Dostihy jedničky a dvojky

19.01.2012 11:01 | Tata Steel Chess 2012

Prohru s Magnusem Carlsenem hodil Levon Aronian za hlavu. Druhý den si spravil výhrou nad Gatou Kamským náladu a srovnal v průběžné tabulce A-turnaje se světovou jedničkou krok. "Po duelu s Carlsenem jsem hrál s Kamským přesně obrácenou...

Prohru s Magnusem Carlsenem hodil Levon Aronian za hlavu. Druhý den si spravil výhrou nad Gatou Kamským náladu a srovnal v průběžné tabulce A-turnaje se světovou jedničkou krok. "Po duelu s Carlsenem jsem hrál s Kamským přesně obrácenou roli. Nebyl jsem ten, kdo je lisován," žertem komentoval Levon Aronian a dodal: "Taky jsem dal soupeři šanci uniknout, ale on byl poslední, kdo udělal chybu." I tak zjevně formu dobře načasoval a dostihy s Carlsenem jsou na pořadu dne.

Aronian,Levon (2805) - Kamsky,Gata (2732) [A15]
74th Tata Steel GMA Wijk aan Zee NED (4), 17.01.2012
[GM Tomáš Polák]

1.Jf3 Jf6 2.c4 g6 3.Jc3 d5 4.cxd5 Jxd5 5.Db3 Jb6 6.d4 Sg7 7.e4 0-0 8.Se3 Sg4 9.Vd1 e6 10.Se2 Jc6 11.Jg1 Sxe2 12.Jgxe2 De7 13.0-0 Vfd8 14.e5 h6 15.a3 Ja5 16.Dc2 Diagram

16...c5 17.dxc5 Jbc4 18.Sc1 Jxe5 19.b4 Jac6 20.Je4 a6 21.h3 Diagram

21...f5 22.Jd6 Jf7 23.Jc4 e5 24.Vde1 Kh7 25.Sb2 Ve8 26.Jd4 Jxd4 27.Sxd4 Vad8 28.Sb2 Diagram

Nadešel klíčový okamžik celé partie. Bílý si stále udržuje mírnou výhodu (lepší pěšcová struktura, silnější jezdec, bezpečnější král), ale černému nic strašného nehrozí a klidně by mohl i pár tahů vyčkávat. Rozhoduje se však ke sporné akci. 28...e4?! 29.Sxg7 Kxg7 30.f3 Df6 Snad původně plánované [30...Je5 31.fxe4 Jxc4 (ne však 31...Jd3? 32.Ve3 fxe4 kvůli 33.Dc3+ Kg8 34.Jd6 s velkou výhodou bílého) 32.Dxc4 fxe4 33.Vf4 e3 černý možná zavrhl pro 34.Dc3+! Kh7 35.Vf3 e2 36.Dc4] 31.fxe4 Dd4+ 32.Kh2 Vxe4 [Po 32...fxe4?? 33.Vd1 by to černá dáma pěkně schytala!] 33.Vxe4 Dxe4?! Kamsky je znám jako koncovkový virtuoz a velmi houževnatý obranář, ale objektivně nutno říci, že po [33...fxe4 34.Ve1 Ve8 35.Vd1 Df6 právě přítomnost dam na šachovnici dává černému slušné protišance.] 34.Dxe4 fxe4 35.Kg3 Diagram

Výhoda bílého je nesporná. Jeho jezdec jasně převyšuje černého oře a navrch má i centralizovanější bílý král. Pěšcové slabiny černého b7 a e4 se dají jen těžko bránit. Slabou náplastí černého je aktivita jeho věže a možný zisk pěšce a3. 35...Vd4 36.Ja5 g5 [Na 36...Vd3+ by přišlo 37.Kf4 e3 38.Ve1 Vxa3 39.Vxe3 g5+ 40.Ke4 a rozdíl v postavení obou jezdců i králů přímo bije do očí.] 37.Kf2 Vd3 [Nebo 37...Jd8 38.Ke3 Vd3+ 39.Kxe4 Vxa3 40.Vd1 a pěšci b7 už začíná zvonit hrana.] 38.Ve1 Vxa3 39.Vxe4 Diagram

39...Kf6 Černý nesouhlasí se špatnou věžovou koncovkou, která by mohla vzniknout po [39...Jd8 40.Ve8 (slabší je 40.Jxb7?! pro 40...Jc6) 40...Jc6 41.Jxc6 bxc6 42.Vc8 a5 43.bxa5 Vxa5 44.Vxc6 - vzhledem k odřezání černého monarchy se tomu ani nelze divit.] 40.Jxb7 Je5 41.Vd4 Ke7?! Nyní se dočasně paralyzovaný bílý jezdec rychle vrátí do hry. Nabízelo se [41...Jd3+ 42.Kg1 Ke5 43.Vc4 (43.Vd6?! Jxb4 44.Vxh6 a5 by černému nemělo činit zádné potíže) 43...Va1+ 44.Kh2 Vc1! 45.Vxc1 Jxc1 46.c6 Ke6 47.Jc5+ Kd6 48.Jxa6 Kxc6 49.Jc5 Kb5 50.Je4 Kxb4 51.Jd6 a není jasné, bude-li bílému zisk jednoho z pěšců a decentralizované postavení obou černých figur stačit k výhře.] 42.Jd6 Vb3 [Po 42...Jc6 by se černý jezdec na vysněném blokádovém poli dlouho neudržel, následovalo by 43.Jf5+ Ke6 44.Vd6+ Kxf5 45.Vxc6 atd.] 43.Jc8+ [Jinou možností bylo vylepšit svého krále tahem 43.Ke2 , po 43...Vb2+ 44.Ke3 Vxg2 45.Jf5+ Ke6 46.Jxh6 má výhoda bílého stále rozhodující charakter.] 43...Kf7 44.Jd6+ Ke6 [Černý se nechce smířit s výše uvedeným 44...Ke7 45.Ke2 atd.] 45.Jc4 Diagram

45...Jd3+? Figury černého ztrácejí souhru a volný pěšec bílého už může startovat svůj motor. Jediná šance v odporu spočívala v pokračování [45...Jxc4 46.Vxc4 Kd7 47.Vd4+ Kc7 48.Vd6 Vxb4 49.Vxa6 a bílý by se ještě trošku zapotil.; Milovníkům jemných matových sítí je určena varianta 45...Vxb4? 46.Vd6+ Kf5 47.g4+ Ke4 (nebo 47...Kf4 48.Vd4#) 48.Jd2+ Kf4 49.Vf6# Který z nich je hezčí?] 46.Kg1 Co nejdál od dotěrných šachů a vidliček. 46...Jf4 [Na 46...Vxb4 by rozhodlo 47.c6; a po 46...Jxb4 následuje 47.c6! Jxc6 48.Vd6+ Ke7 49.Vxc6 Vc3 50.Kf2 a o výhře bílého nemůže být pochyb.] 47.Vd6+ Ke7 48.Je5 Takto si lze představit dominanci figur. 48...Vb2 49.Vxa6 Pěšec b4 je stále tabu, černý proto bere zavděk čím se dá. 49...Vxg2+ 50.Kf1 Vb2 [Na 50...Ve2? přijde vtipné 51.Jg6+!] 51.Vxh6 Jd5 52.Vd6! Diagram

Nabídka danajského daru. 52...Je3+ [Po 52...Jxb4 by přišlo jemné 53.Vb6! a z této nepříjemné vazby už není úniku, např. 53...Ke8 54.Vb8+ Ke7 55.Vxb4 a bílý vyhraje.] 53.Ke1 Jc2+ 54.Kd1 Určitě přesnější než [54.Kd2?! Jxb4+ 55.Kc3 Vb1] 54...Jxb4 55.Vb6! Diagram

55...Kf8 Král prchá z vidličky na poli c6, ovšem do Říma již vede více cest. 56.Vb8+ Kg7 57.Jc4! Definitivně bere soupeři všechny iluze. 57...Vb3 58.c6 a černý se vzdal. 1-0

Tabulka po 4. kole

74th Tata Steel GMA Wijk aan Zee (NED), 14-29 i 2012cat. XXI (2755)
12345678901234
1.Carlsen, MagnusgNOR2835*1½.½.....1...32960
2.Aronian, LevongARM28050*......11..1.32966
3.Caruana, FabianogITA2736½.*½....1½....2879
4.Radjabov, TeimourgAZE2773..½*.½.....½.12820
5.Ivanchuk, VassilygUKR2766½...*.½..½..½.22754
6.Giri, AnishgNED2714...½.*..0½.1..22760
7.Van Wely, LoekgNED2692....½.*½..½.½.22757
8.Topalov, VeselingBUL2770......½*..½½.½22726
9.Karjakin, SergeygRUS2769.00..1..*....122741
10.Nakamura, HikarugUSA2759.0½.½½...*....2668
11.Gashimov, VugargAZE27610.....½½..*.½.2670
12.Gelfand, BorisgISR2739...½.0.½...*.½2655
13.Kamsky, GatagUSA2732.0..½.½...½.*.2669
14.Navara, DavidgCZE2712...0...½0..½.*12569

Rozpis kol

Kolo 1 - sobota 14.1.
Navara, D. - Topalov, V.½-½
Gelfand, B. - Giri, G.0-1
Radjabov, T. - Caruana, F.½-½
Karjakin, S. - Aronian, L.0-1
Nakamura, H. - Ivanchuk, V.½-½
Carlsen, M. - Gashimov, V.1-0
Kamsky, G. - Van Wely, L.½-½

Kolo 2 - neděle 15.1.
Topalov, V. - Van Wely, L.½-½
Gashimov, V. - Kamsky, G.½-½
Ivanchuk, V. - Carlsen, M.½-½
Aronian, L. - Nakamura, H.1-0
Caruana, F. - Karjakin, S.1-0
Giri, G. - Radjabov, T.½-½
Navara, D. - Gelfand, B.½-½

Kolo 3 - pondělí 16.1.
Gelfand, B. - Topalov, V.½-½
Radjabov, T. - Navara, D.1-0
Karjakin, S. - Giri, G.1-0
Nakamura, H. - Caruana, F.½-½
Carlsen, M. - Aronian, L.1-0
Kamsky, G. - Ivanchuk, V.½-½
Van Wely, L. - Gashimov, V.½-½

Kolo 4 - úterý 17.1.
Topalov, V. - Gashimov, V.½-½
Ivanchuk, V. - Van Wely, L.½-½
Aronian, L. - Kamsky, G.1-0
Caruana, F. - Carlsen, M.½-½
Giri, G. - Nakamura, H.½-½
Navara, D. - Karjakin, S.0-1
Gelfand, B. - Radjabov, T.½-½

Kolo 5 - čtvrtek 19.1.
Radjabov, T. - Topalov, V.
Karjakin, S. - Gelfand, B.
Nakamura, H. - Navara, D.
Carlsen, M. - Giri, G.
Kamsky, G. - Caruana, F.
Van Wely, L. - Aronian, L.
Gashimov, V. - Ivanchuk, V.

Kolo 6 - pátek 20.1.
Topalov, V. - Ivanchuk, V.
Aronian, L. - Gashimov, V.
Caruana, F. - Van Wely, L.
Giri, G. - Kamsky, G.
Navara, D. - Carlsen, M.
Gelfand, B. - Nakamura, H.
Radjabov, T. - Karjakin, S.

Kolo 7 - sobota 21.1.
Karjakin, S. - Topalov, V.
Nakamura, H. - Radjabov, T.
Carlsen, M. - Gelfand, B.
Kamsky, G. - Navara, D.
Van Wely, L. - Giri, G.
Gashimov, V. - Caruana, F.
Ivanchuk, V. - Aronian, L.

Kolo 8 - neděle 22.1.
Topalov, V. - Aronian, L.
Caruana, F. - Ivanchuk, V.
Giri, G. - Gashimov, V.
Navara, D. - Van Wely, L.
Gelfand, B. - Kamsky, G.
Radjabov, T. - Carlsen, M.
Karjakin, S. - Nakamura, H.

Kolo 9 - úterý 24.1.
Nakamura, H. - Topalov, V.
Carlsen, M. - Karjakin, S.
Kamsky, G. - Radjabov, T.
Van Wely, L. - Gelfand, B.
Gashimov, V. - Navara, D.
Ivanchuk, V. - Giri, G.
Aronian, L. - Caruana, F.

Kolo 10 - středa 25.1.
Topalov, V. - Caruana, F.
Giri, G. - Aronian, L.
Navara, D. - Ivanchuk, V.
Gelfand, B. - Gashimov, V.
Radjabov, T. - Van Wely, L.
Karjakin, S. - Kamsky, G.
Nakamura, H. - Carlsen, M.

Kolo 11 - pátek 27.1.
Carlsen, M. - Topalov, V.
Kamsky, G. - Nakamura, H.
Van Wely, L. - Karjakin, S.
Gashimov, V. - Radjabov, T.
Ivanchuk, V. - Gelfand, B.
Aronian, L. - Navara, D.
Caruana, F. - Giri, G.

Kolo 12 - sobota 28.1.
Topalov, V. - Giri, G.
Navara, D. - Caruana, F.
Gelfand, B. - Aronian, L.
Radjabov, T. - Ivanchuk, V.
Karjakin, S. - Gashimov, V.
Nakamura, H. - Van Wely, L.
Carlsen, M. - Kamsky, G.

Kolo 13 - 29.1.
Kamsky, G. - Topalov, V.
Van Wely, L. - Carlsen, M.
Gashimov, V. - Nakamura, H.
Ivanchuk, V. - Karjakin, S.
Aronian, L. - Radjabov, T.
Caruana, F. - Gelfand, B.
Giri, G. - Navara, D.

Partie

Anketa

Vyberte partii, kterou byste chtěli okomentovat. Uzávěrka v 19.00 hodin.

BlueBoard.cz

Odkazy

Tata Steel Chess 2012
A-turnaj - hráči
B-turnaj - hráči
C-turnaj - hráči
Fotogalerie
116x 1866x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (116) Aktualizovat
20.01.2012 13:26 | Autor neznámý

Furt čekám na nějakou tu analýzu a obecnou diskuzi o oné 6..c5 variantě...

20.01.2012 13:12 | Autor neznámý

Hába to ve svém komentáři taky nijak neřeší - kolem "počítačové" možnosti 18.Vf5 přešel mlčky a vyvodil, že jedinou chybou bylo Ja6 (což tedy nepochybně chybou bylo). Ale podle mě stojí černý špatně už okolo 15.tahu a vyhnout se tomu dá jen nezahráním 6..c5.

20.01.2012 12:52 | Autor neznámý

Bond: Já jsem se vymezoval hlavně proti první půlce příspěvku - přece tah je dobrý a špatný z nějakých šachových důvodů a ne proto, že má hodnocení 0.27 nebo 0.35, jiný motor by to hodnotil jinak. Označit tah c5 za zárodek prohry s odvoláním na engine je legrační. Po tahu Ja6 je to špatný opět kvůli nějakým variantám a pozičním prvkům, ne proto, že motor ukazuje 1.86 (kdyby ukazoval třeba 1.53, měnilo by to situaci?).

20.01.2012 12:18 | Autor neznámý

 Pokud si vzpomínám...tak motor v koncevce Navara Moiseenkoo na SP ukazoval poslední půl hodinu nonstop plus 5,55 proto že měl David o koně víc ale bylo jasný že s dvouma koněma Moiseenka nezmatí..a pěšce neprosadí...

20.01.2012 12:17 | Autor neznámý

K diskusi, proč David pokračuje  ve hře ve vyrovnané pozici se silnějším hráčem poznamenávám, že tohle rozhodnutí může být ovlivněno i nešachovými momenty. Do Wijku se jezdí na pozvání a myslím, že málo bojovným hráčům, kteří turnaj odremízují, pozvánka na stole přistát už nikdy nemusí. Vím houby o pocitech profesionála, ale je možné, že David za tučné startovné cítí povinnost něco předvést.

20.01.2012 12:03 | Autor neznámý

No tak zaprvé - na tah g2 spotřeboval Houdini 47 sec zatímco na tah Dxg6+ 148 sec, což zvláště v koncovce má velký vliv. A samozřejmě ve vyhrané pozici se silně projevuje konvergence k výhře, s každým tahem hodnocení prudce narůstá. Jiná věc by byla, pokud by změnil hodnocení z -2 na +2, ale i to se při omezeném horizontu propočtu může stát. Každopádně pokud najdeš za Davida záchranu po Ja6, tak ti budu říkat Houdini .

20.01.2012 11:54 | Autor neznámý

Podle stejné logiky chyboval Nakamura už v prvním tahu, když nezahrál 1. e4 (+0.12), ale jen 1. c4 (0.03). 

20.01.2012 11:51 | Autor neznámý

matman: Už jsem to  našel - jde o včerejší partii Karjakin - Gelfand, tah 42. ... g2 má hodnocení -1.82 (s doporučením hrát 43. Dxg6+), po 43. Dxg6+ skočí hodnocení na -9.88. Vyplývá z toho, že se bílý dopustil svým třiačtyřicátým tahem fatální hrubky?

20.01.2012 11:50 | Autor neznámý

 Nakamura prostě zaskóroval s bílíma...to se Nakamurovi prostě stávádneska se David zvedne..

20.01.2012 11:46 | Autor neznámý

Holt "Naka" to hrál od určité chvíle jako houdini a trestal přesně chybu každou.

20.01.2012 11:23 | Autor neznámý

ad FinestX: jestli jste pana V.H. znal, nedivím se. Problém "osobností" - na rozdíl od pouhých "osob" je to, že musejí činit rozhodnutí mezi menším a větším zlem. Ty "osoby" si na nich pak smlsnou z pouhého komplexu méněcennosti. Já jsem náhodou čistě emocionálně tzv. "slavjanofil" - z toho si sice dělal legraci před více než 150 lety i jeden z největších Čechů pan Havlíček Borovský, ale nějak se mě to drží. Takže proto ten Bělehrad. Navrhuji v dokonalé úctě nešachovou diskusi ukončit. Jiří Šťastný.

20.01.2012 11:04 | Autor neznámý

Dle mého názoru to pan Navara s nasazením před Wijkem nijak nepřeháněl - poslední náročná akce byl snad SP. Když to srovnáme např. s Nakamurovým podzimně zimním maratonem...

20.01.2012 11:04 | Autor neznámý

matman: To myslíte vážně? Máte pocit, že hodnocení motoru je nějaké absolutní nezpochybnitelné číslo? Myslíte, že názor špičkového velmistra na pozici je něco "méně podloženého" než takhle strojem vyjeté hausnumero? (Zrovna včera byl v jedné partii zcela křiklavý případ toho, jak takové číselné hodnocení klame, během jediného vynuceného tahu se změnilo hodnocení asi o 10 bodů!, zkusím to najít, až budu mít čas.)

20.01.2012 09:45 | Autor neznámý

Ještě k partii partii Nakamura - Navara: tah 6...c5 už je zárodek prohry. Je to bohužel jen 4. až 5. nejlepší tah v dané pozici. Na http://www.tatasteelchess.com/tournament/livegames si můžete u každého tahu prohlédnout hodnocení pozice motorem Houdini 2.0c x64 (hloubka propočtu 21, u každého tahu jsou uvedeny 3 nejlepší možnosti). Po 17...g6 je hodnocení +0.53. Nakamura pak zahrál 18.a3 (+0.32), ale lepší byl fantastický tah 18.Vf5 (+0.53). Po 18...Ja6 je hodnocení 1.86, "the game is over". Pak už čísla jen rostly. Je šokující, že velmistr 2700+ hraje tak dlouho totálně prohranou pozici. Velmistr Navara se hraním v šachy živí. Hraje všechny možné i nemožné ligy po celé Evropě. Mně to vůbec nevadí, ale všichni by měli vzít na vědomí, že tento režim se neslučuje s přípravou na elitní turnaj s účastí absolutní světové špičky. Energie vydaná v kolotoči po evropských štacích a nedostatek času na hlubokou přípravu se projevit musí.

20.01.2012 05:44 | Autor neznámý

Odhoďme pesimistické nálady, zapomeňme na ztracená území a vzhůru do bojů dalšího dne. Platí jak pro fanoušky, tak naší hvězdu s trenérem.

Po ránu si můžete něco ode mne přečíst u článku pražského turnaje

20.01.2012 01:31 | Autor neznámý

Fanouškovská debata je tu velice fajn! (až na některé příspěvky typu "hledání viníků"...)

Já Davidovi hlavně přeju, nechť mu to co nejvíc dá! Ať už to bude otloukáním prostřednictvím krvavých ostrých bojů či jemným vstřebáváním za pragmatičtější opatrnosti... Co víc prospěje (nejen momentálním bodům, ale i inu z více hledisek...) jistě posoudí David a jeho kouč fundovaněji než my Ač pochopitelně též, aby si z toho neodnesl alespoň úplně špatný pocit.

O tom, že mu upřímně a úplně na max. fandí tady všichni (včetně těch "viníkohledačů"), určitě nemůže být pochyb!

20.01.2012 01:14 | Autor neznámý

noELO: OK. A díky

Diskuze o našich filozofických pohledech na svět, ani k tématům typu "nutnost použití násilí k zabránění (třeba i nepřímému) ještě věšímu" apod., sem samozřejmě nepatří. Nehledě, že kupř. tento konkrétní případ opravdu obejktivně neposoudím (rozhodně si tak netroufám činit na podkladě jen mediálních zpráv a své nedokonalé znalosti veškerých souvislostí, detailů problematiky, situace atd.). Co však vím jistě je, jak jsem měl V.H. možnost poznat (i ještě "za mlada"), že byl cca. stejně velkým pacifistou, jako já (a to je dost co říct...). A byl to jeden z cca. 5ti lidí na světě, za které bych se (ač pacifista) byl ochoten i bít - jak se tedy i nyní projevilo

Nicméně bez ohledu na tyhle názory nebo rozpory v  nich (ponechme si je...) - obecně myslím, že by nebylo dobré, aby se zrovna slova "pravda" nebo "láska" používala jako nadávky - jak hluboko bychom se sakra tím už potom propadali... A v tom jsem jist, že se určitě shodneme.

20.01.2012 00:36 | Autor neznámý

 Oukej, já prostě věřim dál. A ani mi nevadí, že se ted´ David trošku omlátí, protože on zase vstane a po téhle zkušenosti bude silnější než dřív. Mimochodem, realismus není moje nejsilnější stránka, to je fakt, ale někdy trocha ideálů neuškodí ani při fandění.

19.01.2012 23:42 | Autor neznámý

 Kdyz nejaky slusny fanda napise svuj nazor, tak to neznamena, ze by prestal Davidovi fandit. Dal fandim Davidovi, jen muj nazor na taktiku v superturnajich v trochu odlisny. Karjakin dovedl Davida do nudne pozice, kde chtel remizovat a ani se tim netajil. David vi, ze takove pozice mu nesedi, tak bych v jeho pripade bral remizu se svetovou 7. Rad si od neho prectu na blogu k tomuto tematu, jestli se k tomu vyjadri. Budu fandit dal nasim, at uz je to Navara, Laznicka, Hracek, Stocek atd. Zitra to bude tezky, ale stejne si zapnu online a budu fandit.

P.S Jakykoli slusni fanousci debatuji na internetu a sachovy fanousci nejsou vyjimkou

19.01.2012 23:35 | Autor neznámý

FinestX: možná máte pravdu, hloupost a primitivismus mi sice dosud nikdo nevyčetl, ale to neznamená, že to v tomhle případě nebylo na místě. Budu se snažit se podobných narážek vyvarovat, i když "humanitární bombardování" Bělehradu nikdy "nestrávím". Prosím, nebudiž tahle výměna názorů (nebo možná spíše omluva) záminkou pro další příspěvky kohokoli.

19.01.2012 23:15 | Autor neznámý

Tak trochu doufám, že pan Navara drží slovo a ty diskuze tu během turnaje nečte. Příliš morální podpory se tu v době krize nedočkal.

19.01.2012 22:22 | Autor neznámý

S ddf taky souhlasím samozřejmě. Byť na druhé straně - i jiný styl a prohra je stejně cenná zkušenost. Vcelku na tom (z toho pohledu získávání zkušeností a potenciálu dalšího zlepšování) zase tak nezáleží - zda bude víc bojovat (i nesmyslně - vzhledem k síle protivníků...) anebo hrát co nejvíc na jistotu a na body (taktikou "alespoň co nejvíc půlek", za každou cenu alespoň trochu bodů...). Spíš bych to viděl čistě jen na jeho preferenci, do čeho se mu chce víc nebo si vyhodnotí jako pro něj lepší...

19.01.2012 22:08 | Autor neznámý

Kur... chlapi, tak zatím je Davidův strop třeba "jen" světová top 30. A co, je to snad málo? Dokud nebude stabilne vést celej světovej žebříček, budete lamentovat? Na trenéra, na přístup ke hře, že ho to asi nebaví, apod....? Vzpamatujte se...

Až bude prohrávat s hráči o úroveň níž, potom můžete hledat problémy!

Tady je momentálně frajer, i kdyby prohrál vše. Že jsou tam ještě lepší? Tak jsou. David je skvělej a věřme nevěřme existuje na světě dokonce i ještě několik o něco lepších. Jejich existence nicméně nijak nesnižuje, jak je dobrej. Že?? Myslíme-li alespoň tou selskou hlavou...

Třeba ho to pozvedne anebo třeba zůstane jeho strop zde. Ale každý inu nějaký mít musí. Jestli ho ale něco může pomoci zvednout, jak to jen nejvýš lze, je to určitě právě utkávání se s těmi ještě lepšími.

Pavel Ch. má samozřejmě pravdu.

K noELO bych se za sebe rád ohradil jen proti tomuhle rádobymodernímu primitivnímu a hloupému zařazování "pravdolásky" jakožto nadávky, je to fakt stupidita (nehledě, že absolutně nechápu asociaci s dehonestací pana Jansy - k níž jinak samozřejmě zastávám názor zcela s tebou totožný)

19.01.2012 21:52 | Autor neznámý

souhlas s ddf, neškodilo by trochu toho realismu od některých diskutujících

19.01.2012 21:24 | Autor neznámý

ddf: Taky hrál málo s hráči s elitní desítky. Ono není špatný dostat párkrát na budku, pak příjde přesný opak. Jeho kritici ho budou později oslavovat...

Zítra fandíme Davidovi, naší jedničce

19.01.2012 21:17 | Autor neznámý

 4  Amberjack

Neberu ti tvuj nazor, ale koho David Navara prejel s elitnich sachistu za posledni rok. Tahle taktika se vyplati u sachistu, kteri nejsou TOP hraci, ale urcite na Aronjana nebo Karjakina tohle neplati. Proc asi Karjakin hral berlinskou, kde je pozice silne remizova a ani Kasparov si s ni neporadil a to je jina vahova kategorie. David se v ni sam porazil. Asi ne nahodou je Karjakin top 10. Jen podle meho nazoru, co plati ligovych soutezich nebo se souperi 2500 - 2690 neplati u souperu v superturnaji ve Wijku. Ciste teoreticky, kdyby nahodou Carlsen nabidl Davidovy remizu opakovanim tahu ve 20. tahu, tak by ji mel vzit, prece musim vedet, kdo za sachovnici sedi. Dal fandim Davidovy, ale v tomto turnaji to na nejaky upsech nevypada, ale nadeje umira posledni.  

19.01.2012 21:08 | Autor neznámý

Navrhuji mazat všechny "pravdoláskařské" příspěvky pokoušející se dehonestovat velmistra Jansu

19.01.2012 21:04 | Autor neznámý

ddf: Kecy. David Navara se sám vyjádřil, že tohle jeho odmítání remíz je tak trochu hra s nulovým součtem - někdy se mu to vymstí a prohraje a někdy naopak vydře vítězství.Z každé pozice se snaží vytřískat maximum: Karjakin je vynikající v zahájení, naopak trošku zaostával (kdysi se tak někdo vyjádřil) ve střední hře a koncovkách, takhle možná David uvažoval a zkoušel ho prostě v koncovce přehrát. Nepovedlo se, vyjde to příště. Pro diváky vznikla o poznání zajímavější partie. Díky tomu je to pro mě ze světové špičky jeden z nejoblíbenějších hráčů.

Tady se Davidova bojovnost nevyplácí. Spadnul na držku. No a co? Věřim mu, že vstane:)

19.01.2012 20:56 | Autor neznámý

tak a je to tady. Můžete se na mě zlobit, ale David N. v tomto turnaji ukazuje kde je jeho strop.  A pokud si mohu dovolit rípnout tak pan Jansa by mohl odjed domů. Zahájení i taktika by měla být v rukou trenéra a tohle se zatím vůbec nedaří. Navíc podle mě nejde o formu, ale o herní přístup, projev. Jako jo, buďmě za to rádi, ale tak nějak jsem čekal víc.

19.01.2012 20:51 | Autor neznámý

Re Sanita:

Trošku nevkusné, ne?! Nevíte, že velmistr Vlastimil Jansa pomohl  Davidovi za dlouhá léta tam kde je. Možná by bez něj na klub 2700+ z povzdálí vzhlížel. A víte, že mu na dálku i denodenně pomáhal i na svěťáku? 

19.01.2012 19:57 | Autor neznámý

Davidovi fandim. Jen napisu svuj nazor. Kdyz se hraje na superturnaji s hraci prvni desitky, tak podle me v rovne pozici beru remizu a nikam se zbytecne nezenu. Podle meho nazoru je sachova spicka, tak silna, ze treba v takovych pozicih jako mel David s Karjakinem nechybuje, tam si myslim, ze mel David v klidu vzit remizu, je lepsi mit aspon pul bodu nez zadny a jeste den predtim prohral Radjabovem. Je lepsi po psychicke strance minimalne bodovat nez mit dalsi nulu. Skoda na tom by mohl David zapracovat viz. take jeho prohra s Vallejo Ponsem v Reggio Emilia 2010, kde take mohl remizovat opakovani tahu, ale odmitl to a nakonec prohral nebo odmitnuti nabizene remizy Aronjanem na Olympiade. Skoda pro Davida, ze hraje v superturnaji a forma je pryc, ale nevadi dal mu fandim, jen to nechce zbytecne lamat pres koleno. Podle me se vyplati taktika v klidu zadnou pozici nelamat pres koleno a pockat na chybu soupere bez zbytecneho lamani remizovych pozic. David Navara

19.01.2012 19:29 | Autor neznámý

O víkendu byl David ve Wijku sám a obě partie bez potíží zremizoval. Pak za ním přijel jeho sekunant Jansa, který o víkendu hrál v Německu ligu, jak David napsal na webu, a David rupnul třikrát za sebou... Nemáte někdo pro Jansu nějaký kšeft, že by z Wijku rychle odjel? Třeba by David zase začal hrát. Jinak je to smutný příběh ten letošní Wijk

19.01.2012 18:44 | Autor neznámý

 Jednou se bude hrát i do holých dam. A nebude to flaška

19.01.2012 18:39 | Autor neznámý

Ba ani při těch holejch králích to nevypadalo, že to chtěj skončit

19.01.2012 18:35 | Autor neznámý

 Carlsen Giri až do holých králů

19.01.2012 18:32 | Autor neznámý

Ale stejně to nebude hlavní důvod, takže kašleme na to...

19.01.2012 18:19 | Autor neznámý

Tak já už nevím jak to psát, když česky tomu nerozumíte. Napsal jsem, že David už není jednoznačná česká jednička a za tím si při nevyrovnanosti jeho výkonů a při stabilitě formy Lázničkovy stojím.

19.01.2012 18:13 | Autor neznámý

Bond se myslím zmiňoval,ale u něho si člověk nikdy nemůže být jistý,co myslí vážně a co ne...Jinak Timman dnes, jak za starých časů a Gelfand taktéž.

19.01.2012 18:03 | Autor neznámý

 gicozo:Jak to že není česká jednička?pro koho není..?nevšiml jsem si že by to někdo tady napsal..

19.01.2012 17:42 | Autor neznámý

Mě se ta koncepce c5 teda nezamlouvá ani trochu Názor nějakého experta na ni (ideálně možná i korespondenčního? - ale tam se to možná nevyskytuje...) bych si rád početl. Tip na samostatný článek??

19.01.2012 17:38 | Autor neznámý

JHK : Souhlas. David asi nikdy nebude tím pravým profesionálem,který obětuje úspěchu úplně vše. Ale buďme proboha rádi za něj. Vždy je určitě atraktivnější mít své želízko v ohni a prosřednictvím jeho blogu si můžeme vychutnávat zážitky a atmosféru top turnaje. Dokonce už tu zazněl koment,že snad už není naší jedničkou. Tak pro mě jedničkou vždy byl a bude,protože,co tenhle chlapík dělá pro náš šach a pro fanoušky zvlášť,to je něco neuvěřitelného.Nechci se nikoho dotknout,každý jsme nějaký,ale v tomhle ohledu mu Viktor Láznička (pro někoho už naše jednička) zůstává dost dlužen.

19.01.2012 17:32 | Autor neznámý

Tak snad Giri tu koncovku nezvoře, bylo cítit, že šel na jistotu, přece jen tam ještě respekt je.

19.01.2012 17:25 | Autor neznámý

@FinestX: No to je právě ten problém - přestože hrál počítačové tahy, tak stál citelně hůř. Skoro se mi chce říct, že celá koncepce s c5 je pochybná. Je tu nějaký expert na tuhle variantu?

A samozřejmě souhlasím, že ho ten turnaj posune někam dál. Kterým směrem, to uvidíme

19.01.2012 17:17 | Autor neznámý

Podle mě to fakt není tak zlý. Až do toho nešťastného Ja6 hrál "počítačově" (i když pravda asi stál "lidsky" hůř, pod tím útokem na krále), což se myslím určitě nedá hodnotit jako "pouhé" ELO 2500

Není prostě jen ještě málo otrkanej v téhle top špičce?

Když si pak člověk věří nebo nevěří, může to bez problémů udělat rozdíl ve výkonu i několik tříd (já to znám třeba z kulečníku nebo z té svojí hokejové brány)... Ale všechno tohle jsou zkušenosti! Čím víc takhle obsazených turnajů (i kdyby tam úplně všechno prohrál), tím líp, to tě přece zvedá a něco dává, někam posouvá dál... - nikoli vyhrávat se slabšíma.

19.01.2012 17:13 | Autor neznámý

 plzenak: Tam užší špička vůbec nebyla pokud já vím....hrači jako Carlsen, Aronian, Nakamura, Topalov, Radjabov atd tam vůbec nebyli...David porazil hrače pod 2700 s Moisenkem remíza ve vážných a první trochu lepší hráč už ho vyřadil...Proti absoulutní špicce se  prostě Davidovi dlouhodobě bohužel nedaři..asi určitě respekt...viz Grand prix který David před roky absolvoval...Naopak je jeden z nejlepších hráčů který sbíraj pravidelně body s hráči 2700 a méně..

19.01.2012 17:07 | Autor neznámý

Turnaj nezastihl v nejlepší formě tři hráče: Karjakina, Gašimova a Navaru. To se tak někdy sejde...

19.01.2012 17:06 | Autor neznámý

hezky dnes vyhrál Timman

19.01.2012 16:58 | Autor neznámý

Radši jsem se na to dneska nedíval. Další debakl   Davide, Davide. Co je s Tebou? Kde je Tvá forma z loňského Světového poháru? Tam jsi dokazoval, že na užší špičku máš. Tady jsou Tvé výkony (aspoň zatím) tak na úrovni hráče s ELO 2500. A nedá se na to koukat! Jaký to rozdíl proti bojovným partiím, na které jsme od Tebe zvyklí! Tady po třiceti tazích buď už stojíš na prohru, nebo bojuješ o remízu! Co se děje?  My šachoví fanoušci jsme stále s Tebou, ale děláme si starosti! Chtěli bychom vidět našeho nejlepšího šachistu opět v top formě, ne jeho stín! 

19.01.2012 16:57 | Autor neznámý

Ale Gelfand to dneska hraje jak z partesu, tu partii bych rozhodně viděl v analýze radši než nějaké to potahování Carlsena.

19.01.2012 16:51 | Autor neznámý

 souhlas s P.CH....ja i přes tři prohry vidím na chess live rating plusový body, tak v takový krizi asi nebude...holt teď je pod tlakem po prohrách a těžko se z toho bude dostávat na tomto turnaji...ale další turnaj zas začíná od nuly...

19.01.2012 16:51 | Autor neznámý

David si podle mě dnes jasně naběhl do počítačové přípravy. Z tohoto pohledu bych mu prohru až tak nezazlíval.Co mě ale u Davida v tomto turnaji překvapuje, tak to jsou tahy typu dnešního 18.- Ja6 nebo 12.- De6 s Radžabovem.

Davidova výkonnost se dlouhodobě pohybuje poměrně pravidelně v relativně velkých výkyvech nahoru a dolů (stačí se podívat na jeho ratingový graf). Asi by stálo za úvahu nad důvody hlouběji popřemýšlet. Jsem si téměř jistý, že v době, kdy je "v laufu", by podobné tahy prostě nezahrál.

Z tohoto pohledu mě proto jeho momentální vystoupení na podobně významném turnaji trochu mrzí - hlavně pak kvůli Davidovi samotnému, protože se chtěl určitě hodně předvést. A kvůli tomu, že jeho skutečný potenciál je bez diskuze někde o poznání výš.

Jinak se ale o žádnou tragédii pochopitelně nejedná. Možná by si měl David jen připustit, že za podobné konstalace je prostě každá půlka dobrá a přestat lámat pozice přes koleno.

19.01.2012 16:49 | Autor neznámý

 A ještě jedna věc: Zdá se mi, že David přestal přispívat na nss... Nebo se pletu?

19.01.2012 16:47 | Autor neznámý

@ P.Ch: Vy jste na to káp, David už je zdeprimovaný z konce světa, ostatním hráčům se to ještě nedoneslo

19.01.2012 16:46 | Autor neznámý

Carlsen - Giri - teď asi rozhodne, kdo líp zvládne časovku...

19.01.2012 16:40 | Autor neznámý

Bonde: Na tom si byl kde? že není českou jedničkou 

19.01.2012 16:39 | Autor neznámý

Aby nezačal mít Carlsen komplex Giri. I Kasparov svého času měl jediného bijce Ivančuka a co vím,tak Gulko se nikdy nezapomene zmínit,že má s Kasparovem plusové skore.

19.01.2012 16:39 | Autor neznámý

Re matman:

No, jestli spíše není trošku chyba v psychice u diváků. Ale to tak bývá, i ve fotbale, na stadioně a u televize šílí při (ne)úspěších více jak hráči.

Při svěťáku Davida mnozí vynášeli do nebes, viděli ho do dvou let v absolutním boji o mistra světa a teď po nějaké blbé rošádě, byť velké, propadají panice a tipují, zda bude dříve Davidovi hráčské kariéry nebo konce světa.

Jak říkal mnohokrát trenér fotbalistů Bruckner, neskáču dva metry vysoko po jednom postupu a nehroutím se po jednom vyřazení, byť přihlouplém. 

19.01.2012 16:37 | Autor neznámý

Asi mu ta skutečnost, že už není jednoznačnou českou jedničkou leží v hlavě víc, než si je ochoten sám připustit.

19.01.2012 16:33 | Autor neznámý

Tady bych si skoro vsadil na Nakamurovu domácí přípravu, David hrál většinu tahů podle compu a přesto stál špatně.

19.01.2012 16:31 | Autor neznámý

Aroňan je fakt pragmatik. Moc bych za to nedal, že teď turnaj v klidu doremízuje.

19.01.2012 16:30 | Autor neznámý

Giri hraje obdivuhodně. Kdoví, jestli za dva roky Carlsena nesesadí z trůnu. Nejde ani tak o výsledky, ale o styl. Připomíná mi právě Carlsena před dvěma, třemi roky.

 

19.01.2012 16:23 | Autor neznámý

Magnus si to taky zkomplikoval, co? V několika místěch asi nezahrál "úplně nejlíp"...

19.01.2012 16:17 | Autor neznámý

Někdy jsou ty šachy kruté...Karjakin se asi rozhodl,že v turnaji nebude mít jedinou remízu.Ivančuk je borec. No nic,je čas se podívat do Prahy na malého Ananda...

19.01.2012 16:16 | Autor neznámý

A to bych si zas nemyslel, to jsou příliš tragická slova pod vlivem zklamání teď. Tihle úplně top soupeři jsou prostě ještě lepší, rozhodí ho, nevěří si na ně... To je myslím celý, nic horšího bych v tom neviděl.

19.01.2012 16:12 | Autor neznámý

Řekl bych, že šachy velmistra Navaru už ho tolik nenaplňují (lidově řečeno nebaví). Loni na ME družstev hrál například hodně špatně. Asi nějaké osobní problémy. Lidská psychika je složitá. Mám dojem, že není úplně spokojený jako člověk, možná se cítí do určité míry osamělý. Vrcholový sport je děsivá řehole, ne každý ji unese. Omlouvám se - podobnou hru, jakou předvádí na tomto turnaji, jsem očekával.

19.01.2012 16:10 | Autor neznámý

Dnes to bylo hodně smutné dívání. Smutek, to je teď ten pocit, co ve mě převládá.

19.01.2012 15:59 | Autor neznámý

Teď už to "blicuje", předchozí přesná hra je v tahu...

19.01.2012 15:58 | Autor neznámý

Jezdec na a6 teď asi hodně smutně kouká na královské křídlo...

19.01.2012 15:56 | Autor neznámý

David to muze klidne uz vzdat.

19.01.2012 15:55 | Autor neznámý

Tohle přece není David...Ty body opravdu rozdává zdarma.Giri po nepovedeném Carlsenově tahu Vh5 trochu srovnal krok a Ivančuk nestandartními tahy docílil převahy.

19.01.2012 15:55 | Autor neznámý

nemyslím si, že je to špatnou formou. všechny problémy pramenily ze zahájení.

19.01.2012 15:53 | Autor neznámý

Myslím si, že David nedocenil vzniknuvší pozici, i já jsem si po pravdě po Ja6 marně lámal hlavu, proč počítač hlásí skoro +2,00, nic konkrétního jsem tam neviděl. Samozřejmě, černá pozice je hodně nepříjemná, ale že až tolik, to je při Ja6 asi dost těžké odhadnout...

19.01.2012 15:52 | Autor neznámý

 Obávám se, aby se David pro zbytek turnaje psychicky zcela nerozpadl... 

19.01.2012 15:51 | Autor neznámý

Viděl bych to na výměnu trenéra v průběhu turnaje... :)

19.01.2012 15:51 | Autor neznámý

Tak dneska 3 prohra v rade. Skoda odmitnute remizy s Karjakinem. V tomto turnaji nelze hrat hazardne v remizove pozici v berlinske, kde si vylamal zuby Kasparov v utkani s Kramnikem.

19.01.2012 15:48 | Autor neznámý

To je špatný f5 bych blicl hned, Ja6 mě nenapadlo vůbec. 

19.01.2012 15:47 | Autor neznámý

 Bohužel si musíme přiznat, že turnaj Davida zastihl zcela z formy. Nejde ani tak o vysoce pravděpodobnou velkou rošádu, ale o způsob, kterým k ní došlo. Vždyť jak s Radjabovem, tak s Nakamurou vlastně nekladl odpor a porazil se prakticky sám... 

19.01.2012 15:47 | Autor neznámý

Nejpřesnější podle kompu bylo f5,tohle Nakamura najde...

19.01.2012 15:47 | Autor neznámý

A je to hotovy. Nakamura to videl, David ztraci material.

19.01.2012 15:46 | Autor neznámý

Ježiš, Ja6 mě ani nenapadlo, že by to šlo hrát, proč proboha ne Jc6, když už chtěl ustoupit?

19.01.2012 15:45 | Autor neznámý

David po Ja6 strácí min. kvalitu...

19.01.2012 15:45 | Autor neznámý

Ou, tak Ja6 asi špatný co?

19.01.2012 15:45 | Autor neznámý

Tak David asi prohranej po Ja6. Holt spatny.

19.01.2012 15:43 | Autor neznámý

Tak David skočil na a6, to se mi tedy vůbec nezdá, asi chce na c7, nicméně se obávám, že na podobné manévry černý prostě nemá čas...

19.01.2012 15:40 | Autor neznámý

Tah 18.Vf5 by byl sice efektní, ale nevím kolik šachistů by ho bez šachového programu našlo. Tím spíš, že situaci ještě asi zásadně neřeší. Nakamurovo 18.a3 je výrazně lidštější s podobnou myšlenkou.

David se dříve nebo dřívěji asi neobejde bez postupu f5, což ovšem vyžaduje spoustu počítání.

19.01.2012 15:38 | Autor neznámý

Čuky zavěsí? 

19.01.2012 15:32 | Autor neznámý

Souhlas s Bondem,tah Vf5 je nádhera.To je to o čem jsem mluvil,soupeřům se nějak daří dostávat Davida do pozic,které vyhovují spíše jim,než jemu...Giri se spožděním c5,no nevím...ve Fortuně bych si dal dvojtip 10 na Carlsena a nemohl bych prohrát.

19.01.2012 15:31 | Autor neznámý

on tam Nakamura má jiné taktiky, třeba Sg7

19.01.2012 15:29 | Autor neznámý

Jestli Nakamura zahraje Vf5, tak klobouk dolů! Ale spíš si myslím, že přijde daleko lidštější a3. Každopádně většina bílých figur útočí na černého krále, David opravdu bude míc co dělat. Na druhou stranu pokud útok bílého neprorazí, může David těžit z lepší pěšcové struktury.

19.01.2012 15:28 | Autor neznámý

Já se obávám, že Nakamuru to napadlo a teď to jenom jako vzteklej propočítává...

19.01.2012 15:25 | Autor neznámý

I když Nakamura to Vf5 nenajde, tak to pořád bude o dost horší, bude to mít těžký tak jako tak...

19.01.2012 15:24 | Autor neznámý

Tak jestli počítač navrhuje tahy typu Vf5 tak to asi Dadid nestojí nijak růžově

19.01.2012 15:19 | Autor neznámý

Nuže je tam

Oproti tomu Giri zdá se tvoří naprosto nepočítačově...

19.01.2012 15:17 | Autor neznámý

Je ten Van Wely snad neporazitelnej ,či co ? Musím přiznat,že mě osobně jeho výkonu příjemně překvapily . Myslím,že mu pauza prospěla. Carlsen s Girim opačné rochády...nad Tatru sa blýska. Nakamura má dvojku střelců a pozici,která mu sedí. Uvidíme...

19.01.2012 15:15 | Autor neznámý

Taď asi přijde Jh5 a budeme vtaženi do víru událostí

19.01.2012 15:13 | Autor neznámý

Nakamurovi tohle asi vyhovuje, ale David snad zatím hraje přesně - mohl by si trpělivě počkat, co se vyvine...

19.01.2012 15:11 | Autor neznámý

Ale musím pochválit Naku za dnešní výběr zahájení, David bude mít co dělat, aby v takové pozici udržel tvořivost na uzdě. Snad to zvládne!

19.01.2012 15:08 | Autor neznámý

Aronian nám to rychle zremízoval.

19.01.2012 15:03 | Autor neznámý

David to nebude mít dnes jednoduché. Nakamurou rozehrané zahájení nese podle mě silně počítačové rysy. Davidovy figury působí zdánlivě aktivně, ale velice složitě se mu hledá jakákoli konkrétní protihra.

19.01.2012 14:58 | Autor neznámý

Měl jsem na mysli nějaké pružnější zahájení,kde vznikají komplikované pozice,které jsou myslím Davidovi bližší,než lavírovačky typu Berlína či anglické...

19.01.2012 14:43 | Autor neznámý

Tak David jde do akce (Jb4), comp aspoň neukazuje takové výchylky jako tuhle při De6

19.01.2012 14:42 | Autor neznámý

Na téhle úrovni asi fakt není na místě u Davida nějaká divočina (dokonce v zahájení), ne??

19.01.2012 14:37 | Autor neznámý

Takže dnes je to takový zápas kamu vs va :)

19.01.2012 14:32 | Autor neznámý

Tak Giri nedal v 10.tahu za černého nejlepší c5,myslím že tenhle průběh a volba zahájení vyhovuje spíše Carlsenovi. David snad zatím dobrý,ale stále čekám od něho nějakou divočinu a on zatím stále hraje dost solidní zahájení.

19.01.2012 14:25 | Autor neznámý

Škoda, že tam nehraje V. Láznička, ve fotbale by je vyškolil...

19.01.2012 14:13 | Autor neznámý

to Steve Splasher: Zahájení v partii Carlsen - Giri se nese spíš v duchu oblíbeného šachového vtipu: "Já hraju KID. A co hrajete vy?"

19.01.2012 13:58 | Autor neznámý

Koukám, že podzimní lekce od Kramnika Girimu nestačila a proti Magnusovi taky zkouší KID.

19.01.2012 13:56 | Autor neznámý

U Norů je to asi taková tradice. Tuším, že Simen Adgestein byl jak šachový, tak fotbalový reprezentant.

19.01.2012 13:40 | Autor neznámý

Pěkný fotky. David si měl jít taky zahrát

19.01.2012 13:38 | Autor neznámý

Aha, tak Anglickou jsem nepočítal, ale to je vlastně taky Sicilka

19.01.2012 13:34 | Autor neznámý

Fotky z volného dne jsou fakt povedené. Je vidět, že GM Carlsen jde naplno do všeho, co dělá. Jeho pohybové kreace "za balónem" jsou na mnohých obrázcích na hranici ustání.

19.01.2012 12:28 | Autor neznámý

Davidovi moc fandím. Podle mě bychom ale neměli zapomínat, že podle ela je až předposlední - to do určité míry to nastiňuje možnosti. Každopádně si myslím, že je to pro něj dobrá škola a pro nás hezký zážitek sledovat našeho hráče v tak vybrané společnosti.

19.01.2012 12:10 | Autor neznámý

Můj typ je, že David Navara dnes využije dosud nenaplněných ambic Nakamury, a až Američan přepne strunu, tak mu ukáže, jak kvete pepř  

19.01.2012 12:01 | Autor neznámý

Nuže jsem zvědav a věřím přinejmenším v napínavou bojovnou hru!

19.01.2012 11:41 | Autor neznámý

Tak tak, ale doufejme, že se David poučil od Karjakina jak se má reagovat na soupeřovu přehnanou aktivitu.

P.S. Doporučuji Nimcodámskou, proti e4 sicilku

19.01.2012 11:34 | Autor neznámý

Na dnešní zápas GM Navary s GM Nakamurou se těším dost možná nejvíc ze všech Davidovo duelů. Dneska sice netipuji pro naše barvy výhru, ale rozhodně čekám zajímavé šachy. Těším se moc!