Festivalové aktuality 6

19.07.2011 09:47 | CZECH OPEN 2011

Včerejšek patřil na festivalu CZECH OPEN téměř výhradně šachu, a to hned několika disciplínám. Jako první odstartovalo MČR v holanďanech pod názvem STAROPRAMEN OPEN. Dopoledne se hrála kvalifikace, v níž se utkalo celkem 14 týmů, ...

Včerejšek patřil na festivalu CZECH OPEN téměř výhradně šachu, a to hned několika disciplínám. Jako první odstartovalo MČR v holanďanech pod názvem STAROPRAMEN OPEN. Dopoledne se hrála kvalifikace, v níž se utkalo celkem 14 týmů, do finálové části jich postupovalo deset. „Zajímavé je, že silní extraligoví šachisté, jako je třeba IM Petr Neuman, se usadili se svými týmy až v druhé polovině kvalifikačního pole. Vypovídá to o tom, že bughouse je skutečně specifická disciplína, kterou nejlépe hrají specialisté,“ upozornil šachový expert festivalu Czech Open IM Petr Pisk. Na špici kvalifikace se usadil tým Šlesinger – Jezbera a litevská dvojice Mickevicius - Limontas. Ti pak sváděli boj i ve finálové části turnaje. Lépe dopadl turnaj pro českou dvojici, která tak obsadila první místo celkově i v MČR. Perličkou turnaje byl Dušan Škaloud (1942), který odehrál celý turnaj sám bez partnera a i s touto nevýhodou obsadil celkové třetí místo a stal se tak vicemistrem republiky.

ELTODO OPEN

ELTODO OPEN neboli turnaj dvojic v rapid šachu. Turnaj byl velice dobře obsazen, celkem se účastnilo 29 týmů. První nasazenou dvojicí byli velmistři Kononěnko - Simantsev (průměrný rating 2576), v konečném pořadí ale skončili až na sedmé pozici. Vítězem turnaje se stali druzí nasazení velmistři Vorobiov - Andreev (2516). Stříbrnou medaili si odnášejí původně šestí nasazení Oganian - Rjabzev, kde první jmenovaný má „pouze“ titul mezinárodního mistra a druhý člen týmu zatím titul postrádá. Nejlepší čeští hráči Linhart - Tůma obsadili až 13. příčku. Za zmínku stojí výkon sourozenecké dětské dvojice bratří Pulpánů z 2222 ŠK Polabiny, zvláště pak starší Jakub byl na první šachovnici výborný.

Konečné pořadí turnaje:

Poř.St.č.DružstvoPartie  +   =   -  PH 1  PH 2  PH 3 
12Vorobiov - Andreev742110.043.058.5
26Oganian - Rjabzev742110.041.056.5
34Levin - Rozum73409.544.560.5
45Dmitrenko - Pakhomov73409.542.558.5
515Skripka - Voynov73319.540.557.0
63Bryzgalin - Prokopchuk73319.044.561.5
71Kononenko - Simantsev74219.044.061.0
812Linker - Orekhov73318.542.057.5
911Sazonova - Sazonova74128.539.054.5
1014Yakimenko - Martinovsky73318.537.050.5
117Yuffa - Popov73228.041.557.0
1216Just - Weinstein73228.039.054.5
139Linhart - Tuma72237.540.552.5
1410Sojka - Rafaja73227.537.052.5
158Sedlacek - Tesar74037.535.049.5
1617Flasar - Rusnak73137.035.048.0
1713Chladek - Trojan73046.532.544.5
1821Tunega - Juchelka72326.526.038.0
1924Pabo - Petrov72326.526.037.5
2019Novotny - Tuma72236.524.039.0
2118Pulpan Jakub - Pulpan Matej72146.036.551.5
2222Illetsko - Podrazska73046.036.052.0
2320Ziabari - Spreer72236.032.546.5
2423Vrublevskaya - Vorobiov71426.030.540.0
2526Vilimova - Zavurka72145.536.547.0
2625Svitil - Cervinka72055.525.035.5
2727Jakoubek - Mikulenka73045.524.534.5
2828Oevermann - Arning71244.026.541.0
2929Pulpan - Pulpan71062.023.536.5


INFINITY OPEN

Odpoledne odstartovalo také páté kolo ratingového turnaje INFINITY OPEN. Po pátém kole je v čele čtveřice hráčů, kteří ztratili pouze půl bodu – trojici velmistrů Gutman (UKR), Titsky (RUS) a Bryzgalin (RUS) doplnil mezinárodní mistr Kremenietsky. Nejlepší český hráč FM Jan Bartoš drží osmou pozici. Výborný turnaj hraje východočeský šachista Václav Pekař, který dělí devátou pozici s ruským Alexandrem Maslakem. „INFINITY OPEN probíhá zatím bez větších překvapení a podle předpokladů. Za zmínku stojí právě výkon Václava Pekaře, který potvrzuje formu,“ okomentoval turnaj IM Petr Pisk.

Rozlosování 6. kola:

Š.Č.JménoFEDELOBody Výs.Body JménoFEDELOČís.
14IMKremenietsky Anatoly MRUS2355 GMGutman Gennadi UKR25011
23GMBryzgalin Kirill RUS2469 GMTotsky Leonid RUS24842
315Maslak Alexander RUS21864 4 IMShemeakin Alexander UKR23176
47FMGergel Vladimir P UKR22774 4 IMVolodin Viktor RUS220014
517Andersen Rune DEN21594 4 IMKutynec Vladimir RUS22598
611FMBartos Jan CZE22154 4 Pekar Vaclav CZE215518
719WFMGoryachkina Aleksandra RUS21534 Umanec Filip CZE221610
89Bente Bjoern GER2226 WFMSemenova Elena RUS217516
913Oganian Miran RUS2204 Matejov Anton SVK195630
1025Szirmai Emil CZE2005 Linker Mikhail UKR214820


BULÍNSKÝ & VÁVRA OPEN – MČR v bleskovém maratónu

V 19 hodin se také rozběhl turnaj BULÍNSKÝ & VÁVRA OPEN – MČR v bleskovém maratónu, které bude trvat až do dnešní 19. hodiny. Výsledky by se časem měly objevit zde.



Rozhovor: JEZBERA JIŘÍ – člen vítězného týmu celkového pořadí i MČR v holanďanech

Proč jste si vybrali Boughouse?

Protože je to velmi taktická hra, dynamická a v týmu se člověk vždycky pobaví víc. Navíc při nasazování figurek je nespočet variant, které se mohou na šachovnici objevit a je to tedy náročné na kombinace a myšlení.

Věnujete se i standardnímu šachu? Je to pro vás velký herní rozdíl?

Ano, věnuji se i normálnímu šachu, dokonce jsem se v něm teď i docela zlepšil. Myslím, že jsem nejlepší, co jsem kdy byl, taková moje meta je hranice 2200.

Která partie v dnešním turnaji pro vás týmově byla nejtěžší?

Rozhodně partie, kterou jsme sehráli s duem Kratochvíl – Kratochvíl, kde jsme třikrát stáli na vítězné pozici, ale nakonec jsme díky mé slabší hře prohráli 1:2. Naštěstí nám to výhru nevzalo.

V turnaji se objevil takový nezvyklý element – hráč samotář. Tedy, šachista bez partnera, jaká byla partie proti němu?

Pro nás byla docela jasná, protože jsem věděl, že i kdybych proti němu hrál sám, tak bych ho s vysokou pravděpodobností porazil. Takže jsem se nebál.

Co pro vás vítězství v MČR v Holanďanech znamená?

Pro mě je to cenné vítězství, protože jsem tu tento turnaj vyhrál už několikrát, pak se mi s minulým partnerem přestalo dařit a snažil jsem se postavit tým, který by byl opět úspěšný, což se teď povedlo a jsem za to rád.



Rozhovor: DUŠAN ŠKALOUD – odehrál celý turnaj v bughousu bez partnera a i tak obsadil post vicemistra

Vy jste do bughousu, což je forma šachu pro dva, nastoupil sám a i přes to jste skončil celkově třetí, druhý v rámci mistrovství republiky. Jak je to možné?

No, je to trochu husarský kousek přiznávám. Měl jsem hodně štěstí a navíc se mi i hodně dařilo. Já se bughousu věnuji už velmi dlouho, odehrál jsem nějakých 10 000 partií za šachovnicí a 50 000 holanďanů na internetu, což se asi projevilo na mé zkušenosti. Navíc jsem vždy hrál velice rychle a tady se to hodilo. Bylo to ale také samozřejmě hodně znevýhodňující, protože jsem se nemohl dostat do časové tísně, jinak by to již hratelné nebylo. Velmi jsem si to užil, ale nějakou dobu zas simultánku vidět nechci!!

Byl to váš záměr od začátku, nebo to byla jen shoda okolností a váš partner se nedostavil?

No, záměr určitě ne! Kolega se nemohl dostavit a dozvěděl se to až na poslední chvíli, takže už jsem nikoho do páru nesehnal, navíc bychom ani nebyli sehraní. Tak jsem si řekl, že zkusím svoje limity a nastoupím k partiím i sám. Nejdříve jsem si myslel, že jsem se nevyspal moc dobře, ale nakonec to dopadlo výborně.

Jak k tomuto vašemu doslova pokusu přistoupili organizátoři turnaje?

Těm bych chtěl velice poděkovat, protože mi vyšli maximálně vstříc a nemusel jsem se odhlašovat.

Máte už nějakou podobnou zkušenost?

Abych pravdu řekl, tak mám. Jednou jsem si podobně zahrál simultánky v Berlíně, kde se dokonce ani nepřičítal čas za tah, takže to bylo ještě těžší. A myslím, že právě takové zkušenosti mi dnes dopomohly k té třetí celkové příčce a vicemistru republiky. Ono to má možná kořeny i tady ve východočeském okolí, protože všichni tři medailisté MČR jsou z Hradecka, hrají nebo hráli za Slavii Hradec Králové. U nás v Hradci je spousta výborných hráčů, kteří se holanďanům věnují, ale že budeme mít až takovou hegemonii a docela dlouho, to jsem nikdy nečekal.

Co na váš výkon říkali soupeři? Vzhledem k vašemu umístění jste je musel lidově řečeno docela drtit, i když jsem byl sám.

Kdybych z toho chtěl udělat trochu humor, tak bych řekl, že se trochu drtili sami… Ne, ale teď vážně. Samozřejmě někteří soupeři prohrávali tím, že si vlezli do kombinačních variant, kde pak ztráceli přehled, a já vzhledem ke zkušenostem jsem zahrál kombinaci, ve které jsem si byl jistý. Trochu snad i dokážu odhadnout, kde to soupeři nesedí a využít toho. Občas mi soupeři hodně pomáhali sami a jinak jsem se jim snažil klást co největší překážky.

Jak jste to dělal, když jsem se dostal na některé ze šachovnic do časové tísně?

Toho jsem se snažil vyvarovat, ale nedařilo se to vždy. Když už se to stalo, tak jsem pak musel hrát jen na té ohrožené partii a druhou jen občas. Silní soupeři toho hodně využívaly. Takže partner je nepostradatelný, protože i když postavíte dobrou pozici na obou šachovnicích, je velmi pravděpodobné, že to nestihnete dohrát. Proto mi Martin Tajovský velmi chyběl.

Dají se třeba nějak zobecnit postupy a pravidla, jak dvě rychlé partie v jednom zvládnout? Čeho si všímat, jak nasazovat figurky, když jste sám, tak abyste si vybudoval výhodu?

Tak já s oblibou pracuji koněm. Když jím útočím a soupeři ho pak proti mně využívají, tak se mi vrací do ruky. Ono je pro spoustu hráčů těžké si představit schémata, jak se kůň po šachovnici pohybuje, protože jeho pohyb je hodně netradiční. V tomto ohledu se s Martinem Tajovským doplňujeme, protože on rád používá střelce. Takže já mu je dodávám a on mi vrací koně. (smích)
Jakmile se na šachovnici objeví více koňů, tak už jsou to složité kombinace a toho jsem využíval. Snažil jsem se hodně hrát útočně a co nejrychleji se dostat soupeři na krále. Na druhé straně je ale potřeba mít zajištěnou obranu, takže jsem se pokoušel postavit spolehlivou obranu a co nejaktivněji vystrkovat růžky a útočit. Hodně zlobit u soupeře, aby zaváhal a dal mi tím šanci. Prostě jsem občas musel zavřít oči, spálit za sebou mosty a jít do toho.

Konečné pořadí turnaje:

Poř.Družstvo12345678910 PH 1  PH 2  PH 3 
1Slesinger - Jezbera * 33331333325.099.000
2Mickevicius - Limontas0 * 3332323322.088.000
3Skaloud - Skaloud00 * 223223216.072.000
4Krasa - Plat001 * 0222312.547.500
5Shpak - Sharankov0013 * 2211212.041.500
6KratochvilK - KratochvilM21011 * 022211.051.500
7Cechura - Vrnata001113 * 21110.020.500
8Belyakov - Krapivin011½211 * 219.521.000
9Novotny - Skliba00012121 * 29.030.000
10Neuman - Zwardon001011221 * 8.019.500


Rozhovor: Jan MAZUCH – ředitel turnaje

Jan Mazuch

Máme za sebou první část festivalu CZECH OPEN 2011. Pojďme si ho zhodnotit.

Já myslím, že víkend byl velice povedený, protože sem přibyly nové hry. Zvláště obohacující byla účast pardubického Tyflocentra a zařazení hry qardo do festivalového programu. Překvapil mě veliký zájem o tuto hru z řad hráčů, kteří nejsou nevidomí nebo zrakově postižení. Hodně slušná účast byla i na go a scrabble, a to jak počtem, tak i úrovní hráčů. Šachový turnaj OCÉ OPEN pak překonal rekord v počtu hrajících družstev, hrálo jich celkem 111.

Vy osobně jste si zkoušel hry pro nevidomé. Jak vám to šlo?

Já jsem si zkoušel zvukové pexeso a domino. Byl to opravdu zážitek. Zapamatovat si dva zvuky, které se od sebe docela hodně liší, není až tak obtížné, ale bez zraku nevíte, kde která kartička leží a kde jste ji otáčeli.

Začaly se hrát další šachové turnaje. Na který z nich se osobně nejvíc těšíte?

Já se těším na bleskový maraton, ale až na fázi, kdy bude plně rozjetý. Protože hraje několik desítek hráčů systémem každý s každým a nalosovat takový turnaj je zmatek. Takže se těším, až to bude bez problému šlapat. Další turnaj, který bude výborný, je MČR v rapid šachu, na které přijede absolutní špička českého šachu – velmistři Navara, Láznička a Hráček. Takže turnaj to bude velice silný. No a samo sebou se těším i na Pardubice open, hlavní turnaj, který je tím nejlepším, co náš festival nabízí.

MČR v rapid šachu je skutečně obsazeno, jak nejlépe může být. Čekal jste od začátku, že účast bude taková nebo to vykrystalizovalo až časem?

To přišlo až postupem času. Dlouho byli přihlášeni velmistři Navara a Štoček. GM Viktor Láznička se přihlásil později a GM Hráček mi volal asi před dvěma dny, že by rád přijel. Takže čekat na začátku se to jistě nedalo. A mě to velice těší.

Když byste si měl na někoho z nich vsadit, který by to byl?

Kdybych si měl vsadit, asi bych věřil Davidu Navarovi, ale rozhodně to letos nebude mít jednoduché.

Program 2. týdne:

Datum Čas hra Akce akce Místo
Po 18.7. 9:30 – 15:00 šachy STAROPRAMEN OPEN – MČR v holanďanech ČEZ Arena
10:00 – 14:00 šachy ELTODO OPEN – turnaj dvojic v rapid šachu ČEZ Arena
Od 10:30 magic magic – HIGHLANDER ČEZ Arena
14:30 šachy ELTODO OPEN – turnaj dvojic v rapid šachu - zakončení zakončení ČEZ Arena
15:00 – 17:00 mankala Toguz Kumalak 1. den ČEZ Arena
15:00 – 17:15 mankala Toguz Kumalak – školy 1. den ČEZ Arena
15:30 šachy STAROPRAMEN OPEN – MČR v holanďanech - zakončení zakončení ČEZ Arena
16:00 – 21:00 šachy INFINITY OPEN – ratingový tur. 5. kolo ČEZ Arena
19:00 – 24:00 šachy BULINSKÝ & VÁVRA OPEN – MČR v bleskovém maratónu ČEZ Arena
Út 19.7. 0:00 – 19:00 šachy BULINSKÝ & VÁVRA OPEN – MČR v bleskovém maratónu ČEZ Arena
9:30 – 18:30 šachy LÉČEBNÉ LÁZNĚ BOHDANEČ OPEN – MČR ve Fischerových šachách ČEZ Arena
10:00 – 13:30 šachy NSS.cz OPEN – bleskový turnaj dvojic ČEZ Arena
10:00 – 17:00 mankala Toguz Kumalak 2. den ČEZ Arena
od 10:30 magic magic –Extended ČEZ Arena
14:00 šachy NSS.cz OPEN – bleskový turnaj dvojic – zakončení zakončení ČEZ Arena
15:00 – 17:15 mankala Toguz Kumalak – školy 2. den ČEZ Arena
16:00 – 21:00 šachy INFINITY OPEN – ratingový tur. 6. kolo ČEZ Arena
19:00 šachy LÉČEBNÉ LÁZNĚ BOHDANEČ OPEN – MČR ve Fischerových šachách – zakončení zakončení ČEZ Arena
19:30 šachy BULINSKÝ & VÁVRA OPEN – MČR v bleskovém maratónu zakončení ČEZ Arena
St 20.7. 9:00 – 14:00 šachy INFINITY OPEN – ratingový turnaj 7. kolo ČEZ Arena
10:00 – 11:00 mankala Toguz Kumalak – školy 3. den
10:00 – 14:30 šachy DGT PROJECTS OPEN – superbleskový turnaj ČEZ Arena
10:00 – 17:00 mankala Toguz Kumalak 3. den ČEZ Arena
10:30 – 14:30 magic magic -STANDARD ČEZ Arena
12:00 mankala Tuguzkumalak – školy - vyhlášení vyhlášení ČEZ Arena
14:30 šachy INFINITY OPEN – ratingový turnaj zakončení ČEZ Arena
15:00 šachy DGT PROJECTS OPEN – superbleskový turnaj - zakončení zakončení ČEZ Arena
15:00 – 17:00 mankala Toguzkumalak OPEN 1. den ČEZ Arena
18:00 – 21:30 šachy VLASTIMIL LOUČEK OPEN – MČR v rapidu 1. – 3. kolo ČEZ Arena
EUROKOMPLEX AUTOSKLA OPEN – ME v rapidu, ELO < 2000
DOPRAVNÍ STAVBY BRNO OPEN – ME v rapidu, ELO < 1800
Čt 21.7. 9:00 – 13:00 šachy VLASTIMIL LOUČEK OPEN – MČR v rapidu 4. – 6. kolo ČEZ Arena
EUROKOMPLEX AUTOSKLA OPEN – ME v rapidu, ELO < 2000
DOPRAVNÍ STAVBY BRNO OPEN – ME v rapidu, ELO < 1800
10:00 – 17:00 mankala Toguz Kumalak 4. den ČEZ Arena
10:00 – 18:30 mankala Toguz Kumalak OPEN 2. den
14:00 – 18:00 šachy VLASTIMIL LOUČEK OPEN – MČR v rapidu 7. – 9. kolo ČEZ Arena
EUROKOMPLEX AUTOSKLA OPEN – ME v rapidu, ELO < 2000
DOPRAVNÍ STAVBY BRNO OPEN – ME v rapidu, ELO < 1800
17:30 šachy VLASTIMIL LOUČEK OPEN – MČR v rapidu zakončení ČEZ Arena
EUROKOMPLEX AUTOSKLA OPEN – ME v rapidu, ELO < 2000
DOPRAVNÍ STAVBY BRNO OPEN – ME v rapidu, ELO < 1800
Pá 22.7. 9:30 – 17:15 mankala Toguz Kumalak – turnaj družstev ČEZ Arena
10:00 – 16:10 šachy PARDUBICKÝ KRAJ OPEN - turnaj 4členných družstev mládeže všech 7 kol ČEZ Arena
15:00 – 21:00 šachy PARDUBICE OPEN – velmistrovský turnaj 1. kolo ČEZ Arena
TEV OPEN – ratingový turnaj
16:45 šachy PARDUBICKÝ KRAJ OPEN - turnaj 4členných družstev mládeže - zakončení zakončení ČEZ Arena
18:00 mankala Toguz Kumalak – vyhlášení zakončení ČEZ Arena
18:45 mankala Toguz Kumalak OPEN – vyhlášení zakončení ČEZ Arena
So 23.7. 9:00 – 14:00 šachy STEN.cz OPEN - ratingový turnaj 1. kolo ČEZ Arena
10:00 – 13:30 zatre Zatre – karty, páry ČEZ Arena
14:00 zatre Zatre – karty, páry – zakončení zakončení ČEZ Arena
15:00 – 21:00 šachy PARDUBICE OPEN – velmistrovský turnaj 2. kolo ČEZ Arena
TEV OPEN – ratingový turnaj
15:00 – 21:00 šachy CHLÁDEK & TINTĚRA OPEN – ME, ELO < 2000 1. kolo ČEZ Arena
15:00 – 21:00 šachy ČESKÁ PODNIKATELSKÁ POJIŠŤOVNA OPEN – ratingový turnaj 1. kolo ČEZ Arena
15:00 – 21:00 šachy KONTAX OPEN – ME, ELO < 1800 1. kolo ČEZ Arena
16:00 – 19:30 zatre Zatre – karty, páry B ČEZ Arena
20:00 zatre Zatre – karty, páry B zakončení ČEZ Arena
- poker POKERSTARS POKER FESTIVAL PARDUBICE - Série turnajů - AFI Palace
20:00 – 24:00 zábava 2. společenský večer Koupaliště Cihelna
Ne 24.7. 9:00 – 14:00 šachy STEN.cz OPEN - ratingový turnaj 2. kolo ČEZ Arena
9:00 – 13:30 šachy CHESS TRAVELS OPEN – bleskový k.o. turnaj ČEZ Arena
10:00 – 15:30 zatre Zatre – turnaje ČEZ Arena
14:00 šachy CHESS TRAVELS OPEN – bleskový k.o. turnaj - zakončení zakončení ČEZ Arena
15:00 – 21:00 šachy PARDUBICE OPEN – velmistrovský turnaj 3. kolo ČEZ Arena
TEV OPEN – ratingový turnaj
15:00 – 21:00 šachy CHLÁDEK & TINTĚRA OPEN – ME, ELO < 2000 2. kolo ČEZ Arena
15:00 – 21:00 šachy ČESKÁ PODNIKATELSKÁ POJIŠŤOVNA OPEN – ratingový turnaj 2. kolo ČEZ Arena
15:00 – 21:00 šachy KONTAX OPEN – ME, ELO < 1800 2. kolo ČEZ Arena
- poker POKERSTARS POKER FESTIVAL PARDUBICE - Série turnajů - AFI Palace
16:30 zatre Zatre – turnaje – zakončení zakončení ČEZ Arena

Odkazy:

web
Výsledky Infinity Open – ratingový turnaj
Výsledky LITE Open – rapid dvojic
Výsledky finále Bughouse
Výsledky maratónu
92x 1287x
Fotogalerie
Komentáře (92) Aktualizovat
29.07.2011 09:57 | Autor neznámý

Mimochodem co se týče těžké uchopitelnosti bughouse šachu počítačem (při tempu 3s na tah) proto, že je tam plno taktiky, tak s tím se dá setkat i při přehrávání taktických situací v klasickém šachu při útoku na krále. Viz diskuse www.nss.cz/diskuze.php

Ono totiž dost pozic je dvojsečných a počítač má problém s horizontem ...

28.07.2011 12:22 | Autor neznámý

Nevím zda to víte, ale povedla se hezká prezentace bughouse šachu na ČT1. Záznam z Branky Body Vteřiny zobrazující finálovou část viz  www.youtube.com/watch .

PS. Ještě že to Alamar nahrál. Komentátorovi se totiž povedl i skvělý komentář na závěr, dělat velké rošády se v bughouse šachu skutečně většinou nevyplácí

27.07.2011 10:10 | Autor neznámý

Rozbor partie 1.1. Krása /Jezbera - Talla/ Kriebel 1 - 0 ( s obeťou jazdca na f2 )

22.07.2011 20:28 | Autor neznámý

Díky, aspoň mám přes léto na co koukat :)

22.07.2011 20:18 | Autor neznámý

 Už to tu je, nápis Štiavnica Bughouse Championship 2011 je klikateľný :)

22.07.2011 20:12 | Autor neznámý

No super sem s tím, sem už dal do knížky jednu partii z loňského videa takovou hezkou miniaturku poučnou s upoutávkou na Štiavnici, tak když stihnu přidám třeba ještě nějakou z letoška

22.07.2011 20:09 | Autor neznámý

 Dokončil som spracovanie videí z Štiavnica Bughouse Championship 2011 ( 14 videí dvojice Talla / Kriebel + záver )

22.07.2011 19:49 | Autor neznámý

Mělo být bughouse-ovský efekt nemožnosti přesné zopakovatelnosti dvoj-zahájení , ale to už každému asi došlo 

22.07.2011 19:45 | Autor neznámý

Vypadlo mi .... samořejmě v bughouse lze mnohem snadněji odbočit ze známých cest v zahájení i díky mnou níže popsanému efektu nemožnosti přesné nezopakovatelnosti dvoj-zahájení ... Takže sou některé varianty, které hraje hodně hráčů a až pak se začnou větvit různě a mnoho jiných zahájení/variant, se kterými se setkáte různě u různých hráčů co je hrají a tam končí pak to co lze (s omezením nemožnosti přesné zopakovatelnosti) nazvat "teorií zahájení" velmi rychle. Takže zatímco v klasickém šachu tu máte zahájení běžně 15-20 tahů, v bughouse odbočíte vesele i o deset tahů dříve jak nic, pokud započítám i přehození tahů a různé pozice na druhé desce, tak i dříve.

22.07.2011 19:34 | Autor neznámý

Mimochodem ta varianta jako jedna z těch často hraných (samořejmě v bughouse i díky nou níže popsanému efektu nemožnosti přesné nezopakovatelnosti dvoj-zahájení) je popsána v Zimmermann-ově knížce. Zajímavé je i téměř 40 stránkové preview v pdf ke stažení  viz  www.bughouse-book.com  Jinak tato knížka (v podstatě jediná co zatím o bughouse vyšla ve světě a do níž psali špičkoví hráči) se dá koupit i v Berlíně každoročně tuším za nějakých 15 Euro.

22.07.2011 19:33 | Autor neznámý

Nevím, jak tady proháníš soupeřova krále po šachovnici? I když Ke1xf2 a Kf1 je velký posun že?

22.07.2011 19:29 | Autor neznámý

Fáze matování <> vynucený mat. Je to fáze, ve které proháníš za pomoci obětí soupeřova krále po šachovnici.

22.07.2011 19:23 | Autor neznámý

Jinak ještě jsem koukám zapoměl reagovat na "jak by se hrál bughouse jeden proti jednomu na 2 šachovnicích, soupeři by střídavě tahali - já potáhnu za vbílé a zmáčknu hodiny, soupeř potáhne za bílé a za černé, zmáčkne hodiny, já potáhnu za bílé a za černé, zmáčknu hodiny atd."

Zde bych zdůraznil, že by tím přišel bughouse o část své realtime-ové variability.

Tak : Bylo by to něco jako hra přes dvě šachovnice , střejně jako šachy klasické, zopakovatelné přesně. Neříkam nezajímavé ale šlo by tam udělat teorii zahájení jako v klasickém šachu či dámě apod. Aby se hra jen zpomalila na jakési "vážné tempo" tak by se musel hrát bronstein třeba 1minuta na tah a třeba 30min rezerva. Tím by se zachovala vlastnost bughouse šachu "nevkročíš nikdy přesně stejně dvakrát do téže řeky". Jinak řečeno oproti tomu kdy se hráči střídají pravidelně bílé1-bílé2-černé1-černé2-bílé1- ... zde je možnost, že soupeř odpoví za čas kratší než za onen bronstein (minutu), teoreticky i okamžitě. Takže zatímco jednou po pěti tazích budeš mít v ruce střelce, podruhé nemusíš. Jinak řečeno to je proč píšu model cca stejný počet tahů, resp. podobný a né přesně stejný. Prostě když soupeř zahraje rychleji , tak buď musíš zahrát též stejně rychle anebo bude na té šachovnici kde zahrál rychleji více tahů (oproti první desce, i tedy oproti modelu kde jich je přesně stejně jako na první). Jinak řečeno více by se reálu blížila verze (bez hodin) v níž se po každém tahu hodí třeba kostkou a pokud padne 6, pak musí zahrát soupeř místo mně (v situaci kdy sou na tahu 2 hráči já i soupeř na jedné: klasicky bílý1 zahraje a nyní může zahrát bud bílý soupeř nebo černý soupeř, standard je bílý soupeř ale padne-li 6 tak hraje černý soupeř a tím bude více tahů na této šachovnici - takový variablně náhodný faktor stejně jako je čas) Je jedno zda to hraje jeden člověk na dvou či dva lidé či třeba 4 lidé se domlouvají, to už je jiný aspekt hry, to je ten skutečně týmový šach pak když alespoň dva hrají a domlouvají se, tedy znásobená síla "multiprocesorových systémů".

22.07.2011 19:11 | Autor neznámý

Tohle nekončí matem. Je to varianta zahájení co hraje Aronsson (FICS: Firefly), ze špičky ji zná každý. Krom toho ji zná, kde jaký 1800+ (díky tomu, že občas ti nejlepší analyzují a má to docela slušnou sledovanost). Černý má výhodu, žadný mat tam není. Tahle varianta se na FICS premuvuje.

Takových variant je více a zkus se v tomhle zahájení zorientovat letmým pohledem. Pokud tuhle variantu neznáš nebo hraješ jiné, tak to neodhadneš. Prostě jen kouknout za 1 či 1,5s vidět jde málokdy.

22.07.2011 19:07 | Autor neznámý

Mimochodem teorie se nijak nekryje s pojmem zahájení, to by ve fischerovkách žádná fáze zahájení nebyla, což je blbost.

22.07.2011 19:05 | Autor neznámý

Tohle je přechod z fáze zahájení do fáze matování (ovšem při správné obraně se to dostane zpět do fáze zahájení )

22.07.2011 18:51 | Autor neznámý

Některé varianty v ruské nebo španělské hře jdou dost hluboko, pokud si pamatuji dobře. Zahájení v šachu bych definoval jako sled tahů, který nevede výhodě z jedné stran při oboustranně přesné hře (pokud oba hráči sledují, to co se nazývá teorií té konkrétní varianty).

Když uvedu příklad jedné varianty z bughouse: 1. e4 e6 2. d4 Jc6 3. Jc3 Jf6 4. Jf3 Sb4 5. Sd3 d5 6. e5 Je4 7. Sd2 Jxf2 8. Kxf2 Jxd4 9. Jxd4 Dh4+

Je toto zahájení nebo není dle tebe?

22.07.2011 18:35 | Autor neznámý

1) Dovedl bys definovat fázi zahájení v klasickém šachu?

2) Já se tedy pokusím o husarský kousek - definovat fázi zahájení v bughousu:

- většina figur a pěšců je v základním postavení

- na šachovnici je cca 32 kamenů

- oba soupeři mají ještě téměř všechen zbývající čas (pokud někdo půl minuty přemýšlí u 1. tahu, tak už to není fáze zahájení).

Faktem je, že vzhledem k cirkulaci materiálu sice vznikne někdy téměř koncovka ale potom se to zase vykompenzuje, takže bughouse je takové permanentní zahájení, čili rozhodující faktor je spíše ten časový

22.07.2011 18:25 | Autor neznámý

Vyhnout odpovědi se umíš dobře. S tím, že je to stejný jako v normálním šachu, tak s tím nesouhlasím. V některých zahájeních musíš znát teorii aspoň 15 tahů.

Uděláme to jinak ty si vybereš:

a) zahájení je v bughouse do 7 tahu

b) do 10 tahu

c) do 12 tahu

d) do 15 tahu

e) déle

22.07.2011 18:13 | Autor neznámý

Definice fáze zahájení v bughousu odpovídá definici fáze zahájení v klasickém šachu

22.07.2011 18:10 | Autor neznámý

Takhle má vypadat komunikace mezi hráči: www.xtranormal.com/watch/7140971/bughouse-chess-on-fics

22.07.2011 18:06 | Autor neznámý

Nejdříve definuj co je podle tebe zahájení, ať se bavíme o stejném termínu. Bez té definice se nedostaneme k podstatě věci a to nám jde, ne?

22.07.2011 17:52 | Autor neznámý

Bavíme se o fázi zahájení a o tom, co se děje po oběti na f7. Rozhodně nebudu za spoluhráče vymýšlet maty nebo obrany proti matu, ty si musí vymyslet sám.

22.07.2011 17:43 | Autor neznámý

Letmým pohledem? Si děláš legraci, ne?

Hráli jsme ve finále pozici, kde u mého spoluhráče byla prakticky vytvořená matová síť, ve které stál jeho král. Vymyslet co mohu dát, aby on přežil a co nezabije mne mi trvalo 10s. Tomu neříkám letmý pohled. Partii jsme vyhráli, protože jsem dal pouze to co nevadilo a vykryl u sebe případné hrozby.

V určitých zahájeních a z nich vyplývajících pozic si nemůžeš dovolit pouze "letmý pohled". Pokud ztratíš více času, tak si musíš sakra být jistý, že ten čas to neotočí. Mnohem lepší, mít dobré informace od spoluhráče. Pokud je budeš mít, tak ten letmý pohled si můžeš dovolit ne abys se díval na tu pozici z pohledu jak stojí, ale z pohledu co může přijít.

22.07.2011 17:30 | Autor neznámý

To mi neříkej, že za ty 3 vteřiny co přemýšlí tvůj soupeř nejsi schopen letmým pohledem na 2.desku posoudit bezpečnost obou králů. A to, že každý útok se musí hrát chytře je snad jasné. Samozřejmě že to nehraju stylem Jxf7 a teď čekám až mi dojde dáma.

22.07.2011 16:56 | Autor neznámý

"Výrok obět na f7 je zdravá" je dost troufalý. Záleží na pozici, krom toho spousta hráčů na FICS se to už naučila docela slušně bránit. Tyhle útoky se musí hrát o dost chytřeji než dříve.

Krom toho: odblicám pár tahů a zastavím. To je iluze, v Berlíně na úspěch je potřeba odblicat min 10 tahů, optimální je 15 tahů. Takže to není pár tahů. Krom toho, abys mohl získat materiál, tak je potřeba mít slušné šachové schopnosti. Hrát proti silným šachistům blicku a dodat spoluhráči figury není hračka.

Takový IM Klíma vidí v holanďanech to samé co já, krom toho s ním hrát blicku je hodně náročné. Dělat to několik partii po sobě je hrozně vysilující.

Nevěř tomu, že se v bronsteinu dá koukat pořád nebo často vedle (na druhou desku). To pořádně nejde při vyrovnaných týmech. Jakmile se budu koukat příliš často vedle, tak ztratím cenný čas na přemýšlení. Toho pak slušný soupeř využije. Vedle se dá koukat jen v kritických pozicích. Pokud, ale soupeři hrají pomalu, tak mají smůlu.

 

22.07.2011 15:20 | Autor neznámý

Tak já tohle premovoval v Thief-ovi, prostě zapermovuješ jeden tah a hned dalši a další, tohle mužeš dělat pořád, než dostaneš mat či přijdeš o vše, protože pomalu hrající soupeř Ti sebere vždy figurku pokud se Tvym tahem napřed netrefíš rozumně (třeba dáš premove Sc5 a on na potvoru dá d4 a pak ti teda vezme dxc5; zda se trefíš či ne je gambling, arkáda, né šachy; 1s bronstein to odstraňuje , inc 1-3s to redukuje).

22.07.2011 15:16 | Autor neznámý

No já ani nevím jak premovovat víc než jeden tah, jestli to jde tak je to sviňárna. A to o těch silných týmech - jistě, ty mají vždy podobnou spotřebu času, ale já nejsem žádný špičkový hráč, takže v mých partiích má vždy nějaká strana časovou výhodu.

22.07.2011 15:11 | Autor neznámý

"Čili statisticky vzato taková oběť na f7 je vždy zdravá."

Jak proti komu, pokud proti sobě máš tým, v němž černý automaticky to sebere vše a jeho spoluhráč automaticky zahraje jinou dobrou variantu v níž pozdrží o pár tahů výměny, pak statisticky budeš pěkně prohrávat na materiál. Nebo jinak sou varianty kde Ty za tu oběť budeš mít menší kompenzaci než soupeř výhodu z toho že má koně/střelce v ruce.

Dám složitější ukázku (podle mně nesmyslného tempa 2 0) :  v jedné desítce tahal jeden hráč tak že premovoval prcní 4-6 tahů a měl vždy o 5s lepší čas, protože soupeři hráli variantu ostrou , vždy díky tomu že mohl počkat si na 1 figurku vyhrál. 8:2. Pak soupeři začali hrát tak aby premovovat nemohl a ten co premovoval nahle musel myslet a prohral 1:9. Kdyby se hralo tempo bronstein 1s byly by to sachy. Takhle to byla extremni premove arcade a pak antipremove odboceni od obehranych variant, ikdyz zajimavych, jenze zkazenych tema riskantnima premovama (ktere vychazeli, souper nezahral tah aby tah napred zahrany na to byla blbost, gamnbling, arcada jak rikam).

Jednou semj zkousel extremne premovovat na ficsu a odpremovoval sem snad 20 tahu za 2s a az pak prisel o damu, kdybych prestal premovovat mel sem tak +15s uz. Ale jak rikam tohle nejsou uz sachy to je arcada. To je mimo muj hlavni zajem. Stejne jako starcraft treba. Je to dobra sranda nicmene nekdy dat. Nebo pokud hrajes s nekym kdo hraje podobne pomalu, pak je to totez jako bronstein ...

22.07.2011 15:01 | Autor neznámý

Re:

Ad (1): "Pokud čekám na materiál, tak spoluhráč na 2.desce může rychlým blicáním získat spoustu materiálu a já matím."   - To neplatí, pokud proti sobě hrají podobně silné týmy, resp. špičkové týmy tak nikdy nemá nikdo tolik času navíc aby mohl čekat na nějakou "spoustu materiálu", ale nanejvýš donutí soupeře zahrát někdy i doslova pár tahů a to ještě není jisté že si bude moci beztrestně vzít materiál, resp. významné množství materiálu či takový co by potřeboval na rozhodnutí. Takže se situace nebude lišit tempem. (Kdo by chtěl při partii bughouse spát, může tak dělat v každém tempu takže ani tam nebude roézdíl, vždy prohraje).

Ad (2) Bude to tedy stejné jako v případě 1, jak sem vysvětlil, též jen pár tahů resp. figur přijde.

Ad (3) Bude to tedy stejné jako v případě 1. Polemizoval bych s tím, že je zde více času se dívat na vedlejší šachovnici. Procentuelně vzato (bude se lišit totiž bronstein 1s a 3s a třeba 30s) věnuju spoluhráčově šachovnici stejné množství času jako v 1 i v 2. Ale může to být absolutně více (ale taky nemusí pokud je inc či bronstein malý). Pro enginu to není problém, procentuelně si to spočítáš. Problém je pro počítač vůbec vše vymyslet, počet tahů možných je velký, když to zvládneš roxzumně stabilně, tak pak to jen zpomalit či zrychlit je stejné jako přechod šach. programu z vážné partie do rapidu či do bleskovky. Jediné co v případě bronsteinu můžeš přidat (ale nemusíš) je optimalizace pro to když někdo už je v matu téměř aby hrál rychle a spoluhráč pomalu (lag efekt).

Pro počítač je nejsložitější toto : (P1) příliš mnoho možných tahů (P2) bughouse je nová hra a není snadné vytvořit ohodnocující funkce, tím spíše že materiální heuristika má menší váhu se zdá a spádovost pomalejší, než v klasickém šachu. Zde více materiálu může znamenat že buď s ním vynutíš menší výměny a vyhraješ na něj později anebo též že ho nemůžeš použít a tedy jakobys ho neměl (spoluhráč ho vzal za tu cenu že musíš teď zabránit tomu aby se vrátil zpět nějakou dobu ... jakou ... a jak a zda ... problémy někdy těžko dopočitatelné či příliš na hraně :  1 tah správný, jedna figurka může rozhodovat a vše za horizontem nějakých třeba 3s co máš na propočet ...)

22.07.2011 14:53 | Autor neznámý

Ještě k té oběti na f2/f7 - bráno z pohledu tempa 3+0 online (tedy komunikace přes chat):

V bughousu má kůň hodnotu řekněme 2 pěšců, čili se jedná o oběť pěšce. Co za ní získám? - ztrátu 2 temp soupeře, pokud chce dostat krále do bezpečí (uhnutí z f7 a pokrytí f7). Časovou ztrátu, během které musí komunikovat s 2.deskou -N, --Q apod. A pokud to nestihne, nebo pokud máme v tu chvíli už lepší čas, tak mi přijde matroš a většinou dostanu vše zpátky i s úroky. Čili statisticky vzato taková oběť na f7 je vždy zdravá.

22.07.2011 14:47 | Autor neznámý

Já bych to uzavřel tu diskusi o tempech asi takto (based on experience): pokud Ti nějaká varianta bude fungovat v bronsteinu 3s na tah, bude Ti fungovat v podstatě i v tempech jiných (akorát to musíš zahrát přiměřeně rychle tomu tempu). Protože dobré tahy založené na modelu, že oba hráči hrají cca podobný počet tahů střídavě na obou deskách, fungují při každém tempu (pokud hrají hráči stejně rychle jako jejich soupeři, tedy všici 4 podobně rychle, tedy mají onen podobný počet tahů střídavě odehraný na obou šachovnicích). To je to co vysvětluje proč stejní špičkoví hráči vyhrávají tempo 3min i bronstein !

22.07.2011 14:46 | Autor neznámý

Co ti na tom není jasné:

1) tempo 3+0 bez přídavku - odblicám prvních pár tahů a až potom kontroluju šachovnici spoluhráče, respektive mi on sám musí signalizovat jaký má problém. A až se soupeř poprvé zamyslí tak teprve potom můžu kouknout na 2.desku

Pokud čekám na materiál, tak spoluhráč na 2.desce může rychlým blicáním získat spoustu materiálu a já matím.

2) tempo 3 + 2sec/tah - opět víceméně odblicám zahájení jako v bodě 1)

Pokud čekám na materiál a mám náskok řekněme 5 sec na soupeře na 2.šachovnici, tak mu stačí udělat 3 tahy a já mám smůlu (rozdíl oproti variantě 1), tam záleží čistě na rychlosti blicání mého spoluhráče)

3) tempo 1min + 3sec/tah bronštejn - V yahájení se nevyplatí blicat, protože tím nezískám žádný čas. Čili o to důležitější je vědět, co se děje na 2.desce => kontrola pozice aspoň co 2.tah, kde na to mám dost času

Při čekání je to podobné jako v bodě 1), ale vždy jedna strana zdržuje a druhá musí hrát rychle (někdes to tu už popisoval).

A to všechno je obtížně uchopitelné pro počítač, proto je tak složité pro tohle programovat enginy

22.07.2011 14:41 | Autor neznámý

Obecně sem viděl na ficsu i TJChess počítačový tým hrát, ale ten vyloženě těží jen ze efektu že dokáže hrát 10 tahů za vteřinu, jinak dělá chyby že třeba pustí výměnu figurek na spoluhráčovu desku v době kdy soupeř tím získá skoromatový útok (zpravidla matový, páč pak ještě něco přijde často), nemá nodhad, že do téhle pozice to není dobré ... nevidí že z toho vznikne za 10 tahů pořád pozice kde se bude muset bránit ... prostě to nevidí do 1s v níž to počítá ... Aleš říkám , vylepšování toho aby počítač využíval handikapu že může tahat 10z rychlečji než člověk fyzicky to mně vůbec nezajímá, je to jako porovnávat auto s fotbalistou ... mně jde o ty kombinace a o dobré tahy. O počítač schopný i analyzovat a ideálně poučit se ...

22.07.2011 14:35 | Autor neznámý

Jinak bughouse je trosku jako go kombiniované se šachama : tím že máš dost prázdných polí a dost figurek různých v ruce které na ně umístit, tak se počet možných tahů v každé pozici výrazně zvětšuje ... Si to schválně porovnej s klasickýma šachama.

Útok na krále to jen zdánlivě umožní odřezat a snížit, jen to uvidíš dřív a budeš se tomu vyhýbat dřív, tedy se problém objeví v jiné hloubce. To je jako když vysvětloval sem že za Jxf7 či Sxf7 oběť není kompenzací výhra v podobě dání brzkého matu D@f7 či nějakého desetitahového matového útoku, páč pokud je jasně vidět soupeři než do toho vlezou začnou to počítat též zda dostaneš dost materiálu, resp. jak ti nedat vše co potřebuješ ale naopak. Kompenzací je to že soupeř bude muset omezit výměny, ale tomu se může vyhnout okud přesně spočítá co už nevadí a/nebo vytvoří dokonce díky materiálu co má navíc nějaký tlak a pokryje se protihrozbou rychlejšího matu, nebo útoku, v jehož průběhu ti odřízne tok materiálu ... Nic jednochuchého na počítání. Třeba sjeng dobře počítá materiál, ale s taktikou je na tom naštíru a jiná jeho verze skvěle matí když má materiál nějaký ale jinak o vše přijde - obě vidí jen svou šachovnici dodávám pro ilustraci. Sunsetter je dobrý aby si člověk proti němu trénoval obranu když jde materiál, ale zase si dělá též díry u krále takové co nepočítají že přijdou někdy figury ...

A k tmu různé efekty, typu že když na jedné honíš krále, na druhé nedostáváš materiál, někdy nemáš ani jistotu zda po 10 tazích šachování skutečně dostaneš toho jednoho pika na mat či ne, ani kdybys to počítal na modelu že každý tahá přesně stejný počet tahů ...

 

22.07.2011 14:16 | Autor neznámý

Tak využít můžeš jakýkoliv čas navíc, rozdíl jen je zda k tomu abys donutil soupeře zahrát na druhé šachovnici 1 tah, tři anebo 20. Ale obecně špičkoví hráči se vždy budou blížit nejčastěji tomu 1 max 3 páč tam už začíná nevýhoda ...  To je jako bys argumentoval stylem "tempo 10 minut na partii bez přídavku za tah je jiné než bronstein 3s + 1 minuta, prtože soupeř může spát 9minut a já pak můžu ho donutit 9 minut hrát" Což je blbost, realisticky v obou tempech špičkoví hráči se nebudou lišit v časech o víc než 1-3 tahy často (o moc víc nedonutí soupeře zahrát, protože jim nikdy tu výhodu nedá, není blbý ani nemá spací nemoc), resp. o výrazný čas.

22.07.2011 14:10 | Autor neznámý

Tak při každém tempu se musíš dívat co nejvíce (resp. minimálně v kritických momentech) na spoluhráčovu šachovnici (né na úkor té své - kde je ta mez to je to co se liší tempem, ale určitě né mtak, že při jednom se nedíváš vůbec a při jiném pořád, spíš to určuje styl týmu, některé hrají více provázané šachovnice jiní méně), když to nebudeš dělat a soupeř jo, proděláš na tom.

Tak Tvůj argument že se vždy přizpůsobí bys pak mohl použít na vše. Jenže ten máš k dispozici jen pro různé časové tempa. Dokazuje to tedy malý rozdíl mezi tempy. Ale na druhé straně : „Zajímavé je, že silní extraligoví šachisté, jako je třeba IM Petr Neuman, se usadili se svými týmy až v druhé polovině kvalifikačního pole.

22.07.2011 14:06 | Autor neznámý

Zatímco tempo s klasickým přídavkem třeba 3min/partii + 2sec/tah vede k tomu, že prakticky nemůžeš využít časový náskok na jedné šachovnici k čekání na materiál, protože na druhé se odblicá pár tahů a soupeři přibude čas na to, aby potom mohl čekat.

22.07.2011 14:04 | Autor neznámý

Co se týče enginů pro bughouse je třeba si uvědomit, že tu máš v prvé řadě dvě odlišné verze: 1. verze první - hraje za oba hráče, tedy něco jako simultánka a 2. verze hrající jednu šachovnici ale schopná komunikovat se spoluhráčem a vidět druhou šachovnici. Ani typ jedna ani typ 2 defakto neexistují. Existuje pouze verze hrající jednu šachovnici a nevidící spoluhráčovu a s velmi omezenou schopností komunikace (řekl bych doslova mizernou,v podstatě umí jen něco málo více než "Stůj" a "Hraj"). A teď k tempu. Jak už sem říkal pokud hrají všichni 4 hráči víceméně podobně rychle, tak rozdíl mezi tempy není. Obecně pak tempo kde se nepřidává žádný čas na (či alespoň za) tah vede k tomu, že hráč má výhodu z toho pokud tahá co nejrychleji a pak si počká později když se mu to hodí a nasází figurky jako první, trendově se mi to zdá že se pak ze hry stávají míň šachy a více arkáda, proto mně jako šachistu co rád aspoň trochu přemýšlí mnohem více zajímají tempa kde je alespoň třeba 1s na tah bronstein, v nich totiž platí, že se na obou šachovnicích odehraje cca zhruba podobný počet tahů a nikdo nemá výhodu z toho že jen tahá rychle ale z toho že tahá v rychlosti dané časovým tempem dobře. A tyto tempa typu bronstein na tah jsou nejšachovější ale zároveň pro ně defakto neexistuje pořádný engine (ono ho napsat není asi ani taková sranda), na druhé straně pro tempo X minut na partii stačí napsat program schopný hrát neskutečně silně na jedné šachovnici a občas do toho nasadit figurku, protože narozdíl od člověka na internetu může počítač zahrát v klidu i 10 tahů za vteřinu - tedy jen vyčistí šachovnici a pak jako první sází (při prázdných šachovnicích přímo matí) - asi tomuto se nejvíce může přiblížit po úpravě rychlosti některý z existujícíh engine, ale to fakt není nic moc zajímavého, je to asi stejné jako když ve stracraftu počítač dokáže ovládat jednotky 10x rychleji než člověk, logicky z toho musí mít výhodu kterou je pak jen otázka zda dokáže strategicky uplatnit. Z hlediska šachů i umělé inteligence je nejzajímavější tempo alespoň 1s na tah což právě vede k podobnému (ikdyž ne nutně vždy stejnému) počtu tahů na obou šachovnicích a k tomu pak engine schopný hrát za tým, resp. mnohem větší výzva engine schopný hrát s kýmkoliv ... tam pak už musí být schopen i vysvětlit občas něco spoluhráči ...

22.07.2011 14:03 | Autor neznámý

No rozdíl v tom je. Zatímco při tempu bez přídavku je třeba v zahájení co nejrychleji odblicat co nejvíce tahů, při bronštejnu je strategie úplně jiná a v podstatě po každém tahu bys měl kontrolovat co se děje na sousední šachovnici (protože když ty tahy odblicáš, tak ti to stejně žádný čas nepřidá a jenom to můžeš zkazit). A to, že jsou při každém tempu nahoře ti stejní svědčí jenom o tom, že mají za ušima a přizpůsobí se tempu hry

22.07.2011 13:46 | Autor neznámý

S tím "hodně" bych si dovolil polemizovat, páč se zdá výsledky tomu nenaznačují (porovnám Berlín s Czech Openem, protože se hrálo podobné množství ročníků) :

Berlin tempo 3min na partii :  Mezi vítězi:  Aronsson, Zakrzewski, Grandelius, Olsson mezi stříbrnými Limontas, Bucinskas

Czech Open tempo bronstein 3s +1 minuta rezerva : Mezi vítězi Zakrzewski, Grandelius, Limontas, Bucinskas

Berlin 2011 turnaj se střídáním spoluhráčů tempo bronstein 2s + 2 minuty rezerva : Vítězové Aronsson, Olsson

Pokud se pozorně podíváš, zjistíš, že v podstatě tempo roli nehraje. Resp. že není rozdíl o mnoho větší, než když hraješ klasické šachy na 1 minutu, 2 minuty, 3 minuty, 5 minut či rapida třeba  ...

22.07.2011 13:22 | Autor neznámý

No fakt je, že pojetí bughouse partie je hodně odvislé od tempa - jiná taktika je pro 3+0, jiná pro 3+2, jiná pro bronštejna 1+3. Proto se taky pro to tak blbě programují enginy .

Ale docela by mě zajímalo, jak by se hrál bughouse navážno - třeba 1hod/partii, jeden proti jednomu na 2 šachovnicích, soupeři by střídavě tahali - já potáhnu za vbílé a zmáčknu hodiny, soupeř potáhne za bílé a za černé, zmáčkne hodiny, já potáhnu za bílé a za černé, zmáčknu hodiny atd.

22.07.2011 13:01 | Autor neznámý

Mimochodem aby to nezapadlo:  letos Jiří Jezbera sjednotil takříkajíc pod svou korunu bughouse šachu celé Československo co do území i pravidel.

Získal nejen titul mistra ČR, ale předtím zvítězil i na otevřeném mistrovství Slovenska a předtím i v Ostravě (speciální pravidla - bez nasazování do matu).

Doufejme, že to všem pomohlo se dozvědět o bughouse šachu více a že až teď budou občas hrát s přáteli bughouse šach budou ho hrát i s výhledem na to, že je před nimi do budoucna výzva změřit sílu s domácí i zahraniční silnou konkurencí. Ať už přijede za nimi či oni se vydají za ní ...

22.07.2011 12:46 | Autor neznámý

Jo, Alamar rád a velmi dobře hravá bughouse šachovou simultánu i při tréningu.

Já dávám přednost tomu důkladněji promýšlet a analyzovat možnosti na jedné šachovnici a případnš hledat v kritických momentech řešení přes dvě šachovnice, resp. sledovat jak moc se obě desky provazují, co je jen dojem a co doopravdy.

Upřímně uvažuju o tom, že na turnaji si už nikdy simultánku nezahraju :))  Hrál jsem ji dvakrát v životě na turnaji (2008 Berlin a pak tři roky pauza až letos 2011 Pardubice) a dvakrát nečekaně úspěšně. A vždy protože nějak nastala situace, že jsem těsně před turnajem zůstal bez spoluhráče s nímž bych vytvořil silnější tým. Ale znáte to, nikdy neříkej nikdy! Nicméně letos sem si nečekaně splnil jeden takový sen, dosáhnout na hranici možností při hraní simultánky - přecijenom získat obě dvě stříbrné medaile z MČR bez spoluhráče, na to bych si teda před turnajem nevsadil - a co bude dál se uvidí. Teď každopádně si dám dovolenou s pocitem, že je skvělý čas na odpočinek :) A případně zakomponuju všechny své nově nabyté zkušenosti do knížky o bughouse, kterou už doufám v nejbližší době uznám za dost hotovou. PS. je tolik výzev dalších, nejenom v šachu, hodně mně zajímá třeba umělá inteligence (pro niž jsou šachy samozřejmě i jedno z testovacích polí ) ...

22.07.2011 11:45 | Autor neznámý

 video holanďany : jeden proti dvom ( Bughouse Gathering Berlin 2011 )

 

20.07.2011 17:29 | Autor neznámý

Klidně sdělím spoluhráči, co potřebuji za figury. Čím více přesných informací dáš spoluhráči, tím to je lepší. On ti může odpovědět, zda a jak to je reálný. Soupeři sice mohou danou figuru udržet, ale to jim stejně nemusí pomoci. Většinou mám záložní alternativu.

Je třeba nezapomínat, že při vyrovnané síle, můj soupeř vidí stejné daleko jako já. Když to sdělím spoluhráči jako první, mám výhodu. Můj spoluhráč zareaguje dříve, neboť soupeři musí danou informaci potvrdit (pokud by tak neudělali, tak by po určité době čelili mým dezinformacím). Jeden příklad ve finále jsme hráli proti slabšímu týmu. Sdělil jsem spoluhráči informaci, o které jsem věděl, že ji soupeři odhalili. Věděl jsem, že se tomu budou snažit zabránit a tím nastane ta druhá lepší možnost. Spoluhráč věděl, že něco chci, tak pak nebyl problém upravit informaci do finální podoby. Tomu už čelit nemohli.

 

20.07.2011 13:50 | Autor neznámý

hehe rozprávka, tak doufám že si totéž budou myslet čtenáři mé knížy o bughouse :)

PS. no v dětství sem hodně čet(l), viděl spoustu pěkných vět ... asi to ve mně nějak zůstalo a místy se to projeví.

20.07.2011 13:44 | Autor neznámý

kurňa a jak na potvoru mi tam vypadlo písmenko ch-o-díš

20.07.2011 13:43 | Autor neznámý

Čoveče kam ty na ten slovosled chdíš, to se čte jak rozprávka

(P.S. koho-co = mě/mne / komu-čemu = mi/mně, ale to jen tak aby řeč nestála)

20.07.2011 13:27 | Autor neznámý

No já jsem teď  organizování opustil v minulých letech. Přecijenom chci dokončit tu knížku a pak mám nějaké věci v umělé inteligenci co mně zajímají ...  Ale možná by se našel i někdo jiný. Technicky to problém není, spíš to chce někoho kdo by založil nějakou webovou stránečku a vymyslel nějaký rozvrh časový a dělal hlavního ředitele (poradců určitě i rad dostane dost od špičky české případně občasnou výpomoc), zveřejnil to, zajistil si kontakty na hráče atd. Třeba by se toho mohl ujmout někdo společně s úřadujícím mistrem (česko)slovenska :)

Letos zase přibylo několik nových hráčů na Czech Openu. Skvěle si vedl na první (!) start na MČR bronzový V.Plát hrající s M.Krásou.

Po turnaji s námi i litevským borcem trénoval třeba i Zwardon tuším. Jistě by neuškodilokdyby se hrála čas od času nějaká liga, nebo turnaj tempem Czech Open-u. Však může být, že se týmy různě pokaždé sestaví, jak kdo bude mít čas i, a v nějaké tabulce budou pak výsledky. Partie budou zaznamenané a určitě se na fóru nějakém objeví zajímavý komentář i po turnaji :))

Rozhodně zorganizovat nějaký pravidelný víceméně občasný turnaj pro víceméně československé hráče v bughouse by nemoho ničemu uškodit. Aspoň by bylo zpestření mezi normálními šachy občas .

20.07.2011 13:14 | Autor neznámý

Jo, takovou ligu bych si zahrál, z praktických důvodů stejně považuju za jedinou regulérní variantu bughousu online (problémy s proměnou pěšce, komunikace apod.) (a taky kde tady v Ostravě seženu spoluhráče natož protihráče). Až budeš něco takového organizovat, dej mi vědět třeba na FICSu.

20.07.2011 13:07 | Autor neznámý

Jinak letos na Czech Openu byl i dotaz zda se nehraje nějaká liga v bughouse šachu. No za skutečnou šachovnicí, to by se muselo domluvit. Ale šlo by se domluvit a dát přes internet bronstein 3s na tah Czech Open tempo prostřednictvím DoubleChessBoard-u (někdo by pustil server a ostatní se připojí). Třeba zápasy mezi městy anebo nějaké týmy apod ... Jde vždycky spíš o to zby to někdo zorganizoval. A znáte to : nikdo nemá čas. Takže se leda tak občas domluvíme na poslední chvíli (Ti kdož mají na sebe kontakt) na něco , nebo třeba na Wesnoth :)

20.07.2011 13:02 | Autor neznámý

sorry chyba, mělo být

když naopak třeba běháš králem tak samozřejmě raději rychleji (-- lag), Tvůj soupeř pomaleji (++lag), Tvůj spoluhráč pomaleji (++lag) a soupeř spooluhráče rychleji(--lag) což vede ke stejnému efektu jakobyste všichni 4 hráli stejně rychle.

Ps. Bronstein je skvělým tréningem na přesnou hru. Tím, že je na obou šachovnicích podobné množství tahů funguje jako skvělá analýza pozic a problémů typu "je tato oběť korektní?" když pak totéž zahraješ v jakémkoliv jiném tempu kde hrají všichni 4 hráči podobně rychle bude ti to fungovat stejně. Já třeba nemám rád internetové 3 0 a už vůbec 2 0, nejlepší nejšachovější je podle mně hrát když už ne bronstein tak alespoň 1-2s inc. Nejen že se tím partie vždy rozhodne šachově a nikoliv shazováním na čas ale též se odehrává zhruba podobný počet tahů na obou šachovnicích takže se dá odhadovat průběh hrubě alespoň. Bughouse 2 0 mi přijde, že směřuje zcela jasně od šachové strategie do arkády, stejně jako třeba ve starcraftu, kde hráč ovládá všechny panáčky klikáním jak loutkové divadlo a kdo toho nakliká více rychleji jako v akční arkádě tak soupeře obehraje a získá velkou výhodu kterou pak už nějakou taktikou zužitkuje. Osobně hry typu starcraft nenazývám RTS, spíš bych řekl arkáda s prvky strategie. Bughouse 2 0 na internetu se dá sice použít (zvlášte pokud i soupeři rádi přemýšlí alepsoň 1s nad tahem) jako tréning zahájení a rozhodování v kritických pozicích, ale je třeba umět odfiltrovat partie v níž soupeři jen premůvují a pokud se jim zadaří přitom neztratit pozici pak využít ohromný čas navíc, nemluvě o shazování na čas v posledních 10s, ikdyž tohle se dá využít na snahu zmatit soupeře, který nečeká, že do poslední vteřiny budete hledat mat (jenže to vám nesmí vadit, že na to často prohrajete na čas, ale musí vám jít o to se zlepšit a musí to chápat spoluhráč).

20.07.2011 12:49 | Autor neznámý

Tak bronstein 3s + 1minuta rezerva v zásadě znamená toto : máš 3s na to abys zahrál, je jedno zda zahraješ hned či do 3s, pořád ti na hodinách zůstane 1:00. Pokud všichni 4 hráči hrají cca stejně rychle (řekněme tah za 1.5-2s) tak bývá na obou šachovnicích podobné množství tahů. Pokud na některé šachovnici hrají hráči rychleji než na druhé je na ní odehráno více tahů.

Jinak pro ty kdož hrají na internetu se to dá vysvětlit i tak že bronstein je svým způsobem druh lagu : když potřebuješ figurky tak hraješ pomaleji (++lag) a spoluhráč rychleji (--lag) a když naopak třeba běháš králem tak samozřejmě raději rychleji (-- lag), Tvůj soupeř pomaleji (++lag), Tvůj spoluhráč rychleji (--lag) a soupeř spooluhráče pomaleji (++lag) což vede ke stejnému efektu jakobyste všichni 4 hráli stejně rychle.

20.07.2011 12:33 | Autor neznámý

No tím tempem bronštejn jsem to ještě nehrál, asi to bude mít nějaká specifika - např. nehrát zbytečně rychle, ale vyplýtvat ty 3 sekundy do puntíku 

20.07.2011 12:13 | Autor neznámý

Re Bond, jo v základě souhlas, pointu pro zahájení to vystihuje dokonale, ikdyž já bych doporučil jiné zahájení asi. V některých partiích hráči neskutečně zbytečně stáli v zahájení. Když se hraje bronstein 3s na tah, nechápu proč někdo hraje tah za 5 i 10s, zvláště v zahájení ??

20.07.2011 12:07 | Autor neznámý

Přidám ještě jednu radu za sebe - rychlý blbý tah je lepší než chytrý pomalý, zvláště tedy v zahájení. Akorát je třeba si dávat pozor na ty oběti f2/f7, je možno to rozestavit třeba takto - e3, d3, Jf3, Jc3 Se2, Sd2 a když toto odblicáte, tak máte čas k dobru

20.07.2011 11:44 | Autor neznámý

Jinak přemýšlel jsem o pondělním průběhu některých partií, i některých co se hráli potom, nebo co jsem viděl jako divák. A zde je jedna rada (především cenná pro začínající hráče): pokud obětujete třeba na f7 a pak čekáte na jezdce abyste ho nasadili na g5 a dámu na f7 (či spousty jiných figurek), věřte že tyto figurky proti silnějším soupeřům zpravidla nedostanete a nedáte žádný více či méně triviální mat třetím ani pátým či jakýmkoliv tahem. Kompenzací za to, že hrozíte takovýmto matovým obrazcem je omezení možností spoluhráčova soupeře. Tento soupeř bude muset omezit výměny a tedy poněkud se stáhnout a spoluhráč tedy se musí snažit aktivní hrou nalézt kompenzaci ve vylepšení si pozice pod hrozbou napadání soupeřových figur.

 

20.07.2011 11:35 | Autor neznámý

Jina obecně to je s tou skrytou komunikací zajímavá otázka. Ikdyž v bleskovémk tempu nepodstatná, tam na to prostě není čas a je to neefektivní. Nicméně pokud by někdo uspořádal turnaj v bughouse šachu třeba tempem 30s či minutu na tah, pak by to mohlo přijít na přetřes. Právo na skrytou komunikaci neverbálním kanálem ano či ne ? No třeba aby měli k dispozici hráči tužku a čistý papír by herně nevadilo ničemu (právo na plnou komunikaci definuje ryzí týmovost bughouse šachu) , právo na skrytou komunkaci pravidla prostě neřeší, skrytá komunikace není zakázána ale ani se neřeší nějaká její speciální podpora. Koneckonců může to upřesnit pořadatel. Však když bude větší zájem o skrytou komunikaci třeba se to pravidlo standartizuje, pokud naopak tak opak a pokud o obě nechť jsou oba druhy turnajů.

Jde nám přece o hru ne ? Pravidla jsou tu primárně proto aby se stanovilo hřiště a nikdo v něm nekopal třeba zákopy :))

20.07.2011 11:14 | Autor neznámý

mělo být

místo PŘEMÝŠLENÍ nad pozicí se snažíš dekódovat jejich komunikaci

 

Podle mně jde o to číst hru. Navíc dekódovat komunikaci je většinou ztracený čas, čímm lepší, sehranější soupeřův tým je, tím méně toho potřebují říkat nějak dopředu. Prostě za celé ty roky co to hraju sem viděl i v Berlíně jen párkrát že vznikla vyhrocená situace, oba týmy stáli a jeden pošeptal něco druhému. Jinak zpravidla jakmile vyřešili situaci hráli ihned dál. Resp. našli nějaký tah co šel vložit a hned ho tam dali, páč tím snížili čas aby soupeř na ten tah přišel taky, resp. i na to jak na to případně okamžitě zareagovat. A taky většinou oébě strany viděli totéž, ale lišili se v tom co si kdo myslel o konci variant asi, a o vynutitelnosti na druhé šachovnici či o kompenzaci.

20.07.2011 11:05 | Autor neznámý

Ještě možná se to pokusím vystihnout jinak. Ikdyž asi chápu pointu co říkáš a někdy to tak může být ikdyž ...

"Čili ve chvíli, kdy ta hrozba nastane, tak už mám figurku v ruce a soupeř má smůlu. Kdežto kdybych hrál stejným způsobem v reálu a říkal bych dopředu spoluhráči, co potřebuju, tak je jasné, že jeho soupeř se tomu bude preventivně bránit a já dostanu kulové."

Obecně jde o to, že to že se ti hodí ona figurka zpravidla soupeři vidí (či jak říkáš jim to sám řekneš) a kompenzací za to že ji Tvůj spoluhráč nahání, je to že si tím vylepší pozici.

Ale pokud by sis skutečně myslel že tu informaci že ta figurka je pro tebe tak dobrá potřebuješ utajit, je to nejmenší si domluvit nějaký skrytý signál, třeba se podrbej na levé části hlavy :) V pravidlech je zdůrazněno že nesmíš používat externí nápovědu a počítač apod, a že "Spoluhráči mohou během partie spolu verbálně komunikovat. Je povolena plná komunikace, tedy hráč může spoluhráči radit i konkrétní tahy."  není řečeno že je povolena "pouze" verbální komunikace (tohle sme naštěstí napsali celkem přesně - ono vytvořit dokonalá pravidla na první pokus i přes veškerou snahu je téměř nemožné), takže teoreticky kdyby sis přinesl kartičky s figurkama a ukazoval je spoluhráči ... nevím ... ale je evidentní, že tím žádnou nápovědu nepoužíváš ale jen tím využíváš právo na "plnou komunikaci". Skrytou komunikaci sme nějak v roce 2002 vůbec neřešili, protože sme si říkali že kdo chce tak si může vytvořit vlastní jazyk jednak a jednak stejně jakmile jeden z hráčů zastaví (!!! - je to indikace že chce od spoluhráče nějakou figurku - a tedy se okamžitě kouknu na co asi čeká) a jednak jak říkám, existuje milion způsobů jak zašifrovat komunikaci. Třeba se mohou oba naučit čínsky či klingonsky :))

Spíš je to občas legrace když člověk zaslechne hlášku "dej mi krokodýla" - a je mu jasný jak facka že se jedná o střelce. Na druhou stranu ale jak říkám poslouchat nepřátelské vysílání je riziko, soupeř když zjistí že místo nad pozicí se snažíš dekódovat jejich komunikaci tak můžou jak mi říkáme "vypouštět UFO hlášky", tedy hlášky které mohou a nemusí mít nějakou informační hodnotu. Třeba "dej mi klokoně" nemusí znamenat vůbec nic, respektive Ty se budeš domnívat, že kůň se mu hodí a zalezeš s ním zpět ihned, a to je to čeho chtěl soupeř tou hláškou dosáhnout, né že ho chtěl brát :)

20.07.2011 10:45 | Autor neznámý

Jinak ještě mně napadla jedna věc : ono nehrozí, že by na turnaji hrálo mnoho hráčů simultánku. Protože zpravidla dva hráči pokud sou podobné síly a zkušeností, raději solu vytvoří tým a budou usilovat o ještě lepší umístění než by měli šanci i při nejlepší a nejštastnější hře každý zvlášť. Takže si myslím, že simultánka bude vždy minoritní záležitost.

20.07.2011 10:36 | Autor neznámý

Jinak ještě existuje druhý protipól : takhle jsme v minulosti hrávali přebory východočeského kraje. Bylo povoleno mít tři hráče a z toho jakoukoliv partii mohli hrát kteříkoliv 2 spolu. Jen bylo stanoveno pořadí hráčů aby se předešlo taktizování kdo bude sedět na kterého soupeře. A v propozicích turnaje bylo uvedeno jako pravido že třetí hráč se stává pro partii v níž nehraje pouhým divákem. Jo mohlo by se tam napsat i že může třeba radit, ale to jsme nějak nezkoušeli, to by bylo zase o něčem jiném, bylo by to posílení týmu - takhle hráváme při tréningu třeba někdy. Hráči si tím trénují kdy má smysl spoluhráči něco sdělit co by on nemusel vidět a kdy je to jen vyrušování zbytečné. Jak si rozdělit efektivně úlohy v kritické pozici -  klasický těžký problém multiprocesorových systémů mimochodem :)

20.07.2011 10:29 | Autor neznámý

No já reagoval trochu už s předstihem, snad na každém Czech Openu (i letos) se objeví někdo kdo říká "my u nás to hrajeme trochu jinak a je to lepší" a opak začne tento hráč "dokazovat" jak mezinárodní pravidla jsou vlastně příliš zjednodušující "prostě se tam jen rychle dávají maty" asi tak jakoby řekl, no v šachu prostě jen obereš soupeře o materiál a vyhraješ. Jasně v obou případech má částečně pravdu, ale když pak zjistím že on ani neví jak hrát o tempa v pozicích tak si uvědomím jak moc zjednodušeně se na to díval ...

20.07.2011 10:23 | Autor neznámý

Re Bond:

Jasně na internetu pokud nehraješ třeba se Skypem (což mimochodem vřele doporučuju) ale jen používáš interface co má čudlíky typu "Dej mi koně" - což takhle často hraju i já (ale dodávám že pak je to tréning toho že se učím po každé hlášce kouknout na spoluhráčovu šachovnici a vyhodnotit co tím myslí) se používají často jen triviální hlášky. Maxdimálně tak se silnějšími hráči si stihneš na chatu rychle napsat něco anebo máš na to speciální čudlík, třeba "Teď musíš útočit ty, já budu jen držet pozici a vyměňovat".

Ale za skutečnou šachovnicí tam stihneš v pohodě zároveň hrát i mluvit celé věty, takže vykomunikuješ i celé kusy strategie.

A mimochodem na tohle máme zásadu "Nepřátelské vysílání neposlouchat!" protože to v 95% jen zdržuje analyzovat co říká soupeř. Pokud něco ti chce sdělit spoluhráč tak ti to jako důvěryhodný zdroj včas sdělí. Navíc často v době kdy stejně už to ví soupeř anebo když se stojí a to že se to soupeř teď dozví už mu nepomůže. Si třeba zastavím spoluhráče , dohraju 3 tahy a pak až spoluhráči řeknu proč sem si ho zastavil. Tou dobou už má v ruce toho koně kterým já chci vzít střelce abych získal tlak. A pokud poté co zastavím spoluhráče soupeř zbystří je to vzhledem k defakto nulové přidané  informační hodnotě hlášky "Stůj" stejné, jakoby můj spoluhráč sám zastavil protože vidí (aniž bych mu to řekl - to je o tom jak sem psal že komunikace nenahrazuje myšlení) že by se mi mohl hodit střelec a aby ho sebral potřebuje jezdce a toho zrovna může dostat ...

20.07.2011 10:18 | Autor neznámý

Jenom jsem si nevšiml nějaké diskuze o pravidlech. Tady diskutujeme pouze o tom, jestli by měli holanďany apriori hrát 2 hráči nebo stačí jenom 1 (pokud je to definováno třeba tak, že na jedné šachovnici může tahat jen jeden hráč, tak potom by takový výklad neodporoval interpretaci, že jeden hráč může hrát na obou deskách).

20.07.2011 10:12 | Autor neznámý

Diskuse o pravidlech budou asi věčné. Stejně jako věčné budou diskuse na téma čeho se má v čem dosáhnout. Každá hra rozvíjí nějaké schopnosti, čím více různých her hrajete teroreticky tím více schopností rozvinete. Žádná hra není lepší než jiná. Může být lepší jen z určitého hlediska, či množiny hledisek. Já bych všem jen popřál aby našli nejednu "svou" hru včetně dobrých soupeřů. Soupeři jsou součást hry. Silnější soupeři součást výzvy.

Pokud můžu mluvit sám za sebe, otázku, zda bych na současných pravidlech něco měnil, jsem si pokládal a z praktického hlediska se se zamýšlel nad tím, že soupeři by nemuseli ukazovat figurky, ale nakonec sem došel k tomu, že by to zase na internetu každý obešel nekontrolovaně. Takže asi lepší je stávající řešení s tím, že pokud rozhodčí aktivně kontroluje a upozorňuje především nováčky pokud schovávají, zpravidla s tím nebývá žádný problém a všichni po celou dobu ví co má kdo v ruce a vše je v pořádku. 

Co se týče toho proč dávám přednost mezinárodním pravidlům, je to proto že z nejvíce hledisek vyhovují tomu co očekávám od realtimové podoby šachu:

1. mohu si zatrénovat přes internet s nejlepšími hráči na světě, IT řešení pro to již v nějaké podobě existují

2. mohu si zahrát se spoustou silných hráčů za skutečnou šachovnicí (jen se sejdeme a hrajeme, žádné řešení pravidel), z hlavních a nám blízkých tu je Berlin, Czech Open, nově i Slovakia Open ...

3. pravidla sou vyladěná a zdá se mi že víceméně kromě té nutnosti aby rozhodčí dbal na neschovávání figurek s nimi nejsou žádné problémy v jejich vynutitelnosti

4.pravidla sou velmi blízko klasickému šachu - jsou jejich rozšíření, nikoliv změna. Resp. herně pak jsou klasické šachy  podmnožina (pokud se dohrává partie a nikdo nemá nic v ruce hrají se klasické šachy). Takže když potom jdu hrát normální šach nemůže se mi stát že bych "zapoměl, že se z pěšce staví dáma" což se lehce může stát třeba někomu kdo hraje variantu kde pěšec na poslední řadě propadá.

Samozřejmě, pokud se vzdám některé či více z těchto vlastností mezinárodních pravidel bughouse šachu, mohu hrát jakoukoliv podomácku vymyšlenou verzi. Diskuse o pravidlech budou asi věčné. Stejně jako věčné budou diskuse na téma čeho se má v čem dosáhnout. Každá hra rozvíjí nějaké schopnosti, čím více různých her hrajete teroreticky tím více schopností rozvinete. Žádná hra není lepší než jiná. Může být lepší jen z určitého hlediska, či množiny hledisek.

20.07.2011 09:59 | Autor neznámý

@SKA: Co to zase komplikuješ. Prostě jde o to, že já třeba při online hraní signalizuju spoluhráči dopředu, jaská figurka by se mi hodila (ve chvíli, kdy hrozba ještě nenastala, takže soupeř většinou neví, co má signalizovat spoluhráči). Čili ve chvíli, kdy ta hrozba nastane, tak už mám figurku v ruce a soupeř má smůlu. Kdežto kdybych hrál stejným způsobem v reálu a říkal bych dopředu spoluhráči, co potřebuju, tak je jasné, že jeho soupeř se tomu bude preventivně bránit a já dostanu kulové. Čili jde tady hlavně o schopnost předvídat a o skrytou komunikaci.

20.07.2011 09:17 | Autor neznámý

Jinak řekl bych to takto :  když někdo hraje simul tak to není o tom, že v hlavě si říká "dej mi střelce", spíš se snaží á tempo (ono víc jak cca 1-1.5s na to zatáhnout není) hrát a když vznikne kritická pozice tak se podívá co by se kde hodilo a na které šachovnici třeba útočit a kde jen měnit materiál. Ale garantuju vám, že totéž a více vidí oba dva soupeři, tedy pokud se silou blíží síle toho simulujícího. Komunikace u silnějších hráčů nenahrazuje zpravidla myšlení, ale slouží k tomu aby se synchronizovali v momentě kdy jsou dvě či více cest jak pokračovat. A na to mají víc jak dost času. Resp. je to problém, který proti dvoum hráčům je větší jak proti simulujícímu. Protože prostě dva toho spočítají jak už sem psal v předchozím příspěvku za stejnou dobu dvakrát tolik. Spíš vícekrát, protže si uvědomte, že při bronsteinu musí ten simulující ihned odpovědět na jakýkoliv tah soupeře (jinak by ztratil čas) a tak zatímco soupeři mají 3s na přemýšlení a nic je mezitím neruší, simulující je neustále rozptylován tím, že musí táhnout na druhé šachovnici. Já třeba osobně velmi rád hraju komplikované pozice kde se hraje o tempa a snažím se v tom soupeře přehrát, ale při simultánce sem se tomuhle snažil vyhnout, protože to prostě nemám čas pak dopočítat. To je stejné mjako když máte rýmu: hrajete pozice samá taktika na které ste zvyklí a pak je nevyhráváte. Tak změníte taktiku : začnete hrát raději opatrněji a čekat na chybu soupeře, a hle zase začínáte vyhrávat , rozhodně o dost více než kdybyste hráli prvním způsobem ...

20.07.2011 09:02 | Autor neznámý

Re Capjar: Je známá historka jak byli v roce 2002 na návštěvě v ČR vítězové Berlínského turnaje v bughouse šachu. Jeden z nich pak hrál i náchodský open a v ríámci něho tenkrát společně s náchodskými hráči holanďany podle náchodských pravidel (kde se nemsmělo vůbec komunikovat se spoluhráčem, ani říct mu třeba Nepouštěj Jezdce). Když sem se s ním pak o tom bavil, říkal že hráči okopávali pod stolem židle a/nebo spoluhráče a tím si jako tamtamem dávali signály. On je neznal tak byl i v nevýhodě, protože nevěděl jak spoluhráči říct, že v té či oné pozici ho sice zmatí jezdec ale jen pokud k tomu přiběhnou alespoň 2 pěšci anebo 2 střelci, jeden že nevadí ...

Chci tím říct, nemá smysl zakazovat něco, čemu nelze zabránit, aby to hráči ať už úmyslně či neúmyslně (hráč se podivně zašklebí a spoluhráč už ví že bude potřebovat za pět-šest tahů střední proud figur) obcházeli.

Re: Bond: pro tréning a udělání vyrovnaných týmů jistě existuje mnoho časových kontrol, my třeba používáme bronstein 1m 3s proti 1m 3-6s ten kdo hraje simultánku (záleží jaký je poměr sil a taky jak se kdo cítí aby to byli zajímavé partie) pokud sme holt zrovna jen 3 na tréning, ale naštěstí většinou nás bývá více. Co se týče toho že ten co hraje simul se může domlouvat jakoby šifrovaně, tak to nepovažuju za žádnou velkou výhodu. Tedy pokud proti němu hrají dva hráči stejné síly jako je on. Od určité úrovně hráčů pak platí, že oni nepočítají něco jako, zda jim vadí jezdec, ale zda vznikne pozice která při pravděpodobném vývoji na obou šachovnicích , při materiálu který se dá očekávat, je hratelná či nikoliv - a vzhledem k tomu že simulující soupeř nemůže za stejnou dobu to propočítat dále než každý onen hráč na jedné šachovnici, tak ta výhoda že soupeř komunikuje se zmenšuje až k nule prakticky. Kromě toho ti dva mohou si něco pošeptat párkrát za partii v momentech kdy soupeř musí stejně stát (takových momentů bývá mnoho). Naopak v pozici kde třeba se stojí a soupeři počítají zda vadí či nevadí střelec+jezdec+dva pěšci protože by s ním mohl dostat král mat (mám na mysli netriviální mat, spíše složité matové vedení a přesnou obranou soupeře) má simulující značnou nevýhodu, protože zatímco jeden soupeř počítá co vše přežije, druhý počítá jaké kombinace figur může na své šachovnici vynutit aby šli či nešli. Samozřejmě pokud je simulující hráč silnější než jeden či oba soupeři, tak pakto oslabuje nevýhody že musí tahat za dva a když to přeroste ten rozdíl určitou mez, je to jakoby byl naklonovaný, ale to je myslím každému jasné , to je stejné jako klasická simultánka.

Jinak k pravidlům jako takovým se vyjadřovat nebudu už po třístépadesátéosmé, vždycky slyším jak jsou tyto mezinárodní pravidla v něčem horší než ostravská, brněnská atd ... a že v těchto je velmi jednoduché prý dát soupeři mat. A pak ten mat nějak ti hráči nedávají ... Protože z pohledu začínajícího hráče to tak vypadá, stejně tak jako sem se setkal s tím, že začínající hráč v klasickém šachu si myslel, že ztratit pěšce znamená, že partie je hladce prohraná, jen to soupeř "nějak" zrealizuje. V partiích klasického šachu pak vidíme jak jeden z top hráčů obětuje kvalitu za přechod do díky aktivitě figur šancovnější koncovky a v partiích bughouse šachu jak soupeř přesně kličkuje králem či zahraje dvojsečný protitah a teď musí hráč počítat zda dá mat či ne, zda má tedy spálit mosty anebo zahrát raději profilaxi, protože pokud mu dojdou figurky než dá mat, tak začne šachovat soupeř a ten zaručeně už matí ...

20.07.2011 08:23 | Autor neznámý

Re Capjar: Ale neodpovídají duchu holanďanů - ty jsou na komunikaci založené. Proto má jeden hráč proti 2 výhodu - nemusí nic říkat nahlas a protihráči neví, jakou fuguru právě chce. Samozřejmě s časem je to potom horší, my to hrajeme třeba stylem 1 x 2 6 min x 4 min a to jsou potom docela vzrovnané partie - zvláště ze začátku může single-player čekat na obou deskách takže je třeba být opatrný.

19.07.2011 23:24 | Autor neznámý

 Zdravím a k následující debatě mám jenom jednu poznámku: Dřívější pravidla pro holanďany - tj. bez komunikace spoluhráčů (kdy se nesmělo radit ani upozorňovat na čas) - se mi zdají spravedlivější a více odpovídají duchu šachové hry.    

19.07.2011 23:15 | Autor neznámý

No ak by sa stretli dvaja, tak lepší vyhrá.

Což mi připomělo jeden vtip z prostředí internetového bughouse šachu (který osobně pokládám za dobrou věc na tréning, ale nad hru za skutečnou šachovnicí není): baví se dva hráči a jeden říká: představ si X dnes obral jednoho ze špičkových hráčů děsně o rating. A druhý na to: "vážně, jakto ? on přece hraje dost mizerně". První : "No právě, on byl jeho spoluhráčem".

19.07.2011 23:08 | Autor neznámý

Jedině když se hraje na počítači přes internet, pak to samozřejmě server ukládá automaticky.

Jinak pro turnaje za skutečnou šachovnicí zatím jedině video záznam, jinak to není možné to by nikdo nestihl zapisovat. Záznamy partií bughouse šachu jsou tedy celkem vzácné, proto každá další taková potěší - přecijenom je na nich často i plná komunikace spoluhráčů. Leda že by někdo uspořádal turnaj třeba tempem bronstein 30s na tah, pak by čas byl.

Nevím zda by se vůbec dali použít elektronické šachovnice, zda rozeznají nasazenou figurku.

19.07.2011 23:01 | Autor neznámý

 Hrá sa vôbec nejaký turnaj v holanďanoch so zapisovaním ťahov ?

19.07.2011 23:01 | Autor neznámý

Re Bond: jo a v ČR "sem stříbrní" heh to by mně nenapadlo

19.07.2011 22:59 | Autor neznámý

 Zaujímavá situácia by nastala, ak by sa našiel ešte ďaľší sólo hráč a títo dvaja hráči by sa potom stretli ...  

19.07.2011 22:59 | Autor neznámý

U partie sem seděl, ikdyž samozřejme na židli uprostřed stolu. Jo mít kameramana je vždy super, člověk pak vidí na záznamu všechny kritické momenty a napínavé situace, rozhodnutí možná i skryté možnosti potenciální ... vsadím se, že nejen některé mé partie by stáli zato :)

19.07.2011 22:24 | Autor neznámý

Re Raflar:

No tohle sou pravidla co vymezují role hráčů (práva a povinosti) a rozhodčího aspoň měli být, tak jsme je koncipovali. Když jsme ty pravidla někdy v roce 2002 začli psát, nikdy by nás nenapadlo, že to bude někdo vykládat jako turnajová pravidla, která mají kvalifikační charakter zakazující, aby obě role zastával jeden hráč. Už z jednoho prostého důvodu : hrát sám je vždy nevýhoda oproti tomu hrát se spoluhráčem podobné síly. Druhý důvod proč mi přijde nesmyslné zakazovat někomu, aby hrál sám je ten, že stejně by mohl všechny tahy diktovat někomu kdo neumí více než šachovou notaci a rychle tahat na diktát, čímž to může v podstatě obejít. Ale to je jen můj osobní pohled, že tohle jsou pravidla pro to jak se má hrát partie bughouse šachu. Nikde v nich není řečeno jaká pravidla má mít turnaj. To je na každém řediteli turnaje. Jsem neskutečně rád, že Dr.Mazuch je v tomto velkorysý a dává přednost hře před výkladem těchto pravidel jakožto pravidel turnajových, on v tom je s námi od začátku a ví, že nám šlo vždy hlavně o hru samotnou, a za to mu patří dík, že se drží výkladu v tomto duchu.

19.07.2011 22:10 | Autor neznámý

Pravidlá z czechopen

Bughouse šach je realtimovou formou šachu v níž proti sobě hrají dva dvoučlenné týmy na dvou šachovnicích. 

19.07.2011 19:36 | Autor neznámý

@Raflar: No vzhledem k tomu, že hráči si můžou libovolně radit by bylo nelogické, aby nemohl hrát jen jeden člověk. I když striktní pravidla možná říkají opak.

19.07.2011 19:23 | Autor neznámý

Bolo by to zaujímavé video, predpokladám, že SKA pri partii stál alebo sa mýlim ? 

19.07.2011 19:10 | Autor neznámý

Škoda, že to raflar nenatočil, docela rád bych to viděl :)

19.07.2011 19:08 | Autor neznámý

 To SKA :

Na turnaji v Banskej Štiavnici som sa pýtal rozhodcu, či môže hrať holanďany aj jedna osoba.Odpoveď bola nie. A teraz čítam o Tvojom kúsku ...

19.07.2011 18:53 | Autor neznámý

bleskový maraton právě finišuje

19.07.2011 18:48 | Autor neznámý

blesk maraton se hrál, hraje, nebo bude hrat? Nějak tam nejsou výsledky.

19.07.2011 17:57 | Autor neznámý

@SKA: Mimochodem ode dneška už bude garamaticky správně psát "jsem bronzoví"

19.07.2011 16:20 | Autor neznámý

No třeba teď vzroste zájem o knížku na které pracuju

http://bughousechess.wz.cz/Kniha/

:)

PS. v jedné partii proti vítězům turnaje sem mělo též šancovní dvojpozici, ale bylo to netriviální, Jezbera našel nepříjemný dvojsečný protitah a já se pak přestože jsem měl lepší čas nerozhodl nejlépe, a asi ze tří scénářů nevybral ten nejlepší, ale to se nedá vyhrát každou lepší pozici, jsem rád že to dopadlo jak dopadlo, sám tomu pořád ešte trošku nevěřím, ikdyž dvě stejné meaile mi to připomínají ...

19.07.2011 12:03 | Autor neznámý

sorry, sem slepej

19.07.2011 11:10 | Autor neznámý

Johny the Scar - ??? 

19.07.2011 10:33 | Autor neznámý

Klobouk dolů SKA

19.07.2011 10:15 | Autor neznámý

u holandanu je tabulka turnaje dvojic v rapidu