Spanilá jízda Viktora Lázničky končí?

01.12.2009 07:02 | Světový pohár 2009

V úvodní partii 4. kola bohužel Viktor Láznička nenavázal na své předchozí výkony a po ne zcela vydařené partii jej Mamedyarov donutil dokonce černými kapitulovat. V zítřejší odvetě se tak sám Viktor musí pokusit černými výhrou...

V úvodní partii 4. kola bohužel Viktor Láznička nenavázal na své předchozí výkony a po ne zcela vydařené partii jej Mamedyarov donutil dokonce černými kapitulovat. V zítřejší odvetě se tak sám Viktor musí pokusit černými výhrou oddálit vyřazení ze Světového poháru, což by ovšem při šachových kvalitách Ázerbajdžánce a jeho vynikající formě (nehledě na skvělou formu Lázničky) byl opravdu malý zázrak. O druhý rezultativní výsledek se postaral Svidler, který černými porazil Širova. Zbylých šest partií skončilo nerozhodně.

Komentované partie

Láznička,V (2637) - Mamedyarov,S (2719)
1. partie
Ačkoliv to tak dlouho nevypadalo, v závěru časové tísně se neskutečně rychle ukázala síla černých střelců: 38...Sa3! 39.Va2 Sb1! 40.Jxb1 Po 40.Vxa3 Vxa3 41.Jxb1 Va1-+ by bílý přišel o jezdce. 40...Vxb1+ 41.Kh2 Sc1!-+ A slabiny bílého začínají padat jako hrušky ze stromu. 42.De1 De4 43.Va7 Dxf4+! Velmi efektní tah! 44.Kh1 Df2!? A to už je vyloženě hra na krásu, jednoduše vyhrávalo 44...De4 45.Vxc7+ Kh6 46.Dd1 De2!? 47.Dg1 47.Dxe2 Sxe3+ 48.Kh2 Sg1+ 49.Kh1 Sf2+ 50.Kh2 Sg3# 47...Dxe3 48.Df1 Df4 49.Dd3 Va1
0-1

Partie

Odkazy

Stránky turnaje
Online přenos (start 11:00)
90x 1100x David Kaňovský
Fotogalerie
Komentáře (90) Aktualizovat
03.12.2009 09:33 | Autor neznámý

Nie som ziadny fanusik Viktora Laznicky ale mal hrat na vyhru do holych kralov. Chybu moze spravit hocikto v hociakej pozicii. Proste nemal co stratit iba ziskat.

03.12.2009 08:25 | Autor neznámý

1) nikdo nepopírá, že Viktor odehrál skvělý turnaj

2) nikdo snad nebude tvrdit, že přijatý dámský gambit je za černé optimální pro hru na výhru

3) z toho vyplývá, že Viktorovi šlo v tu chvíli už jen o ELO, a ne o celkový výsledek

4) tento přístup bych od šachového profesionála nečekal a neznám nikoho jiného ze širší světové špičky, kdo by něco takového udělal.

02.12.2009 21:27 | Autor neznámý

Jak David Navara, tak Viktor Láznička odehráli skvělé šachy. Davidovi chybělo štěstíčko v druhé partii s Karjakinem, kdy se brzy dostal pod tlak, vzdorovat ve zkráceném tempu již bylo bohužel nad jeho síly. Přesto zaslouží absolutorium.

Viktor se zaskvěl ještě více, zejména tím, že na jeho štítě skončil Morozevič, ale také např. Bologan. Diskuse/rady co měl hrát, to je bezpředmětná záležitost. Hrál nejlépe jak uměl a hrál skvěle! Mamedjarov je (zatím) prostě nad jeho síly. Že dal remi? Tak dal, sám věděl nejlépe, kam jeho schopnosti sahají. A alibistické povídání o fanouškovstcí a hře pro diváky? To už je naprostý nesmysl, ani Barcelona si např. v 1.kole LM s Interem taky netroufla na extra útročný fotbal.

Ti, co pouze kritizují, by se měli zamyslet nad tím, co by v podobné situaci dělali oni (pokud tedy pomineme to, že 2600+ těžko kdy někdo z nich dosáhne).

A proto i přes malinko hořkou (klasicky českou) příchuť onoho "fandovství", které se nejlépe projevuje, když Češi vítězí (ať již jde o šachy či fotbal) bych chtěl za nás herně "slaboučké", zato možná opravdovější fandy, poděkovat oběma našim aktérům za nádherná představení, která jsme  díky nim mohli sledovat.

DÍKY!!!

02.12.2009 19:34 | Autor neznámý

heavyho.blog.cz/0912/objev-svetoveho-poharu  ;-)

02.12.2009 14:49 | Autor neznámý

Po výkonu ve světovém poháru stoupne lázničkovi ELO o 16b, kdyby s Mamedyarovem prohrál i druhou partii stouplo by mu o 11b.

02.12.2009 14:44 | Autor neznámý

Já se musím Viktorovi Lázničkovi omluvit za svá trochu prostořeká slova a gratuluji mu za pěkné a houževnaté výkony zde v Královské třídě! 

02.12.2009 13:06 | Autor neznámý

myslim si ze diskuse o tom co viktor mel nebo nemel hrat je uplne bezpredmetna. viktor hral super turnaj, vyradil morozevice, a ze dal za remiz cernymi je uplne v poradku. reci o tom ze mel hrat neco jineho jsou malicko trapne. ale to je typicky cesky pristup ke vsemu. kdyz se vyhrava jsme to MY, kdyz se neco nepovede jsou to ONI.

02.12.2009 10:14 | Autor neznámý

No právě, šlo mu jenom o ELO. Souhlasím, že chyba se stala v 1.partii, tam to nezvládnul.

02.12.2009 00:17 | Autor neznámý

Úplnou náhodou jsme se loni s V.L. na toto téma bavili a vyjádřil se, že "pokud bílými stačí hráči 2550+ remíza i s výrazně silnějším soupeřem tak ho odpůlí jak psa". Samozřejmě se najdou protipříklady, ale přesto: v této situaci, v jaké po včerejší prohře byl, vytýkat V.L., že to černými nelámal proti Mamedyarovi na výhru je jako vyčítat hokejistům Švýcarska, že za stavu 0:3 s Kanadou tři minuty před koncem nezkusí power play :-). Ano, mizivá teoretická šance existuje, praktická asi ne. Navíc podle mě si Viktor nemohl být jistý zda rozjetý, papírově silnější Mamedyarov (6.5/7) s ním vůbec bude chtít remízu bílými a odevzdat tak 5 bodů ratingu ve srovnání s případnou výhrou (ukázalo se, že ano). Nouma a marki to vystihli naprosto přesně. A výtka, že "nehrál pro diváky"? Tohle je světový pohár, ne exhibiční zápas.

01.12.2009 23:02 | Autor neznámý

Myslím si že se rozhodlo už ve včerejší partii..dneska to dal za remizu podle mě v mírně horší pozici...už mu asi došli nápady...nicméně mu gratuluju k jeho osobnímu velkýmu úspěchu..že se dostane do třetího kola jistě nečekal...ale jinak zatím je ve světovým měřítku průměrný hráč..který zatím není ani v nejlepší stovce...četl jsem tady že je Viktor extratřída..(u nás ano) ale ve světovým měřítku to je sotva druhořadý hráč, kterýho ve světě nikdo nezná...(snad se zlepší)...Jinak David Navara pro mě na světovým poháru zklamání...doufal jsem že už se konečně trošku víc prosadí...snad příště..

01.12.2009 22:27 | Autor neznámý

Pane Válku, děkuji za Vaši odpověď. Já se samozřejmě nechci chovat přezíravě. Můj první příspěvek byla prostě hrubá záplata na hrubý pytel. Souhlas s tím, že do šachu dávají sponzoři peníze z lásky ke hře a ne pro marketingové výsledky.  Jen v tomto konkrétním případě bych rozhodně Viktorovi nic nevyčítal a přišlo mi to vůči němu nefér.  Proč to je v příspěvcích, třeba od Markiho.  

01.12.2009 22:15 | Autor neznámý

Gratuluji Viktorovi k úžasnému turnaji, škoda že to dnes nevyšlo ale porazit takového hráče černými když mu stačí remíza... Za to bych nekritizoval ani Carlsena nebo Rybku,natož Viktora který ještě na jejich úrovni není :). Doufám že bude stále hrát tak skvělé šachy jako hrál tady.

01.12.2009 22:11 | Autor neznámý

to Exot: jiste ze mel Lazna dat jiny zahajeni, ale skoro najisto by mu to nepomohlo. Staci se kouknout do statistik a lehce se zjisti, ze pokud hrac kvalit M. ma bile a staci mu remiza, tak je to skoro jistota. Navic pokud hraje se slabsim hracem (a to i pres nepochybnou formu Lazni). Proste dneska bych chybu nehledal. Ta se stala vcera.

01.12.2009 19:28 | Autor neznámý

Já mám při pohledu na dnešní partie dojem, že některé páry si ten tiebreak domluvili dopředu. Zřejmé je to hlavně u Grišuka s Jakovenkem. Není to náhodou tak, že ten kdo vypadne po tiebreaku dostane víc peněz, než ten, kdo vypadne už po vážných?

01.12.2009 19:14 | Autor neznámý

To Vuorin: Jak už jsem psal, já králku nehraju. Ale jestli má Viktor v repertoáru po d4 pouze d5, tak to je nedostatečný repertoár, zvláště na této úrovni (o té naší úrovni se nebavím).

01.12.2009 19:12 | Autor neznámý

Pane Turnere, diskuse určitě k něčemu byla, což jsem ostatně napsal už dříve. Pokusím se vysvětlit, o co mi jde. K sledování šachu jsem se před časem vrátil po dvacetileté pauze, vyplněné každodenním bojem o chleba v podnikatelském sektoru. Proto se mnohým věcem dosud velmi divím, např. tomu, že s fanoušky se zachází neskutečně přezíravě. Snad to je dáno tím, že šachoví sponzoři dávají peníze profíkům na činnost z lásky k šachu, nikoliv proto, aby jim to přineslo marketingové výsledky.

01.12.2009 18:28 | Autor neznámý

Teď pod svým jménem a ne jen nickem RT. Zatím jsem neřešil, jestli píšu pod nickem nebo ne, protože spousta lidí se tady za nick schovává a je veřejným tajemstvím, o koho se jedná a naopak ne za každým jménem, je ta daná osoba – to prostě k diskuzím na netu patří.

Nechtěl jsem napadnout exota, jen mi vadí, když de fakto anonym neznámé šachové síly kritizuje někoho, kdo podává dobrý výkon a dnešní remis nemění nic na tom, že Viktor je extratřída http://ratings.fide.com/id.phtml?event=316385 a odehrál, jak sám exot tvrdí, svůj životní turnaj. 
Já bych si jako KM nedovolil, hodnotit výkon někoho tak o hodně silnějšího, protože objektivně hodnotit velmistra může podle mne zase jen velmistr, nebo IM který má k tomu být velmistrem nakročeno. Neberu exotovi, že je zklamaný, ale jeho slova „Sorry …. “ mne v té chvilce prostě nadzvedla ze židle
Jsem rád, že můj příspěvek vyprovokoval diskuzi, dík Markimu a ostatním za jejich příspěvky. Hlavně ale díky Davidovi i Viktorovi za jejich hru. Dříve nebo později si tady určitě přečteme Viktorovo vyjádření a pak nám to všem bude možná  jasnější.
P.S. ad Ota Válek, doufám že už Vám teď není tolik smutno a možná, by jsme se shodli i na tom, že ta diskuze k něčemu byla.

01.12.2009 18:02 | Autor neznámý

Gratuluju Viktorovi k celkovému vystoupení na Světovém poháru! Připojím pár poznámek:

1. Konečná pozice v dnešní partii je na výhru proti hráči 2700+ naprosto nehratelná. Dala se tak akorát alibisticky dotahat do remízy ve 20.tahu - to je maximum.

2. Myslím, že tu nikde ještě nezaznělo, že Viktor normálně přijatý dámský gambit také nehraje (jestli mi něco neušlo) a že se tudíž soupeře volbou zahájení pokusil překvapit. Mohlo by to být dokonce dobré rozhodnutí, pokud by musel Mameďarov bojovat. Podmínkou byla ale minimálně včerejší remíza.

3. K poznámkách o alternativních "agresivních" zahájeních: nutit se do zahájení typu královská indická nebo holandská černými, když je normálně nehraju, asi nemá velký smysl (zvlášt, když je měl soupeř na talíři bílými hodněkrát). Do Nimcovičovy indické soupeř chodit nemusí (a vyhrávat dámskou indickou černými proti 2700+ ...?). Ze standardního Viktorova repertoáru zbývá ještě tak slovanská a při její výměnné variantě bychom tu diskutovali na podobné téma jako po dnešním přijatém dámském gambitu.

4. Rozhodující chyba se tudíž jasně stala včera, kdy měl naopak Viktor nabídnout rychlou remízu (pokud by ji vůbec Shak vzal) ve chvíli, kdy se mu pozice přestala líbit. Podle mě to bylo ve chvíli, kdy se začal nutit do plánu s postupem f pěšce.

5. Dnešní remíza může mít možná částečně negativní dopad u některých fanoušků - dokud se jako já nepodívají zpět na odehrané Viktorovy partie. Co by však Viktorovi mohlo vadit spíše, je určitá negativní medializace dnešní rychlé remízy v zahraničí. Přesto věřím, že se na možných pozvánkách na velké turnaje neodrazí.

01.12.2009 17:32 | Autor neznámý

Souhlasím s Viktorovou volbou, je kravina hrát něco o čem mám min. znalosti. Jediná šance byla, kdyby si na tento turnaj speciálně připravil nějaké nové zahájení (myšleno v jeho repertoáru), což ale taky není žádná prča, to je práce na hodně dlouho.

Bond: Když jsi takový frajer a doporučuješ Viktorovi hrát králku, hrej ji sám, když máš černými vyhrát. Buď si jistý, že např. proti mě by jsi dostal 4:0; a to máš pár bodíků ELO víc než já.

01.12.2009 17:18 | Autor neznámý

Především poděkovat Viktorovi za skvělou podívanou a skvělé výkony. Do roka a půl bude v "2.7" a možná má poté i na světovou pětku. 

A dnes ? Určitě nechtěl stát takto ve 13.tahu. Mamed to zahrál skvěle, ale ono bílými na remis se Mamedovi v zavřené hře (který byl i 4. na světě) nehraje zas až těžko. Viktor mohl spoléhat na držení pozice a třeba lepší koncovku (třeba pěšců na dám křídle). Tak určitě uvažoval, nechtěl rychlou remízu. Jenže v pozici po výměnách by to šlo možná na naší úrovni, ne na 2.700+ zkoušet, že nastaví figuru. Kdyby zahrál bláznivou holanskou, královku, a prohrál by, říkal by si (i my zde), že ho měl raději potrápit delší partií v rovné hře kde se nenechá přetlačit a zkoušet nějakou minim. výhodu v koncovce.  To udělal, akorát soupeř nic nepřipustil.  Já vím, pro diváky lepší atraktivita, ale on hledal, v čem má alespoń nějakou šanci srovnání a vyšlo mu že v tomto, proto to zvolil.

01.12.2009 16:55 | Autor neznámý

Taky mě ta remíza přišla dost brzo. Určitě i top 2700+ hráč může vyrobit chybu. I když to není moc pravděpodobné.

Jinak jsem nevěřil že přijatej DG se vyhrává černými tak málo, ale Viktorovu variantu bílými prohrál z hráčů 2650+ jen Milov a David Navara. David dokonce vzdával už ve 20 tahu (bylo to v rámci jinak výborného výkonu v rapidu v Mainzu).

01.12.2009 16:41 | Autor neznámý

Ne každý ovšem žije v akváriu. :-)

Tak Bacrot to nakonec udržel, já bych to za černého hrát rozhodně nechtěl.

01.12.2009 16:04 | Autor neznámý

A k výhře černými - zajímalo by mě, jestli by hráč 2700+ dokázal bílými bez problémů remizovat proti Rybce. Myslím, že určitě ne pokaždé. To by znamenalo, že teoreticky lze i černými hrát na výhru proti superGM, akorát musíte být Rybka.

01.12.2009 16:01 | Autor neznámý

Jo a dovolím se vrátit k článku. Díky za komentář k závěru partie, ale myslím, že zlomový okamžik nastal mnohem dřív. Podle mě se celý zápas psychologicky zlomil, když Viktor nevěděl, co má hrát, začal přešlapovat na místě a za pár tahů bylo hotovo.

01.12.2009 15:59 | Autor neznámý

To Exot: Přesně tak, mám povolení zabíjet i černýma, nejenom černé (tím nemyslím cikány )

01.12.2009 15:59 | Autor neznámý

Jinak zatím čtyři tie-breaky a bude jich pět, i když Bacrot i Gašimov měli asi nahnáno.

01.12.2009 15:51 | Autor neznámý

... tomu není pomoci. Z toho si nic nedělej. :-)

01.12.2009 15:51 | Autor neznámý

Viktorovi také moc gratuluji, protože to je jednoznačně jeho úspěch.

Ale také souhlasím, že měl být v dnešní partii aktivnější a "něco" zkusit, protože by mu nikdo nevyčítal, kdyby i hladce prohrál. Ale asi už byl hlavně psychicky rozhozený a neměl na to chuť a sílu.

Tak zase někdy příště.

01.12.2009 15:50 | Autor neznámý

(Pozn.: to byl vtip, sice blbý, ale vtip :))

01.12.2009 15:50 | Autor neznámý

Možná mohl zkusit Láznička pozvat před partií Mamedjarova na cigáro...Oba by k partii nepřišli...Jen nevím, komu by ji zkontumovali

01.12.2009 15:48 | Autor neznámý

to exot - vsichni nejsou spokojeni, jen nejsi schopny pochopit stav veci.Vysvetluje ti to tady velmistr i IM a stejne prosazujes dokola nesmysl..Komu neni rady...

01.12.2009 15:44 | Autor neznámý

ZJ: V pohodě, vždyť já to znám. Kdybych Viktorovi tolik nefandil, tak by mě to jeho dnešní  vyřazení tolik nebolelo.

Bond: Souhlas. Navíc ty máš povolení zabíjet, takže pro tebe není problém sejmout hráče dokonce černýma. ;-)

01.12.2009 15:43 | Autor neznámý

Když jsme na novoborském serveru, tak jeden sarkasmus - kdyby V.L. ten turnaj vyhrál, neměl by čas hrát za ŠK Nový Bor, že. Takže aspoň něco pozitivního.

01.12.2009 15:40 | Autor neznámý

Já bych králku nehrál, hraju maximálně Nimcoviče

A tvrdit, že hráč 2700 je za černými neporazitelný je nesmysl, každý je k poražení.

Pokud hraju poslední partii a musím ji vyhrát, tak tomu prostě musím přizpůsobit zahájení, to se holt nedá svítit, soupeř mi rozhodně sám do nějakých divočin nepoleze.

čili po d4 rozhodně nějaký asymetrický systém, ne d5.

01.12.2009 15:40 | Autor neznámý

re exot - exote,holt se někdy ,každému z nás, nezadaří - normálka  ..

01.12.2009 15:30 | Autor neznámý

Takže všichni jsou spokojení a nad věcí a tak to má být. :-)

01.12.2009 15:24 | Autor neznámý

Tak Shak 7/8 a jako jediný bez tiebreaku (stejně jako po 3. kole)...no, uvidíme, jak se mu bude dařit proti Karjakinovi...

01.12.2009 15:22 | Autor neznámý

Zdravíčko všem,byl jsem na tom jako pawn . Já bych pochválil Mamedyarova za velmi pragmatický přístup k postupu,a nekritizoval bych Viktora,i já hodnotím  vystoupení Viktora jako velmi úspěšné. A nekritizoval bych kritiky (zde  exota), fotbalu u nás též rozumnějí všichni,a i fotbalové hvězdy jsou zvyklé,že na ně občas pískají lidi,co třeba nikdy nekopli do míče. Nevím jak vy,já hraji šachy cca 40 let,ale když se bílý rozhodne remizovat,tak toho dosáhne poměrně snadno i slabší hráč,a na zahájení tolik nezáleží (a např. v králce,to by Viktor musel mít znalosti, jako Radža,a to nemá , prostě každý hrajeme co nám vyhovuje)  . Díky za vystoupení oběma našim chlapcům  

01.12.2009 15:15 | Autor neznámý

Novoborský Nikita si, bohužel, též musí balit kufry. Děkuji panu Markošovi za podrobný a zasvěcený výklad, který pro nezasvěceného znamenitě dešifruje tajemství průběhu partie pana Lázničky.

01.12.2009 15:12 | Autor neznámý

nouma: To nejde takhle generalizovat. Proč tedy Kramnik prohrál s Topalovem 8. partii v Elistě bílými, když vedl v zápase o bod a stačilo mu zbytek partií odremizovat? Samozřejmě, že jde vyhrát i černými. Ale musí se hrát!

kksfn: Slyšel jsem, že vrcholový šach (a vůbec kterýkoli vrcholový sport) se hraje především pro diváky. ;-) To jen my, řadoví šachisté, si můžeme dovolit hrát pro zábavu.

marki: V tom případě má ovšem Viktor nedostatečný repertoár zahájení a měl by ho rozšířit. Anebo neprohrát s Mamedjarovem první partii bílými. :-) Já vím, jsou to jen rady nýmanda velmistrovi. Vím, že to měl Viktor dneska strašně těžké. Ale měl by očekávat, že za třináctitahovou remízu ho asi šachová veřejnost (hlavně ti "ne-velmistři") moc chválit nebudou. Ale co, pochybuju, že si to vůbec přečte, navíc názory nějakého exota mu můžou být úplně ukradené. ;-)

01.12.2009 15:11 | Autor neznámý

Karjakin vyřadil černými Nikitu Viťugova. Širov je venku, nedokázal černými porazit Svidlera.

01.12.2009 15:08 | Autor neznámý

Teď jsem teprve měl možnost se dostat k počítači. Nejprve jsem si přečetl příspěvky a pak jsem si teprve přehrál Viktorovu partii a nechápu, jjak se někdo může do něho navážet. Je mi to ještě méně jasné poté, kdy jsem si přehrál Širovovu partii. Ten asi taky nechtěl vyhrát, že. Přitom ale dosáhl jen toho, že ztratil pěšce a bílý si to pohlídal. Podle logiky některých by se mu mělo vytýkat, že nehrál sicilskou. Ale bylo by to to správné? Neměl raději hrát pircku? nebo něco ještě šílenějšího. Po boji je každý generál. Viktor chtěl vyhrát, ale nedostal příležitost a v určité fázi se rozhodl nejít hlavou proti zdi.

01.12.2009 14:53 | Autor neznámý

to Bond: no, uz jsi někdy vyhrál králku, když bílému stačila remíza? Navíc se silnějším soupeřem? Zahájení se sice moc nepovedlo, ale pravdou je, že nikdo 2700 neprohraje žádnou partii bílýma, pokud mu stačí remíza.

01.12.2009 14:47 | Autor neznámý

Ak chceš poraziť hráča Mamedyarovej sily na objednávku, navyše čiernymi, potrebuješ:

1.) pozíciu, v ktorej nestojíš výrazne horšie

2.) pozíciu, ktorú máš na čo hrať (materiálna, pozičná nerovnováha, ako napr. dvojpešiak vs. dvojica strelcov, prevaha na jednom krídle vs. prevaha na druhom a pod.)

Nemožno očakávať, že Mamedyarov sa zblázni, niečo podloží atď. Nemožno očakávať, že zahráš Holandskú, o ktorej nič nevieš, a Shakir od strachu padne na zadok a začne hrať ako zviera. Viem, že niektorí z vás by to interpretovali ako hrdinstvo, ale je to skôr samovražda. Keď futbalisti prehrávajú 1:0, začnú snáď hrať na 9 útočníkov? Bolo by to hrdnistvom?

Navyše vieš, že Shakir celý večer nič iné nerobí, len rozmýšľa, ako by tvoje obvyklé otvorenia sploštil na maximum. Potrebuješ teda niečo nie úplne bežné, ale niečo, čo sa môžeš naučiť za večer, prípadne čomu rozumieš. Good luck!

Neviem prečo si myslíte, že Viktor remizoval, pretože remizovať chcel, či už zo strachu alebo rezignácie. Proste mu nevyšla príprava, to je všetko. Slávne historické príklady:

Topalov-Svidler, San Luis 2006  (Svidler potreboval vyhrať za každú cenu, aby sa stal majstrom sveta ... remis 21 ťahov)

Kasparov-Kramnik (zápas o MS, 2000 ... Garri remizoval siedmu partiu za 11 ťahov, bielymi! A to naháňal stratu...)

 

01.12.2009 14:44 | Autor neznámý

Asi takhle, přijatý QG se na výhru za černé hrát nedá, ani pro Mamedyarovi, ani proti nikomu jinému. Kdyby to chtěl zkusit (a jako šachový profesionál to rozhodně zkusit měl), tak by hrál králku nebo aspoň Nimcoviče. Čili byl už před partií rohodnutý dát to za remis. Myslím, že bych mu více zatleskal, kdyby za černé riskoval a s největší pravděpodobností prohrál, než tohle...

Zbytečná kaňka na jinak velmi vyvedeném turnaji.

01.12.2009 14:44 | Autor neznámý

Taky si dovolím zareagovat:

1) Nechápu, proč by měl Láznička volit zahájení, které mu nesedí nebo které nehraje (např. holandskou nebo král. ind., jak tu někdo navrhoval). To je podle mě hra na prohru, ne na výhru. Je jedno na jaký výsledek hrajete, neměli byste se protivit svému stylu. A Láznička hrál prostě zahájení, které on zná, což je podle mě nejlepší cesta, kterou mohl zvolit... Souhlasím s tím, že není typem hráče, který hraje vabank... (Jen tak mimochodem: poněkud zapomínáte, že stál před těžkým úkolem - porazit Mamedjarova černými :) - to se potom lehce kritizuje, ať udělá cokoli. Kdyby tuhle partii třeba vyhrál, nedivil bych se, kdybychom ho vynášeli do nebes za skvělou volbu přijatého dámského gambitu...)

2) masabob: proč by hrál pro diváky? Mně přijde, že kdyby hrál třeba holandskou pro diváky a prohrál ve dvaceti tazích, bylo by to od něj dost nezodpovědné... Nemyslím si, že Láznička jel na SP hrát šachy pro nás (pro diváky).

3) Zdá se mi, že všichni, kteří tu kritizují Lázničku (za volbu zahájení, za to, že prohrál, apod.), myslí víc na sebe než na výkon, který Láznička na letošním SP podal...

4) Myslím, že Lázničkova cesta letošním SP byla naprosto skvělá a výsledek, který udělal taky. Hrál se silnějšími hráči a  žádný z jeho soupeřů ho nepřehrál (kromě Mamedjarova), já před jeho výkonem smekám a přeju si, aby v podobných výkonech pokračoval.

01.12.2009 14:41 | Autor neznámý

Dalším postupujícím bude Karja - tohle dá

01.12.2009 14:16 | Autor neznámý

Nejlepší by bylo se zeptat přímo Viktora, proč odehrál dnešní partii zrovna takhle. Teoreticky to tu víme všichni, že mohl ještě pár tahů odehrát, případně to hrát do holých králů, aby se jako vidělo, že se nedal jen tak lacino. Někdo by mohl říct, že se do světové špičky může dostat jen tak, že bude hrát s nejsilnějšími soupeři, tak proč nevyužít příležitost a nezahrát si s Mameďarovem. Na druhou stranu je to osmá těžká vážná partie plus tři rapidy, dost velká únava plus deprese ze včerejší drtivé porážky. A ze soupeře jde strach, ztratil zatím jen půlku, prohrát s ním 2:0 není úplně příjemný závěr turnaje. Kdo to tu vykřikoval, že Viktorovi nejdou poslední kola? Sám si netroufám soudit a Viktorovi děkuju za skvělý výkon, který nezůstane bez odezvy na ratingu a doufám ani na pozvánkách od pořadatelů top turnajů.

01.12.2009 14:11 | Autor neznámý

no ale kdyz uz nemam co stratit tak pro divaky tam mohl vrazit treba holandskou a prohrat ve dvaceti tazich ale je to slozite co je to za zapas na dve partie 4 kolo je proste velky uspech!!!!!!

01.12.2009 13:47 | Autor neznámý

mohl, kouknete na analyzu te partie na zdejsich strankach, D.Kanovsky to tam jasne pise.Jinak sem napiste co mel Viktor hrat, marki jasne vysvetlil jeho volbu

01.12.2009 13:45 | Autor neznámý

Což mě se mi nelíbilo. ;-)

01.12.2009 13:42 | Autor neznámý

Marki: Souhlas, Viktor umožnil Mamedjarovi bez problémů zremizovat rozhodující partii.

01.12.2009 13:40 | Autor neznámý

To byl jen takový příklad, víš. ;-) Mohl bys nějak definovat pojem "hrát na výhru"? Pro někoho to je bezhlavý, sebevražedný, riskantní útok na krále, pro někoho jiného zase trpělivé manévrování a čekání na chybu soupeře, aby ji mohl následně nemilosrdně využít a potrestat.

01.12.2009 13:40 | Autor neznámý

Nechcel som ničiť diskusiu, ak sa tak stalo, ospravedlňujem sa.

Môj názor na to, čo sa stalo: Viktor je solídny, pozičný šachista a nemá protiútočný repertoár čiernymi. Mal hrať Slovanskú? Ak by mu Mamedyarov vzal na d5, skončilo by to tak ako dnes a dočkal by sa rovnakej kritiky... Mal hrať Kráľku? Nevie o nej tak veľa, aby si to mohol dovoliť. Bola by to (asistovaná) samovražda. Skúsil teda niečo solídne s tým, že ak by sa Mamedyarov pokúšal o výhodu, mal by nejakú pozičnú hru (proti Isolanimu). Mamedyarov miesto toho okamžite urobil remízu, Konečná pozícia sa nedá hrať, naozaj nie.

Remi urobil úmyselne Mamedyarov, nie Viktor. Viktor mu v tom len nezabránil, pretože otvorenie, ktoré by bolo dostatočne ostré, nie vyslovene podozrivé a ktoré by dostatočne poznal v reperotári nemá.

01.12.2009 13:37 | Autor neznámý

obavam se, ze se mylite, minimalne v tom, ze Morozevic vyhraje 9x z 10 a take v tom, ze hral Mamedyarov na vyhru

01.12.2009 13:35 | Autor neznámý

No samozřejmě, že hrál Morozevič na výhru. A devětkrát z deseti případů taky vyhraje. Stejně tak hrál na výhru i Mamedjarov. Nevidím v tom rozdíl. Mamedjarov hrál prostě líp než Morozevič.

Zdaleka ne každý přijatý dámský gambit končí remízou, ale je to jeho silná tendence a hráč Mamedjarovy síly v něm bílými prohraje jen stěží, aniž bych chtěl někomu cokoli vnucovat.

01.12.2009 13:28 | Autor neznámý

Tak abyste mohl tvrdit, to co tvrdite, byste s Viktorem musel mluvit, o cemz se da uspesne pochybovat.Zdaleka ne kazdy DG konci tupou pozici, uvedomte si, ale jake znalosti ma Mamedyarov.Co se tyka Morozevice, tak ten mel v partii s VL bilymi moznost remizovat nekolikrat , ovsem hral na vyhru, v tom byla situace s dnesni partii naprosto odlisna.

01.12.2009 13:22 | Autor neznámý

...) proč si tedy Láznička vybral přijatý dámský gambit? Chtěl snad dobrovolně přejít do takovéto "tupé pozice"? Ne, on byl smířený s remízou už ráno.

Podle mě to Lázničkův životní turnaj byl, protože se na něm naučil porážet (ne porazit, porazil už i Širova, ale porážet) absolutní top hráče. Přesvědčil se, že na to má. Bavíme se teď o Morozevičovi.

01.12.2009 13:16 | Autor neznámý

to exot.Ad1Myslim, ze nepochopeni plyne z jineho pohledu.Velmi casto se stane, napr hrac 2200 odremizuje bilými hrace 2400.Vybere si variantu, ze ktere se prejde do takhle tupe pozice a silnejsi hrac nema sanci pozici vyhrat, at se mu to libi, nebo ne.Presne takova pozice nastala(po vzeti) a je NAPROSTO bezpredmetne ji hrat.Specialne s hracem typu Mamedyarov.Ad2 toto nebyl Laznickuv zivotni turnaj.Jen letos hral skvele ve Spanelsku na silnem openu, kde prisel o samostatne prvenstvi az v poslednim kole, to same se mu stalo v Kalkate, kde prohral v 11 kole prave s Mamedyarovem...

01.12.2009 13:13 | Autor neznámý

Láznička zahrál skvělý turnaj. Asi už mu ve 4. kole došla energie po těch předchozích těžkých partiích. Je velký bojovník, ale sám jistě ví, že na absolutní triumf ještě nemá. Fascinující ale je, jak rychle se mezi nejlepší přibližuje. Do 2 let by mohl být v klubu 2700+.

01.12.2009 13:10 | Autor neznámý

David Navara to nezabalil ani po dvou prohrách v rapidu. Hrál dál a pokoušel se o výhru. Že nevyhrál? No a co? U mně vyhrál.

01.12.2009 13:04 | Autor neznámý

Lázňa měl hrát kvůli fanouškům, to že na ně kašle a je mu milejší získat 2 elo body je jen jeho přístup, nejde o tu pozici jde o princip.

01.12.2009 13:03 | Autor neznámý

Lázňa získal elo body

:-)

01.12.2009 13:03 | Autor neznámý

Je mi smutno z toho, když vidím, jak anonym RT osobním napadáním diskutujících (v tomto případě exota) ničí diskusi. Logika jeho argumentace je naprosto pokřivená. Kdyby hodnotit výkon směl pouze hráč téže či vyšší výkonnosti, zanikla by patrně sportovní žurnalistika, neboť Barošův propadák za fotbalový nároďák by mohl zkritizovat tak leda Honza Koller apod. Pokud vrcholový profesionální sportovec (či šachista) stojí o fanoušky, musí se smířit s tím, že jej občas nepochválí.

01.12.2009 12:54 | Autor neznámý

ano pozice je objektivně remis ,ale hrát V.Laznička mohl dále .Mohlo se stát ledacos (i když je to zoufalé se pokoušet vyhrát )

01.12.2009 12:51 | Autor neznámý

Velmistři na Lázničkovu obranu. :-) Znovu opakuji - Lázničkovo vystoupení hodnotím velmi pozitivně. Naštvala mne pouze jeho dnešní "nehra".

01.12.2009 12:49 | Autor neznámý

Marki: Proč bych nemohl vyslovit svůj názor? Aspoň to měl zkusit. Neměl to zabalit bez boje. Kdyby se tady ke všemu mohli vyslovovat jenom velmistři, bylo by to věru tristní.

01.12.2009 12:48 | Autor neznámý

Je zapotřebí Viktorovi blahopřát k skvělému výsledku a ne mu spílat za to, že dal za remízu pozici, kterou nemůže nikdy vyhrát. To je úplně stejné jako když by se místní kibicové rozčilovali, že Viktor dál nehrál K+2J : K, vždyť přece Rybka ukazuje +5 !!! 

01.12.2009 12:47 | Autor neznámý

RT: Jsi úplně mimo mísu. Kdo se tady srovnává s Lázničkou? Jsem zvědav, kdo další si ještě rýpne do někoho, kdo se opovážil zkritizovat dnešní Lázňův "výkon". Jen směle do toho, přinese vám to body. Tady přece všichni vědí, komu se má fandit. Mimochodem, jestli jsi četl můj příspěvek, jistě ti neušlo, že Viktorovo vystoupení na SP chválím, znechutil mne pouze dnešek. Někomu možná může připadat úžasný a v pořádku, mně ne.

01.12.2009 12:43 | Autor neznámý

Súhlasím s RT. Kto nemá skúsenosť s veľmajstrovskými šachmi, nech príliš nehodnotí. Nikdo z nás by čiernymi Mamedyarova neporazil...

01.12.2009 12:39 | Autor neznámý

Exote jak silný si hráč? Kolik partií odehraješ za rok ? Když nepočítám Davida, tak tady u nás není nikdo jiný kdo by se s Viktorem mohl rovnat a on sám nejlíp ví co dělá a já myslím, že to dělá sakra dobře  je rok od roku lepší a tak to vyjde třeba příště.

01.12.2009 12:37 | Autor neznámý

Smutný konec povedeného vystoupení

Ale i tak

01.12.2009 12:36 | Autor neznámý

to nevadí,už takhle to byl nadplán,ne? 

01.12.2009 12:21 | Autor neznámý

Tak já ho teda moc nechápu. Vždyť skvělou formu měl na turnaji i Láznička. Včerejší porážka ho musela hodně nahlodat. Takhle po jeho výborných výkonech na svém možná životním turnaji zůstavá po dnešku trochu trpká příchuť a rozčarování. Dodnes bych nevěřil, že by to někdo mohl takhle zabalit. Sorry, Viktore, zklamal jsi mě.

01.12.2009 12:09 | Autor neznámý

Já Viktora chápu a myslím, že se s turnajem rozloučil důstojně, Mameďarov byl nad jeho síly - klidně může celý turnaj vyhrát, má fakt formu. Letos to dopadlo mnohem lépe než posledně, to Viktora myslím vyletěl v prvním kole a David v druhém s Rublevským.

01.12.2009 11:57 | Autor neznámý

Dxd6 Sxd6 Vxd5 Sc5 a pozice nejde nikdy vyhrat.Je otazka, jestli Viktor zvolil spravne zahajeni, ale tahle pozice se na vyhru hrat neda

01.12.2009 11:54 | Autor neznámý

Ale zato bude pokračovat spanilá jízda Vasilije Michajloviče Ivančuka - bude hrát dál. Škoda, že ne tady.

01.12.2009 11:53 | Autor neznámý

 Už spěchal na letadlo...

01.12.2009 11:51 | Autor neznámý

Asi nejsem sám, kdo to nepochopil. Celý turnaj je bojovník k pohledání a teď tohle?! Pozice se už sice proti hráči 2700+ opravdu nedá vyhrát, ale pak se stala minela už ve volbě zahájení. Mám snad jen 2 vysvětlení - brzký letecký spoj nebo nemoc ...

01.12.2009 11:44 | Autor neznámý

Co to má být jako?

01.12.2009 11:42 | Autor neznámý

Remiz?? No to je tedy bojovník. To musí být chyba ne?

01.12.2009 11:26 | Autor neznámý

Martin - v administrátoru jsem "objekt" rovněž nenalezl, zkusím zařídit.

01.12.2009 11:11 | Autor neznámý

Prijatej DG. Viki věří že mu na sezobne izoláka a vyhraje koncovku :-)

01.12.2009 11:05 | Autor neznámý

Mimochodem, hodnocení na Chessbomb není moc přesné, bral bych ho spíše za orientační. ;-)

Viktore, nedej se!

01.12.2009 10:59 | Autor neznámý

 Redakci: v článku Navara zasadil úder (28.11.)partie nejdou stáhnout. /objekt nenalezen/ Budete to opravovat? Díky

01.12.2009 10:32 | Autor neznámý

Já se přiznám, že koncovku 2J:V nějak nemohu najít: i po 41.Dc1 Vb3 42.Jxb1 De4! jsou bílí jezdci proti síle tězkých černých figur naprosto bezbranní, např.: 43.Jc3 Dd3-+ nebo 43.Jd2 Dxe3 44.Kh1 Vd3-+.

01.12.2009 09:27 | Autor neznámý

ad ladík: asi myslíte variantu Rybky z chessbomb -  41.Dc1 s dvojím úderem na  Va3 a Sb1 která končí koncovkou 2J:V - taky bych rád, kdyby to nějaký profík vyvrátil. Ale nehrálo se tak, bohužel.

01.12.2009 09:08 | Autor neznámý

neslo

01.12.2009 09:07 | Autor neznámý

pro Ladika: V komentáři je malý překlep, přijde 41...Va1 (ne Va2) s dalším De4 a černý vyhraje. Nebo jak jsi to myslel?

01.12.2009 08:48 | Autor neznámý

to fakt nešlo 40.Vxa3 Vxa3.41.Dc1........vím,že to bila blicka,ale asi to šlo né??