vám není Karjakin sympatický (mě dvakrát taky ne) a tak kolem sebe kopete a naříkáte jak rozmazlený děcka. Chtěli byste tam Nakamuru, Topalova apod. a když se věci mají jinak napadáte systém....

+0 /-0 | 30.09.2015 07:26

Zmestabileho

Je hezké, že se všichni shodneme na zachování tradic a zachování titulu mistra světa.

 

Ale co budeme dělat s tím, že téměř všechny top turnaje jsou nezáživnou bramboračkou, která se při obědě sní, a odpoledne si na ní už nikdo nevzpomene? Že  hráči nepochopitelně ztrácejí partie, takže se o nich píše, že krátkodobě zešíleli? Že budeme hledat paralely s tenisem - kde mimochodem žádný hráč 5.na žebříčku nikdy nezešílel, a "nezapomněl" přemýšlet, jak vyhrát další gam?

 

Prostě šachy mají svá specifika. Ale udělat z nich skanzen jedné deskové hry - tohle opravdu chcete? 

 

+0 /-0 | 29.09.2015 22:54

strelec

ad Igors: též souhlas, ještě bych doplnil, že uvedené změny volejbal/pinčes jsou spíše technické, možná něco jako odbourání dohrávek v šachu (počítače) u volejbalu hlavně kvůli televizi). 

+0 /-0 | 29.09.2015 22:22

strelec

ad Jaroslav Sysel/tenis: to je opravdu úplně jiný systém. V tenise je často jednička i někdo z grandslamových vítězů (vyjimka např. Wozniacka). Ale hlavně je tam propracovaný systém v podstatě zavřených turnajů (ATP,WTA), které rozhodují bodování zhruba v první stovce žebříčku. Titul MS by se pak dal částečně srovnat s vítězem Wimbledonu.

+0 /-0 | 29.09.2015 22:18

Petr Boleslav

za mě naprostý souhlas s Igorsem.

+0 /-0 | 29.09.2015 22:12

SchwartzBlack

To mi tedy nepřípadá jako dobrý nápad. V tenise je neskutečná tradice grandslamových turnajů, které mají obrovskou prestíž, na konci sezóny se hraje ještě Turnaj mistrů. Když se hráč třeba pro zranění nezůčastní turnaje, na kterém loni došel daleko, tak odepíše hafo bodů atd. Ten systém je hodně jiný, nehledě na to, že taková Wozniacki byla světovou jedničkou, aniž by kdy nějaký Grand Slam vyhrála.Hrála spoustu turnajů a na těch menších bodovala.

Naopak v šachu je tradicí mít svého etablovaného krále, který titul získá či obhájí v zápase. Já bych to tak rozhodně nechal.

+0 /-0 | 29.09.2015 21:43

Jablko-malum

Ad Jaroslav Sysel: Za zamyšlení to stojí, ale nesouhlasím. Před několika dny jsem tu citoval Kramnika:

“I think the world title in chess is the most valuable title in all sports.”

Nepřipravujme se o to.

Srovnám-li s tenisem, tam si nejsem jistý, jestli bych trefil, kdo je zrovna jednička, kdo v roce 2007, kdo v roce 1999... Vím, že tam je 4-5 absolutně top hráčů, ale daný systém příliš nepodporuje něco jako titul mistra světa. (ten moment, kdy se rozhodne, který si lidé pamatují)

Míním to dobře, můžu se mýlit, ale souhlasím s Kramnikem.

+0 /-0 | 29.09.2015 21:35

igors
Vsetcia vymyslaju novinky, aj vcetne Carlsena... Viem, viem, veci sa menia, vo volejbale uz nie su straty, set v stolnom tenise je na 11 bodov; ale naozaj treba zo sachu odburat zapas obhajcu a vyzyvatela o najvyssi titul? Je to osobitost, ktoru podla mna stoji za to zachovat = urcite nas nikto nepodozrieva, ze sme to prevzali od boxerov :-)))) Zapasy MS boli vzdy sachovym sviatkom a maju svoje caro aj v tej okliestenej 12 partiovej forme. Dalsim argumentom v ich prospech je to, ze ich velmi chcela zlikvidovat jeho excelencia KI - ako vieme, ten sachy & sachistov prilis v laske nema a su prenho len uzitocnymi idiotmi...
+0 /-0 | 29.09.2015 21:31

jaroslavsysel
MVL navrhoval, ze by mistrovstvi sveta v sachu bylo podobne turnajum v tenise ATP a na konci roku by se videlo, kdo je nejlepsi. Za nejlepsiho tenistu je povazovan prvni hrac na zebricku, tak proc ne v sachu....Za zamysleni to alespon stoji
+0 /-0 | 29.09.2015 21:16

SchwartzBlack

To ZMB: Nesleduj, neřeš, NEPIŠ a nepřepinej...

+0 /-0 | 29.09.2015 20:30

Zdeněk Janda
Ten titulek by pasoval i na místní trollcelebritu
+0 /-0 | 29.09.2015 19:43

Zmestabileho

Finálový souboj dvou provařených Rusů je bohužel přesně tím nejméně zajímavým ukončením světového poháru. V zákulisí už obě strany jistě testují, zda a za jakých podmínek dle průběhu zápasu, by to Svidler Remizjakinovi pustil. Tohle už opravdu sledovat nebudu.

 

Až na to nešťastné semifinále v podání náhle "psychicky zhrouceného a  zešíleného Giriho", to ale byl turnaj, kde se bojovalo férově a až na krev, a sledovat tu spoustu dramatických momentů stálo za to. Žehrat na daný systém nemá především v průběhu turnaje smysl, mnohem lepší je si to jako fanoušek užít.

+0 /-0 | 29.09.2015 19:26

igors
Jablko: Pekna teoria, ale zapas Carlsen-Karjakin by asi ako ciernobiely suboj dobro-zlo vnimalo len malo ludi (mozno iba my dvaja :-)))
+0 /-0 | 29.09.2015 18:58

Jablko-malum

Dovolte mi jakousi pateorii. Nebylo by pro šachy nakonec nejlepší, aby TK vyhrál Karjakin a byl to on, kdo by hrál proti Carlsenovi? Po letech by tu byl černobílý souboj dobro x zlo, západní civilizace proti vlastizrádcovskému hňupovi podporující Rusko... To by bylo téma, které by k šachu mohlo přitáhnout pozornost i bez rádoby atraktivních turnajů s rozhodující rolí zkráceného tempa.

Vím, že to není tak jednoduché a taky budu fandit jiným.

 

Mimochodem myslíme si, že Karjakin usuší i celé finále a čekají nás čtyři remízy? Já ne. Tipuji 2,5:1,5 pro Remizjakina.

 

+0 /-0 | 29.09.2015 18:32

N. Očník
je to snad i škoda, že někdo nevěnuje tolik úsilí něčemu bohulibého, místo hysterie na internetových fórech ohledně pouštění zápasů ... Hráč jako Giri by jistě dokázal úmyslně "prohrát zápas" daleko sofistikovanějším způsobem, nad kterým by ani trollové nemohli hýkat, protože by nic nenašli.
+0 /-0 | 29.09.2015 18:24

Zmestabileho

Remizjakinovi je obtížné fandit, ale postoupil zcela zaslouženě. A to, že v posledních kolech dával partie bílými po pár tazích za remízu, vlastně jeho výkon dělá ještě hodnotnější. Vždyť on tímto způsobem dával svým soupeřům fóra!

 

Dostat totiž takto zadarmo remízu od hráče, který má bílé, není zanedbatelná výhoda. Zkušený velmistr Igor Štohl dokonce tvrdí, že černými figurami vyhrát na této úrovni je už vyloučeno, a naposledy se to snad povedlo - s notnou dávkou štěstí - Ivančukovi v roce 2011 v partii se Sutovským.

+0 /-0 | 29.09.2015 17:17

Pavel Ch

Dík Bobe, já si pamatuji jen když se tomu blížil David, 2011, a to byli ti tři.

+0 /-0 | 29.09.2015 16:49

Bob von Ostrauburg

Pavel Ch: S tím počtem postupových míst z poháru je to pokaždé jinak, podle toho, jak FIDE zrovna mění pravidla. Pro přehled 2000 a 2002 nepostupoval nikdo, 2005 postupovalo deset, 2007 a 2009 jeden, 2011 tři, 2013 a 2015 dva.

+0 /-0 | 29.09.2015 16:47

rytir

Ano, jen dva a Eljanov je už škrtlý. Ono je to i zvláštní že 2, vítěz (když si odmyslíme samotný formát spojený se zkráceným tempem) přeci jen může říci, že zvítězil nade všema. Ale druhý mohl mít lehčí stranu pavouka.

+0 /-0 | 29.09.2015 16:31

Pavel Ch

Postupovali minule tři, asi máte pravdu, že nyní jinak.

+0 /-0 | 29.09.2015 16:31

PIF

Pavel Ch: To by byla pozitivní zpráva pro Eljanova, že má ještě o co hrát. Já měl za to, že do turnaje kandidátů postupují pouze dva finalisti Světového poháru. Ale ruku do ohně bych za to nedal.

+0 /-0 | 29.09.2015 16:27

Pavel Ch

PIF: Neloučí, hraje o 3. postupové místo do kandidátů. Nebo je tomu jinak?

+0 /-0 | 29.09.2015 16:20

rytir

Možná je tudíž Karjakin ve finále zaslouženě, protože má nejlepší turnajovou taktiku.

+0 /-0 | 29.09.2015 16:19

rytir

Nakonec, když Kasparov s Karpovem, když byl mistr světa Karpov, začal za nepříznivého stavu, když hrál ten nekonečný zápas, nabízet remízu po pár tazích, tak to byla taky taktika. Tudíž pokud Karjakinovi vyhovují krátké remízy, prostě využívá možností, které má.

+0 /-0 | 29.09.2015 16:14

rytir

nvmea: Je to jen důsledek  zkráceného tempa, které v tomto KO systému je toho nedílnou součástí...

+0 /-0 | 29.09.2015 16:09

PIF

Teď právě zešílel Eljanov, když ve vyhrané koncovce (nevědomky) třikrát zopakoval pozici a se Světovým pohárem se loučí před branami finále. Škoda.

+0 /-0 | 29.09.2015 16:06

lmouse

ufff, ještě že si Pavel nemá co z tý hlavy vyrvat...

+0 /-0 | 29.09.2015 16:06

nvmea
Eljanov to pustil! Tohle se hráči 2750 nemůže stát! Zrušte to!
+0 /-0 | 29.09.2015 16:06

rytir

Karjakin se zachránil 3x opakovanou pozicí, kterou reklamoval.

+0 /-0 | 29.09.2015 16:04

rytir

Eljanov má šanci černýma vyhrát a vyrovnat. Je to drama. Karjakin si věří ve zkráceném tempu, ale Eljanov má na turnaji vynikající formu. Karjakin neví, co dál.

+0 /-0 | 29.09.2015 15:38

Ota Válek

Ze 128 hráčů na Světovém poháru je mi jenom jeden opravdu protivný a zrovna on se nejspíš dostane do finále. Není to smůla?

+0 /-0 | 29.09.2015 15:13

marek
Karjakin odvetu zvládl a hraje se dál. Jako jestli mu tedy tenhle styl hry přinese finálovou účast, tak to vážně stojí za úvahu o změně formátu. Nic samozřejmě neporušil, ale nevím, jestli mu někdo vůbec může ještě fandit.
+0 /-0 | 29.09.2015 14:21

nvmea
Karjakin musí bílými vyhrát a jde do výměnné slovanské. Jasný kalkul!
+0 /-0 | 29.09.2015 13:50

Drahil

Děkuji panu Vokáčovi za reakci, uznávám, že je to o úhlu pohledu třeba na propíraný tah bxa4, který sice "hrubka" asi nebude, když je s ním počítač relativně ok, ale nelogický asi je. Je to zřejmě také i o šachové úrovni - zatímco něco co připadá hráči na úrovni GM šílené a nepochopitelné, hráče na úrovni 2000 nechává v klidu, protože pozici prostě nerozumí, tak mu to ani nepřijde nějak divné :-)

+0 /-0 | 29.09.2015 13:29

igors
ZMB: Uporny ste Vy - v tom, ako sa opakovane navazate do Giriho (Ananda, Navaru atd. atd.). Pritom absolutna vacsina Vasich komentarov jasne ukazuje, ze ste sachovy ekvivalent chrobaka Truhlika (s pustenym enginom :-))) a len sa vyzivate v ulohe "celebritneho trolla". Celkom rad na nss napisem aj v buducnosti, ale Vam uz naozaj nebudem nic vysvetlovat.
+0 /-0 | 29.09.2015 13:26

Bob von Ostrauburg

Vypadá to, že Karjakin bude po zásluze potrestán za to, že se na turnaji, který je součástí mistrovství ve vážném šachu, nesnažil vyhrávat ve vážném šachu. Jeho postup by byl po (ne)předvedené hře zjevnou nespravedlností vůči ostatním, i když jinak silou objektivně do kandidátů patří. I Giri toho ve vážných partiích předvedl víc, a to už je co říct.

+0 /-0 | 29.09.2015 13:04

Pavel Capek

K polemice o "šílenosti" partie Giri - Svidler.

Trochu odbočím. Na letošním Czech Masters v golfu zahrál jeden z hráčů chybný odpal a jeho míček skončil mimo dráhu v půlmetrové trávě. Komentátor Míra Bosák ( sám nadšený amatérský golfista ) k tomu poznamenal s humorem jemu vlastním : Nás amatéry rána z takové pozice vůbec neděsí, my je hrajeme pořád ! smiley

Stejně tak to Giriho bxa4 může být pro vynikajícího hráče šílená hrubka pro dobrého hráče divný tah a pro slabšího hráče normální tah jakých dělá spousty...

+0 /-0 | 29.09.2015 12:46

Zmestabileho

Giriho 27.bxa4 je opravdu "neuvěřitelný tah", jak jej nazval Vokáč. I to co následovalo v navazujícím průběhu partie. Buď Giri přechodně zešílel, jak napovídá autor článku, nebo za tím musí být nějaký kalkul. A co už měl Voko napsat - že to Giri vědomě pustil, a spekulovat proč? (např. nebylo možné si na jejich zápas někde vsadit?). To už je korektnější napsat, že hvězda zešílela.

 

Jinak se můžeme tvářit jako Igor Štohl, a úporně vysvětlovat, že v šachovém světě v současnosti neexistuje zahájení a nějaký způsob hry, od něhož by mohl hráč jako Giri alespoň trochu pomýšlet na výhru v partii proti Svidlerovi. A tudíž bohorovně tvrdit, že ten  caro-kann s rychlou výměnou dam byl v dané "bezvýchodné" situaci "maximem možného". (takový Fischer se asi obrací v hrobě, jestli tohle vidí).

+0 /-0 | 29.09.2015 12:32

Marek Vokáč

Co se šílenství týče, záleží na tom, jak váa oslovuje tah bxa4 a těch pár následujících. Aby hráč této úrovně volil podobně nezdravý postup, musí k tomu mít nějaký zatraceně konkréní důvod. Nebo jde o přechodné pominutí smysl. Snažil jsem se důvod najít, ale nic, co by třeba naznačilo nějakou díru v propočtu, mě nenapadlo.

Jinými slovy, i Carlsen může udělat hrubku v taktice, v časové tísni, ocenit špatně pozici. Ale vybrat zjevně špatný plán, navíc s nesrozumitelným cílem, to se u dole vyjmenovaných borců najde dost obtížně.

+0 /-0 | 29.09.2015 11:59

jan
Zešílely hvězdy: Topalov 2816, Nakamura 2814 ,Caruana 2808, Kramnik 2777, Grichuk 2771, Aronian 2765, Gelfand 2741, Navara 2728 a další. Nedovedu si to vysvětlit.
+0 /-0 | 29.09.2015 11:46

Drahil

Asi jsem divnej, ale první partie Giri-Svidler mě nijak nešokuje a připadá mi to jako "normální" partie, která se bílému nepovedla, ale že by odpovídala lákavému nadpisu článku "Když zešílí hvězda" nebo glose "Na této úrovni nevídaným způsobem spáchal precizně provedenou sebevraždu" to mi nepřijde. Zřejmě se zde zavádí metody známé z bulváru. Třeba se dočkáme i mnohem většího fontu písma a nadpisů typu "Šok! Skandál! Odhalení" :-) Jestli zde někdo zešíel pak to nebude Giri...:-)

+0 /-0 | 29.09.2015 11:07

igors
ZMB: Skuste zabudnut na Giriho "sabotaz" a hlbsie vnimat pozadie, ako o tom uz velmi rozumne pisali aj ini: Na CaroKann Svidler skoro vyhradne hrava 3.e5, co vedie k zlozitemu boju. Iste, dalo sa predpokladat, ze tentoraz sa tomu vyhne a bude to tupit po 3.Jd2(c3). Avsak vyber otvorenia pri povinnosti vyhrat ciernymi je strasne tazka vec. Schvalne sa pozrite, ako to riesil Ivancuk proti Sutovskemu (SP 2011, 3.kolo) - v Pircovi supera vyprovokoval, vyhybal sa remizam, ale keby Emil zahral jednoducho 16.Dxd6, zapas by asi skoncil 2:0. Vsetcia sme Cukyho obdivovali, ale faktom ostava, ze islo o velku zriedkavost. Porovnajte to napr. s tym, ako sa pokusal vyhravat Kramnik prave s Ivancukom v poslednom kole kandidatov 2013. Anish hraje superturnaje najma systemom safety first, do all-out rizika nechodi skoro nikdy, navyse Svidler nie je Sutovskij... Myslim, ze v 2.partii urobil, co mohol, super ho vsak vobec k nicomu nepustil. Viem si predstavit, ako velmi chcel dostat do pozicie aspon naznak hry, ale to slo len za privelku cenu (a sance by aj tak mal len biely). Podobne by to vyzeralo v sicilskej, ci spanielskej atd. Dotiahol to do kontroly a vzdal marny boj, ktory si prehral zbrklostou den predtym. A nakoniec neviem, ci by nahodou prehrou 2:0 neohrozil aj svoj pripadny postup na rating - v tomto je dnesna mladez dost hrozna a sleduje si live ELO na desatinu bodu pomaly po kazdom tahu :-))
+0 /-0 | 29.09.2015 10:54

PIF

Moc pěkné komentáře k partiím, určitě stály rozbory GM Vokáče hodně času, ale nejlepší komentátor může být je jeden.

Ještě by mně v partii Eljanov-Karjakin zajímala koncovka po 64.a7. Vznikne koncovka D+2p:V+J+2p, podobná jako u komentáře k 63.tahu, ale černý bude bez pěšce f6, takže by to pro bílého mohlo být vyhratelnější?!

+0 /-0 | 29.09.2015 09:59

Zmestabileho

Ke kolapsu Giriho:

Opakovaně se tady objevují názory, že v odvetě se Svidlerem už stejně nemohl nic dělat - nejlépe to vyjádřil včera Igor Štohl - "v odvetě už nemohl Giri vyhrát, keby sa aj na hlavu postavil".

 

Takže hráč téměř 2800 nemůže černými nikdy porazit hráče 2740, který má bílé a hraje na remízu. Toť všeobecně přijímaný názor i mezi velmistry, takže Giri už tu odvetu odehrál jen z povinnosti.no

 

To je opravdu smutný obrázek přístupu ke hře - i u top velmistrů no. Vždyť šachy už opakovaně odolaly tezím, že jsou remízovou hrou. Vše je o lidech, o hráčích, a o jejich přístupu ke hře.

 

+0 /-0 | 29.09.2015 08:27

matman
Výstižný komentář. Rus (39 let) má s KO systémem už hodně zkušeností, Giri (21 let) má to nejlepší (doufám) před sebou.
+0 /-0 | 29.09.2015 08:20

Pavel Capek

Skvělý rozbor pane Vokáči ! Díky.

Cituji: Poskakování tohoto jezdce budí soucit.

Přesně ! Celkem 5x šel ten nešťastný koník na pole f5, než jeho muka ukončil Svidler tím, že jej sebral.Nechci, aby to vyznělo domýšlivě, ale tohle by nezahrál ani salát mého kalibru ( alespoň doufám, že se mi to nestane ). smiley

+0 /-0 | 29.09.2015 08:11

pavelp
Mimochodem, pro Giriho to tuším znamená první prohru ve vážné partii po více než roce. Ta hra na jistotu mu neprospěla, ztratil cit pro to, kdy a jak riskovat. Ale asi mu samotnému rychle došlo, do jakých problémů se během pár tahů dostal, protože po 30. Bxa4 nabídl remízu, kterou už ovšem Svidler odmítl. Pak už se asi vezl.
+0 /-0 | 29.09.2015 08:03

kiklos

opět velmi pěkný komentář, děkuji

ten zisk pěšce se mi při sledování on-linu zdál pro Eljanova nadějnější, než jak to vypadá v tomto rozboru

nezbývá než přát Eljanovi rychlou ruku a pokojnou mysl do dnešních partií, krymskému bojovníkovi zřejmě postup mezi kandidáty na NSS přeje málokdo

+0 /-0 | 29.09.2015 07:40