Carlsenův přesvědčivý triumf

01.02.2016 09:24 | Tata Steel Chess 2016

S náskokem celého bodu zakončil Magnus Carlsen (foto web turnaje) své již páté vítězství ve Wijk aan Zee. O další místa se podělili Fabiano Caruana a Ding Liren. David Navara po závěrečné porážce obsadil 10. místo.

Magnus Carlsen slaví zasloužený triumf. Prošel turnajem bez porážky a náskok jednoho bodu je v této konkurenci známkou vysoké kvality. Nastartoval ho sice až úspěšný bluffový útok v časové tísni Van Welyho, ale poté ukázal několik pozoruhodných taktických nápadů a svou nadlidskou schopnost předkládat soupeřům problémy v libovolné pozici.

(zdroj: FB Tata Steel Chess)

David Navara se v této konkurenci neztratil, proti svému předcházejícímu vystoupení ve Wijku se zlepšil herně i bodově, i když si myslím, že získaných bodů mohlo být trochu více. Ale soutěže v absolutní světové špičce vyžadují především zkušenosti. To znamená nejdříve se naučit partie s těmito soupeři zremizovat. Až na výjimky se to Davidovi dařilo. Nutná je také hluboká kvalitní přípravy zahájení, zde může David ještě leccos vylepšit. A chce to také výbornou fyzickou a psychickou kondici, s tím mívá David občas problémy a i zde to ve druhé polovině turnaje bylo trochu znát. David totiž hrál hodně náročné partie s komplikovanými taktickými zápletkami, a to stojí mnoho energie. Bylo ovšem na co se koukat, a věřím, že to zohlední i pořadatelé při sestavování dalšího ročníku. David si v turnaji vylepšil své renomé i v jiné oblasti. Byla mu totiž udělena cena fair play Vugara Gašinova za vynikající sportovní chování během celého turnaje. Wijk 2014 byl posledním turnajem tohoto předčasně zemřelého velmistra, cenu vypsal a uděloval jeho bratr Sarhan. Spolu s Davidem Navarou získal tuto cenu i Jorden van Foreest. 

-
. kolo -

(zdroj: FB Tata Steel Chess)

Carlsen ovšem musel o turnajové vítězství bojovat do posledního kola. Na paty mu šlapal Caruana, a dostihnout ho mohl také Ding Liren, pokud by zvítězil ve vzájemné partii. Fabiano Caruana se opravdu i černými figurami o výhru snažil, zvolil však příliš riskantní variantu, ztratil materiál a v nevalné formě bojující Tomashevsky se mohl radovat z výhry.

Ding Liren již volbou zahájení naznačil, že černými porážet Carlsena rozhodně v úmyslu nemá. Soustředil se na udržení remízy a to se mu také podařilo přesnou obranou teoretické koncovky.

Stejnou variantu rozehráli i Adams se Soem, zde měl černý s dosažením remízy mnohem méně práce.

Teoretický souboj Mamedyarova s Karjakinem vyvrcholil podezřelou novinkou, nicméně i zde volil černý raději koncovku s velmi pravděpodobnou remízou. Většina zajímavých věcí v této partii zůstala za kulisami, remíza se nakonec líbila oběma stranám.

Na remízu se zaměřil i Van Wely, Wei Yi sice dokázal získat černými malou výhodu, ale to dělbě bodů nakonec nezabránilo.

Hodně iracionální závěr turnaje uspořádal Giri, svou partii proti Hou Yifan založil velmi podivně a jen s přispěním své soupeřky a její nedostatečné techniky dokázal s vypětím všech sil zachránit hodně špatnou koncovku. Giri v tomto turnaji často vzýval Fortunu a jeho soupeři k němu byli nezvykle vstřícní. Hou Yifan naopak bude zpytovat svědomí a jistě také trénovat techniku, v koncovkách jí mezi prsty uteklo několik bodů, což snižuje její jinak dobrý výkon.


-
. kolo -

Tata Steel Masters - konečné pořadí:

12345678901234Pts
1.Carlsen, MagnusNOR2844*½½½½1½½½½111192881
2.Caruana, FabianoUSA2787½*1½½11½½00½1182831
3.Ding, LirenCHN2766½0*½½1½½1½1½1½82833
4.So, WesleyUSA2773½½½*1½½½½½½½½½72774
5.Giri, AnishNED2798½½½0*½½1½½½½½172772
6.Eljanov, PavelUKR2760000½½*½1½1½1½172775
7.Wei, YiCHN2706½0½½½½*½½1½½½½2750
8.Mamedyarov, ShakhriyarAZE2747½½½½00½*½½½11½2747
9.Karjakin, SergeyRUS2769½½0½½½½½*½1½0½62716
10.Navara, DavidCZE2730½1½½½00½½*½0½½2691
11.Tomashevsky, EvgenyRUS2728010½½½½½0½*½½½2692
12.Hou, YifanCHN26730½½½½0½0½1½*½052666
13.Adams, MichaelENG2744000½½½½01½½½*½52660
14.Van Wely, LoekNED264000½½00½½½½½1½*52668


Souběžný turnaj "vyzývatelů" jsme zpravodajsky dost ošidili, ačkoliv i v něm se hrály velmi kvalitní partie. Vítězství a kvalifikaci do příštího ročníku hlavního turnaje uhájil Baskaran Adhiban, i když se nakonec o první cenu musel rozdělit s Eltajem Safarlim a velezkušeným Aleksejem Drejevem.

Tata Steel Challengers - konečné pořadí:

12345678901234
1.Adhiban, BaskarangIND2653*11½½½01½½1½1192703
2.Safarli, EltajgAZE26530*½11½1½½1½1½192703
3.Dreev, AlekseygRUS26440½*11½½½½111½192704
4.Bok, BenjamingNED2607½00*½½0½1½1½1172595
5.Antipov, Mikhail Al.gRUS2567½00½*½1½10011172598
6.Nisipeanu, Liviu-DietergGER2679½½½½½*½½½½½1½02560
7.Van Foreest, JordenmNED254110½10½*01100½12571
8.Abasov, NijatgAZE25560½½½½½1*½010½12570
9.L'Ami, ErwingNED2627½½½00½0½*1½½112564
10.Sevian, SamuelgUSA2578½00½1½010*11012568
11.Ju, WenjungCHN25480½001½10½0*½1162541
12.Batsiashvili, NinomGEO2485½00½0011½0½*1052488
13.Admiraal, MiguoelmNED24410½½00½½½0100*12469
14.Haast, AnnewgNED23910000010000010*22287


52x 10323x Marek Vokáč
Fotogalerie
Komentáře (52) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
SchwartzBlack

Jakub - OK, jinak minule jsem tady psal ,,David Aichmaier aka ZMB".

+0 /-0 | 04.02.2016 06:09

Jakub

Humunkulus: Aha, děkuji za objasnění! Je-li to tak, dovedu takové pravidlo pochopit. :-) SchwartzBlack: Teď mi došlo, že jste nemyslel příspěvek "stygremvkleci". Pak jsem vám odpověděl na něco jiného, pardon.   

+0 /-0 | 03.02.2016 22:02

Homunkulus

Jakub: Možná vám uniká, že ZMB a David Aichmaier je tentýž přispěvatel. Nepsaným pravidlem diskuse nejspíš je, že kdo má ban, bude pravidelně mazán.

+0 /-0 | 03.02.2016 21:45

Jakub

A vůbec, zkusme to brát trochu s nadhledem. Pro mě jsou vzor vytrvalostní sportovci. Tam se až divím, jaké poznámky (dokonce i já bych řekl, že jsou to přímé urážky) dovedou dotyční vzít s humorem - prostě si jsou jisti sami sebou a zároveň si neumí představit, že by někdo mohl to, co řekl, mínit špatně. O tento přístup se snažím i ve zdejších diskusích. 

+0 /-0 | 03.02.2016 21:09

Jakub

Zdeněk Janda: Něco mi uniká? Vidím zde seriózní věcnou diskusi a vy se najednou čertíte. 

1) Souhlas, nárok nemá nikdo na nic, ale dokud je diskuse v mezích slušnosti a k tématu, je to snad přidaná hodnota, nebo ne? A ačkoliv Bolek má právo na vše, svévolné chaotické využívání takového práva může znechutit velké množství slušných čtenářů, což nechce doufám nikdo. Proto, v případě pravidelného mazání příspěvků, budu rád za (klidně nepsaná) pravidla diskuse. 

2) Ano, to je možné, ale osobně to nepodporuji. Třeba placený obsah znamená v současnosti prostě smrt stránky.

3) Nerozumím, proč je zde vytahován ZMB. Navíc, považuji se za slušného přispěvatele a mám zájem o všechny názory, které neuráží a mají alespoň základní hlavu a patu. To příspěvek "stygremvkleci" měl, ačkoliv byl věcně nesprávný. 

+0 /-0 | 03.02.2016 21:03

Jiří Kadlec

Zdeněk Janda: yes hats off

+0 /-0 | 03.02.2016 20:49

Zdeněk Janda

Dost mě udivují některé příspěvky nounejmáků. Tak pro ty,co to nechápou, čí to chápat nechtějí : 1) jste na soukromém serveru ,kde si Bolek může zcela svobodně vybírat,co a koho otiskne. Nic za to neplatíte,takže máte nárok tak akorát na kulový h…o !   2) v souladu s Václavem Klausem ml. bych si přál,aby anonymní  příspěvatelé  zmizeli . A přivítal bych,aby se za přístup na nšs platil nějaký poplatek (pak ať si ti žvanilové poroučejí)  Ale vím,že to je nereálné. 3) dost mě baví názor, že troll se snaží o „diskuzi (morfík, Michal M. apod) , Vždyť se vám ZMB do očí směje. Jemu o diskuzi vůbec nejde, to nechápete? On se jen ukájí a tetelí radostí, jak „rozproudil“ tzv. „diskuzi“ . Pro ZMB a jeho fanoušky –proč se  mermomocí  cpete a rvete (ZMB dnes 3x) na tento server , kde vám slušní přispěvatelé dali mnohokrát  najevo, že o vaše výlevy nemají zájem? Proč vás to sem  neustále láká?  Založte si nějaký soukromý  blog , kde si dosytnosti ulevíte : jak DN má málo sebevědomí, jak Anand ,ten neumětel, má tu drzost se cpát do TK , jak Svaz to táhne zu grund, jak Vojta Plát promrhává svůj talent, jak KM neumí  a nezařídí nic atd,atd. jak rozvrzaný kolovrátek , nic jiného neumíte .  Co vám v tom brání? Přiznám se, z lidí,co šíří pouze negativní energii je mi zle a na zvracení …

+0 /-0 | 03.02.2016 20:40

Jakub

Teď vidím, že Vám odpovídal již pawel, zřejmě na totéž. To znamená, že jste příspěvek smazal nebo jej smazal správce? Pokud ano, proč (ať už jedno nebo druhé)? 

+0 /-0 | 03.02.2016 20:02

Jakub

David Aichmaier: Chápu, kam míříte. Ale těžko můžete oddělit sportovce Davida Navaru od člověka Davida Navary. Ten je, jaký je - skromný (na vkus některých až moc) a realistický. A i díky tomu je tak dobrý, jak je.  

Ovšem souhlasím, výrok ilustruje mnohé. David je vrcholový sportovec, ještě má před sebou velkou část kariéry. A jako fanoušek bych (klidně i sponzorsky) ocenil, kdyby si opatřil realizační tým, společně se kterým by udělal vše proto, aby byl nejlepší na světě. Nic takového nevidím. 

+0 /-0 | 03.02.2016 19:51

SchwartzBlack

Jakub - Další kolo, oblíbenče? Nemám zájem.

+0 /-0 | 03.02.2016 15:26

Jakub

Názor to byl legitimní a podařilo se prokázat, že nesprávný. Nevím, v čem je problém. 

+0 /-0 | 03.02.2016 11:59

SchwartzBlack

ZMB ignorovat.

+0 /-0 | 03.02.2016 10:28

pawel

Davide A.: Většina šachistů není po turnaji nespokojena, když jim neklesne za turnaj ELO nebo získlali minimální přírůstek.

Není to tím, že by neměli vyšší ambice, ale trápit se, že v 8 turnajích z 10 nic nedosáhli, by je mohlo odradit.

A velkohubé prohlášení "jedu to vyhrát", navíc když nepatřím do TOP 5 turnaje, určitě výsledku nepomůže.

To takový náš na dvou kolech po horách řekl před vrcholem 4 letého snažení, že mu olympijská trať nevyhovuje a že se těší na svěťák. Druhý den vyhrál zlato. Jsou však sportovci, co řeknou, "jedu pro zlato" a skončí v poli poražených.

Skromný David Navara určitě se bude při veřejných prohlášeních držet skromnosti, prohlášení však neodráží skutečné ambice sportovce, vypovídá o jeho vlastnostech.

+0 /-0 | 03.02.2016 07:33

N. Očník
mělo být "chce uhrát plus 2", leč systém sežral znaménko
+0 /-0 | 03.02.2016 01:10

N. Očník
David A: bych chtěl vidět vaši reakci, kdyby vyhlásil, že chce uhrát 2 a pak udělal těch 5,5 ... co byste mu asi psal? "David Navara si jako obvykle dával nereálné cíle, které neodpovídaly jeho skutečné výkonosti. Při troše sebekázně, by před turnajem neavizoval takové nesmysly, raději by řekl, že chce uhrát -1 a odjížděl by spokojen. Takto se jedná o blamáž." Český fanoušek už jiný nebude :D DN realisticky zhodnotil svoje šance ... vás možná velkohubé vyhlášení před turnajem motivuje, ale kolik je takových? nehledě na to, že opravdu nevěřím tomu, že by na turnaji někdo hrál následě podle toho, co tipoval před turnajem. to je jen taková hůl, kterou si našli ti, kteří chtějí psa bít.
+0 /-0 | 03.02.2016 01:09

BM

Ananda se musím zastat - s jeho aktuální strategií se dostane na 2730 co nevidět :-)

+0 /-0 | 02.02.2016 23:51

64

Nejpodceněnější ELO v současném šachu má Carlsen. Získává ho jen se slabšími hráči, často o půl třídy slabšími, někdy i více. Takzvaně ho "syslí". Už ani nepamatuji, kdy Carlsen naposled porazil silnějšího hráče než je on sám.....

 

ELO Davida Navary zcela odpovídá realitě, syslí si ho jak se slabšími, tak silnějšími hráči. Ve Wijku v pohodě udržel o půl třídy silnějšího mistra světa, už poněkolikáté porazil světovou 2.-3. Caruanu, odremizoval 4. 9. i 10 a z desítky pomohl vyšoupnout Karjakina, A to měl štěstí Aronjan, že letos nehrál :-) Škoda, že Davidovi tentokrát oplatil porážku z mistrovství Evropy Eljanov....no taky kluk udělal pěkný skok kupředu a je z něj nyní nejsilnější Ukrajinec.  Kdybyste někdo potřeboval poradit jak nejlépe nahrát ELO cca 2730 nebo vyšší, tak rád poradím, ale v podstatě to není nic složitého, Neprohrávejte se slabšími a porážejte silnější, dělají to tak všichni :)) Anand a spol.(Naka, Short, Kamsky...) to na Gibraltaru zkouší opačně, a hned je jasné, že to nefunguje  ;-)

+0 /-0 | 02.02.2016 22:49

Raroh

Jakub: k té "perličce": k posouzení toho, zda by mi kapitán mohl něco vyčítat, kdybych hrál popsaným způsobem, by bylo nutné vyslovit dodatečné předpoklady. Mohl by se hodit například předpoklad, že nejen náhodný výběr, ale ani kapitán nemá paměť (tj. pracuje jen s posledním výběrem).

To asi bude, zejména v horizontu 10 let, nereálné :)

+0 /-0 | 02.02.2016 17:36

Pavel Ch

O matematice pro mne sympatičtější než diskuze o ČJ.

V každém případě Honza Hučínyes

A i pro matematické laiky i pro ty, co perfo berou s určitou rezervou (což též jistá pravda), je nejdůležitější a všem pochopitelné, zde často diskutované:......."no jo, ale s hráči 2700+".

Houby, houby, s octem. 9,5 z 20 při průměru 2749. yes

Bez ohledu na perfo, bez jakéhokoliv počítání, je každému i průměrnému počtáři jasné, že není pravda, že by s nimi David  neuměl, že by na ně neměl.

+0 /-0 | 02.02.2016 17:12

Jakub

Ještě si dovolím poznámku: Uvedené intervaly ukazují, jak široké jsou náhodné fluktuace v podstatě na libovolné úrovni. Máte-li třeba rating 2000, s 90% pravděpodobností uhrajete proti sobě rovným soupeřům v družstvech z 11 partií něco mezi 3.5-7.5 body. To je docela velké rozmezí, že? (na vyšší úrovni je rozsah menší, výsledky "stabilizuje" vyšší podíl remíz).

Takže až příště uhrajete 3.5, řekněte kapitánovi, že je to odchylka a ať vás nechá na pokoji. A perlička nakonec, náhodný výběr nemá paměť, takže to na odchylku můžete svézt v 9 letech z 10 (a v desátý rok můžete uhrát i méně - interval je jen 90-procentní). smiley

+0 /-0 | 02.02.2016 16:48

Jakub

Honza Hučín: Skvělá práce!!! yes 

Dal jsem si tu práci a k Vašim číslům doplňuji ještě 90-procentní (tedy pořád užší, než běžněji používaní 95-procentní) konfidenční intervaly, za předpokladu, že uvedený bodový zisk odpovídá dlouhodobé výkonnosti.  

2700+: 7-12 b (!), tedy 2639-2821.

2600-2700: 15.5-22.5 b, tedy 2629-2792.

2500-2600: 17-23 b, tedy 2651-2852.

2500-: 23-27 b, tedy 2685-2924.

Závěr: Intervaly se silně překrývají, tudíž vzájemné rozdíly mezi Honzou Hučínem uvedenými performance jsou dány pouze náhodně, ne systematicky. Překryv je tak zásadní, že by nepomohlo ani rozšíření o data z předchozích let, pokud se tato svojí povahou výrazně neliší od dat z roku posledního.

Celkový závěr: Nebyl nalezen statisticky významný rozdíl ve výkonech Davida Navary dle ratingu soupeře.

+0 /-0 | 02.02.2016 16:37

marek

Honza Hučín + Jakub: Díky.

Jinak zřejmě nakonec bude správná ta nejvíc nepradvěpodobná a spiklenecká teorie, že DN má elo 2730, protože má dlouhodobou výkonnost 2730. Pro mně je to trochu šokující, chvíli jsem se po přečtení některých příspěvků níže mylně domníval, že hledá důchodce s klesajícím elem a přemlouvá je k vzájemným partiím. smiley

+0 /-0 | 02.02.2016 15:55

Jakub

stygremvkleci: Konečně Vám rozumím. Pokud jste přesvědčen, že jeho soupeři mají nadhodnocené elo, je nadhodnocené elo Davida logickým důsledkem.

Něčí dlouhodobě nadhodnocené elo však považuji za nesmysl, pokud jeho nositel není ve fázi dlouhodobého poklesu výkonnosti. Důvodem je způsob výpočtu i poměrně rychlá konvergence ratingu k "spravedlivé" hodnotě. 

Jsem spíše přesvědčen, že platí jiná možnost, tedy že buď DN vyhovují slabší z psychologických důvodů nebo že je celé uhrávání ratingu na slabších jen naše zdání. 

+0 /-0 | 02.02.2016 15:38

Honza Hučín
Dal jsem si tu práci a na ratings.fide.com jsem si našel všechny započtené partie Davida Navary za poslední rok, tj. od březnového zápočtu 2015. Je to celkem 107 partií. A podívejme se, jak mu vychází perfo proti hráčům z různých kategorií podle ELO. || soupeři 2700 a víc: 9,5 z 20 při průměru 2749, tj. perfo 2735 || soupeři 2600-2699: 19 z 32 při průměru 2643, tj. perfo 2706 || soupeři 2500-2599: 20 z 27 při půrměru 2556, tj. perfo 2738 || soupeři pod 2500: 25 z 28 při průměru 2423, tj. perfo 2786 || Celkem 73,5 ze 107 při průměru 2583, tj. perfo 2722. || Závěr: malé rozdíly v perfu u jednotlivých kategorií jsou, ale u nejslabší kategorie je perfo už dost nepřesné -- čím větší rozdíly mezi hráči, tím menší přesnost ELO modelu. Rozhodně není pravda, že by David Navara nahrál svůj rating na slabých soupeřích a proti silným naopak ztrácel.
+0 /-0 | 02.02.2016 15:08

Ota Válek

Nejspíš máte pravdu, Goleme. Vše nasvědčuje tomu, že se ZMB převtělil do tygravkleci. Exaktně jsem to nezkoumal, ale jsem přesvědčen, že udržet nebo dokonce vylepšit ELO je v slabších soutěžích mnohem obtížnější, než v soutěži se sobě rovnými či o něco lepšími. Má-li šachista ELO např. o 200 vyšší, musí většinu partií vyhrát, aby netratil, přičemž soupeři hrají na remízu, takže je nesnadné je porazit s černými (někdy i bílými). Pokud to favorit hraje násilně na výhru, může i slabším soupeřem snadno prohrát.

David ve Wijku jasně prokázal, že proti nejlepším hráčům světa může být úspěšný; proti medailistům uhrál 2/3. Nechápu proto, proč sem někdo plete slabší evropské ligy. Kdyby mohl hrát několikrát do roka superturnaj, jistě by je rád oželel.

 

+0 /-0 | 02.02.2016 13:41

stygremvkleci

Jakub: pokud uznáváte, že s hráči 2700 průměrně ztrácí, i když v číslech to nemám, logicky si připisuje se slabšími, je možné, že má psychický blok, vyhovují mu slabší, anebo že často hraje soutěže s hráči slabšími než je on a přesto s nadhodnoceným elem. Já věřím třetí možnosti, že zdejší soutěže nedosahují úrovně těch dál na východ, protože tam si naopak hráči jako Yi, Liren spíše odepisují. Mým odhadem to dělá zhruba vše, co má nad 2700.

Golem: jsem rád, že hrál, přeji mu, aby si zahrál i příští rok a jeho výkon nepovažuji za neúspěch. Proti GM Anandovi jsem nenapsal ani čárku.

+0 /-0 | 02.02.2016 13:33

Jan Vaníček

Vsadím boty, že ZMB je zpět. Jeho nesmyslné navážení se a urážky GM Navary a Ananda je u Tygravkleci zjevné. Přitom některé jeho kritiky byly i k uvážení, ale všeho s mírou a pokorou.no

+0 /-0 | 02.02.2016 13:11

MaX

Já si myslím, že je výkonnostní rozdíl mezi hráči 2750 + a 2700 +. Ti co mají 2700+  se občas někde urvou a nakouknou mezi TOP 20, ale to z nich nedělá dle mě hráče schopné porážet kohokoliv. Při souhře náhod jistě, ten rozdíl není propastný, ale podle mě tam je. Viz. třeba příklad Láznička.  Již měl 2700+, ale to dle mě s něj nedělá hráče „širší světové špičky“ TOP50. Protože tito hráči tam prostě dlouhodobě jsou nebo nejsou. Někdo hranici má třeba 2760, nebo jinde, ale zcela určitě ji máte také a ne jen „někde“ na 2700.

+0 /-0 | 02.02.2016 13:09

Jakub

sygremvkleci: Ano, David Navara má stabilně rating mezi 2700-2760 a ano, hraje pravidelně některé lehčí soutěže.

První sporný bod je, že  v těchto soutěžích spíše získává, zatímco jinde spíše ztrácí. Nevím, zda to tak je a muselo by se to dokázat.

Ale připusťme, že je to pravda. Pořád nebudu souhlasit s mírou, která je vyjádřena Vaším slovem "protože" v první větě (dokud mi někdo neukáže opak).

A v poslední řadě, i kdybyste měl v předchozím příspěvku naprostou pravdu, nijak tím není vysvětleno, proč by měl být rating DN nadhodnocený. 

Přirovnání s důchodci nebo jinými hráči, hrajícími slaběji, než odpovídá jejich ratingu, s výše uvedeným nijak nesouvisí. 

PS: Pokud mi nerozumíte, doporučuji nastudovat základy, jak funguje konstrukce ELO ratingu.

+0 /-0 | 02.02.2016 11:23

Bob von Ostrauburg

Sakra, to je fakt, Gibraltar jsem zatím neměl možnost sledovat, tak tenhle jeden open asi teda dokazuje, že mezi 10. a 50. na světě není rozdíl žádný a 10 dalších openů bude pro Naku a Višiho probíhat úplně stejně.

+0 /-0 | 02.02.2016 09:29

SwejaS

giocozo - vy jste mě pobavil. Moc hezký a pravdivý postřeh. Poutnik - bylo by smutné, kdyby už i šachové soutěže neprobíhali v duchu fair-play. Mám pocit, že šachy jsou stále hrou gentlemanů. Samozřejmě jsou i vyjímky. Ve Wijku na mě rozhodně nepůsobil dobrým dojmem Wei Yi s jeho kapucí uprostřed partie. Zvláštní. Třeba z toho vyroste.

+0 /-0 | 02.02.2016 08:17

Poutnik

Také bych uvítal podrobnější informace o ceně Vugara Gašinova. Kdo o vítězství rozhodoval a případně čím si DN tu cenu zasloužil. Pojem "vynikající sportovní chování" by se jistě dal napasovat na více účastníků. Možná na většinu. Přišlo mi, že celý turnaj probíhal v duchu fair play. 

+0 /-0 | 02.02.2016 06:44

giocozo
Ten rozdíl právě pracně dokazují Anand s Nakamurou na Gibraltaru. :-)
+0 /-0 | 02.02.2016 02:46

Bob von Ostrauburg

Turnaj opět potvrdil, že je opravdu nějaký podstatný rozdíl mezi hráči z top 10 a hráči "jen" z top 50. Rozdíl, který spousta hráčů "jen" z top 50 a jejich příznivců nechce vidět nebo uznat.

+0 /-0 | 02.02.2016 00:23

pawel

Elominator: Tak nějakwink

Kdybych měl parafrázovat jeden výrok, tedy neslavný výrok, na slavnější.

"Uděl kdykoliv Davidu Navarovi cenu fair-play a on, a všichni, již bude, budou, vědět proč".

+0 /-0 | 01.02.2016 23:21

ELOminator

No taky netuším, za co konkrétně tu cenu získal. To, že je to nejférovější hráč na okruhu je všeobecně známé, ale to by ty ceny mohl sbírat hráběma cheeky

+0 /-0 | 01.02.2016 22:18

pesec

Ta cena za fair play má ve skutečnosti daleko větší hodnotu než případné umístění v top 3, které nemůže vyvážit kvalitní charakterové vlastnosti člověka. 

+0 /-0 | 01.02.2016 20:54

Marhula

Ano carlsen dokázal získat nejlepší elo fide z historie hráčů šachu-ale alechin+fischer+kasparov dokázali vyhrávat turnaje s náskokem několika bodů - konských délek tuším o 2-3 body-tak je otázka je magnus nejlepším hráčem všech dob-podle mě se řadí k těm nejlepším-mžná jednou bude hráč-šachu  který pokoří hranici ela fide 2900-3000.

+0 /-0 | 01.02.2016 20:16

Mirek Múčka

Carlsenův přesvědčivý triumf a kytice růží (tulipánů) pro Hou Yifan!

+0 /-0 | 01.02.2016 19:58

stygremvkleci

Jakub: Navara se stabilně drží nad 2700, okolo 2730, protože stabilně hraje některé lehčí soutěže. Netvrdím, že to dělá kvůli zvýšení ratingu, určitě to bere jako práci. Taky to nemám zprůměrované, ale vím, že velmi často má z kvalitativně horších lig přínos a jen zřídka si něco odepisuje. Znám dále šachisty, kteří mají zamluvený konkrétní stůl na kterém hrají většinu soutěže důchodci, kterým jde elo dolů, a není tajemstvím, že si sem na některé turnaje jezdí zahraniční hráči udělat výsledek. Proč nejedou na turnaj třeba do Ruska, když je to jedno?

+0 /-0 | 01.02.2016 17:53

Playboy

Za co přesně dostal David Navara cenu fair-play? smiley Ostatní tam po sobě házeli figurky nebo jaký byl přesně důvod? laugh

+0 /-0 | 01.02.2016 17:53

Jakub

Poplácejmipůlky: Možná máte pravdu.

Osobně však tipuji, že má David mnohem lepší cit, kdy ubrat nohu z plynu, než si umíme vůbec představit. A psychologické aspekty jsou daleko za těmi šachovými. Prostě hrál to nejlepší, co našel, a stačilo to na remis.

Na třech prohrách mě mrzí, že všechny byly až moc jednoznačné.

+0 /-0 | 01.02.2016 16:40

Jakub
stygremvkleci: Skladba soupeřů nic neříká o nad/pod-hnocenosti ratingu DN. Navíc těžko může být nadhodnocený, když si jej DN drží takto dlouho.    Nicméně v málu vám zapravdu dám. Logistická křivka pro ELO je zakřivena určitým "standardním" způsobem, opravdové rozdělení pravděpodobnosti výsledků v závislosti na ratingu soupeře se u každého šachisty od tohoto teoretického rozdělení, daného rozdílem ratingů, mírně liší. Taktéž mám pocit, že David s nejužší špičkou neuhraje tolik, kolik by odpovídalo teoretickému rozdělení (to by šlo statisticky testovat, ale teď na to nemám čas). Navíc odhaduji, že nebýt ČEZ Trophy, že už je v normě.  Je-li to tak, lze uvažovat nad příčinami. To si však jako fanoušek netroufnu.
+0 /-0 | 01.02.2016 16:36

Poplácejmipůlky

Elo Davida Navary je odpovídající. Mohlo by být i vyšší, herně na to má, problém je myslím v hlavě, pokud má hráč naladěný mozek na zisk 6 bodů ze 13 partií, projeví se to i ve hře. Nemyslím ty 3 prohry, to je na takovém turnaji v pořádku. Myslím partie s Girim, Van Welym a Tomashevskym, kdy mi přišlo, jako by mu podvědomí našeptávalo: Hele chlape, přijels jen pro 6 bodů, tak neblázni a sundej trochu nohu z plynu, nepodlehni tomu zabijáckýmu instinktu. I sám David Navara vtipně okomentoval svou partii s Caruanou, že chtěl remízu a byl trochu rozladěn soupeřovými nepřestnostmi, tak mu holt nezbylo nic jiného, než pokračovat a vyhrát. wink

+0 /-0 | 01.02.2016 16:26

strelec

ad Jiri Kadlec: joj to bylo vostrý, ale vtipný a vlastně i pravdivýwink

+0 /-0 | 01.02.2016 16:01

Jiří Kadlec

stygremvkleci: Je zřejmé, že už tvé první slovo je úplná blbost, o těch ostatních ani nemluvě... smiley no

+0 /-0 | 01.02.2016 15:19

stygremvkleci

Myslím, že elo Davida Navary je přeceněné díky tomu, kde sbírá body (různé ligy, vybraní soupeři za zenitem) a jeho výsledky zde odpovídají jeho výkonnosti, takže je nepovažuji za neúspěch. Předvedl na svou reálnou výkonnost i dost zajímavých partií.

+0 /-0 | 01.02.2016 15:01

Carlos

Poděkování Markovi za komentář, který se shoduje s mým dojmem. Celkové výsledky odpovídali předvedené hře, jen mne osobně dost zklamal Wesley So, který hrál dost podivné šachy.

David si vyzkoušel opakované zápasy s nejsilnějšími šachisty, což mu může jen prospět a dosáhl jen o půlku méně, než chtěl (škoda poslední "unavené" partie a že proti některým soupeřům nevyužil lépe černá zahájení). Přeju mu, aby zase brzo hrál podobně kvalitní turnaj (hodně silných soupeřů).

 

+0 /-0 | 01.02.2016 12:08

ELOminator

Carlsen opět prokázal instinkt dravce - poráží vždy ty nejslabší kusy - viz závěrečná tabulka wink

+0 /-0 | 01.02.2016 10:30

SwejaS

Turnaj to byl skvělý. Moc jsem si to užil. David předvedl moc hezký výkon, škoda, že bodově to nebylo o něco lepší. Snad i příští rok si na něho pořadatelé vzpomenou, ať mu můžeme zase držet palce a užívat si jeho skvělou hru. http://sachynaddmslavkov.cz/tata2016.html 

+0 /-0 | 01.02.2016 10:21

Zdeněk Janda

Markovi díky za "lidské" komentáře yes. Jen na okraj - o možné slabší  kondici Davida  se hovoří už hodně let. Je otázka , co pro to může udělat samotný David. A Davidovi poděkování za to , že jsme mu , v tomto prestižním turnaji , mohli fandit.

+0 /-0 | 01.02.2016 10:13

exot
+0 /-0 | 01.02.2016 10:12