Bude se v Rakovníku hrát pouze jedna skupina?

31.07.2014 06:24 | Jiráskův memoriál 2014

Tak si prohlížím startovní listiny již tradičních turnajů v Rakovníku a přemýšlím, kde pořadatelé udělali chybu.

Rakovnické turnaje v posledních letech doprovází velmistrovský turnaj nebo jako letos menší obdoba Novoborské Corridy, minizápas velmistrů Cveka a Neumana. Přesto účast na turnajích A a B neustále klesá. Akce, která ještě nedávno přilákala 90 šachistů, bude mít v letošním roce problém naplnit obě skupiny alespoň do počtu 20, zajišťujícím bezproblémový průběh losování švýcaru. Skoro nabývám dojmu, že účastníci turnajů nestojí o to, vidět na vlastní oči velmistrovské partie a že pořadatelé jen zbytečně plýtvají energií a penězi.

Šachisté jsou zřejmě již nasyceni velkým množstvím velmistrovských i jiných turnajů, množstvím komentářů, zpráv, fotografií a videí, které lze najít na internetu a nestojí již tolik o osobní setkání se svými idoly či jejich následovníky. Vždyť otevřít si počítač je přece o tolik pohodlnější.

Počet nadšenců, kteří (obrazně řečeno) raději zajdou na hřiště než aby zůstali u televize, buď klesá, nebo stagnuje, ale počet hřišť se rozrůstá. Ať je již pravda jakákoliv, vypadá to, že v letošním roce bude v Rakovníku minizápas velmistrů Cveka a Neumana, hraný na rakovnickém náměstí, sledovat jen velmi malá část šachové veřejnosti a že se závěrečné přednášky spojené s rautem zúčastní víc sponzorů než hráčů. Zvlášť když se letošní ročník Jiráskova memoriálu pyšní největším množstvím sponzorů v celé své historii. Svou cenu (možná i dvě) tak zřejmě získá každý účastník turnajů.

Inu, nezbývá mi, než držet rakovnickým pořadatelům palce a přát jim, aby evidentní návrat ke kořenům a k téměř rodinnému prostředí akce opět dokázal přivést do Rakovníka větší počet hráčů. Ať to bude již v letošním nebo až v příštím roce.

26. ročník Jiráskova memoriálu    


Jaroslav Satranský

31x 5814x
Fotogalerie
Komentáře (31) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Pavel Ch

Jo tak se mne musíš Zdeňku zastávat, aby mne nebili, že jsem nemocný nebo hloupý, ahablush. Tak v této kapitole se strachuješ opravdu zbytečně, když je potřeba, prát se umím sám. A za tu jedovatou ironii musím spíše litovat Tebe. Jinak snad něco jiného jsou překlepy/chybky v článcích a něco jiného v komentářích. Pro zajímavost: Ty jsi jich udělal (nepočítám od jiného Ctrl+V) v posledním komentáři v čárkách pravopisných chybek šest. Ale je to jen Tvůj komentář, v článku by asi vadilo, v komentáři ne.

+0 /-0 | 03.08.2014 21:24

Zdeněk Janda

Souhlas Pavle, některé příspěvky jsou obrazem pisatele - takže ještě jednou , a mimo mísu :

31.07.2014 19:23 | Pavel Capek

Musím se chtě-nechtě zastat Vuorina.Písemný projev pana Chrze je otřesný. Já osobně to čtu a několikrát se musím vracet, abych porozumněl, co chtěl pisatel vlastně sdělit. Možná je to nějaká forma dysgrafie, ale čte se to opravdu špatně...

Že nechápeš, o čem pisatel píše (mělo Tě to vybídnout k nápravě , pokud to svedeš , ne k hysterickým příspěvkům ) , je právě ten Tvůj hendikep. Proto jsem přátelsky psal, aby Tě nepeskovali shaking hands. Protože jsi povaha , že musíš mít za každou cenu poslední slovo , tak se již k tomuto zdržím komentáře ...hats off

+0 /-0 | 03.08.2014 12:47

Pavel Ch

Obraťme se raději k podstatě věci, jak zde ti rozumní přispěvovatelé psali. Jsem rád, že můj první příspěvek padl na úrodnou půdu. Přihlásili se ti, kteří podobné turnaje dělají, dali ve větší známost své dílo. A jiné mohlo inspirovat jako alternativa k těm „klasickým“ turnajům. Nikomu nic nevnucuji, neradím, jen jsem dal námět. Proto jsem to napsal.

+0 /-0 | 03.08.2014 12:28

Pavel Ch

Musím se smátsmiley, ale také trošku žasnoutblush. Zatímco jsem od pátku strávil krásný víkend nad Rokytnicí, krátce potrénoval šachovou mládež a pak sám jsem si potrénoval běh po kopcích, tak někteří se u compu obávali o můj zdravotní stav. Kopírovali dokonce definice vyhrabané ve Wiki. Mnohokrát zde bylo rozumnými psáno, že mnohé příspěvky nejsou odrazem toho o kom se píší, ale zrcadlem pisatele. Tak bych vám chtěl také popřát více zdraví, vyražte na vzduch, je tam hezky.  Např. odrostlý junior má více rozumuyes, než někteří starší, i třeba akademicky titulovaní.

+0 /-0 | 03.08.2014 12:24

breughel

Chrzi, nepište! Jste zjevně dyslektik.

+0 /-0 | 03.08.2014 08:12

Morphynista

@Vuorin: Jeden takový rychloturnaj ( 4 dny, 7 kol ) jsem našel na slovenských stránkách. Ale je to přece jen dost daleko...http://chess.sk/index.php?str=spravodajstvo&od=0&detail=1568

+0 /-0 | 02.08.2014 07:33

Drahil

re: V.Z. Rakovnicti delaji vsechno spravne a maji rok od roku mene ucastniku. to myslite vazne? :-) Jo, vlastne za to muze Praha, ze Rakovnicky turnaj upada :-) Ale logiku to ma - pokud by v tom terminu nebyl turnaj v Praze, urcite by meli vice hracu. A pokud by nemeli vubec zadnou konkurenci a byl to jediny turnaj v CR, to by byla panecku ucast :-) Zkratka s pristupem "my delame vsechno dobre a to ze se nam nedari, za to muze konkurencni turnaj" to asi daleko nepujde. Opet pouze jen muj nazor/ pohled na vec :-) Ale v jednom se s vami shodnu: take mi prijde divne, ze se tema clanku zvrtlo z "ucast na rakovnickem turnaji" na "pravopisne dovednosti pavla chrze" :-) svym zpusobem je to pozoruhodne, protoze ty temata spolu absolutne nesouvisi :-)

 

+0 /-0 | 01.08.2014 20:20

V.Z,

Rakovník to dělá správně. Mají myšlenku udělat turnaj pro hráče do 2200 ELO, kde si i hráči s 1800-2000 mohou vyhrát cenu a užít si dobrý turnaj s dobrými doprovodnými akcemi. Takových turnajů u nás moc není a myslím, že i oba velmistři jsou dobrým tahákem (každá reklama šachu na náměstí je super). Obecně může být problém s tím, že nedorazí Moravané a Slezané, kteří mohou soutěžit ve Starém Městě, nebo dělat výlety po Jeseníkách. Hlavní problém je, že se tam teď vesrala (omlouvám se nenapadlo mě žádné slušné synonymum) nějaká Praha, opět výdělečný Czech tour, který konkurenci úspěšně škodí nově přes prázdniny? Já už jen čekám až obsadí první červencový týden, kdy je opravdu málo turnajů a je zapotřebí dalších enlightened.

Přeji Rakovnickým pevné nervy a doufám, že si to aspoň 100 hráčů z Prahy rozmyslí a dorazí k vám.

Pravopis škoda komentovat. To vám venku leje jak z konve a tak nevíte co byste dělali?

+0 /-0 | 01.08.2014 16:04

sodik

Polička také pořádala o Velikonocích jeden třídenní turnaj. Zde a zde.

+0 /-0 | 01.08.2014 15:46

noELO

nvmea yes

Překlepy bych nikdy nekomentoval, vše jsem pochopil. Snad jediná "systémová" chyba, které se pan Chrz opakovaně dopouští, je psaní velkých počátečních písmen ve slovech typu "český, anglický". Že si třeba příspěvky po sobě nečte? Každý není gramaticky ješitný jako třeba já sám.

+0 /-0 | 01.08.2014 14:47

nvmea
já osobně tedy s pochopením příspěvků Pavla Chrze nemám vůbec žádné problémy. A Poutniku, to přeci nejsou "hrubky", ale jeden hovorový výraz a tři přepsání.
+0 /-0 | 01.08.2014 12:58

Poutnik

Pavle sám jsi si o to řekl:

uvažujem  má být uvažujeme

turnj = turnaj

ikdyž = i když

turanj = turnaj

+0 /-0 | 01.08.2014 12:52

P.Z.

U nás v BŠŠ pořádáme "turbo" turnaje pravidelně. Jen dospělé na ně nějak nemůžeme přilákat. Každopádně na podzim opětovně začneme, takže sledujte naše stránky. :) Takový příklad jednoho z turnajů loňska zde.

+0 /-0 | 01.08.2014 12:06

Pavel Ch

Já zde nikoho neurážím, nikoho nenapadám, to bych sem nechodil, to by mne nebavilo. Napsal jsem jen k článku námět.

Jen, když se mám bránit útokům, tak je odrážím. Na to si musí "útočník" zvyknout.

Naopak ZJ píše rychleji, než mu klesne adrenalin. V afektu vyhledává definice nemocí ve wiki. Takové rozrušení je špatný rádce.

PS: Ty moje hrubky by mne zajímaly. Mám obavu, že je nasekali jen kritici.

+0 /-0 | 01.08.2014 10:02

Zdeněk Janda

Pavle , škoda jen, že nečteš příspěvky , na které bleskurychle (a kolikrát zmateně) reaguješ: Nikdo Tě nenapadá, neuráží .  Jen na Tvou „češtinu“  si tu stěžovalo mnoho lidí (snad Ti je nemusím vyjmenovávat). Tvá reakce na kritické články je vždy stejná – začneš hledat mikroskopické chyby u přispívatelů, které jsou nicotné proti Tvým hrubkám. To je problém, než svůj příspěvek  odešleš,  si to po sobě přečíst? Já jsem si nepřisadil. Jen jsem souhlasil s diagnózou Pavla Čapka. Nejsem samozřejmě odborník v této specializaci , ale já bych tu diagnozu upřesnil na : Dysortografie , která je specifická porucha pravopisu. Jak píší učené knihy , tak ti lidé se rozlišují na 2 typy :

Osoby trpící dysortografií lze rozdělit na 2 typy:

- hyperaktivní typ – osoba je se psaním hotova dříve, než si stihne vše promyslet a ujasnit, dochází tak k velkým chybám - hypoaktivní typ – osoba píše zdlouhavě, trvá jí dlouho, než určitý výraz v paměti vyhledá

No,lékařská věda zapomněla ještě na 3.typ – superhyperaktivní typ cheeky (myšleno na Tebe samozřejmě jako vtip - mám dnes dovolenou,tak si ji chci užít v míru a pokoji smiley)

+0 /-0 | 01.08.2014 08:39

Pavel Ch

  Tragikomickécrying je, když jeden "kritik" sám napíše více jak 3 hrubky v jediném příspěvku a doktor (aby si nepřisadil, žewink) se ještě stále (přes opakovaná upozornění) nenaučil psát čárky/tečky a mezery za slovy. Asi jako jediný, kdo sem píše. Ale my co známe doktora, máme takové přísloví: "Koho ZJ zkritizuje, dělá svoji práci dobře, koho pochválí, měl by se nad sebou zamysletsmiley".

Nicméně řešit ČJ v příspěvcích ? Fakt nevím. Takže raději, krásný den všem. 

+0 /-0 | 01.08.2014 07:26

Zdeněk Janda

ad Pavel Capek - s tím lze souhlasit. My, co známe našeho Pavla Chrze dávno , víme, že daleko rychleji píše (a kolikrát mluví)  , než myslí . Nepeskujte ho , on za to nemůže smiley ...

+0 /-0 | 31.07.2014 21:52

Pavel Ch

Pane kolego, když nevím tak se zeptám. Nejsem urážlivý, ale až toto??? To jako bych napsal, že pochopit projev vzdělanějšího, chce mít trošku větší číslo v IQ. Také by se Vám nelíbilo, žewink. Proto to nepíši.

PS: Poté co jsem se dověděl zamlčené informace z tiskovky (poplach po mém příspěvku), poopravil jsme názor a názor, kde nejspíš chybka byla. Viz aktuality.

+0 /-0 | 31.07.2014 20:55

Pavel Capek

Musím se chtě-nechtě zastat Vuorina.

Písemný projev pana Chrze je otřesný. Já osobně to čtu a několikrát se musím vracet, abych porozumněl, co chtěl pisatel vlastně sdělit.

Možná je to nějaká forma dysgrafie, ale čte se to opravdu špatně...

+0 /-0 | 31.07.2014 19:23

paulz

Jedno nechápu-vklad nad Elo 2351 je 1000 kč vážně tam není zájem o silnější hráče?

A co se týče exhibice GM, něco mě říká že by si i slabší hráči radši s nima zahráli v turnaji než jen koukat.

+0 /-0 | 31.07.2014 19:04

Pavel Ch

Vuorine, díky, těší mne, že máme stejný názor na věcyes. A asi i znalost ČJ máme na stejné úrovni. "Zjednodušení" na 4-denní, 7-kolové opravdu není. Správně totiž "jednodušeji" 4denní, 7kolové.

  Ale nechme toho, to dopadneme jako v parlamentu. Taky začali řešit, kdo je po stránce ČJ blbější.

+0 /-0 | 31.07.2014 14:43

bohouš z buše

(mělo to být překvapení) asi budu hrát (a nebudu sám)wink

+0 /-0 | 31.07.2014 14:40

Vuorin

ad b4udel4ire: Nejsem hnidopich a jazyk řeším minimálně, ale Pavel Crz je drsňák, je to často čtení pro otrlé:-). Ale jsou tu mnohem těžší kalibry, takže v pohodě:-). A k mým chybám, např. tu v číslovce jsem napsal úmyslně, jsem v internetové diskuzi a jako ostatní zjednodušuji co se dá, není to moje práce a mám na to minimum času.

+0 /-0 | 31.07.2014 14:27

lmouse

"turboturnaj" je úžasný výraz!! a souhlasím je jich málo. V Americe dokonce uměj udelat turnaj kde zkombinují oba - některí hráči začnou normálně 1k/1den a "turbohráči" je pak doženou :-)

+0 /-0 | 31.07.2014 13:38

b4udel4ire

Skoro to vypadá, že vedle kategorie „pohodový prázdninový turnaj“ (s režimem odpoledne_partie_večer_pařba_dopoledne_mátoření_z_kocoviny_případně_nohejbálek_ap.) sílí poptávka po „turboturnajích pro zaneprázdněné“, vyznačujících se intenzitou a max. časovou efektivitou. Nedovedu si představit, že by se Rakovník přesunul z první do druhé uvedené kategorie, ač bych sám rozhojnění té druhé taky uvítal. Koneckonců je možné, že by se v ní i přirozeně koncentrovali spíše ti ambicióznější hráči (->kedvis7). Ps.2Vuorin: Když už hnidopišit kvůli češtině, tak by to chtělo zopáknout si čárky a výrazy složené z číslic a slov wink

+0 /-0 | 31.07.2014 12:21

kedvis7

Myslím si, že většina hráčů chce hrát openy se silnějšími hráči nebo stejně silnými. Pokud se člověk podívá na 1/3 starovního pole většiny "běžných" openů v ČR, tak to není přiliš motivující. Podle mě je problém v penězích a ceně času. V běžném openu nejsou finanční ceny přiliš zajimavé a chybí větší účast silnějších hráčů. Samozřejmě i značnou roli hraje množství turnajů. A co uzavřené turnaje během roku? Osobně mám pocit, že jich je  v ČR velmi málo a jejich síla není až tak vysoká.

+0 /-0 | 31.07.2014 11:56

Vuorin

Ač prokousat se hrozivou češtinou Pavla Chrze je velký trest, musím jen a jen souhlasit. Divím se, že přes velké množství turnajů na území ČR, nikdo nechce zorganizovat 4-denní 7-kolový open. Kdyby jen proto, aby se odlišil. Myslím, že i u nás by si myšlenka našla dost fanoušků. Například já vím, že letos žádný klasický turnaj hrát nemůžu, ale takovou "rychlovku" bych časově unesl a byl bych ochoten si zajet docela daleko. A určitě nejsem sám. Akorát to nejde brát jako dovolenou, kde si po večerech zahraju šachy, ale jako intenzivní šachový boj.

+0 /-0 | 31.07.2014 10:16

Pavel Ch

Takový námět. Vše se prostě zrychluje, s tím se smiřme, ala Postřižiny.

Jistě Pardubice, Teplice, a další (abych někoho neurazil). Množství lidí si rádo vezme dovolenou (krom místních, kteří třeba při práci). Nepřeberné možnosti všeho v Pardubicích, nádherné lázeňské město v Teplicích a super-turnaj, kde se utkat se silnými, jak píše Drahil.

V Rakovníku není tolik šachistů jako v Pardubicích, proto již ta základna "domácích" je omezená. No a vzít si týden dovolenou v množství šachových i nešachových možností, již člověk přemýšlí. 

Již druhým rokem třeba uvažujem o odjezdu raději na turnj do SRN. Proč? Jsou tam turnaje (mnohé) od čtvrtka večer. 7 kol do FIDE ela vážných partií. Myslíte, že by Němci ve velké míře jen tak plýtvali v sousedním regionu dovolenou. Myslím tím ty s elem 1700-2300 u kterých právě jde pořadateli o kvantitu.

 Proto "jedou" tyto turnaje v SRN, mají k tomu mnoho "pátečních svátků", některé turnaje i od středy večer, ale ikdyž bez svátku, tak jeden den, max. 2 dny dovolené, může být.

 Já jsem také jeden rychlo-turnaj do FIDEela na konci srpna pořádal. Vymyslel v červenci, neměl čas na sehnání peněz od sponzorů, z grantů. Nájem naštěstí zdarma, zasponzoroval jsem jen pár věcných a finanční šly ze startovného. Téměř 40 hráčů za tuto nedotovanou rychlovku bylo super.

A když má být turanj o tituly, tak alespoň jeden z dalších turnajů nabídnout takto v závěrečných 4 dnech toho "titulovaného".

 Tak jen námět nejen pro Rakovník, asi bych někam přijel, abych nemusel hledat po Německu. Holt je méně času na vše, člověk si ho váží, i Postřižinysmiley dokonce dřívějšího data.

+0 /-0 | 31.07.2014 09:46

Drahil

Tak nevím jestli se autor pozastavuje nad klesající účastí hráčů nebo diváků? Pokud jedu na Open hrát, tak mám dost starostí se svou partií, a že tam hraje vedle Ňouma s Cvekym se mě moc netýká, i když jsou to oba super kluci :-) Pokud jsem divák/šachový fanoušek, tak je opravdu lepší si otevřít počítač s online přenosy hráčů 2700+ než se táhnout do Rakovníka na hráče 2500 (z pohledu šachového fanouška). A chybu dělají (z mého pohledu) pořadatelé v Rakovníku v tom, že jejich zpráva k poteniconálním účastníkům turnaje dlouhodobě je "Přijďte si zahrát se sobě rovnými a u toho se můžete podívat jak hrají velmistři", což ztěží obstojí proti konkurenční "nabídce" například openu Teplice, kde je zpráva "Přijďte si zahrát s velmistry vážné partie"! Ten rozdíl v atraktivnosti mezi "DÍVAT SE NA GM" (Rakovník) a "HRÁT S GM "Teplice, Pardubice..." je z mého pohledu nebetyčný. A pro mě například letos v Teplicích byly partie s GM Rozentalisem a GM Tazbirem opravdový zážitek, protože na své úrovni jsem se za 20 let hraní šachů nedostal ve vážné partii k nikomu přes 2400. A vzhledem k tomu, že openů je v ČR opravdu hodně a dovolené málo, tak si pečlivě vybírám kam pojedu a Rakovník prostě dlouhodobě válcuje konkurence, která je podle mně hodně tvrdá: Vezměte si, že se ročně v ČR pořádá řekněme 70 openů a hráč (pracující) si musí vybrat TOP 2-3 turnaje, na zbylých 68 už prostě není prostor, dovolená. Je to jen můj názor/pohled na věc, tak mě prosím nelynčujte ;-)  

+0 /-0 | 31.07.2014 09:12

Morphynista

Je to tak, podobné problémy mají i v Brně, ani tady to s přihláškami není zatím moc slavné http://jmss.chess.cz/view_artefact.php?type=jmss_article&id=1627 . Já dám v srpnu přednost sledování olympiády a to není jediná vrcholová akce. Od 27.srpna se v USA hraje Sinquefield Cup , kde nastoupí Carlsen, Aronjan, Nakamura, Caruana, Topalov a Vachier-Lagrave. 1.cena 100 000 $, celkově se rozdá 315 000 $ . http://saintlouischessclub.org/civicrm/event/info?reset=1&id=62 Kéž bychom takové sponzory měli i u nás...

+0 /-0 | 31.07.2014 08:58

ELOminator

To je známá věc, že v Česku se přádá nejvíc turnajů na hlavu na světě. Ale dokud to ty sponzory baví, no tak co...

+0 /-0 | 31.07.2014 08:31