Soutěže družstev dospělých jsou u konce

06.04.2009 00:59 | Druholigový souhrn 2008/2009

Z českých soutěží družstev zbývá dohrát už jen ty mládežnické, jejichž velké finále je naplánováno na prodloužený víkend 24. – 26. dubna. Z včera skončených druhých lig mají nejvíce důvodů k radosti družstva Českých B...

Z českých soutěží družstev zbývá dohrát už jen ty mládežnické, jejichž velké finále je naplánováno na prodloužený víkend 24. – 26. dubna. Z včera skončených druhých lig mají nejvíce důvodů k radosti družstva Českých Budějovic “A“, Teplic, Lysé nad Labem “B“, Vysokého Mýta, Litovle “B“ a Labortechu Ostrava “B“ (uvedeno postupně podle skupin, ze kterých jednotlivá družstva postupují), která pro sezonu následující budou rozdělena do dvou prvoligových skupin. Druholigovou mapu naopak opouští následující osmnáctka: ŠK Pyrit Příbram, TJ Pankrác Praha “B“, QCC České Budějovice “B“, Slovan Jirkov, ŠK Sokol Vyšehrad “B“, Baník Hexion Sokolov, TJ Spartak Sklípek Vrchlabí, ŠK Sokol Vyšehrad “C“, 2222 ŠK Polabiny “C“, ŠK Bohemia Pardubice, ŠK Kuřim KME-DDM, ŠK Duras BVK-Královo Pole “B“, ŠK Staré Město “C“, AŠK DA Olomouc, Tatran Poštorná, Zbrojovka Vsetín, SK Slavia Orlová “B“ a Chessmont Rožnov p.Radhoštěm. A protože jsem dnes byl okolo klíčové 18. hodiny „online“, tak mohu nabídnout i nejlepší výkon vedoucího skupiny – ve spolupráci s kapitány se tentokrát nejrychleji podařilo vložit výsledky Zdeňku Jandovi ze skupiny B.
2. liga A
QCC České Budějovice A 6,5 – 1,5 ŠK Pyrit Příbram A
QCC České Budějovice B 2,5 – 5,5 Sokol Tábor A
ŠK Viktoria Žižkov Praha A 4,5 – 3,5 Sokol Plzeň 1 B
Šakal Kozolupy A 4 – 4 TJ DUKLA Praha A
TJ Pankrác Praha B 3 – 5 TJ Sokol Praha -Kobylisy A
Sokol Platan Písek A 2 – 6 Sokol Klatovy A

Již sestavou k utkání nenechaly České Budějovice “A“ nikoho na pochybách – základní sestava by se totiž zřejmě neztratila ani o soutěž výše a přesně tam po výhře 6,5:1,5 nad Příbramí českobudějovičtí míří. Pro jejich soupeře to naopak znamenalo nepříjemnou derniéru ve druhé lize, protože výhrou 6:2 nad v posledních kolech rozdavačným Pískem se v soutěži na poslední chvíli zachránilo družstvo Klatov. Příbram tak doplnila již předem známou dvojici sestupujících – Pankrác “B“ a České Budějovice “B“. Oba týmy si navíc jistě představovaly důstojnější loučení – České Budějovice “B“ i pojedenácté prohrály. Jediným pozitivem na porážce 2,5:5,5 se stříbrným Táborem mohou být 2 vítězné partie, protože v předcházejících 10 duelech se českobudějovická rezerva z vyhrané partie radovala pouze 7x! Pankrác se naopak v pražském derby s nakonec bronzovým Sokolem Kobylisy nenápadně připravila na sestup do pražského přeboru. Zde by však jistě chtěla zaznamenávat lepší výsledky než porážku 3:5. V dalších zápasech šlo již jen o umístění v prostřední části tabulky, přesto žádný z týmů nenastoupil ve výrazně oslabené sestavě. Pro pořádek tedy ještě doplňme výsledky: Viktoria Žižkov – Sokol Plzeň I “B“ 4,5:3,5 a Šakal Kozolupy – Dukla Praha 4:4.

2. liga B
Marty Baník Most 2,5 – 5,5 Karlovarský šachklub Tietz"A"
ŠK Kladno"A" 2,5 – 5,5 ŠK Teplice
1.Novoborský ŠK"C" 6,5 – 0,5 ŠK Sp.Ústí n.L."A"
Baník Hexion Sokolov 2,5 – 5,5 ŠK Sokol Vyšehrad"B"
TJ Bohemians Praha"B" 6,5 – 1,5 TJ SSZŠ Litvínov
TJ Neratovice 4 – 4 Slovan Jirkov"A"

O postupu klubu ŠK Teplice už před tímto kolem nebylo pochyb a právě proto je třeba ocenit skutečnost, že tepličtí nastoupili proti zachraňujícímu se Kladnu takřka kompletní a nedarovali tím svému soupeři záchranu zadarmo. Naopak suverénní výhrou bez jediné porážky 5,5:2,5 připravili kladenským horké chvilky při čekání na telefonu. Kladno však nakonec zjistilo, že i případná porážka 8:0 by na jeho záchraně nic nezměnilo, protože Jirkov při 8 nerozhodných výsledcích pouze remizoval v Neratovicích, čímž sám sebe odsoudil k sestupu. V hodině dvanácté totiž dokázal zachránit sezonu loňský medailista – Bohemians “B“ druhou výhrou v řadě, tentokrát 6,5:1,5 s Litvínovem, po vzoru klokana ze svého znaku vyskakují z pásma ponoru až na 6. místo. Jako zápas dvou nešťastných bychom mohli charakterizovat utkání Sokolov – Vyšehrad “B“. Sokolov byl již před začátkem s 9 body takřka jistým sestupujícím a o soutěž níže ho nakonec doprovodí i Vyšehrad, kterému po výhře 5,5:2,5 k záchraně chyběly 4 body skóre. Neúspěch Litvínova znamenal automaticky stříbro pro 1. Novoborský ŠK “C“. Ten si však tuto pro novoborské letos souzenou medaili (doplňme, že stejný kov získalo i áčko v extralize a béčko v lize první) dokázal pojistit i sám, i když je nutno přiznat, že s 5 hráči dorazivší Ústí n/L tento úkol ani příliš ztížit nemohlo. K tomuto zápasu snad již jen doplňme, že kvůli pouze 7 nastoupivším hráčům Nového Boru přišel v šachách nepříliš obvyklý výsledek 6,5:0,5. Zaváhání Litvínova pomohlo i aktérům zápasu Marty Most – Tietz Karlovy Vary, ze kterého se rázem stal přímý souboj o třetí místo. A protože mostecké hráče po vynikajícím úvodu ke konci trochu opustila forma (3 porážky v řadě), může se z bronzu nakonec radovat družstvo Karlových Varů.

2. liga C
TJ Spartak Sklípek Vrchlabí 4 – 4 2222 ŠK Polabiny C""
ŠK Rapid Pardubice 4,5 – 3,5 Sokol Kolín
TJ Slavia Hradec Králové B"" 2,5 – 5,5 TJ Tourist Biomedica Říčany
ŠK Sokol Vyšehrad C"" 3,5 – 4,5 ŠK Zikuda Turnov B""
Šachklub AD Jičín 4,5 – 3,5 SK OAZA Praha
Sokol Mladá Boleslav 4 – 4 JOLY Lysá nad Labem B

Pěkný skalp si připsal Olda Vedral z Oazy Praha, když černými porazil GM Medunu

Ve skupině C byla nejzajímavější sestupová tajenka. Výraznou nápovědou k jejímu vyluštění byla překvapivá výhra Říčan v Hradci Králové 5,5:2,5, přestože Hradec Králové “B“ jistě chtěl pomoci svému spřátelenému klubu z Vrchlabí a vůbec poprvé v sezoně nastoupil kompletní! Tento výsledek definitivně vzal vítr z plachet mohutně finišujícím Polabinám “C“, ty ovšem nesplnily ani podmínku základní – remíza ve Vrchlabí znamená nakonec sestup pro oba týmy. Třetím sestupujícím je po porážce 3,5:4,5 s Turnovem “B“ ještě Vyšehrad “C“, což pro pražský klub po sestupu béčka ze skupiny B znamená dvojnásobně smutný víkend. Turnov při tomto výsledku mohl ještě tajně doufat ve stříbrnou příčku, avšak ambiciózní nováček z Jičína rozhodně neponechal nic náhodě a proti Oaze Praha postavil to nejlepší, tedy i IM Spirina, GM Vološina a GM Medunu. Ani porážka posledně jmenovanho s Oldou Vedralem Jičín nezastavila a nováček si tak ve své premiérové sezoně zaslouženě připisuje stříbro. V dalších zápasech si teoreticky ještě ohrožené týmy pojistily záchranu – zřejmě téměř bez práce se to povedlo Mladé Boleslavi, které Lysá n/L v poslepované sestavě překážky nekladla a výsledkem bylo 8 remíz. Pro zjištění, zdali nějaká partie měla aspoň 20 tahů, budeme muset počkat až na zpravodaj. Nepoměrně více se nadřel Rapid Pardubice, o jehož osudu v taktéž velmi remízovém zápase rozhodla jediná rezultativní partie, konkrétně Petuchov – Kaplan 1:0, Pardubice tedy porazily Kolín 4,5:3,5.

2. liga D
2222 ŠK Polabiny B 3,5 – 4,5 ŠK Vysoké Mýto
TJ Žďár n. Sázavou A 4 – 4 SPgŠ+G Znojmo A
ŠK Duras BVK-Královo Pole B 2,5 - 5,5 ŠK Caissa Třebíč B
ŠK Gordic Jihlava B 4 – 4 Pila Ořechov A
ŠK Caissa Třebíč A 5,5 – 2,5 ŠK Bohemia Pardubice A
ŠK Kuřim KME-DDM A 1,5 - 6,5 TJ Sokol Zaječice A
2. liga E
ŠK Lokomotiva Brno B 6 – 2 MKS Holešov
ŠK Lokomotiva Brno C 5 – 3 TJ Tatran Litovel B
ŠK Staré Město B 5,5 – 2,5 AŠK DA Olomouc
ŠK Zlín B 3,5 – 4,5 A64 PROCLIENT Grygov B
T.J. Sokol Šumperk 4 – 4 ŠK DURAS BVK Královo Pole C
ŠK Staré Město C 8 – 0 Tatran Poštorná

U skupin plně nebo alespoň z části zasahujících na jižní Moravu předávám slovo webu Jihomoravského šachového svazu, který jen doplňuji o odkazy na reportáže na stránkách jednotlivých klubů:
Caissa Třebíč
Duras Brno
Polabiny
Staré Město
Lokomotiva Brno

2. liga F
Baník Havířov 2,5 - 5,5 TJ Mořkov
ŠK Zlín "C" 4,5 – 3,5 SK Slavia Orlová "B"
Zbrojovka Vsetín 1 – 7 TJ VOKD Poruba
TJ Mittal Ostrava "B" 4 – 4 ŠK Labortech Ostrava "B"
Chessmont Rožnov p.Radhoštěm 2,5 – 5,5 Slavoj Bruntál
BŠŠ Frýdek-Místek "B" 5 – 3 Sokol Dobrá

Z této skupiny měl již jistý postup Labortech Ostrava “B“, ale i přes možnost si v poklidu zahrát se svým městským rivalem Mittalem Ostrava “B“ zvolil zřejmě Labortech (již potřetí v sezoně) rychlou remízu na všech 8 šachovnicích. Právě toto byl jeden z argumentů, proč zavést tříbodový systém, avšak tato sezona v podání ostravských ukazuje, že takovéto remízové výsledky vymýtit prostě nelze. Stříbro si výhrou 5:3 s Dobrou pojistil Frýdek-Místek “B“, ovšem o držiteli bronzu zatím informovat nemůžeme, protože ve svazové databázi se stále neobjevil výsledek klíčového zápasu Havířov – Mořkov. Na boje o záchranu však toto utkání nemělo pražádný vliv, a tak již s jistotou víme, že Rožnov p/R do nižších soutěží doprovodí Orlová “B“ a Vsetín, když Orlová prohrála 4,5:3,5 se Zlínem “C“ a Vsetín dokonce ostudně 7:1 s VOKD Poruba. Tyto výsledky umožnily zachránit se Bruntálu, který díky výhře nad posledním Rožnovem p/R 5,5:2,5 přeskočil v konečném účtování právě Vsetín.

Odkazy

Svazová databáze
45x 2864x Martin Vaculík
Fotogalerie
Komentáře (45) Aktualizovat
10.04.2009 16:32 | Autor neznámý

Dovolím si trochu odbočit. Mně osobně se nelíbí současný stav (soutěžní řád ?!?), kdy když hraju o 1 hráče méně, tak většinou mám možnost "taktizovat" a vybrat si, zda vynechám tu či onu šachovnici. Samozřejmě ještě s úsměvným rčením, začneme hrát, on určitě na zápas dorazí. Na 99,99% nedorazí, všichni to vědí, zkontumuje se jen tato 1 partie a dál se hraje, jako by se nic nestalo. Pamatuju si z dřívějška, že takovéto taktizování nebylo možné, pokud jsme na některý zápas nebyli kompletní, tak jsme nastoupili 1-7 a poslední šachovnice zůstala neobsazena s kontumací pro soupeře. A pokud jsme to riskli, že náš hráč dorazí a on do hodiny k partii nezasedl, tak se zkontumovala nejen tato šachovnice, ale i další v v pořadí.

10.04.2009 12:10 | Autor neznámý

bumbac: Souhlasím, všechny systémy mají svá + a -.
Když uvedu krajní příklad:
družstvo A: vyhraje všechny zápasy 4,5:3,5 (vždy 7 remíz, 1 výhra)
družstvo B: jeden zápas prohraje 3,5:4,5, ostatní vyhraje 8-0.
Podle dnešního systému vyhraje/postoupí družstvo A. Otázka zní, jestli je to tak správně. Napadá mě myšlenka, ať si to družstva v každé soutěži určí prostým hlasováním před začátkem soutěže :-)

10.04.2009 10:01 | Autor neznámý

Ještě bych dodal, že podle mě nikdo nemá a ani nemůže mít nic proti rychlé remíze v 1 partii (teda až na pořadatele superturnajů, kde to je pochopitelné, protože aktérům platí a za to chtějí něco vidět). Je to legální výsledek (není-li to produkt domluvy už před partií) a může k tomu být spousta důvodů - náhlá zdravotní indispozice, nebo někdo narazí na "starého kamaráda", dovedu si představit i to, že je remíza na nějaké desce součástí zápasové taktiky. Ale když se takových hráčů, co se jim vůbec nechce hrát, sejde najednou 16, tak je to nějaká moc velká náhoda. Ještě bych to pochopil v zápasech, kde už opravdu naprosto o nic nejde (ty se jinde kolikrát už ani nehrají), ale když třeba jde o postupy či záchranu (i třeba nepřímo, že se pomůže někomu třetímu), tak už to pak není tak úplně náhoda, jako spíš manipulace neboli podvod. A to se mi nelíbí.

10.04.2009 09:54 | Autor neznámý

PetrŠ: Olympijský systém má taky mínusy - mně by se moc nelíbilo, kdyby nějaké družstvo vyhrálo všechny zápasy a přesto v soutěži nezvítězilo. Myslím si, že tento systém je vhodnější na mega akce konané najednou. U dlouhodobých soutěží, kde se navíc setkáváme s tím, že na každý zápas přijede jinak silné družstvo, to asi není dobrý nápad. Vzrostl by význam zápasů silných s outsidery a klesl význam přímých soubojů mezi konkurenty.
gmvoko: Marku, já takového kapitána dělával. A když se někomu nechtělo hrát, tak jsem jej buď přemluvil, nebo nepostavil. Takže hráli ti, co hrát chtěli. Měl jsem spíš opačný problém - oni chtěli hrát tolik, že např. i v zápase, kde nám remíza jistila záchranu a prohra znamenala sestup, odmítali dát za 4:4, protože si chtěli zahrát... Já mám také pocit, že odpor ke 3-bodovému systému a k preferenci výher před skóre jde hlavně shora, kde se s remízami taktizuje mnohem více než v nižších soutěžích, kde hráči hrají víc pro zábavu.

10.04.2009 09:47 | Autor neznámý

Já mám spíš pocit, že olympijský systém vede k většímu počtu remíz, protože nikdo nechce riskovat když jde o každý bodík.

10.04.2009 08:54 | Autor neznámý

Nejlogičtější mi přijde vyhodnocovat soutěže podle počtu získaných bodů. Soutěž by byla napínavá až dokonce a mužstvo které jednou prohraje 3,5:4,5 má pořád šanci vyhrát. Dnešní systém 3 body za výhru je s prominutím blbost. Nevšiml jsem si, že by to hráčům přidalo na bojovnosti. Další postřehy a poznámky: Kontumace za zazvonění mobilu (minimálně v nižších soutěžích) je kravina. Ohledně podvádění, tak těžko si budu hrát s mobilem při partii a zjišťovat co na to rybka. A kdo bude chtít podvádět, tak na wc může švindlovat, tak jako tak. Hrát blicku/rapid před zápasem mi taky nepřijde dobrý nápad. Jedná se o úplně jinou disciplínu a především starší hráči jsou handikepováni. Krátké remízy se nevymítí tak či tak. Vždycky se hráči mohou dohodnout, že zahrají Kg1-h1-g1 až do třetího zopakování pozice.

10.04.2009 08:39 | Autor neznámý

Myslel jsem to tak, že by se jenom blicalo - pravděpodobnost, že by bleskové zápasy končily 4:4 nějak moc dlouho je mizivá (za hodinu se jich v pohodě sehraje 5). Ostatně s přídavkem 30s za tah se jakákoli vážná partie taky teoreticky může hrát pořádně dlouho.

10.04.2009 08:31 | Autor neznámý

To je dost razantní návrh. POkud si tohle zavede extraliga nebo 1.liga, nic proti tomu. Ale já jsem jen amatér z krajské soutěže a když řeknu členům družstva, že se nejdřív bude blicat, pak rapidovat a nakonec budou vážné partie s návratem domů kolem 19 hodiny, to nemusím družstvo ani přihlašovat, protože za něj nikdo hrát nebude.

10.04.2009 07:06 | Autor neznámý

Zdravím, tak jsem zase tady. Systém každý s každým dvakrát by byl co do spravedlivosti ideální, ale bohužel by narostl počet zápasů, což není reálné. Svůj návrh bych zkusil vylepšit - chtělo by to prozkoumat statistiky výher bílými a černými v soutěžích (které nemám) a podle toho by třeba jako optimální vyšel poměr barev 6:2 nebo 5:3. V zásadě jde ale hlavně o to, aby neexistoval výsledek zápasu, kde oba týmy získají do tabulky stejně bodů - dohodnuté výsledky nemůže asi úplně vyloučit nic, ale určitě by jich podstatně ubylo. Zamlouval se mi také návrh, který jsem četl před časem v jiné diskusi - pokud skončí zápas 4:4 sehrát zápas další zrychleným tempem až do rozhodnutí. Hlavním argumentem proti bylo, že by všichni hráči po skončení partie museli čekat až do konce zápasu. A co to otočit - prvně sehrát zápas v rychlovkách (při výsledku 4:4 další a další až do rozhodnutí) a až potom začít vážné? Výsledek bleskovek by se počítal jen při nerozhodném výsledku vážných (body za zápas 2:1), při rozhodném výsledku vážných body za zápas 3:0. Při tempu rychlovek 2x5 by prakticky vážné nezačínaly později než cca v 10.30 až v 11.00, což by se dalo vydržet.

09.04.2009 12:31 | Autor neznámý

Jo dokážu si představit, že by celý družstvo hrálo. 1.c3 a 2.Dc2 :-) Jako mohlo by to fungovat, ale asi jen pokud by se hrálo systémem každý s každým doma i venku (dvojnásobná proce zápasů), páč jinak by při souboji dvou favoritů los hrál třeba 30% roli..

09.04.2009 11:51 | Autor neznámý

Vedlo by to asi k tomu, že tabulky by byly vyrovnanější a víc by záleželo na skóre. Jako nápad to není úplně marné... I příprava by byla jednodušší - všichni budou bhrát jednu variantu ;-)

09.04.2009 11:38 | Autor neznámý

viktor111: To je asi blbost :-) 8x bílé je vážně pekelná výhoda.

09.04.2009 11:25 | Autor neznámý

Zdravím. Zkuste zapřemýšlet nad poměrně jednoduchým nápadem, inspirovaným bleskovkou 6 minut na 5, kde při remíze vyhrává černý. Co takhle zkusit to, že v zápase by mělo hostující mužstvo na všech šachovnicích bílé kameny. Při celkové výhře jednoho či druhého mužstva by jako dosud vítěz dostal 3 body a poražený nulu, při výsledku 4:4 by domácí získali dva body a hosté jeden?

08.04.2009 20:56 | Autor neznámý

Zdravíčko. Nemám ve zvyku v těchto diskuzích s někým polemizovat. Jednou z jejich výhod je skutečnost, že po oponentech můžete házet argumenty nepravdivé, polopravdivé i "téměř" pravdivé bez povinnosti je nějak věcně dokládat. Proto jen pro kolegu Bumbáce: Tu tajuplnou sílu nejlépe poznáte, když budete dělat kapitána družstva v nějaké nižší soutěži, kde hrají jen amatéři (samozřejmě zadarmo). O extralize v této kauze nejde, ta má dost dobré zpětné mechanismy - sponzory a ratingování. V amatérských soutěžích existuje jen jediná páka - radost ze hry jako zábava ve volném čase. Mám jen nepěkný pocit, že šachy už pro zatraceně moc lidí zábavou být přestaly. A to nezmění ani 6 bodů za výhru.

08.04.2009 17:29 | Autor neznámý

No,kolegové,debata se začíná odvíjet trochu jinam.Takže na začátek.Souhlasín s Davidem,skoro vše k systému hodnocení družstev bylo řečeno, ale už jsem jednou říkal,aby teorie nezvítězila nad zdravým rozumem a praxí.Takže po pořádku : 1) re Bolek – ano,žádný systém nezabrání dobodnutým 8 remizovým zápasům,ale už se mi ozvala družstva,proč jako druhé kritérium nezůstalo počet výher partií ,že to zvyšovalo bojovnost zápasů.Když bylo tolik 8 remizových zápasů při 3 bodovém systému,víme a dokážeme to odhadnout,kolik by jich bylo při 2 bodovém systému? 2) re Marek Vokáč – nemám pocit,že by „zabednělí“ funkcionáři nutili hráče hrát na výhru (zde přitakávám bumbácovi) , moc nechápu ty hráče,kteří jedou někam do vzdálené destinaci,dají tam 8 remis a jedou hned zpět (výjimka jsou případy,kdy opravdu VŮBEC o nic nejde ,to jich je opravdu minimum).A pokud jsem pozoroval,proti 3 bodovému systému byl největší odpor z extraligy, od 1.ligy,a zvláště 2.ligy níže,je postoj k 3 bodovému systému velmi vlažný,dalo by se říci,že jim je to vcelku „šuma fuk“.Je to logické.V extralize není tolik rozdílu mezi družstvy,jako v nižších ligových soutěžích, takže v extralize je více bojovných 4-4, než v nižších ligách.Proto extraligová družstva nelibě nesou onen 3 bodový systém.A Marku,pamatujete na dřívější MR (tuším pořádané v Praze),kdy na tomto serveru byl „řev“ zdejších fanoušků proti velkému množství krátkých bezobsažných remiz našich reprezentantů? 3) re Petr Gutman- hojně Petr používá termíny jako „absurdní“, „nesmyslný“ – no,je to soukromý názor Petra.Ostatní to tak vidět nemusí.Já např.vidím příspěvky na Svaz jako naprosto „nesmyslně“ nízké – no,a jakou mám podporu :-). K mobilu – od Petra to vyznělo tak,že funkcionáři FIDE se zrovna nudili,tak vymysleli kontumaci za „zazvonění“ mobilu.Jistě to tak Petr nemyslel.Já toto opatření vítám,z jednoduchého důvodu.Každý technický pokrok se dá a dal zneužít.Víme,kolik zpěváků např. „švindluje“ zpíváním na play-back ,tak bylo a je otázkou času, kdy někteří filutové si nahrají Rybku do mobilu,a začnou „švindlovat“.A nechápu,na co potřebujeme v neděli při partiích mobily u partií? A nesouhlasím s Davidem Ciprysem,aby se rozlišovalo „zazvonění“ mobilu v extralize,a jinak např. v KP.Pravidla jsou jen jedna,nedělejme z toho bramboračku,pravidla silničního provozu jsou také jen jedna.. Takže Petře,abych to zakončil stylově jako David Ciprys :-) : Dūra lēx, sed lēx.

08.04.2009 08:18 | Autor neznámý

To už bych po vážné partii rovnou odehrál armageddon (rapid by byl jen zbytečné zdržení), ale do ELA by se počítala jen ta vážná. Jo, a za výhru ve vážné by byly 3 body (3:0), pokud by remizovali, tak po blicce by bylo skóre 2:1.

07.04.2009 21:49 | Autor neznámý

To snad chcete z šachu udělat ruletu?! Už tak se zkracuje tempo... (pro mě by byly ideální tak tříminutovky :-))

07.04.2009 17:57 | Autor neznámý

Zdravim...Když to tak čtu...to je snadd věc každýho jestli chce remis nebo ne ? Jestli jí chtít někdo nebude tak si jí prostě nedá...kdo jo tak jo...Nevim jak vám ale mě se šachy a soutěže líbí tak jak jsou...např že po vážné partii by se měl hrát rapid...vždyt to už není vážna a ještě lepší že bude pak blitz a bude to počitáno na elo...vážná má snad bejt kvalitní partie..nvm jestli jsou rapidy tak kvalitní jako vážné...prostě kdo chce remis dá si remis,kdo ne tak snad bude hrat...to už jsem ale psal...nezlobte se na mě ale přijde mi to jednoduché

07.04.2009 17:54 | Autor neznámý

to Jirka Kadlec: Určitě by to šachy zatraktivnilo. Mohlo by to vypadat třeba takto: hráč1:hráč2 vážná(1:30/40+30min 30sec za tah)-bílý:černý(vítěz 8b, poražený 1b) rapid(20min 10sec za tah)-černý:bílý(7/2) blitz(5min 3sec za tah)-bílý:černý(6/3) náhlá smrt(5min proti 4min, bílý musí vyhrát))-černý:bílý(5:4) Je to ale moc revoluční a v brzké době určitě nic takového u nás nebude.

07.04.2009 17:34 | Autor neznámý

to Jirka Kadlec: celkem zajímavý nápad, který mi připomíná samostatné nájezdy v hokeji :-)

07.04.2009 16:52 | Autor neznámý

Řešením by (po remíze) mohla být následná partie stejných hráčů v rapidu. Pokud ani ta nepřinese vítěze, rozhodne blicka. Tak by byl remízový čertík zlikvidován, KAŽDÁ partie by měla vítěze a věřím, že i sponzorům, by se podobný systém zamlouval.

07.04.2009 12:06 | Autor neznámý

Nedá se to srovnávat třeba s fotbalem, tam jsou oba mančafty pořád de fakto v zahájení, v šachu se hra z principu zjednodušuje, až se zjednoduší tak, že nemá smysl dále hrát. Proto mi zrovna sofijská pravidla nepřipadají jako šťastné řešení, účinnější je finančně bonifikovat vyhrané partie oproti remizovým, zkrátka pozitivní motivace.

07.04.2009 12:01 | Autor neznámý

No ono jde hlavně o to, že objektivně by každá partie měla skončit remízou, takže remízový výsledek není nic nenormálního, proti čemu by se mělo z principu bojovat. Vadí akorát krátké remízy (hlavně když sleduju online a ono se tam nic neděje), ale to není případ většiny českých soutěží (myslím ty onliny), takže jaképak copak?

07.04.2009 11:17 | Autor neznámý

Přiznám se, že některým argumentům nerozumím. Jaká tajuplná síla to nutí hrát chudáky hráče, kteří vlastně hrát nechtějí? Tak proč tam teda lezou? Že by šlo o peníze? A to se někomu chce platit sportovci za to, že nesportuje? A proč by měla remíza s úplatkem ohrozžovat regulérnost soutěže jinak než remíza bez úplatku? Srovnávání s jinými sporty opět kulhá. Už vidím to nadšení diváků na fotbale nebo třeba na boxu poté, co si soupeři krátce po zahájení podají ruce s tím, že to dali za remízu. Ano, v šachu to možné je, a proto se také narozdíl od jiných sportů snaží pořadatelé v zájmu zvýšení atraktivnosti nějak hráče "přinutit", aby něco předvedli. To není výmysl náš, za všechna antiremízová opatření vzpomenu např. tzv. sofijská pravidla... Co se mobilů týká, tak tam je ta kontumace myslím dána přímo z FIDE, takže toho asi moc nenaděláme, ať se nám to líbí nebo ne...

07.04.2009 10:07 | Autor neznámý

to David Cypris: Jsem rád i za korektní pohled z druhé strany. :-) O tom diskuze je, ale zatím se nikomu nepodařilo můj pohled na poslední změny poupravit. to Tomas: Opět mi nezbývá než souhlasit. Výstižněji to už ani napsat nešlo, bravo a tleskám.

07.04.2009 09:54 | Autor neznámý

-> David Ciprys "Neznáme jiný sport..." už dávno mám podezření, že šachy nejsou sport. To ale není příspěvek diskusi o tříbodovém systému.
Taky souhlasím s Markem Vokáčem ohledně nevyrovnaných soupisek. Tady ale možnost nápravy nevidím, leda nějaký hrubý funkcionářský zásah. Tříbodový systém bych nezavrhoval, myslím, že rychlé remízy jsou pro družstvo trochu riziko a zkušený kapitán by to měl vědět.
Jasně, že postižení sestupem budou žehrat na osm remíz dalšího kandidáta, kterému tenhle výsledek stačí. Takže viníkem je někdo třetí. Tak to ale není, sestupující hráli blbě většinu z jedenácti kol, chyba není v systému ani v soupeřích.

07.04.2009 08:21 | Autor neznámý

Taky souhlasím s p.Vokáčem, že nevyrovnané soupisky týmů jsou větším ohrožením regulérnosti soutěže než domluvené remízy (pokud za nimi samozřejmě není nějaký úplatek). Každopádně vždycky někdo doplatí na los v jakém pořadí hraje s favorizovanými družstvy, ale kdo na to má, ten se v soutěži udrží. A co se týče těch remíz, dokud bude platit, že se na nich hráči mohou domluvit kdykoliv během partie tak se prostě vymýtit nedají a je to jen otázkou oněch 2 hráčů, jestli si chtějí zahrát nebo ne.

07.04.2009 08:21 | Autor neznámý

To Petr Gutman. K tématu bodování v soutěžích už možná v minulosti řekli všichni všechno, ale abychom nezpochybnili "naprostou korektnost a otevřenost všem názorům" tohoto webu :-), jen pár oponentních poznámek. Tříbodový systém má v šachu stejné opodstatnění (nebo neopodstatnění) jako všude jinde. Hranice mezi 4:4 v šachu a 4:3 (nebo 8:7, ať zachováme poměr) v míčových sportech je stejně malá či stejně velká. Spekulace s dáváním zápasů za výhry? Máme nějaký konkrétní příklad? Znáte někoho, kdo doprovolně prohraje v soutěži započítávané na FIDE? Možná jedině, když kolem plave nějaký ten kapřík. To zápasů bez hry 4:4 byla letos řada a nebyly to zápasy, kdy nikomu o nic nešlo, ale rozhodující mače (vetšinou o záchranu), jejichž vinou sestoupil někdo třetí. Asi nenesl moc libě, že sám bojuje jako o život a o pár kilometrů dále si soupeři plácnou a je vymalováno. Neznáme jiný sport, kde je lepší prohrát debaklem 1:7 s jedinou výhrou než po boji 3,5:4,5 se 7 remízami? To je asi pravda. Pravděpodobně však také neznáme jiný sport, kde se nehraje na pevný počet minut, metrů, bodů, míčů, setů, jamek atd., ale stačí si podat ruce bez boje a půl vítězství je doma. Složitější je to se zvoněním mobilů. Osobně bych v nižších soutěžích také raději viděl sankci někde na úrovni nemožného tahu tj. penalizovat časově za vyrušování. Ovšem pokud si vzpomenu na soutěže mládeže těsně před zavedením tohoto drakonického pravidla, polovina dětí ve "vážných partiích" si už tehdá, když nebyly na tahu, krátily dlouhou chvíli ťukáním do mobilu. Jak by to vypadalo dnes, si vůbec nedovedu představit. Toš tak. A máme i protinázory, nezávislost Novoborského serveru není ohrožena :-) Uvidíme, jak dopadne anketa, funkcionáři sice mají občas zlozvyk nutit své osobní názory mlčící většině, ale když ta tentokrát promluví a na něčem se výrazně shodne... Vox populi, vox dei.

06.04.2009 22:35 | Autor neznámý

Určitě se nespletu, když poděkuji jménem celé redakce za slova chvály:-).

06.04.2009 22:30 | Autor neznámý

Vzhledem k mojí nové registraci si dovolím jednu poznámku mimo téma: Nejsem asi první a ani poslední, ale skládám hold Novému Boru za fantastické stránky. V dnešní době naprosto úžasné a až neskutečné po všech stránkách, včetně úpravy, obsahu, aktuálnosti a naprosté korektnosti a otevřenosti všem názorům.

06.04.2009 22:15 | Autor neznámý

Zdravím. Dlouho jsem váhal, zda se mám zaregistrovat a tím i reagovat na spoustu zajímavých šachových témat, ale teprve reakce pod tímto článek mě k tomu opravdu donutili. Naprosto souhlasím s názorem gmvoka a za sebe ho můžu jenom podepsat. Pro většinu šachistů to je zábava a koníček a nechápu proč se jim ho někteří funkcionáři snaží znechutit. Upřímně řečeno mám už těch spousty nesmyslných funkcionářských rozhodnutí za poslední dobu opravdu dost. Jen namátkou: zavedení naprosto nesmyslného 3-bodového systému, který na rozdíl od jiných sportů nemá v šachu naprosto žádné opodstatnění (vždyt hranice mezi 4-4 a 4,5-3,5 je tak malá, a nevidím proč by měl být tak velký rozdíl mezi bojovnou remízou a bojovnou prohrou, zvláště při vyrovnanosti družstev, např. jako byla 2.liga letos). Naopak to podporuje spekulace mnohem více - místo remis se v závěru mohou dávat rovnou výhry za 3 body a to je potom mazec... Zavedení ještě nesmyslnějšího "francouzského" bodování (naštěstí většina týmů je stejného názoru a letos ho posunula až jako třetí kritérium kam patří) - neznám jiný sport, kde např. těsná bojovná prohra 3,5-4,5 při 7-mi remis může být neskutečně mnohem horší než debakl 1-7 při jedné výhře. Naprosto absurdní - a tenhle paskvil tu ještě někteří funkcionáři dokonce obhajují. Kam jsme se to dostali... Nesmyslné kontumace na "amatérské" úrovni při zapomenutém vypnutí a zazvonění mobilu, kde oba hráči chtějí hrát, ale není jim to rozhodčím umožněno zcela v souladu s pravidly. A tyto pravidla nařízená shora mají pomáhat rozvoji šachu... Potom pánbůh s námi a to jsem ateista. A na závěr jenom tak mimochodem se stačí podívat na tabulku 2.ligy "B" a každý vidí, že i při záměně podle mě zcela logického a spravedlivého skore za "francouzské" bodování to na zásadní pořadí nemá absolutně žádný vliv. PS: Omlouvám za dost možná ostrý ton mého příspěvku, ale nějak se to ve mně již nahromadilo.

06.04.2009 21:18 | Autor neznámý

Zdravíčko. Oni to jen někteří lidé pořád nechápou. Neexistuje způsob, jak donutit hrát dva hráče, kteří hrát nechtějí. Ať již proto, že je hra nebaví, nebo jen proto, že jsou jen spokojeni, že neprohráli, či snad jen považují partii za zbytečnou a mají jiný zajímavější program. Aby se takových lidí sešlo na jednom místě 16 už je trochu těžší, ale zase funguje týmový duch - těch pár jedinců, kteří si v té šestnáctce zahrát chtějí, nemá odvahu se svým kolegům vzepřít. V drtivé většině soutěží družstev hrají lidé, pro které jsou šachy jen zábava, a třeba jen možnost se sejít a zapomenout na jiné životní problémy, hra samotná je až tak moc nezajímá. Je to nesporně jejich věc, jejich právo, a pokud to nebude respektováno, holt se začnou věnovat nějaké jiné zábavě. Proto nechápu, proč se pár funkcionářů neustále zabývá hledáním způsobů, jak jim v remizování partií zabránit všelijakým ohýbáním a měněním pravidel, které může jen otrávit tu skupinu šachistů, která i v družstvech hrát chce, zato na milovníky krátkých remíz to nemá sebemenší vliv - maximálně prostě odmítnou na zápas přijít. Samozřejmě, jsou chvíle, kdy kratičký remizový zápas může ovlivnit regulérnost soutěže, zvláště v zóně sestupu, na to bývají konkurenti nejcitlivější, ale oč je regulérnější, když jedno družstvo v soutěži nastupuje se dvěma výkonnostně zásadně odlišnými soupiskami podle termínových kolizí se zahraničními ligami - a to tu podle nedávných diskuzí skoro nikomu nevadí. Jistě, vyskytly se i případy, kdy se družstva ani na krátkou remízu nesjely na 1 místo a "odehrály" to telefonicky. To je už trochu jiná kategorie, tu řády mají a musí trestat, to je jasné. Ale k takovému činu je potřeba ještě sedmnáctý spoluvinník = rozhodčí, který má na dodržení řádů dbát. A to je činovník svazu, s týmy nemá mít nic společného! Takže ryba smrdí od hlavy, že ano?

06.04.2009 19:06 | Autor neznámý

Zdravim všechny :-) Jestli se můžu připojit tak já bych to nějak neřešil :) jaký si to kdo udělá takový to má :-) btw:zdravim pana Sabola :) a chtěl bych mu taky pogratulovat k postupu...a jinak výsledky byly hodně rychle na svazu to je pravda, dobrá práce...

06.04.2009 18:02 | Autor neznámý

Pane Jando, gratuluju a děkuju Vám za pohotové výsledky! Mě jako internetového fandu jste tím velice potěšil.

06.04.2009 16:59 | Autor neznámý

Ať bude rozhodovat skóre nebo vítězné partie, stejně může v případě, kdy už manšaftům o nic nejde (není šance na postup a ani nehrozí spadnutí) dojít na osm remíz, které poškodí, či pomůžou úplně někomu jinému. Díky tříbodovému systému těchto případů, ale rozhodně ubude. Svým způsobem, je výsledek 4:4, jako když si tu remízu dohodnou dva hráči mezi sebou. Proč tomu bránit? A nebo vyhlásíme válku i remízám v jednotlivých partiích???

06.04.2009 16:54 | Autor neznámý

přesně tak jsem to myslel. vždycky je to na lidech, takže ani tříbodový systém monžným spekulacím nezabrání. když se bude jednat o počet výher, tak se zase dá domluvit, že každý z týmů bude mít přeci výhry. Jinak že jich bylo jak šafránu, může taky být proto, zda jich bylo více potřeba. asi ne.

06.04.2009 16:22 | Autor neznámý

Vůbec neselhal 3 bodový systém. Pořád nechápete, že selhali zástupci ligových klubů, kteří na poslední chvíli odhlasovali přednost skóre před vítěznými partiemi. Ve dvou minulých sezónách bylo výsledků 4:4 při 8 remízách jako šafránu. Protože si každý dovedl spočítat, že získává 1 zápasový bod, ale 0 (z 8 možných = 0%) vyhraných partií. Kdežto při současné přednosti skóre je to trochu jinak - 1 zápasový bod zůstává, ale družstvo má taky 4 body ve skóre, tj. 50% a vlastně za nic.

06.04.2009 15:52 | Autor neznámý

mocný tříbodový systém tuhle sezonu nějak selhal.

06.04.2009 15:30 | Autor neznámý

SOUHLAÍM s MUDr. Jandou - proč se Jirkov nepokusil o výhru (pokud to bylo 8 remíz opravdu bez boje), to je opravdu nesrozumitelné!

06.04.2009 12:17 | Autor neznámý

Jo, koukam ten Jirikov, to byla pekna sebevrazda, taky moc nechapu. Asi je ta 2.liga uz nebavila.

06.04.2009 11:46 | Autor neznámý

Doplnil jsem do článku i poslední výsledky ze skupin D a F.

06.04.2009 09:17 | Autor neznámý

marian64, Zdeněk Janda: Ano, zápasů s 8 nedlouho hranými remízami bylo letos více, ale dle mého názoru to způsobila zejména skutečnost, že prostě vývoj v jednotlivých skupinách těmto výsledkům nahrával. Když se remíza 4:4 líbí oběma týmům a raději si místo vážných partií zahrají blicáček, tak proti tomu nezakročí žádný systém. Naopak bychom ho vždy měli volit velmi opatrně, aby různé "bojovné pobídky" (tříbodový systém, vyhrané partie jako pomocné hodnocení) nakonec nepoškodily družstva, která po bojovných výkonech v sezoně zaznamenají více nerozhodných výsledků (a to jak zápasových, tak v jednotlivých partiích).

06.04.2009 08:58 | Autor neznámý

Martinovi diky za ocenění.Souhlasím s marianem64 - tolik 8 remizových zápasů ,jako v letošní sezoně, nepamatuji,zvláště odstrašující bylo 10.kolo 2.ligy"D". Podivil jsem se přístupu jirkovských v Neratovicích,dali si 8 remiz,a pak si dali bicáček (?!).Nevím,na co spoléhali.Takhle se o záchranu nehraje,nerozumím ....

06.04.2009 07:59 | Autor neznámý

Mořkov vyhrál (asi 5,5:2,5)

06.04.2009 07:07 | Autor neznámý

Tříbodový systém zápasy 4:4 sám o sobě nevymýtí. Ale v kombinaci s prvním pomocným kritériem - počet vyhraných partií - je to už mnohem lepší. Stačí se jen podívat na statistiku výsledků zápasů za poslední 2 roky zpět a porovnat to s letošní sezónou.