Bitva

14.11.2013 08:16 | Zápas o mistra světa 2013

Čtvrtá partie byla opravdovou bitvou. Po úvodu zápasu přišlo konečně oživení, a jaké! Musím se přiznat, že jsem si myslel, že mistr světa tuto bitvu prohraje. Magnus sebral odvážně pěšce na a2 a získal lepší pozici. Přesně ten typ pozice co mu sedí.

Zdálo se, že zbytek bude technika, ale nestalo se tak. Mistr světa ukázal obrovskou sílu. Zahájil prudkou ofenzívu, korunovanou fantastickým skokem jezdce na e4. Dva pěšce méně! To jakoby Magnuse nalomilo a nepokračoval nejlépe. Partie nakonec končí po dramatickém průběhu zaslouženou remízou.

(zdroj: oficiální stránky, foto: Anastasiya Karlovich)


Přemýšlel jsem, jak to, že Viši tuto bitvu zachránil a dokonce svého hrozného soupeře v jeden moment zcela přehrál. Odkud se to „najednou“ bere, ta jeho vnitřní síla? Vždyť Viši už má spíše pověst toho co to nezvládá, než ten, co to ustojí. Navíc s Magnusem. Všechno bude asi jinak.

Na druhou stranu je tato partie pro mistra světa určitým varováním – s Magnusem do koncovky nelez! Mladý vyzyvatel ukázal, jak se hraje Berlín. Hrál rychle a sebevědomě. S braním na a2 neměl žádné problémy. Mistr světa pak musel ukázat přímo vrcholné umění, aby se z podezřelé pozice dostal, ale stálo to za to!

Komu čtvrtá partie psychologicky prospěla? Určitě Višimu. „Přehlédl“ pěšce a přesto se z toho zázračně vysmekl a ukázal přímo „nelidskou“ vynalézavost. Kolik podobných šancí ještě bude Magnus mít?

Ať tak či onak, myslím si, že se zápas dostal do správných kolejí a nás – diváky – čeká ještě moc a moc kouzelných chvilek dvou čarodějů.

-
. kolo -

Carlsen, Magnus - Anand, Viswanathan ½-½ 16 A07 Barcza System
Anand, Viswanathan - Carlsen, Magnus ½-½ 25 B18 Caro Kann
Carlsen, Magnus - Anand, Viswanathan ½-½ 51 A07 Barcza System
Anand, Viswanathan - Carlsen, Magnus ½-½ 64 C67 Ruy Lopez Berlin



Odkazy:

Stránky zápasu

Online



autor textu a komentáře: GM Robert Cvek
230x 17409x
Fotogalerie
Komentáře (230) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
sisoj

Jen dovětek: Do konce zápasu je ještě 7 partií a MC vyhrál teprve první partii, Topa i Gelfand také vyhrávali 1-0 a nakonec to dopadlo pro Anánda. Takže konec boje v nedohlednu, nevím jestli je to možné, ale zápas bude dál gradovat. Což by mělo být pro všechny šachisty super!, ikdyž 99% z nich nerozumí těm pozicím. Sice fandím MC, ale VA ukazuje sílu tygra z Madrasu a přispívá k super zápasu! Poslední 2-3 partie yes

 

+0 /-0 | 16.11.2013 05:14

noELO

ad HonzaR yes

ad ZMB - nikoli palec dolů, máte v podstatě často pravdu, jenže ta forma (a odvaha, co když Ánand vyhraje, vyloučit se to nedá). Nechce se mi to dohledávat, ale jste, myslím, podle vlastního přiznání, mohu se mýlit, (?), právník, tudíž mi od Vás tyhle soudy nepřipadají zcela na místě.

+0 /-0 | 16.11.2013 01:00

rytir

Třeba tohle by se Carlsenovi v současné době nestalo, aby skončil poslední - http://www.nss.cz/boris-gelfand-byl-nejlepsi

Carlsen sice nezvítězil, ale jen těsně, prostě mu něco nevyšlo, ale není to velký výkyv jako u Kramnika nebo Ananda.

+0 /-0 | 16.11.2013 00:53

rytir

david brazina: Kramnik hraje výborné šachy, ale má určité výkyvy. Carlsen až na malé zaváhání v závěru turnaje kandidátů podává vyrovnané výkony hodné nejlepšího hráče na světě. Jeho elo nevzniklo náhodou, ale je důsledkem toho, že je jasně nejlepší. Kramnik dokázal sehrát vyrovnaný zápas i s Kasparovem a dokonce ho dokázal porazit, ikdyž byl Kasparov v té době lepší. Možná by dokázal sehrát vyrovnaný zápas i s Carlsenem, ale spíš ne. Carlsen právě je hráč typu Kasparova, Fischera a Aljechina a ještě se může oproti svým současným schopnostem zlepšit.

+0 /-0 | 16.11.2013 00:48

xdavx x

Rytir: ac MC fandim, tak nesouhlasim s tim ze soucasniky prevysuje. Kramnika treba ani ne. Kasparov, Fisher, Aljechin, ti byli opravdu nade ostatnimi, ale kdyz vemu vysledky Kramnika, tak bych si nedokazal tipnout, kdo z nich by zapas vyhral. Magnus je bezesporu velice silny hrac, a je mozne ze je opravdu nejlepsi na svete v soucasne dobe. Ale gloriolu bych kolem nej nestavel, jak bylo psano nize, tech opravdu silnych turnaju MC fakt nedal rozdilem tridy. Ale pro sachy by si myslim bylo opravdu lepsi kdyby vyhral MC. Anand, proste zestarl, ale je to pan hrac a o sachu mozna stale vi vic nez kdokoliv jiny...

+0 /-0 | 16.11.2013 00:44

rytir

„už sem další příspěvky na toto téma psát nebudu“

Klidně můžete, dokonce s Vašima příspěvkama o dekredaci titulu plně souhlasím. I o tom, že Anand je výborný hráč.

Nemyslím si ale, že se dá jednoznačně říci, že Anand toho dokázal víc než Carlsen, není to jen o elu, ale o tom, že Carlsen své současníky převyšuje.

Především bych Vás ale rád poprosil, abyste se snažil nebrat Boží jméno nadarmo, jako v příspěvku z 00:18.

+0 /-0 | 16.11.2013 00:37

Zmestabileho
Článek, pod kterým je tato diskuze, má už více než 12 000 zobrazeni. To je na zdejší poměry opravdu hodně! Kdyby se tak podařilo vytáhnout ze zakopu zdejší partyzany, kteří si urputně drží své pozice a nechtějí ani uzavřít příměří... a nechteji ony své letité vyhloubene okopy opustit... a že jich takových je tady neúrekom, a nechybi mezi nimi ani titulovani plejeri.
+0 /-0 | 16.11.2013 00:31

HonzaR

Nezlobte se na mě, už sem další příspěvky na toto téma psát nebudu. Na šachu mi přirozeně záleží, když tak ale čtu diskuze i z jiných světových fór a i mnohé neuctivé komentáře v tisku vůči Ánandovi, je mi líto, že nežiju v době o 50 let dříve, kdy skutečně šachy něco znamenaly. Vždyť ve srovnání s dřívější dobou v šachu degradovalo málem všechno, už ani to Elo ani nižší mistrovské tituly a výkonnostní třídy nejsou, co bývaly. Znám kandidáty mistra, mezinárodní mistry, kteří vzpomínají, kolik se toho oni zamlada museli naučit, aby svoji výkonnost vybojovali, a jak to mnozí mladí v dnešní době mají ve srovnání s nimi podstatně jednodušší a nemůžou se s nimi v nejlepších letech měřit. Já mám jen blbou druhou výkonnostní třídu, a docela mě dostalo, když jsem se dozvěděl, že před 15 lety bych prý za stejné výkony neměl druhou ale čtvrtou.

 

Ánand dneska prohrál partii pro mě dost nepochopitelnou chybou, Carlsen předvedl své pověstné umění v koncovkách a zaslouženě vyhrál, fandím Ánandovi a uznávám to. Carlsen je teď na nejlepší cestě zápas vyhrát, může hrát na jistotu na remízy, potom bude těžší jej porazit a může tím spíš využívat Ánandových chyb, protože ten teď bude muset víc riskovat. Klíčové asi budou příští dvě partie, kde bude mít Ánand dvakrát bílé, jestli dokáže zlomit Carlsenův odpor nebo ne. Pokud teď Calsen skutečně vybojuje titul mistra světa, má nakročeno k tomu držet jej velmi dlouho a třeba i pokoří rekord a vybojuje titul sedmkrát. Přeju mu jen, aby až mu časem stejně jako nám všem začne odcházet forma a mozek a přestane se mu dařit na turnajích, aby jej nepotkalo to co teď Ánanda, znevažování, urážení, neúcta... Nezaslouží si to ani jeden z nich.

 

Omlouvám se, pokud jsem svými názory někoho urazil, neměl jsem to v úmyslu.

+0 /-0 | 16.11.2013 00:19

HonzaR

Prokristapána Ánand se za celou kariéru zúčastnil už dohromady 10 finálových zápasů nebo turnajů o titul, to dokázal pouze jediný další člověk - Karpov, který hrál jedenáctkrát. Kromě toho se Ánand účastnil ještě dalších 4 kvalifikací, z nichž v jedné skončil v semifinále. Ánand je jedním z pouhých 5 šachistů, kteří dokázali vyhrát titul mistra světa pětkrát (další byli Lasker 6 titulů, Botvinnik 5, Karpov 6 a Kasparov 6), kromě toho je jediný, který to dokázal ve třech odlišných formátech, a musel tedy maximálně zvládat všechny formy šachové hry, které existují. To že se bez ohledu na formu dokázal přizpůsobit všem změnám pravidel, hrát podle potřeby na výhru, na remízu, rapidy i bleskovky, to vážně vůbec nic neznamená...

 

A teď, protože Ánand v posledních několika letech nemá vrcholovou formu, ale stále zůstává na mistrovstvích neporažen, proto je třeba ho urážet, znevažovat titul mistra světa? Carlsen je nejlepší v turnajích v posledních letech, ovšem při srovnání úspěchů na nejvyšších nejdůležitějších soutěžích, kde všichni hrají nejlépe jak umí, tam se zatím s Ánandem nemůže měřit, ať se to někomu líbí nebo ne. Jakých úspěchů kdy dosáhnul Carlsen na mistrovstvích světa ve vážném šachu, kde se hrály ty nejlepší šachy? Jaké je jeho skóre s ostatními nejsilnějšími šachisty žebříčku, má nad nimi skutečně tak drtivou převahu, jak by se mohlo zdát podle Ela, pro mnohé už málem božské oslepující veličiny? Protože Carlsen ještě nedokázal vybojovat titul, který zatím drží jiný stárnoucí velikán, jeden z největších, proto je třeba mistra světa urážet?

 

Tak co uděláme, máme Ánanda diskvalifikovat a prohlásit Carlsena mistrem světa bez boje, protože si to zrovna v této chvíli velká skupina fanoušků přeje? Nemáme úplně celé mistrovství světa zrušit, jak teď zase navrhoval nějaký blázen na chessbase.com? Neměli bychom raději místo mistrovství světa zase zavést knock-outy jako Grandslamy v tenise? I když je zajímavé, kolik "odborníků" mluví o tom, jak si máme brát příklad třeba z tenisu nebo fotbalu a hrát turnaje podle nich, když přitom tenisti ani fotbalisti se nás vůbec neptají, co si my myslíme o jejich soutěžích. Nebo neměli by se pro jistotu úplně přestat hrát vrcholové šachy, dokud je Carlsen naživu, aby ho náhodou někdo neporazil?

+0 /-0 | 16.11.2013 00:18

HonzaR

Ono za tuhle neúctu vůči Ánandovi můžou velkou měrou zejména Iljumžinov a jeho reformy a změny pravidel v posledních dvou desetiletích, které mistrovství světa strašně degradovaly.

 

Kdysi byl titul mistra světa bez diskuze tím největším úspěchem, jakého mohl šachista v životě dosáhnout, v kvalifikaci i zápasech se hrálo mnohem více partií, bylo tam minimum rapidů a bleskovek a o titul skutečně soupeřili ti nejlepší, všichni si jich vážili a nikdo se nedíval na ratingy ani další turnajové výsledky. Každý měl svého oblíbence, jistě, občas se mluvilo, že ten či onen mistr světa měl v zápase prostě štěstí, ale stejně o něm všichni mluvili s úctou a vůbec jej neznevažovali, ať měl formu nebo ne, protože právě proto byl titul tak ceněný, protože bylo tak těžké jej získat.

 

Když jsem se jako amatér začal šachem zabývat, ať jsem četl jakékoliv historické knížky a články, zápasy o titul byly všude prezentovány jako vrcholové šachové události, i přes občasné aféry okolo, a mistři světa byli skutečně uznáváni jako nejlepší na světě nebo jako první z nejužší skupiny nejlepších. Nepamatuju se, že bych někdy četl o takovém znevažování mistrů světa před rokem 1993 jako dnes, dokonce ani v případě Euweho nebo Laskera po jeho prvním překvapivém vítězství nad Steinitzem.

 

Jenže co se nestalo? Přišel Iljumžinov, dlouhé zápasy s oceňovaným a uznávaným mistrem světa byly zrušeny, zkrátily se počty partií, časové kontroly, velkou měrou se do toho vecpaly rapidy a bleskovky, různými aférami se vyštvali nejsilnější hráči (Lybie 2004). Mistři světa, kteří zaslouženě vyhráli knock-outy, protože se prostě museli přizpůsobit nešťastným pravidlům, byli znevažováni a uráženi. FIDE dvakrát porušila uzavřené dohody o sjednocovacím zápasu titulů a zase změnila pravidla, která mnoho hráčů poškodila a odstavila ze soutěže, po následné aféře Kramnika s Topalovem se několik let opět musely měnit pravidla cyklů, protože bylo třeba kompenzovat újmy všech poškozených. Následně po změnách pravidel už rozehraného cyklu z turnaje kandidátů na protest proti těmto neférovým praktikám odstoupil nejsilnější hráč Carlsen, což někteří tak nemohli rozdýchat, že začali ostře napadat nového vyzyvatele Gelfanda i mistra světa, kteří za nic nemohli a prostě hráli na výhru podle určených pravidel, a zaslouženě místa v zápase vyhráli.

+0 /-0 | 16.11.2013 00:18

...

Za 1) diskuse nebude omezena, avšak některým čtenářům odpadne povinnost přeskakovat příspěvky místních trollů. Za 2) že ti svoje hodnocení každý nenapíše tak explicitně, jako pan Bražina neznamená, že si to nemyslí.

+0 /-0 | 16.11.2013 00:03

xdavx x

zmestabileho: opakovane? navic jsi jeste lhar. to byl muj prvni prispevek nejen v teto diskuzi, ale po dlouhe dobe vubec prvni na nss. pochop, ze i kdyz ti je jak rikas 38, me je uplne jedno, na koho bys vsadil, je mi uplne jedno, jestli pro tebe je ten nebo onen hoden ucty... co mi ale vadi je, ze ty tvoje blaboly musim cist. jsem pro blokaci nicku, odseparovat ty, na ktere nejsem zvedavy. ja si tady jdu precist nazory na partii, a ne na to, na koho kdo kde by vsadil... zkus nelhat, nepsat blbosti, a treba to bude lepsi, do te doby se opravdu projevujes tak, ze bych te inteligetnim clovekem nenazval.

+0 /-0 | 16.11.2013 00:00

rytir

@Zmestabileho: „Vishy po tomto prohraném zápase ukončí kariéru, a dál už hrát nebude.“

Zdá se mi, že to vůbec neodpovídá jeho temperamentu. Není to Kasparov nebo Fischer, tudíž si myslím, že dál hrát bude, i v případě, když by prohrál.

+0 /-0 | 15.11.2013 23:57

nvmea
zapište si mne prosím do listu s urážkou dle vlastního výběru
+0 /-0 | 15.11.2013 23:55

Zmestabileho

Blokace nicků není jistě žádoucí - takto jen zabijeme každou diskuzi. Zatím jsem tady zaznamenal jen dva agresivní - pana "..." (slovy - "tři tečky"), který někajou tu urážku už tady napísinkal,... potom "Davida Brazinu", který mě opakovaně dnes označil za "debila"... a potom už jen mistr Plát, podle něhož jsem prostě "šašek". Kvůli tomuhle jistě není nutné jakkoliv omezovat zdejší diskuzi.

+0 /-0 | 15.11.2013 23:53

...

Přivítal bych, kdyby do budoucna byla možná blokace příspěvků některých nicků. Taky mě nebaví číst/přeskakovat nesmysly a bláboly místních trollů (magnuscarlsen, zmestabileho).

Neuvažuje redakce o zavedení této možnosti?

+0 /-0 | 15.11.2013 23:41

Zmestabileho

Vishy nechal významnou stopu v našich srdcích, a u mě je to zrovna tak! Přehrávám si jeho partie dlouhé roky - i když až na výjimky partie sehrané už z minulosti, většinou starší deseti let. Mám úctu k lidem, kteří něco dokázali v průběhu řady let - na prvním místě jednoznačně moji rodiče, a  dále spousta těch dříve narozených, kteří jsou kolem mě, a kteří mají mnohem více životních zkušeností, a kterým já se snažím naslouchat, a vážím si tohoto našeho setkávání se. Ostatně, mně je 38 let - takže věkem mám blíž k Anandovi, než k tomu děcku z Norska...:-). Ale o tomhle to přece není. Top spotovec v pozici Ananda musí jít pryč ze scény jako každý mistr světa, kterýž už na to prostě nemá několi let - a tohle není primárně o jeho věku... (konec krátkého osobního pojednání o šachu, rodičích, dětech, a úctě).

+0 /-0 | 15.11.2013 23:20

Chessplayer

Zmestabileho je klasický trol, přesně v duchu této bakalářské práce: http://is.muni.cz/th/182293/ff_b/Bakalarska_prace_Marie_Skardova.pdf

+0 /-0 | 15.11.2013 23:14

Tobi

to Poutnik: se sobě divím taky :-( Jinak pravdou je, že jsem se trošku těšila, jak se budeme doma štengrovat, protože já fandím Magnusovi, přítel Višimu a nakonec mi ho bylo dneska sakra líto a zachytila jsem vlastní myšlenku, „kéž by to hned zítra srovnal“. Osobně věřím, že to Anand ještě zamotá.

+0 /-0 | 15.11.2013 22:48

Poutnik

Tobi: jediné čemu se divím, že ti stojí za to vést s Zmestabileho diskusi (polemiku). Přál bych si, aby to Anand obhájil a příštím mistrem se stal Gelfand, už jen pro ty kecy, které tu v ohlasech čtu :-)

+0 /-0 | 15.11.2013 22:42

Tobi

Co třeba proto, že svoje názory opakovaně nevyjadřujete alespoň slušnou formou! Nevím, proč by se měl Tipsport propadnout hanbou do země. Ten Ánanda hanlivě neoznačil za pelichající šelmu ap. Spousty příspěvků jen tady pod tím článkem jsou ze škatule "Ánanda odsoudivší" ale ty Vaše jsou suverénně nejvíc neuctivé. Proto. A není to zdaleka poprvé a jsem si rozhodně dost jistá, že u Vás ani ne naposledy. Také jsem bezvýznamnou fanynkou šachu, stejně jako většina přispěvatelů na nšs, ale to, co si dovolíte Vy vůči šachistům světového formátu, vůči našim předním šachistům, to mě zkrátka zvedá ze židle. Co takhle úcta? Nic Vám ten pojem neříká?

+0 /-0 | 15.11.2013 22:29

Zmestabileho

Ale psal jsem, že na Magnuse vsadím, když bude kurz 1,50. To pořád platí:-). A vlastně ne. Změna - snižuji na 1,40. Na ještě nižší kurzy sázet je prostě o ničem, to už je proti přírodě...:-)... Jasně, že teď už jsou to jen plané řeči, a že takový kurz už nikdy nebude na 99%...anebo no tak dobře, na 90%. To by se stalo, kdyby Anand vyrovnal stav zápasu výhrou v partii. A nejlépe někde kolem 9.-11. partie - pak by ten kurz skočil možná nad 1,40. Na tuhle příležitost, jak snadno vydělat na vánoční dárky, si ještě počkám, ale tohle je už v říši fantazie. Ale kdo je sázkař, nechť zůstane i nyní ve stavu bdělosti, i když se ta příležitost již zřejmě propásla.

+0 /-0 | 15.11.2013 22:28

Magiland

tak dneska to byl typický Magnus - a kdyby si někde kolem 35 -38 tahu otočili šachovnici, tak se vsadim, že by to vyhrál i černými ... ty jeho koncovky jsou prostě neskutečné ... super

+0 /-0 | 15.11.2013 22:26

xdavx x

Zmestabileho: protoze hovoris, projevujes se a vubec celkove zda se ze pusobis jako debil...

Chess arena nejede ?

+0 /-0 | 15.11.2013 22:20

Zmestabileho

Tobi mi sdělila, že bych se měl studem propadnout do země, a cestou měl bych býti silně fackován...:-)... proč je tolik agresivních osobních emocí, za pouhý názor bezvýznamného šachového fanouška, jakým jsem já?

 

Že dal teď tipsport kurz na Vishyho 1,08... to je odpovídající jeho šancím. Už od začátku mělo být 1,20 - což jsem tady mudroval už před řadou měsíců :-(.... A už se tomu ani nesměju... - protože jsem prokaučoval slušných 1,38, což bylo ještě dnes ráno...:-((...Tak to prostě je! Nevím, jestli by se teď měl celý tipsport propadnout hanbou do země, zfackován vlastním studem, že Ananda dehonestoval do pozice beznadějného outsidera z kurzem 1,08. Ten kurz je totiž jen jiným vyjádřením těch mých slov, že Vishy je zcela za zenitem, myšleno za zenitem hráče, který bych měl aspiroval na korunu krále své disciplíny.

+0 /-0 | 15.11.2013 22:08

Morphynista

Dnešní partii okomentoval i Garri Kasparov, který se na své asijské cestě zastavil v Indonésii. Kritizoval hlavně Anandův tah 13...Sc7. " Objektivně řečeno, tento tah není špatný a mnoha způsoby lze udržet remízu, ale pozice, která po něm vznikla, Carlsenově stylu hry vyhovovala . Překvapilo mě, že Anand tak rychle přešel do koncovky. Měl hrát 13... Jxd4 , nechat si dámy a měl by jako kompenzaci za pěšcové centrum bílého dvojici střelců. Střední hra ! Jistě, dávat doporučení po partii je vždy snadné, ale proti Magnusovi by to bylo praktičtější rozhodnutí. Anand se snaží dělat nejlepší tahy, vždyť  je mistr světa. Vyhýbat se rovným koncovkám by bylo z psychologického hlediska ústupkem. Já měl stejný problém  v roce 2000, kdy jsem prohrál zápas s Kramnikem. Volil jsem " berlínskou " koncovku, která jeho stylu vyhovovala, poněvadž jsem si myslel, že je to objektivně nejlepší. V případě Ananda to není tak zřetelné, ale přece jen, není lepší se vyhnout dlouhým, i když vyrovnaným koncovkám s hráčem, který je daleko mladší a takové pozice má v oblibě ? Myslím, že ano. Ale jak toho dosáhnout ? Anand Kramnika porazil, když se mu podařilo jej dostat do ostrých, takticky složitých postavení. Jistě, byl dobře připraven, hrál skvěle, ale důležitou roli mělo to, že hrál " své " pozice. "  Podle Kasparova bude první vážnou zkouškou pro Carlsena partie , ve které se Anandovi podaří dosáhnout ostrou pozici ve střední hře, v níž se velmi dobře vyzná .  .

+0 /-0 | 15.11.2013 20:25

rytir

Kdyby se Carlsen cítil silněji i v zahájení, tak by Anand neměl vůbec žádnou šanci, takhle ji ještě malou má, ten kurz 1,08:6 asi odpovídá, ikdyž je dost drsný. Ale hraje tu nejlepší hrající hráč na světě proti herně stárnoucímu mistru světa, který již na turnajích nemá výsledky. Ano, Anand může chytit druhý dech, může se vrátit do dravé nálady, jako měl naposledy kolem roku 1991, kdy dokázal černými porazit Kasparova, ale je to velice nepravděpodobné. Pak totiž svůj styl zmírnil a více zpozičnil, přinesl mu i velké úspěchy, ale teď by potřeboval hrát aktivněji.

+0 /-0 | 15.11.2013 20:21

rytir

Navíc mezi oběma hráči je rozdíl 100 elo bodů, ikdyž elo není vždy odpovídající, zda to celkem odpovídá. Je méně vypovídající u hráčů co nehrají pozičně, tam může být někdy nadhodnocené, ti totiž mohou mít problémy v zápasech. Ale Carlsen je poziční hráč, takže jeho elo není nadsazené, ikdyž se zápasema zkušenosti nemá, tak jeho styl mu dává do zápasů naopak další plusy.

+0 /-0 | 15.11.2013 20:12

rytir

On ten výsledek je tak nějak odpovídající. V první partii mohl Anand pokračovat, ale zase žádná extra bomba z toho nebyla, takže remíza zaslouženě. Ve druhé Anand vyměnil dámy, místo aby otestoval soupeře, takže také remíza zaslouženě. Ve třetí partii stál Carlsen špatně, takže si zasložil prohrát. Ve čtvrté partii stál špatně Anand, takže si zasloužil prohrát a dneska si za svůj bojovný výkon i přes nepovedené zahájní zasloužil vyhrát Carlsen a také vyhrál. Takže by to bylo jako teď 3-2 pro Carlsena po pěti partiích.

+0 /-0 | 15.11.2013 20:03

rytir

Carlsen umí ubránit i pozice, kde stojí hodně špatně, v tomto zápase mohl být ve vážnějším ohrožení jen jednou, když by Anand ve třetí partii vzal pěšce na b2. Jenže Anand se bál a radši pak několik tahů na to nabídl výměnu věží. Zrovna tak se bál i dneska jít po pěšci a3 a doplatil na to.

+0 /-0 | 15.11.2013 19:51

rytir

@Pavel Ch: Topalov není Carlsen. Topalov je hazardér, nad kterým je dobrá šance zvítězit i za nepříznivého stavu. Proti pozičně hrajícímu Carlsenovi je to daleko obtížnější.

+0 /-0 | 15.11.2013 19:46

Tobi

…„pelichající šelma, co už tolik nekouše“ si dovolíte říci o Viši Ánandovi? „pytlíkovat remízu za remízou“ jeho dosavadní výkon Vám přišlo jako „pytlíkování“? Viděl jste vůbec ty velmi složité partie?  „Anand je zcela za zenitem a neschopen svého soupeře vážně ohrozit“ – jste se asi opravdu předešlé dny na partie nedíval, bo co!! I kdyby stokrát Vaše ničím nepodložené předpovědi vyšly, Viši zápas prohrál a po něm ukončil kariéru, nepřipadá Vám MINIMÁLNĚ velmi neuctivé vyjádřit se o šachové hvězdě, jakou Anand je, že je „za zenitem“? Jak je možné, že Vás hanba nefackuje, to nechápu, prostě nechápu. A pokud fackuje, tak by měla řádně přitlačit!

+0 /-0 | 15.11.2013 19:46

Zmestabileho

Pro všechny fanoušky Ananda - užijte si toho, vidět jej ještě v on-line přenosu za šachovnicí, vidět jej na videu na živo při partii. Teď budu prognostikem - Vishy po tomto prohraném zápase ukončí kariéru, a dál už hrát nebude. Titul mistra světa a jeho obhajoba byly jeho motivací zůstat v aréně - i když v ní působil už tři roky spíše jako pelichající šelma, co už tolik nekouše. Tahle motivace bude za pár dní pryč, a já si dovoluji tipnout, že jinou motivaci už nenajde. Proti top špičce už nehledá nic jiného, než záchranu a zploštění do remíz, a seberealizovat se ještě řadu let proti těm slabším - i to stojí moc energie, a nebude jej to už bavit.

+0 /-0 | 15.11.2013 19:17

Morphynista

Anandovi dává minimální šanci na vítězství v zápasu i Tipsport , kurs 1,08 - 6 hovoří jasně. Na zítřejší partii je to vyrovnanější :  5 - 1,4 - 5,5 . Opět příležitost pro ty, kteří by si chtěli vsadit na výhru Ananda ( bílými ) nebo čekají, že Carlsen znovu zvítězí v luxusním kursu 5,5 ...

+0 /-0 | 15.11.2013 19:11

sodik

 Zmestabileho: laughsrandisto... mimochodem už začíná večerka, tak do hajan. Zítra se ještě hraje, koruna pro vítěze se ještě nepředává.

+0 /-0 | 15.11.2013 19:08

Zmestabileho

Dnešní partie je definitivní konec, i když tolik minimálních, šancí Ananda. Tohle je právě příznačné pro vyjádření skutečnosti, že je Anand zcela za zenitem a neschopen svého soupeře vážně ohrozit - v jiných zápasech (a třeba nejen o mistra světa), by jistě po pěti partiích za stavu 1:0 nebylo ještě nic rozhodnuto, zde ale rozhodnuto je. Anand už nemá nic jiného v rukávu, než dál pytlíkovat remízu za remízou, a pokusit se tímto stylem dožít až 12.partie.

+0 /-0 | 15.11.2013 18:58

giocozo

Ať je to, jak chce, tahle partie a její výsledek zápasu rozhodně pomůže. Anand to musí otevřít a tak se máme na co těšit.

+0 /-0 | 15.11.2013 18:55

Pavel Ch

Jen klid. S Topalovem také prohrával a otočil. Má teď 2x bílé, tak se rychle dočkáme srovnání a bude to dá zajímavé. Rozhodně na 12 remis hrát nechtěl, ale hraje to co mu soupeř dovolí. Staly se dnes chyby v koncovce, jinak by měl Magnus také 5 partií (a 3. bílými) bez výhry.

Nemyslím ani, že na Višiho dopadne únava, že již je starý. Nesmysl. Asiati maj relxační metody, o kterých se Evropanovi ani nezdá. Navíc se po této stránce na zápas připravoval. Je to navíc sportovec, Magnus sice také, ale v únavě a utahání se rozhodovat nebude. Možná čistě šachově, že Magnus umí rovné koncovky do výhry.

Nejde srovnávat s 50kg Karpovem v 50plus letech věku a předlouhém zápase. Podívejte na Viktora Korčného a jeho závěr olympiády na Bledu (14 kol 13 partií, 3 ze 3 v závěru, když všichni byli unavení) v 72 letech.

Takže se těšme jak tygr zabojuje.

+0 /-0 | 15.11.2013 18:49

sodik

Jako fanoušek Ananda jsem pěkně nas*anej, ale dobře mu tak. Když zplošťuje všechny pozice do remízy, jak chce potom obhájit titul? Zatím ve všech partií stál ze zahájení "o něco lépe", tak teď už musí začít hrát. Bude mít dvakrát za sebou bílé, porážka nemohla přijít v hodnější okamžik. Moc nevěřím tomu, že by Carlsen ani jednou neprohrál. Pokud to bude ovšem už 0:2 je po všem.

+0 /-0 | 15.11.2013 18:08

rytir

Anandův problém je, že je už delší dobu v útlumu. Zde začal dobře a naopak Carlsen byl první partie v útlumu, Anand toho ale nedokázal využít a hrál smířlivě i pozice, kde stál dobře. Pokud Anand uvažoval nad taktikou uhrát 12 remíz, tak nyní ji musí přepracovat. I dnes hrál málo aktivně poté, co v zahájení získal dobrou pozici.

+0 /-0 | 15.11.2013 17:35

Amberjack
Zajímavé. Všichni tady už Višiho odepisují. Teď je mi ho trochu líto, přestože fandím Carlsenovi. Věřím ale, že indický tygr ještě povstane, vy bídníci:)
+0 /-0 | 15.11.2013 17:22

verbir

Oba jsou natolik nepředvídatelní hráči, že je u nich možné naprosto cokoli smiley

+0 /-0 | 15.11.2013 17:16

martinn

 Grischuk - Nakamura? A kdo bude vyzývatel?

+0 /-0 | 15.11.2013 17:14

verbir

Sci-fi, ke kterému ale asi nikdy nedojde. Zápas o titul MS: Grischuk - Nakamura smiley 

+0 /-0 | 15.11.2013 17:09

giocozo

Může se klidně stát, že příští zápas bude Carlsen- Kramnik. Byl by to jistě zajímavý zápas. Je asi pravda, že K je v současné době asi jediný, který na Carlsena celkem umí.

+0 /-0 | 15.11.2013 16:53

Rdm

Zpráva dne je jasná - http://www.vg.no/ . :)

Taky jsem Kramnikův fanda a doufám, že ještě bude mít šanci si o MS zahrát.

+0 /-0 | 15.11.2013 16:43

Bucefalos

Já Anandovi stále věřím... Ovšem muj favorit je Kramnik. Tak by bylo lepší, aby zapas vyhral Carlsen a Kramnik ho pak vyzval:o) 

+0 /-0 | 15.11.2013 16:35

Rdm

S Houdinim běžícím na plné pecky to určitě jediný tah byl. :D

Dneska se prostě Viši neubránil, zápas teď dostane nový náboj, pro diváky jen dobře. Snad od Višiho uvidíme agresivnější šachy než předváděl doteď.

+0 /-0 | 15.11.2013 16:29

rytir

Dnes Anand nedokázal udržet koncovku, která byla jen o fous pro něj horší. Capablanca dokázal odremizovat koncovky, které pro něj byly jednoznačně horší a Carlsen se také umí lépe ubránit. Anand to bude mít dál těžké, ale jeho šance stále žije.

+0 /-0 | 15.11.2013 16:27

verbir

Obávám se, že je po zápase. Škoda. Ukazuje se, že mladá dravá generace tu naší už holt dokáže převálcovat ... smiley

+0 /-0 | 15.11.2013 16:27

rytir

Rdm: Jistě to byl výborný tah, ale objektivně při přesnější hře Carlsena by to Anand i po tomto tahu snadno mohl prohrát, rozhodně byl v té partii pak ohroženější, než byl dnes.

+0 /-0 | 15.11.2013 16:25

Bucefalos

Je4 byl jediný možný tah:o) 

+0 /-0 | 15.11.2013 16:25

Bucefalos

Myslím si, že to ještě nebude tak jednoduché.. jen si zkuste představit, že Vám je 23 let a v první polovině zápasu o mistra světa vedete 1:0.. V podobných okamžicích  se složili mnozí borci.. 

+0 /-0 | 15.11.2013 16:24

Rdm

Já si myslím, že klopýt(a)l dnes poprvé. Třeba 35.Je4!! (vykřičníky GM Cvek) ve čtvrté partii byl skvělý tah v "rozhodujícím" okamžiku.

+0 /-0 | 15.11.2013 16:24

rytir

Anandovou šancí je partie přiostřit a začít hrát agresivněji, ale to není moc jeho styl, hraje rád pozičně s určitou dynamikou, ale nějaké divočiny, na to zase není.

+0 /-0 | 15.11.2013 16:22

rytir

Anand navíc ztratil sebedůvěru v koncovce, už v minulé partii předevčírem byl v koncovce pod tlakem. Bylo by překvapením, kdyby šel zítra Anand bílými do berlínské varianty s výměnou dam.

+0 /-0 | 15.11.2013 16:20

rubinstein

Dnes mu Magnus podal ruku a mezitím odešel a znovu přišel, jak se zjistilo, a tím ukázal, že jejich přátelství skončilo a je připraven ho porazit. Takřka bezohledná rychlost, se kterou na konci prováděl tahy to jen potvrdila. Tygr z Madrásu je zlomen a silně pochybuju, že se vrátí

+0 /-0 | 15.11.2013 16:20

Bucefalos

To mohl.. to vypada naprosto logicky a není tak těžké si tu variantu propočítat... Ovšem všiml jsem si, že Anand v rozhodujících okamžicích klopýtá.. ve třetí partii to bylo tahem Vd8. kterým přišel o výhodu, v další partii to pak byl tah Kc3  místo tahu Ke3, kterým by byjoval o výhodu.. a dnes to byl tah Vc1 .. 

+0 /-0 | 15.11.2013 16:19

Kharty

Anand odpovídal od poloviny konference dost stroze a ani se neobtěžoval mluvit do mikrofonu - Magnus bude mít teď značnou psychologickou výhodu. Jsem zvědavý, jestli má Anand připraveno něco speciálního pro dohnání -1.

+0 /-0 | 15.11.2013 16:18

rytir

Vážnou chybou bylo 45... Vc1† mohl si jít pro pěšce a3 místo toho.

+0 /-0 | 15.11.2013 16:15

Bucefalos

Nerozumím tomu.. jak se mohl během par tahu takhle sesypat? Počínaje 45. tahem to byla jedna chyba za druhou...

+0 /-0 | 15.11.2013 16:12

lv

Rubinstein - zajimavá analýza, bohužel však úplně mimo. Před partií si oba ruce podali a rozhodně se nezdá, že by se nenáviděli víc, než je mezi soupeři nezpodmínečně nutné.

 

+0 /-0 | 15.11.2013 16:11

Rdm

Anand považuje Vd4 za rozhodující chybu, hmmmm...

+0 /-0 | 15.11.2013 16:10

rytir

Ruku si podali ještě předtím a M.Carlsen mezitím odešel a znovu přišel,  jak se zjistilo. Ale už včera se Anand dostal pod tlak a dnes to neustál. Přitom ze zahájení mohl být spokojený.

+0 /-0 | 15.11.2013 16:10

rubinstein

Dneska mu před partií Magnus nepodal ruku a tím ukázal, že jejich přátelství skončilo a je připraven ho porazit. Takřka bezohledná rychlost, se kterou na konci prováděl tahy to jen potvrdila. Tygr z Madrásu je zlomen a silně pochybuju, že se vrátí

+0 /-0 | 15.11.2013 16:07

rytir

A Anand nehrál až do hořkého konce a vzdal se.

+0 /-0 | 15.11.2013 16:03

Morphynista

Anand se právě vzdal. Nový mistr světa Magnus Carlsen vítězí ! yes

+0 /-0 | 15.11.2013 16:03

Rdm

...a šmitec...

+0 /-0 | 15.11.2013 16:03

rytir

58. h4!  Magnus nastupuje druhým pěšcem, když ho dostane na 7.řadu je konec, protože pak zahraje Vg8 nebo Vb8 a na druhé straně s druhým pěšcem na 7. řadě staví dámu.

+0 /-0 | 15.11.2013 16:03

martinn

Hand shake! Ready!

+0 /-0 | 15.11.2013 16:03

martinn

Zmestabileho: no vypadá to opravdu tak!

+0 /-0 | 15.11.2013 16:01

Petr Boleslav

Určitě souhlas, tyhle fáze hraje nejlépe. Carlsen zatáhl Ananda v posledních dvou partiích na své bitevní pole a udělal 1,5 bodu.

+0 /-0 | 15.11.2013 16:01

Zmestabileho

Magnus tu koncovku hraje s takovou suverenitou... které je schopen asi právě jen nejlepší hráč na světě. A tedy hráč, který si zaslouží titul mistra světa.

+0 /-0 | 15.11.2013 15:59

martinn

Konec je blízko, to už Ánand taky tuší

+0 /-0 | 15.11.2013 15:56

rytir

53. a5 Kd6 i nyní může ale černého krále bílý odříznout na 7. řadě 54. Vh7 a tak také Magnus zahrál.

+0 /-0 | 15.11.2013 15:55

Morphynista

Zdá se, že Anand už tuto koncovku neudrží, místo 51...Ke6 bylo lepší Kc6. Když se vrátím ke své poznámce k 13. tahu černého, možná přece jen bylo lepší se výměně dam s Carlsenem vyhnout...

+0 /-0 | 15.11.2013 15:46

martinn

jedině zastřelit

+0 /-0 | 15.11.2013 15:46

strelec

to mi připadá, že už se pěšci nedají "pochytat"

+0 /-0 | 15.11.2013 15:44

rytir

A Magnus se odklonu černého krále snaží využít a nastupuje pěšcem "a".

+0 /-0 | 15.11.2013 15:43

romison
ted uz asi je vyhrany, viva magnus :)
+0 /-0 | 15.11.2013 15:43

rytir

51... Ke6 druhou možností bylo pro černého pěšce napadnout věží  51... Ve2

+0 /-0 | 15.11.2013 15:43

Bucefalos

Ted je to prohraný.. uplně prohraný. 

+0 /-0 | 15.11.2013 15:41

Bucefalos

Ten Anand to kazí každým tahem co od 45tahu udělá.. 

 

+0 /-0 | 15.11.2013 15:40

romison
a je to jako vyhrany? nejaky koncovkari, reknete :) ja vim hovno :)
+0 /-0 | 15.11.2013 15:40

Honza Hučín

Nj, už v nějaké diskusi před zápasem jsem tipoval, že MC Višiho vysedí v nějaké otravné koncovce, ale stejně je mi Višiho líto, byl k reméze blizoučko. Pravdu měl Robert, že tohle mladíkovi jde. Asi už radši nic nebudu říkatsmiley

+0 /-0 | 15.11.2013 15:39

JHK

re Zmestabileho : 1,38 a 1,50 už takový rodíl není..ale to by si musel Carlsenovi na výhru věřit a zas tak moc si Carlsenovi nevěřil..kurz 1, 38 byl skutečně podhodnocen..(fortuna většinou dává málý kurzy lehkým favoritům) reálně by měl být kurz před zápasem 1,7 - 2,1 pro Carlsena.

+0 /-0 | 15.11.2013 15:33

Honza Hučín

Tak já trouba ho pochválím za celou koncovku a on to vzápětí zvoře, no hanba!laugh

+0 /-0 | 15.11.2013 15:30

martinn

Zmestabileho: takže příště z města černého?...ale nic není jasné, Magnus taky může chybovat

+0 /-0 | 15.11.2013 15:30

Zmestabileho

... jen opravuji....45. - Vc1, nikoliv 35 - Vc1.

+0 /-0 | 15.11.2013 15:29

Zmestabileho
Vložte obsah
+0 /-0 | 15.11.2013 15:29

martinn

Dnes večer to bude těžký i pro komentátora. Žádný běhání....

+0 /-0 | 15.11.2013 15:28

rytir

Anand si to zkomplikoval a vypadá to, že rozhodne znalost věžovek.

+0 /-0 | 15.11.2013 15:28

Zmestabileho

Tak 35. - Vc1 - tím to Anand pokazil, a začíná se to poprvé lámat ve prospěch magnuse - samozřejmě dle hodnocení počítače...:-). Magnus má teď pozici hodně blízkou výhře. Ach jo... sbohem sázko v kurzu 1,50 na nového mistra světa, sbohem moje snadná výhro v tipsportu... :-(

+0 /-0 | 15.11.2013 15:27

rytir

Vymění  Magnus střelce, nebo tam ještě před tím vloží šach Vh6† ? To je nejspíš otázka, nad kterou nyní dumá.

+0 /-0 | 15.11.2013 15:27

rytir

po 46. Kb2 se musí rozmyslet kam ujet a vybral si 46... Vg1

+0 /-0 | 15.11.2013 15:24

martinn

navíc se anand možná zasekne s časem

+0 /-0 | 15.11.2013 15:21

Honza Hučín

Pravděpodobně Anand míří do věžovky proti pěšcům a h, která by měla být remis.

+0 /-0 | 15.11.2013 15:21

martinn

dva piky plus

+0 /-0 | 15.11.2013 15:21

martinn

Magnus bude mít dva piky , ale nemusí to na výhru stačit

+0 /-0 | 15.11.2013 15:20

rytir

A Anand měl z toho strach, tak zahrál 45... Vc1† chce raději hrát i třeba bez pěšce, ale mít za něj aktivitu a věž mít v obraně pro jistotu.

+0 /-0 | 15.11.2013 15:16

martinn

No a už je tu asi VA chyba! 45 - Vc1

+0 /-0 | 15.11.2013 15:15

rytir

Pro Ananda ale není situace až tak jednoduchá, potřebuje se uklidnit a ujistit se, že pěšec "e" nemůže být pro něj, když zahraje 45... Va1, nebezpečný.

+0 /-0 | 15.11.2013 15:12

Honza Hučín

Myslím, že rychlost hry mistra světa prokazuje, že v pozici necítí vážné problémy. Verbir tu psal, že pozice kolem 30. tahu vyhovuje MC, ale myslím, že VA se hrála taky dobře, šel do aktivity figur a obětoval pěšce. Ačkoliv to vypadalo opticky na převahu MC, obhájce titulu věděl, co dělá, a měl pozici celou partii pod kontrolou.

+0 /-0 | 15.11.2013 15:07

rytir

ani 44... Kd5 45. Sh7 Va1 46. Sg8† Kc6 47. Sxb3 Vxa3 48. Vxh4 Vxb3†  49. Kc2 sice přinese bílému pěšce, jenže toho na e5 může černý zlikvidovat, třeba může hrát i 49... Vb4 a pozice je remíza

+0 /-0 | 15.11.2013 15:07

rytir

A Anand zahrál 44... Kd5! zdá se být lepší, než pasivní, ale také dostačující 44... Ke7.

+0 /-0 | 15.11.2013 15:00

rytir

Že je styl Magnuse Carlsena soupeře utahat je obecně známé, ovšem to nemusí na Ananda stačit. na 44. e5† by mohl Anand hrát i 44... Kd5 protože 45. Sg6 (s hrozbou Sf7†) po 45... Vf1 nevede u bílého k cíli.

+0 /-0 | 15.11.2013 14:56

rytir

následovat může 46. Vh7† Kf8 47. e6 Vxa3 48. Kd2 Va2† 49. Ke3 Sc2 50. Vf7† Kg8 51. Sxc2 Vxc2 52. Vf4 Vb2 53. e7 Vb8! 54. Vxa4 h3! 55. g3 Kf7 56. Ve4 Ke8! a černý by plně vyrovnal a pozice by byla remízová. Zda ale bude partie probíhat následujícím způsobem není jisté.

+0 /-0 | 15.11.2013 14:52

rytir

Další tahy, které se přímo nabízí, jsou logické a dobře srozumitelné 42... Kd6 43. Vh5 Vd1 44. e5† Ke7 45. Sf5 Va1

+0 /-0 | 15.11.2013 14:45

rytir

Tahem 39... a4 Anand docela překvapil, mohl tak hrát již o tah dříve a tehdy by nevznikla následující zápletka. Nebo mohll prostě odpověděl 39... g4. Zajímavou možností bylo za M.Carlsena hrát 40. bxa4 místo 40. Vxg5. po 40. bxa4 Vxb2 41. Kxb2 Sxa4 42. Vxg5 by se černý musel bránit převaze bílého.

nyní po 40. Vxg5 Vxb3† 41. Vxb3 Sxb3 42. Vxe5† Kd6 43. Vh5 může černý hrát 43... Vd1 a zaútočit pak na pěšce a3.

+0 /-0 | 15.11.2013 14:39

giocozo

Ten Carlsen je nereálnej. To co vidí rytir s programem, Magnus jednoduše vymyslí.winksmiley Myslím, že taktika Carlsena je zřejmá, vyhnout se ostrým zápletkám, kde je kovaný jeho soupeř a pozice sušit, sušit a na to třetí si teď zrovna nedokážu vzpomenout.

+0 /-0 | 15.11.2013 14:24

rytir

Magnus do toho šel a nyní se rozmýšlí, zda zahraje 35. Vh6

+0 /-0 | 15.11.2013 14:08

rytir

31. b3 Sh5 32. Kc3 když nyní zahraje Anand 32... Vc5† trak může Magnus se zkusit skovat do domečku 33. Kb2 a když černý zahraje aktivně 33... Vd8 34. V1f2. a ikdyž černý se zaktivizoval tak hrozí 35. Vh6 může ale pokračovat černý aktivně 34... Vd4 35. Vh6 Sd1, ale kupodivu bílý může stále nějak udržovat partii v chodu i tahy jako je 36. Sb1 Vb5 37. Kc3 c5 38. Vb2

+0 /-0 | 15.11.2013 14:04

Frank
K těm pochybnostem o podání ruky - samozřejmě si ji vždy před partií podali. Dnes byl Carlsen u stolku první a k pozdravu došlo, když dorazil Anand. Carlsen pak ještě na chvíli odešel. Pro ty co nevěří viz čas 0:06:57: http://www.youtube.com/watch?v=GzKrt85ctmw
+0 /-0 | 15.11.2013 13:57

lmouse

minulou partii jsem tomu aspon trochu rozumněl, ted nechápu nic...

hnusná pozice za obě strany!

+0 /-0 | 15.11.2013 13:55

rytir

31. b3! Předtím Anand nejspíš doufal, že 30 tahů uplynulo a dají remízu. Nyní už asi ví, že to dnes nejspíš nebude mít lehké a že se bude muset ještě zapotit.

+0 /-0 | 15.11.2013 13:55

verbir

Tato pozice plně vyhovuje MC

+0 /-0 | 15.11.2013 13:49

rytir

Nyní Magnus přemýšlí, zda půjde Kc3 nebo zda se ještě pokusí pokračovat a zahraje b3.

+0 /-0 | 15.11.2013 13:49

rytir

29... a5 zvolil tudíž proiobranu spojenou s útokem na pěšce b2. Po 30. Kd2 Vb5 31. Kc3 Vc5† 32. Kd2 Vb5 by opět mohlo dojít k opakování tahů.

+0 /-0 | 15.11.2013 13:47

rytir

A Magnus 29.e4! zahrál - jeho plán je jasný králem v před a Anand musí něco také podniknout, aby se nedostal do potíží.

+0 /-0 | 15.11.2013 13:44

rytir

po 28... h4 29. e4 se může Anand rozehrát například když zahraje Vg8 a potom Sg6.

+0 /-0 | 15.11.2013 13:38

rytir

Ale zase by si bílý dal pěšce na bílé pole... Ale co jiného má podniknout není jasné. Nemusí ale spěchat.

+0 /-0 | 15.11.2013 13:37

rytir

Zajímavě vypadá myšlenka 28. Vf6 h4 29. e4 ,tím by znemožnil černému šachovat Vd5† a mohl by pak hrát králem Kd2.

A Magnus Vf6 zahrál, nyní vidíme, že opravdu hraje na výhru.

+0 /-0 | 15.11.2013 13:34

rytir

Zkusí Magnus ještě hrát na výhru? Pozice je hodně vyrovnaná. Snad by mohl zkusit 28. Vf6, ale pak není jasné, co dál. Ale mohl by pak zkusit začít vyčkávat nějak třeba, ale těžko z toho něco vytěží.

+0 /-0 | 15.11.2013 13:30

rytir

27. Sc2 Vc5 Anand hrozí Sg6 a líbilo by se mu, když by nyní přišlo 28. Kd2 a po 28... Vd5† 29. Kc3 Vc5† 30. Kd2 Vd5† by partie skončila remízou opakováním tahů...

+0 /-0 | 15.11.2013 13:27

rytir

A Magnus zahrál 26. Vdf1. Anand správně pokryl  26...Se8, protože kdyby dopustil vniknutí věže na 7 řadu, tak by měl problémy. Dokáže nyní Magnus za bílého něco vymyslet, aby zesílil svou pozici?

+0 /-0 | 15.11.2013 13:23

rytir

Ale po 26. Vd4 Vhb8 27. Vf2 Vc5† vypadá pozice černého dobře a velice remizově.

+0 /-0 | 15.11.2013 13:20

rytir

Ovšem Magnus by mohl zkusit i 26. Vd4, čímž by mohl věží operovat na dámském křídle.

+0 /-0 | 15.11.2013 13:16

rytir

Anand ale zvolil trochu aktivnější pokračování 25... h5 a na 26. Vdf1 udělá nejlépe, když zahraje 26... Se8

+0 /-0 | 15.11.2013 13:15

rytir

Ale co dál není jasné na 28. Kd2 by černý mohla zahrát 28... Vd5 šach, takže asi 28. Kd2 nebude to pravé, ale není vidět co jiného, jak to má bílý dál zesílit.

docela hratelně vypadá 25... Ve5 26. Sc2 h6 27. Vdf1 Se8 a černý se pak může uvolnit třeba po Sh5...

+0 /-0 | 15.11.2013 13:13

Robert Cvek

HH: myslím partii, kde hrál Magnus 2.Sg5 - bohužel mi odkazy moc nejdou, protože mi tak tak jde net :-) Pokud myslíme stejnou partii, tak to byla jasná =

+0 /-0 | 15.11.2013 13:10

rytir

A Anand pokračuje aktivně 24... g5. Carlsen možná hraje na slabého h pěšce a černou věž h8 mimo hru. Pak by mohl chtít zdvojít věže na f sloupci a hrozit průnikem Vf7 a když by černý zahrál Se8 a posléze by bílý mohl hrát králem. Např 25. Vf3 Ve5 26. Sc2 a posléze 27. Vdf1 Se8 28. Kd2

+0 /-0 | 15.11.2013 13:08

Honza Hučín

Robert: Aha, vy myslíte tuhle partii. Nevím, nerozumím tomu, ale zdá se mi, že tam měl od nějakého 27. tahu dost zásadní výhodu v pěšcové struktuře (tři spojení proti třem ostrůvkům). Tady to přece jen podle mě za černého jde, což plán e5 a Se6-d5?

+0 /-0 | 15.11.2013 13:04

Robert Cvek

HH: Hm...jednu partii takto prohrál, ale dalších 20 vyhrál :-) Já démonizuji, protože podobné koncovky hraje skutečně nejlépe na světě.

Ps.: Kramnika nedávno sejmul v koncovce, kde měl nic, pak jen malé něco.

+0 /-0 | 15.11.2013 12:57

rytir

Pro bílého by bylo ideální kdyby se mu podařilo ovládnout pátou řadu a dát věž třeba na a5 a pěšce na b4. Pak by již stál lépe, ale to Anand samozřejmě nebude chtít připustit.

+0 /-0 | 15.11.2013 12:57

Honza Hučín

Vf4 je divné, protože umožňuje s tempem e5, pěšec jde na černé pole a rozehrává se střelec. g5 je taky možné, ale spíš bych hrál to první.

+0 /-0 | 15.11.2013 12:55

Honza Hučín

No, vzpomínám si na velmi dlouhou koncovku v turnaji kandidátů s Ivančukem, kterou Carlsen nakonec prohrál, ačkoliv poměrně dlouho jen nepatrně hůř. Já bych ho tak nedémonizoval. IMHO spíš se ho soupeři bojí a vidí přízraky, než že by hrál koncovky o třídu líp než ostatní. Kramnik by to například za černé udržel pohodlně.

+0 /-0 | 15.11.2013 12:53

rytir

Nyní Anand vypadá již trochu nesvůj a po Vf4 přemýšlí. Možná si předtím myslel, že je pozice zcela jasná remíza, kde mu nic nehrozí, ale nyní ho mohlo napadnout, že to tak jednoduché být nemusí a partie může trvat. Asi nyní hledá plán, jak dál. Mohl by zkusit aktivní 23... g5 pak Ve5 a c5. a rozehrát si tak střelce.

+0 /-0 | 15.11.2013 12:53

HonzaR

Mluvilo se o tom už u první partie, nejspíš si podali ruce někde v zákulisí ještě před příchodem k partii. Narozdíl třeba od Karpova s Kasparovem nebo Topalova s Kramnikem se zdají být přátelsky naladěni.

+0 /-0 | 15.11.2013 12:52

Robert Cvek

Koncovka je objektivně remízová, ale právě podobné koncovky hraje Magnus jako nikdo jiný, žijící. Je zajímavé, že Viši hraje tak rychle, že by nějaká psychologie?! Stejně tak je zajímavý postřeh, že Magnus nepodal Višimu hned ruku při příchodu k partii.

+0 /-0 | 15.11.2013 12:47

rytir

Bílý má aktivnějšího střelce a černý má horší pěšcovou strukturu na dámském křídle. To jsou ale velice malé mínusy. M.Carlsen ale dokáže i z málo vymáčknout hodně a taková pozice by mu mohla sedět. Pokud se Anandovi nepodaří pozici více vyjasnit, mohl by nás dnes čekat i úmorný boj.

+0 /-0 | 15.11.2013 12:44

rytir

A Anand zahrál takticky zbavil se dvojice střelců. Po 19... f5 20. cxb6 fxe4 21. b7 Vab8 22. Sxe4 Vxb7. Vznikla nám tudíž koncovka, která je o chlup lepší pro bílého. Vyhrát takovou pozici je ale nesmírně obtížném ne-li nemožné. Ale dá se předpokládat, že se o to Magnus pokusí.

+0 /-0 | 15.11.2013 12:34

rytir

Je fakt, že taková pozice může Carlsenovi vyhovovat, ten střelec na d7 nestojí dobře, ale přeci jen je to vyrovnané 18. Je4 Sb6 - Anand se tahu 19. c5 nebojí...

+0 /-0 | 15.11.2013 12:32

rytir

Anand opravdu reagoval opatrně, to ale je od něj není chybou, hra je  vyrovnaná. Zda by Carlsen po 16... Sb6 možná obětoval daného pěšce, jisté není. Ale spíše by si ho prostě pokryl 17. Vd3 a na 17... Sa6 18. b3 a posléze po 18... Ke7 by mohl zvolit 19. Ja4 s rovnou hrou.

+0 /-0 | 15.11.2013 12:26

Morphynista

Carlsen teď určitě najde plán c5, Je4 -d6, bude pak mít malou výhodu a může soupeře všelijak dusit. Anand ještě remízu zdaleka nemá jistou...

+0 /-0 | 15.11.2013 12:23

Honza Hučín

Aha, Viši zahrál zbaběle Ke7. To se mi ale nelíbí, teď ho bílý zatlačí a možná stihne narvat koně na d6.

+0 /-0 | 15.11.2013 12:17

Honza Hučín

rytir: No já nevím, jak bude teď bílý krýt pe3? Trochu to vypadá, že se bude opakovat včerejší scénář, bílý obětuje pěšce a zkusí za něj něco najít. I materiál je podobný jako včera.

+0 /-0 | 15.11.2013 12:16

rytir

A Carlsen tak zahrál, takže ikdyž partie dnes chvílemi vypadala, že by mohla být ostrá, tak tu máme méně zajímavou pozici po výměně dam, u které je vysoká pravděpodobnost, že skončí remízou. Na druhou stranu se Carlsen rozhodl správně, protože po jeho tazích 8. Jc3 a 10. Dd3 těžko mohl přijít k výhodě ze zahájení.

+0 /-0 | 15.11.2013 12:14

rytir

Carlsen by skutečně mohl vyměnit dámy. 14. Jxc6 bxc6 15. Dxd8 Sxd8, černý  má sice dvojici střelců a bílý slabého pěšce na e3. Ale vzhledem k tomu ,že černý střelec na c8 stojí nic moc, tak pak třeba po 16. Se2 s plánem Sf3 je hra v rovnováze.

+0 /-0 | 15.11.2013 12:02

rytir

13... Sc7 vypadá jako zbytečný tah, Anand mohl zahrát 13... 0-0 ale ani po tahu 13... Sc7 si nemůže na nic stěžovat, Možná hned nerochoval, protože si myslí, že by se mohly vyměnit dámy a pak by se mu král v centru hodil? Těžko říci.

+0 /-0 | 15.11.2013 11:58

Morphynista

Anand zahrál 13...Sc7, což je hodnoceno jako slabší pokračování, poněvadž Carlsen může vyměnit dámy a pozici zjednodušit. Ale možná právě to Anand chce...

+0 /-0 | 15.11.2013 11:53

magnuscarlsen

ja sem jen 1600 elo ale bilou pozici bych hrat nechtel nelibi se mi

+0 /-0 | 15.11.2013 11:47

rytir

12.0-0-0 Jxe3 13. Zdá se, že se zahájení Magnusovi moc nepovedlo. Není vidět, jak by mohl rozvinout útok a zbyla mu slabina na e3. Černý Anand stojí velmi dobře, spíše již lépe.

+0 /-0 | 15.11.2013 11:44

Magiland

myslíte, že se někdy podaří MC sehrát zahájení tak, aby po prvních patnácti tazích nestál podezřele ??? (myslím "podezřele" pro normálního smrtelníka, nepochybuji že Magnus je s pozicí spokojen)

+0 /-0 | 15.11.2013 11:36

rytir

A Magnus Carlsen pokračuje nyní stejně nebojácně a odvážně na 11... Jg4 12. 0-0-0. Je ale pravda, že jiné postupy mu nic neslibovaly. Po 12. Vd1 Jxe3 13. Dxe3 by se dostal do nepříjemé vazby po 13... Sb6. A po 12. Jxc6 Dxd3 13. Sxd3 Sxc3 14. bxc3 Jxe3 15. fxe3 bxc6 16. c5 by byl za bílé rád, když by udržel remízu.

+0 /-0 | 15.11.2013 11:35

rytir

Nyní má Magnus celou řadu možností. Proč nehrál Anand 11... Je5 je otázkou. po 12. Dc2 Jeg4 13. 0-0-0 Jxe3 14. fxe3 Sxc3 (nebo i 14... Sd7) 15. Dxc3 De7 by za černého špatně nestál, protože by ale černý rochoval pak nakrátko, byla by to nejasná pozice s oboustranýma rošádama. Možná takový risk nechtěl Anand podstoupit.

+0 /-0 | 15.11.2013 11:28

rytir

Anand po 10... cxd4 11. Jxd4 ale nehrál 11... Je5 ale místo toho zahrál ihned agresivní 11... Jg4.

+0 /-0 | 15.11.2013 11:25

rytir

10. Dd3 se hrálo v partii méně známách hráčů 10... cxd4 11. Jxd4 Je5 12. Dc2 Jeg4 Martins-Quintiliano Pinto, Brazílie 2013. Pak hrál bílý nesmyslný tah 13. Dc1

Ale pokud by to vzniklo mohl by bílý zahrát 13. 0-0-0 a z dříve klidné pozice by vznikla opět pozice dosti ostrá.

+0 /-0 | 15.11.2013 11:07

sisoj

Dd3 mě taky překvapilo, ale údajně je to ok pro výměnu dam

+0 /-0 | 15.11.2013 11:07

pawel

Kdo vložil měsíční plat, vyhraje.

No já myslím, že kdyby průměrný český poctivý človíček se svojí "dvanáctkou" čistého měsíčně, vložil celý svůj měsiční plat na zápas. Ať se dějě co  děje, pokaždé 1000 Kč na partii, na remis, tak by nemohl být v mínusu a ještě by měl 13. plat na Vánoce. To samé při zápase Anand-Gelfand.

+0 /-0 | 15.11.2013 11:07

rytir

Carlsen zahrál 10. Dd3 - to je zvláštní tah, ale je to tah, který doporučuje počítač. Po 10. dxc5 mohla vzniknou zajímavá nejasná situace, kde by bílý mohl trojpěšce po pozdějším černého  jezdce na c3.

Nyní je hra v rovnováze.

+0 /-0 | 15.11.2013 11:04

Petr Boleslav

že by nová myšlenka 10.Dd3 ?

+0 /-0 | 15.11.2013 11:03

rytir

Na 6. Se3 jsou nejčastějíš odpovědí 6... Jc6 a ostřejší 6... Je4.

+0 /-0 | 15.11.2013 10:56

rytir

Na druhou stranu je tah 6. Jc3 pro Carlsena více typický, je to především poziční hráč, ne typ hráče, který by hrál takticky a nebál se obětovat jako G. Kasparov. Tím se dá vysvětlit, proč se nevydal cestou oběti pěšce za nebezpečnou kompenzaci.

+0 /-0 | 15.11.2013 10:49

rytir

Je škoda, že nehrál Magnus 6. Sd2 měli bychom se rozhodně více na co dívat. Přitom tuto variantu ho mohl naučit Kasparov, který se ji za bílé nebál použít.

Nyní má bílý na výběr mezi 9. Se3 a 9. Se2

+0 /-0 | 15.11.2013 10:45

rytir

Anandova odpověď 6... c5 7. a3 Sa5  8. Jf3 Jf6 je v pořádku. Stále se hraje dle teorie, ale jedná se o vedlejší variantu.

+0 /-0 | 15.11.2013 10:42

rytir

Jeho tah je méně ambiciózní než oběť 6. Sd2 Dxd4 7. Sxb4 Dxe4 8. Se2 kde má bílý kompenzaci za pěšce. Vzhledem k tomu, jak Carlsen hraje ale rychle, tak je tah 6. Jc3 součástí jeho přípravy.

+0 /-0 | 15.11.2013 10:37

rytir

A Magnus tak zahrál, takže dnes hraje sebevědomě a je to velký rozdíl oproti jeho dřívějším začátkům, ale zahrál pak slabší tah po 4... dxe4 5. Jxe4 Sb4 zahrál 6. Jc3 a to je tah, který je považovaný za slabší, oproti oběti 6. Sd2

+0 /-0 | 15.11.2013 10:36

Petr Boleslav

výborně, a je to tam

+0 /-0 | 15.11.2013 10:34

rytir

1. c4 e6 2. d4 d5 3. Jc3 zajímavý začátek. Magnus chtěl hrát anglickou ale po 1.. e6 hrál 2.d4, tím na šachovnici nevznikne slovanská. Je zajímavé, že Anand hrál 2... d5 a ne Jf6 a nyní následovala 3... c6 to znamená, že Anand chce hrát poloslovanskou, ale Magnus může zahrát ostré 4. e4 což může být oběť pěšce po 4... dxe4 5. Jxe4 Sb4 6. Sd2 Dxd4

+0 /-0 | 15.11.2013 10:33

rytir

Přišel už i Carlsen a usadil se, zdá se být neklidný a tentokrát nepodal Anandovi po příchodu, dřív přicházel a podával mu ji ve stoje, před usednutím.

+0 /-0 | 15.11.2013 10:30

rytir

Černý Anand již tam sedí a zadumaně přemítá, co přijde v dnešní partii, partie začne za 2 minuty.

+0 /-0 | 15.11.2013 10:28

Petr Boleslav

Anand se už usadil a dal si kávičku.

+0 /-0 | 15.11.2013 10:27

magnuscarlsen
To je pěkný vsadit barák na jeden zápas já už taky prohrál dost peněz,ale v řádu tisíců,a od roku 2000 kdy sem začal sázet,jinak dnes bych vsadil na magnuse,ale vejplata mi dorazí až odpoledne
+0 /-0 | 15.11.2013 10:15

Tomik

http://www.sport.cz/fotbal/premier-league/clanek/524549-silene-fanousek-arsenalu-prisel-v-sazce-o-dum-oponent-vlozil-do-hry-vuz-i-manzelku.html

Tady píšou, jak může dopadnout Zmestabileho po vypsání kurzu 1,5. Tak potom místo naskenovaného tiketu by to chtělo spíš fotky, jak si balí svůj uzlíček. Tipuju, že o vůz a manželku už přišel při Evropském klubovém poháru.

+0 /-0 | 15.11.2013 09:37

Petr Boleslav

A o to právě jde. Člověk tvrdí, že je to tutovka, ví to na 100% a hájí to po celém svém okolí. Pak vezme svou celou výplatu a jde do Tipáče. V tu chvíli si uvědomí, že je tak trochu blázen, který něčemu jen věří smiley

+0 /-0 | 15.11.2013 08:44

sisoj

To Bolek: Nedávno byl rozhovor s Martinem Staszkem, českým vítězem 100 mega v pokeru, a ten říkal, že kdo vsází měsíční plat do hazardu, a je to jedno jestli poker/Tipsport, je prostě de...l.

Ona ta výše měsíčního platu je sporná, z vlastní zkušenosti vím, že když jsem vsázel nějaké peníze, a přitom neměl stálý příjem nějak to šlo, a byly to celkem pěkné sumičky. Znal jsem jediného týpka, který se živil sázkami, a ten skončil po 3 letech na ÚP.

Teď už to ale nějak nejde, a svůj plat bych teda nevsadil, protože bych mohl přijít domů tak max pro kufry:)

 

+0 /-0 | 15.11.2013 06:12

Krtek

Zítra doufám ve výhru a je mi úplně jedno, kdo bude tím vyvoleným :)

+0 /-0 | 14.11.2013 22:52

noELO
Aha, myslel jsem (přibližně) před druhým na světě. Ale po 12 remízách by to tak bylo i ve srovnání s Ánandem - no a třeba Ánand na vážné partie vyhraje, že.
+0 /-0 | 14.11.2013 22:13

Kharty

Zjevně překlep -- 6 a 9 jsou docela blízko sebe ;)

+0 /-0 | 14.11.2013 21:53

Petr Boleslav

60?

+0 /-0 | 14.11.2013 21:47

noELO

Taky začínám uvažovat o sázce - minule jsem vsadil na Gelfanda asi pětinu svého čistého platu profesionálního "umělce" a nebyl jsem daleko od výhry, BG mi to zkazil hrubkou v 8. partii a nevyužitou šancí ve 3. partii rapidu. Oni ti starci nejsou blbí - ale tady nějak věřím (bojím se), že MC neprohraje. Uvidíme. Zatím skoro vše vyhrával (i když třeba kvůli nesmyslným pomocným hodnocením), no a jakkoli mu nepřeji, ten náskok 60 ELO bodů není náhoda, takže mohu být překvapen jen příjemně.

+0 /-0 | 14.11.2013 21:39

Petr Boleslav

jsem rád za souhlas.

ad Zmestabileho: vždyť já si počkám smiley (jen pro formu, když je to přeci tutovka, tak i těch 0,28 je dobrý výdělek ne?)

+0 /-0 | 14.11.2013 21:09

Zmestabileho
No dyť já se té sázce nebráním. Ale chci kurz aspoň 1,5 - i to je sice slabota, ale tady bych to udělal. A není to o tom, že dělám haura. Je to čistě racionalni úvaha, a pokud zde kdokoliv sleduje celý život šachy, a přehrává si trebas jen na nss všechny partie magnuse a vishiho zá poslední roky - tak je zřejmě větším odbornikem, než jakýkoliv bookmaker z tipsportu, který poprvé v životě vypsal sázku na šachy. A je tu další faktor - nemůže to celkově skončit remízou. Mistrem světa bude jen jeden, jsou jen dvě moznosti... Anand se nemůže proremizovat až k obhajobě titulu.
+0 /-0 | 14.11.2013 21:09

N. Očník

P.Boleslav: přesně tak, souhlas. jedině uzavřená sázka je dokladem toho, že tomu člověk opravdu věří a nedělá jen haura před lidmi.

Neříkám, že MC nevyhraje. Ale rozhodně tomu nevěřím tolik, abych na to riskoval peníze.Value at risk mluví proti ...

+0 /-0 | 14.11.2013 20:28

Rdm

Magnus se Berlínu asi bránit nebude. :) Je na Višim jestli se mu vyhne. Jestli ano, tak to určitě bude Magnusovo malé vítězství. Zatím to v zápase vypadá na "nevýhodu bílých figur", ve 3. a 4. partii měli navrch černí.

+0 /-0 | 14.11.2013 18:58

martinn

Rdm: jo, takže podle mýho se Berlínská se bude hrát znovu!

+0 /-0 | 14.11.2013 18:29

Zmestabileho
Petře Boleslave, zatím není co skenovat, protoze není tam na magnuse kurz aspoň 1,5... a za současných 1,38 je to pod mou sazkarskou čest! :-). Chtělo by to, aby bookmakeri v tipsportu prostě ulitli. Třeba by si mohli přečíst článek od Vokace zde na nss, který před zápasem mírně favorizoval Ananda. Kdyby to bylo prezentováno jako názor uznávaného odborníka a komentatora - třeba by se i takto mohli splést :-)))... ale je zapotřebí, aby Anand remizoval aspoň jednu až dvě další partie, a aby to komentátory nebylo prezentováno jen jako že zase stál na prohru, a jen se zachraňoval.
+0 /-0 | 14.11.2013 18:09

Rdm

Tiskovka k vidění tady https://www.youtube.com/watch?v=WmaKaH77RCE čas 1:24:00. Anand řekl, že zahájení bylo katastrofální ("something went horribly wrong in the opening"), dělal jeden nelogický tah za druhým, něco přehlédl po Je2, a najednou byl v podstatě prohraný. Carlsenovi se zahájení naopak líbilo. :) Získal pěšce a byl spokojený, ale Viši nacházel dobré možnosti, zatímco jemu utíkaly detaily. Mrzelo ho, že propásl možnost vyhrát, ale byl to zajímavý boj. Dál VA řekl, že kolem Je2 už v pozici dost plaval a pořádně nevěděl co dělá. MC ještě suše prohlásil, že když si spočítal, že střelce není možné chytit, tak si prostě vzal pěšce. :)

Kasparov byl v Indii asi opravdu jen jako divák, protože podle Chessvibes pokračuje v "turné" po Asii (v Indii už není). Mimochodem, Kasparovovi se údajně pozice bílého líbila až do 31...g6.

+0 /-0 | 14.11.2013 17:48

Petr Boleslav

tak abychom nebyli zas tak osobní, můžeme brát částku rovnající se průměrnému měsíčnímu platu v ČR wink

+0 /-0 | 14.11.2013 16:46

strelec

re Petr Boleslav: ještě je potřeba přiložit nascenovanou výplatní páskuwink

+0 /-0 | 14.11.2013 16:31

Petr Boleslav

ad sázení. Taky jsem svého času proseděl pár hodin v Tipsportu. Lidí co vědělo o tutovkách tam bylo dosti i já jsem často vykřikoval že je to tuty. Po těchto zkušenostech dle mého platí jen jedno: kdo vsadí na svou tutovku svůj celý měsíční výdělek (nebo více) toho beru vážně, jinak jsou to jen kecy (dokladem je samozřejmě nascenovaný tiket). 

+0 /-0 | 14.11.2013 15:21

rytir

@SmallPV:

Na to není složité přijít. Nechtěl černému přenechat pole f4 a usilovat o to, že by hrál s jezdcem proti střelci 4 pěšci proti 3 na královském křídle, kde by černý byl odsouzen k boji o remízu. Jinak i v případě, když by hrál černý Ve8 místo Sxa2, tak by se to Anandovi nelíbilo. Už to pokazil prostě dřív a je dobré si to uvědomit.

+0 /-0 | 14.11.2013 15:12

N. Očník

Zmestabileho: pripominate mi cloveka, ktery vsazi na to, zda se narodi kluk nebo holka. Ze to ted bude urcite kluk. Kdyz vyhraje bude se naparovat, jak jasne to preci vsem bylo a ze jeho odhad je neprekonatelny a neomylny.

A kdyz prohraje, tak rekne, ze to byla nahoda, nespravedlnost a ze rozhodne by se v dalsim porodu uz narodil kluk :DDD

+0 /-0 | 14.11.2013 15:04

Pavel Vohnout

To mi právě až tak vedlejší nepřijde. Já myslím, že si WA u toho tahu určitě něco myslel a pravděpodobně ho hrál s nějaký plánem a asi si i něco myslel o tahu Sxa2. A to by bylo právě zajímavé se dozvědět. Pokud by Magnus hrál 18... Ve8 tak to bude úplně jiná partie. Starosti jako v partii by možná neměl ani černý ani bílý :-) Pozice by byla vyrovnaná, v obou táborech jsou silné i slabé faktory.

+0 /-0 | 14.11.2013 14:58

rytir

Jinak pro Ananda to není novost a hrál proti berlínské vícekrát, většinou remizoval, někdy vyhrál. V poslední době se přiklonil k pasivnímu 4.d3 ale nyní se vrátil k hlavní variantě. Tentokrát mu to moc nevyšlo.

+0 /-0 | 14.11.2013 14:46

rytir

Co říkal je vedlejší, faktem je, že  nedokázal získat výhodu ze zahájení. Tahem 16. Je1 bílý ukázal, že mu pozice zrovna dvakrát nesedí. Pak již začal Carlsen hrát na výhru a Anand měl štěstí, že se dokázal ubránit. Ono asi toho pěšce i obětovat musel, jinak by již stál dost podivně. A přestože vzetí oběti pěšce bylo dle všeho správné, i bez toho, pokud by zahrál černý 18... Ve8, tak by byl černý bez problémů.

+0 /-0 | 14.11.2013 14:35

Pavel Vohnout

R: To říkal WA, že si nevěděl rady? Na oficiálních stránkách nemohu najít video ze včerejší tiskovky. Nevíte někdo, co říkal WA o Sxa2 (jestli s tím počítal, že to MC vezme nebo ne?), případně jak se mu vzniklá pozice líbila a jestli remízu bere jako zisk nebo ztrátu vzhledem k průběhu zápasu?

+0 /-0 | 14.11.2013 13:31

rytir

@SmallPV:

Je tam méně figur, tudíž vliv je menší. Zrovna v té berlínské variantě je to dobře vidět, že některé faktory, jako třeba volný slupec (tady měl bílý pod kontrolou d sloupec), pokažená rošáda u černého a tím opožděný vývin u něj hrajou menší roli a jak se černý postupně rozvíjí tak se eliminují. Je tu faktor dlouhodobý dvojpěšec plně kompenzovaný dvojicí střelců. Ale tady jsme viděli, že i výměna jednoho páru střelců nestačila bílému k výhodě, kvůli dalším faktorům. A po 15... Se6 a černý držel rovnováhu. Bílý si proti postupnému vývinu černého nevěděl rady a zahrál pochybný tah Je1.

+0 /-0 | 14.11.2013 13:16

Zmestabileho

Pro "Pawel": - kurzy nejsou v tipsportu na základní hrací dobu, ale na prostý zisk titulu. A pak také na každou jednotlivou partii. Na jednotlivou partii - to je sázka do loterie. Zisk titulu se ale uhádnout dá. Kurzy na vítězství Ananda neznám - ani mě nenapadlo se na ně dívat :-).

Zahraniční sázkovky zřejmě nabízejí někde i kurzy větší - jestli marathonbet 1,77, tak to tedy zírám. Ale nevsadím si na poprvé velkou sázku u zahraniční sázkovky, se kterou nemám žádnou zkušenost.

+0 /-0 | 14.11.2013 12:38

Pavel Vohnout

Rytir: obecně v koncovce ano ale pozice VVJJ x VVSJ ještě není koncovka ne? A kdybych to bral ad absurdum, tak v pěšcové koncovce často může vyjít nějaký průlom za cenu oběti při aktivnějším králi. tedy abych byl přesnější, nejde o vývin samotný o sobě, ale o aktivitu figur. Proto jsem také psal (byť v závorce), že věž na h8 není až tak špatná, když je na otevřeném h-sloupci. Ale jinak souhlasím s obecnou ideou, že náskok ve vývinu se s výměnami stává méně důležitým...

+0 /-0 | 14.11.2013 12:34

Pavel Capek

Pokud je někdo skálopevně přesvědčený ( třeba pan nejchytřejší ) o tom, že vyhraje MC a že to stihne už během těch vypsaných 12 partií, tak ruský Marathonbet nabízí 1,77...wink

+0 /-0 | 14.11.2013 12:27

martinn

Jinak CVEK, Cvek pěkně píše. Škoda jen, že není více času (samozřejmě) na více variant. Ale píše dobře.

+0 /-0 | 14.11.2013 12:06

martinn

ENERGIE, energie....ta je přece v tom oranžovém džusu!

+0 /-0 | 14.11.2013 12:02

pawel

Zmestabileho, Ty tady  všechno nejlépe víš, abych to nemusel hledat. Kdybych chtěl vsadit já, blbec, na Ananda, kolik byl kurs a kolik je teď?  A je to na základní hrací době nebo prostý zisk titulu?

Za odměnu Ti pošlu z výhry fotku mračícího se Magnuse, aby jsi to jako zdůvodnění mohl dát pod stromek až Ti nic nezbyde na dárky.

PS: Nepřežeň to s tou sázkou i v kursu 1,5, aby Ti něco zbylo.  Já vsadím malou, ve výhodném mnohanásobném kursu.

+0 /-0 | 14.11.2013 11:59

ELOminator

No já jsem si chtěl vsadit na Magnuse v 5.partii ale jak jsem viděl ten kurz 3:1 tak jsem si hned vsadil na Ananda. Takže měním svého favorita alespon pro tuto jednu partii wink

+0 /-0 | 14.11.2013 11:56

rytir

když by místo 36... Vf4† hrál černý 36.... Vd8! 37. Ke3 Vd5 38. Jbc3 Ve5 39. Kf3 Vgxe4 40. Vxe4 Vxe6 41. Vxe6 Jd4† 42. Ke3 Jxe6 tak tři pěšci za kvalitu by měly vést k výhře, tady má sice černý pasivní figury, ale po 43. Je4 g5 44. Vg1 Sg6 45. Jxg5 Jxg5 46. Vxg5 Sf7 47. b4 axb4 - by to mohlo být za černého vyhrané?

Je možné že černý přehlédl, že bílý nemůže na 36... Vd8! hrát 37. Jc5†? bxc5 38.Vxe4 pro 38... Je5 -

@SmallPV: Mělo by přeci platit, že faktory jako náskok ve vývinu nebo více prostoru mají při materiální nerovnováze menší vliv, když je na šachovnici méně figur, protože při dámách se mohou přetavit v útok na krále a následným větším ztrátám protivníka, proto v koncovce se někdy zahraje i vyčkávací tah, zatímco v zahájení by to byla ztráta času.

+0 /-0 | 14.11.2013 11:33

Zmestabileho

V Tipsportu nyní na celkové vítězství Magnuse je stanoven kurz 1,38 (postupné zvyšování z 1,30 přes 1,35 na 1,38...:-). Jak už jsem napsal k nelibosti všech :-), tak od začátku zápasu mělo být maximálně 1,20 na jeho výhru,... ale i těch 1,38 je pořád málo, aby to stálo za sázku. Nezbývá, než počkat na další dvě remízy - a doufat, že v tipsportu udělají chybu, a dají tam na magnuse kurz přes 1,50. Kdyby se tak stalo - tak potom je třeba chytit příležitost za pačesy, a vsadit. I proto jsem včera fandil kolem 40.tahu Anandovi - ať to udrží, a ať si tu svou nevyhnutelnou porážku vybere až v druhé polovině zápasu. Teď ale musí ještě odremizovat alespoň 5. a 6. partii. Držím palce tygrovi z Madrasu - ať mám potom příjemný předvánoční bonus na dárky od společnosti Tipsport.

+0 /-0 | 14.11.2013 11:31

Tobi

Rozhodně palec nahoru pro Benjamina Ree. Velmi pěkný dokument. Velmi příjemná půlhodinka. Skvěle vybraná je především hudební kulisa, dodává dokumentu dynamiku. Ani chviličku jsme se nenudila. Díky za odkaz!

+0 /-0 | 14.11.2013 11:26

ELOminator

No upřímně to mě na světových hráčích štve nejvíc - bojí se braní "otrávených" pěšců jako čert kříže. Naštěstí Magnus je už odkojený počítačem a nestydí se takové pěšce sebrat a pak se úporně bránit. Takže za tuto partii má ode mne jednoznačně yes

+0 /-0 | 14.11.2013 11:26

Superpan
Mňa len prekvapila doterajšia hra Magnusa s bielymi. Neviem ale tie "zašívačky" g3, Sg2, a tak podobne, to som nečakal...
+0 /-0 | 14.11.2013 11:06

Poutnik

Technická, používáte označení Barcza systém. V čem se lyší od Rétiho systému?

+0 /-0 | 14.11.2013 11:05

Vasek

Čekal jsem že v tomto zápase to bude samá Berlínská a Caro-Kann v druhé partii mě dost překvapil. Co vymyslí Carlsen bílými jsem netušil :-D

+0 /-0 | 14.11.2013 10:48

Pavel Vohnout

MP: souhasím... A je asi pravda, že čím víc by hráči byli dogmatičtí jako já, tím hůř by se jim proti němu hrálo. Ale když už tu padlo srovnání s Kasparovem. Jeho typická hra se mi líbila mnohem víc řekněme na umělecký dojem (jako v krasobruslení)  - jeho figurky byly dynamické, mířily na slabiny, někdy spustil ohňostroj kombinací, jindy svého soupeře metodicky vyučil. MC včera hrál jako počítač (už bylo zmíněno níže) - sežral pěšce, přetrpěl střední hru a pak to přešlo do remízové věžovky. :-P Souhlasím s tím, že WA musel ukázat velké umění, když při aktivní hře ani nepřepnul strunu, ani nenechal MC rozehrát a uplatnit materiální výhodu.

+0 /-0 | 14.11.2013 10:48

Zmestabileho

Tak že se mnou poprvé souhlasí Martin Petr, je i pro mě potěšující poznatek! :-). Vždyť my tady nakonec budeme v empatickém souznění příznivců oné hry na 64 polích...:-). A jak píše Martin Petr, že magnus má obrovskou energii předkládat soupeři stále určité problémy během partie -  tak to je ono, Magnus má jakýsi specifický zdroj ENERGIE, který dokáže zkoncentrovat a vložit do časového úseku několika hodin určité partie - tak přesně tohle si taky myslím! O tohle je lepší, než zbytek světa!

Někde jsem četl rozhovor s Kasparovem, kde vysvětloval, proč přestal hrát. Bylo to těsně poté, co ukončil svou kariéru. Garry v tom rozhovoru řekl asi toto - "cítím, že pořád přesně vím, co mám hrát, i na své nejsilnější konkurenty. Jenže - já už nemám tu ENERGII najít v rozhodující okamžik ten správný tah, o kterém vlastně vím, že jej najít jsem schopen." A Magnus tuhle zásobu ENERGIE má, větší než ostatní. 

+0 /-0 | 14.11.2013 10:43

Martin Petr

Jinak jsem včera koukal na fantastický dokument o Carlsenovi. Nic tak dobře natočeného a zajímavého jsem o šachách ještě neviděl. Bohužel musím konstatovat, že je to tisíckrát lepší než pořad V šachu :-D Tady je:

http://www.vgtv.no/#!/video/73427/magnus-carlsen-39-s-last-big-title

+0 /-0 | 14.11.2013 10:14

Robert Cvek

MP: Přesně tak, Berlín je Berlín :-)  A Magnusovi vyloženě sedne. 

Má hodně energie a často soupeře (u)láme, ale pravda je - že s věžkovami, kde se brání, má problémy...s Caruanou taky dostal čočku a kdysi úplnou remízu s Aronjanem taky projel.

+0 /-0 | 14.11.2013 10:08

Martin Petr

Hehe, to je asi poprvé, co s diskutujícím Zmestabileho souhlasím, to si musím užít :-) Včera jsem si přečetl zajímavý tweet od Garriho Kasparova (abyste si nemysleli, že to mám z vlastní hlavy, ale souhlasím s ním). "Berlín není koncovka! Je to střední hra bez dam, s velmi dynamickými možnostmi obou stran." Možná právě proto do ní Viši šel. Ale zase se rozbil o zeď, stejně jako Kasparov.

K těm koncovkám - podle mě není Magnusova síla v nějakých technických koncovkách, stačí si vzpomenout, jak v uplnynulém roce prohrál dvě remízové věžovky (Wang Hao a předtím ještě jednu). Myslím, že Magnusova největší síla je v tom, kromě toho, že může hrát jakoukoli pozici, je v tom, kolik má energie, jak dokáže vytvářet soupeři problémy. Čtyřvěžovka, která v partii nakonec vznikla, je prostě jasná remis, a stejně Viši spotřeboval nějakých 45 minut nebo i víc, protože měl nad čím přemýšlet, aby nespadl do malých připravených léček. Proto Magnus vyhrává remízové pozice, protože soupeřům vytváří problémy, nejlépe v pozicích bez dam s nějakými lehkými figurami.

 

Včera to byl krásný boj!

+0 /-0 | 14.11.2013 10:04

Pavel Vohnout

RC: asi se dostanu k tomu, jak končívají moje partie - že často přeceňuju svou pozici (nebo v tuto chvíli pozici toho komu fandím) :-)

+0 /-0 | 14.11.2013 09:59

Robert Cvek

To - mělo být mínus plus, tedy jinak, že černý stojí na výhru.

+0 /-0 | 14.11.2013 09:57

Robert Cvek

SmallPV: Šachy jsou velmi konkrétní, ačkoliv od mala je lépe šplhat po pomocném laně (dogma). Jinak o pozici A-C

a) pěšec v koncovce je více než ve střední hře (dogma)

b) nesouhlasím s hodnocením, že černý má krom jezdce nedobré figurky: Sc8 hraje - kryje d7 a tlačí na bílé pěšce (nehrál by kdyby byl zcela zacpán), Vh8 je velmi aktivní na "h" sloupci. Jediné co černému dost vadí/nehraje je Va8. KDYBYchom věž z a8 dali třeba na e8, byla by pozice už skoro -  

Přiznám se, že jsem pozici hodnotil během onlinu skoro za - je jenom otázka času, kdy černý zkonsoliduje figury (které jsou jinak velmi silné, hlavně bělopolák) a vyhraje. I proto mě další hra mistra světa uchvátila.

+0 /-0 | 14.11.2013 09:55

Zmestabileho

Magnus většinou nehraje šachy, které by se daly brát jako vzorové partie pro děti v kroužku :-). Má svérázný a těžko napodobitelný styl - o tom už bylo napsáno hodně. Třeba také to, že jeho hra někdy připomíná hru počítače - že má takový trochu "nelidský" přístup k řešení problémů jakékoliv pozice, typicky jeho až "pasystémy" v zahájení :-). No pro děcka v kroužku to asi fakt není....:-).

Ale včera byl Magnus O.K. a docela srozumitelný - Robert Cvek to popsal podle mě naprosto dokonale a výstižně, a také i čtivě! Magnus ukázal, jak se má hrát Berlín, ale ona celá ta varianta už asi svou povahou není ideální pro děti z kroužku. Tohle je nejvyšší level poziční hry černými - a není divu, že s tím přišel poziční mág Kramnik, a že to sedí i magnusovi.

 

 

+0 /-0 | 14.11.2013 09:50

sisoj

Rozhodně bych nepsal, že je někdo z MC posraný, ale zkuste analyzovat jeho partie, a jsem zvědavý k čemu dojdete...! Mě vychází prostinké : Účel světí prostředky....

+0 /-0 | 14.11.2013 09:47

Zdeněk Janda

re Small - u dětí v kroužku já bohatě vystačím s poučkami starých klasiků. Na rozbor partií současných mistrů světa mají minimálně 5 let času smiley.

+0 /-0 | 14.11.2013 09:39

Pavel Vohnout

H: souhlas. Už je mi lépe, potřeboval jsem jenom trochu upustit páru, jak mě rozčiluje, že jsou z MC všichni pos... :-)

+0 /-0 | 14.11.2013 09:37

Pavel Vohnout

Sis: Je to pravda a chápu, že někomu může imponovat takový způsob hry, který MC produkuje. Obecně se mi partie velice líbila a věřím, že většině diváků po celém světě, akorát mě mrzí, že Anand nevyhrál :-) BX: :-)

+0 /-0 | 14.11.2013 09:30

honzour

SmallPV: "Co mám tedy říkat dětem na kroužku?" Co jim takhle přiznat, že pikožroutství je prostě jen normální druh komplikování pozice (stejně jako opačné rošády nebo obecně jakákoli asymetrie, třeba v typu materiálu), které je někdy objektivně správně, jindy objektivně špatně. Je prostě třeba žrát i nabízet žrádlo s mírou, umět to odhadnout. Já bych jim ukázal jednu partii, kde na to žrout doplatil a jednu, kde se nažral, ubránil a vyhrál koncovku. Holt takové jsou šachy a nikdo s tím nic neudělá. Komu se pikožroutství z principu nelíbí, může hrát třeba holanďany nebo zatloukané šachy.

+0 /-0 | 14.11.2013 09:29

BloodyXmas

to Small: řekněte jim, že nejdřív se ta pravidla musí naučit, aby pak věděli kdy je porušit :)

+0 /-0 | 14.11.2013 09:23

sisoj

to small: Jak jsem psal včera, prostě MC nehraje podle pravidel! :)

Mně se ta partie líbila, začíná přituhovat, a včerejší pozice od takového 20. tahu by byla problémem pro 99% šachistů za obě strany. Takže je asi těžké říct , kdo byl na konci spokojnější. MC se začátkem, WA se střední hrou. Oba ukázali svou sílu.

Boxersky řečeno, ale stále WA vede na body, do konce je ještě stále 8 kol!

Škoda, že je oddechový den, dneska bych to viděl, že by jeden z nich rupnul...:)

+0 /-0 | 14.11.2013 09:05

Pavel Vohnout

Zdravím, mám jednu obecnou připomínku ke komentářům u MC partií. Tady se to krásně ukazuje na konkrétním příkladu. Předem píši, že nechci hanit jeho hru (dělí nás více než 800 elo rozdíl) ani hru velmistra Cveka :-) Ale když použiju hlášku z Ivánku, kamaráde: Vám se ty šachy (ta pozice) líbí? Jedná se mi teď o pozici po 24...Sc8 resp. komentář po 25... h5 cituji: "A jak nám vlastně pozice stojí? Černý by měl mít výhodu, přece jenom má zdravého pěšce více a bílý pěšci jsou docela vytaháni a v budoucnu můžou být terčem útoku. Nicméně bílý má dost aktivní figury a může (musí!) vytvářet hrozby černému králi. Objektivně má černý menší výhodu. Pro bílého je rovnež nepříjemné, že když mu figurový tlak vyšumí, bude mít pěšce méně." Chápu, že nemohu všechny poučky brát dogmaticky, ale podle mě má černý sice pěšce víc, ale kromě jezdce má všechny figurky naprosto nevyvinuté (Va8, h8 - u té to po otevření h-sloupce tolik nevadí, Sc8) oproti tomu bílý má všechny figurky vyvinuté (jezdce v centru, věže zdvojené na d-sloupci). Co mám tedy říkat dětem na kroužku? Hrajte jako budoucí mistr světa? Tohle jim přeci nemohu ukázat? :-) Podle mě bylo Sxa2 pikožrouctví a MC měl velké štěstí, že to nakonec skončilo remízou. I když souhlasím s tím, že kdyby VA hrál nepřesně, tak mohl skončit v prohrané koncovce s pěšcem méně.

+0 /-0 | 14.11.2013 08:52

pavelp

Super článek i komentář k partii, stejně jako včera. Díky!

+0 /-0 | 14.11.2013 08:28