Festivalové aktuality 28. 7. 2010

29.07.2010 08:18 | CZECH OPEN 2010

Středeční den na mezinárodním festivalu šachu a her CZECH OPEN 2010 začal druhým ze seriálu bleskových turnajů AUTO IN OPEN. Na startovní listině se objevil také velmistr Shakhriyar Mamedyarov z Ázerbájdžánu. Bleskový šach je jeho ...

Středeční den na mezinárodním festivalu šachu a her CZECH OPEN 2010 začal druhým ze seriálu bleskových turnajů AUTO IN OPEN. Na startovní listině se objevil také velmistr Shakhriyar Mamedyarov z Ázerbájdžánu. Bleskový šach je jeho specialitou, šestý nejlepší šachista světa Mamedyarov je totiž schopen za vteřinu udělat až 7 tahů. Turnaj byl celkem pěkně obsazen, co se titulů týče, na startu se objevili 4 fide mistři, tři mezinárodní mistři a také pět velmistrů. Za šachovnice zasedlo rovněž celkem 18 českých hráčů.

Velmistr Mamedyarov dokonale ukázal své kvality a potvrdil to, co se o něm říká, tedy že je nejrychlejším šachistou světa. Bleskový turnaj hraný na 7 kol s přehledem vyhrál, a to jako jediný s plným počtem bodů!
Odpoledne patřila ČEZ Arena účastníkům hlavních turnajů a křížovkářským nadšencům. Sudoku, Kakuro, osmisměrky a klasické švédské křížovky si mohl na ledové ploše vyluštit každý příchozí.

Dalším kolem také pokračoval hlavní velmistrovský turnaj PARDUBICE OPEN. S blížícím se koncem festivalu se stupňuje napětí a důležitost partií. I v šestém kole hrál na prvním stole úřadující mistr pardubického festivalu Anton Korobov. Tentokrát se velmi rychle a přesvědčivě vypořádal s největším překvapením turnaje IM Axelem Smithem ze Švédska. Smithův kolega mezi švédskými účastníky turnaje, Hans Tikkanen, odehrál slušnou partii s GM Rakhmanovem a odnesl si tak půl bodu. Velmistr Gabrielian, kterého v prvním kole zremizoval hradecký šachista Jedlička, se po nepovedeném úvodu vzpamatoval a předvádí solidní partie, což potvrdil i ve včerejším kole.

Na předních šachovnicích se po delší pauze objevila i tři česká jména. Velmistři Štoček a Cvek, spolu s mezinárodním mistem Rašíkem si se soupeři poradili v rychlých remízách. Bohužel se tím jejich odstup od vedoucí skupiny opět o něco navýšil a myšlenky na vítězné tažení na festivalu CZECH OPEN mohou na rok uložit k ledu.

V celkovém pořadí nasadili k mírnému trháku Korobov se Zaslavskym, oba mají 5,5 bodu. Stíhá je šestice šachistů se ziskem pěti bodů, bohužel ani mezi nimi není jediné české jméno. Šachisté s českou národností jsou až v další velmi početné skupině hráčů s celkovým stavem 4,5 bodu. Pokud se nestane něco neočekávaného, pak tato skupina už nemá šanci se na medailové pozice dostat.

Naši po 6 kolech:

Poř. Jméno FED RtgFIDE Body  PH 1 
21 GM Polak Tomas CZE 2544 4,5 2394
25 GM Stocek Jiri CZE 2587 4,5 2383
28 Bures Jaroslav CZE 2332 4,5 2363
29 IM Rasik Vitezslav CZE 2491 4,5 2361
32 GM Haba Petr CZE 2512 4,5 2340
34 GM Cvek Robert CZE 2473 4,5 2334
40 IM Pribyl Josef CZE 2325 4 2417
49 IM Simacek Pavel CZE 2532 4 2375
58 GM Velicka Petr CZE 2483 4 2335
75 IM Rojicek Vojtech CZE 2423 3,5 2425
80 GM Vokac Marek CZE 2458 3,5 2386
87 IM Zpevak Pavel CZE 2410 3,5 2366
99 IM Krejci Jan CZE 2463 3,5 2346
102 IM Zilka Stepan CZE 2493 3,5 2333
105 FM Sabol Marian CZE 2371 3,5 2325
111 FM Cifka Stanislav CZE 2420 3,5 2293
115 IM Klima Lukas CZE 2392 3,5 2288
121 IM Nun Jiri CZE 2362 3,5 2257
127 GM Babula Vlastimil CZE 2533 3,5 2222
140 FM Studnicka Tomas CZE 2346 3 2360
157 IM Biolek-Jun. Richard CZE 2407 3 2300
158 IM Kanovsky David CZE 2492 3 2296
159 FM Vrana Jan CZE 2346 3 2295
164 Adamek Jiri CZE 2244 3 2268
173 FM Cerveny Martin CZE 2318 3 2243
176 Zwardon Vojtech CZE 2247 3 2232
178 FM Novotny Michal CZE 2237 3 2230
180 IM Jasny Stanislav CZE 2323 3 2226
181 WGM Kulovana Eva CZE 2362 3 2211
191 Kratochvil Josef CZE 2289 2,5 2427
196 Oresky Jan CZE 2209 2,5 2365
205 Umanec Filip CZE 2225 2,5 2319
214 GM Jansa Vlastimil CZE 2524 2,5 2294
218 Klecker Tadeas CZE 2219 2,5 2278
224 Folk Petr CZE 2240 2,5 2244
227 Petr Jan CZE 2224 2,5 2227
237 Turner Radek CZE 2191 2 2350
239 WIM Medunova Vera CZE 2083 2 2324
243 Hrbolka Ladislav CZE 2142 2 2315
246 Jirasek Pavel CZE 2267 2 2306
250 Folkova Martina CZE 2143 2 2294
258 Seidl Stepan CZE 2073 2 2271
260 FM Bartos Jan CZE 2214 2 2263
269 Straka Vojtech CZE 2048 2 2238
271 Hladik Josef CZE 2140 2 2222
272 Vesely Libor CZE 2205 2 2222
280 Bednar Marcel CZE 2229 2 2174
281 FM Vokoun Jan CZE 2234 2 2171
282 FM Kozak Milos CZE 2213 1,5 2367
285 FM Jedlicka Ales CZE 2299 1,5 2314
287 Chrz Pavel CZE 2078 1,5 2269
288 Cizinsky Petr CZE 2141 1,5 2263
292 FM Cernin Radim CZE 2258 1,5 2217
293 Sedlacek Jiri CZE 2081 1,5 2204
297 FM Majer-Jun. Jiri CZE 2270 1 2274
302 Korol Jiri CZE 2107 1 2251
303 Skacel Jan CZE 2073 1 2250
306 Sisak Richard CZE 2066 1 2201

Partie:

Odkazy:

web
on-line
Výsledky turnaj A
Výsledky turnaj B
40x 1427x
Fotogalerie
Komentáře (40) Aktualizovat
01.08.2010 10:50 | Autor neznámý

Jo, jo, pane Janda, , to bylo poslední *vinstvo, co prošlo mými plícemi, dám na Vás. A propos, je tu ještě někdo, kdo by nevěděl, že pan Janda je léékař? Vidíte, není, tak už to není přeci potřeba zdůrazňovat, pomalu v každém příspěvku... Jdu studovat, aby se zastavil pád školství.

01.08.2010 08:23 | Autor neznámý

No,Zdeňko,nehul to svinstvo....Pokud jde o tvoje texty,tak se nedivím, že úroveň našeho školství tak klesla někam ke třetí desítce. A na ten tvůj poslední excelentní  text ti docela trefně odpověděl Vojta  ...

31.07.2010 20:53 | Autor neznámý

Pane Jando, opět vedle, z lékařského hlediska. bahaha-muheheh, se domnívám, že reakční doba je mnohem kratší než Vámi uváděná, z fyziologie mám v indexu za jedna. Kralujete všem disciplínám (pravopisem počínaje odbornými traktáty konče..) muheh hehe heh.

31.07.2010 14:13 | Autor neznámý

To je podobný případ, jako s nemožňákem Sb4 či Sa5. Musel by držet koně g8 i v momentě zamáčknutí hodit, aby ho (snad) bylo možné nutit hrát tím jezdcem. Pokud by ho v době, kterou by bílý potřeboval na stisk hodin, stačil zase pustit - velice pravděpodobné - mohl by reklamovat výhru.  Navíc tak, jak zní čl. B.3.c, má právo reklamovat, dokud tah neprovede, nikoliv jen v době do zahájení jeho provádění. Takže by asi mohl reklamovat až do doby, dokud by svého koně nepoložil na nějaké pole a nepustil z ruky

Jinak hrabání na figurky v momentě, kdy není na tahu, samozřejmě v souladu s pravidly není. Dal by se použít např. čl. 12.6. Takže když tam bude důrazný rozhodčí, jednou napomene, podruhé napomene - může zde dokonce i přidat čas bílému, nebo ubrat černémi a potřetí prohlásí partii za prohranou pro černého. Nicméně rozhodčí by patrně museli před turnajem dostat nějakou "nalejvárnu" v tomto smyslu, jinak by to z nich asi zvládnul málokdo.

Další věc však je, že proti hráčům síly většiny z nás by Mamedyarov takové chmatárny vůbec nepotřeboval, takže nejpozději po prvním napomenutí by začal hrát podle pravidel a asi málokterá partie by trvala déle, jak 60 tahů i v případě hraní do matu - při luxusních 2s/tah mu stačí 2min!

31.07.2010 11:32 | Autor neznámý

Nepřípustný tah Sxd8 dopadne poměrně jednoduše. Nepřípustný tah je dokončen spuštěním soupeřových hodin a ten má právo jej reklamovat dříve, než sám provede tah. Dotknutím se jezdce na g8 tah ještě zdaleka neprovedl, takže má šanci reklamovat výhru.

31.07.2010 10:20 | Autor neznámý

Ještě mě napadla taková zhůvěřilost - potáhnu Sa4 ale střelce ještě pořád držím v ruce, vtom vidím, že soupeř už drží Jg8. Okamžitě táhnu Sxd8!!

Soupeř reklamuje nemožný tah, já namítám, že už svůj tah zahájil takže nemá právo na reklamaci.  Jak to dopadne?

31.07.2010 10:07 | Autor neznámý

To je idylka, mírná diskuze v mezích zákona, pohoda jazz, to už tu dlouho nebylo...

31.07.2010 09:28 | Autor neznámý

  Ale Zdeňku, já vůbec přeci nepsal že můžeme něco v pravidlech tolerovat pro zviditelní šachu. Já psal o tom, jaká tisková zpráva může (resp.) musí mít titulek, aby to novináře a čtenáře-nešachisty vůbec zaujalo. To je obrovský rozdíl. Pak jsem jen dodal, že titulek by nemě lhát, což nelže, jen s tou pozměněnou definicí, že mu za 7 tahů neuteče více jak vteřina, když hraje na čas soupeře. 
   Tak nehraje Mm, aby dostal do novin, to není jeho práce, jeho práce je vyhrávat. A práce lidí kolem festivalu je protlačit co nejvíce článků do co nejvíce médií a tomu pomohou tyto titulky.
  Ostatně to je ve všem, práce novináře, nejen v šachu. Čtu titulek a pak se z článku dozvím, že je vytržena do titulku jedna hodně málo podstatná, zato však k zaujmutí, informace.  Četli jste teď titulek, že planetka zkříží cestu Zemi za 25 let.To je upoutávka, aby to lidi četli, pak se dozvíme z článku, že "šance" je 1: pár set tisíc.

31.07.2010 08:57 | Autor neznámý

2Zdenek - ze je to poutova atrakce je sice pravda - ale diky tomu se toto chovani bere jako modelove a pak se "toleruje" (nyni je v souladu z pravidly) i v beznych soutezich a bere se jako norma - a to asi nikdo nechtel..

31.07.2010 08:44 | Autor neznámý

Re Emil - Emile,myslím,že jsme se tu všichni shodli na tom, že to,co předvádí Mamedyarov, je spíše pouťová atrakce k pobavení diváků , než  vážné šachy. Proto bych rámec pravidel v této atrakci nehledal. A vzpomínám si na podobnou první exhibici ,kterou jsem viděl (1 min. na partii ) , co hráli Meduna s Grossem v 70 letech minulého století (jak je to dávno,bylo to setkání nadějných juniorů   ) ,která byla námi velmi pobaveně sledována.

Má úvodní poznámka se týkala pochybnosti , zda-li je možné udělat tolik tahů za sekundu (jak tvrdily novinové titulky) . Ano,co jsem zažil na lékažské fakultě,je staré několik desetiletí,doba se mezitím změnila a zrychlila. A pamatuji , jak jsme si tenkrát měřili dobu reakce.Bylo to na jednoduchém zařízení,kdy jsme reagovali na rozsvícené světlo. Byl to jednoduchý pohyb - zmáčknout tlačítko. A nikdo jsme se nedostali pod 0,5 sec. A nelze srovnávat zmáčknutí tlačítka s pohybem,kdy musím uchopit (popř.sebrat soupeřovi) figurku a ještě zmáčknout hodiny (to byly mé pochbnosti) . A s dobou reakce sprintera bych to nesrovnával - vidíme,jak se sprinteři snaží  "trefit" se do výstřelu startéra. Pak jsme svědky mnoha ulitých startů a jejich diskvalifikací. Ale v tomto směru nejsem odborník - více by věděl lékař pracijící v tělovýchovném lékařství.

Ale jak psal Pavel Chrz - pro zviditelnění šachu múžeme tolerovat vše  ...

31.07.2010 06:16 | Autor neznámý

Ano, na to jsem se vlastně původně ptal. 
Jestli když hráč (tady černý) vlastně není na tahu (nejdou mu hodiny), tak jestli pro něj vůbec v tu dobu platí dotknuto-hráno.
Nejdřív se všichni vehementně shodli, že ano a teď se to najednou začíná zpochybňovat.
Myslím také jako Alice, že (aspoň morálně) správně by hráč, který není na tahu, vůbec neměl mít právo sahat na figury; snad pod nějakou sankcí.

30.07.2010 20:15 | Autor neznámý

2PH: velmi spravne. K tomu uz jen male poznamky:

- kdyz me tikaji hodiny, tak at souper laskave nesmatla ani na sve figury

- soucasny vyklad pravidel (zminuji vyklad, protoze pravidla se myslim nezmenila) je takova ulitba titulovanym hracum, aby si mohli na sachovnici delat co chteji a omezily se pravomoci a moznosti zasahu rozhodciho (prevazne v bleskovych turnajich) a minimalizoval se pocet sporu (na ukor slusnosti chovani hracu).

- pořád totiž platí bod 6.7.a

 

 

6.7.

 

 

 

a. V průběhu partie každý hráč po provedení tahu na šachovnici zastaví své hodiny a uvede do chodu hodiny soupeřovy. Hráč musí mít možnost své hodiny zastavit. Teprve potom se jeho tah považuje za ukončený..  - a pokud je tah jednoho ukončený tak logicky může teprve pak soupeř tah zahájit (ale to již dnes neplatí...)

30.07.2010 19:55 | Autor neznámý

Jen by se muselo pohlídat, aby se nazmáčkly ty hodiny. A dovedu si představit ten šrumec :). Černý by neoprávněně reklamoval nemožný tah a bílý by trval na tom, aby dobrovolně odevzdal figuru podle pravidla dotknuto-hráno, Pozorný černý by se ještě mohl jistit slovem "Jadoube" a jsem zvědav, zda by se svědci shodli na tom, zda to bylo před dotknutím, ci až dodatečně. Také pravidlo B2 pro bleskový šach uvádí, že dostatečný dozor je jeden rozhodčí na jednu partii. A když tak čtu čl. 4, provádění tahů, tak by nebylo možné donutit černého hrát jezdcem, kterého se dotkl, protože v té chvíli nebyl na tahu - to snad je teprve až po zmáčknutí hodin soupeřem (když ten tedy dokončí svůj tah). Alespoň tak to chápu. Takže by měl spíš zasáhnout rozhodčí, dvakrát černého napomenout a i pře třetím prohřešku prohlásit partii za prohranou z důvodu nedodržování pravidel.

30.07.2010 17:45 | Autor neznámý

Sorry, značná neznalost z mé strany; opravdu jsem myslel, že dokud nezmáčknu hodiny, tak pro mne platí pouze dotknuto-hráno.
Alice to ovšem skvěle dotáhla, tleskám.
Jinak když budu mít pět minut a figuru navíc, tak použiju staré dobré pravidlo a seberu mu všechno, čím přeleze na mou půlku.

30.07.2010 12:07 | Autor neznámý

Ano, vsichni mate pravdu.. ale zkusme si trochu odbocit - zahraji v 4. tahu 4.Sb5-a5!! (nebo b4 :-) ) -Mamed  samozrejme reauuje s predstihem a dotkne se jezdce g8 - v tu chvili, jeste pred zmacknutim hodin zahraji 4.Sxc6 (nemozny tah Sa5 plati az po zmacknuti hodin, dokonce bych se mohla dotknout i packy a nepremacknout) a pak vyzadovat tah jezdcem... (hnidopichove se mohou rypat v tom, ze mne by Mamed poraazil i s konem min... :-) ) - na neco podobneho kdysi prohral Meduna okolo roku 1970 v nejake vezove koncovce (mozna je to popsano v Psychologickem pruvodci...)

30.07.2010 10:36 | Autor neznámý

No vždyť takhle to Viktor napsal - že Sa4 je zahráno a nelze to vzít zpět i když jsem nezmáčknul hodiny.

30.07.2010 09:36 | Autor neznámý

re Viktor - Viktore, mám pocit,že to Emil formuloval jinak - napsal , že : " Provedu tah 4.Sa4, pustím (na tomto slově bych si potrpěl) střelce a ruka putuje přes celou desku k hodinám napravo .... ". Já,když blicám, a pustím figuru , tak s ní již nemohu hrát jinam, zde u Emila  již NELZE zahrát Sxc6 . Jinak je to,jak to formuloval 007 - s tím souhlasím , to by byla možná taktika . Nebo mi v tom dopoledním blázinci něco uniklo ? ..

30.07.2010 08:59 | Autor neznámý

Jinými slovy tohle je ideální taktika proti Šakymu - zahrát tah ale nedokončit ho, tudíž on ten svůj ještě nemůže zahájit a v nestřeženém okamžiku pustit figuru a zmáčknout hodiny.

30.07.2010 08:55 | Autor neznámý

Ale kdybych toho střelce ještě v ruce držel, tak můžu zahrát Sxc6, soupeř musí hrát jezdcem, kterého se už dotkl a já mám figuru

30.07.2010 08:01 | Autor neznámý

Dotknuto hráno platí i v blicce, což znamená, že Sa4 zůstane na desce.

Položenou figuru můžeš v blicce vrátit jen pokud si ještě před zmáčknutím hodin uvědomíš, že by jsi tím zahrál nemožný tah. Nicméně i zde platí dotknuto-hráno, takže lze-li tou figurou udělat nějaký tah přípustný, musí se stát ten.

30.07.2010 07:57 | Autor neznámý

já doufám,že ano,ústečáci zase na něco přišli,sice již né v Chaloupce,ale ................

30.07.2010 05:54 | Autor neznámý

Ještě k těm blickám.
-Hraju s takovým "předbíhačem" 1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Sb5 a6.
-Provedu tah 4.Sa4, pustím střelce a ruka putuje přes celou desku k hodinám napravo.
-Uprostřed toho pohybu vidím, že soupeř už drží koně, aby zahrál 4...Jf6 za 0,1 s.
-Takže zastavím a změním tah na 4.Sxc6.
-Soupeř je bystrý, takže rychle jezdce zase pustí.
Dotaz pro znalce: platí pro něj v tomto případě dotknuto-hráno?

 

 

30.07.2010 01:14 | Autor neznámý

  Do půlnoci se za umělého osvětlení hrálo play-off fotbalového turnaje a fotbalových penalt za mezinárodní účasti 20 týmů. ÚSTECKÝ KRAJ, vítěz skupiny v penaltách, prošel před chvílí od čtvrfinále po finále, kde dobyl  titul, který potřetí za sebou obhájil z let 2008, 2009 v této disciplíně (je to opravdu jen náhoda ?).  Skvěle chytal dorostenec Honza Kovář, stoprocentně proměňovali: též Honza K., starší žák Vašek Průša a skoroveterán Pavel Chrz. Jak jsme říkali na začátku, šachy a fotbal jsme si přijeli zahrát, penaltový turnaj vyhrát.  

29.07.2010 17:28 | Autor neznámý

Ale zpomalil. Vloni jich ještě dělal 8. :-)

29.07.2010 17:16 | Autor neznámý

Mamedyarov je borec...

29.07.2010 15:44 | Autor neznámý

Vždyť jsme si právě vysvětlili, že ty tahy dělá za daleko delší interval než 1 vteřina.

29.07.2010 15:28 | Autor neznámý

To, že Mm mačká 7 tahů za vteřinu o tom nemá cenu diskutovat. Překvapuje mě, že kolem toho je možno sepsat spoustu názorů. Co je obdivuhodné, že v hlavě má 7 tahů a dalších 7 tahů za vteřinu -musí mít vynikající paměť.

29.07.2010 14:21 | Autor neznámý

Tak s tou poslední větou jste zabodoval  

29.07.2010 14:11 | Autor neznámý

A ještě závěr z toho a ještě s vtipem : Správně by mělo tedy být, ne že Mm nezahraje 7 tahů za vt, ale během 7 tahů mu neuplyne více jak vteřina. Ale kdo by tomu z veřejnosti (pro kterou jsou šachy již tak složité) rozumněl. Nu a trenéři mládeže by se třeba nad touto formualcí ušklíbli, že jejich někteří žáci hrají ještě rychleji (možná nad rychlostí světla), když dokáží zahrát a zapsat 40 tahů a přitom na hodinách jim neubude nic, ba naopak přibude 5 minut.

29.07.2010 13:57 | Autor neznámý

Nu Maxi, možná váš příspěvek nebyl moc srozumitelně napsán, ale prostě dle pravidel je možné zahrát tah po zahrání tahu soupeře (nečekat až soupeř zmáčkne hodiny), jediné co je potřeba dodržet je to, že hráč musí nechat soupeře hodiny zmáčknout.  Resp. nebránit mu a to i tím (jak bylo zmíněno v předešlé diskuzi), když se dráhy rukou zkříží, tak proti pravidlům konal ten, který nenechal udělat pohyb ruky soupeře od položení figury k hodinám a v této dráze chtěl provést svůj tah a ruce se střetly.
  Rozhodčí by vás asi tedy poučil, že pravda je na straně soupeře (pokud jsem správně pochopil Váš odstavec) .
   Nicméně, netvrdím, že není video, kde Mm hraje proti pravidlům, ale ne v tomto smyslu.

29.07.2010 13:45 | Autor neznámý

boha, raději to po mě smažte těch chyb. Člověk nemá utíkat z práce a psát. Omlouvám se.

29.07.2010 13:43 | Autor neznámý

*...těsně před zmáčknutím svých hodin ...

29.07.2010 13:42 | Autor neznámý

Tak na takové hráče mám jediné. Těsně zmáčknu hodiny tak se podívám jestli proti hráč drží vůbec svou figuru. Tedy dokončuje tach. V případě, že letí také rukou k hodinám volám rozhodčího.
A podle poslední dlouhé debaty, včetně videa. Díval jsem se i na videa na yutoobe. Je MM zralý na rozhodčího. Každopádně blicky jsou specifiké, patří to k tomu. A jak jsem psal v předešlé diskuzi. V rámci pravidel to prostě neodtahá. Možná, možná když matí u hodin.

 

29.07.2010 13:28 | Autor neznámý

Možná by se odvodilo z videa přesněji, tipuji tento praktický příklad:
(připusťmne, že je Mm třeba jen 1,5 krát rychlejší co se posunu figury týče i rychlosti od položení figury po zmáčknutí hodin a že je pozice B: Ke4, Dd5 Č: Ke6)
čas (ve vteřinách)
0:00 Mm (Mamedyarov) mačká hodiny po předchozím tahu Dd5+
0:25 S (soupeř) chopí krále (již v té chvíli reaguje Mm myšlenkou)
0:40 S pokládá krále na e7 (Mm má připravenu ruku a ví co zahraje)
0:45 Mm bere krále z e4
0:50  S mačká hodiny
0:55 Mm pokládá krále na f5
1:05 Mm mačká hodiny.
  Kolik uplynulo Mm času a jak mu trval dlouho tah ?
Uplynulo mu jen 0,15 vt, přitom tah trval daleko déle. To je pro ty, kteří to chtějí porovnávat s reakční dobou.
Přitom se neprovinil proti pravidlům.
  Samozřejmě záleží také dost na postavení hodin, figur v jaké části šachovnice a rychlosti soupeře, dokáži si i představit, že než S doplachtí rukou z figury na hodiny, tak Mm již má položenou svojí figuru a pak mačká třeba 0,1 vt po soupeři.

29.07.2010 12:59 | Autor neznámý

 Tak nevím, zda diskutující četli přechozí diskusi z TS č.1. Když pomineme, že by hrál proti pravidlům (obouruč), tak je to možné s tím, že dle pravidel táhne poté co zatáhl soupeř, ale nezmáčkl hodiny, hodiny mačká tak třeba za 0,15vt poté co  soupeř (vše dle pravidel).
  Samozřejmě bylo také řečeno, že záleží i na rychlosti soupeře (doba od puštění figury a zmáčknutí hodin), na pozici (lišácký šach věží, kterou musí brát střelcem přes celou diagonálu neumožní udělat dalších 6 tahů v téže vteřině, naopak při matování K+DxK je možné) a že také se píše "AŽ" (to je jako cena "OD") a že se jedná o tiskovou zprávu , která musí zaujmout, aby byla i pro veřejnost čtivá (ale že přitom nelže). Přečtěte si zpětně.
  Čas se tedy neplyne od vymyšlení tahu přes provedení a zmáčknutí hodin (většinu tohoto manévru zvládne na čas soupeře, v souladu s pravidly, a pak 0,15vt/na tah je  někdy možné a v nenáročné pozici i někdy opakovaně za sebou).    

29.07.2010 12:36 | Autor neznámý

Reakční doba je u sprinterů okolo 0,1 sec, jinak by zůstali viset na startu.

(a reakční dobu při opaření vodou ať si každý změří sám )

Otázkou je, za jak dlouho je možno tah provést - uchopit figurku, přesunout, pustit a zmáčknout hodiny. Takhle udělá člověk 1-2 tahy/sec (neříkám že smysluplné)

29.07.2010 12:25 | Autor neznámý

To je všechno krásné, ale je to vždy s tichým souhlasem soupeře, který tím, že  mu umožní hrát neregulérně  ze sebe dělá tak trochu troubu. Používat obě ruce nelze. Pokud by se hrálo o peníze ( a bez nich dost bolí ruce ), bylo by nutností mu tu druhou ruku přivázat k židli!

29.07.2010 12:15 | Autor neznámý

tech 0,4 rychlost reakce je už zřejmě z letité knížky. Nyní je obecně přijímano 0,15 - 0,25 sekund dle vlastností člověka

29.07.2010 11:55 | Autor neznámý

Polemika proběhla už minule, tahá na soupeřův čas, hraje dokonce obouruč, ale blical v klubu zase úspěšně s 15s na partii, což se prostě jen tak nevidí...

29.07.2010 11:16 | Autor neznámý

Jen tak na okraj - to tvrzení,že Mamedyarov udělá 7 tahů za 1 sec  , je možná literárně zajímavé,ale věcně ( z lékařského hlediska) je to nesmysl . Nejkratší změřená reakční doba,změřená u člověka (pokud si dobře pamatuji z fyziologie)  je 0,4 sec ( ale  třeba u řidičů je to 0,75 sec) , tak mi to nějak početně nesedí. Nikdy jsem ho hrát neviděl, ale jediné vysvětlení vidím v tom , že tahá na soupeřův čas a že hraje oběma rukami (nemačká hodiny tou rukou,co hraje) . Je to jen poznámka , nemíním vyvolávat vášnivou polemiku  ...