Bleskovými přeborníky Láznička, T. Olšarová a Straka

18.12.2011 12:01 | MČR v bleskovém šachu 2011

Silně obsazené mistrovství České republiky v bleskovém šachu našlo své vítěze. Mezi muži byl nejlepší Viktor Láznička (na fotografii), mezi ženami Tereza Olšarová a mezi juniory Vojtěch Straka. Oproti předchozím šampionátům, k...

Silně obsazené mistrovství České republiky v bleskovém šachu našlo své vítěze. Mezi muži byl nejlepší Viktor Láznička (na fotografii), mezi ženami Tereza Olšarová a mezi juniory Vojtěch Straka. Oproti předchozím šampionátům, které se hrály tempem pět minut na partii, se letos hrálo tempem 3 minuty na partii + 2 s/tah. „Je to šachovější,“ zhodnotil nový systém velmistr Tomáš Polák, který obsadil druhé místo. Viktor Láznička prošel úvodními koly naprosto suverénně, z prvních 10 partií uhrál 9,5 bodu. Postup do finále si s přehledem pohlídal a sešel se v něm s Tomášem Polákem, Alexejem Kislinským a Stanislavem Cífkou.

Poražení

Za branami finále skončily rychlé ruce Petra Neumana a Vojtěcha Pláta. Osmé místo obsadil reprezentant Zbyněk Hráček, 18. skončil známý bleskový pistolník Miloš Jirovský. Za očekáváním zůstal velmistr Jiří Štoček, který se musel spokojit se 43. místem. O síle turnaje hovoří to, že 50. příčku z 52. účastníků obsadil IM Petr Pisk.

Finále

V prvním semifinále porazil Viktor Láznička Stanislava Cífku, ve druhém Tomáš Polák Alexeje Kislinského. Oba vítězové si ve svůj prospěch připsali první partii, druhou již takticky zvládli. Láznička pak opět první partii bílými s Tomášem Polákem vyhrál, druhou zremizoval. Naturalizovaný Ukrajinec Kislinsky v souboji o třetí místo první partii rychle vyhrál, ve druhé partii si však svou úlohu zkomplikoval. Stanislav Cífka rozvinul nebezpečný útok, cestu ke krku soupeřova krále však nenašel a prohrál na čas.

Ženy

V ženské části turnaje se mezi první čtyři ze třiceti hráček dostaly Tereza Olšarová, Martina Marečková, Eva Kulovaná a Olga Sikorová. Tereza Olšarová, která zvítězila v základní části turnaje, svou suverenitu potvrdila i v souboji nejlepších čtyř.

Junioři

Také v mládežnické kategorii byl nejlepší hráč, který po základní části obsadil první místo. Vojtěch Straka po základní části vedl a v konkurenci Štěpána Seidla, Jana Macháně a Michala Šrejbera uspěl také ve finále.

Základní část - muži

Poř.JménoTypRtgKlub/MístoBody PH 1  PH 2  PH 3 
1GMLáznička Viktor27031. Novoborský ŠK10.586.5102.081.00
2GMPolák Tomáš2535ŠK Zlín10.086.599.072.75
3GMKislinsky Alexej2529SK Slavia Orlová10.079.594.567.25
4FMCífka Stanislav2409ŠK Mahrla Praha9.074.589.060.50
5IMNeuman Petr2459ŠK Zikuda Turnov8.589.5105.566.50
6IMPlát Vojtěch2425TŽ Třinec8.581.096.559.25
7FMSvoboda Svatopluk2285TJ Praha-Pankrác8.085.0100.052.50
8GMHráček Zbyněk26281. Novoborský ŠK8.084.5101.055.50
9FMKratochvíl Josef2233ŠK Caissa Třebíč8.082.597.559.00
10GMBabula Vlastimil2565Agentura 64 Grygov8.079.093.554.00

Základní část - ženy

Poř.JménoTypRtgKlub/MístoBody PH 1  PH 2  PH 3 
1WIMOlšarová Tereza2232SK Slavia Orlová11.082.597.080.25
2Marečková Martina2123Panda Rychnov10.080.596.568.25
3WGMKulovaná Eva2297ŠK Gordic Jihlava9.582.599.569.50
4WIMSikorová Olga2291TŽ Třinec9.085.0101.065.25
5WIMOlšarová Karolína2167SK Slavia Orlová9.082.598.563.75
6WIMČedíková Kateřina2212ŠK Sokol Klatovy8.085.0102.055.00
7WIMKořenová Martina2220Říčany 19258.084.0100.055.25
8WIMHavlíková Kristýna2285ŠK Sokol Klatovy7.084.5100.547.75
9Novosadová Kristýna2055BŠŠ7.073.587.041.75
10Grussová Helena1986Klášterec n. Ohří7.073.086.041.75

Základní část - junioři

Poř.JménoTypRtgKlub/MístoBody PH 1  PH 2  PH 3 
1Straka Vojtěch2256SK OAZA Praha11.584.099.085.25
2Seidl Štěpán2144Gambit Jihlava10.085.0101.574.75
3Macháň JanDK19882222 ŠK Polabiny9.085.0102.068.75
4Šrejber Michal2157TJ Jiskra Hořice9.082.598.061.25
5Šedivý Martin1860TJ Jiskra Hořice8.583.099.563.00
6Dobeš VojtěchDK2061ŠK Staré Město8.575.589.058.75
7Výprachtický David2020SK Žamberk8.075.590.052.25
8Mrázek Lumír2190SK Slavia Orlová8.070.082.047.25
9Blahynka Martin2114ŠK Duras BVK7.585.0101.550.75
10Malý Marek2050Velké Losiny7.585.0100.554.75

Semifinále

Viktor Láznička - Stanislav Cífka 1,5:0,5
Tomáš Polák - Alexej Kislinsky 2:0
Eva Kulovaná - Martina Marečková 0,5:1,5
Tereza Olšarová - Olga Sikorová 2:0
Vojtěch Straka - Michal Šrejber 2:0
Štěpán Seidl - Jan Macháň 0:2

O 3. místo

Alexej Kislinsky - Stanislav Cífka 2:0
Olga Sikorová - Eva Kulovaná 1,5:0,5
Michal Šrejber - Štěpán Seidl 2:0

Finále

Viktor Láznička - Tomáš Polák 1,5:0,5
Tereza Olšarová - Martina Marečková 1,5:0,5
Vojtěch Straka - Jan Macháň 1,5:0,5

Fotografie

Příjemný hrací sál Kongresového centra ČVUT (foto Vladimír Jagr, zdroj: ŠSČR)

(foto Vladimír Jagr, zdroj: ŠSČR)

Partii GM Pavla Blatného s IM Petrem Piskem sleduje rozhodčí Mariana Olšarová (foto Vladimír Jagr, zdroj: ŠSČR)

IM Štěpán Žilka jistě pomýšlel na lepší umístění, než bylo konečné dvacáté místo (foto Vladimír Jagr, zdroj: ŠSČR)

Ve třetím kole remízovala WIM Martina Kořenová s WIM Olgou Sikorovou (foto Vladimír Jagr, zdroj: ŠSČR)

IM Vojtěch Plát porazil ve čtvrtém kole GM Jana Votavu, což mu pomohlo k vynikajícímu šestému místu v celkovém pořadí (foto Vladimír Jagr, zdroj: ŠSČR)

Skvělou stříbrnou medaili vybojovala třináctá nasazená Martina Marečková ze Šachové školy Panda Rychnov nad Kněžnou (foto Vladimír Jagr, zdroj: ŠSČR)

Největším překvapením kategorie mládeže, byl dvacátýdevátý nasazený Jan Macháň, který vybojoval stříbrnou medaili. (foto Vladimír Jagr, zdroj: ŠSČR)

Diváci sledovali napínavou koncovku partie velmistrů Poláka a Lechtýnského (foto Vladimír Jagr, zdroj: ŠSČR)

V základní části všechny drtil Viktor Láznička. Nejen Pavel Vávra to ale bral s úsměvem. (foto Vladimír Jagr, zdroj: ŠSČR)

Překvapení bylo i v kategorii mužů, do semifinále se probojoval FM Stanislav Cífka (foto Vladimír Jagr, zdroj: ŠSČR)

Vždy usměvavá WIM Kateřina Čedíková obsadila šesté místo. (foto Vladimír Jagr, zdroj: ŠSČR)

Bronzová WIM Olga Sikorová sleduje on-line přenos (foto Vladimír Jagr, zdroj: ŠSČR)

GM Tomáš Polák se zájmem sleduje semifinálové boje. (foto Vladimír Jagr, zdroj: ŠSČR)

Skvěle hrající GM Viktor Láznička vybojoval mistrovský titul (foto Vladimír Jagr, zdroj: ŠSČR)

Medailisté kategorie mládeže, Vojtěch Straka, Jan Macháň a Michal Šrejber (foto Vladimír Jagr, zdroj: ŠSČR)

První tři ženy, stříbrná Martina Marečková, vítězka WIM Tereza Olšarová a bronzová WIM Olga Sikorová (foto Vladimír Jagr, zdroj: ŠSČR)

V kategorii můžu zleva bronzový GM Alexej Kislinsky, vítěz GM Viktor Láznička a stříbrný GM Tomáš Polák (foto Vladimír Jagr, zdroj: ŠSČR)

Partie

Odkazy:

Výsledky
53x 2787x Aleš Kubeczka
Fotogalerie
Komentáře (53) Aktualizovat
21.12.2011 15:16 | Autor neznámý

no jak to tak čtu, tak většina se shodla, že vážný šachista potřebuje mít před prvním tahem alespoň 90minut na přemýšlení, což je přesně to co se mi nelíbí :) To už by se mi více líbil kompromis třeba nedávat 3minuty za tah ale třeba 15 minut za každých 10 tahů apod... Něco jako je na hodinách ta jedna pořád se opakující časová kontrola. Tím by dejme tomu mohl mít každý 30minut na začátku a pak by hráči nikdy netrpěli časovkou...

Nicméně bych tedy podpořil alespoň tu variantu s 1minutou za tah, protože se tím zlepší pohodová hra (nejen) v koncovkách.

Jinak ten timeout je celkem dobrá věc taky, na to by stačilo i zastavit hodiny - jenže to pak má vadu v tom, že by to museli ty hodiny počítat a ukazovat aby se dal sečíst všechen čas a tak mít alespoň nějakou kontrolu zda hodiny jdou a šli v pořádku. Z výměna hodin za nové to bych teda radši se vyhnul ne ?

21.12.2011 09:07 | Autor neznámý

No technicky by to neměl být problém - prostě by na digi hodinách přibylo tlačítko time-out, po jehož zmáčknutí by se hráči na tahu spustil zvláštní odpočet (třeba přednastavené 3 minuty). Po uplynutí této doby by opět naskočil klasický odpočet.

21.12.2011 08:49 | Autor neznámý

Já bych navrhoval, aby pro tyto případy byla do pravidel zařazena možnost vzít si během partie time-out - dejme tomu tři minuty. Ve většině sportů to tak je, a navíc partie trvá většinou déle než třeba tenis - pokud nepočítáme pětisetové bitvy - a tam je docela normální, že si hráči během zápasu odskočí...

21.12.2011 08:31 | Autor neznámý

No pravdu máte v jednom. Pokud můj soupeř hraje mnohonásobně rychleji než já, tak po cca 2 hodinách já se budu blížit do časovky a on bude mít ještě plný čas. Já si tedy naposled odskočím a od té doby už nemůžu, protože budu v permanentní časovce, zatímco soupeř se může zamyslet třeba na hodinu v kuse. Ale, pokud to bude celou partii blicat takovým stylem, tak tou dobou (za 2 hodiny s přídavkem bych měl stihnout řekněme 60 tahů) ho už musím dávno matit. A pokud by podobná situace přece jen nastala (řekněme v realističtější podobě, soupeř 1 hod, já nic), pak ho slušně požádám, aby mi dal 2-3 minuty na odskočení. Pokud je to opravdový šachista, tak mi ten time-out dá a pokud není, tak ať se tím bodem udáví .

P.S. Taková situace se mi už jednou stala, v časovce před 40.tahem jsem si musel nutně odskočit tak jsem soupeře (nějaký mladý kluk to byl) požádal, aby mi pár minut počkal, že si musím odskočit. Tak jsem si odskočil a potom ho vyklepnul. Inu každý dobrý skutek je po zásluze potrestán

20.12.2011 22:52 | Autor neznámý

Škoda, že už Tomáš Polák nenosí ten knír. Tolik mu slušel!

20.12.2011 22:41 | Autor neznámý

Bond: Nejdřív se omlouvám, že pokračuju v tématu, které je vlastně off-topic.

Jde mi o to, aby hráči věděli, že po určité době dostanou čas navíc. Klidně 15 minut po 40., 70. a 100. tahu. To znamená jistotu vloženého oddechového času nejpozději po 3 hodinách 40 minutách a pak po každé další hodině hry. Starší nebo zdravotně indisponovaní hráči by to jistě ocenili. Jelikož málokterá partie trvá víc než 70 tahů, na openech typu Czechtour by to partie prodloužilo zpravidla max. o půlhodinu (vložených 2x15 minut po 40. tahu), ligové partie by to neprodloužilo, naopak spíš o půlhodinu zkrátilo.

Přidávat minutu místo 30 s je druhá možnost, pak si hráč rychleji vydělá na přídavcích rezervu a stres v časovce není tak velký.

20.12.2011 21:33 | Autor neznámý

Přece je jedno od kolikátého tahu je hráč na půlminutě. Podstatné je, že měl mezitím 2 hodiny času aby si odskočil  (+ spotřebovaný čas soupeře, řekněme pro zjednodušení 1,5 hod). A během této doby si mohl odskočit vícekrát aniž by to nějak ohrožovalo spadnutí praporku. Zatímco když jsou časové tísně 2, tak v žádné z nich si nemůže odskočit a celkový "neodskočitelný" čas je logicky daleko větší. A mimoto se mu zkracuje možnost se nadlouho zamyslet jak se blíží 1.časová kontrola.

20.12.2011 21:28 | Autor neznámý

 Tereza Olšarová je rozhodně nejhezčí přebornice jakou jsme kdy měli. 

20.12.2011 21:15 | Autor neznámý

Ohledně toho hracího tempa spíše souhlasím s názorem Bonda. Je to prostě na hráčích, jak s ním naloží. Ostatně, např. takové Pardubice - družstva (open MČR čtyřčlenných družstev) i jednotlivci (hlavní turnaje na fide) se také tak - v jedné periodě - hrají. Účast je na nich přitom značná a zřejmě to všem zúčastněným vyhovuje. A nejen tam, i jiné turnaje jednotlivců používají spíše toto tempo jedné periody (viz četné letní openy). Jsou hráči, kterým dané tempo nečiní problém a přizpůsobí se, jsou zase hráči notoričtí časovkáři, pro které je každé tempo moc rychlé. Z hlediska hygieny je to pak možná někdy pro ně kruté, s tím souhlasím. Na druhou stranu dělené tempo v soutěžích družstev je pro hrajícího rozhodčího také peklo (znám z vlastní zkušenosti), kdy si takový rozhodčí při výkonu funkce (např. nastavení hodin či rekonstrukci provedeného počtu tahů v časovce) nesmí zastavit hodiny u vlastní partie. A to už nezmiňuji různé problémy, které se v našich ligových soutěžích za tu dobu už naskytly, a to i za přítomnosti nehrajícího rozhodčího (nejen případ Lysá), což bohužel na regulérnosti soutěží také nepřidá.

20.12.2011 21:03 | Autor neznámý

Re Bond: Honza Hučín to popsal.

Prostě je-li hráč od 20.tahu na půlminutě (což se může stát, když má 90 i 120 minut na  začátku), tak prostě si po 40. tahu může odskočit, oddechnout pár minut. Naskočí mu 30 minut (nebo výjimečně v některých soutěžích alespoň 15 minut).

Ve vašem případě se neodlepí od židle od 20. do třeba  80. tahu konce partie na půlminutě a berte, že soupeř si nechal třeba ve 20.tahu času ještě dost.

Ano matematicky můžete Bonde říci, proč tedy si při 120 minutách (oproti 90min) nenechal o 30 minut více. Ano, protože třeba jsme lidé a ne stroje.

Jistě jeho chyba, ale ta hygienická přestávka by prostě být měla, tak je ve všech sportech.

20.12.2011 20:52 | Autor neznámý

Aha, takže pokud místo jedné závěrečné časovky budu (při tom stejném celkovém čase na partii) hrát časovek více, tak mi bude zbývat více času na přestávky? To mi nějak hlava nebere.

20.12.2011 20:44 | Autor neznámý

Honza Hučín má podle mého pravdu. Můžeme sice říct (jak píše Bond), že je to problém hráče, že se dostal na půlminutu v 15.-20. tahu, ale opravdu tolik možných hodin poté bez hygienické pauzy - nenajdeme obdobu v žádném jiném sportu.

 Když jsem toto tempo do lig prosadil, potěšilo mne, že s ním přišla poté i FIDE jako jedním z mála, kde lze plnit tituly. Tedy, které preferuje.

 Jinak s blickami. Opatrně jsem měnil při Festivalu před 2 lety z 5min na 3+2. Vyzvídal u stálých účastníků, aby "konzervativce" neodradilo. Názor jednoho velmistra, který mi v ÚL řekl: "Když někdo kvůli tomu (změně na 3+2) nepřijdede, tak té neúčasti bych rozhodně nelitoval".

20.12.2011 19:32 | Autor neznámý

Bond: Dělené tempo má význam pro zdraví hráčů Jednou za čas si potřebujete dojít na záchod, vypít kafe, těch 30 nebo 15 minut přidaných najednou má i význam time-outu. Dřív se hrálo obvykle nějakých 40-50 tahů během max. 4-5 hodin do přerušení, dnes můžete hrát 80 a víc tahů, skoro 6 hodin, to je daleko větší vypětí. To už pak není věc kvalitní hry, ale kdo vydrží fyzičkou a pozorností.

20.12.2011 15:20 | Autor neznámý

Dělené tempo je z principu přežité, zvláště při dnešních možnostech přídavku. Takže 2hod/partii + 30sec/tah je optimálních a ať si každý uváží sám, jestli ty dvě hodiny spotřebuje na prvních 10 tahů nebo si něco nechá na později (a odpadly by tím i případy typu Lysá nad Labem apod), nemuselo by se diskutovat, jestli hodiny mají počítat 40 tahů, nepočítat 40 tahů nebo dokonce (což považuju za úplnou zhovadilost, nevím která chytrá hlava to vymyslela) - po spadnutí praporku musí rozhodčí přenastavovat hodiny ).

20.12.2011 10:33 | Autor neznámý

Mně by se nejvíc líbilo 4+2, ale pořád lepší 3+2 než 5+0. Jinak k tempu ve vážné partii - tříminutový přídavek se mi zdá extrémně velký, ale minuta je podle mě ok. Věčná hra na půlminutě kazí závěry partií.

Jiná možnost je přidat něco i po 60. tahu, např. 15 minut.

20.12.2011 06:27 | Autor neznámý

Steve a no Elo,

jistě máte pravdu.

Nicméně ohledně srovnání s  Českým mistrovstvím, neporovnáváme chess-results, ale webové stránky pořadate s výsledky a tam na ČR vše ok, kdežto na ME mi připadlo takové spíchnuté z nouze horkou jehlou.

Dá asi lépe upravit, třeba napsat nad tabulku ručně pořadí po rozstřelu.

19.12.2011 21:51 | Autor neznámý

pawel: taky bych se toho polského způsobu počitání zastal, připadá mi ze všech nejjednodušší, nejpřehlednější a nejobsažnější. Hraje-li se rozstřel, ty softwary to prostě neumějí, tady se dá ocenit snaha o dodatečnou informaci. Například bleskové mistrovství ČR na chess-results končí 13.kolem a o semifinále a finále se ani nezmiňuje.

19.12.2011 21:01 | Autor neznámý

Kompletní fotogalerii (48 fotografií) pořízenou pro ŠSČR naleznete na chess.cz

19.12.2011 15:48 | Autor neznámý

@pawel: Pepa Nováků ale ví, že se ještě hrálo o umístění. Jaké pomocné pravidlo máte na mysli?

19.12.2011 13:33 | Autor neznámý

 Na Evropském rapid-vrcholu jsou výsledky

Pořadatel stanoví pravidlo pom.hodn., které neumí zadat do programu.

Když to udělá ručně, nedokáže ručně přeskládat hráče v konečné tabulce.

Tak chce alespoň napsat ručně do tabulky, ejhle ono to nejde.

Tak nezbývá než  "Pepu Nováka" přejmenovat na "4.místo Pepa Novák".

Pořadatelé to tedy nějak zvládli, asi jako PAT a MAT 

19.12.2011 10:17 | Autor neznámý

Má reportáž je na stránkách http://caissa-trebic.cz/clanky/213-mcr-muzu-v-bleskovem-sachu-2011-aneb-v-praze-se-mi-dari.html

19.12.2011 09:44 | Autor neznámý

Každý šachista má nějakou poruchu osobnosti, jinak by se nedokázal celou partii soustředit na šachovnici a přemýšlet celou dobu nad nesmrtelností chrousta, tedy nad šachy.

19.12.2011 09:11 | Autor neznámý

Re : Tonda: PS. možná souvisí odpor k více příspěvkům v řadě s nějakou poruchou osobnosti :)

19.12.2011 09:08 | Autor neznámý

Re Tonda: rozdělit příspěvky do několika menších se mi více osvědčilo, když napíšu z mého pohledu "pár vět"  tak v tom pak zanikne třeba věc číslo 3 která vůbec nesouvisí s věcí č.1 apod. Občas je sice cenou to že to sekám možná až moc, ale pokud chce člověk nejenom uvést názor ale hlavně důvody a souvislosti rozebírat tak jinou cestu moc nevidím. Lidé mají tendenci si přečíst prvních pár vět (např. lidé nečtou manuály jak známo, možná je to podobný efekt) a pokud nechci používat tučné písmo, což se snažím dělat jen vyjímečně, tak moc jinou možnost nevidím.

19.12.2011 08:58 | Autor neznámý

Tempo 5+0 rozhodně vede k většímu bušení do hodin než tempo 3+2. Čili je to jednoznačně krok správným směrem od posouvání figurek po šachovnici směrem k šachu.

19.12.2011 08:19 | Autor neznámý

Re SKA - Souhlasím, hráči, kteří bliacají častěji než jednou ročně stihnou za ty dvě vteřiny tah udělat úplně bez problémů a žádné bušení není třeba. Samozřejmě na akcích tohoto typu už potom vstupuje do hry také nervozita, ale myslím si, že skutečně 99% hráčů ten tah za dvě vteřiny stihne bez potíží udělat a přemáčknout. 

19.12.2011 05:08 | Autor neznámý

Kdyby se to stalo párkrát tak se to dá překousnout, ale pokaždý rozdělit odpověď na 3 části vypadá hnusně.     

19.12.2011 05:07 | Autor neznámý

  Utřídit myšlenky, sepsat příspěvek a poté počkat na odpověď.

19.12.2011 05:07 | Autor neznámý

SKA: Ty vaše okamžité reakce na vlastní příspěvky hraničí s poruchou osobnosti. 

18.12.2011 23:25 | Autor neznámý

a ještě si neodpustím jednu poznámku k "zběsile bušit do hodin" - při 2s za tah není třeba bušit a už vůbec nikoliv zběsile, pokud hodiny normálně fungují stačí jen lehce přemáčknout, svižně,ale lehce. Je to jen otázka zvyku. Jasně chápu, že pokud někdo hraje bleskovky jen občas může strachy rozbít hodiny, ale položme si pak otázku, zda by se tedy neměl nejprve naučit je používat tedy a seznámit se s nimi lépe ? Ono totiž pak třeba zjistí, že bušení do hodin mu skutečně ale skutečně k výhře nepomůže. Narozdíl od klasických analogových ty digitální totiž neběží po správně mířeném úderu příštích několik vteřin 2x rychleji a navíc soupeř stejně dostane 2s takže ho prostě neshodíte, leda ty hodiny ze stolu, ale to by si měl ohlídat rozhodčí aby se do nich nemlátilo tak.

18.12.2011 23:20 | Autor neznámý

Jinak když už jsme u těch čísel, prosímvás může někdo kdo má nějakou velkou databázi vyjet délku partie (průměrno; a možná i nějaké rozložení podle ELO třeba na škále po 200 bodech) vážné v ČR třeba v ligách ? A co se týče MČR v blesku pokud jsou nějaká data i tam ? Díky, ať se nebavíme jen tak tedy, protože se zdá že se dost lišíme ve zkušenostech s délkou partií.

18.12.2011 23:14 | Autor neznámý

Re: pawel většinou neopravuji (vyjma překlepů apod, zase nemám čas tu trávit mládí) ale doupřesňuji a reformuluji (aby byla jasnější hlavní pointa) :)

No v zásadě se lišíme v tom, že já nepatřím (nebo se alespoň snažím nepatřit) mezi "kochače se, co rádi pak blicají" ale spíše si počítám průměrnou spotřebu na tah (páč lézt do časovek kromě pozic které jsou už snadno i v bleskovce vyhrané vede ke ztrátě partie často) a na druhé straně je fakt že mně celkem otravuje čekat než soupeř spotřebuje veškerý čas. Ono koneckonců o ničem jiném ty partie nejsou než o čekání na chybu. čím víc to vidím na partiích ostatních tím víc mám tento názor, zrovna minulý týden sem viděl partii jejíž závěr by snad v žádné bleskovce nemohl být a to aktéří byli přes 2000, prostě děs a stává se to každému nejenom mně, že partii rozhoduje "uspávání hadů". A to prosím se jedná často o hráče kteří nejsou žádní extrémní blickaři, takže by si jeden myslel že jim vážné tempo sedí. A co se týče zahájení to přece víceméně má každý z domácí přípravy aspoň těch 10-15 tahů, to mi nepovídejte, že jen hráči 2500+ umí aspoň 10 tahů teorie a vše jinak musí 30-60minut počítat.

Nicméně asi je to dobrá demonstrace toho kam vážný šach směřuje: prostě je to zřejmě jak Vás poslouchám hra, která na jednu stranu trvá sotva 60 tahů a na druhou stranu se tahají 300 tahové koncovky a proto je větší čas za tah nemožný. No čímdálvíce mně to přesvědčuje, že asi zlatý bughouse šach, ten žádné koncovky v podstatě nemá a partie trvají málokdy přes 60tahů (to jen když obě strany hrají fakt přesně či fakt nepřesně). Vlastně sem se teď začal díky Vám dívat na to úplně jinak, otázka "Zda chci trávit odpoledne dohráváním nějaké teoreticky celkem jasné koncovky v níž se mě soupeř snaží desítky tahů nachytat" vs "hrát šachy při níž celou dobu je nad čím přemýšlet (nikoliv jak neudělat chybu a nenechat se uspat ale vůbec vymyslet co hrát)" začíná mít pro mne nyní asi zase o něco jasnější kontury co se týče odpovědi.

18.12.2011 22:33 | Autor neznámý

 Martin Sedivy : Je jasné, že s přídávkem odpadne pádů  na praporek. Otázkou je, jestli je to tak velké plus. Akorát se déle bude  zběsile bušit do hodin.

18.12.2011 22:09 | Autor neznámý

Re Rodney McKay - Je pravda, že 3+2 v celkovém součtu možná dá méně než pět minut, ale také je pravda, že se tím skutečně velice zredukovaly partie, které skončí na spadlý prapor. Na tomto turnaji jsem měl možnost hrát, a co jsem tak slyšel, tak ohlasy na nové tempo byly (alespoň v kategorii juniorů) spíše kladné než záporné :) 

18.12.2011 21:39 | Autor neznámý

Re SKA - píšete často, ale možná rychleji, než si věc promyslíte, v mladém věku možná i zkušenosti chybí. Často i v dalším příspěvku sám opravíte to co jste napsal v předchozím.

Opravdu 20 min a 3 min je vražedné tempo, to jste si nevšiml, že i vyspělí hráči, mistrů nevyjímaje, spotřebují na zahájení hodně času. Nejen když je soupeř trošku překvapí. A dívat se pak furt tah co tah, abych nepřekročil 3 minuty, to je opravdu, jak píši, masochismus. Samozřejmě někdy si mohu třeba 2 minuty nahnat, ale vzápětí je ztratím. Jakékoliv hledání plánu, propočet, atd. od toho 6. či 10. tahu by nebyl možný. A to ať třeba do 40., nebo 60., nebo i déle (ta koncovka byla jen jako příklad). Desetihodinová partie by nebyla tak výjimečná  i osm hodin 40 minut (80 tahová partie) by komplikovalo propozice turnaje, zápas družstev.

Když si vyzkoušíte s kolegou v oddíle a nebudete hrát o nic, tak nic nezjistíte, Musel byste hrát partii o postup, o záchranu, o důležité body, A pak jen pot na tváři tah co tah, celou partii, zbývá  50, 40, 20 vt, kdy mám zatáhnout, nebo ještě v té střední hře popřemýšlet, nechat na poslední 3 vt? A to říkám již od ranného zahájení.

18.12.2011 21:39 | Autor neznámý

co by dělal s takovým tempem chudák Griščuk (nebo já...) 

18.12.2011 21:31 | Autor neznámý

Výborné fotky  Hlavně pánové Žilka a Polák! Jinak V.Láznička ukázal, kdo je tady nejlepší

Pro SKA: 60 tahů není normální délka

10, ani 20 tahů nezná vyjma mezinárodně titulovaných nikdo, tedy toto tempo je blbost

18.12.2011 21:07 | Autor neznámý

Pánové, výjimečně otevírám jazykový koutek - "aby jste" je opravdu, ale opravdu v psané češtině správně "abyste".

18.12.2011 20:56 | Autor neznámý

"Aby jste se dostali na klasickým 5 minut, tak se musí odehrát 60 tahů"

 - teda to si myslím je normální délka partie ...

" a  v jejím závěru jako bonus třeba bránit V x V+S"

- heh jak často tímhle trávíte několik hodin nedělního odpoledne ? Já bych řekl velmi vyjímečně že se toto hraje. Jaká časovka, zahájení mají stejně všichni naučený takže po 10ti tahách má hráč na hodinách 50 minut, což je celkem dost a kdo zná teorii 20tahů tak má hodinu dvacet, a k tomu žádnou časovku. Víc jak 3min na tah stejně v průměru nemůžete myslet ani teď ...

18.12.2011 17:48 | Autor neznámý

Výborné 9. místo v mužích Josefa  Kratochvíla z CaissaTřebíč, je na první turnaj a v takové to konkurenci skvělé! Pepo děkujeme za skvělou reprezentaci Vysočiny, ale i výsledek a 4. místo v juniorech Štěpána Seidla z Gambitu Jihlava je skvělé!

18.12.2011 17:04 | Autor neznámý

3mi+2s  zkvalitní hru? To je  spíše vtip. Aby jste se dostali na klasickým 5 minut, tak se musí odehrát 60. A na konci hrát s 2s, se to stejně zvrhne k zběsilému mlácení do hodin. To radši ať se zavčas spadne.

18.12.2011 16:52 | Autor neznámý

re SKA: 20 min + 3 min za tah

Ty jsi dobrej masochista. V šestým tahu se ponořit do časovky a nezbavit se jí během více než desetihodinové partie, bude-li stotahová, a  v jejím závěru jako bonus třeba bránit V x V+S.

18.12.2011 16:45 | Autor neznámý

Pěkná reportáž. Jen si myslím, že umístění Honzy Macháně v juniorech není až tak velké překvapení, hraje slušně po celý rok, stejně jako Michal Šrejber.   

18.12.2011 16:32 | Autor neznámý

Jaká nejdelší partie se hrále na MČR v bleskovkách ?

18.12.2011 16:32 | Autor neznámý

No s těma koncovkama je tam pravidlo 50ti tahů, což je jednou tolik kolik zpravidla trvá celá partie. Možná by šlo tempo typu 20min + 2-3 minuty na tah na prvních 50 tahů a pak už jen třeba 30s na tah, tím by průběh obvyklé části partie byl lepší ale časově podobný přinejhorším a zbytku by nebyl horší než teď. Samozřejmě je na zvážení zda prvních 30 či 60 tahů dávat hodně a až jak velký zbytek málo. Pokud budeme předpokládat, že každá partie bude mít 500 tahů koncovky (což hravě podle pravidla o 50 tazích po popotažení pěšcem může mít - osobně se divím, že jeětě někdo "nevyužil" možnosti hrát 300 tahovou koncovku  třeba ...), tak i při 30s na tah to máme nějaké 4 hodiny navíc na koncovku ... tudíž problém je s koncovkama pouze jak je ořešit, a to přesto, že ve většině partií se rozhodne do 60ti tahů což při tempu 2minuty za tah je  2hodiny na hráče a to není mnoho.

18.12.2011 16:20 | Autor neznámý

Pavel Háse: To se nedá nic dělat, občas se nějaké to V+S:V tahá. To jsou prostě šachy. Narvat každou partii do 4-5 hodin, aby zároveň za něco stála, je kvadratura kruhu

Při ligovém tempu by se 100 tahů hrálo 5 hodin 40 minut, při tempu 90 minut na partii + minuta za tah (bez přidávání po 40. tahu) by se 100 tahů hrálo 6 hodin 20 minut. Je to zásadní rozdíl?

18.12.2011 16:20 | Autor neznámý

 To rád slyším, že jde Vojta nahoru....kolikátý skončil loni?

18.12.2011 15:12 | Autor neznámý

Když bude bonus minutu, nebo dokonce dvě, tak by se nějaké složité koncovky typu DppxVSppp mohly hrát do rána. To těžko projde, jen málo oddílů má časově neomezenou místnost. Nehledě k posledním kolům openů, co by potom mohli předvádět hráči, jako loni ten slovenský exot (ještě k tomu z komise STK) v Tatrách.

18.12.2011 14:03 | Autor neznámý

jinak ještě jednu věc moc nechápu: digitální hodiny umí sami zastavit (zmrazí stav na hodinách) ve chvíli kdy jednomu spadne čas (a tudíž ikdyž poté přecvakne hodiny už nespadne soupeři a nemůže být remiz reklamována), tak proč se to pořád nevyužívá když to přístroj může udělat za lidi ???

18.12.2011 13:59 | Autor neznámý

No třeba se to nakonec prosadí, za takových 5-10 let přijdou lidi na to, že když budou mít třeba 30 minut + 2minuty na tah či  20 minut + 3minuty na tah, tak to zkvalitní hru a nebudou se muset bát časovek ani sedět a čekat až se soupeř "vyprokocá do časovky kde jde kvalita většinou dolů", ono jak dlouho to trvalo v bleskovkách že ? A to digitální hodiny tu jsou cca od začátku 21.století  :)

18.12.2011 13:26 | Autor neznámý

SKA: Souhlasím s minutovým přídavkem, mj. by to zlepšilo úroveň koncovek.

18.12.2011 13:01 | Autor neznámý

Gratulace vítězům , čest poraženým a jedničku šachovému svazu za to že využil digitálních hodin a zavedl výrazně šachovější tempo !

PS. tempo 3min + 2s za tah, je poměr 90+1, ve vážných by to tedy odpovídalo 90 minut + 60s za tah anebo 45minut + 30s za tah - to by se pak nemuselo hrát tak dlouho když by bylo více na tah a méně na spaní :)

18.12.2011 12:49 | Autor neznámý

Gratulka GM Lázničkovi, čistá práce!  Bravo

Gratulace také Tereze a Vojtěchovi.