Bitcoin se od mečů ve World of Warcraft tak moc neliší

03.02.2018 05:00 | Turnaje

Kolem bitcoinu a kryptoměn obecně probíhá doslova mánie. Někteří pokládají celé toto odvětví za obrovskou bublinu, o které také už léta tvrdí, že musí prasknout, jiní zase za zcela nový vývoj technologií, který změní způsob, jakým platíme.

Ta či ona strana ale obvykle kroutí hlavou nad tím, jak může hodnota bitcoinu dosahovat částek i statísíců korun za kus. A to navíc i v době, kdy se bitcoinem sice platit dá, ale rozhodně to není nějaké pravidlo nebo hojně rozšířený způsob placení. Vysvětlení ale není zas tak složité a krásně si ho můžeme ukázat i na herní ekonomice nebo hodnotě herních předmětů.

Proč mají peníze hodnotu?

Kdysi se jednoduše řeklo, že je poměrně praktické, aby se vytvořilo nějaké univerzální platidlo, na které je vše ohodnoceno. Celkem logicky se zvolili relativně snadno zpracovatelné kovy jako zlato, stříbro, měď a tak podobně. Dodnes zůstalo zlato v zásadě jediná opravdu univerzální hodnota, kterou se po velmi dlouhou dobu kryly i klasické bankovky.

Proč je ale zlato tak cenné? Je asi nezpochybnitelné, že je užitečné jak v technice tak třeba v lékařství, ale takto užitečných je spousty dalších mnohem levnějších prvků. Zlato je drahé jednoduše proto, že se na tom lidé dohodli a všichni tento fakt respektují. Kurzy se navíc nijak razantně nemění, protože mají obchody se zlatem dlouhou historii a tomuto kovu se prostě věří. Něco je drahé prostě jen proto, že tomu důvěřuje dostatečný počet lidí. Stejné je to s penězi. Reálně máme v peněžence jen kusy papíru, ale právě to, že jsme dohodnuti, jakou cenu tyto papíry mají, jim dávají hodnotu.


Bitcoin a kryptoměny jsou na tom úplně stejně

Zlato nebo peníze je přeci jen něco, co můžeme mít v ruce, přenášet nebo uložit v trezoru. Poprvé se ale stalo, že byla vytvořena technologie, která umožnila vytvoření komodity v čistě digitální podobě. Bitcoin, který vše odstartoval, je vytvořený tak, že je nezfalšovatelný a nelze ho vytvořit více, než bylo původně zamýšleno, a to navíc za velmi důležitého předpokladu, že jeho uživatelé si nemusí vůbec věřit.

Jak všeho bylo dosaženo, je poměrně komplikované, ale moc pěkně shrnutí fungování bitcoinu najdete zde.

Celý vtip ohledne hodnoty bitcoinu není v tom, že by byl tak neskutečně nepostradatelný a proto stojí tolik. Hodnotu ve statisících korun má jednoduše proto, že se lidé shodli, že takovou hodnotu mít bude a jsou ochotni za kryptoměnu tolik zaplatit. Stejně jako za zlato, perly, diamanty nebo prostě cokoliv jiného.

Digitální předměty jsou hodnotné mnoho let

Je poměrně zajímavé sledovat, jak mnozí odsuzují digitální měny, protože přeci neexistují „v reálném světě“. V počítačových hrách se ale s prodejem digitálních předmětů nebo měn setkáváme dlouhé roky. Kdo hraje onlinové hry typu World of Warcraft, asi se někdy dočetl o čínských fabrikách, ve kterých sedí spousta „zaměstnanců“, kteří nedělají nic jiného, než sbírají herní zlato, které poté za opravdové peníze prodávají hráčům, které tato činnost nebaví. To se ve své podstatě od kryptoměn zas tak moc neliší. Také se jedná o měnu vytvořenou v čistě digitálním světě, ale na rozdíl od bitcoinu si jde za tuto měnu kupovat opravdu další digitální předměty věci ve WoWku.

Mnohým by asi ani nepřišlo zase tak zvláštní, že si jde koupit i celé herní účty nebo herní předměty za opravdové peníze.

Éra kryptoměn možná ukáže, že právě změna z hmatatelných komodit na čistě digitální, má budoucnost. Možná se nezmění způsob, jakým se platí v obchodech a klasické měny tu s námi zůstanou, ale minimálně vznikla důvěra v něco, co je složené pouze z jedniček a nul a do čeho lze dlouhodobě uložit hodnotu.

18+ Hrajte zodpovědně. Ministerstvo financí varuje: Účastí na hazardní hře může vzniknout závislost.

pokerarena.cz

20x 3649x
Fotogalerie
Komentáře (20) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
N. Očník

ELO: jo, to je jedna možnost, že to rovnou oba back-to-back převádějí z běžných měn. pak to ale není "platba v kryptoměně", ale jen generování transakčních poplatků "za nic".

druhá možnost je, že kupující má krytoměny dost a chce ji skutečně používat k placení (u BTC to je dost nepravděpodobné, u jiných, teoreticky ano) a nebo že prodávající krytoměně věří natolik, že riskuje na dlouhodobý vzestup

Obecně, lidi stejně platili kryptoměnama jen a jen tam, kde jiná možnost nebyla. Koupit na darknetu ilegální nebo pololegální drogy za Eura je dost riskantní (pro prodejce), takže ti si raději nechají platit do anonymní kryptoměnnové peněženky. ale i tam je to často "back-to-back" převáděno tam a zpět hned na reálné měny.

+0 /-0 | 04.02.2018 22:23

ELOminator

Taky to shrnu v bodech:

Ano, to jsem měl na mysli, Řecko bude krachovat pořád dokola dokud bude mít euro (nebo dokud se nedostane ekonomicky na úroveň Německa, které definuje sílu eura). Pokud by mělo drachmu, tak by zkrachovalo jednou pořádně a mohlo by začít od nuly.

Co se týče té spotřeby energie, to je právě krása dnešní ekonomiky - není důležité za jakým účelem se vyrábí, hlavně že se vyrábí wink

A co se týče kryptoměn, jak to teda funguje - obchodník definuje cenu v dolarech, to se převede na aktuální kurz a jakmile dostane bitcoiny tak si je hned vymění za dolary? Protože pokud ne, tak pak to není obchodník ale gambler.

A taky je zajímavá ta informace, že se do budoucna budou transakce zdaňovat. To tedy za konstantní poplatek nebo percentuálně?

+0 /-0 | 04.02.2018 22:03

xdavx x

navic nepovolene transakce, prani spinavych penez, pripadne navazani na derivaty, nokontrolovana spekulace, mrtve ucty... par lidi zbohatlo, budiz jim prano, to ve zminovanem letadle taky.

+0 /-0 | 04.02.2018 20:10

N. Očník

Samotná myšlenka měny, která není závislá na centrální bance, je na první pohled zajímavá. problémů je však nemálo:

1. závislost na neznámých skupinách těžaři i vlastníků. někdo věří více centrální bance, než tomu, že majoritní hráči s kryptoměnami si z něj jen nedělají kavku k oškubání dle svých potřeb

2. externality při výrobě / zpracování transakcí. to, že se v důsledku potřeb kryptoměnnového průmyslu zdražují (budou zdražovat) komodity jako energie či výrobky jako grafické karty, je dost nešťastné. je to jak s vodou, v okamžiku, kdy masivní zalévání rostlin a napouštění bazénů zdraží vodu pro běžné použití lidmi, je třeba být napozoru.

3. celková nestabilita prostředí. opakované forkování, nejasná legislativa, podvody a útoky na burzy.

zatím je to takové letadlo, kde ti, co nakoupili dříve, dělají hype, aby vyhnali cenu nahoru pomocí nově naskočivších. určitě na tom letadle dost lidí vydělalo a jsou nadšení. přeju jim to.

Jo, v Alze se za to nakoupit dá. ale ani prodávající ani kupující nevědí, jakou hodnotu vlastně daná částka bude mít hned druhý den.

+0 /-0 | 04.02.2018 19:43

xdavx x

jinak o bitcoinu je to dobre popsano tady: https://finance.idnes.cz/finance-radce-kryptomena-bitcoin-investice-fku-/viteze.aspx?c=A180131_145309_viteze_kho

+0 /-0 | 04.02.2018 19:31

xdavx x
Me spis zarazi spotreba elektricke energie, ktera stoji za tvorbou niceho a pro nic. bylo by jen obrazem lidstva, kdybychom dojeli na neco co nema zadnou hodnotu. Jinak, podle CRR je povinnost vsech statu kupovat statni dluhopisy zemi EU, tedy jak Recka, ale i CR, tak, ze jejich rizikovost je stejna a podleha stejnemu uroku. coz se muze zdat vtipne kdyz srovname recko s nemeckem. ECB pak tyto dluhopisy smenuje za eura, budto primo nebo prostrednictvim bank One Marketu. rekum tedy v podstate pujcuje kazda One Market zeme... Hodnota bitcoinu se generuje poctem tezaru (zpracovatelu transakci) neni to o zadne domluve, ale o amotnych transakcich (poctu kupujicich a prodavajicich). nula transakci rovna se nulova tezba. Narodni banky menu zastituji uz jen tim, ze ji mohou z vlastniho rozhodnuti upravovat, garanci hodnoty je stav ekonomiky. soucasna hodnota meny, jakekoli meny je vazana na smenny kurz s menami v menovem kosi.digitalni mena misto papirovek by imho nebylo uplne dobre.
+0 /-0 | 04.02.2018 19:24

Pavel Ch

Řecko, krach, Euro a Drachma

Řecko se drží (byť by na jeho místě každá společnost pro předluženost zkrachovala) díky tomu, že se do něj pumujou půjčky (v praxi ty nevratné). Nelogičnost ze strany věřitelů má od nich jiný smysl, provázanost, ale to by bylo na déle. 

Díky opatřením ze strany věřitelů, co muselo Řecko učinit, jen trochu klesla obyčejným Řekům úroveň (ikdyž si oni myslí, že klesla o hodně),

--

Zda klesla živ. úroveň o trochu či o více je věc subjektivní, nicméně.... 

Pokud by neměli Řekové Euro, ale původní svojí měnu, tak by přirozeným poklesem kursu nebo úmyslnou devalvací národní banky se mohli nejspíše zachránit od krachu bez půjček. ''Jen'' by se tam lidem žilo podstatně hůře než se ''zhoršeně'' žije dnes. 

+0 /-0 | 04.02.2018 16:54

Poplácejmipůlky

To ELO: Tak zrovna Řecko, které zmiňujete, zkrachovalo (státní default) za posledních deset let myslím třikrát.

+0 /-0 | 04.02.2018 00:47

ELOminator

Povíme si, až budu za rohlíky platit bitcoinem. Jinak se není o čem bavit.

+0 /-0 | 03.02.2018 23:22

sikvel22
Je vidět, že o kryptoměnách resp. technologii blockchainu nevíte vůbec nic. Povíme si za pár let, až tady na strákách NSS budete za články platit Litecoinem, Reddcoinem nebo třeba Chesscoinem.
+0 /-0 | 03.02.2018 22:47

ELOminator

Ale jinak musím po letech dát yes komerčnímu článku, konečně námět k diskuzi smiley

+0 /-0 | 03.02.2018 21:58

ELOminator

No jako skutečné platidlo nemůžou kryptoměny nikdy fungovat právě proto, že jsou omezené (a samozřejmě je nesmysl stále přidávat nové a nové, nakonec přežije jen jedna). Ze stejného důvodu skončilo jako platidlo zlato, prostě není nafukovací. Takže investice - ano, velmi riziková, ale platidlo - ne.

+0 /-0 | 03.02.2018 21:34

sikvel22

To Elominator:

1. Všechny bitcoiny nebudou nikdy vytěženy. K maximu se lze pouze limitně přiblížit.

2. Těžba bitcoinu = ověřování transakcí. Až bude odměna v podobě nových bitcoinů pro těžaře zanedbatelná, bude to fungovat na základě poplatků za transakce. 

3. Celé krypto se točí kolem bitcoinu, ale jen proto, že byl první. Je spousta jiných měn, které jsou jako skutečné platidlo mnohem vhodnější.

+0 /-0 | 03.02.2018 19:10

ELOminator

Ne, jsou kryty státem a zkrachují, když zkrachuje stát.

Proto má Řecko takový problém, protože nemůže nechat zkrachovat svou měnu a proto ho musí dotovat celá eurozóna (vznešeně se tomu říká půjčka, ale víme jak).

+0 /-0 | 03.02.2018 18:07

Poplácejmipůlky

To ELO: Národní měny nejsou kryty státem ani centrální bankou. Své by o tom mohli poslední dobou vyprávět lidé ze Zimbabwe, Venezuely nebo Kypru, o něco dříve lidé z Argentiny nebo třeba i z Československa.

+0 /-0 | 03.02.2018 16:54

ELOminator

Mimochodem samotná důvěra v digitální měnu je tu už dávno - vždyť co jiného je bankovní účet než zápis v databázi, nesouvisí to s tím, kolik má zrovna banka peněz v trezoru. Ale já bych zatím papírové peníze nerušil, přece jenom nad námi nemusí mít Velký Bratr až takovou moc wink

+0 /-0 | 03.02.2018 11:43

ELOminator

A ještě jedna věc mi není jasná - jak bude bitcoin pokračovat, až bude vytěžený a tudíž nebude mít nikdo důvod počítat transakce?

+0 /-0 | 03.02.2018 11:25

HonzaSvatoš

Tak i ono zmiňované zlato mění kurzy celkem dost:

http://xe.com/currencycharts/?from=XAU&to=USD&view=10Y

7 Feb 2008 00:00 UTC - 3 Feb 2018 09:50 UTC XAU/USD close:1333.14438 low:712.79664 high:1908.69056

V průběhu 10 let je tedy maximum téměř na trojnásobku minima, minima bylo dosaženo v koncem 2008, maxima v srpnu nebo září 2011. Takže zlato za tři roky podražilo v USD téměř trojnásobně, a teprve od té doby je volatilita nižší. V poměru ke Kč je ten poměr za 10 let min/max podobný, a to i přes výkyvy CZK/USD.

BTC  a podobné měny bude třeba brát vážně, pokud 1) bude za ně možno běžně kupovat REÁLNÉ statky (auta, počítače, pozemky, brambory, rohlíky) a 2) transakční náklady budou minimální až nulové. Dnes v obchodě ani v hospodě BTC běžně nezaplatíš.

+0 /-0 | 03.02.2018 11:08

ELOminator

A co se týče hodnoty zlata (a samozřejmě dalších vzácných prvků), to nemá hodnotu, na které se lidi dohodli, to má hodnotu podle množství zlata v oběhu a (narozdíl od bitcoinu) i užitnou hodnotu, a ta bude časem s rozvojem elektrotechniky spíše stoupat, ne klesat.

+0 /-0 | 03.02.2018 09:10

ELOminator

Kryptoměny nemůžou fungovat jako měny, pokud jejich kurz kolísá o desítky procent denně. To prostě nejde. Národní měny jsou kryty alespoň státem a centrální bankou, která se stará o jejich stabilitu.

+0 /-0 | 03.02.2018 09:06