50 odstínů roviny

21.11.2016 11:55 | Zápas o titul mistra světa 2016

Kde nic, tu nic. Ne že by partie sedmého kola zápasu o šachový trůn nepřinesla nějaké to překvapení, avšak oproti šesté partii byla jen o jeden jediný tah a zhruba třicet minut delší. Remízoví králové tak pokračují ve vzájemném uspávání se.

První překvapení spočívalo v tom, že Karjakin (úvodní foto Vladimir Barsky) poprvé v zápase zahájil nikoliv královským, nýbrž dámským pěšcem. Carlsen zvolil Slovanskou (což Karjakinovci možná až tak moc neočekávali) a bez problémů vyrovnal. Pak se však k překvapení svých fanoušků přepočítal a musel nakráčet do koncovky s pěšcem méně. Naštěstí pro něj přítomnost různobarevných střelců a bloknutý bílý a-pěšec nedávali Karjakinovi žádné velké šance na vítězství v partii, pročež souboj skončil remízou ještě před dovršením první časové tísně.

-
. kolo -
Troufnu si tipnout, že dnešní partie bude v součtu možná delší, než dvě předchozí partie dohromady a Carlsen bude ždímat a ždímat a ždímat! Nechme se překvapit, dnes opět od osmé hodiny večerní!
64x 11728x David Kaňovský
Fotogalerie
Komentáře (64) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
Bad

Souhlasím s  indtomem, davidem brazinaou a Poutníkem.

Myslím si, že to věčné nasazování na Rusy bude do budoucna kontraproduktivní.

Někdo odsuzuje Karjakina za to, jak se staví ke Krymu, ale proč?

Karjakin je Rus a jako Rus uvažuje, proč ho za to soudit a tahat i do šachu politku jak to dělá například Morphynista. Je to jeho názor - zajímavé je, že za názory jiné nenávidí nejvíce ti, co sami mají hubu plnou pravdy a lásky. Není  to tak nějak havloidní, tak nějak pokrytecké?

+0 /-0 | 22.11.2016 10:49

indtom

fandim Karjakinovi diky namyslenosti Carlsena a nenavisti Morphynisty, urazky Karjakina moderatoru nevadi, jejich kritika je mazana

+0 /-0 | 22.11.2016 10:15

xdavx x
Fandím Karjakinovi a to hlavně kvůli ani ne tak jeho, jako havloidy vnucovanému politickému směru. Souhlasim s nim v otázce krymu a nepochybuji o tom, ze krym byl vždy rusky, stejne jako slezsko, kladsko bylo ceske. Jen s tim rozdílem, ze krym ukrajine připsal botou v OSN mlatici ukrajinsky opilec, kdežto my o kladsko prisli z rozhodnuti Stalina. Docela me serou lidi,co vycitaji rusku 40 let okupace, ale už zapominaji na mnichov, okupaci nemci, nebo 400letou nadvladu rakusaku. Taky me dost sere, když vsude musím cist bláboly vylizanych slunicek,co umí akorát stekat, když není po jejich,když ten jejich názor je jediný správný.
+0 /-0 | 22.11.2016 09:46

N. Očník
inu, génius v rámci hry může být fracek v běžném životě ... co si budeme namlouvat, je to dokonce poměrně častý jev. Fakt je ten, že K. nefandím vzhledem k jeho politické angažovanosti a na druhou stranu budu celkem rád, kdyby to MC projel, protože v poslední době jeho adorace přestala odpovídat vkládanému úsilí a vášni pro hru
+0 /-0 | 22.11.2016 09:28

Poutnik

MaX: klidně se přiznám. Ano fandím Karjakinovi. Každé ráno z hrůzou otevírám web a říkám si: "doufám, že neprohrál". Dnes jsem byl mile a nečekaně překvapen. Fandím obecně rád slabší straně, čím víc se na ni dívají lidé posměšně a nasazují... Včetně komentárorů. Rád si přehrávám staré knihy, kdy ještě komentátoři psali poznámky korektně. Dnes je v módě prezentovat vlastní ego .... něco jako... "takhle bych to nezahrál" .... "tak tomu nerozumím".. "já hrál v podobné pozici".... "asi nečetl mou novou knihu"....  Dříve to mělo úroveň. Oč lépe vyzní třeba :" bílý mohl hrát silněji...."  než "tomuhle nerozumím, černý se asi pomátl".....  Je znát zaujatost některých komentátorů a pak vznikají poznámky o nadhodnoceném Elu Caruany a podobné výplody fantazie....

+0 /-0 | 22.11.2016 09:27

Tobi

A za tu tiskovku, vypadá to, dostane MC pokutu 5% z toho, co si odnese ze zápasu. To je celkem dost. Zdá se, že byl FAKT naštvanej.

+0 /-0 | 22.11.2016 09:23

MaX

hoši vyměňte si emaily wink

+0 /-0 | 22.11.2016 09:12

Pavel Ch

Davide, to nemá cenu, promiň, fakt to nechápeš, někdy Ti to vysvětlím.

To není o karetní hře ani náhodě. Prostě dopadne to tak, že se obou líbí, že jeden hraje třeba 35 minut černými s možností remis (odmítl předtím hrát proti 36 minututám bílými na na výhru) a druhý chce hrát bílými na výhru proti 35 min. Oba si vybrali, nelosovali, nehráli o to oko.

--

To samé by šlo dle současných pravidel v poslední blicce. 5 na 4  Je "úředně" stanoveno  5 na 4 a jeden, co si losne třeba 5 bílými, se může cítit v nevýhodě.

Tak by se zase licitovalo. Jeden (losem či výzyvatel) by nabízel: Vezmu si černými 4:50 (druhý "také"), tak nabízím, že si vezmu 4:15 (druhý "také), nabízím 3:49 (druhý "nech si" nebo "také") a tak by se šlo třeba pod dvě minuty. Až by vyzývatel řekl na "také": "tak to máš mít" nebo by obhájce řekl, ok., nech si tedy Tvojí nabídku 1:57.

Oba spokojeni, to je ten VTIPenlightened ,jeden chtěl hrát bílými a druhý hendikep černými s možností remis.

+0 /-0 | 22.11.2016 09:07

MaX

WTF???? Tak já jdu spát u věčného šachu po malém infarktu a teď tohle! Nechápu, nechápu. No nic nakoupím popcorny, nahlásím pozdní příchody do práce a budu fandit. Poďmi hop!

btw. je tu někdo fanda Karjakina? btw2. doba aktivní hry Mora, Čukiho, Topalova jsou už asi sečteny. Sušit se musí.

+0 /-0 | 22.11.2016 09:01

xdavx x
Pavle, a nebo taky ne. Pak bych se vymlouval na neco co se šachy nemá nic společného. Chápej, licitace by vyrazne do hry zasáhla a to nešachové. Jako bys ve fotbale řekl, ze muzstvo bude hrát na tu stranu, kdo vyhraje v karetní hre oko. To mas taky takovou licitaci a s fotbalem nemá nic společného. Nebo si muzou dat kamen nůžky papír tapir spock o to jak to bude a na co licitovat. I v te licitaci by šlo totiz o jinou dovednost, kalkulovat, blufovat.
+0 /-0 | 22.11.2016 08:52

Honza Hučín
Po 20. tahu jsem šel spát a čekal brzkou remízu. Taky jsem ráno zíral. Ale což, je to jako ve fotbale stav 0:1 v 60. minutě, výsledek je pořád otevřený. Kdyby to vyzývatel dotáhl, opakovala by se situace ze zápasu Kasparov-Kramnik. Je dobré, když i génius pozná, že žádný strom neroste do nebe.
+0 /-0 | 22.11.2016 08:40

Pavel Ch

re David Brazina přísp. 0:00 hod:

Davide,

díky, ale opravdu si myslíš, že by tou "licitací došli až na 0 minut +30vt za tah a oba to chtěli hrát černými na remis proti 100 minutám +30vt? To asi né, že. Někde mezi 60 min a 10 min by jeden si ponechal bílé s tím, že vyhraje.

+0 /-0 | 22.11.2016 08:37

Magiland

ráno jsem koukal na výsledek partie jako nevěřící Tomáš ... safra, tak to jsem teda na Magnuse v dalších partiích zvědavej ...

+0 /-0 | 22.11.2016 08:19

Tobi

to kyssling: on tam přišel přeci. Ale rozhořčen, že dlouho trvá ostatním, než dorazí, tak vztekle zašermoval rukama a odešel. Asi se Karja a jeho tým radovali neúměrně dlouho :-)

No - ztrácet takhle pozdě (až v osmé partii), ke všemu po tom, co Karjakin předvedl v obraně v prvních partiích, bojím se bojím o Carlsena. To jsem moc zvědavá, jak se k tomu postaví.

 

+0 /-0 | 22.11.2016 08:07

kyssling

Kdyby K. nepřišel po prohře na tiskovku, to by bylo komentářů ...

+0 /-0 | 22.11.2016 04:12

orel

z chatu chess24:

    StFrancis     I'm finally done with Magnus. His behavior is disgraceful.     52 min     On top of everything else, he practically knocked that girl over storming out the door. I'm done.     50 min     I'm also done with people making excuses for him.

+0 /-0 | 22.11.2016 03:19

xdavx x

~~Jsem zvedavy na reakci lziDnes. Predpokladam, ze to na dalku ridil Putin a ze to je hlavne diky tomu, ze od Karjakina nebylo fer se na Carlsena pripravit... Hlavne ale Karjakin vyhral ne novinkou v zahajeni, ale tim, ze to Magnus hral blbe. Asi se Sergejovi opravdu Magnuse otravit podarilo.

https://chessdailynews.com/carlsen-karjakin-game-8-live-commentary/#comment-233269 Judita je skvela, jeji komentar nema chybku :)

+0 /-0 | 22.11.2016 02:53

Oma z DC

No, tak teď už by se měl zápas konečně uvést do pohybu smiley. Výhra křivohubáka mě netěší, ale pro zápas je to dobře. Stále věřím Carlsenovi.

+0 /-0 | 22.11.2016 01:14

SchwartzBlack

Ty symetrické pozice jsou docela jedovaté.

+0 /-0 | 22.11.2016 01:12

HonzaSvatoš

Jak to tak chápu, pak bez bílého pe4 by tah a2 černému nevyšel, protože po 53.Da2 Jg4+ 54. Kh3 Dg1 55. Db2+ Kg6 nemá bílý jediný šach, protože e4 je ucpáno vlastním pěšcem. Krutá záležitost. 

+0 /-0 | 22.11.2016 01:10

64

Říše dobra vítězí.Blahopřeji. yeshats offczech flag

+0 /-0 | 22.11.2016 01:09

xdavx x

A karjakin to nasel, a2 je konec.

+0 /-0 | 22.11.2016 01:06

...

Nemáte někdo odkaz na přenos se záběry na hráče, něco jak komentuje Polgarová? Zajímal by mě ted pohled na Magnuse. Díky.

+0 /-0 | 22.11.2016 01:06

HonzaSvatoš

Tak jako že po 51. ...h5 má černý vyhranou pozici, zatímco po jiných tazích je to remíza, by mne nenapadlo, ale analýza na tom http://analysis.sesse.net/, na které odkazoval Honza Hučín, je jasná. Jakoby byl po h5 bílý skoro v zugzwangu či co.

+0 /-0 | 22.11.2016 01:02

xdavx x

De6? karjakin ma druhou sanci zavesit. tohle je fakt silena partie.

+0 /-0 | 22.11.2016 00:58

HonzaSvatoš

Tak Karjakinovi jeho sázka na to, že Carlsenovi hrábne, téměř vyšla. Motory i teď po bouři v časovce ukazují všelijaké veselé varianty končící věčným šachem, ještě se tedy bude hrát.

+0 /-0 | 22.11.2016 00:25

Porcal
Ještě to není remis a ještě very complicated. Ale už po časové kontrole.
+0 /-0 | 22.11.2016 00:09

Vojtech Mlynsky
.. "zeme se zachvela" #2
+0 /-0 | 22.11.2016 00:01

xdavx x

Uz konec nebo to jeste hraji?

+0 /-0 | 22.11.2016 00:01

MaX

no uf. trocho to dneska zahrál jak Topalov. Pro diváky, ale ... dobrou

+0 /-0 | 22.11.2016 00:01

xdavx x

Pavle: Ale jo, nicmene porad plati, ze lepsi je neprohrat nez hrat na vyhru, takze otazka zustava stejna, co kdyz necukne. Kdyz bude muset nekdo neco vybrat, vyjde to nastejno. Cimz nezpochybnuji tvou inovativni myslenku :) ale ja bych byl pro to toceni sachovnice, byla by to vetsi sranda. ;)

+0 /-0 | 22.11.2016 00:00

Homunkulus

Tak to byla taková boxerská vložka ...

+0 /-0 | 21.11.2016 23:57

exot

A Karjakin prošel kolem nabídnuté výhry. Fair enough.

+0 /-0 | 21.11.2016 23:57

MaX

no to mě .... on to asi ustál

+0 /-0 | 21.11.2016 23:56

exot

A Magnus přepnul strunu.

+0 /-0 | 21.11.2016 23:52

morboj

No konečně nějaká partie začíná mít grády! Jak jsem už říkal, borci trénují na blicky.

+0 /-0 | 21.11.2016 23:50

Homunkulus

Magnus je bojovník! S takovým časem a padajícím a pěšcem odmítnout remízu, pane jo! (Psáno po 32. Kh2.)

+0 /-0 | 21.11.2016 23:45

MaX

 31 h3. nechce remiz a nechce

No nic, po časové kontrole jdu spát.

+0 /-0 | 21.11.2016 23:42

nvmea
to měli jako tiebreak systém na USA mistrovstvích (myslím snad že i pořád mají)
+0 /-0 | 21.11.2016 23:15

Viktor

Pavle, to v USA už dávno praktikovali (Las Vegas, tuším), jen s tím, že hráči dali tajně 1 nabídku.Bílý měl asi 40-60 minut, černé chtěli snad s 21 a 19 minutami, dostal je ten s 19 a udržel. Snad Kamský? Psal jsem sem o tom článek tak 8 let zpátky, moc se to tedy asi neujalo, ale je to určitě vtipnější než prostý los. 

+0 /-0 | 21.11.2016 23:06

MaX

bxc4 snaží se ještě něco vymyslet

+0 /-0 | 21.11.2016 23:02

HonzaSvatoš

Při veškerém respektu k umění obou soupeřů je k vidění další těžká nuda. Po 12 tazích (výměna na c4) máme téměř symetrickou pozici, kdy snad jediná možnost, jak získat výhodu, je protlačit vhodně e4-e5 za bílého nebo naopak e5-e4 za černého. Což si oba borci samozřejmě pohlídají. Takže se vymlátí pár lehkých figur, pak na sloupcích "c" a "d" pár těžkých figur a jdeme spát.

+0 /-0 | 21.11.2016 22:56

Pavel Ch

Davide, sorry, tušil jsem, že jste to nepochopil enlightened

OBA by museli být spokojeni s vylicitovaným pro sebe, oba udělili souhlas.

To, že se dojde na 63 nebo 51 minut byl JEN příklad. Tak jeden cukne na 30 či 10 minutách nebo snad né. Ok., pokud by oba brali 10 minut černými s remízou, tak vyzývatel pokračuje s nabídkou 9 minut atd. Pokud mu obhájce nechá 9 minut, tak mohl vyzývatel mu předtím přenechat 10 minut. OBA si zvolili před partií svojí cestu. To na tom geniální, né?

(opakuji, pro množinu názorů, že rapidy a blicky nejsou košér, jak rozhodnout 13.vážnou partií)

+0 /-0 | 21.11.2016 22:48

xdavx x

Nebylo by tezke poznat kdo by co volil. Kazdy by podle me radeji volil to, ze neprohraje, vyhrat je daleko tezsi, zvlast v pripade techto dvou. To uz by bylo zajimavejsi co deset tahu otocit sachovnici :) ale vazne, proc se zlobit, ze to hraji na remizu a nemam pocit, ze by si oba zrovna maximalne na toho druheho verili v rapidech. V kazdem pripade mi Magnus prijde malinko zabrzdeny, tezko rict co se mu tahne hlavou, karjakin neni favorit, a dyz to dotahne do tiebreaku tak to porad bude dost necekane oproti predzapasovym prognozam...

+0 /-0 | 21.11.2016 22:35

Pavel Ch

Můj patent, Davide, můj patentsmiley. Vážná partie, která rozhodne (černý méně času, bílý musí vyhrát). A geniální na tom, že se na barvách shodnou, jeden chce bílé (s vylicitovanou čas. výhodou a povinností vyhrát), druhý černé s hendikepem. Spravedlivé, né :)

Něco se nelíbí? Hlavně těm, co nechtějí rozhodnutí v rapidech blickách.

+0 /-0 | 21.11.2016 22:33

xdavx x

Pavel: Sice nevim co to je za material, ale radeji bys to mel omezit :)

+0 /-0 | 21.11.2016 22:25

Pavel Ch

A co takhle "licitovaná 13. partie", komu se nelíbí rozhodnutí v blickách/rapidech?

Bílý musí vyhrát a černému stačí remis s hendikepem času.

Začínáme na 100 minut na 100minut (+30 vt).

Vyzývatel: "nabízím 100/99min" (že si vezme černé s 99min a remizuje). Obhájce: "též chci".

Vyzývatel 100/98 nebo 100/95 (zkracuje dle svého uvážení). Obhájce "též chci".

A končí licitace až:

a) řekne obhájce "též chci" třeba na 100/63 a vyzývatel "máš to".

b) Nebo obhájce na třeba 100/51 řekne "nech si to"

Prostě ala licitovaný Mariáš. Oba musí být spokojeni, že maj, co chtěli. K rozhodnutí musí dojít, nikdo by nehrál 2 minuty+30vt černými s možností remis prosti 100min+30vt.

+0 /-0 | 21.11.2016 22:22

xdavx x

Morboj; no logiku to ma, ale bylo by to nespravedlive. Jako rict, ze kdyz Bolt dobehne ve stejnem case jako Gay tak zustava mistrem sveta Bolt, taky asi moc dobre nejde. Fisherky jsou podle me uplne jina hra, ty bych do toho netahal. Ad clanek na idnes, to je doopravdy obrovske prekvapeni pro iZumpu. Tenhle denik je pod urovni blesku a to i ten blesk se snazi alespon vylozene nelhat...

+0 /-0 | 21.11.2016 22:12

morboj

Fischerky jsou zvláštní druh šachu. Stačilo by 24 partií s tím, že Vyzyvatel musí dokázat, že je lepší než Mistr světa. Tedy musí vyhrát.

+0 /-0 | 21.11.2016 21:57

Honza Hučín

Srandovní je, že hluboká analýza na http://analysis.sesse.net/ ukazuje teď jako nejlepší možnost pro bílého 19. Je2, tedy třetí tah po sobě směrem dozadu.

+0 /-0 | 21.11.2016 21:51

Bucefalos
12 partii je malo. A nekonecny zapas je zas moc. Nelibi se mi, ze o titulu muze rozhodnout blicka. Pro me by bylo stravitelnejsi hrat dalsi 4 partie ve fischerkach. V klasickem tempu. A nebo zapas prodlouzit. Na 24 partii...
+0 /-0 | 21.11.2016 21:45

Bob von Ostrauburg

Marhula: Hrát na počet výher bez limitu partií je dobré tak jedině pro fanklub Fischera, a to jenom proto, že to chtěl Fischer. Rozhodovat o titulu tím, kdo se po půlroce rychleji fyzicky složí, namísto kvalitní (byť "nudné") hry v prvních 12+ partiích, to nemůže napadnout skutečného šachistu. Chcete seriózní test síly, nebo cirkusovou exhibici?

+0 /-0 | 21.11.2016 21:36

morboj

No jo, borci ladí formu na blicky. Tam bude zábavy až-až !

+0 /-0 | 21.11.2016 21:25

PeS

NUUUUUUDAAAAAA !!! Nejnudnější zápas o mistra světa v historii!

+0 /-0 | 21.11.2016 21:17

dejf721

A opět symetrická pěšcová struktura, tak aspoň že ty lehké figurky stojí trošku asymetricky... :)

+0 /-0 | 21.11.2016 20:59

MaX

hm. Sergey vypadá seběvědome podle času.

+0 /-0 | 21.11.2016 20:41

Morphynista

Dnes čekám s ohledem na Carlsenem vybrané zahájení ( Colleho systém ) velmi dlouhou partii, ve které nakonec mistr světa v 90.tahu zvítězí.

+0 /-0 | 21.11.2016 20:14

Marhula

Jistě že hrát o titul na 24. partií nebo 6/10 výher má svoje kouzlo a náboj-inak vzniká co vzniká-opatrná hra jen neprohrát atd.

+0 /-0 | 21.11.2016 20:12

exot

Rusky komentuje David Navara. :-)

http://www.ustream.tv/channel/cn-radio

+0 /-0 | 21.11.2016 20:07

dejf721

Jako že by Karjakin černými zahrál Sicilskou? To bych myslím překvapením spadl ze židle! :D

+0 /-0 | 21.11.2016 19:54

P.Braun

Dnes se už třeba dostane i na starou dobrou "mafiánskou" Sicilskoucool

+0 /-0 | 21.11.2016 19:45

Tobi

Mně se článek dost líbí. Samozřejmě nemá s šachy moc společného, ale co si budeme povídat, nové věci se z něj člověk dozvídá. A o to jde především.

+0 /-0 | 21.11.2016 18:18

Pavel Ch

Referují média. Dá se čekat, že to nebude o skrytých možnostech Marshallova gambitu, když už daj šachy nešachové veřejnosti.

Ale tato věta je fakt perla, kdo by to čekal, toť postřeh enlightened (ale vždyť je to také "o zemi, kde zítra znamená již včera", jak jsme se učili...):

Zdá se, že Rusové strategii vymýšleli ještě dřív, než se daly figurky na šachovnici do pohybu.

Zdroj: http://sport.idnes.cz/sachy-titul-mistra-sveta-carlsen-norsko-karjakin-rusko-pjj-/sporty.aspx?c=A161121_134444_sporty_bem

+0 /-0 | 21.11.2016 16:32

pawn

Carlsen se podle mě rozhodl v 6. a 7. partii využít černé figury ke zotavení se z chyb v 5. partii, které mohly mít fatální následky. Spokojil se pouze s tím, že v partiích nebude mít sám žádné problémy a nehledal ůroblémy pro Karjakina. Teď ho čekají ještě 3x bílé figury a snad ví moc dobře o pozadí chybného postupu v 5. partii a vyvaruje se toho. I v té 5. partii měl totiž do té doby reálnou možnost zatopit Karjakinovi. Obě partie, v nichž začínal e4 tak měly pro něho příznivý vývoj. Snad to dnes do třetice vyjde. To, že začne e4 je skoro jisté. Mimochodem včera byl na d4 kurz 7,0. Velmi lákavé s ohledem na vývoj předchozích partií, v nichž měl Karjakin bílé.

+0 /-0 | 21.11.2016 15:18