Jak dnes vypadá Igors Rausis?

16.01.2024 01:17 | Zahraniční zprávy

Jistě si dobře pamatují čtenáři nss na šokující odhalení Igorse Rausise a na slavnou fotku "na záchodě". A jak dnes vypadá Igors Rausis?

Informace jsou odsud: https://en.wikipedia.org/wiki/Isa_Kasimi

Nejdříve malá historie: 

Igors Rausis (7.dubna 1961) byl velmi dobře znám u nás, protože nejenom hrál za Frýdek-Místek extraligu, ale také se stal členem českého šachového svazu, hrál i například několikrát MČR mužů. 

Bylo divné, že přestože měl Igors Rausis už dost přes padesát let, stále se lepšil. Jeho elo bylo v roce 2019 už 2653 (turnaj v Luganu) a šel stále dále a dále. Přitom už měl 58 let. By celkem logicky několik měsíců podezřelý z podvádšní, ale nic se "definitivně" prokázat nedokázalo. Nicméně se podívejte například na dvě partie, kde černými přehrál dva špičkové velmistry.

-
. kolo -

-
. kolo -
Až v červenci 2019 byl Igors Rausis přistižen při podvádění na Strasbourg Open pomocí mobilního telefonu na záchodě. Jednu z nejznámějších fotografií v šachu vůbec, si můžete prohlédnout v tomto článku: https://isport.blesk.cz/clanek/blesk-sport/366032/skandal-cesky-velmistr-podvadel-pristihli-ho-s-telefonem-na-zachode.html

Rausis se přiznal a oznámil odchod ze "světa šachu". Trest byl následující: 5. prosince 2019 Etická komise FIDE zakázala Rausisovi účast na všech šachových turnajích s hodnocením FIDE na 6 let a formálně mu odebrala titul velmistra, aniž by to však ovlivnilo jeho další tituly nebo jeho elo hodnocení. ŠSČR mu zrušil členství.

Igors Rausis se podruhé oženil a změnil si jméno na Isa Kasimi podle druhé manželky. Mimochodem i jméno Igors Rausis měl jako druhé jméno po první manželce, protože jeho rodné jméno je Igor Kondylev.

A jak vypadá dneska Igor Rausis, podívejte se na toto video:
Hodnocení a různé doplňující informace nechávám na čtenářích.

Robert Cvek
69x 8399x Robert Cvek
Fotogalerie
Komentáře (69) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Kořenka
Převedu to jinam. Igor se staví do role, že v zájmu vyššího principu opravdu podváděl s mobilem.
+0 /-0 | 16.01.2024 14:05

Remcik z Banika

Rausis je prostě chycený podvodník, který dostal trest, šachem se už živit nemůže a je to tak v pořádku. Pokud se ale opravdu s odstupem času začíná pasovat do role podvádějícího z vyššího principu, tak bacha na to a žádné slitování s ním. Pokud chtěl upozornit na podvádění, tak s tím kdykoli mohl přijít sám a ne čekat, až ho náhodou chytnou, času na to měl dost.

+2 /-0 | 20.01.2024 01:07

paulz

A nějaká s odpuštěním blbá velmistrině Dina Belenkaya to dává ještě na web....Co lidi neudělají pro čtenost svých webů.

+0 /-0 | 21.01.2024 20:46

Kořenka
Ať si dělá Švandu, nebo dává Šanci, je Špatně.
+0 /-0 | 22.01.2024 17:34

xdavx x

No vidis. Takze se vse vysvetlilo a Igora jen nikdo poradne nepochopil. Tak je to snadne :)

+0 /-0 | 16.01.2024 15:52

Pavel Capek

Dovolím si k této zajímavé diskuzi přidat jeden point. Zatímco mnozí tušili, neznačovali ( věděli ), tak Vojta to propálil naplno. On je prostě " huba nevymáchaná". :-D  Říká a píše, co si myslí !

To je v dnešní době vzácná a nebezpečná vlastnost...[pra] 

+0 /-1 | 16.01.2024 21:23

xdavx x

no nechci ti uplne brat iluze, ale on se ho zastaval. stejne jako ja. bez dukazu nekoho obvinovat je podle. ze se vyrojilo plno tech co neco rikali po tom, co to prasklo, uz takove hrdinstvi taky neni.

+0 /-0 | 17.01.2024 13:07

Petan

Soupeř důkazy snad ani mít nemůže. Pokud se mu to, že protivník podvádí zdá evidentní, jen neví jak to pesně dělá , tak je spíše odvážné než podlé říci svůj názor. A občas se najde darebák, kterého z toho právníci vysekají a vysoudí odškodné. Svět není vždy spravedlivý.

+0 /-0 | 17.01.2024 18:36

paulz

Tak pokud si hráč není 100% jistý, že soupeř podvádí tak by měl mlčet. Pokud si je 100% jistý pak samozřejmě názor může říct, ovšem může narazit buď že se mýlil nebo i s jednoduchého důvodu, bez důkazů nejde v žádném právním státě někoho obvinit. Jinak obvinit někoho z podvádění pokud to není pravda, je podobné svinstvo jako podvádět a možná i horší. 

A hlavně by se FIDE, národní svazy a taky pořadatelé turnajů měli snažit o co největší stížení možnosti podvádění. Což se zatím bohužel nějak neděje...Nebo jestli někdo ví co třeba náš svaz proti podvádění udělal po odhalení Rausise rád se poučím. 

+1 /-0 | 17.01.2024 20:43

mat-lal

Podle mě je to špička ledovce (navíc amatérsky provedená). Kdo ví, co se děje pod hladinou. Mě osobně napadá hned několik způsobů, jak to provádět i na té nejvyšší úrovni. Magnus ví, proč do toho hodil vidle. Éra zázračných šachistů, hrajících bez chyby, je za dveřmi!!!

+0 /-0 | 16.01.2024 20:43

Kořenka
Velmistryně Dina Belenkaya přidala nový příspěvek na svůj instagram: Cheating to stop cheating! Doplňuje tím video ze zápasu s IR. Dina má 177 tis. sledujících. Bývalý velmistr je podle ní velmi vtipný a sympatický. Ptala se ho, proč mu odebrali titul, když je tak dobrý šachista. On na to, že titul získal, ještě než existovaly smartphony. CHTĚL UKÁZAT JINÝM PODVODNÍKŮM, ŽE TREST ZA PODVÁDĚNÍ BY MOHL BÝT VELMI KRUTÝ.  IR vystoupal na Elo 2695, tehdy chybělo na Davida Navaru 5 bodů.  Nezdá se vám, že se jeho role už po několikáté proměnila? Je možné, že mu někdo uvěří? Podle tohoto příběhu by se tou jedničkou stal (podváděl, aby se dostal nahoru), nějak pěkně se nechal chytit (nejspíš ne na WC), a pak by celému světu ukazoval, jak je potrestán podvodník. K tomu zapadá příběh o nejlepším trenérovi. Přece nakonec by všichni pochopili, že chtěl udělat jen dobrou věc. Odstrašit mladé od podvádění...      
+0 /-0 | 15.01.2024 21:15

Robert Cvek
Tvůj příspěvek je také odpověď, proč tak dlouho nebyl chycen. Přece tak sympatický a vtipný pán nemůže být podvodník. Podvodníka/darebáka vidíme (nebo chceme vidět) jako někoho nechutného, nesympatického ba odporného. Ale opak, často, může být pravdou. IR poškodil hromadu lidí, trest si bezesporu zasloužil.
+0 /-0 | 16.01.2024 08:05

2sks
Róbert, roky sa všetci chovali zbabelo a tvárili sa verejne, že sa nič nedeje. Rovnako ako te to teraz na internetových turnajoch, kde organizátori vrátane vás odmietajú zverejniť mená podvádzajúcich, ktorým dajú ban. Keby zverejnili hneď pri internetovom podvádzaní Niemanna, tak by si každý dávno vytvoril o ňom svoju mienku (k internetovému podvádzaniu sa priznal). Buď je človek čestný a nepodvádza, alebo nie je - to je predsa jednoduché.
+0 /-0 | 16.01.2024 10:58

paulz

Tak kdyby hrál jen u nás, asi hraje dodnes, vědělo se jiných věcech které nějaké šachisty hrubě poškodily a co se dělo, velké nic.... 

A trest dostal vlastně hodně mírný. 

+2 /-0 | 16.01.2024 10:04

Kořenka
Hodnocení a různé doplňující informace nechávám na čtenářích - tedy pokračujeme.
+0 /-0 | 15.01.2024 20:12

paulz

Tak na celé věci u Rausise je nejzajímavější, pokud podváděl tak primitivním stylem, že mu to procházelo tak dlouho. Samozřejmě pro silnější turnaje včetně naší extraligy mohl a zřejmě taky měl něco lepšího než čumět na záchodě do mobilu. Bohužel tohle asi už nikdy neřekne....

+0 /-0 | 11.01.2024 21:43

patmat
Možno "nič lepšie", než mobil, schovaný v pančuche na nohe, nemal.

"Lepšie" mohlo byť to, že to neanalyzoval mobil, ale nejaký výkonnejší počítač, prepojený s mobilom cez internet.

"Účinkoval" ešte v čase, keď bolo nosenie "vypnutých" mobilov hráčmi povolené.

+0 /-0 | 12.01.2024 13:38

Rubinus

Pořád je to hráč, kterému se stačí mrknout na mobil jen párkrát. V jeho případě šlo nejspíš jen o to, zda vychází, či nevychází nějaké taktika, protože asi zjistil, že už mu to kvůli vyššímu věku tolik nepočítá. 

Pokud bych chtěl mít takové ELO já, musel bych odbíhat tak každý druhý třetí tah, v kritických fázích partie. To by mi s výmluvou na zdravotní stav snad mohlo projít tak jednou, maximálně dvakrát... Protože slabšího hráče může ten program poslat do pozice, kterou pak není schopen zvládnout.

+1 /-0 | 12.01.2024 13:46

patmat
No ale ide o to, že, zjednodušene, taká "primitívna" "asistencia" cez mobil zlepši Elo v ratingu trebárs o 150 bodov. Hráčovi s 1700 by to nestačilo na výhru nad GM, no GM hráčovi nad iným GM....
+0 /-0 | 12.01.2024 14:12

Kořenka
Autor tohoto komentáře si sám smazal tento komentář.
+0 /-0 | 12.01.2024 20:33

xdavx x

rekl bych ze rausis tu silu kolem 2600 zrejme mel... to ze ale podvadel mu nikdo neodpare. 

+0 /-0 | 11.01.2024 15:17

Kořenka
Nebyla bych si tak jistá.
+0 /-0 | 11.01.2024 16:33

xdavx x

no to ja si jisty celkem jsem a souhlasim s rubinusem. za mlada to urcite mel a POZOR, i kdyz podvadel, byl to jeden z nasich NEJLEPSICH treneru... 

+0 /-0 | 11.01.2024 21:19

Kořenka
A kdo byl podle tebe ještě náš nejlepší trenér? Abychom se nedostali do Síně slávy.
+0 /-0 | 11.01.2024 22:44

Rubinus

Zamlada určitě, GM si patrně uhrál poctivě, i když nějaká ta domluvená 1/2 navíc v tom někde mohla být, tak jako asi i u jiných.

+1 /-0 | 11.01.2024 15:21

Kořenka
Stále tomu, Roberte, nerozumím. 2007 až 2019 reprezentoval podle Wiki ČR. Co myslíš, můžu se hypoteticky domnívat, že někdo o tomhle panákovi věděl svý, ale bál se snížení nějaké prestiže a ostudy? To dokázal napálit všechny kolem sebe a v republice? Nebo mu křivdím, je chudák po nemoci a náhodou byl jedinkrát přistižen? A kdyby nevyjel za hranice, byl by silným šachovým velmistrem dál? Nechápu, nechápu. Asi jako Dina v té partii.
+0 /-0 | 11.01.2024 12:00

Robert Cvek
Ahoj Martino, to je dost složitý příběh, protože obecně rádi věříme na zázraky, alespoň pokud se nějak mohou dotýkat i nás. Nechci nyní mluvit za ty, co mi spoustu věcí řekli, ale nevím, zda by s tím souhlasili. Čistě za sebe mohu napsat, že IR měl vždycky velmi příjemné a skromné vystupování a tím si určitě získával sympatie. Do určité síly, třeba ela cca 2580 se dalo věřit, že našel "prubířský kámen" stylu a zahájení. Tedy, že dokázal mít svoje pozice a ze zahájení skvělé pozice. A podobně jsem to do určitého momentu viděl i já. Nicméně byli tu hráči a daleko silnější než já, kteří měli osobní zkušenost a ta byla jasná. Navíc mi částečně otevřelo oči a) moje partie s ním b) prohlášení jednoho známého gm, že to "o něm ví celá světová špička", i proto jsem tady dal ty remízy...normálně by s ním nikdy žádnou remízu bílými nedali. Ale byl to hezký sen, že i na "prahu 60" se dá jít nahoru. Ale ten sen nezhasl tou fotku, ale tám, jak šel dost přes 2600 tam to bylo jasné. A ještě jedna věc - hraní se slabšími, výrazně, hlavně v dnešní době, je jednoznačně zárukou elového sešupu. V každém případě by to byl zajímavý doplňující článek, protože těch "zákulisních" informací je hafo.
+3 /-0 | 11.01.2024 14:41

Kořenka
Děkuji za odpověď. Když jsem o něm mluvila v DVTV, jako podvodníka jsem ho označila, a to měl ještě zastání i po té fotce na WC do doby, než se sám přiznal. Dala bych článek, kde by každý z velmistrů dostal možnost se vyjádřit. Tahle kauza nikdy neskončí. Vždy nějaká Dina objeví "zázrak". Očividně rád s lidmi a se světem laškuje.
+0 /-0 | 11.01.2024 15:07

David Navara
Předpokládám, že většina českých velmistrů je ráda, že se k tomuto tématu už vyjadřovat nemusí. Nikdy se nedozvíme, kolikrát pan Rausis podváděl. Rád poslouchám podcast Českého rozhlasu Vinohradská 12, ale díl o panu Rausisovi z konce roku 2019 se týmu nepodařil. Vyznělo to, že s počítačem podváděl jen jednou, protože mu bylo špatně. Dvanáct dní před premiérou podcastu vyšla zpráva na FIDE, podle níž se přiznal ke třem případům. (A s Robertem se shodneme, že případ nebyl ani jeden, ani tři.) Když jsem na nesoulad upozornil dopisem do rozhlasu, nikdo mi neodpověděl. Nadto uvedený díl byl zařazen do celoročního výběru několika nejzajímavějších. Pan Rausis určitě měl velmistrovskou úroveň. Okolo let 2012 a 2013 se jeho rating pohyboval okolo hodnoty 2500, předtím někdy i výrazně výše. Pak začal jeho ratingový vzestup, o skutečné síle si netroufám spekulovat. Chápu, že stárnutí pro profesionálního šachistu nemusí být snadné a že život v cizině není snadný, ale tohle je dost smutný příběh. Přeji panu Rausisovi dobré zdraví, ale současně doufám, že se s ním už na turnajích ani mimo ně nesetkám. Po letech mne ty záležitosti okolo něj už neiritují tolik jako tehdy. Možná proto, že poslední roky přinesly mnoho nových nepříjemných událostí a informací. Snad zase bude lépe.
+4 /-0 | 11.01.2024 19:46

Kořenka
Chyba na Wiki, reprezentantem nikdy nebyl. Ale měl našlápnuto stát se českou jedničkou. Fakt příběh do filmu.
+1 /-0 | 11.01.2024 14:13

paulz

No článek je dobrý, jenom teda vybrané partii mě k tomu nesedí. Stát dobře černýma po zahájení které špičkoví velmistři zahráli hodně měkce, není zas takový problém aby člověk musel použít engin. 

+4 /-0 | 10.01.2024 10:17

David Navara
Souhlasím, daly by se vybrat vhodnější ukázky. Jinak to podezření netrvalo několik měsíců, ale několik let. Ale na veřejnost prosakovalo postupně, jak se počáteční spekulace měnily v silné a stále rostoucí podezření.
+0 /-0 | 11.01.2024 07:21

Praktickysach

Ptal se někdo vlastně Rausise v kolika hrách podváděl? jeho metoda vyhrávat se slabšími a růst na ELO by mohla fungovat i bez podvádění. Nyní kvůli deflaci ELO sice mnohem těžší- Dříve šlo dělat kolem 90% proti hráčům o kolem 100bodů slabších, což stačí bohatě na růst . Tohle soudítm podle úrovně do 2200. Netroufám si posuzovat, jak to chodí nad 2500. Ale Rausis volil hodně slabé openy, kde hrál s hráči převážně pod 2200. A se silnějšími dal remis kolem 20.tahu

+0 /-0 | 10.01.2024 14:21

David Navara
Kdyby člověk hrál jen v hodně slabých openech bez účasti talentované mládeže, mohlo by to při tehdejších pravidlech fungovat. Jelikož se jinak téměř nikomu nedaří takto dlouhodobě získávat rating, pokud si turnaje neorganizuje sám, usuzuji, že to nefunguje. V několika podobných openech můžete získat 20 bodů, ale jakmile se vrátíte do běžných soutěží, nejspíše je zase ztratíte. A těch 90 procent proti hráčům slabším o 100 bodů mi připadá jako nereálný odhad. Čas od času se to může podařit, ale dlouhodobě rozhodně ne. Asi po dobu patnácti let jsem měl výborné výsledky proti soupeřům slabším o 150 až 250 bodů, takže dobře vím, o čem mluvím. I když chápu, že píšete o úrovni do 2200, kterou tolik nesleduji. Ale nevěřím, že by to bylo až tak odlišné.
+0 /-0 | 11.01.2024 07:17

patmat
Akože podvádzal, aj keď nemusel?

Teoreticky by, bez podvádzania, malo byť jedno, s akými hráčmi hráte, so slabsími "na rast" treba vyhrať a iný výsledkok to veľmi "pokazí".

So silnejšími stačí "na rast" slabší výsledok.

Voľba slabších turnajov bola asi praktická.

"Asistencia" cez mobil nebola treba tak často, ako proti silnejšiemu hráčovi.

A u silnejšieho hráča viac hrozí, že sa bude sťažovať na pričasté odbiehanie na záchod.

+0 /-0 | 11.01.2024 06:58

Karel Vymahač
Fajn typek.
+0 /-0 | 10.01.2024 10:09