Dějství desáté: uklidnění po bouři

09.05.2010 12:02 | Zápas o MS Anand-Topalov

V desáté partii Anand černými podruhé zvolil Grunfeldku, Topalov sice i tentokrát získal určitý tlak, ale daleko menší, než tomu bylo v první partii. Černý dokázal partii poměrně bez problémů udržet. Stav zápasu je tudíž po des...

V desáté partii Anand černými podruhé zvolil Grunfeldku, Topalov sice i tentokrát získal určitý tlak, ale daleko menší, než tomu bylo v první partii. Černý dokázal partii poměrně bez problémů udržet. Stav zápasu je tudíž po deseti partiích 5:5 a dnes náš čeká jedenáctá partie, ve které má mistr světa naposledy bílé figury. Já osobně tipuji, že závěr zápasu již bude poměrně klidný a po dvou remízách se rozhodne v partiích zkráceným tempem. Ale nikdy jsem nebyl dobrá prorok, takže je silně pravděpodobné, že tomu tak nebude...

Komentovaná partie

Topalov,Veselin (2805) - Anand,Viswanathan (2787)
Zápas o MS 2010 (10), 07.05.2010
Po dosti "šílené" partii devátého kola se v kole desátém nic moc převratného nestalo, proto mi snad odpustíte, že dnešní komentáře budou relativně stručné, přeci jen se musím soustředit na závěr MČR. 1.d4 Jf6 2.c4 g6 3.Jc3 d5 4.cxd5 Jxd5 5.e4 Jxc3 6.bxc3 Sg7 7.Sc4 c5 8.Je2 Jc6 9.Se3 0-0 10.0-0 b6 11.Dd2 Sb7 12.Vac1 Vc8 13.Vfd1 cxd4 14.cxd4 Dd6

Anand stejně jako v úvodní partii zápasu v pátek zvolil Grunfeldovu obranu, tentokrát ovšem v desátém tahu neskočil na a5, ale zahrál rovnou b6. Vznikla z toho normální pozice, kde má bílý centrum, které však černý může dobře napadat. 15.d5 Já bych silně uvažoval také o 15.e5. 15...Ja5 V úvahu přicházelo skočit do centra 15...Je5, černý asi nechtěl, aby jezdec překážel střelci. 16.Sb5 Vxc1 17.Vxc1 Vc8 17...f5!? 18.h3 Dalo se hrát i 18.Vxc8+ Sxc8 19.Jd4 Dc7 20.Sf1 s minimální výhodou. 18...Vxc1+ 19.Dxc1

19...e6 20.Jf4 exd5 21.Jxd5 f5 Černý dvěma typickými údery bombarduje bílé centrum, ze kterého opravdu moc nezbude. 22.f3 fxe4 23.fxe4 De5 24.Sd3 Jc6 Anand nabízenou oběť nepřijal, po 24...Sxd5 25.exd5 Dxd5 26.Dc8+ Sf8 sice není za bílého nic konkrétního vidět, ale bílá dvojice střelců by v otevřené pozici mohla hodně zlobit.

25.Sa6!? Zajímavý nápad, kterým chce Topalov strhnout iniciativu na svou stranu. 25...Jd4 Přesnější bylo 25...Sxa6, po 26.Dxc6 samozřejmě nejde 26...Dxe4?? pro 27.Jf6++-, ale remízu černý drží po 26...Da1+ 27.Kh2 Se5+ 28.Sf4 Sxf4+ 29.Jxf4 De5 30.Da8+ Kg7 31.Dxa7+ Kg8=) 26.Dc4 Sxd5 27.Dxd5+ Dxd5 28.exd5+/=

Vznikla zajímavá koncovka, která se rozhodně hraje díky dvojici střelců lépe bílému. Nicméně na šachovnici už je hodně málo pěšců, proto by k výhře černý musel dosti pomoci. Zbytek partie již ponechám bez komentáře, Anandovi se podařilo veškeré snahy bílého neutralizovat a partii celkem snadno udržel. 28...Se5 29.Kf2 Kf7 30.Sg5 Jf5 31.g4 Jd6 32.Kf3 Je8 33.Sc1 Jc7 34.Sd3 Sd6 35.Ke4 b5 36.Kd4 a6 37.Se2 Ke7 38.Sg5+ Kd7 39.Sd2 Sg3 40.g5 Sf2+ 41.Ke5 Sg3+ 42.Ke4 Je8 43.Sg4+ Ke7 44.Se6 Jd6+ 45.Kf3 Jc4 46.Sc1 Sd6 47.Ke4 a5 48.Sg4 Sa3 49.Sxa3+ Jxa3 50.Ke5 Jc4+ 51.Kd4 Kd6 52.Se2 Ja3 53.h4 Jc2+ 54.Kc3 Jb4 55.Sxb5 Jxa2+ 56.Kb3 Jb4 57.Se2 Jxd5 58.h5 Jf4 59.hxg6 hxg6 60.Sc4
1/2-1/2

Časový plán

Den Datum Akce Čas Výsledek (A-T)
Sobota 24. dubna 1. partie zápasu 16:00 0-1
Neděle 25. dubna 2. partie zápasu 14:00 1-0
Úterý 27. dubna 3. partie zápasu 14:00 0,5-0,5
Středa 28. dubna 4. partie zápasu 14:00 1-0
Pátek 30. dubna 5. partie zápasu 14:00 0,5-0,5
Sobota 1. května 6. partie zápasu 14:00 0,5-0,5
Pondělí 3. května 7. partie zápasu 14:00 0,5-0,5
Úterý 4. května 8. partie zápasu 14:00 0-1
Čtvrtek 6. května 9. partie zápasu 14:00 0,5-0,5
Pátek 7. května 10. partie zápasu 14:00 0,5-0,5
Sobota 8. května Volný den
Neděle 9. května 11. partie zápasu 14:00
Pondělí 10. května Volný den
Úterý 11. května 12. partie zápasu 14:00
Středa 12. května Volný den
Čtvrtek 13. května Tie-breaky
Celkově 5 – 5

Partie k přehrání

Odkazy

Oficiální stránky zápasu
oficiální on-line
webkamera
Chessdom s živým anglickým komentářem
Blog Susan Polgar s živým anglickým komentářem
Chesspro.ru s živým ruským komentářem
Chessok.com
Chessbomb s komentářem i počítačovým hodnocením
Speciál ČT24 - 9. a 10. kolo s P. Votrubou
54x 965x David Kaňovský
Fotogalerie
Komentáře (54) Aktualizovat
11.05.2010 10:21 | Autor neznámý

Myslím si, že dnešní 12. partie poslední rozhodně nebude... Topalov se bude snažit o výhodu, ale nebude zbytečně tlačit na pilu... bude se spoléhat na dobrou přípravu a rychlejší ruku v rapid partiích...

11.05.2010 09:40 | Autor neznámý

Nebyla to otázka na mě, ale přesto odpovím - jo, mi současný stav světového šachu celkem vyhovuje, zápas o titul mistra světa běží, hrají se pravidelné superturnaje (krach grand prix je důsledkem finanční krize, nikoliv šachového vedení), ženský šach jde obecně nahoru, je se na co koukat... ).

Jediné, co mě znepokojuje, je stav naší oddílové pokladny a hlavně vyhlídky do budoucna.

11.05.2010 05:58 | Autor neznámý

To Rubinus: Můžu se zeptat, co konkrétního jste pro popularizaci šachů udělal přímo a sám Vy?

Nebo Vám současný stav vcelku vyhovuje. Zahrajete si a ostatní problémy ať si řeší někdo jiný?!

10.05.2010 19:35 | Autor neznámý

Jako že bych Anandovi schválně poradil špatný tah? Good idea

10.05.2010 19:28 | Autor neznámý

Carlos

Popularizace má své hranice. Nejvíce by šachy zpopularizoval asi nějaký nápad ze Superstar, např., že každý 21.půltah by volili diváci pomocí SMS ... To by možná nějaké týpky k těm obrazovkám přitáhlo ....

10.05.2010 15:52 | Autor neznámý

To by mi při dnešní vyrovnanosti soupeřů nepřišlo fér, jen ať mají oba stejné podmínky a šance.

10.05.2010 15:40 | Autor neznámý

Ahoj,

proč když poslední partie skončí remízou tak se budou hrát další partie zkráceným tempem? To už neplatí, že při rovnosti bodů si mistr světa udrží titul?

10.05.2010 13:36 | Autor neznámý

Hráči se ani nemohou mít moc rádi, protože to odporuje povaze zápasu. Mně samotnému je někdy velmi nepříjemné, pokud se se mnou před partií začne soupeř přátelsky bavit, protože tím ruší mé odhodlání rvát se o vítězství a to celkem o nic nejde. tady jde o pozici Mistra světa. Hráči musejí mít snahu jít tomu druhému po krku, aby vyhráli. Na druhou stranu mělo by to být spíše jako tenis (podání rukou před a po zápase) než box (zmlácení soupeře už na tiskové konferenci před zápasem)

10.05.2010 13:29 | Autor neznámý

To Pavel Ch:

 
Souhlasím, že situace se zlepšila, ale přesto je dále co zlepšovat:
a) magazín V ŠACHU, můžete sledovat vždy 1x za 14 dní v pátečním čase 15.25 a reprízu v pondělí v 14.25 na ČT4. Je úspěchem, že pořad je (i přesto, že si jej Svaz z části hradí), ale mám-li ho hodnotit jako nezaujatý divák (a ne fanoušek šachů) musím ho ve školní stupnici oznámkovat za 4. Za celkový formát pořadu (souhrn a reportáže), strukturu, komentář i grafiku. Pokud by měl šachy zpopularizovat je třeba výrazné změny pořadu. Tento formát nestranného diváka nezaujme, neudrží u obrazovky ani mu nedá důvod si něco šachách přečíst nebo se je naučit. Bohužel.
b) Zatraktivnění (bez výrazných finančních požadavků) je možné téměř vždy. Pokud se chceme dostat na profesionální úroveň (velcí sponzoři), tak doporučuji se poučit u těch úspěšných – jak ze zahraničí (např. současný zápas Anand-Topalov), tak u nás (např. Pražská šachová společnost). Ale dopředu je třeba počítat s určitými podmínkami (pravidly, omezeními), které fungují u každého obchodního stavu. Ten, kdo platí (sponzoruje) chce za své peníze zážitek a sledovanost. Proto jsem doporučoval přizpůsobení šachů potřebám diváka.
 
A proto nesouhlasím ani s názorem Honzy Svatoše, že „Šachy NEJSOU ani fotbal, ani F1, a nikdy nebudou“. Pravdu má jen zčásti – v masovosti (v počtu diváků). Vše ostatní je otázkou dobrého marketingu:
1) nejdříve zlepšit postavení šachu jako sportu a zábavy mezi širokou veřejností,
2) pak přitáhnout do šachu mediálně známé osobnosti, které nemusí šachy ani aktivně hrát, ale budou se na významných šachových akcích objevovat
3) „postupně šachy upravovat/vyvíjet“, aby pro diváky byly zajímavé (jednoduchá pravidla+atraktivita+udržení pozornosti+optimální délka) pro mladé začínající sportovce atraktivní.
4) Zkusit dostat je do škol (je tam už přece např. florbal, box i gymnastika)

10.05.2010 13:26 | Autor neznámý

V té konkrétní partii mu to Anand dal sežrat - takže to bylo psychologické vítězství pro něho. Já měl na mysli spíše situaci před zápasem.

BTW Jaký je aktuální kurz na 1.e4? Po dosavadním průběhu bych tipl tak 1:4, asi se Topa bojí plochých Ruských. Nejspíše zahraje 1.Jf3

10.05.2010 13:04 | Autor neznámý

to 007: tak dobre, jak myslis - ale na webcamu se mi moc nezdálo ze by se na to vitezne ksichtil

bud jak bud, tipuju ze zitra se rozhodne - Topa do toho pujde po hlave a bud skoruje nebo prepne strunu vidim to 40-40-20 tedy 60% na rezultát!

10.05.2010 12:43 | Autor neznámý

Jo, psychologická výhra je to v tom, že Anand dopředu věděl, že budou každou partii tahat do zblbnutí, a to mu jako staršímu hráči nevyhovuje (samozřejmě Sofijská pravidla jsou jen obezličkou pro Topalova, o nějaký konkrétní počet tahů nejde).

10.05.2010 12:25 | Autor neznámý

to 007: neprislo mi to jako psychologické vitezství - spíš si naběhl a když zjistil ze Vishy remi nenabidne ani nebude nic reklamovat - musel za rozhodcím ON SÁM,  jinak by tam sedeli do rana - to je ta psychologická výhra?

10.05.2010 12:21 | Autor neznámý

to Alice: drby o Arune - sem s nimi!!

10.05.2010 12:18 | Autor neznámý

Myslím, že by bylo dobré oddělit v diskusi systém zápasu a konkrétní aktéry.

K systému. Nejásám nad tím, že se zápas o titul mistra světa v klasickém šachu může rozhodnout pomocí rapidů či blicek, ale pořád lepší než 30 nebo 40 partií. Osobně bych byl pro znovuzavedení pravidla, že při remíze zůstává titul obhájci (takhle Kramnik relativně nedávno obhájil proti Lékovi), tím je v zápase napětí od začátku. To samozřejmě neřeší závěry zápasů běžných play-off.

K aktérům. Vzpomeňme na vztahy mezi Fischerem a Spasským, Korčnojem a Karpovem, Karpovem a Kasparovem, Topalovem a Kramnikem, a asi ani Kasparov s Kramnikem nebyli kamarádi. Tak co se divíme? Jde o hodně a boj se vede i v psychologické rovině.

10.05.2010 12:18 | Autor neznámý

Zdarec, přispěju lehce do mlýna k debatě o mediální atraktivitě šachu.

Šachy NEJSOU ani fotbal, ani F1, a nikdy nebudou. Konkrétně: Na to, abych ocenil ve fotbale akci typu kllička, narážečna, nechytatelná střela, gól, nemusím být nijak dobrý fotbalista, stačí, když jsem hrál pralesní ligu a mohu takovou akci ocenit. Složitější už je ocenit takticky vedený výkon, dobře organizovanou obranu apod.  Naproti tomu u šachů mohu ocenit pěknou kombinaci typu oběť, šach, šach, mat, když aspoň něco v šachách umím (třeba aspoň 3. VT), nestačí, abych jen uměl tahat koněm. A např. koncovku 8. patrie tohoto zápasu (tu s nestejnými střelci) už nedokáže ocenit nikdo, kdo nemá výkonnost aspoň silné 1. VT. Tedy šachy vždycky budou mít mnohem menší diváckou základnu než sporty, typu fotbal, motosport apod.

Takže, ano, proč šachy neudělat atraktivnější, ale zase ne za každou cenu (chessboxing, šachy ala gorodky apod.).

 

10.05.2010 12:01 | Autor neznámý

pawne, takze koncime jen u toho, ze se meli ve 3 partii shodnout na remize po 38 tahu? Udelali to prakticky hned, jak to bylo mozne.

Je mi uplne jedno, kdy doslo k remize - tech par bytu navic, co zaberou tahy v DB me skutecne nerozhodi. Me spise urazi partie jako ze zapasu Ka-Kr 2000 - pro hrace Garriho formatu dat bilymi remis v 11 a ve 14 tazich ve chvili, kdy prohravam v zapase - to je skutecne ostudne - stejne tak Anandovy kratke remizy bilymi proti Kasparovovi v 1995..

10.05.2010 11:45 | Autor neznámý

Alice: Každý můžeme mít na věc jiný názor, kvůli tomu jsou diskuze pod články, ale teď už se poněkud ztrapňuješ. Někomu prostě to divadýlko, které musejí hráči předvést nevadí a ty patříš mezi tyto lidi a skutečně s ohledem na délku partie je rychlé opakování pozice jen epizodkou, ketré se občas musí vyskytnout, aby hráči nehráli do holých králů. Nikde jsem nepsal nic o povinnosti, je to prostě normální a běžné. Topalov přeci nepokračoval ve 3. partii v boji a Ananda nezkoušel, ale jeho předchozí prohlášení mu nedovolilo nabídnout remízu a zavřel jím i Anandovi možnost ji nabídnout.  Vše se přitom odehrálo po 40. tahu, takže nejde o žádná Sofijská pravidla.

10.05.2010 11:37 | Autor neznámý

No v podstatě to bylo takové malé psychologické vítězství pro Topalova už před zápasem - Anand může tyto pravidla odmítat, ale pokud se jimi bude jeho soupeř řídit tak má smůlu a nic s tím nenadělá.

10.05.2010 11:33 | Autor neznámý

tak jeste jednou - za prve: je nekde napsano v pravidlech, ze "plocha" pozice zn amena, ze jeden souper musi nabidnout remis a druhy ji musi prijmout?

za druhe, co je plocha pozice? To ze Ryba vam ukaze 0.00 automaticky znamena remis? To ze neni v pozici krystalicky cisty plan - dneska uz na teto urovni proste pozici a krasny plan, ktery je napr. popsan v Alechinove sachovem odkazu k partii Alechin-Yates Semmering 26 v nekolika etapach, proste nenajdete. Dnes jsou sachy prevazne o manevrovani a snahou jit souperi pokud mozno co nejvic na nervy. Mmch - kdyz jsou vsechny ty pozice tak jasne remis, vy to udrzite s prstem v nose proti Veselinovi? Pokud ne, tak to jen znamena, ze v pozici je mozne vytvorit chyby a neni na zavadu, kdyz se to na sachovnic predvedlo..

2lmouse: Mozna by mel Veselinovi nekdo doporucit, at misto nabidnute ruky jednu Vishymu vrazi :-)

Opravdu jsi nic neslysel o managerovi Vishyho... Aha, ono se o tom nepise :-)

 

10.05.2010 11:24 | Autor neznámý

    ad Carlos:

 Souhlasím s mnohým Vámi napsaným (názor prezidenta FIDE ponechám bez komentáře). Předně je si uvědomit, že mnohé změny (a třeba i povinosti) nejsou proti profíkům, ale naopak pro ně. Proto, aby se šachami mohli živit i dalších mnoho let. Boj o titul po tři měsíce s množstvím krátkých remíz ? Ano, ale nejspíš zadarmo, jako přes sto léty. Srovnání s jinými sporty je trefné. Kdo říká, že šachy nejsou fotbal, jako by říkal, že fotbalisti mají profíky (peníze), a šachistům stačí i amatérský přístup ve špičce.
   Bylo by to na delší psaní.
Dále k tomu jak doporučujete šachovému svazu:
a) Propagace (televize): Vedení svazu udělalo strašně moc, odečtěte TOP sporty, jakou propagaci (vlastní pořad) má v televizi 11.-60. sport a jakou šachy? Přesto je stále co zlepšovat a dále na větší medializaci pracovat.
 b) Zatraktivnění. Svaz jen v oblasti svých soutěží, v oblasti další pak jen FIDE.
 

Jinak  Topalov jen citoval Sofijská pravidla, kterými se bude v zápase jednostraně řídit a gentelmansky na to upozornil svého soupeře. To není nic od Topalova k Anandovi, že by proti němu měl.
 A ještě: Sofijská pravidla po loňsku, kdy bylo spoustu krátkých remíz na on-linech v Teplicích (a pozvaní sponzoři a partneři to viděli v sále), mají letos v červnu na Opnu Teplice v pravidlech. Možná 2-3 hráči kvůli tomu nepřijedou, ale již jsem slyšel mnoho, kteří právě kvůli tomu přijedou. I diváci nss se mají na co těšit.

10.05.2010 11:19 | Autor neznámý

to Alice: proc si proboha myslíš že nám vadí že spolu nekámoší? Naopak nám by nevadilo kdyby to proložili i nákou tou fackou...    

Ne vážně - boj až do vyčerpání všech prostředků je v pořádku a je to pro diváky i sponzory atraktivní, ale pawn má pravdu že některé závěry partí jsou trapné - jenom proto že NIKDO nenabídne remi a NIKDO ji nepřijme tam 3-4× předvedou kolečko šachů, a pak se jeden ušklíbne a reklamuje - druhy se ušklíbne a řekne OK, pak si zapomenou podat ruce a jdou na tiskovku kde každej kouká do jinýho rohu...

Mimochodem je tu spousta šachistů kteří fandí  Topovu atraktivnímu stylu hry - ale nefandi Danailovovi a Višhy naštěstí žádnýho Danajloviče nemá

10.05.2010 11:06 | Autor neznámý

Alice: A co je tak nenormálního na tom prostě remízu přijmout, když je pozice plochá? Všichni víme, za jaké situace Topalov své prohlášení pronesl, ale i tak si to měl odpustit. Mně nic z toho, co jsi vypsala nevadí a když napíšu, že někdo by neměl výslovně předem odmítat remízu za jakékoli situace a že to považuji za trapné, nemyslím si, že je to hůl, kterou bych chtěl Topalova za každou cenu bít.

10.05.2010 10:22 | Autor neznámý

Kritizovat Iljumžinova (obecně kohokoliv) je snadné, protože se obyčejně na problematiku díváme pouze z jednoho úhlu pohledu a nabídneme obecné řešení. Horší už je něco konkrétního sám organizovat (zajišťovat, udržet v určitém standardu kvality a zabezpečit ekonomicky) ...

Proto i když ljumžinov není má krevní skupiny, musím vyzdvihnout, že i přes hospodářkou krizi drží šachy nad vodou a snaží se je popularizovat.

K té popularizaci patří i (pro někoho nesparavedlivý) systém play off (z dvojice postupuje vítěz), rapidy a blicky. Já osobně si myslím, že v budoucnu se bude čas na partii zkracovat(pokud se šachy mají dostat do televize) a postupně bude narůstat důležitost rapidů a blicek (faktor akčnosti).

Zkusme se zeptat i mladých šachistů v oddílech, co je na šachách baví, co ne a co by si oni přáli změnit.  Myslím, že i to by bylo zajímavé vodítko.

 

10.05.2010 10:06 | Autor neznámý

Mnohem trapnejsi a hloupejsi od Veselina by bylo se behem partie tvarit, ze nabidku neslysel..

Ja chapu ze stale cekate, kdy bulhari udelaji nejakou prasarnu, abyste si mohli na Veselinovi a Danailovovi smlsnout - jakakoliv zminka pak slouzi jako duvod. Tak to rekneme, a prestaneme si hrat na schovavanou.

- vadi nam, ze zapas probiha v klidu. Hraci nejsou nicim ruseni, ven nepronikaji zadne negativni zpravy

- vadi nam, ze partie se hraji az do konce. Jsme zvykli na kratke bezobsazne remizy, pokud mozno 100x opakovane (Zajcev Jg5-f3, Pirc Sf2-e3-f2), abychom si je mohli dobre zapamatovat

- vadi nam, ze hraci nejsou takovi kamaradi, jak jsme ocekavali. Nechodi po partii za ruku do hospody

- vadi nam, ze jsou zde volne dny mezi partiemi, protoze divaci mezitim vychladnou

- vadi nam, ze hraci jsou unaveni - 12 partii by se melo hrat alespon 1.5 mesice, ne 3 tydny

- vadi nam, ze se zapas neodlozil alespon o tyden, aby se hraci mohli aklimatizovat - on to nekdo zaplati..

10.05.2010 09:55 | Autor neznámý

Nechce se mi verit svym ocim, ze by se Carlosi zacalo blyskat na lepsi casy?

Naposledy (snad) se vratim jeste k jednomu starsimu prispevku, ktery kritizoval, ze se zapas hraje v Sofii - po zkusenostech s FIDEGrand Prix je vubec div, ze nekdo dal penize na tento zapas.

10.05.2010 09:54 | Autor neznámý

Mně přijde trapné a hloupé, když někdo již předem prohlásí, že NIKDY nenabídne remízu a NIKDY takovou nabídku nepřijme. Ty konkrétní pozice se skutečně většinou hrát daly, ale mohou vzniknout trapnosti jako ve 3. partii. Topalov si takové prohlášení mohl odpustit.

10.05.2010 09:39 | Autor neznámý

Při čtení některých příspěvků jsem došel k závěru, že také přispěju svou troškou do mlýna a předem se omlouvám těm, kterých se to dotkne.

 
Po plné profesionalizaci sportu došlo k řadě trendů, které se nemusí líbit některým hráčům, ale je nutné aby je respektovali.
 
Před profesionalizací měla níže uvedená kritéria odhadem tuto váhu (důležitost):
sportovní hledisko 80%
ekonomické (obchodní) hledisko 10%
mediální hledisko 10%.
 
Po profesionalizací mají níže uvedená kritéria odhadem (liší se to sport od sportu) tuto váhu (důležitost):
sportovní hledisko 30%
ekonomické (obchodní) hledisko 40%
mediální hledisko 30%.
Protože ekonomické a mediální hledisko mají společně většinu (logicky, kdo něco financuje chce to hlavně mediálně (v reklamách) prodat ) diktují si podmínky, které jim („a divákům, kteří to svou sledovaností vlastně platí“) vyhovují. Jedná se například o úpravy pravidel:
 
Porovnejte si změny v tenise (povrchy; tiebreak;..), pingpongu (počty a délka setů; velikost  míčku; potahy pálek), hokeji (velikost výstroje brankářů; play off; modrá čára; zakázené uvolnění; …), formule 1 (počty týmů; bodování; technická pravidla; ..).
 
Z výše uvedeného vyplývá, že sporty, které mají v čele dynamické osobnosti, které pochopily, že svůj sport musí „postupně upravovat/vyvíjet“, aby pro diváky byl zajímavý (jednoduchá pravidla+atraktivita+udržení pozornosti+optimální délka) mají náskok před ostatními (jsou více vidět v médiích a tím pádem mají více peněz jak na odměny tak pro mládež (a tím jsou pro mladé začínající sportovce atraktivní).
 
Proto si myslím, že šachy se také budou muset změnit a stát se atraktivnějšími. Myslím si, že by šachovému vedení prospělo, kdyby
1) požádalo „mediálně a ekonomicky úspěšnější sporty“ o jejich zkušenosti s přizpůsobováním jejich sportů potřebám diváka.
2) požádalo marketingovou agenturu (případně televize) o doporučení, která by napomohla ke zvýšení atraktivity šachů potřebám diváka.
 
Vím, že některé z Vás jsem asi rozčílil, ale věřte mi, že s dobrým úmyslem – budoucností šachu. Určitě chcete, aby se české šachy rozvíjely a byly silnější (měli výraznější úspěchy na mezinárodním poli). K tomu vede dlouhá cesta, která začíná kvantitou (počtem aktivních šachistů) přes metodickou práci (oddílu i repre) a končí u podmínek profesionálních šachistů.
Jsem přesvědčen, že pokud se náš pohled na šachy nezmění tak, abychom je viděli „očima diváka“ tak se šachy nezmění.
 
Svět a lidé se dynamicky mění, objevují se nové trendy a pokud je šachy (i přes protesty některých konzervatistů) zachytí je to jen dobře.
 
P.S.
Fandím všem těm, kteří to již pochopili a nebojí se to psát (Alice nedejte se!)

10.05.2010 07:29 | Autor neznámý

Ja nevidim vubec nis spatneho na tom, ze uvedene partie pokracovaly. Ostrazitost byla zapotrebi v dalsim prubehu u vsech 3 zminovanych, zvlaste Grunfeld byl pro Vishyho extremne nebezpecny - to ze dejf napise "Anandovi se podařilo veškeré snahy bílého neutralizovat a partii celkem snadno udržel" znamena jen to, ze se v te koncovce nechtel hrabat nic jineho. Nebo porad verite vsemu tomu, co vam napisou v novinach?

10.05.2010 00:26 | Autor neznámý

To Alice - nie som vobec dobry sachista, ale v 3.partii od 23. - Vd8, 5.partii od 27. - Jxb4 a 10.partii od 28. - Se5  podla mojho nazoru ani jeden zo superov neukazal ziaden plan k vyhre (tazko mozem tvrdit ze vedeli ze to skonci tak ci tak remizou), ci lepsie povedane uplatneniu nejakej vyhody, alebo snahu poziciu zmenit vo svoj prospech. Takze tie pokracovania sa mi vidia dost bezobsazne. Dnes po 37.Vxb2 sice este partiu skomplikovali , ale pozicia asi nevysla z rovnovahy ani po Anandovej obeti pesiaka.

Nemusia byt priatelia, ale medialne poslat odkaz superovi ze mu ziadnu remizu v ziadnej pozicii neprijmem ani nenavrhnem je trosku ako predzapasove vyjadrenia Tysona ci Holyfielda

09.05.2010 22:58 | Autor neznámý

zapas je planovan na 21dni=2.000.000 euro, z toho 1 den = cca 100.000

Nicmene tady se preci nebavime jen o tom, o co naroste cenovy fond pro hrace (20% z toho ma FIDE mimochodem) - mate tu: hotely pro hrace a sekundanrty (a jejich prace), pro cinovniky FIDE a hosty, vysilaci prava + reklamy, zabookovane lety, pronajaty hraci sal, technika a lide kteri to vsechno zajistuji... atd.. - netvrdim ze to vse solne 100.000Euro, ale bavime se o tom, co vse znamena posunuti zapasu byt treba o 1 den,..

09.05.2010 22:54 | Autor neznámý

ad Alice: tak tohle mne fakt nenapadlo, máte informace mně nedostupné. Ale stejně, dojde-li na Armageddon a jeden z uchazečů vyhraje (černými ), připadá mi to nedůstojné. 

P.S. proč: to jeden den den nákladů na ubytování obou aktérů stojí 100 000 euro? Není v tomhle případě sportovní výsledek důležitější? Ale asi jsem naivní.

09.05.2010 22:49 | Autor neznámý

Mě osobně blicky nakonci nevadí. Pravidla byla daná. Oba soupeři je akceptovali a zcela určitě se na to připravovali. Daleko raději bych přivítal nějaký rozumný a neměnný klíč k výběru kandidáta.

09.05.2010 22:48 | Autor neznámý

Tono, muzes rici, ktere pozice v zapase byly "jasne remizove"? (tech 25 tahu bylo samozrejme mineno na tebe  a tvuj prvni prispevek). Ja vidim jen ty prakticky zaverecne, jak Jan Svatos zminil, pouze ve 3 partii byl zaver ponekud kostrbaty, ale rozhodne hodnotnejsi nez remizy v nekonecnem zapase KK 1984 [Letos v Linares byla hrana partie Valejjo Pons-Gashimov, tu zde nikdo jeste nezminil... Oba se pekne na sebe usmivali, kdyz hledali "jedine" tahy strelci, doporucuji si partii najit..].

A co je spatneho na tom, ze remizy neprijima ani nenabizi? Je to povinnost? Pokud je pozice dostatecne remizova, pak si hraci cesticku najdou.

Koneckoncu, kteri hraci pri a po zapasu o titul mistra sveta byli velci nerozlucni pratele? Aha... no 2K 25 let od zapasu bych nyni radeji opomnela..

Ruzne nazory jsou spravne, ale cvas od casu by mel take zaznit i ten druhy nazor.

NoElo - prodlouzeni zapasu samozrejme znamena navyseni cenoveho fondu, uz nyni je jeden den skluz (a muzeme zacit od jednoducheho pravidla 1den=100.000Euro)

09.05.2010 22:37 | Autor neznámý

ad Bond: pozítřejší - naštěstí, budu ji moci spíše sledovat. Dnes zase motory selhaly, Anand viděl dál než ony, stejně jako když poslední rezultativní partii "překvapivě" vzdal. (Jako příznivec Topalova jsem doufal v jeho výhru černými a byl zklamán.) A rapidy a blicky nepovažuji za šťastné řešení, měly by se přidávat vždy dvě vážné partie, ve srovnání se slavnými zápasy Capablanca-Alechin, Kasparov-Karpov nebo Karpov-Korčnoj je to trochu devalvace. Myslím, že vzhledem k cenovému fondu by prodloužení nevadilo.

09.05.2010 22:31 | Autor neznámý

Mozno prave to radikalne vyjadrenie ze nebude prijimat (navrhovat) remizy mi nesedi.Tak ci tak potom v jasnej remizovej pozicii hladaju opakovanie tahov aby si jeden stal za svojim a druhy sa nestrapnoval navrhovanim ked vie ze  (kvoli tvrdohlavosti?) ponuka nebude prijata. Inak by kvoli takemu vyjadreniu museli hrat az do teoretickej remizy a reklamovat to u rozhodcu. To ma byt spravne?

Zda sa mi to detinske a potom to este aj posobi dojmom ze Topa chce supera umorit a nie prehrat herne.

Nevidim ze by som niekde spominal ako zbytocnu partiu ak neskonci matovym utokom do 25.tahu, asi to bude reakcia na niekoho ineho,nie? A da sa v inom clanku od markiho najst ze su pozicie rovne a rovnejsie a ak sa nemylim tak vsetky remizy skoncili trojnasobnym opakovanim tahov, ako inak ked jeden tvrdohlavec sa zatal ze remizy nenavrhuje a ani neprijima.

Takze som len chcel vyjadrit svoj nazor (Budu sa zakazovat aj nazory po zakaze navrhu remiz? Lebo Topalovove vyjadrenie nim vlastne pre Ananda je.) ze Topalov svojim vyrokom a tvrdohlavostou moje (a snad v tom nie som sam) sympatie urcite neziskal.

Ale mozno mam len divne nazory, lebo aj ked som sa na inom mieste nevyjadroval (neviem ako to v skutocnosti prebiehalo), tak vylucenie z turnaja kvoli demonstrativnej prehre mi pripada priam ako obmedzovanie osobnej slobody. Rovnako ako nejaky zakaz dat za remizu, ked su s nou obaja akteri spokojny.

09.05.2010 22:12 | Autor neznámý

Topa chce Ananda utahat, je to jeho zápasová taktika už od začátku a zatím mu přinesla jeden bod v té remízové střelcovce. Je na Anandovi, aby to ustál. BTW Myslím, že zítřejší partie bude tou nejzajímavější z celého zápasu - dont miss it!

09.05.2010 21:42 | Autor neznámý

2HH - navic jsi zapomnel, ze jeste pred par dny tu byl jeden "divíšek", kteremu vadilo, ze se nehraje kazdy den....

09.05.2010 21:41 | Autor neznámý

2honzaH - a co je nepochopitelne? Tohle preci neni Velka Pardubivka, ale by se mohly pouzivat veci jako handicap. Veselin je mladsi, Vishy je starsi, ono to v zapasech o MS zatim tak vetsinou bylo, ze jeden byl mladsi a nikdo si nestezoval. Mozna by se to melo dat do pravidel zapasu, ze jeden hraci nesmi byt mladsi nez druhy.. nebo jak mam tomu rozumet?

Pokud je hrac unaveny, je vetsi sance ze udela chybu a tim padem vetsi sance na vyhru/prohru partie. Je na tom zase neco nesrozumitelneho? A kdy bude hrac unaveny ? - no tehdy, pokdu bude resit hodne dlouho a hodne narocne problemy.

Sofijska pravidla jestli se nepletu v zapase neplati - pouze Veselin rekl, ze se podle nich bude ridit - takze oc jde? Veselin by pripadne nabidky stejne ignoroval, takze staci, pokud se temito pravidly bude ridit pouze JEDEN hrac - to mu snad nemuze mit nekdo za zle ?!

09.05.2010 21:39 | Autor neznámý

Bude zajímavé sledovat, jestli se zítra bude Topalov snažit o výhru nebo zda vsadí na dobrou přípravu v rapid partiích na čemž by Anand mohl ztratit hodně času....
Myslím si, že bude mít Topalov určitou iniciativu, ale že to nebude hrát "na kre"...

09.05.2010 21:33 | Autor neznámý

hraje se PRAVE PROTO , aby na regeneraci bylo mene casu?? a neprijde ti to trochu zbytecny a zvyhodnujici mladsiho z obou hracu - domaciho Topalova? a o tom ze nemaji vliv, to byl asi preklep, vid? nebo to myslis fakt vazne??

09.05.2010 21:16 | Autor neznámý

Mily tono, jak vidim, pokud partie neskonci do 25 tahu matovym utokem je zbytecna? Mozna by mel nekdo hracum vysetlit, ze v prvni rade hraji pro komentatory (aby se Azmai a Stefanova zbytecne nenudili) no a pak pro divaky - pro koho jineho, ze?

Proboha lidi, probudte se. Sofijska pravidla prakticky nemaji na zapas zadny vliv - proste se hraje az do konce a hraci se nerusi zbytecnymi nabidkami.

Jestli vam to uniklo, tak se hraje nadoraz PRAVE proto, aby na regeneraci bylo co nejmene casu  a souper byl pod tlakem.

A uz vubec nevim, ktera partie by mela byt dana driv za remizu, mozna krome uplneho zaveru treti - hraje se proste az do konce... Ale jestli se chcete pokochat temi predcasnymi remizami, tak si v ceskych luzich a hajich urcite sve oblibene hrace najdete..

09.05.2010 21:09 | Autor neznámý

Blicky jsou směšné a nebýt zoufalce Iljumžinova, který šachu nikdy nerozumněl, ani by taková šaškárna v boji o titul nebyla možná. Při celkové plichtě titul zůstával šachovému králi, do úvahy přichází snad jen pokračování na dvě vážné partie, jak bylo např. v zápase kandidátů Spasskij - Hort.

09.05.2010 20:02 | Autor neznámý

Zase řešíte kvadraturu kruhu. Pokud nemá být zápas nekonečný, tak jsou blicky jediným řešením. Ostaně je to na každém z hráčů, jesli chce jít do té loterie nebo rozhodnout už ve vážných partiích (a oba se o to určitě zatím usilovně snaží).

09.05.2010 19:47 | Autor neznámý

Je fakt, že do remíz typu Kasparov - Karpov (1.zápas 1984-85) to má fakt daleko, zaplať pánbůh. Pořád mi vrtá hlavou formát zápasu o titul, který by vylučoval možnost rozhodnutí až v blickách...

09.05.2010 19:42 | Autor neznámý

Topa už se polepšil, dneska ani nevolal rozhodčího. :-)

09.05.2010 19:39 | Autor neznámý

Aspon (miesto 62.Vxc5) 62.Je6+ by bolo velmi pekne a efektne s besnou vezkou

09.05.2010 19:22 | Autor neznámý

No já nevím, ty pozice rozhodně nejsou nějaké triviální remízy. V 8. partii měl Topalov silného pd6 navíc, byl by sám proti sobě, kdyby to nezkoušel. A v 10. partii byla ta koncovka s dvojicí střelců příjemnější, takže také nebyl důvod, proč to nezkusit. Vysloveně trapný byl snad jen závěr třetí partie, to byla skutečně šaškárna, jak se šachovali jak malí.

09.05.2010 19:16 | Autor neznámý

Teraz je na chessok od rybky uchvatne to uplne rovnake  12tahove opakovanie sachov s dalsim hodnotenim 0

09.05.2010 19:11 | Autor neznámý

Hlavne by sa mi videlo prakticke stravit vzniknuty volny cas regeneraciou a v pripade dostatku sil pripravou otvorenia (varianty) kde hrac moze toho druheho zaskocit. A kedze sa asi neodvratne blizi tajbrejk, tak je to momentalne velmi aktualne. Nechce sa mi verit ze by samotny realizacny tym pripravil hracovi otvorenie s tym ze toto hraj, tu ho prekvapis.Samotny hrac musi byt v obraze a to stoji vela casu straveneho nad sachovnicou.Ale obaja su na tom rovnako, tak trosku ochudobneny moze byt len divak.

Teraz sa pozicia po obeti pesiaka priostrila a vela tahov robia uplne inych nez doporucuje rybka na chessok, no i tak je po kazdom pokracovani hodnotenie okolo nuly.

 

09.05.2010 18:52 | Autor neznámý

Taky souhlas, ale jde zjevně i o důkaz, že šachy jsou mj. sport a jako takový podléhají i nepsaným pravidlům každé jiné disciplíny: můžu zvítězit, pokud udělám o jednu chybu méně než soupeř. Jinak ta nuda se opravdu vkrádá...

09.05.2010 18:18 | Autor neznámý

souhlas 

09.05.2010 17:57 | Autor neznámý

Ja osobne mam dojem (samozrejme velmi lahko moze byt mylny) ze akt nenavrhovania (ci neprijimania) remiz tomuto zapasu vobec neprospel. Uz niekolky krat hraju poziciu kde komentatori nemaju co komentovat (prebiehajucu partiu), divaci nemaju co s napatim sledovat, kde uzitok pre nasledujuce generacie je minimalne sporny a kde je asi obom hracom zrejme, ze partia musi skoncit remizou a v pripade ze by neskoncila, bolo by to fatalnou chybou jedneho z nich, co by zrejme zapasu o majstra sveta tiez neprospelo. Je to taka hra "nasilu" kde by ziadny z nich neprerazil ani proti ovela slabsiemu superovi. Trosku zbytocna strata energie v danych poziciach kde je to len skusanie ci super neurobi hrubu chybu.

Zaciatok zapasu bol fantasticky, teraz by bolo pre oboch asi lepsie sustredit sa na "obsazne" pozicie a tieto pozicie dat za remizu.

Za pravdu mi nedava asi partia nerovnakofarebnych strelcov kde sa Topa dockal chyby, ci skor umoril supera. Tak ci tak ani tato partia podla mna toho mnoho poucneho pre divakov nepriniesla. Ale hra sa o titul majstra sveta, mozno rozhoduju prave taketo partie.

09.05.2010 12:31 | Autor neznámý

v závěru textové části se vloudil přepis - nikdy jsem nebyl dobrá prorok... zbývající kritiku nechávám Alici - jen do něj, že to odfláknul a fandil Anandovi! :-)