Caruana protnul cílovou pásku

05.09.2014 10:57 | Sinquefield Cup 2014

Pouť Fabiana Caruany turnajem v St. Louis ověnčenou sedmi výhrami ukončil až Magnus Carlsen. Remíza s mistrem světa nemusí ale aktuální světovou dvojku až tolik mrzet. Dvě kola před koncem je jasným vítězem nejsilnějšího turnaje všech dob.

Přehršel motivačních prvků doprovázel včerejší souboj Magnuse Carlsena s vedoucím mužem Sinquefield Cup Fabiano Caruanou. Úřadující mistr světa chtěl určitě srovnat účty z první nepovedené partie, trochu přibrzdit Caruanu na cestě k vítězství v prestižním turnaji a ideálně stopnout jeho neskutečnou sérii sedmi výher v řadě.  Povedlo se jen to poslední a to ještě s pořádně odřenýma ušima.

(Komentuje GM Petr Hába)


-
. kolo -

Caruana tušil, že bude pořádně horko

Bitvy na dalších dvou šachovnicích rozhodují již jen o zbylých medailových pozicích, na které kromě Nakamury, může pomýšlet ještě zbylý čtyřlístek. Nakonec jediný result v 8. kole zaznamenal Veselin Topalov, který „černý Berlín“ vystavěl až k celému bodu na úkor domácího Nakamury. Na pokraji výhry byl i Levon Aronian s Vachiere-Lagravem, ale do propočtu se vloudila chybička.


-
. kolo -


Sinquefield Cup 2014  cat. XXIII (2802)

1 2 3 4 5 6
1. Caruana, Fabiano g ITA 2801 * * 1 ½ 1 1 1 1 1 . 1 . 3247
2. Carlsen, Magnus g NOR 2877 0 ½ * * ½ . ½ ½ 1 . ½ 1 2829
3. Topalov, Veselin g BUL 2772 0 0 ½ . * * 1 . 0 ½ 1 1 4 2803
4. Vachier-Lagrave, Maxime g FRA 2768 0 0 ½ ½ 0 . * * 1 ½ ½ . 3 2728
5. Aronian, Levon g ARM 2805 0 . 0 . 1 ½ 0 ½ * * ½ ½ 3 2704
6. Nakamura, Hikaru g USA 2787 0 . ½ 0 0 0 ½ . ½ ½ * * 2 2616


ODKAZY

Sinquefield Cup 2014
On-line přenos

Fotogalerie


110x 10797x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (110) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
exot
+0 /-0 | 07.09.2014 09:47

Ofelia
Kasparov po své neúspěšne kandidatuře rozhodně neztratil smysl pro humor.
+0 /-0 | 07.09.2014 03:11

Morphynista
Na tiskovce po partii Carlsen řekl : " Pět a půl bodu je trochu málo na to, abych byl spokojen, ale není to žádná tragédie " . Na otázky ohledně zápasu s Anandem ale odmítl cokoliv prozradit. Jaké bude jeho rozhodnutí, můžeme jen odhadovat z toho, co zveřejní lidé z jeho okolí a vše směřuje k tomu, že řekne NE. Seirawan : " Já bych nepodepsal " Finegold : " Určitě bych nehrál " Rogers : " Necítil bych se tam příliš pohodlně " Tarjei J.Svensen : " Nemyslím si, že podepíše " Rex Sinquefield : " Doufám, že Carlsen vyjádří rozhodný nesouhlas s politikou FIDE " Kasparov : " Zápas, ve kterém bude chybět světová jednička a dvojka, nijak neprospěje šachovému světu a ni hodnotě a významu titulu mistra světa "
+0 /-0 | 07.09.2014 02:30

rytir

Konečné pořadí:

1. Caruana 8½

2. Carlsen 5½

3. Topalov 5

4. Vachier 4

5. Aronjan 4

6. Nakamura 3

+0 /-0 | 07.09.2014 00:45

rytir

A partie skončila remízou opakováním tahů.

+0 /-0 | 07.09.2014 00:43

Ofelia
Turnaj už je ke konci horši, ale ukázal, myslim, kdo je 2. nejlepším.
+0 /-0 | 07.09.2014 00:24

rytir

A Nakamura se rozhodl ještě bojovat, dámovka je ale vyrovnaná.

+0 /-0 | 07.09.2014 00:20

rytir

A i partie Nakamury zdá se směřuje do remízy. Nakamura tam nic neviděl a černý může tak partii zremizovat. 37...Vxc7 38.Jxc7 Dc6 a hrozí věčný šach Dc1+ .Kh2 Df4+

+0 /-0 | 07.09.2014 00:15

rytir

Vítězství Fabiana Carauny s výkonem  8½ z 10 je vynikající výkon celkově zhodnoceno. Na druhou stranu měl šanci vyhrát všechny partie, předchozí dvě měl vyhrané a  v té dnešní ač je remíza spravedlivý výsledek, tak  nevyužil všechny své možnosti.

+0 /-0 | 07.09.2014 00:06

rytir

Vachier se brání, ale jeho pozice je pevná a není pro Nakamuru snadno překonatelná, tah 33...Sd8 co zahrál je dobrý, může ho přesunout na b6.

+0 /-0 | 06.09.2014 23:58

rytir

A hráči dali partii za remízu. Příliš bojovná partie to nebyla.

+0 /-0 | 06.09.2014 23:57

rytir

V partii s Levonem Aronjanem Fabiano nemůže využít aktivních věží a pozice je tak vyrovnaná.

+0 /-0 | 06.09.2014 23:48

rytir

30...Vd8?! pasivní tah Vachiera. Mohl hrát 30...Sh4 s plánem f5 a protihrou. Když by Nakamura odpověděl 31.Je3 tak by zahrál 31...Se7 a po 32.Jd5 Sh4 by byla remíza opakováním tahů, což by černý bral, protože nemá aktivní protihru zatím.

+0 /-0 | 06.09.2014 23:43

B-ckar
Ad zápas o MS. Mne až tak nevadí, že Carlsen prestane byť majstrom sveta, ak nenastúpi na zápas. Ale na to už máme precedens a Karpov bol po nenastúpení Fischera vymenovaný za nového šampióna - bez ďalších zápasov s kýmkoľvek. Tu sa ten bezškrupulózny kalmycký grázel snaží prihrať titul svojmu krajanovi, ale nemá na to žiadny platný predpis ani precedens. Keď už, mal by menovať Ánanda. Aha to je Ind, nie Rus.
+0 /-0 | 06.09.2014 23:42

rytir

24...Vfd8?! Lepší bylo 24...Vfe8 25.e5 f6 26.Vb3 Sc1! a bílý by měl větší problémy.

+0 /-0 | 06.09.2014 23:20

rytir

Nyní to není již tak výhodné 22.Sh3 Sxh3 23.Vxh3 Vbc8! a po 24.Vb3 přijde Sc1!

Když by bílý nehrál 21.Vb5, tak by mohl zahrát Vh2 a napadl by střelce na "b2" čímž by získal tempo a vyrovnal by. Nyní může mít Levon potíže.

+0 /-0 | 06.09.2014 23:10

rytir

21.Vb5?! tento tah Levona byl zvláštní, věž na d5 stála dobře. Mohl pokračovat 21.Sh3 Sxh3 22.Vxh3 Vfe8 23.e5 a nyní 23...Ved8 (23..f6 24.Vh2 Sa3 25.Vd3) 24.Vxd8 Vxd8 25.Vh2 bílou pozici drží vyrovnanou

+0 /-0 | 06.09.2014 23:06

rytir

Nakamura bojuje, jednou zopakoval tahy, ale to jen, aby jich uběhlo více, ale Vachier má stále pozici dobře hratelnou.

+0 /-0 | 06.09.2014 23:02

rytir

Ale jen vypadá, po 21.Sh3 Sxh3 22.Vxh3 není vidět, jak by černý mohl efektně zesílit pozici a tak se pozice vyrovná.

+0 /-0 | 06.09.2014 22:51

rytir

Levonův tah 17.dxe5? byl zřejmě chybou. A tah 15.e4?! byl pochybný. Fabiano dámy měnit nemusel a stál by asi lépe, a i po výměně to u něj vypadá jako lepší.

+0 /-0 | 06.09.2014 22:41

rytir

22.Db7 Nakamura hraje bílými na výhru. Při určité konstelaci by ale čern mohl udělat v budoucnu protiútok Dh4-Sxh3.

+0 /-0 | 06.09.2014 22:37

rytir

Ale i po výměně dam je to bílý, kdo si musí dávat pozor. Jeho rozestavení je nešikovné.

+0 /-0 | 06.09.2014 22:34

rytir

16...e5! Dobrý tah, černý stojí dobře. Fabiano se snaží využít náskoku ve vývinu a Levon se nebojí otevřít hru, což je riskantní. Při přesné hře by mohl bílými ale vyrovnání udržet.

18...Dxd1?! aktivnější bylo určitě 18...Df6 s dalším Vd8 a Sd4. Bílý by měl pak potíže s vyrovnáním hry.

+0 /-0 | 06.09.2014 22:32

Ofelia
Pro nenáročny je to i na 2700chess.com/live
+0 /-0 | 06.09.2014 22:30

jan

Rytíři, dík.

+0 /-0 | 06.09.2014 22:24

rytir

Levon hrál postup h4-h5 s tím cílem, aby získal prostor, což by se hodilo v koncovce, posléze se začal vyvíjet ve středu. Fabiano ale jako černý stojí dobře. Mohl pokračovat i b5, ale více se mu líbilo 15...b6.

+0 /-0 | 06.09.2014 22:19

rytir

V partii Nakamura-Vachier, je novinkou 18...b5 V partii M.Paragua (2550)-L.Le Quang (2714), Manila 2013 Inf 119/67 se hrálo 18...Kg7 a bílý tam převahu nezískal.

I po 18...b5 je pozice v rovnováze, bílý ovládá pole "d5" a má dobře umístěného jezdce na d5 a černý má za to dvojici střelců.

+0 /-0 | 06.09.2014 22:15

Morphynista
Carlsen si rychlou remízou zajistil druhé místo a 75 000 dolarů, Topalov skončí třetí a dostane 50 000, na zítra je plánovaná tisková konference a zakončení, právě na konferenci bychom se mohli dozvědět , jak se Carlsen rozhodl, podle časového plánu by měla být přesně o půlnoci středoevropského času ( v noci z neděle na pondělí ).
+0 /-0 | 06.09.2014 22:04

rytir

@jan: Tady v článku dole je ODKAZY a lze kliknout na to online přenos. Je to tahle stránka: http://uschesschamps.com/live

Jinak je možné také sledovat to přes chessbomb nebo chessdom a jinde.

http://www.chessbomb.com/arena/2014-sinq

+0 /-0 | 06.09.2014 22:02

jan

Myslím ty, které se dnes hrají.

+0 /-0 | 06.09.2014 21:57

rytir

@jan: Myslíte ty, co se dnes hrají, nebo ty, které uvádím v komentáři?

+0 /-0 | 06.09.2014 21:56

Matt
Divne ze Topalov nehral na vyhru.
+0 /-0 | 06.09.2014 21:55

jan

Rytíři, kde lovíte partie, nevím jak se k nim dostat. Díky

+0 /-0 | 06.09.2014 21:54

rytir

A Veselin se ani nepokouší o něco a opakuje tahy a partie tak končí rychlou remízou. Dnešní Veselinův výkon je velmi mdlý, jako bílý by měl bojovat o výhru a ne dát remízu, která může být navíc z domácí přípravy. Ikdyž jde o poslední partii v turnaji.

+0 /-0 | 06.09.2014 21:53

rytir

Zahrál 9...Ke8 a posléze zvolil méně obvyklý, ne však nový tah 10...b6 a Veselin zvolil variantu s 11.Sf4 Ambicióznější se tu zdají být za bílého varianty jiné. Hráči kopírují zatím partii Žigalko-Mastrovasilis, 2009 Inf 107/(247) kde hráči jednou zopakovali tahy 16.Se3 Jf5 17.Sf4 Jd4 a posléze bílý tam zvolil 18.c3, ale po 18...Je6 19.Se3 se pozice vyrovnala, nestejní střelci jsou tu silným remizovým faktorem.

+0 /-0 | 06.09.2014 21:51

rytir

Magnus se s Topalovem vrátil ke své oblíbené berlínské variantě. A nejspíš dělá dobře, pokusy, které zkoušel v mnoha předešlých partiích nevyznívaly příliš přesvědčivě.

+0 /-0 | 06.09.2014 21:42

rytir

On ji nemusí hned rozehrávat, jinak je řada možností jak si v  dané pozici udělat umělou rošádu, například postupem Sf3-Kg2.

+0 /-0 | 06.09.2014 21:34

rytir

Fabiano se bude moci uvolnit např. postupem "b5" hra je tudíž nejasná.

+0 /-0 | 06.09.2014 21:33

Matt
Co je prekvapive na 13.h4? Inak vezu nerozohra.
+0 /-0 | 06.09.2014 21:31

rytir

13.h4!? Překvapivý postup Levona, který ale nelze označit za chybu.

+0 /-0 | 06.09.2014 21:29

rytir

Levon Aronjan na Fabiana zahrál méně obvyklé 10.cxd4 připravil se o rošádu, ale drží střed. V každém případě to vypadá, že Fabiano dnes k partii přišel se smírnou náladou, protože po častějším 10.Dxd4 Dxd4 11.cxd4 se černými na výhru hrát nedá.  Na vyšší úrovni se pozice s 10.cxd4 vyskytla v partii hrané naslepo Giri- Anand, 2011, kde se hrálo 12.Sb2. Levonův tah 12.Vb1 se už hrál také a Fabinova odpověď 12...Sd6 je zřejmě novinkou.

+0 /-0 | 06.09.2014 21:23

strelec

ad Ofelia: už se hraje

+0 /-0 | 06.09.2014 21:20

Ofelia
Kdy se hraje posledni kolo?
+0 /-0 | 06.09.2014 21:13

strelec

ad Poutnik: musíte porovnávat srovnatelné situace. OH, MS, atp. jsou místa konání známé dlouho dopředu. Takže srovnatelný je např. ten box - jak píše rytir - a tady se dohadují VEŠKERÉ podmínky již mnoho desítek let. A šachy jsou v tomto srovnatelné. 

+0 /-0 | 06.09.2014 21:13

rytir

Politiku  bych do toho také nepletl, není přínosné, když se politici snaží sport zneužívat.

Ale mistr světa v šachu by měl mít vliv na to, kde a kdy bude obhajovat svůj titul.

+0 /-0 | 06.09.2014 21:10

rytir

Šachový šampión je šachový král. Tudíž by k němu FIDE měla mít alespoň úctu a tohle se neděje. FIDE titul mistra světa dost degradovala a nechápe, že tím i přichází o finance. Když nebude mít titul mistra světa potřebný zvuk, nebude to ani lákat sponzory.

+0 /-0 | 06.09.2014 20:53

rytir

V šachu je naprosto přirozené, když mají aktéři zápasu o mistra světa vliv na to, kdy a kde se bude hrát. Tomu se říká adekvátní důstojné podmínky. Není důvod, proč takovou tradici rušit, rušením této tradice se i poškozuje titul šampióna, protože má pak méně pravomocí.

+0 /-0 | 06.09.2014 20:45

rytir

„Příštím soupeřem ukrajinského boxera Vladimira Klička bude Bulhar Kubrat Pulev. Ve hře bude titul v těžké váze organizace IBF, která Klička vyzvala k povinné obhajobě. Termín ani dějiště ještě nejsou známy, jednání mezi oběma stranami teprve začala. Pokud nedojde k dohodě do dvou týdnů, rozhodne o pořadateli takzvaná dražba.“

citace z jednoho článku - takže takhle to také může chodit, ale vidíme zde - že dostávají aktéři právo mít vliv

+0 /-0 | 06.09.2014 20:31

rytir

Poutnik napsal: „Neznám jiný sport, kde by si sportovec diktoval.“

Odpovídám: Každé klání v nějaké činnosti je specifické. Museli bychom najít klání, kde proti sobě stojí dva borci hrající o prestižní titul mistra světa. V šachu je to navíc primárně duševní boj, ne fyzický. S tradicí silných mistrů světa, kteří měli vliv na místo a čas konání zápasů.

Něco by se dalo najít v profesionálním boxu. Ale když se celkově nad tím zamyslíme, tak je naprosto přirozené, že šampión má co mluvit do toho, kdy a kde se bude hrát. Neznamená to, že je jediný, který do toho má co mluvit, ale znamená to, že by měl mít právo do toho mluvit.

+0 /-0 | 06.09.2014 20:19

HonzaSvatoš

@Morphynista: Je pravda, že v případě odřeknutí Carlsena a z toho plynoucího zápasu Anand - Karjakin bude legtimita titulu velmi pochybná. Ovšem ze strany Carlsena a jeho týmu zatím nezazněl žádný věrohodný důvod, proč v Soči nehrát. Důvod "protože Rusko, bububu" je dobrý možná tak pro děti věřící na polednici, klekánici, anděla Obamu a čerta Putina, ale legitimním důvodem odmítnuní není.

+0 /-0 | 06.09.2014 20:00

Krtek

V tomhle bychom všichni měli fandim Carlsenovi. On je v současné jediný, kdo dokáže porazit Ilmjužinova a je víceméně jedno jak. Možná vznikne i nová PCA :)

+0 /-0 | 06.09.2014 19:53

Morphynista
Takové sporty existují . Známým příkladem je stávka hokejistů v NHL v letech 2004 - 2005, kdy musela být zrušena celá sezona. Podobné případy se odehrávly i v NBA, MLB a NFL. Rozdíl je v tom, že tehdy stávkovali všichni hráči, zatímco Carlsen je zatím sám. Ale ve FIDE by si měli uvědomit, že zápas o MS bez účasti mistra světa žádným regulérním zápasem není a vítěze šachová veřejnost nebude uznávat...
+0 /-0 | 06.09.2014 19:34

Poutnik

Neznám jiný sport, kde by si sportovec diktoval. Nechceš jet na závod, na mistovství nebo Olympiádu? Nejezdi, pojedou jiní.

+0 /-0 | 06.09.2014 19:02

Morphynista
Zítra nebo nejpozději v pondělí ráno budeme vědět víc. Carlsenův manažer Espen Agdestein přiletěl do USA , zřejmě má informace od norského ministerstva zahraničí, se kterým je ve stálém kontaktu a jehož doporučení bude mít určitě významný vliv na Magnusovo rozhodnutí. Já mohu jen zopakovat, že bych si přál, aby se rozhodl do Ruska nejet...
+0 /-0 | 06.09.2014 14:56

rytir

V kandidátském turnaji je více dní volna. Ale celkově se dá říci, že pokud by se Magnus rozhodl neobhajovat titul za podmínek FIDE a mistrem světa by byl prohlášen vítěz zápasu Anand-Karjakin, tak by později i kandidátský turnaj byl méněcenný, neboť Magnus by se ho logicky neúčastnil. Celý systém, který by negeneroval nejlepšího hráče planety nebo když by o tom panovaly silné pochybnosti, by byl opět závadný.

+0 /-0 | 06.09.2014 14:36

nvmea
spíš si dávám do spojitosti i řeči Caruany o tom, že často začne turnaj skvěle a pak mu dojde. A přeci jen 8. a 9. kolo, to je třeba v turnaji kandidátů teprv začátek 2. poloviny turnaje... Jasně, tady se nic moc nestalo, ale v MS cyklu si myslim že přijdou i těžší zkoušky, nemá to Fabiano předplacený...
+0 /-0 | 06.09.2014 12:51

nvmea
ano, není to chyba, která prohrává partii ale chyba která nevyhrává partii...
+0 /-0 | 06.09.2014 12:25

N. Očník

nvmea: nesouhlasím. to nejsou vyslověně chyby. v obou případech je to vypuštění možné výhody,resp. výhry, ale není to chyba, která prohrává partii, takové, narozdíl od ostatních neudělal.

ve včerejším případě je to nakonec věc, které se nelze tolik divit. s 30 vteřinami na hodinách, po tolika dnech a hodinách u partií ... bez toho, zby vám stroj rovnou řekl, že máte s takovým tahem +6, kdo by se pouštěl do propočtu, který může být úplně slepý a bzytečné a zabere tak 10 vteřin na ověření?

ano, v blicce s kamarády v hospodě si to tam lajsne každý, protože "zkratkovitá a rychlá řešení", je to co hledá ... v superturnaji je přeci jen daleko větší tendence věřit soupeři, že neudělá zcela elementární chybu takových rozměrů. kdyby na to měl 10 minut, tak to v pohodě, najde, protože si půlminutku na prověření takového divného tahu najde ... ve vrcholné kisně bohužel tuhle větev úplně vypustil.

+0 /-0 | 06.09.2014 11:55

Playboy

Od Caruany očekáváme, že je to druhý Carlsen, bude hledat pouze nejlepší strojové tahy, ale přitom při sledování jeho partií mi nepřijde, že by dělal hrubky, dělá častěji lidsky logické tahy a co se týče Carlsena, tak u něj platí, že je to Human machine, ale stále je tam to slovíčku Human!wink

+0 /-0 | 06.09.2014 11:35

rytir

Magnus zřejmě vypustil výhru tahem 46.h6?

Předtím černý se mohl zkusit bránit 36...Vb2+ 37.Kg3 Va2 (37...Vb3?+ 38.Kh4! Vb4+ 39.g4) 38.Vc4 Kf6. Ale celkově to pro něj od začátku byla hodně těžká věžovka. Magnus opět nevyužil svých šancí, mnozí předpokládali, že převahu v koncovce přetaví v celý bod.

+0 /-0 | 06.09.2014 10:20

rytir

1. Caruana 8

2. Carlsen 5

3. Topalov 4½

4-5. Aronjan, Vachier 3½

6. Nakamura 2½

+0 /-0 | 06.09.2014 02:11

nvmea
hodně divný chyby poslední 2 dny od Fabiana
+0 /-0 | 06.09.2014 01:51

rytir

Nakamura dnes začal hrát opět dobře,´až když se přestal bát a  stál na prohru, tentokrát to Fabiano nezvládl a Nakamura vybojoval remízu. Má ještě šanci neskončit poslední, takže má stále o co bojovat.

+0 /-0 | 06.09.2014 01:43

rytir

Levon má aktivní věž a to mu zaručuje, že pozici drží, protože Magnusovi odřízl krále. A Magnus samozřejmě nemůže pěšcem na a7, protože nemůže krále pod pěšce "a" takže je to remíza.

+0 /-0 | 06.09.2014 01:39

rytir

Levon se brání dobře. Magnus asi hodně zalitoval, že zahrál 41.g4? výborná odpověď Levnoa 41...h5!  mu způsobila velké těžkosti.

+0 /-0 | 06.09.2014 01:32

rytir

Sérií slabých tahů se Fabiano Caruana připravil o výhru. Už včera vypustil vyhranou pozici, dnes ale byl výhře daleko blížeji a v časové tísni přehlédl jednoznačně vyhrávající tah. Blíží se závěr turnaje a hráči se dopouštějí chyb a F.Caruana je jen člověk a není vyjímkou.

+0 /-0 | 06.09.2014 01:16

rytir

43.Kf5 pro to hrál Ve6. Ale zdá se, že černý se může udržet.

+0 /-0 | 06.09.2014 00:55

Krtek

Už dlouho jsem neviděl tak špatný věžovky jako u Aroniana -_-

+0 /-0 | 06.09.2014 00:47

rytir

A Nakamura si nenechává příležitost ujít, nyní má již dobré šance uhrát remízu.

+0 /-0 | 06.09.2014 00:46

rytir

42.Ve6? Fabiano si opět vybírá slabší chvilku a tím se mu výhra vzdaluje.

+0 /-0 | 06.09.2014 00:44

rytir

40.Sf2? Fabiano neviděl vítězné 40.Vxg6+Vxg6 41.e6

+0 /-0 | 06.09.2014 00:35

rytir

A partie Vachiera s Topalovem míří do remízy. Vachier to zahrál dobře a podařilo se mu zjednodušit hru.

+0 /-0 | 06.09.2014 00:22

rytir

Nakamura hrál moc do obrany a nyní se již dostal do velkých potíží.

+0 /-0 | 06.09.2014 00:15

rytir

Nyní to nevypadá s Levonem moc dobře již.

+0 /-0 | 06.09.2014 00:12

rytir

Levon se ale rozhodl rovnou nabídnou výměnu a nedávat šach, ale teď jde o to, zda Magnus nemůže centralizovat krále.

+0 /-0 | 06.09.2014 00:07

rytir

Když zahraje 36...Vb2+ (37.Kg1?! Vb1+ 38.Kh2 Va1 39.Vxa5 c5! 40.Kg3 c4! a zremizoval by to.) 37.Kf3 Vb3+ 38.Kg4 Vb4+ 39.Kh5 (39.Kf5 Vxa4 40.Vxc6 na výhru nevypadá) 39...Vxa4 40.g4 zdá se že by to měl udržet. 40.Kxh6?! Va3! s dalším Vg3.

+0 /-0 | 06.09.2014 00:06

rytir

Magnus přešel do lepší věžovky, ale Levon by ji mohl udržet, když obětuje pěšce.

+0 /-0 | 05.09.2014 23:48

rytir

Topalov vycítil, že může se pustit do útoku na královském křídle. Ale jeho tah 25...Ve6 už je zase více na jistotu, tím ale Vachier se může držet. Zajímavě vypadalo agresivní 25...f4 a bílý by musel obětovat pěšce 26.Ve4! Dxd3, ale zase by za něj mohl mít dobrou kompenzaci. 26.Vf3?! g5 27.h3 h5 by pro bílého dobře totiž nevypadalo.

+0 /-0 | 05.09.2014 23:30

rytir

Nakamura zahrál 23...f5?! není jasné, co tím zamýšlí, Fabiano reagoval správně 24.Sh4. Zdá se, že si to tím Nakamura zkomplikoval, ale stále je jeho pozice hratelná.

+0 /-0 | 05.09.2014 23:15

rytir

Vachier to zahrál divně a nyní má slabinu na d3. Nesnesl jezdce na d4 a tak se oslabil. Mohl hrát 18.Jxd4 Jxd4 19.Jd6 Ve6 20.Jxc8 Dxc8 ikdyž černý by měl dostatečnou protihru. Nyní ale bílý stojí hůř.

+0 /-0 | 05.09.2014 23:11

rytir

Aronjan na to neměl nervy čekat a zahrál 25..b5!?. Tím mu zbyde slabina na c6, když Magnus zahraje 27.Se2 ale může se dál bránit. Po 27.f4 Vxe3 28.Jxa5? po čemž by výměny vedly do pozice, která by se za bílého již vyhrát nedala. Ale bílý může tam odpovědět 28.Jc5. Magnus se to snaží spočítat, zda je to dobré.

+0 /-0 | 05.09.2014 23:01

rytir

23.Vd4 nyní může odpovědět Nakamura 23...c5 24.Vf4 a obětovat pěšce 24...Kd7!? 25.Vxf7 Vxg4 26.Kh3 Ve4 27.Vxg7 Ke6 a stojí dost dobře, bílý pěšci na královském křídle jsou zablokovaní a na dámském slabí a bílý tam asi nemá nic lepšího než vynutit remízu, ale dobré se zdá být i 24...f6.

+0 /-0 | 05.09.2014 22:52

rytir

Ale zase na 23.Kf3 může černý odpovědět 23...Vh6 a po 24.Ke4  by měla být pozice černého také dobrá.

+0 /-0 | 05.09.2014 22:43

rytir

Když by bílý zahrál 23.Vd4, tak by mu již nehrozil vpád přes Vh1. a na 23.f3 může zvolit 23...Jd5. A tak rozumně vypadá 23.Kf3 nakonec Anand se také vydal králem vpřed, ikdyž to nevyhrál.

+0 /-0 | 05.09.2014 22:38

HonzaSvatoš

@Marhula: Já si myslím, že je dobře, že mistr světa hraje a neodpočívá. A doufám, že nastoupí k obhajobě titulu proti Anandovi, že se bude hrát a že nezvítězí politikaření a pletichy. Odpočinout si může po tomto turnaji klidně měsíc a pak se začít připravovat na listopadovou obhajobu.

+0 /-0 | 05.09.2014 22:33

rytir

Nakamura se obává nástupu pěšců bílého f4-f5 a zdálo se mu příliš riskantní útočit hned na dámském křídle a zahrál raději 22...Vg6

+0 /-0 | 05.09.2014 22:33

rytir

Veselin se to rozhodl s Vachierem řešit atkivně a prosadil b6, nechce mít stísněnou pozici. Věří, že za slabší pěšcovou strukturu a slabé pole d6 má dobrou protihru díky ovládání pole d4.

+0 /-0 | 05.09.2014 22:27

HonzaSvatoš

Zajímavé, Nakamura si dal na Sxc3 velkou dumku. Plán navržený počítačem, tedy výměna na c3 s rozbitím pěšců a dalším c5 a napadením pa3 věží z a6 vypadá rozumně. Topalovova pozice proti MVL mi opticky připadá lepší, ale počítač, který tomu rozumí mnohem lépe, to vidí jinak. Asi spočítá, že černý z pěkné pozice koně na d4 nic nezíská.

+0 /-0 | 05.09.2014 22:27

rytir

Magnus s Levonem vyměnili dámy, bez nichž je Magnus obvykle silný. Levon ale odpověděl správně tahem a5! a má šanci se ubránit. Bez tahu a5 by mu "a5" zahrál bílý a byl by velmi stísněný. Nyní se snaží o protihru proti pěšci c5, čímž chce kompenzovat velmi slabého pěšce "b7".

+0 /-0 | 05.09.2014 22:22

Marhula

Mistr světa si má trochu odpočinout a relaxovat - měl si vybrat olympiádu-kde norsko nemělo šanci na medaili - nebo tento super turnaj ne?

+0 /-0 | 05.09.2014 22:22

rytir

V partii Caruana-Nakamura by taktické zápletky po 21.Je4 Jg6 22.Sg5 Se7! nevedly k cíli a černý se ubrání. 23.f4 f6 24.exf6 gxf6 25.Jxf6 Sxf6 26.f5 Sxg5 27.fxe6 Jf4+ 28.Kf3 Jxe6 29.Ke4 Jg7 a kompenzace v aktivním králi na podporu volného pěšce nedává bílému více než vyrovnání, dvě černé figury jsou odolné.

A tak se Fabiano rozhodl pro logické 21.Sg3 chce hrát koncovku střelce proti jezdci, o což mu v tomto postupu spojeném s Kg2 jde.

+0 /-0 | 05.09.2014 22:03

rytir

Veselin nechtěl hrát "a5" aby jeho soupeř se neusídllil koníkem na c4 a druhým případně na b5. A po a6 se  Vachier se rozhodl využít slabšího pole c5 v černém táboře chytrým tahem 12.Se3. Tento pozoruhodný postup Veselina zaskočil a hledá, co proti tomu.

+0 /-0 | 05.09.2014 21:50

rytir

Pozoruhodně hraje Vachier proti Veselinu Topalovi, zejména jeho tah 10.a4 je v kombinaci s Jc3 neobvyklý. Pozice tam zůstává nejasná.

+0 /-0 | 05.09.2014 21:36

rytir

Magnus zvolil méně častou variantu 10.Dc2 místo 10.Sd3. Levon pokračoval dle již sehraných partií 14...exd4 doporučit lze ale 14...Ve8 nebo dokonce i 14...e4. Fakticky je novinkou až Magnusův tah 16.b4. Jde o pozici která je mikroskopicky lepší pro bílého, ale černý by měl udržet rovnou hru. Takové pozice ale Magnusovi vyhovují.

+0 /-0 | 05.09.2014 21:33

rytir

18...Vd8 To je zřejmě tah, který si Nakamura připravil. V partii Anand-Karjakin,2014 se hrálo 18...Sxc3 19.bxc3 Vd8.

+0 /-0 | 05.09.2014 21:23

rytir

A také se hrála již dříve daná pozice v partii Caruana-Karjakin, 2012, takže Fabiano je s pozicí velmi dobře obeznámen a zajisté i Nakamura. Jde tudíž o teoretický souboj, což bylo na tomto turnaji zatím vzácností, hráči většinou od principiálních sporů odbočili.

+0 /-0 | 05.09.2014 21:20

rytir

Hráči zatím kopírují partii Anand-Karjakin, z posledního turnaje kandidátů, kde Karjakin udržel remízu, ale bílý nevyčerpal všechny možnosti.

+0 /-0 | 05.09.2014 21:17

rytir

Nakamurův tah Vh6 na první pohled vypadá riskantně, ale jde o domácí přípravu a teorii, pro bílého není snadné toho využít.

+0 /-0 | 05.09.2014 21:15

rytir

Nakamura nechce, aby se bílý rozehrál tahem g4 a zvolil postup s h5. Levon Aronjan zahrál na Magnuse dámský gambit a variantu s Je4, to vypadá, že by dnes bral remízu. Ale partie Vachiera s Veselinem Topalovem zatím vypadá, že by mohla být nejzajímavější, na Rétiho hru zvolil Veselin méně časté, ale dobrý postup s fianchetem a Je7, takže tam je hra nejasná.

+0 /-0 | 05.09.2014 21:13

Josef

to honzour: Ponechání v krále vypadá opravdu lépe. Nicméně podstatou pozice není samotná možnost útoku na černého krále. Rozhodující výhodu má bílý z pozičního hlediska. Má silnou dvojici střelců, mnohem více prostoru, dva potenciálně nebezpečné volné pěšce, ... Černý je v podstatě bez protihry (protože na skoro jediné zajímavé pole d4 se hodně dlouho nemá šanci dostat) a s vážnou slabinou na d6, potenciálně i a3, a občas kvůli taktice c5. Mj. je překvapující, jak ve zdánlivě výhodně blokované pozici nemůže pořádně najít uplatnění černý jezdec.

Správné využití samotných pozičních výhod by mohlo stačit k výhře a dohromady s potenciálem útoku na černého krále pak představuje výhodu prakticky rozhodující.

+0 /-0 | 05.09.2014 21:10

rytir

A Nakamura zvolil berlínskou variantu, včera v dané variantě pohořel bílými, dnes ji zkouší černými na Fabiana. Ten je ale na ni zajisté dobře připraven.

+0 /-0 | 05.09.2014 21:06

rytir

Ikdyž Fabiano včera smolně remizoval, tak jeho výkon 7½ z 8 zůstává fenomenální a dnes ho může ještě zlepšit, neboť hraje bílými s Nakamurou. Nakamura má ale velkou motivaci - neskončit v turnaji poslední. I ve zbylých partiích Carlsen-Aronjan a Vachier-Topalov půjde o hodně - hraje se o důležité umístnění v tomto prestižním turnaji.

+0 /-0 | 05.09.2014 21:05

doktor

nejsem si jistý,ale po partii ve studiu říkal něco fabi v tom smyslu že ne uplne docenil pozici.a i čas hrál svou roli.pokud jste nekdo sledoval popartiový rozhovor s ním, tak to můžete upřesnit.

+0 /-0 | 05.09.2014 18:03

honzour

Nechápu, proč Caruana hrál to 26. O-O?! Jako mám 2000 elo a jsem líný si pustit nějaký program, tak nevím, jestli tam nebyla nějaká taktika, ale pokud ne, tak snad každý 1600+ elo by nechal krále v centru a snažil se útočit na malou rošádu soupeře, ne?

+0 /-0 | 05.09.2014 17:45

Jakub Eisenbruk

Podle počítačové analýzy dostupné na serveru ChessBomb byl největší hrubkou v partii tah 28...Jb6, avšak již předtím se Carlsen octl v celé řadě nepříjemných postavení.

+0 /-0 | 05.09.2014 17:43

Bucefalos

Program ted nemám k dispozici, ale příjde mi, že po 18. tahu bílého stojí černý na pokraji prohry. Bez protihry, jen čeká co vymyslí soupeř

+0 /-0 | 05.09.2014 16:22

rytir

U Marózcyho výstavby není pro černého kolikrát snadné vyrovnat. Pokud se nenajde ve variantě 10...a5 zlepšení, tak bílý po 11.b3! stojí lépe. Lze ale doporučit obvyklý postup 10...Se6 11.Vc1 Da5 12.Se2 Vfc8 13.b3 a6 14.Ja4! Dxd2+ 15.Kxd2 Jd7 s plánem 16...f5 kde má černý šanci na vyrovnání.

+0 /-0 | 05.09.2014 16:03

pawn

Bucefalos: 1.....c5

+0 /-0 | 05.09.2014 15:28

Bucefalos

Dobrý den,

u komentáře k partii Caruana-Carlsen postrádám moment, kdy černý začal stát hůře.. 

+0 /-0 | 05.09.2014 15:24

Šemík

Na Caruanovo perfo jsem se těšil. Zatím je to 3247 - slušná práce :-)

 

+0 /-0 | 05.09.2014 12:09