Jiří Štoček: DOJMY Z LOSOVÁNÍ (MČR mužů 2023)

09.05.2023 06:55 | Domácí zprávy

Jiří Štoček nám poslal dopis, který můžeme zveřejnit. Mistrovství ČR mužů 2023 a jeho dojmy z losování turnaje.

Jiří Štoček:  DOJMY Z LOSOVÁNÍ (MČR mužů 2023)

Další rok, další domácí přebor. Z předchozích dvaceti ročníků se mírná většina z nich odehrála systémem kruhového turnaje, tak jako ten nadcházející. Sám jsem se zúčastnil velké většiny z nich a nejspíš mohu troufale poznamenat, že jsem v těchto zmiňovaných turnajích pravidelně patříval k užšímu okruhu favoritů. To se zdaleka ne vždy dařilo ve výsledkové tabulce potvrdit, ale snad jsem nesl spoluzodpovědnost aspoň za nepatrnou část zajímavých partií...

Letos si ani mírně favorizované postavení nárokovat nemohu, to je změna. Uznávám, že soutěžní šachové výsledky a asi i dojem ze hry jsou někde na čtvrtstoletém minimu, zkrátka, nedávné období nebylo dobré. To  mi zase umožňuje věci pozorovat s odstupem a třeba některé dojmy, podložené již mnoha dřívějšími zkušenostmi, nemusí být pro všechny nezajímavé. Jde o dojmy k některým organizačním aspektům, hrát se teprve začne.

K formátu turnaje.  Osobně mi o něco zajímavější připadal uzavřený turnaj, ale – jen tehdy, když hráli „téměř všichni“. Účast „úplně všech“ není snadné zajistit a nemá se to ani očekávat, vždy se některým reprezentantům z různých důvodů prostě nehodí termín. Pokud je však omluvenek příliš mnoho, formát vybrané desítky, nebo dříve a lépe dvanáctky, z mého pohledu nějak ztrácí smysl. Naopak se potom výrazněji nabízí přednosti otevřeného turnaje, v němž může divákům předvést svou hru mnohem širší okruh našich předních hráčů různých generací.

K omezení z dvanáctky na desítku u uzavřených přeborů postupně došlo, troufám si domýšlet, z praktických rozpočtových důvodů. Takové důvody zřejmě stojí i za omluvami až příliš mnoha původně oprávněných účastníků z letošního českého přeboru. Ostatně v době, kdy se teprve zveřejnil termín, nebyly (aspoň mně) přesné nabízené podmínky účasti ještě známé. A na druhou stranu bylo již potřeba učinit nějaké rozhodnutí ohledně (ne)účasti. V obtížných podmínkách roku 2021 jsme s pochopením přijali „úsporný režim“ ohledně podmínek účasti, ale to se snad nemá vykládat jako obecný souhlas hráčů s tím, že by se podobně mělo postupovat  napříště již vždy. 

Samozřejmě, pro kvalifikované diváky bude turnaj tak či onak zajímavý, když uprázdněná místa zaujmou důstojní náhradníci. A jestliže potenciální důstojný účastník uzavřeného přeboru je dokonce členem vedení ŠSČR, je to pro nás všechny čest. Nicméně, při veškerém respektu k předsedovi Svazu a skvělému kolegovi, přece jen se tentokrát ohlašuje i pár molekul vnitřního nesouhlasu. Vždyť Svaz coby zastřešující organizace v nějakém smyslu zodpovídá za to, jaké podmínky pozvání byly účastníkům nabídnuty, a obsadit pak místo z toho důvodu uvolněné sám sebou, třebas i formálně v souladu s pořadím náhradníků dle propozic?! Ale ano, už jsem si sám dal facku za takové nemístné hnidopišství.

Svým způsobem je uzavřený přebor záludnější pro pořádající složky, dá se učinit více drobných nebo i méně drobných chyb v organizaci. Že se něco takového může stát i opakovaně, to je pro mě záhada, ale k dávným zkušenostem se v tomto směru nechci vracet. Snadným řešením by mělo být, že se při při formulaci propozic vyjde ze známého osvědčeného vzoru (například některého předního světového turnaje, naopak rozhodně nikoliv např. Okresního žákovského přeboru – aby nedošlo k přehlédnutí, netvrdím, že tomu tak někdy bylo, je to jen dobře myšlený příklad, čeho se vyvarovat). Ale je asi třeba respektovat autonomii.  

Sliboval jsem dojmy z losovaní, tak, trpěliví čtenáři, už se to blíží, ostatní, co mě v té souvislosti momentálně napadalo, jsem již uvedl. Především bych očekával, že datum a čas losování (nebo se tomu může říkat „technická schůzka“) budou přesně určeny v propozicích. V těch k českému přeboru 2023 nikoliv, samozřejmě to je hrubá chyba, ale proč bych se k tomu měl vyjadřovat zase zrovna já („JŠ už zase dělá dusno“). Modré na bílém byl uveden příjezd hráčů, že má být do 21:30 dne před prvním kolem, to jsem s rezervou dodržel. Čekalo by se, že provedení losu bude tedy dodatečně dohodnuto na čas krátce poté. Byl jsem na cestě, když byl účastníkům rozeslán e-mail s upřesněním, že losovací schůzka je určena na 21:00! Mimochodem v čase, kdy los ve skutečnosti probíhal, jsem už byl přítomen v budově, možnosti nějak mě kontaktovat byly, ale...

Nikomu jsem neříkal, že bych se losování nechtěl nebo nemohl zúčastnit. Je to taková tradice, pozdravit se s ostatními účastníky, „zkusit šťastnou ruku“,  koneckonců právo dohlédnout, zda vše proběhlo regulérně. Těžko by se takovým způsobem mohlo  postupovat v nějakém seriózním turnaji, aspirujícím na to, aby jej i samotní účastníci brali velmi vážně.  Mně se takové manýry nezamlouvají. Má v tom snad být symbolický vzkaz, něco jako „ty jsi tu už úplně zbytečný, příště radši už nejezdi“? Ono opakovaně drobnostmi i nedrobnostmi znechucovat lidi, kteří původně do  českého šachového života vstupovali s jistou úrovní nadšení, to je u nás dobře rozvinuté umění.

Tedy ještě k onomu losování: pokud nebudu spokojen s výsledky letošního přeboru, budu rozhodně žádat jeho prohlášení za neplatný od samého počátku a opakování losování i celého turnaje!...

50x 5462x
Fotogalerie
Komentáře (50) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
kaprasov

Jirka je určitě velice korektní člověk, tak to tedy stojí za to, že něco takového musí napsat a jestli dobře koukám, tak čtyři elitní hráčky ze ženského mistrovství nejspíš odstoupily ....

+2 /-2 | 09.05.2023 15:16

Remcik z Banika

jj, Jirka to napsal pěkně. Vzpomínám si na nějaké články či rozhovory s ním ješte z dřívějška z Šachinfa a co mě hodně zaujalo, tak prý je odborník na mravence. 

+2 /-0 | 09.05.2023 20:19

Remcik z Banika

Teď jsem zapl video přenos, je to jaksi potichu (mám vše na max) a je tam zakazaný chat, tak jestli to někdo čte z pořadatelů, tak by to chtělo posunout mikrofon asi.

+1 /-0 | 09.05.2023 18:55

Remcik z Banika

Tak zvuk už nejde vůbec a přenos sleduje 9 lidí, to není dobré.

+1 /-0 | 09.05.2023 19:19

Rigos
Ten chat by mohli povolit, když to nikdo nekontroluje. Přenos jel bez zvuku hodinu.
+0 /-0 | 09.05.2023 19:53

Remcik z Banika

Souhlas, lidé si aspoň mohli zakomentovat.

+1 /-0 | 09.05.2023 19:59

Jirikovka@post.cz
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+1 /-1 | 09.05.2023 16:27

Jirikovka@post.cz
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+1 /-1 | 09.05.2023 16:32

Jirikovka@post.cz
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+1 /-0 | 09.05.2023 16:35

Jirikovka@post.cz

Systému KO vubec nerozumím!

+1 /-0 | 09.05.2023 18:06

capjar

Organizační pochybení pořadatele, bohužel.

+3 /-0 | 09.05.2023 10:00

capjar

Tím se vyjadřuji jen k samotnému článku - doporučený čas příjezdu pro hráče versus určený čas losování, aby bylo jasno. 

+0 /-0 | 09.05.2023 17:10

kaprasov
Velice se omlouvám, přehlédl jsem systém turnaje!
+2 /-0 | 09.05.2023 16:47

kaprasov
Vložte obsah
+0 /-0 | 09.05.2023 16:44

kaprasov
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+0 /-0 | 09.05.2023 16:44

chess64geek

Hraje se systémem KO. Nikdo neodstoupil, na chess-results je to jen kvůli snadnému exportování výsledků na FIDE, rozhodně bych se podle toho neřídil, ten program není nastavený na losování KO, proto často musí udělat specifické úpravy jako nenasadit hráče apod. Je vhodné, abyste si nejprve přečetli podrobně celý systém losování turnaje, pak zjistíte, proč nejlepší 4 hráčky nejsou nasazeny. Např.:

https://broadcast.chessfm.cz/MCR_MZ23/pavouk_zeny.pdf

+0 /-0 | 09.05.2023 16:37

lubomir1959

Požadujeme-li od hráčů maximální nasazení a výkony, pak je povinností jim zabezpečit také maximální podmínky, je třeba domýšlet všecko do důsledků a nespoléhat se na náhodu a štěstí, na to, že se to „nějak vyřeší"...jenže není asi náhoda, když vidíme, že stejné chyby a nedomyšlenosti se opakují. Dokonce i takové, ve kterých já vidím, když ne přímo narušení regulérnosti soutěže, podnět k různým spekulacím a pochybám. Znovu napíšu, jestliže s takovými problémy se potýká turnaj deseti hráčů, jaké problémy by vznikly, kdyby turnaj hrálo třeba sto hráčů? Toto má být reklamou našeho šachu a lákadlem pro možné sponzory? 

+1 /-0 | 09.05.2023 11:57

Teofil Horáček

Četl jsem recenze na googlu a tam je hotel Skalský dvůr hodnocen celkem dobře. Například: "Byla jsem zde na pracovním víkendu a pobyt byl velmi příjemný, personál ochotný a milý. Nejvíce chci pochválit zdejší kuchyni, moc jsem si pochutnala. Strava byla formou rautu a výběr byl opravdu pestrý. Nechyběla ani zelenina jak syrová tak i dušená. A vše ještě doplnily i skvělé jednohubky, dezerty a ovoce. Ráda se sem vrátím třeba na rodinnou dovolenou. Děkuji " . 

... V hotelu jsme strávili 9 dní ...a bylo to nečekaně skvělý! Jedná se o hotel ***, takže člověk moc očekávat nemůže, zařízení hotelu hvězdičkám přiměřený, ale přístup personálu - včetně ředitele - vynikající, vstřícný, přátelský. Jídlo je fakt bomba, doporučuji polopenzi, škoda, že plnou penzi objednat nelze. Kuchaři dokonalí, jídlo připraveno s fantazií, doplňování jídla u bufetu nevázlo. Jen ta tzv. živá hudba! To jsme brali spíše jako recesi, pan DJ se hodně potil, ale živou hudbu z toho prostě neudělal. Budeme se rádi vracet! Slovákovi z Brna  

 

+1 /-1 | 09.05.2023 09:36

azvl

Tak ono já tam osobně žádný problém u hotelu nevidím. Ceny jsou docela běžné. Veškeré problémy co tam jsou jdou na vrub organizátorů a VV ŠSČR. Koneckonců jednoho z těch co rozhodovali o přidělení tam účastníci mají v turnaji smiley Sám se obětoval a tenhle turnaj určitě ve svém volném čase hraje a podle očitých svědků i diety mu stačí...Petr Martin je prostě příklad pro všechny....

+5 /-0 | 09.05.2023 10:23

Petr Koutný

Recenze jsou někdy někde i na objednávku. 

+1 /-0 | 09.05.2023 09:44

Petan

Někdy někde určitě ano. Na Bookingu to bývá od skutečných návštěvníků a mají tam vesměs kladné hodnocení.  Zatím snad stížnosti na kvalitu hotelu nejsou, nicméně zarazila mě informace, že prý ne všechny učastnice mají samostatný pokoj. To jsme si teda myslel, že u nejvyšší republikové soutěže jednotlivců by mělo být samozřejmé, že mají účastníci samostatné pokoje.  

+2 /-0 | 09.05.2023 10:00

Petr Koutný

Další info z MČR, tentokrát ženy. Bylo slíbeno ženám, samostatný pokoj. Ale nestalo se a jsou ženy ( mám potvrzený zatím jeden případ) na pokojích po dvou. Turnaj s rozpočtem 850 tis Kč, ještě nezačal a už je napínavý. 

+3 /-1 | 09.05.2023 09:25

Jirikovka@post.cz

To co popíšu za příhodu neříkám,že se týká žen,ale teoreticky je to možné! V minulosti jsem hrál turnaj v Čechách! Na pokoji jsem byl ubytován s jedním šachistou! Ten večer si dal 5 piv a v noci tak strašně chrápal,že jsem se musel odstěhovat do skladu,abych mohl spát! Pokud šachista není vyspaný,nemůže úspěšně hrát turnaj! Po této zkušenosti jsem vždy žádal samostatné ubytování ikdyž jsem si připlatil!

+1 /-0 | 09.05.2023 09:39

Jirikovka@post.cz

Je jasné,že z takových podmínek,které panují na letošním MČR jsou hráči psychicky úplně rozhození! Pokud se bude turnaj hrát ,bude to mít vliv na jejich výkonech!

+0 /-2 | 09.05.2023 07:28

Kořenka
Proč zrovna vám to vadí?
+3 /-1 | 09.05.2023 08:31

lubomir1959

Vadí mi to hlavně proto, protože pro mě je úspěch reprezentace ABSOLUTNÍ PRIORITOU!!! Jestliže není svaz schopen domyslet přípravu a zabezpečení MR, jako turnaje roku, kde by měli hrát všichni naši nejlepší hráči, jak pak může být schopen zabezpečit a domyslet účast na vrcholné mezinárodní akci? Vyzývám vedení svazu k odstoupení, neumíte to, padejte od válu!!! Horší už to být nemůže!!! 

+0 /-1 | 09.05.2023 08:54

Kořenka
To nebylo na vás.
+3 /-0 | 09.05.2023 08:56

Kořenka
Moje vzpomínka na losování na MČR žen v Pardubicích, kde se hrálo také vyřazovacím způsobem. Velká událost, všichni přítomni a minuta ticha za jednu hráčku.
+2 /-0 | 09.05.2023 08:58

Jirikovka@post.cz

Zásadně jsem proti KO systému turnaje! Již jsem to psal! I silná hráčka může být stižena zdravotním problémem a na základě toho pak prohraje partií a vypadne z turnaje! Jeden GM v minulosti psal: pokud ženu postihnou její ženské problémy,hraje o 300 Elo bodu hůře! A to je jen mírný zdravotní problém proti bolesti zubu nebo horečce! KO systém NE!

+1 /-0 | 09.05.2023 09:08

MaX

Po přečtení obou článků bude nejlepší pokud několik hráčů z MČR odstoupí. Ne z trucu, tím vyjádří, že tahle k repre hráčům nechová. Navíc jim to asi na pohodě v boji o druhé místo nepřidá. Nebo to pojměte jako dovolenou. Poberte startovné a za šachovnici se nestresujte, užijte si to jako volno s kamarády. Na tiskovky bych, ale asi určitě nechodil.

+1 /-0 | 09.05.2023 08:17

Jirikovka@post.cz

Na tiskovky je  nutné,chodit,aby hráči vyjádřili svůj názor na letošní uspořádání MČR! U každé vzpoury je nutná jednota! Ne,aby 2 hráči vystoupili z turnaje a ostatní hráli! Když vzpoura,tak všichni! Pak je úspěch vzpoury zaručen!

+1 /-1 | 09.05.2023 08:57

lubomir1959

Pokud takto vypadá zavřené MR, nechci se ani domýšlet, jak by při podobném zabezpečení vypadal Open. Proboha, vypadá to tak, že NIC není zajištěno, jak má být, a to hraje 10 lidí, jak by to vypadalo, kdyby jich hrálo 100? Když je v podobném duchu zabezpečována účast reprezentace na vrcholných akcích (olympiáda, ME družstev, atd.), můžeme se pak divit, jaké máme výsledky? Můžeme se pak divit, kdo reprezentuje a hlavně jak reprezentuje? Vždyť např. na olympiádě jsme byli krůček od obrovské ostudy!!!

+1 /-1 | 09.05.2023 08:33

Jirikovka@post.cz

Pane Lubomíre! Mnou navržený Open by neměl 100 hráčů ,ale právo účasti by měli jen hrâči s elem 2300 a vyšším a těch by 100 určitě nebylo! Kromě toho! Podívejte se na MČR amatérů které pořádá pan Koutný! Turnaj mâ 256 hráčů a šlape jak hodinky! To chce jen schopnost a ne neschopnost! Uspořádat Open MČR vubec žádný problém!

+1 /-1 | 09.05.2023 08:49

lubomir1959

K tomuto dopisu není co dodat. A to jsem si myslel, že mistrovství republiky by mělo být za účasti těch deseti možná i dvanácti nejlepších šachistů naší země, že reprezentant naší země by měl mít morální POVINNOST se zúčastnit. Jistě, ale musí být splněny aspoň elementární základy zabezpečení takto významné akce. Začíná to termínem akce. Ten musí být zvolen tak, aby nekolidoval s žádným významným turnajem a MR musí být zabezpečeno po všech stránkách tak, aby k účasti motivovalo. A to jak po stránce sportovní, tak i po stránce zázemí. Pak se divíme, že hned několik špičkových hráčů reprezentovat odmítá! Znovu se ptám: Kdo nese konkrétní zodpovědnost za tuto ostudu? Ten dotyčný by měl okamžitě odstoupit ze své funkce, protože na ni zjevně nestačí!

+4 /-0 | 09.05.2023 07:27

Jirikovka@post.cz

Odpovědnost nese pořadatel a ŠSČR! Ten je tady od toho,aby se o tak významný turnaj v ČR jako je MČR staral a ne,že to předá pořadatelům a dál už se o to nestará! 

+2 /-1 | 09.05.2023 07:33

Jirikovka@post.cz

Naprosto souhlasím s dopisem Jiřího Štočka! Napsal to velice pěkně! Pořadatelé tohoto MČR se dopustili různých chyb! Je to až neuvěřitelné,kdy u tak prestižního turnaje- svátku ČS šachistů pořadatelé chybují! Odpovědnost padá na hlavu ŠSČR!

+3 /-1 | 09.05.2023 07:14