Češi v Tallinnu průměrně

19.12.2016 12:05 | Mistrovství Evropy v rapid a bleskovém šachu 2016

Trojice českých reprezentantů se poslední víkend před Vánoci vydala na cestu do dalekého estonského Tallinnu, kde se konalo mistrovství Evropy v rapid šachu a bleskovém šachu pro rok 2016.

Více než 500 hráčů a hráček se nejprve ve dnech 15.-16. prosince utkalo v jedenáctikolovém turnaji v rapid šachu. Nejlepší český velmistr David Navara startoval z pozice č. 2 hned za velmistrem Dmitry Andrejkinem. Další dva naši zástupci IM Vojtěch Plát a GM Jiří Štoček byli nasazeni na 53., resp. 58. místě. 

GM David Navara zahájil turnaj dvěma výhrami, ale hned ve třetím kole se mu stala nepříjemná příhoda, která ovlivnila i další partie. Soupeři totiž možná během partie zapípal mobil, ale po partii tvrdil, že to určitě nebyl jeho mobil (ačkoliv rozhodčímu mobil sám ukázal, což by dle mého mělo v podstatě stačit, jelikož bych předpokládal, že během mistrovství Evropy by u sebe nikdo mít mobil neměl!). Zřejmě následkem toho prohrál ještě i páté kolo s IM Kruttim (2361), a musel tak dohánět ztracený terén. Pěti výhrami v řadě se vrátil do hry o přední příčky, avšak v předposledním desátém kole podlehl ve velmi ostré partii GM Potkinovi a po remíze v posledním kole na něj zbylo 57. místo, což je určitě daleko za Davidovým očekáváním před turnajem.

Výsledky GM Davida Navary - rapid

Rd.Bo.SNoNameRtgFEDPts.Res.
12274Sakhvadze Georgy1981RUS5,5s 1
22142FMVovk Ilja2269EST7,0w 1
3275GMFinkel Alexander2455ISR7,5s 0
443264Lumiste Rene2008EST6,0w 1
523108IMKrutti Valer2361HUN6,0s 0
662201WFMChernyak Viktoria2144RUS6,0w 1
738211Chibukhchyan Erik2117RUS6,5w 1
82193WGMGirya Olga2392RUS6,0s 1
91248IMKantans Toms2563LAT7,0s 1
10530GMPotkin Vladimir2621RUS8,5w 0
111759GMMartinovic Sasa2534CRO7,5w ½


IM Vojtěch Plát začal o hodně lépe, když po třech "povinných" výhrách sejmul GM Bortnyka (2678!) a remizoval s GM Andriasjanem. V šestém kole stál velice dobře s GM Fridmanem, bohužel na chvíli svému soupeři "uvěřil":

Plát - Fridman, 6. kolo, pozice po 22...Ve7

Bílý má čistého pěšce navíc a logicky chtěl vyměnit nějaké figury po 23.Jd4 Černý odvážně reagoval 23...Dxd5 a Vojta se bohužel vrátil 24.Jf3?, kde už černý po 24...Da5 stojí dobře a partii dokonce ještě vyhrál.  Po správném 24.Jc2! (nebo dokonce i 24.Je6!?, jak sám Vojta uvedl po partii na svém facebookovém profilu) má však černé vážné problémy, např. 24...Dxd1 ( 24...Dxb3 25.Vxd8+ Kh7 26.axb3 Vxe2 27.Vxe2 Sxe2 28.Vd7+-) 25.Vxd1 Vxd1+ 26.Sxd1 Sxd1 27.Dd3 Sxc2 28.Dd8+ Kh7 29.Dxe7 s výhrou bílého! 

0-1

Trošku smůlu měl Vojta v prvním kole, když "schytal" prvního nasazeného Andrejkina, kterému podlehl. I přesto je myslím 7,5 bodu a konečné 45. místo pěkným výsledkem, Vojta si během turnaje zahrál hned s několika špičkovými velmistry!

Výsledky IM Vojtěcha Pláta - rapid

Rd.Bo.SNoNameRtgFEDPts.Res.
152326Marttinen Jussi1860FIN4,5s 1
252193Polacik Igor2157SVK5,5w 1
345131Kukk Sander2296EST6,5s 1
4711GMBortnyk Olexandr2678UKR8,0w 1
5934GMAndriasian Zaven2611ARM7,5s ½
6924GMFridman Daniel2639GER8,0w 0
736147Kanep Siim2255EST6,5s 1
81518GMMatlakov Maxim2662RUS9,5w 0
937118IMPicard Romain2323FRA7,0s 1
1027174Nestor Kaarel2187EST7,0w 1
11161GMAndreikin Dmitry2759RUS8,0s 0

GM Jiří Štoček asi herně nebyl úplně spokojen, utkal se pouze se dvěma teoreticky silnějšími soupeři, ale jak tomu tak ve švýcarské houpačce bývá, právě díky tomu získal pěkných 8 bodů, což znamenalo velice slušné 36. místo, a tedy nejlepší umístění z českého trojlístku!

Výsledky GM Jiřího Štočka - rapid

Rd.Bo.SNoNameRtgFEDPts.Res.
157331Juodzevicius Darius1851LTU5,5w 1
257198Semjonovs Ilja2148LAT6,0s ½
367192Varvadoukas Theodoros2158GRE6,0w 1
438136FMLuukkonen Tommi2286FIN6,5s 1
51310GMVallejo Pons Francisco2685ESP7,5w 0
647147Kanep Siim2255EST6,5s 0
782205WIMKantane Anna2139POL6,0w 1
852146WIMSgircea Silvia-Raluca2258ROU6,5s 1
939161FMDudas Jan2207SVK6,5w 1
1028101IMSarana Alexey2373RUS7,0s 1
111527GMHuzman Alexander2627ISR8,0w ½

Konečné pořadí po 11 kolech (prvních 10)

Rk.SNoNameTypFEDRtgPts. TB1  TB2  TB3 
114GMRiazantsev AlexanderRUS26719,50,074,580,5
218GMMatlakov MaximRUS26629,50,073,579,5
315GMMamedov RaufAZE26709,02,079,585,5
45GMOnischuk VladimirUKR27209,00,077,583,0
54GMWojtaszek RadoslawPOL27219,00,076,581,0
635GMAnton Guijarro DavidESP26058,50,080,085,0
719GMShirov AlexeiLAT26628,50,078,083,5
87GMPonomariov RuslanUKR27028,50,077,583,0
99GMLeko PeterHUN26928,50,077,582,5
103GMZhigalko SergeiBLR27288,50,076,581,5
Také v bleskovém šachu, který začal hned o den později, byl David Navara druhým nasazeným hráčem startovního pole, Vojtěch Plát měl číslo 35. 

GM Davidu Navarovi se v blesku dařilo o poznání lépe, než v rapidu. Z 26 partií (hrálo se dvojkolově na 13 kol, tedy s každým soupeřem se hráč utkal bílými i černými) dokázal získat 19 bodů, což znamenalo konečné 9. místo. Jistě, pořád je to oproti nasazení zhoršení o sedm míst, avšak není každý den posvícení. Davidovi nevyšel především minisouboj s Ivanem Saričem, kterému podlehl 0:2.

Výsledky GM Davida Navary - blesk

Rd.Bo.SNoNameRtgFEDPts.Res.
12257Badelka Olga2044BLR14,0s 1
22257Badelka Olga2044BLR14,0w 1
34136IMSivan Yaacov2280ISR14,0w 0
44136IMSivan Yaacov2280ISR14,0s 1
548133FMLitwak Aleksej2286GER14,0s 1
648133FMLitwak Aleksej2286GER14,0w 1
72056GMIonov Sergey2521RUS17,0s 1
82056GMIonov Sergey2521RUS17,0w 1
9629GMFridman Daniel2610GER8,5w 1
10629GMFridman Daniel2610GER8,5s ½
11437GMChigaev Maksim2589RUS17,0w 1
12437GMChigaev Maksim2589RUS17,0s 1
1329GMLeko Peter2697HUN19,0s 1
1429GMLeko Peter2697HUN19,0w 0
15319GMMunoz Miguel2651ESP17,5w 1
16319GMMunoz Miguel2651ESP17,5s 0
17515GMSaric Ivan2664CRO17,0w 0
18515GMSaric Ivan2664CRO17,0s 0
191436GMGrigoriants Sergey2590RUS16,0s 1
201436GMGrigoriants Sergey2590RUS16,0w 0
211850GMMarin Mihail2545ROU16,0s 1
221850GMMarin Mihail2545ROU16,0w 1
23835IMPlat Vojtech2600CZE17,5w 1
24835IMPlat Vojtech2600CZE17,5s 1
25321GMVallejo Pons Francisco2648ESP18,0s 1
26321GMVallejo Pons Francisco2648ESP18,0w ½

IM Vojtěch Plát prokázal, že bleskové partie jsou jeho doménou a podával velice dobré výkony, i tentokrát dokázal porazit několik velice silných velmistrů. Nepovedl se mu pouze minisouboj s Nikitou Vitjugovem a poté pikantní český souboj s Davidem Navarou v předposledním kole, kdy David zvítězil 2:0, čímž Vojtovi uzavřel cestu k lepšímu umístění. I přesto Vojtovi stačilo 17,5 bodu na velice solidní 23. místo, čímž si oproti nasazení polepšil o 12 příček.

Výsledky IM Vojtěcha Pláta - blesk

Rd.Bo.SNoNameRtgFEDPts.Res.
135290Zukauskas Arnas Povilas1958LTU14,5w 1
235290Zukauskas Arnas Povilas1958LTU14,5s 1
335175Chibukhchyan Erik2192RUS14,5s 1
435175Chibukhchyan Erik2192RUS14,5w ½
54272IMMonroy Charles2452FRA16,0w ½
64272IMMonroy Charles2452FRA16,0s ½
735119GMShvyrjov Igor2315EST16,0w 1
835119GMShvyrjov Igor2315EST16,0s 1
92071GMLadva Ottomar2468EST17,0s 1
102071GMLadva Ottomar2468EST17,0w 1
11970IMZorko Jure2472SLO17,0s 0
12970IMZorko Jure2472SLO17,0w 1
131494FMPohjala Henri2375FIN17,0w 1
141494FMPohjala Henri2375FIN17,0s 1
15510GMVitiugov Nikita2682RUS18,5s 0
16510GMVitiugov Nikita2682RUS18,5w 0
1719105GMFargere Francois2346FRA16,0s 1
1819105GMFargere Francois2346FRA16,0w 1
1978GMZhigalko Sergei2699BLR19,5w 0
2078GMZhigalko Sergei2699BLR19,5s 1
21911GMRiazantsev Alexander2678RUS16,5s 0
22911GMRiazantsev Alexander2678RUS16,5w 1
2382GMNavara David2754CZE19,0s 0
2482GMNavara David2754CZE19,0w 0
252459GMMartinovic Sasa2496CRO15,5w 1
262459GMMartinovic Sasa2496CRO15,5s 1

GM Jiří Štoček se již bleskového turnaje nezúčastnil.

Konečné pořadí po 13 kolech (prvních 10)

Rk.SNoNameTypFEDRtgPts. TB1  TB2  TB3 
17GMAndreikin DmitryRUS271922,00,0439,5454,0
21GMMamedov RaufAZE277020,50,0449,0462,0
38GMZhigalko SergeiBLR269919,50,0416,5430,0
412GMMatlakov MaximRUS266819,50,0408,5421,0
59GMLeko PeterHUN269719,00,0443,5458,0
66GMAndriasian ZavenARM272019,00,0423,0436,0
74GMBortnyk OlexandrUKR274119,00,0418,5431,0
839GMBologan VictorMDA258419,00,0416,5428,0
92GMNavara DavidCZE275419,00,0408,0421,0
1034GMAnton Guijarro DavidESP260019,00,0403,0415,0

 

Soustředěný GM David Navara (foto: oficiální web turnaje)

GM David Navara při bleskovém ME (foto: oficiální web turnaje)

ME mužů v blesku a rapidu se zúčastnil také turnajový ředitel ECU IM Petr Pisk (foto: oficiální web turnaje)

44x 7656x David Kaňovský
Fotogalerie
Komentáře (44) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
David Navara
HonzaSvatoš: Děkuji. Já osobně slavím Vánoce, ale chci popřát pěkný čas všem, ať už slaví Vánoce, chanuku, ještě něco jiného, nebo vnímají svátky jen jako dny pracovního klidu.
+0 /-0 | 24.12.2016 13:27

HonzaSvatoš

@David Navara: Děkuji za detailní popis situace a též Vám přeji štastné svátky slunovratu a dobrý nový rok. Pokud byl v platnosti článek 11.3, jak jej uvádí wlk (a lze předpokládat, že byl, výjimky z pravidel by měly být explicitně uvedeny, např. nenulová čekací doba), tak z toho vyplývá jediné - rozhodčí byli nekompetentní. Na mistrovství Evropy dost smutná záležitost.

+0 /-0 | 24.12.2016 12:47

ELOminator

No podle mě Davida rozhodilo už jen to, že protest podal. To není jeho styl a asi mu potom běželo hlvou, jestli si tím nepoškodil karmu wink

Takže pro příště doporučuju vykašlat se na protesty a soustředit se na hru winkczech flag

+0 /-0 | 24.12.2016 11:06

Pražský kavárník

Nechejte už pana Navaru na pokoji. Už jenom chybí, aby tady někteří kavárenští zoufalci začali sepisovat konspirační teorie, že to na pana Navaru narafičil Putin. 

+0 /-0 | 22.12.2016 22:02

Pavel Capek

Je strašné, kam se šachy v dnešní době dostaly...sad

A v podstatě nejen šachy...sad

+0 /-0 | 22.12.2016 18:33

naska

.....pro mě byl výsledek v blesku GM Davida Navary ...vynikající!!!!!Co by kdo dal za to,kdyby byl mezi asi 500šachisty v Evropě na 9. místě!ITaky výsledek IM V. Pláta i GM Štočka byl velmi dobrý...díky!!:-)

+0 /-0 | 22.12.2016 11:15

wlk
David, je pre mňa zarážajúce, že hráč užšej svetovej špičky nepozná aktuálne pravidlá hry, ktorá mu prináša potechu i živobytie: http://www.fide.com/fide/handbook.html?id=171&view=article Article 11: The conduct of the players 11.3 During play, a player is forbidden to have a mobile phone and/or other electronic means of communication in the playing venue. If it is evident that a player brought such a device into the playing venue, he shall lose the game. The opponent shall win. Mobil vobec nemusi vydat zvuk ani byt zapnuty, prehra v kazdom pripade. Este pochopim, ze ho ma niekto v taske, ktoru neotvara pocas hry, lebo ho nema inam kde odlozit. Ale vo vrecku? No este nepochopitelnejsie je, ze to toleruju rozhodcovia na vrcholnom europskom podujati. Nuz, ale ked nedokazu ani spravne napisat vysledok partie, co k tomu dodat....
+0 /-0 | 22.12.2016 08:57

David Navara
Já už se k tomu asi přestanu vyjadřovat, už jen ty vzpomínky mi zvyšují krevní tlak. Omlouvám se za záplavu komentářů, ale chtěl jsem vysvětlit své postoje a pocity. Teď bych s tím raději přestal a přeladil se na vánoční atmosféru. Přeji Vám všem radostné svátky a dobrý rok 2017!
+0 /-0 | 21.12.2016 20:51

David Navara
Tedy na obranu toho soupeře ze 7. kola bych měl ještě dodat, že hrál na onlinu jen jednou, ale na úrovni okolo 2400 po celý turnaj v rapid šachu. (V bleskovém už hrál na svůj rating.) Mládež často mívá podhodnocené ratingy, já vím.
+0 /-0 | 21.12.2016 20:48

David Navara
Myslím sedmé kolo rapidu, kdyby to někomu nebylo jasné. Se sympatickou soupeřkou z předchozího utkání to nemá vůbec nic společného.
+0 /-0 | 21.12.2016 20:41

David Navara
A teď něco, co bych asi neměl psát, ale představte si, že poprvé v životě požádáte rozhodčího o prohlídku soupeře, velmi nepříjemně prohrajete partii a druhý den hrajete na onlinu s hráčem s ratingem okolo 2150. Před začátkem kola rozhodčí řekne, že mobilní telefony jsou zakázané. Soupeř si mobilní telefon (nebo něco mimořádně podobného) uloží do kapsy. To chápu, nezaznělo to právě včas. Ale když soupeř téměř po každém tahu pokládal nejméně jednu ruku pod stůl a hrál na úrovni 2400 až 2500, musíte pochopit, že jsem z toho nebyl nadšený. Pravděpodobně bylo všechno v pořádku, ale mám pocit, že když už někdo u sebe má telefon, nemá si každou chvíli sahat na kapsy ani zbytečně často odcházet. Kdybych tu partii nevyhrál, tak bych asi za rozhodčím šel znovu, byť nerad. Podruhé v životě, druhý den za sebou. A tentokrát bych už neustoupil. Rozhodčímu jsem po partii francouzsky sdělil, že pokud si na toho soupeře s rukama na kapsách někdo bude stěžovat, já se přidám. Nikdo si nestěžoval. Doufám, že bylo vše v pořádku, ale jeden nikdy neví. (Nikoho nechci obviňovat, pouze popisuji fakta. Chci naznačit, jak jsem se cítil. Nebylo to příjemné.)
+0 /-0 | 21.12.2016 20:34

David Navara
A kromě toho - když soupeř vyndá telefon z kapsy, jak prokážete, zda PŘEDTÍM BYL zapnutý?
+0 /-0 | 21.12.2016 20:20

David Navara
Tam nikdo neprověřoval, zda je mobil zapnutý. Rozhodčí si možná nerozuměl s technikou, protože se odebral za hlavním rozhodčím. Když se několik minut nic nedělo, partii jsem vzdal. Jisté je to, že s tam dvakrát cvrkl (nezvonil) něčí telefon. Já jsem telefon neměl, což jsem i ukázal. Poprvé se mi zdálo, že zvuk vychází od soupeře, nebo od člověka za ním. Podruhé jsem měl pocit, že od soupeře, nebo ode mne. Ode mne to být nemohlo, nic jsem u sebe neměl. Sergej Žigalko, který seděl vedle soupeře, se na něj při prvním cvrknutí otočil. Jedna šachistka tvrdila, že ten mobil při vyndání nebyl vypnutý. (Je to mimochodem moje kamarádka.) Nevím, ve smartfonech se nevyznám. Ale prověrka by měla trvat méně než několik minut. Mně nikdo neřekl, zda se telefon do sálu brát nemá, nebo nesmí. Kdybych věděl, že platí druhá možnost (i když reálně se praktikovala první), trval bych na svém. Soupeř snad přeci věděl, že ho bere do sálu. Nebylo to první ani druhé kolo. A opakuji, nevěřím, že by došlo k podvodu. Po mém vzdání soupeř ukazoval telefon zmíněnému rozhodčímu a mně, ale hebrejštině nerozumím vůbec a smartfonům jen o málo více. Telefonát tam nebyl žádný, ale možná jsem viděl nějakou zmeškanou systémovou hlášku, možná ne. S počítačem nepodváděl, ale ani tím jsem si v předchozím průběhu partie nemohl být zcela jistý. To se pak člověku hraje těžko. (Reklamoval jsem zastavením hodin s podmínečným vzdáním.: "Jestli je vše v pořádku, vzdávám se." Kdybych to reklamoval okamžitě, neměl bych důkazního materiálu o nic více a kdyby se po šesti minutách ukázalo, že soupeř u sebe žádný telefon nemá, byla by to dost nepříjemná situace.)
+0 /-0 | 21.12.2016 20:15

HonzaSvatoš

Kauza mobil v partii Navara - Finkel: Jak to bylo ohledně mobilu v pravidlech této konkrétní soutěže určeno? V českých ligách platí, že zazvonění mobilu = prohra se zápočtem na ELO. Tečka, bez výjimky. Povolit lze mobil pouze na tichý režim, z oprávněných důvodů (například pracovní pohotovost). Hráč by ani neměl mít elektronické komunikační zařízení u sebe. Pokud měl Finkel u sebe zapnutý mobil, tak nebylo co řešit, partie měla být prohlášena Davidu Navarovi za vyhranou. Pokud měl mobil vypnutý, tak zde si nejsem jist - je možné, že pravidla soutěže to tolerovala.

Co se týče kontrol a zákazů mobilů a elektroniky u šachů vůbec: Je to nutnost a bude to ještě horší. Snad v žádném jiném sportu není možno podvodně získat tak drtivou výhodu - sypající cyklista, sprinter, nebo vzpěrač stále musí trénovat, atleti, lyžaři s krevním dopingem rovněž. A i v případě cyklokrosařky s motorkem v kole musela podvodnice stále dost odšlapat sama. V případě šachů stačí podvodníkovi v krajním případě jenom znát notaci. Osobně si nemyslím, že by chtěli podvádět hráči světové špičky, reputační riziko je enormní. Ale na openech se zajímavými cenami, na masových akcích (šachová Olympiáda) je nebezpečí podvodu velmi reálné.

+0 /-0 | 21.12.2016 19:24

MaX

hoši ani obraz ani zvuk wink

+0 /-0 | 20.12.2016 23:14

Pavel Ch

Mrknu na to, asi máte pravdu, již elo tolik (raději) nesleduji jako dříve a žáky učím, aby brali s rezervou. Každý má 5 el, atd., atd. Asi jsem mylně myslel, že zastropováno 1,6 resp. 18,4.

Dříve se ela počítala jinak, bylo omezení možného přírůstku za turnaj, nepočítala se za každou partii, ale za celý turnaj a byly tam i jiné výjimky.

+0 /-0 | 20.12.2016 21:39

ELOminator

To se tady snažím marně vysvětlit - že se neupravují výsledné +/- body, upravuje se pouze elo soupeře a vzorec pro výpočet zůstává stejný.

+0 /-0 | 20.12.2016 19:55

Pavel Ch

Bavíme se o tom, zda v tom kterém rozdílu za remis -10 nebo -8,4.

Jinak oba pak počítat umíme, o tom se nemusíme přesvědčovatwink

+0 /-0 | 20.12.2016 19:42

ELOminator

Takže trochu aritmeiky - výhra (+1,6) & prohra (-18,4 ) = -16.8

remis (-8.4) & remis (-8.4) = -16.8

V tom vzorečku se mění (povyšuje) jen elo soupeře aby bylo oco hrát. Samozřejmě je to statistický nesmysl, ale zhruba stejný nesmysl je, aby očekávaný výsledek byl 100%.Nejobjektivnější by bylo, kdyby se od určitého rozdílu ela partie vůbec nezapočítávala

+0 /-0 | 20.12.2016 19:19

Pavel Ch

Ano, jak jste psal níže, ale  případ rozdílu elo, takového, že za remis se ztratí 8,4.

David však původně psal o zkreslení, při větším rozdílu, které se dosáhne těmi "zahnutými rohy". Čili případ, kdy za remis je +/- 10 bodů. Pak za výhru/prohru není +/-20, ale -18,4 a +1,6.

Pak si spočítejte rozdíl mezi 2remis a výhrou+prohrou. 

+0 /-0 | 20.12.2016 19:14

ELOminator

@Pavel Ch: To jako teď myslíte vážně nebo si děláte legraci? Platí co jsem napsal níže.

+0 /-0 | 20.12.2016 19:04

Pavel Ch

ELOminator, David Navara:

Kdepakenlightened, David měl původní úvahu naprosto správně, s ELOminátorem neměl souhlasit, nenech se zmátnoutwink.

David Navara měl na mysli situaci velkého rozdílu ela, kdy silnější hráč ztratí za remis 10 bodů, soupeř  při remíze10 přičte. Za prohru by měl ztratit 20 a při výhře připsat 0. Proto jsou tam ty "zahnuté rohy" -18,4 a +1,6, aby také něco mohl získat. Pak při dvou remis má silnější hráč 2x -10 =  -20, ale při výhře plus  prohře jen -16,8 (-18,4 + 1,6)

V každém případě neomluviltelná lenost rozhodčích, jak koreluje s databází? Za 20 let někdo v knížce napíše, že se hráč proremizoval (s pár výhrami) v blesku k medaili.

 

+0 /-0 | 20.12.2016 17:49

takychcineconapsat

Nebo spíše si drtivá většina při tom dává větší pozor.

+0 /-0 | 20.12.2016 17:13

David Navara
Re ELOminator: Tak potom to asi je opravdu jedno. Ostatně u té věty jsem naznačil, že si nejsem jistý. ELOminátor by to měl vědět lépe. Věděl jsem, že pro výhru i pro prohru platí omezení, ale netušil jsem, jak je tomu u remíz. Re orel: Uvedený komentář Pražského kavárníka mi připadal celkem rozumný, proto jsem na něj zareagoval odpovídajícím způsobem. U jeho věty ohledně podvádění pomocí mobilu jsem nepochopil, zda chtěl říci, že se to prakticky neděje, nebo že se to děje, ale téměř se to nedá dokázat. Každopádně prokázané případy byly, například exvelmistr Gaioz Nigalidze nebo IM Jens Kotainy. Fellerova kauza také byla zdokumentována dost podrobně a kdyby obžalovaní netrvali na utajení textových zpráv, měli bychom ve věci jasněji. A těch případů bylo více, ale drtivá většina šachistů se naštěstí k něčemu podobnému nesníží.
+0 /-0 | 20.12.2016 16:40

ELOminator

Nikoliv Davide, ztratíš 2x8,4, tedy 16,8 elo bodů (logicky výhra=+1.6, prohra=-18.4, tj remis=(1.6-18.4)/2)

+0 /-0 | 20.12.2016 15:25

orel

Doporučuji vsem zaujmout ke (zmým) trollum - Prazsky kavarnik aj. stejnou strategii, jakou zvolil Jan Markos: "Ignorovat a cekat na smazani od admina". Odhalit trolla neni zase az takovy problem.

 

+0 /-0 | 20.12.2016 12:24

David Navara
Re Pražský kavárník: Máte pravdu, že jsem neměl reagovat tak emocionálně, ale každý jsme jiný. Mně (i jiným) zase připadá dost nepřiměřená Vaše reakce na jméno Markoš a na Jánovu knihu.
+0 /-0 | 20.12.2016 05:27

David Navara
Vyjádřím se k některým komentářům. V rapid šachu podváděl Borislav Ivanov, někde vyhrál turnaj s 8/9 před nějakými velmistry. Opakuji, že GM Finkela z toho nepodezírám - na rozdíl od B. Ivanova umí hrát šachy. V partii Šarić - Navara jsem popletl variantu. Místo svého obvyklého 7...Jd7 jsem chtěl zahrát 7...e6, ale zvolil jsem nepřesné 7...Jf6, což byl i z psychologického hlediska zárodek potíží. Remízu po 23...0-0 jsem neviděl. Re pushtaq: Máte pravdu, i kdybych soupeře zkontumoval, také by mne to rozhodilo, i když stěží více. Jinak 22/26 bez prohry je unikátní výsledek, ale já jsem ve Wroclawi (Vratislavi) uhrál tuším 19/22 s jednou prohrou, což je zcela srovnatelné. Re Vojta Plát: Z hlediska ratingu by dvě remízy měly být totéž jako výhra a prohra, ale s ohledem na ty meze (minimální zisk 1,6 za výhru s ratingově mnohem slabším soupeřem) tady možná je nějaký rozdíl. Těch 1,6 platí pro mne ve zrychlených partiích nebo pro "nejuniory" do 2400, ty koeficienty se liší. Pokud s někým mám podle tabulek uhrát 100 procent bodů, jednu partii vyhraji a jednu prohraji, získám v rapid šachu snad 1,6 a ztratím 18,4. Pokud obě partie zremizuji, předpokládám, že dvakrát ztratím 10. Ale mohu se mýlit, zajímám se více o šachy než o rating.
+0 /-0 | 20.12.2016 05:21

pushtaq

Podvádět lze i s miničasem. Třeba soupeře kámoš s kompem u onlinu 2x prozvonil podle předem dohodnutého klíče a on si zapomněl přepnout na vibrace. A nepochybně jsou i sofistikovanější možnosti. Sice nevěřím, že podváděl, ale za mobil v kapse bych ho zkontumoval tak jako tak. Jen nevím, jestli by pak David neprohrál další tři kola :-)

+0 /-0 | 20.12.2016 00:44

takychcineconapsat

Kavárník: David Navara se právěže zachoval profesionálně i že z té těžké situace nakonec vycouval, přestože byl podle pravidel asi v právu požadovat bod. Že ho to vzalo, těžko ovlivní. Podvody byly, ale nevím o tom, že by si někdo dovolil mobil používat pod stolem, ani si neumím představit jak by někdo podváděl při rapidu/blesku. Ale možné to je, zvuky mobilu ruší a mobily jsou zakázané.

+0 /-0 | 20.12.2016 00:14

MaX

tady je jedna nalýza i s videem

http://en.chessbase.com/post/cheating-scandal-in-croatia-feedback-and-analysis

ostatní např.

http://en.chessbase.com/post/cheating-incident-mars-delhi-under-1600

http://en.chessbase.com/post/cheating-in-che-it-s-all-in-the-news

+0 /-0 | 19.12.2016 23:13

Pražský kavárník

Výborný článek. Ovšem to, že se nechá náš fachman GM Navara rozhodit takovou banalitou na několik kol, to moc dobré není. Řekl bych, že profesionálové by měli být schopní udržet emoce a nervy na uzdě. Rovněž by mě zajímalo, kde, kdy, někdo jasně, nevyvratitelně prokázal nějaký konkrétní případ, kdy někdo v šachu podváděl pomocí mobilu (ve které konkrétní partii).

+0 /-0 | 19.12.2016 22:15

MaX

smiley

+0 /-0 | 19.12.2016 19:49

Vojta Plát
Kdyz jsem ve Wroclawi ztratil pres sto bodu do blesk ela, tak mi to kamos prepocital a bylo jedno, zda psal 1 a 0, ci dve pulky, elove vzdy na stejno. Zde jsem s Monroyem vyhral a prohral, s Riazantsevem a Zhigalkem jsem vzdy prvni prohral. Jinak v rapidu Jirka Stocek delil cenu(ctete pozorneji propozice), vyhral 55 eur. Ja v blickach dve mista od ceny, potom me oslovili, at reknu cislo 1-470 asi. Slo o slosovatelnou cenu. Rekl jsem 250 a zrovna jsem trefil A.Naiditsche, bohuzel nebyl na vyhlaseni, potkal jsem ho o par minut pozdeji dole u vytahu. Jinak se po vysloveni jeho jmena rehotal cely sal. David rikal, ze tak 260 mohlo byt jeho cislo. Ale to uz by bylo moc, stacilo, ze jsem te Davide "nechal" 2x vyhrat :-D
+0 /-0 | 19.12.2016 18:52

orel

Tuhle Caro-Kannovou variantu do bleskovych partii si urcite zapamatuji:

https://chess24.com/en/watch/live-tournaments/european-blitz-2016/18/1/5

David asi "videl" vynucenou remizu po rosade v 23. tahu, ale chtel hrat na vyhru.

Je opravdu zajimave ze napr. partie Davida a GM Grigoriantsem jsou na live ratignu porad uvedeny jako remizy.

Jinak osobne jsem se velice bavil a trestil oci na Andreikina. Vyhrat stylem 22/26 bez prohry. Nevim, zda se to nekomu uz podarilo.

 

 

 

 

+0 /-0 | 19.12.2016 18:25

Pavel Ch

Zdeňku "u mladé generace"... nejezdíš na MČR mládeže, prohraje se daleko více partií v doprovodném opnu dospělých (1/3 účastníků) než u dětí, kteří se již "narodili" s tím, že mobil k partii nepatří. A raději ho nechávaj na pokoji nebo dávaj trenérů. Aby náhodou "chytrý" tel. nezačal být zvukem "moc chytrý". Jistě se, zvlášť těch "chytrých" tel.,  obávaj i senioři, tak ho též neberou sebou, chápu M.Lázně.

Tady je však o možných podvodech, ne o nevinném omylem zapípání. Vžij se do sitace hráče popisované příhody v Itálii, stát se to Tobě (samo na straně slušňáka), nezkazilo by Ti to vše (dovolenou, peníze, zážitek, výsledek)? Určitě ano, jako každému.

+0 /-0 | 19.12.2016 17:20

David Navara
Jinak ani s tou svou hrou v bleskovkách nejsem spokojen, ale za to si mohu v prvé řadě já sám. Není každý den svátek.
+0 /-0 | 19.12.2016 16:58

David Navara
Re MaX: Nevím, zda dvě z těch tří Vojtových remíz nejsou podobně špatně zapsané. Pomocné hodnocení by to ovlivnit nemělo, ale na rating by to kvůli stropům (minimální zisk při výhře/ztráta při prohře 1,6 bodu) mít vliv překvapivě mohlo. (Nevím, nejsem expert.) Jinak -5,6 bodu ratingu je samozřejmě -0,28 šachového bodu a ne -0,26, ale psal jsem to ve spěchu. Já si jsem celkem jistý, že soupeř nepodváděl, ani při partii jsem ho z toho příliš nepodezíral. (I když ten červíček tam rozhodně byl.) Ale musel jsem přemýšlet o tom, zda mám jít za rozhodčím okamžitě, ke konci partie, nebo to nechat být. Kdybych vyhrál, nechal bych to být a ušetřil bych si další trápení. Vím, že například nemožný tah se musí reklamovat okamžitě, ale zakázaný zvuk na šachovnici stejně neukážu a systémový zvuk (od operačního systému) nedokážu ani na počítači. Telefon po celou partii zůstal v soupeřově kapse. Kdybych reklamoval okamžitě a hra se zastavila na pět minut, bylo by to podle mě ještě problematičtější. Zejména, pokud by ten pípající telefon patřil někomu jinému, což koneckonců ani nyní nelze úplně vyloučit. Ale když slyším první zvuk od soupeře nebo někoho za ním, druhý od soupeře nebo od sebe (a já jsem u sebe žádnou elektroniku neměl), soupeřův soused se na něm po prvním zvuku otočí a po partii se ukáže, že u sebe dotyčný má telefon (podle jedné osoby dokonce nevypnutý, já to neumím posoudit), je tu dost důvodů, proč se obrátit na rozhodčího. Je to poprvé v mé kariéře, kdy jsem požadoval prohlídku soupeře.
+0 /-0 | 19.12.2016 16:55

Zdeněk Janda

No,Pavle, Ty ty mobily léta dlouho prožíváš wink. Bylo zajímavé , že v Mariánkách mezi seniory (a ti 65+ mají plné právo na sklerózu) za celých 11 kol nebyl konflikt kvůli mobilu. Ukazuje se, že je to problém mladší a mladé generace. Někteří by (mně to kolikrát tak připadá) nejraději měli mobil implantovaný přímo do ruky cheeky..

+0 /-0 | 19.12.2016 16:49

Pavel Ch

Já se Ti Davide vůbec nedivím, "červíček hlodá" do dalších kola "Neporazil mne papírově slabší soupeř nápovědou nečestně?" Důkaz není, jistota/nejistota není, o to možná horší....

.

Píši to tu opakovaně, ikdyž mnozí mají opačný názor. Členskou základnu mohou ohrozit podvody, nikoliv kontroly. A na amatérské úrovni také problém. Zaplatil si hráč 2150elo týden v Itálii, na začátku prohrál ve švýcaru se slabšákem pod 1900, to ho odsoudilo k soupeřům jiné kategorie, již se těžko prodírá výše a onoho "výherce" v předposledním kole vyrazí z turnaje za prokázanou nápovědu. Co si na něm vezme? Bude příště hrát zase týden šachy nebo se raději pojede rekreovat? Jak by se vám líbila tato situace? Ikdyž šachy hrajete pro zábavu?

"Elektronický, nazývají mechanický, doping" měli nyní u cyklistů. Mnoho peněz stálo a přísné kontroly. Bez toho by nikoho slušného nebavilo dřít se proti motorkám, otrávené cyklokrosařky, když jim na mopedu závod co závod podvodnice ujížděla, než ji načapali.

Ať se líbily či nelíbily třeba na olympiádě u vchodu kontroly, po zkušenostech Francouzského hráče s mobilem od ministryně, kdy bral podvodem placku a pomáhal týmu, a že jsme zase o pár let dál, asi nevyhnutelné. V šachu to je, jako jet na kole proti F1.

+0 /-0 | 19.12.2016 16:04

MaX

Díky za doplnění. Sledoval jsem. Blicky určitě dobré. Ty jo, psát rozhodčím místo 1 0 dvě 1/2. To snad musím mít vliv na ELO a pomocná hodnocení ?!

+0 /-0 | 19.12.2016 14:20

David Navara
Jinak s velmistry Fridmanem a Vallejo Ponsem jsem uhrál 1,5 bodu v opačném pořadí, tedy remíza-výhra. Pořadatelé si někdy usnadňovali práci tím, že výsledek 1:1 zapsali jako dvě remízy, přestože obě partie skončily rezultativně. Na druhé straně zase soutěž s výjimkou prvního dne proběhla bez zpoždění.
+0 /-0 | 19.12.2016 13:35

David Navara
Jinak samozřejmě můj výsledek v rapid šachu je velmi špatný, ale za ten pípající telefon opravdu nemohu a pozapomenout jsem na něj dokázal až později. Při pátém kole jsem ještě byl příliš rozrušený, přemýšlel jsem o tom, co se stalo, a nedokázal jsem se soustředit na partii. To se týká především tahů Je6-c7 a c6-c5. V bleskovém šachu jsem ztratil 5,6 bodu ratingu, což znamená, že podle statistik jsem měl uhrát o 0,26 bodu více. Takže to je normální výsledek, ovšem na lepší umístění stačit nemohl, protože mnozí níže nasazení hráči podali nadprůměrný výkon. (Míněno oproti jejich průměru.) Pravda, zisk 1,6 bodu při výrazném ratingovém rozdílu to trochu zkresluje, ale performance naopak zkresluje směrem dolů. Když někdo vyhraje 5 partií s hráči s ratingem 2000 a uhraje 2,5/5 proti hráčům s ratingem 2800, vyjde mu performance okolo 2600.
+0 /-0 | 19.12.2016 13:22

David Navara
Podrobněji se k tomu vyjádřím pro Šachový týdeník. Nemám stoprocentní jistotu, že telefon pípal soupeři, ale jeho soused se na něj při prvním pípnutí otočil. Později následovalo ještě jedno. V prohrané pozici jsem zavolal rozhodčího, zastavil hodiny, podmínečně se vzdal (pokud bude vše v pořádku), ukázal, že nemám telefon a požádal o totéž soupeře. Ten ukázal, že telefon má, ale odmítal, že by zvuk pocházel od něj. Rozhodčí se asi nevyznal v chytrých telefonech, tak zavolal hlavního rozhodčího. Když jsem čekal tři až pět minut a nic se nedělo, nevydržel jsem s nervy, partii jsem vzdal a odešel na oběd. Z počítačového podvádění soupeře nepodezírám (po mém vzdání telefon ukazoval a neběžel tam žádný šachový program), ale když naproti Vám během partie něco dvakrát cvrkne, tak Vám to na klidu nepřidá. Druhého dne před začátkem kola hlavní rozhodčí řekl, že je zakázáno brát mobilní telefony do hracího sálu. Za incident se mi nikdo neomluvil. (Nepopírám, že já jsem také měl podobný případ, kdy jsem rušil ještě podstatně více, byť nechtěně a pouze nešťastnou shodou několika okolností. Ještě jednou se za to omlouvám, ostatně už tehdy jsem se několikrát omluvil a před podepsáním partiáře jsem soupeři nabídl půl bodu. To bylo v době, kdy mezi telefony a šachovými programy prakticky neexistovalo spojení a kdy se za mobilní telefon ještě nekontumovalo. V posledních 14 letech si dávám velký pozor, abych nenosil telefon do sálu. Pokud ho musím vzít s sebou, vždy ho nechávám u rozhodčího.)
+0 /-0 | 19.12.2016 13:13