(49) - Oběť střelce na h7 a třetí řada
05.06.2011 06:43 | Historie po kapkáchNa citlivém poli h7 se dají obětovat všechny figury, od dámy přes věž, střelce až po jezdce. Většinou mají jeden cíl, rozrušení pěšcového úkrytu nepřátelského krále a jeho zmatování.Jedna z nejhezčích obětí je oběť stř...
Jedna z nejhezčích obětí je oběť střelce. Popsal ji již ve svých rukopisech Gioacchino Greco a setkáváme se s ní na každém turnaji.
Podívejte se na jednu poučnou partii z roku 1925, která předvádí jednu z možných variací oběti, kde po oběti střelce přispěchala na královské křídlo pomoci dámě v útoku věžka a to typizovaným převodem po třetí řadě. V přehrávacím okně pak najdete další partie, kde se podobný průběh vyskytnul.
Springer - Erbina [D46]
Mnichov, 19.05.1925
1.d4 d5 2.c4 c6 3.e3 Jf6 4.Jc3 Jbd7 5.Jf3 e6 6.Sd3 Sd6 7.e4 dxe4 8.Jxe4 Jxe4 9.Sxe4 Jf6 [Tematický tah e pěšcem byl použit již v roce 1912: 9...e5 10.0-0 exd4 11.Dxd4 Df6 12.Se3 (12.Ve1 Dxd4 13.Jxd4 0-0 14.Sd2 Jf6 15.Sf5 Sc5 16.Sxc8 Vaxc8 17.Sc3 Vfe8 18.Jb3 Se7 19.Kf1 Jd7 20.Vad1 Jf8 21.Vd2 Sg5 22.Vxe8 Vxe8 23.Ve2 Vc8 24.Jd4 Vd8 remíza, Hamilton - Bisguier, Los Angeles 1991.) 12...Je5 13.Vad1 Sc7 14.Dc5 b6 15.Db4 (15.Sg5!?) 15...a5 16.Dc3 Sf5 17.Sg5 De6 18.Jd4 Dd6 19.Sxf5 1-0 Rubinstein - Levitsky, Vratislav 1912.; 9...0-0] 10.Sc2 Sb4+ 11.Sd2 Sxd2+ [11...Da5 Už od dob partie Rubinstein - Marshall se ví, že je nutné spokojit se s pokusem o dobytí půlbodíku v pasivní koncovce anebo v bezperspektivní střední hře. 12.a3 (12.0-0 Sxd2 13.Jxd2 0-0 14.c5! Rubinstein - Marshall, Lodž 1908.) 12...Sxd2+ 13.Dxd2 Dxd2+ 14.Kxd2 Ke7 15.Je5 Vd8 16.Kc3 Potapov - Letov, Perm 1997.] 12.Dxd2 0-0 13.0-0 [Lépe 13.0-0-0! a5 14.Je5 a4 15.g4+/- Cvitan - Stanojoski, Jugoslávie 1991.] 13...Ve8 14.Vad1+/- b6 15.Je5 Sb7 16.De2 Dc7 17.g4 Při zajištěném centru jde zaútočit na královském křídle. 17...Ve7? Nyní černý vynuceně prohraje. Nutné bylo [17...Jd7 s šancemi na obranu.] 18.g5 Jd7 [18...Je8 I po tomto tahu rozhodne obě na h7. 19.Sxh7+] 19.Sxh7+ Kxh7 20.Dh5+ Kg8 Diagram č.1
Diagram č.1
21.Vd3! Typizovaná magistrála pro věž je na třetí řadě. 21...Jxe5 22.Vh3 f5 [22...Jg6 23.Dh7+ a mat 3. tahem.; 22...f6 23.gxf6 gxf6 24.Dh8+ a mat nejpozději 10. tahem] 23.dxe5 Vee8 24.Vd1 Přivádí do hry další figuru, samozřejmě vyhrávalo i [24.g6] 24...Dxe5 25.Dh8+ Kf7 26.Vd7+ Ve7 27.g6+ Kxg6 28.Dh5+ Kf6 29.Dh4+ Kg6 30.Vg3+ Dxg3+ 31.Dxg3+ Kf7 32.Vxe7+ Kxe7 33.Dxg7+ 1-0