VII. kolo muži: šachové neštěstí aneb za všechno může čas

29.09.2010 07:43 | Šachová Olympiáda 2010

V sedmém kole se naši muži utkali se silnou Indií. Více než tři hodiny to vypadalo na velmi vyrovnaný zápas s určitými šancemi na těsnou výhru, když tu se stalo malé/velké neštěstí: v partii Navara-Sasikiran se po 39. tahu černéh...

V sedmém kole se naši muži utkali se silnou Indií. Více než tři hodiny to vypadalo na velmi vyrovnaný zápas s určitými šancemi na těsnou výhru, když tu se stalo malé/velké neštěstí: v partii Navara-Sasikiran se po 39. tahu černého zničehonic objevilo 0-1. Což mohlo znamenat jediné, David nestihl provést svůj 40. tah a spadl na čas. Velká rána pro český celek i všechny fanoušky u nás doma. V tu chvíli většina pozorovatelů náš tým odepsala, neboť za stavu 1:2 měl Hráček v dané pozici jen malé šance na výhru. Bojoval však jako lev a s přispěním svého soupeře nakonec přeci jen vydoloval po téměř 100 tazích bod, který tak upravil konečné skóre na 2:2. Česká republika je tak po sedmi kolech na 21. místě, což je před závěrečnými čtyřmi zápasy velmi slušná výchozí pozice. V osmém kole nás čeká výběr Austrálie, což je myslím si poměrně přijatelný soupeř. Na čele Olympiády se po sedmi kolech osamostatnila Ukrajina, a to zvláště díky fantastickému výkonu Vasily Ivančuka, který má na svém kontě 6/6 a perfo 3382!

ČR - Indie

Babula černými zvolil proti Španělské tak zvanou Berlínskou zeď a již v 19. tahu se se soupeřem ve vyrovnané pozici dohodl na remíze. Rovněž Láznička černými Inda k ničemu nepustil a přestože se dostal do časové tísně, díky oběti pěšce získal remízovou střelcovku, kterou bez problémů udržel. Navara bílými v sicilské postupně zvyšoval tlak, v časové tísni došlo k divoké přestřelce, která vyústila v zisk kvality, za kterou ovšem černý měl zajímavou kompenzaci. Bohužel jak už bylo řečeno výše, David nestihl zahrát 40. tah a prohrál na čas. V tu chvíli tak bylo jasné, že Hráček musí hrát na výhru silně blokovanou pozici vzniknuvší z francouzské obrany. Naštěstí soupeř sám otevřel hru, Zbyněk poté pomalounku zvětšoval svou výhodu až po 93 tazích a heroickém výkonu dovedl partii do vítězného konce, čímž vybojoval družstvu veledůležitý bod.

Sestava ČR - muži

Šachovnice Jméno a příjmení ELO 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 Počet b.
1. David Navara 2722 - 1 1 0,5 1 0,5 0
2. Viktor Láznička 2690 1 1 0 1 1 0,5 0,5
3. Zbyněk Hráček 2633 0,5 1 0,5 - 1 0 1
4. Jan Votava 2579 1 - 0 0,5 - 0,5 -
5. Vlastimil Babula 2515 1 0,5 - 1 1 - 0,5
CELKEM 3,5 3,5 1,5 3 4 1,5 2

Komentované partie

Navara, David (2722) - Sasikiran, Krishnan
ČR - Indie, 7. kolo
1.e4 c5 2.Jc3 d6 3.f4 e6 4.Jf3 Jf6 5.d4 cxd4 6.Jxd4 a6 7.Se2 Dc7 8.0-0 Se7 9.a4 Jc6 10.Se3 0-0 11.Kh1 Ve8 12.Sf3 Sf8 13.Dd2 Sd7 14.Df2 Vab8

V této klasické sicilské pozici se David rozhodl pro zajímavou výměnnou operaci: 15.a5!? Jxa5 Černý samozřejmě měl i jiné tahy, ale vzetí pěsce je asi nejprincipiálnějsí. 15...e5; 15...Jb4 16.Jxe6 Vxe6 17.Sb6 Dc8 18.Vxa5 Sc6 Bílý tak černému vytvořil slabinu na d6, ale na druhou stranu černému otevřel e-sloupec, přes který černý vyvine protihru proti bílému e4-pěsci. 19.Dd4 De8 20.Ve1 g6 21.Vaa1 Jd7 22.Sa7 Va8 23.Df2

23...Sg7 Tady měl černý zajímavou možnost obětovat pozičně kvalitu 23...Vxa7!? 24.Dxa7 d5 s dobrou kompenzací. Nicméně i bez této oběti černý nestojí hůře. 24.Sd4 Sxd4 25.Dxd4 Jf6 26.Ve2 De7 27.Vae1 Ve8= Obě strany ideálně rozmístily své síly. David se logicky pokusí získat více prostoru nástupem pěsců na královském křídle. 28.h3 Dd8 29.Jd1 h5 30.Jf2 Dc7 31.g4 hxg4 32.hxg4 g5 Černý se rozhodl poněkud změnit dosavadní klidný běh partie. Například po 32...Jd7 by pozice stále byla přiblizně v rovnováze. 33.f5 Ve5 34.Jd3 Sb5 35.De3 Jh7

36.Vh2 Po sérii více méně jediných tahů se David rozhodl pro okamžitý přepad černého krále. Silně v úvahu vsak přicházelo například vyčkávací 36.Kg2!? a šance bílého bych v tomto případě stavěl výše. 36...Vxe4! Naprosto správná reakce na předchozí tah bílého, černý ihned využívá fakt, že se bílá věž vzdálila z centra. 37.Sxe4 Vxe4 38.Dh3 38.Dxe4? Sc6 bílý samozřejmě nechce, sice by měl dvě věže za dámu, ale stál by rozhodně hůře. 38...Sxd3 39.Dxh7+ Kf8 Nyní stačil jediný šach a David by obdržel dalsí půhodinu. Bohužel, nestalo se. I když je pravda, že například po 39...Kf8 40.Dh8+ Ke7 41.Vxe4+ Sxe4+ 42.Kg1 d5 má černý dostatečnou kompenzaci za kvalitu, bílý asi nemá nic lepšího než 43.Dc3 Dxc3 44.bxc3 Sf3= s rovnou koncovkou.
0-1

Hráček, Z. (2633) - Ganguly, S. (2650)
ČR - Indie, 7. kolo

59...d4 Těžko říct, co přimělo černého dobrovolně otevřít centrum za stavu 2:1, možná jeho lepší čas, každopádně mu za to zpětně můžeme jenom poděkovat. Po vyčkávacím 59...Ve7 by musel bílý vymyslet, jak hrát na výhru (i když například přes g4-f5 by to mohlo jít). 60.Jxd4 Jbxd4 61.cxd4 Jxd4 62.Vd1 Jf5 62...Jb5!? 63.Sxf5 exf5 Bílý přesel do různobarevných střelců, což ovšem v takovéto pozici rozhodně není remízový faktor. 64.Sg1 g5 65.hxg6 Vxg6 66.c3 Sb5 67.Vf3 Vd6 68.Vxd6 Dxd6 69.Df2 Kb8 70.Da7+ Kc8 71.Da8+ Db8 72.Dxb8+ Kxb8 73.Sb6

Ve vzniklé koncovce stojí bílý výrazně lépe: má podstatně lepsí pěscovou strukturu a také jeho střelec má lepší potenciál než černý. 73...Sc6 74.Vf2 Se4 75.Vh2 Ve6 76.Kf2 Vg6 Černý se snaží chytit bílého za pěšce g3, což bílý zcela ignoruje: 77.Ke3! Kc8 Možná bylo nadějnějsí 77...Vxg3+ 78.Kd4 Vg6 79.Kxc4 Vc6+ 80.Kb4 Sd5 81.Sc5+/-, ovsem i tak s velkou výhodou bílého. 78.Kd4 Sd3 79.Kd5 Kd7 80.Sc5 Sf1 81.Sd4 Vc6 81...Sd3!? 82.Vb2 Ke8

83.e6! Tento pěšec, který na e5 čekal neuvěřitelných 80 tahů (!), nakonec rozhodne partii. Výhru již Zbyněk z rukou nepustil, i když mohl hrát místy trochu lépe. Pochopitelně ne 83.Vxb7?? Sg2# 83...Sd3 84.Ke5+- b5 85.Vh2 85.axb6!? 85...b4 86.cxb4 86.Vxh6! 86...c3 87.Vxh6 c2 88.Se3 Sc4 89.Kxf5 89.g4! 89...Ke7 90.Ke5 Sxe6 91.f5 Sd7 92.Vxc6 Sxc6 93.g4
1-0

Fotogalerie

Česko do toho! (foto: Martin Huba)

Slovensko-Švédsko, Movsesian, Ftáčnik, Markoš a Petrík (foto: Martin Huba)

Vlastimil Jansa a Michal Konopka, mnou uznávané osobnosti (foto: Martin Huba)

Partie k přehrání

Odkazy

Oficiální stránky
Výsledky - muži
Výsledky - ženy

Live na Chessbomb
Live na The Week in Chess
224x 1995x David Kaňovský
Fotogalerie
Komentáře (224) Aktualizovat
30.09.2010 09:38 | Autor neznámý

No to co stihl napáchat Kirsan během 15 let....např. demolice systému MS, změny pravidel uprostřed soutěže atd. Tolja by byl mnohem lepší. Proč asi skoro všichni nejlepší hráči podporují Karpova? I Garri se přidal na jeho stranu. No nemá to cenu řešit, dopadlo to, tak jak dopadlo.  

30.09.2010 08:50 | Autor neznámý

bobby 1---------proč by to mělo bejt pro šachy špatné?? nějakej důvod uveď,máš snad pocit,že to do teď nešlo nebo nejde????

30.09.2010 08:48 | Autor neznámý

pozor Austrálie s Mongolskem jen remízovala,ale Kanada je porazila,je tudíž silnější!!

 

30.09.2010 08:41 | Autor neznámý

tak los docela OK Ale hlavně je nepodcenit!!!

Honza Svatoš: S tou koncovkou S+J jasně, že by to Láznička v pohodě zvládl. Ale myslím, že nás tu zas až tak moc není, co by skoro na půlminutě dokázali dát mat. Mě se to naštěstí ještě nikdy v partii nevyskytlo. Zato jsem viděl spoustu dost silných hráčů, co mat nedali Jasně, mít na to aspoň půl hodiny, tak to není problém vymyslet, když už člověk ty obrazce párkrát viděl a ví, co má dělat. Ale se 4 minutami + bonus, nevím nevím (ale jsem jen KM)... A natrénovat to na počítači se mi fakt nechce!

Dnes držme našim maximálně palce! Můžeme se fakt dostat zase mezi elitu a pak už se může stát cokoli

30.09.2010 00:21 | Autor neznámý

to ... Minimalne Ivancuk par elo bodiku pribere

29.09.2010 21:59 | Autor neznámý

jinak dnes Karjakin předběhl v perfo Ivančuka. 

29.09.2010 21:26 | Autor neznámý

Zdeňko, vy se mi líbíte, já Vás asi miluju.Jen mi není jasné, zda-li jsem podle této teorie přibral já, LUMBUněco, nebo dokonce pan Ivančuk?

29.09.2010 21:12 | Autor neznámý

Pro "Tři tečky" Na otázku jak je to možné, zásadně odpovídáme v prodejně takto: Jde o individuální výrobek, záruční lhůta je stanovená zákonem jen na půl roku. Pokud se latexové popruhy strhaly, může to být Vaším enormní přibrání na váze za poslední tyden. Firma nenese odpovědnost. Takže takto:)  !!

29.09.2010 19:04 | Autor neznámý

Ještě k té nešťastné volbě prezidenta - Garri byl pěkně nasranej. S tím černochem v sále si tam málem vzájemně natankovali...ale je to pro šachy špatný, že to tak dopadlo.

29.09.2010 18:55 | Autor neznámý

Je to druhý nejlepší hráč vesmíru :D

 

Teda sestava Kanady: jeden Kanďan, pak Arťom, Leonid, Kolja a Mark Bluvštajn hádám z Izraele :) Je to jak repre Ázerbajdžánu ve futsalu...

Nehrajou tak špatně, zejména Rousell-Roozmon na druhé 6/8 bez prohry vypadá dobře, ale osobně jakoukoli nevýhru týmu bych si dovolil považovat za neúspěch. Hratelnějšího soupeře jsme si nemohli přát :)

29.09.2010 18:29 | Autor neznámý

Kami zmizel LUMBUMBUMBULINBUSMBUNDUS, nebo jak se to pise? Ivancuk uz najednou neni nejlepsi hrac vesmiru a prilehleho okoli vsech dob?Najednou uz neni ani nejlepsi hrac na turnaji.Jak je to mozne?Ja se ptam, jak je to mozne?

29.09.2010 18:22 | Autor neznámý

Teda: musím poděkovat všem účastníkům úžasné diskuze s panem SKA, kterou jste všichni rozpoutali v pekelnou přestřelku argumentů. Pan SKA na začátek srozumitelně neuvedl, že se mu nelíbí hrací tempo, jakým se hraje a že podle jeho názoru vymyslel mnohem spravedlivější hrací tempo. To by mnozí pochopili. Musel však čtenáře krmit "nespravedlností a 1/1800... (To jsem ještě nežral ) Nebyl však ochoten ani o píď ustoupit v tom, že by někdo mohl mít snad nějaký svůj "jiný" názor na věc, protože ten jeho je logicky nejsprávnější.

Podle mě teda David prohrál podle pravidel, která dopředu znal, je to ok, ikdyž výsledek nás moc nepotěšil, co si budem.... 

Ale jinak jsem se tak už dlouho nepobavil...

 

Gratulace chlapcům k pěknému vítězství

Zítra si to zopakujeme s Kanadou! Držím palec 

29.09.2010 18:07 | Autor neznámý

Naši to mají rozehraný skvěle...a to vypadalo ještě včera blbě...ještě že to včera Zbyněk vyhrál...pokud se porazí Kanada tak asi budem v desítce...Votava už se do zápasu asi nedostane...psychicky si bude dole(i když plichta s Malachkovem se počítá.

PS: jinak Rusko doplácí asi na chyby trénera...Nepostavit proti patý Maďarům Kramnika(prohra) a rozhodující zápas s Ukrajinou Grisčuka(remíza)je asi trestuhodný..jsem zvědavej koho vynechá zítra s Armenii..Kramnik můžu být po zápase s Ivanchukem unavenej...

29.09.2010 17:55 | Autor neznámý

Chlapci hrají prozatím velmi solidně, tahle vypadá dobře rozehraný turnaj. Akorát Jan Votava má trošku horší formu. Vřele bych tedy doporučil odehrát závěrečná tři kola v sestavě bez Votavy. Je třeba se na věc dívat takto: náhradník je na olympiádě v sestavě nikoli proto, aby se hráči střídali a odpočívali, nýbrž proto, aby hráč, u kterého se v průběhu turnaje zjistí, že má výpadek formy, nemusel býti vůbec stavěn po celý zbytek turnaje. Takhle se na to dívejte vážený pane Konopko, jestli to náhodou čtete.

29.09.2010 17:35 | Autor neznámý

Vlasta Babula vede hodnocení náhrádníků (hypotetická pátá šachovnice)! Viktor je na druhé desce čtvrtý a námi občas (a jak vidno možná neprávem) kritizovaný Zbyněk na třetí desce pátý!

29.09.2010 17:28 | Autor neznámý

A Slovenky hrají s Arménií, kterou Češky ve 2.kole porazily - rýsuje se tedy zajímavé srovnání.

29.09.2010 17:26 | Autor neznámý

Češky hrají s Indonésií, to by snad nemusel být neřešitelný problém. 

29.09.2010 17:24 | Autor neznámý

POZOR NA KANADU:

S BULHARSKEM REMIS KDYŽ BLUVSTEIN 2583 PORAZIL TOPALOVA!

29.09.2010 17:23 | Autor neznámý

Kanada hratelná.

Viktor hrál Jd6, soupeř se vzdal, bílý král asi postaven na e4 pro nahlášení výsledku a v zápise je chybně Ke4 - tak to vidím.

Co se týče možné diskuze ohledně koncovky 2S proti J, kdysi Pachman v nějakém článku, či knize, dokazoval, že to má být remis (myslím, že slabší strana měla koně na g7 a krále poblíž, a měla to být pevnost), ale počítače to snad vyvrátily. 2S+J proti J musí být vyhrané triviálně, stačí kteroukoli z figur vyměnit za koně slabší strany.

29.09.2010 17:16 | Autor neznámý

1.KARJAKIN 3040

2.IVANCHUK 3033

12.LAZNICKA 2772

18.CARLSEN 2757

20.KRAMNIK 2751

24.NAVARA 2742

44.HRACEK 2694

58.BABULA 2674

78.TOPALOV 2647

29.09.2010 17:14 | Autor neznámý

Slováci hrají s Běloruskem, to bude zajímavý duel!

29.09.2010 17:13 | Autor neznámý

Takže Kanada a tím možnost odrazit se před posledními 2 koly do popředí. Snad taky bude možné naposledy využít Votavu a pak nechat poslední 2 kola na lepších spoluhráčích.

29.09.2010 17:13 | Autor neznámý

Muži mají za soupeře Kanadu, to je velmi hratelný soupeř.

29.09.2010 17:13 | Autor neznámý

Už je tu los! Ćeká nás Kanada, tedy další příležitost vylepšit si skóre před finišem!

29.09.2010 17:12 | Autor neznámý

8.ČR(13.)-Canada

29.09.2010 17:09 | Autor neznámý

Viktor jako poslední tah na 99% nehrál Ke4, to s největší pravděpodobností postavil rozhodčí po ukončení partie.  

29.09.2010 17:01 | Autor neznámý

Ladik: proč ta ironie?Austrália má 3 velmistr..a porazily třeba Moldávie s Bologanem..

29.09.2010 17:01 | Autor neznámý

Pre Viktora

Skončili i voľby ECU prezidentom sa stal Bulhar Silvio Danailov vyhral v 2 kole pomerom 30:24 nad Turkom Yazicim, v 1 kole mal Silvio 25, Turek 20 hlasov a Nemec Weiczacker prepadol s 9 hlasmi (info priamo z Chanty od nášho delegáta)

29.09.2010 16:58 | Autor neznámý

V nabídce jsou mj. Slováci, Srbové, Bělorusové, Rusko(3), Poláci, Estonci, Španělé, Brazilci, Anglie, Chorvati, Bulhaři, Italové, Norové, Kanada a Kolumbie.

29.09.2010 16:55 | Autor neznámý

S+S proti samotnému jezdci by měli vyhrát. Takže je jasné, že S+S+J proti jezdci vyhrává úplně snadno. Matovat S+J holého krále je taky jednoduché i když se obvykle tvrdí opak. Hráč 1.VT se to dokáže z knihy klidně naučit za hodinku perfektně. Když jsem v partii zkoušel obyčejného národního mistra, jestli to umí, neuměl, ale dokázal to vymyslet. Nepochybuju vůbec o tom, že by to Láznička zvládl, kdyby to bylo potřeba.

29.09.2010 16:48 | Autor neznámý

hurá vyhráli jsme nad Austrálií,nad 49 nasazeným..........

29.09.2010 16:44 | Autor neznámý

takze dalsi infarktový zapas, místo lehke výhry trápení, ale dneska pro změnu Viktor zachránil bodový příděl. Bravo.

snad si zítra nevybereme další ze slabých chvilek, bohužel Votava není schopen na této úrovní cokoliv uhrát, pak naši hrají ve 4 bez pauzy.

29.09.2010 16:43 | Autor neznámý

Jsme zpátky v boji o první pětku...teď to chce vyhrát s někým lepším...hráče na to máme...jinak Rusové to dneska trochu prokaučovali..nepostavit v rozhodujícím zápase Grisčuka...to se nevidí...

29.09.2010 16:30 | Autor neznámý

plzenak: taky doufám..

29.09.2010 16:28 | Autor neznámý

Tempus: a soupeř byl alespoň IM?

Ale souhlas, Viktor by to určitě zvládl, to já bych si tím koněm určitě nechal vzít figuru a nebo ho vyměnit za střelce a S+J bych mat určitě do 50 tahů nedal

29.09.2010 16:27 | Autor neznámý

Takže dnes těsná výhra. Výsledek odpovídá vývoji zápasu. Viktor i Vlasta zahráli výborně, své soupeře ukázkově přehráli. David také dobře, bohužel v pozici víc než remízu vymyslet nešlo, soupeř hrál také na úrovni. Honza Votava potvdil, že je nejslabším článkem české sestavy; víc nemá cenu k jeho výkonu dodávat. Zítra můžeme očekávat opět silnějšího soupeře, jen doufám, že to bude někdo blíže úrovni českého týmu, ne zase někdo s první nasazené pětky.

29.09.2010 16:26 | Autor neznámý

Zkazenych prilezitosti uz bylo dost, ted to chce vyklepat nekoho silneho!

29.09.2010 16:22 | Autor neznámý

Hlavně, že to zvládl!

A teď konečně porazit někoho silnýho!

29.09.2010 16:21 | Autor neznámý

to první se povedlo i mně a mezi mnou a Viktorem je rozdíl nějakých 1250 elo :) myslím si, že uměl

29.09.2010 16:21 | Autor neznámý

Zato po 74.Jd6 by okamžitá kapitulace černého byla zcela oprávněná.

29.09.2010 16:20 | Autor neznámý

Tak už tam je výýhra! Ale poslední tah bych tipoval spíš to 74.Jd6, co tam bylo původně - 74.Ke4 je blbost, respektive je to k ničemu.

29.09.2010 16:18 | Autor neznámý

Zajímavější otázka je: uměl by vyhrát S+S+J proti J nebo S+S+J proti S?

29.09.2010 16:18 | Autor neznámý

MSipek: b je spravně :)

29.09.2010 16:16 | Autor neznámý

pokud by se soupeř nevzdal tak bude matit 2 střelci :-)

29.09.2010 16:15 | Autor neznámý

 c je správně

29.09.2010 16:15 | Autor neznámý

asi už nic buď se to seklo nebo se soupeř již vzdal :-)

29.09.2010 16:14 | Autor neznámý

a správné odpovědi jsou - a)ano, b)ano a c)ano :-)

29.09.2010 16:13 | Autor neznámý

co tam vymejšlí :D

29.09.2010 16:12 | Autor neznámý

Anketa:

A) Umí Viktor matit J+S proti ničemu?

B) Umí Viktor matit S+S proti J?

C) nebo projde h do D?

29.09.2010 16:11 | Autor neznámý

Viktor Láznička si tu partii vysloveně vychutnává :-)

29.09.2010 16:10 | Autor neznámý

tempus: tak to jo :)

29.09.2010 16:08 | Autor neznámý

jestli bude Širov psát třetí díl šachovnice v plamenech, tak dnešní partie tam bude určitě patřit

29.09.2010 16:08 | Autor neznámý

plzenak: to pise ten co pouziva chessbomb :)

29.09.2010 15:56 | Autor neznámý

Viktor je stále vyhraný, ale nějak moc to žužlá

29.09.2010 15:53 | Autor neznámý

29.09.2010 15:51 | Autor neznámý

akorát bacha aby nespadl prápor..

29.09.2010 15:48 | Autor neznámý

teda na první pohled se mi to zdá jasně vyhraný za Lázničku, nebo se mýlím?

29.09.2010 15:47 | Autor neznámý

i když pěšec d5 by mohl jít až do dámy

29.09.2010 15:47 | Autor neznámý

to: Tempus

Máš špatnej comp, zřejmě to vzal jako výzvu k opakování tahů.

29.09.2010 15:44 | Autor neznámý

sice jsem amatér ale takhle bych to určitě nehrál..snad ví Viktor co dělá..

29.09.2010 15:43 | Autor neznámý

ouuu po 50. Nf5 hlásil PC remizu

29.09.2010 15:43 | Autor neznámý

Viktor stojí jasně na výhru, jenže furt tam vymejšlí nějaký podivnosti!

29.09.2010 15:41 | Autor neznámý

Co tam Viktor proboha tak šaškuje? Vždyť ta pozice přece není nijak super složitá. 

29.09.2010 15:40 | Autor neznámý

Laznička stojí výbornej...snad udělá vítězněj bod...,kterej je teď strašně důležitej....

29.09.2010 15:38 | Autor neznámý

plzenek Rusko 3 s Estonskem.

29.09.2010 15:37 | Autor neznámý

Na předních stolech Ukrajina - Rusko(1) 2 - 2, Maďarsko - Ázerbajdžán 2 - 2, Arménie - Polsko 2.5 - 1.5, USA - Čína 2 - 2, Gruzie - Bělorusko 2.5 - 1.5, Írán - Kuba 1 - 3, Francie - Rusko(2) 2.5 - 1.5, Izrael porazí Nizozemí, Srbsko - Slovensko 2 - 2 , Rusko(3) pravděpodobně remizuje s Řeckem 

29.09.2010 15:36 | Autor neznámý

A Katka odvážnou poziční obětí dámy za pěšce remizuje!

29.09.2010 15:33 | Autor neznámý

vypadáto na další Ruskej černej den

29.09.2010 15:31 | Autor neznámý

Jefimenko vydoloval pro Ukrajinu "zlatej" bod! Hochum z Rossiji uz neverim, v posledních kolech musí dotahovat a budou nervni...

29.09.2010 15:29 | Autor neznámý

Tak, a bude bičování!

V první řadě těch, co tady na fóru chudáka Iljumžinova tak strhali!!!

29.09.2010 15:28 | Autor neznámý

Re Frenik . Novinky.cz je nějaký šachový server pro detailnější analýzy dopadu pravidel na kvalitu šachové hry ?

Re spanel : No já jsem jen napsal že je to další z nedostatků ve hře šachové, ale ostatní natolik hájili že je to nejlepší možné, že místo pár vět sem byl nucen napsat několik desítek řádků aby to bylo zřejmé. Co se týče toho že se pozice hodnotí na základě samomatu neboli předpokladu že hráči sou idioti co se sami s tím pěšcem navíc budou snažit nechat zmatit to je další nesmysl vypovídající o tom nakolik se šachy za posledních pár desítek let změnili...

29.09.2010 15:27 | Autor neznámý

Rusko : Ukrajina 2:2 ještě že maj Rusové Karjakina..

29.09.2010 15:26 | Autor neznámý

SKA: zbytečný řešit čas...na čas prohraje tak jeden max 2 hráči na celý olympiádě..pravidla jsou pro všechny stejný...a už to že za tah je plus 30 vteřin je dost na to aby to stihli...(dřív bonusy ani nebyli)

29.09.2010 15:22 | Autor neznámý

Ach jo, prezidentem je dál Iljumžinov. Tolja ani Garri na to nestačili...škoda.

29.09.2010 15:21 | Autor neznámý

 Jo, Viktor už je jen kousek od výhry, takže nakonec přece jen vyhraný zápas... Ale bylo to až nečekaně těžké.

29.09.2010 15:19 | Autor neznámý

Vlasta už vyhrál, takže zatím 1.5 - 1.5, Viktor jistí výhru!

29.09.2010 15:18 | Autor neznámý

Viktor jede!

29.09.2010 15:17 | Autor neznámý

 to SKA: Myslím, že už jste nám to tady všem několikrát podrobně vysvětlil, nechcete teď jít otravovat zase někde jinde? Myslím, že na Novinky.cz byste našel dost diskutérů podobného ražení i inteligence a mohli byste se hezky pobavit. Předem děkuji

29.09.2010 15:14 | Autor neznámý

U Viktora by měl stačit jednoduchý manévr Jc3-b5-d6

29.09.2010 15:14 | Autor neznámý

to SKA: prostě jsou tak stanovena pravidla a my řadoví šachisté s tím nic nenaděláme. Fakt to nemá cenu řešit! Našel bych v pravidlech nespravedlivější věci, třeba že překročím čas a soupeř má krále a koně a já jen holého krále a je to remiz a naproti tomu když mám krále a pěšce, tak prohrávám. No není to nespravedlnost? Nebo se mi stalo v bleskovce, že jsem dával mat dámou, věží, střelcem a soupeř měl jen holého krále a koně, kterým mi dal při představení šach. Ten jsem neviděl a tím jsem partii prohrál, no není to hrozná nespravedlnost???!!! Pravidla jsou pravidla a basta! A řekl bych, že časová tíseň je pro diváka nejatraktivnější fáze partie a taky proto jsou tak pravidla nastavena. Někde se ty remízové pozice zlomit musí!

 

 

29.09.2010 15:13 | Autor neznámý

A dodám k Lumbusbubulinus : ale oni by hráli, vždycky se najde někdo kdo rád běhá nad propastí, pokud za to dostane něco co mu jinde nedají a davy mu budou tleskat dokud ho nesežerou lvi 

29.09.2010 15:13 | Autor neznámý

První prohrání někdy do kapsy vhání! Snad se to povede i dnes, doufejme, že je to už jen interní závod, zda vyhraje dříve Vlasta nebo Viktor!

29.09.2010 15:12 | Autor neznámý

Tak pokud jsou ty tahy na čtyřce správně, tak je po 53.Sc5 černej totálně zdechlej, ale i jiné tahy vedou k rychlé výhře.

29.09.2010 15:10 | Autor neznámý

RE Lumbusbubulinus : Jo v tom je ta pointa

29.09.2010 15:10 | Autor neznámý

Tak u holek remíza. David remis, Vlasta zavěsí a rozhodne Viktor Láznička - myslím, že vyhraje.

29.09.2010 15:08 | Autor neznámý

Re JamesBond: Pokud je to tak, že hrozí, že většina hráčů spotřebuje čas dříve než by měla, pak je naprosto logické zvyšovat u tempa čas přidávaný za tah a snižovat základní čas na partii. Každopádně každé tempo kde se čas přidává průběžně a nikoliv v šokových dávkách naráz po X tazích  je pro lidský mozek intuitivnější (pro robota je to fuk ten si to spočítá) a uchopitelnější aby nemusel mít člověk v hlavě budík, nemluvě o tom, že taková výhra patří do bleskovky ale ne na olympiádu, tam to působí jako šaškárna. Něco jiného je když se hráč dostane do časovky, to je ok, lidský mozek pak ví že je v časové tísni a zrychlí hru, ale ty ostré přechody od pár vteřin ke třiceti minutám na to prostě není člověk stavěný (jasně autisti a jiní to dokážou i počítat prvočísla vysoká i měřit čas jak budík, ale to přece není cíl, cíl jsou ty partie šachové, celé, ne utlé kvůli anti-human trick :) )...

29.09.2010 15:08 | Autor neznámý

U Katky je 1/2, ale ty zavěrečné tahy jsou naprostý nesmysl.

29.09.2010 15:06 | Autor neznámý

 Takže 3.a 4. deska se vyjasnily, je to tedy zatím 1-1, Viktor ale asi trošku tápe, přesto věřím v 2,5 - 1,5

29.09.2010 15:05 | Autor neznámý

zdravim :) mám takovy směšný dotaz a cítím se fakt trapně, ale nemůžu na chessbomb  najít partie Votavy a Babuly, je tu nějaká hodná duše která by poradila, kde hledat ty partie?:_(

29.09.2010 15:01 | Autor neznámý

Alice a když Iljumžinov zavede za překročení času bičování hráče na místě, pro zvýšení atraktivity šachu, který pak jistě bude mít ohromnou sledovanost a peníze nám jen potečou a bude to tedy v souladu s pravidly, tak budete také tak nadšeně souhlasit? (Podotýkám, že Iljumžinov je toho schopen, neboť s vysokou pravděpodobností nechal zavraždit opoziční novinářku, když o něm nepsala zrovna hezky) Za pípnutí mobilu by pak mohlo následovat okamžité natažení na skřipec a postupné utahování palečnic. Zavedením těchto dvou drobných inovací bychom jistě předstihli ve sledovanosti fotbal, jenom se pak obávám, že už by ty šachy asi nikdo nehrál...

29.09.2010 15:00 | Autor neznámý

U holek to vypadá na plichtu, tam Katka nemůže nic aktivního podnikat.

A u kluků by to snad dopadnout mohlo, Vlasta stojí dobře.

29.09.2010 14:57 | Autor neznámý

plzenak - Nenašla, tak snad ok, c6 je třeba pohlídat. Díky za vyvrácení Va2, tam mě d7 vůbec nedošlo, Týna to tedy sehrála na jedničku.

U chlapů to vypadá nadějně na 2,5, sranda by byla, kdyby se to podařilo zremizovat Honzovi Votavovi, to by byla pěkná studie:-). Nemá ale teď Vlastik potíže se svou věží?

29.09.2010 14:56 | Autor neznámý

Re SKA:

1) hrací tempo stylem X minut/tah je samozřejmě z hlediska kvality hry horší než X hodin na partii, čili tudy cesta nevede.

2) o čem je možno debatovat, je existence časové kontroly u X-tého tahu, určitě jednodušší by bylo, aby měl člověk nějaký čas na partii + X sekund na tah. Ale ta časová kontrola je tam právě proto, aby člověka nutila nechat si trochu času na zbytek partie. Kdyby tam nebyla, tak by většina lidí skončila v časovce okolo 30. tahu a pak už by to bylo jenom blicání bez úrovně.

29.09.2010 14:55 | Autor neznámý

Re Honza Hučín : No my se lišíme v jedné věci : já tvrdím, že je nesmyslné těch útesů ze kterých mohou hráči spadnou přidávat do hry co nejvíce, ale naopak co nejméně. Tedy dávat čas průběžně a nikoliv jako hory a útesy. Samozřejmě tam kde je cílem soutěžit v umění běhání po horách a tancování nad propastí, tam jsem pro, ale nikoliv ve vážném šachu kde je evidentně cílem vytvořit kvalitní partii řádově za desítky vteřin či minuty na tah. Prostě působí nesmyslně rozhodnout partii trvající hodiny kvůli tomu že lidé nemají v hlavě budík, budík který mít nemusí pokud by se hrálo jakýmkoliv způsobem, tempem, který je pro lidský mozek intuitivní. Např. tempo 45s na tah je (oproti 30s + 1800s po 40 tazích) možností jasně více "bezútesovou" . Snad už sem to vysvětlil o co mi jde.

29.09.2010 14:54 | Autor neznámý

pan Votava řachne ??

29.09.2010 14:48 | Autor neznámý

naši usnuli

29.09.2010 14:48 | Autor neznámý

U žen je zle, Tereza prohrála a Katka zmrvila kontrolní tah. Pokud teď bílá najde 41.Je5, tak stojí na výhru.

29.09.2010 14:47 | Autor neznámý

U holek 1,5:1,5 a že by Kateřina stála na výhru, si nejsem jistý :(

29.09.2010 14:46 | Autor neznámý

Jj, časovky dopadly dobře, v obou bílých partiích je to na pokraji výhry. Vlasta výborně!

29.09.2010 14:42 | Autor neznámý

Honza Hučín-  Myslím, že to stejně nepochopil.

29.09.2010 14:41 | Autor neznámý

SMS z místa - Volby vyhrál Kirsan Iljumžinov, nabídl Karpovovi místo viceprezidenta. ECU bude večer.

29.09.2010 14:40 | Autor neznámý

Babula také po časovce, stojí na pokraji výhry.

29.09.2010 14:40 | Autor neznámý

Milý SKA, to, že se dostanete do hraniční situace, záleží téměř výhradně na vás. Jen vy sám se rozhodujete, zda půjdete do rizika, kde může sekunda rozhodovat o vaší porážce. Nikdo vás k tomu nenutí; pokud do toho jdete, pak přebíráte odpovědnost za své rozhodnutí. Stejně jako když půjdete moc blízko ke kraji skály, stačí centimetr a sletíte. Když půjdete na vlak jen taktak, stačí pár sekund a ujede vám to. Váš příklad s penaltou - nechť je časový limit na zahrání, opět jen totální hazardér by čekal na poslední chvíli (a nestihne-li, je to jeho rozhodnutí), když ji může kopnout v pohodě dřív. Tomu se říká odpovědnost za své rozhodování.

29.09.2010 14:38 | Autor neznámý

VN: U Kristýny 36...Va2 37.Vc7+ Kd8 38.d7 a není co řešit.

29.09.2010 14:38 | Autor neznámý

Rychlý pohled mi říká, že Honza Votava prohraje, Vlasta Babula vyhraje, Viktor Láznička taky vyhraje a u Davida nevím, tam asi soupeř udrží remis. Tedy 2,5-1,5 nebo 3-1. Zápas dam rozhodne partie Katky, ta stojí, myslím, o něco lépe.

29.09.2010 14:37 | Autor neznámý

deVillante   To je fakt!! Raději ať píše..

29.09.2010 14:35 | Autor neznámý

Viktor prošel časovkou a stojí na výhru, i když se ještě trochu nadře.

29.09.2010 14:35 | Autor neznámý

pěšec: Jen ať píše takové romány. Když si čtu jeho příspěvky, bojím se, co by mohl natropit za neplechu, kdyby neseděl u počítače :). 

29.09.2010 14:34 | Autor neznámý

Tak Týna slaví, super! Stejně by mě ale zajímalo, co na 36...Va2. Varianta Vc7 Kd8 Vxb7 nevychází třeba pro Dc4+ a Va1 mat....U Katky bylo přání otcem myšlenky, teď se spíš brání. Tereza má 2J proti V+S, uvidíme, zda má soupeřka potřebnou techniku, snad ne:-).

29.09.2010 14:33 | Autor neznámý

Zatím to vypadá Navara 1/2, Láznička 1, Votava 0, Babula 1

29.09.2010 14:31 | Autor neznámý

Vlasta rozehrál bílou pozici obdivuhodně, teď už určitě stojí líp, asi nás čeká dlouhé drcení soupeře za stavu 1,5:1,5 jako včera.

29.09.2010 14:31 | Autor neznámý

SKA  Já myslel, že už tě vypli.

29.09.2010 14:29 | Autor neznámý

Ale tady prece nejde o to ze by někdo neměl plnit povinnosti, jde o to, že pravidla mají být nastavena tak aby podporovaly co nejlepší plnění cílů a ne aby "povinnosti"=formální pravidla bránili dosažení požadovaných cílů různými anti-intuitivními pravidly. A chtít po někom kdo celou dobu má hrát cca jeden tah řádově za desítky vteřin či minuty aby náhle muse odblicat poslední tah a pak mu zase přisypeme mraky času je přesně zbytečné vytváření stresu kde by být nemuselo a je to kontraproduktivní (cílem je aby hráči hráli nejlepší tahy a manvry). S tím zaměstnavatelem sem nepochopil co jsi chtěla říct : že když přijdu dříve/později, tak že se mi o to nezvětší nezmenší plat, resp. mně hned nevyhodí ? To by byl argument ve prospěch toho co říkám :
cílem je vytvořit něco v daném časovém rámci a nikoliv dělat z lidí cvičené opice schopné sice na vteřinu něco odcvaknout ale o to méně myslet.
Co se týče počítačových her, ty bych do toho nepletl, ty zpravidla nejsou ani z poloviny tak vymakané organizačně jak šachy. Vrcholem je když v nějaké lze hrát na čas jako v šachu, třeba ve wesnoth-u,
kde čas přiskakuje i za počet akcí. S tou nespravedlností u člověče sem to též nepochopil,
jestli šlo o to že se během deseti minut hází kostkou průběžně tak pak to odléhá náhodě a to je něco jiného než šachy, což sou hra zcela bez náhody.
No u těch bank to není úplně pravda, tam většinou jsou dostaečné možnosti dát automatickou platbu a tím se vyhnout náhodným hranám, podobně jako to jde třeba u ebay zadat dopředu dražební limity a pod aby u toho člověk nemusel sedět zbytečně v posledních sekundách.
Chaotický vliv je to že pravidla jsou nastaveny tak , že oproti výše uváděnému řešení - odstraňujícímu
extrémní hrany 1:10  až 1:1000 - právě tyto  momenty náhody vkládá.
Pointa je pořád stejná : mají být pravidla taková aby byli pro člověka intuitivně uchopitelná lidským mozkem, anebo psaná pro robota či autistu schopného měřit čas na vteřiny přesně.
Mně se zdá odpověď jasná, ale je kouzelné jak tu tolik lidí hájí názor, že tempo typu VelkyCas za 40tahu (s extremni zmenou rozliseni radu casu po 40tahu)
 je pro lidi lepsi nez cas pridavany za tah, ktery nevybocuje z dane miry rozliseni kladeneho na lidsky mozek po celou dobu partie (tedy minuty ci desitky vterin).

29.09.2010 14:29 | Autor neznámý

Viktor 38.Jd1 a může jít slavit.

29.09.2010 14:28 | Autor neznámý

plzenak   Bohužel ne pomálu.

29.09.2010 14:28 | Autor neznámý

Týna nevyměnila k mému překvapení dámy, možná ale stejně bude muset, aby nedostala mat sama. Vznikající věžovka skýtá určité šance. Tak ne, 36. Vc3, tahu Va2 se nebojí - snad má pravdu:-).

29.09.2010 14:27 | Autor neznámý

Zato Votava stojí pomálu na prohru!

29.09.2010 14:25 | Autor neznámý

Viktorův soupeř v časovce nehraje přesně, teď po 36.Vxb2 axb2 37.Vb1 má Viktor po starostech (37...Da1 38.Df2 +-) 

29.09.2010 14:24 | Autor neznámý

No vida, a černý přijde o jednoho volného pěšce.

29.09.2010 14:23 | Autor neznámý

"mistr" Votava ,no snad vyhraje pan Láznička a udržíme remis

29.09.2010 14:22 | Autor neznámý

Navarovo 31...Sa7 je zcela OK. Co měl asi bílý hrát?

29.09.2010 14:21 | Autor neznámý

Falk - spíš snaha o =/=, tu tam má teď David bez problémů, uvidíme, co bude tahat soupeř.

Smerdon se neplete, šancí je jeho čas - zbývají mu 2 minuty (a přídavky) na 8 tahů, pozice je přitom dost divoká.

Honza bude bojovat o remis, připadá mi prohraný, Vlasta je naše největší šance.

Týna převzala iniciativu, soupeřka se ji pokouší zvěčnit, nemusí se jí to ale podařit. Víc než remis by to chtělo, poněvadž Tereza nevypadá dobře, i když to nepočítám. Katka postupně zesiluje, zatímco soupeřka mnoho nemůže, do výhry ale daleko....

29.09.2010 14:20 | Autor neznámý

Názor motorů je jedna věc, realita druhá. Smerdon má dost málo času a pozice je veeelice komplikovaná.

29.09.2010 14:15 | Autor neznámý

Nastšstí to Navarův soupeř nesehrál echt.

29.09.2010 14:12 | Autor neznámý

32. Ve3 tedy nebude nejsilněší, to může nějaké a2 Jxa2 Je2? Viktor má o dost lepší čas, snad se soupeř někde splete....

29.09.2010 14:11 | Autor neznámý

Navara 31.... Sa7?! +/-

29.09.2010 14:10 | Autor neznámý

U Viktora teď 32...Vb2 v podstatě vyrovnává.

29.09.2010 14:07 | Autor neznámý

Viktor ještě může udržet slibnou výhodu po 32.Vb1, např 32...Sa4 33.f5 Vd8 (33...a2 34.Va1 Jc2 35.fxg6 fxg6 36.Vxa2 Jxe1 37.Dxe1) 34.Vxb3 axb3 35.fxg6 fxg6 36.h4, ale na propočet je to hodně náročné. Jinak je Viktorova výhoda v podstatě pryč. 

29.09.2010 14:06 | Autor neznámý

Týna zmátla soupeřku manévrem Ve1-g1-d1, to je dobře. Černá se bude asi muset dámou vrátit (pokud nebude hledat věčňák) a to by už jí to mohla Kristýna ukázat. Tedy snad.

29.09.2010 14:04 | Autor neznámý

Teď přichází asi klíčová fáze zápasu. O výsledku imho rozhodne, zda Vlasta soupeře dokáže přehrát, nebo ne. Honzovi kyne věžovka bez pěšce, ale podstatný bude za pár tahů čas...

29.09.2010 14:01 | Autor neznámý

Votava to dostal a přijde teď i o d4, což bude možná horší než jsem doufal. Alespoň Babulovi se daří rozehrát, zatímco jeho soupeř nemá moc kudy. Bude záležet na Viktorovi, kterému se konečně podařilo trochu rozvázat dámu, ale zdaleka nestojí tak krásně, jak před několika tahy...

29.09.2010 13:56 | Autor neznámý

Přemýšlím, jak moc je u Votavy nepříjemné možné 23.Jxc5...

29.09.2010 13:53 | Autor neznámý

Viktor tím, že ignoruje černého a-pěšce ztratil značnou část své výhody. 

29.09.2010 13:52 | Autor neznámý

Jj, u Davida asi remis, Smerdon našel protihru v postupu pěšce a, snad to má ale Viktor pevně v rukou. Honza vyměnil dámy a při nejhorším by mohl dostat nějakou horší koncovku, to snad půjde a Vlastovi teď dávám největší šance, musí se jen nějak šikovně rozmotat.

29.09.2010 13:52 | Autor neznámý

SKA stale nepochopil, ze pripsani 1800 je mozne az po splneni vsech predchozich povinnosti - je zajimave, ze pokud nastevujes zamestnavatele pravidelne a nemas zadna A, tak se ti take nekrati vyplata (nebo te alespon nevyhodi) - pravidlo nesplnils, funguje vsude (treba v  pocitacovych hrach - po splneni vsech ukolu v danem levelu muzes uspesne pokracovat dale, pokud ti chybi jen jedna jedina vec a prekrocils casovy limit, tak mas proste smulu, stejne tak v Clovece nezlob se neoblomis soupere jen proto, ze 10 minut cekas pred domeckem a ne a ne padnout to spravne cislo - je to pritom nespravedlive, protoze ty cekas tak dlou...).

Banka se te take nepta, jestli jsi stihnul srovnat kredit vcas, nebo v 0:00:01 - proste mas smulu. Zadny chaoticky vliv neexistuje (no ... pri cteni nekterych prispevku o teto vete uspesne pochybuji....)

Howgh

29.09.2010 13:48 | Autor neznámý

Re: SKA

Pokud zahraji De3 místo De4 je to také malá změna a pokud je pole e3 napadeno jistě povede k velké změně výsledku

Pokud boxer uhne hlavou několik palců nalevo místo napravo jedná se také o drobný rozdíl který jistě povedek velkému rozdílu ve výsledku

Tak to prostě ve sportu chodí

29.09.2010 13:44 | Autor neznámý

Re Wittus : prostě upozorňuju na fakt, že když někdo zahraje s 1s na hodinách přejde na čas 1800s což je extrémně náhodný faktor (malá změna vedoucí k velkým rozdílům ve výsledku). to že měl 3m na tah minus nějaký čas na přemýšlení na tom nic zásadního nemění je jedno zda je to 1:1800 či 1:10 pořád je tu příliš chaotický vliv, který by být nemusel zvláště u vážné šachové partie na vrcholové úrovni.

29.09.2010 13:43 | Autor neznámý

škoda,že musím do práce,ale začínám se o Navaru a vlastně celý zápas bát.Tak snad to zvládnou.

29.09.2010 13:39 | Autor neznámý

David míří velmi rychle do remízy.

29.09.2010 13:39 | Autor neznámý

Já myslím,že u Babuly polootevřený sloupec B bude rozhodovat,ve prospěch Babuly

29.09.2010 13:38 | Autor neznámý

A u Týny se mi to rázem přestává líbit, nemá sehrané věže a její král teď po f3 už vypadá hůř než soupeřčin - budou to ještě nervy. Katčina pozice mi na druhý pohled připadá příjemnější, obzvlášť soupeřčin Sb2 je nešťastník, navíc černé koně mají různé možnosti přeskupování.

29.09.2010 13:36 | Autor neznámý

S plusem u Babuly bych souhlasil, pokud by dal d5 a rozjel něco na královském křídle, než se černé figury stihnou vymotat z dámského.

29.09.2010 13:35 | Autor neznámý

Karja ma 1h 5 min, Eljanov 5 s ve 34 tahu - nakonec asi dobrej "nakup" pro Rusko

29.09.2010 13:33 | Autor neznámý

Zápas žen bude poněkud infarktový, u Kristýny těžké figury a oba králové odkopaní v centru, u Kateřiny plná šachovnice.

29.09.2010 13:33 | Autor neznámý

To SKA: Co pořád točíš o jedné sekundě, David měl na poslední tah přes 3 minuty a pozice pro něj byla zřejmě natolik zajímavá, že zapoměl na čas to se stává.

29.09.2010 13:31 | Autor neznámý

David dal c3 a stojí dobře, Viktor vzal na d6 a chce se mi věřit, že to musí být bod, Honza má trochu potíže s vývinem a mohly by přibýt ještě potíže s králem (a časem), prohrané to ale snad stále není, u Vlasty to bude také trochu blicka, plus bych dal našemu hráči - snad tedy ok.

Eva Kulovaná remis, u Katky zatím nejasno, u Týny to na první pohled vypadá velmi dobře, Tereza je bez kvality, kompenzace mi přijde lehce nedostatečná, bude to ale ještě divoké, stát se může cokoliv.

29.09.2010 13:30 | Autor neznámý

Slováci už polovinu odpůlili, ale mám pocit že Marky z toho možná mohl "vykouzlit" lepší pozic.

29.09.2010 13:27 | Autor neznámý

Trefil jsem posledních 7 Davidových tahů, tak vzhledem k mé slepotě nevim jestli se o nej nemám začít bát

29.09.2010 13:27 | Autor neznámý

Honza má centrum trochu na ráně, ale tragédie to není.

29.09.2010 13:24 | Autor neznámý

dneska bude čuky rád za plichtu, ale Voloda ho jeste podusí!

29.09.2010 13:23 | Autor neznámý

David a Viktor stojí nádherně

29.09.2010 13:23 | Autor neznámý

Ivančuk to asi dnes nezvládne,jsem zvědavej,co s tímto bude dělat

29.09.2010 13:23 | Autor neznámý

David dal c3, škoda, to b5 s obětí kvality se mi začínalo docela pozdávat.

29.09.2010 13:21 | Autor neznámý

Spíš je otázka, jestli má černý jinou volbu než 22.-c3. Pěšec visí a obětovat kvalitu po b5 si může dovolit jedině Topalov ale možná to není tak blbý nápad, po e6 zablokuje bílé centrum a přes f8 rozehraje střelce...

29.09.2010 13:21 | Autor neznámý

Re Alice : SKA - splneni predepsaneho poctu tsahu, je zakladni obligatorni podminka pravidel FIDE

 Ale já přece neříkám, že to je špatně, že by neměli hráč hráči v nějakém časovém rámci, říkám, že je šaškárna když kvůli vteřině někdo přijde o 1800 vteřin. A dále, pokud vím, tak i v jiných turnajích se hrálo tempem pevný čas + X sekund na tah od začátku až do konce partie, což je zcela lidsky intuitivní tempo při němž vím zda jsem v časové tísni či nikoliv. Dávat velké množství času po X tazích a nikoliv průběžně mi v době digitálních hodin přijde jako anachronismus vedoucí k tomu že pak 1s může rozhodnout o tom zda získám 1800 sekund což je krajně náhodné.

29.09.2010 13:20 | Autor neznámý

Pokud na c3 nevezme, tak po c2 stojí příšerně

29.09.2010 13:19 | Autor neznámý

Babula je OK, ale s tím Votavou to fakt začína vypadat divně.

29.09.2010 13:17 | Autor neznámý

pozice Votavy se mi začíná dost nelíbit a Babula se taky nějak zavíjí

29.09.2010 13:16 | Autor neznámý

Re plzenak : "číňan" může ale také po c3 bxc3 b2 zahrát Vc2 a bude z toho asi kvalita pro Davida

29.09.2010 13:14 | Autor neznámý

Bílý samozřejmě nemusí na c3 sebrat, místo toho může hrát 23.Db5 nebo uhnout d-věží.

29.09.2010 13:14 | Autor neznámý

TO LADIK: SOUHLAS.

A DOUFÁM ŽE TAM JE ZA SVÝ, A NEKURVÍ TO JAKO POSLEDNĚ, KDY VYHODIL PRVNÍ HRÁČKU TÝMU....

29.09.2010 13:13 | Autor neznámý

SKA - splneni predepsaneho poctu tsahu, je zakladni obligatorni podminka pravidel FIDE. pokud se ti nelibi, muzes si zalozit vlastni asociaci, ktera bude umoznovat ve svych turnajich za uplatu nebo maleho prcka pridat dalsi cas.Stejne tak se mi nelibi, ze na zacatku partie mam jen 1belopolneho a jednoho cernopolneho strelce, protoze bych mohla preci zadat za uplatu ve vhodnou chvili posunuti o jedno policko vedle (samozrejme na opacnou barvu), rochada by se mohla delat, i kdyz se pred ni pohne vezi (proc nyni existuje takove osklive pravidlo) a tak dale...

Jinak jsem byla hodne prekvapena, ze treba ve Velke pardubicke nevyhraje ten, kdo da vic golu, stejne jako ve fotbale ten, kdo uplave nejrychleji 100m na znak... Nejak si nevybavuji ani alternativni sport, kde se souperi navzajem stridaji a jsou limitovani casem (treba hokej nebo fotbal by mohl dostat novou podobu....)

29.09.2010 13:10 | Autor neznámý

Ovšem po 27.Da6 Vb3 28.Sc2 Jc3 29.Dxa3 Vxa3 30.Vxb2 Jxd2 31.Sxd1 má černý sice kvalitu za pěšce, ovšem šance na její uplatnění jsou dost chabé. 

29.09.2010 13:06 | Autor neznámý

David může zkusit 22...c3!? Po 23.bxc3 b2 24.Vb1 Dxc3 25.Sxb7 Vab8 26.Se4 Dxa3 vypadá pozice velmi zajímavě.

29.09.2010 13:06 | Autor neznámý

Jen se snažím vyjasnit pointu, snad už  jsem vyjasnil dost. PS. nechápu co by bylo nepřehledného na tom odstranit tu ostrou hranu 1:1000. Asi se oba shodneme, že nejjednodušší i nejpřehlednější by bylo tempo 45s na tah ...

29.09.2010 13:00 | Autor neznámý

SKA: Už toho nech, o tvém názoru již víme, já s tím nesouhlasím, dnes je situace jednoznačná a přehledná. Neustálá srovnávání s jinými sporty jsou zbytečná. I jinde existují nekompromisní pravidla (třeba ve skoku do dálky i milimetrový přešlap může zhatit skok dlouhý 8,5 metru). Pokud je přídavek, lze spadnutí praporku ohlídat. pokud čas stejně ullyne, je to chyba hráče, konec, tečka.

29.09.2010 12:54 | Autor neznámý

Dal pěcha h, aby nepřišel o pěcha d se kterým padá celá pozice a  kterého se potom může ještě pokusit zachránit

29.09.2010 12:52 | Autor neznámý

Re Alice,pajakaja

Jenze tam ta analogie pokulhává je to jako bleskový šach, kdyby ta analogie měla být přesná, tak by to mělo být tak že třeba když jeden hráč střílí penaltu a nevystřelí do určité doby ( - tam též měří čas ?) tak prohraje. Navíc v obou případech co jste uvedli tak tam soupeři znali čas též a tím, že už bylo po čase tak přestali hrát. V šachu by tomu odpovídala situace kdy jeden hráč není u partie, což není tento případ. Nikde tam nevidím analogii v tom, že by hráči hráli nějakým způsobem (třeba (extrémně oproti té situaci následné) pomalu) a pak náhle by museli změnit styl extrémně : třeba pokud by neodjeli ze hřiště po skončení třetiny do 3s tak by prohráli celý zápas.

29.09.2010 12:51 | Autor neznámý

Australan už raději odevzadává pěšce, aby otupil Viktorův tlak.

29.09.2010 12:47 | Autor neznámý

Myslím, že u Davida se za pár tahů vyjasní :-)

29.09.2010 12:44 | Autor neznámý

Jinde je zatím ještě nejasno, ale naši jsou vcelku bez problémů.

29.09.2010 12:44 | Autor neznámý

jéžiš von  tam je i Jansa,snad do toho moc ne....

29.09.2010 12:41 | Autor neznámý

Ahoj, všimli jste si, že Lázňa hraje v každý partii bílými g4 a v každý černými g5? Nekontroloval jsem to, ale je to můj dojem. Asi to má něco společného s tou jeho nově nalezenou agresivitou.

29.09.2010 12:41 | Autor neznámý

Po 22...h5 23.g5 Jh7 24.h4 a černý nemá skoro co hrát.

29.09.2010 12:41 | Autor neznámý

ladik: myslim, ze Hráček si tu pauzu po včerejším skoro 100tahovém mači zaslouží, David se oklepe a bude to zas kosit

SKA: koše v basketu a góly v hokeji taky neplatí už 0.1 sec po skončení příslušné části hry; pípající hrací sál, kde se všichni rozhlížejí komu padá fangle mě taky pobavil :o)

29.09.2010 12:41 | Autor neznámý

SKA - dam ti nadherny pripad - final MS v hokeji, Rusko-CR a gol 3 vteriny po ukonceni tretiny. Prekvapive neplatil, protoze byl po vyprseni daneho casoveho limitu. Stejna tak, neprovedeni predepsaneho poctu tahu nemuze byt kompenzovano necim jinym (a to uz tu take davno bylo, viz Przepiorka pred sto lety...) 

29.09.2010 12:39 | Autor neznámý

Viktor stojí již na výhru. Návrh compu: 22.g4 Dd8 23.Dg3 h5 24.e5

29.09.2010 12:32 | Autor neznámý

Může Babula 9. Jxa4?

29.09.2010 12:29 | Autor neznámý

Nijak moc nestojí,aby nám ho číňan nevykostil a nezrušil do konce  pane Konopka!!!

29.09.2010 12:26 | Autor neznámý

Nechápu,proč nedostal volno pan Navara,vždyť musí bejt v šoku a Hráček v pohodě??

29.09.2010 12:24 | Autor neznámý

Havlíková tam má zajímavou pozici po Jc4 vynucené Sxc4 a Sxc4

29.09.2010 12:23 | Autor neznámý

Technická : článek pod kterým sou komentáře má název : Šachová Olympiáda 2010
VII. kolo muži: šachové neštěstí aneb za všechno může čas.

Jinak myslím, že by bylo dobré mít pro dnešní článek někde linii fóra s názvem VIII kolo. Třeba v tom fóru si ho můžete založit ...

29.09.2010 12:18 | Autor neznámý

nemůže

29.09.2010 12:17 | Autor neznámý

může vzít Láznička kvalitu?

 

29.09.2010 12:16 | Autor neznámý

Prosím bylo by fan kdyby se řešil dnešní zápas a debatu o čase řeště třeba v diskusním fóru na toto téma

29.09.2010 12:12 | Autor neznámý

No by mně zajímalo jestli když si v jiném sportu vezme někdo time out a přijde o 1s či 3s později automaticky prohrává :)

29.09.2010 12:06 | Autor neznámý

Prosím, vypněte SKA

 

29.09.2010 12:03 | Autor neznámý

Právě to odebrání času považuju za blbost - prostě mám nějaký limit na partii a do toho se musím vejít. V basketu taky někomu nenastaví čas jenom proto, že prohrává (ale zase tam mají časy oddechové - to by byla větší prča, kdyby si David vzal v časovce minutu time-out a Konopka ho masíroval na lavičce a říkal mu "do něj, máš ho, už sotva plete figurkama")

29.09.2010 12:03 | Autor neznámý

Re F : souhlasím a proto je třeba více přemýšlet a dávat věci do souvislostí

Re HonzaH : Spadlý prapor ano ale ne pokud hráč by dostal 30minut po dalším tahu stejně. Spadlý prapor je v pořádku, ale v situaci kdy ví, že se blíží do časové tísně, ne v situaci kdy ví, že má ještě dost času a stejně dostane 30minut navíc takže logicky ve složité situaci se zamyslí. Prostě tempo šachových partií má být takové aby hráč hrál nějak rychle, ale ne tak aby musel mít v hlavě šachové hodiny, přece je úplně šuma fuk zda ten hráč zahraje tah za 3minuty či za 3minuty a 1s , v tomhle případě to bylo že hrál celou partii řádově hodiny a pak rozhodne vteřina - prostě tohle jsou vážné šachy anebo by měli být.

29.09.2010 11:57 | Autor neznámý

Lidska blbost je vecna..

29.09.2010 11:57 | Autor neznámý

Re JamesBond : no neměl sem na mysli nějak silné pípnutí či pípání opakované. Ale jde to i bez toho pípnutí řešit tím odebráním času. Na druhou stranu to též ukazuje , že lepší jsou tempa bez archaického přidávání 30minut po X tazích, prostě pokud hráč má od začátku místo 30s za tah třeba 45s tak to vyjde podobně časově ale nejsou tam pro lidský mozek neintuitivní chaotické přechody 1:1000.

29.09.2010 11:54 | Autor neznámý

když teda ještě zůstaneme u toho fotbalu - jaký faul bys považoval za dostatečný k prohrání partie když už ne spadlý prapor? kopání soupeře pod stolem??

29.09.2010 11:51 | Autor neznámý

Jinak zdůrazňuju, nebavím se tu o situaci kdy někdo udělá jen 20 tahů místo 40ti ani o té kdy prostě mu po tahu žádný čas již nenaskočí velký, ale o tom že jedna vteřina rozhoduje o všem a že člověk není robot a nemá v hlavě hodiny. Ono jedno pípnutí by určitě nikoho nezabilo, pochybuju že všichni hráči jsou tak nervově labilní že po jednom pípnutí se z toho budou deset minut vzpamatovávat (ale šlo by to řešit i jinými způsoby počínaje blikáním přes rozhodčího vteřinu poté). Prostě náhodné efekty typu 1:1000 do šachu nepatří. Co se týče příměru s fotbalem je to váhově asi tak jako by nkdo kopl balón omylem mimo hřiště a za to by automaticky dostal hráč červenou kartu ...

29.09.2010 11:50 | Autor neznámý

Falk - nezapomínej na vidle Jc2...Zahrál Vd1 - to je buď nějaký silný velmistrovský tah nebo nějaká blbina. Počítání nechám na Davidovi, ten zahrál rychle Dc8 s napadením h3 a za chvíli tam asi pustí c5...

29.09.2010 11:48 | Autor neznámý

To už se nedovíme čeho se bílý bál a hrál jen 14.Ved1.

29.09.2010 11:46 | Autor neznámý

No faktem je, že pípání digitálky umožňují, ale při plném hracím sále by to mohl být docela šlušný koncert

29.09.2010 11:46 | Autor neznámý

SKA: Prosimte bez si ty nesmysly placat nekam jinam..

29.09.2010 11:46 | Autor neznámý

David se pustil do zápletek tahem Jb4, soupeř teď asi počítá, zda do Sxb7 jít, asi to za potřebí nemá. Viktor hraje bílými Ben-Oni á tempo a stojí dobře. Honza Votava se mi už tak nelíbí, koník na c7 je teď krapet mimo hru, ale stále se nic zásadního neděje. Vlasta by pozici měl znát za obě strany, tam jsme ale zatím stále v zahájení.

29.09.2010 11:44 | Autor neznámý

Myslim ze se boji hlavne vb8..

29.09.2010 11:43 | Autor neznámý

Re jh89 : Pointa je v tom, že nejde o to aby někdo dostával čas navíc, jde jen o to že pokud když zatáhnu o vteřinu dřív tak dostanu 30minut (tj. 1800 vteřin tedy tisíckrát více) a pokud ne tak prohraju. To je podobné jako kdybyste si v obchodě koupili housky a u kasy zjistili, že máte v peněžence o 1Kč méně, taky vám dovolí vrátit něco z nákupu a nebudou po vás chtít pokutu 1000 Kč složenkou. Prostě vážný šachisti mají myslet a přece od toho umí šachové hodiny pípat aby člověka upozornili, že už má zatáhnout.

29.09.2010 11:42 | Autor neznámý

SKA

Čas k šachu patří. I ten vypovídá o kvalitě soupeře. Do časové tísně se hráč nedostavá jen proto, že se mu nechce tahat.

29.09.2010 11:42 | Autor neznámý

ta analogie s fotbalem je správná... ve fotbale se dává žlutá, NEBO (nikoli a pak) červená karta... za menší přestupky lze udělit "žlutou kartu" - například za nemožný tah lze soupeři přidat dvě minuty. Za větší fauly následuje červená karta a odchod do šaten - v našem případě za porušení pravidla o provedení 40 tahů v časovém limitu...

nápad aby hodiny pípaly je absolutní nesmysl - v době kdy vadí i pouhé pípnutí telefonu se budou v době časových tísní ozývat hodiny kdykoli někomu zbývá jen 10 sekund na tah...

29.09.2010 11:42 | Autor neznámý

Já bych se nebál.

29.09.2010 11:41 | Autor neznámý

To se bílý bojíí 14.Sxb7 Sxh3 15.Sxa8 Dxa8?

29.09.2010 11:39 | Autor neznámý

No pardon,když má někdo 3 minuty na jeden tah a nezatáhne,tak to není normální.Je mi jasné,že velmistr nebo ještě víc Navara tam má co počítat,ale spadnout????

29.09.2010 11:35 | Autor neznámý

Situaci že by někomu spadl po 38.tazích to není potřeba řešit (ikdyž samozřejmě by to šlo za ještě vyšší cenu, třeba +2min z rezervy a soupeři  +4min). Nemůžu si pomoct ale prostě mi přijde šaškárna když někdo sedí u partie 4hodiny aby pak to rozhodovala vteřina, pokud by ty hodiny pípli třeba tak bude hráč jasně vědět že už musí zahrát. Ono je rozdíl mezi bleskovkou kdy člověk musí hrát pořád rychle a mezi vážnou. Prostě lidi nejsou roboti tak nevidím důvod proč by nemohla technika pomoct aby se odstranili zbytečně ostré přechody, jde sice i o časovku ale o vteřiny by jít nemělo když celá partie se hraje v minutách. Bylo by mnohem šachovější aby prostě hráč dostal jemnější sankci, i ve fotbale je nejdříve žlutá karta a pak teprve červená ....

29.09.2010 11:26 | Autor neznámý

Michal Konopka okomentoval včerejší Davidovo spaduntí takto: David hrál velmi dobré šachy i v následujícím zápase s Indií, ale nakonec dost neuvěřitelně překročil čas v pozici, kdy neměl o tahy nouzy. Objektivně řečeno konečná pozice po 39. tahu Sasikiriana byla v dynamické rovnováze. Na svůj 40. tah měl David ještě okolo 3 minut, když mu zbývalo asi 40 sekund, podíval se na hodiny, ale pak se opět ponořil do propočtu variant a zapomněl na čas. Malá sportovní tragédie, která se letos Davidovi stala už potřetí (v partiích s Tomášem Polákem a Judit Polgárovou David také překročil čas).

Třikrát a dost, teď už to bude dobré.

29.09.2010 11:17 | Autor neznámý

Jasně že nejde, je tam jednoduché Sf4, no nic :)

29.09.2010 11:16 | Autor neznámý

nejde

29.09.2010 11:12 | Autor neznámý

No, jen aby . Indové byli také k poražení.

29.09.2010 11:12 | Autor neznámý

Ten George Wendi si zahrává, nejde obětovat na h2?

29.09.2010 11:11 | Autor neznámý

Právě jsem poslal Michalovi Konopkovi blahopřání k svátku, snad to má vypnuté a nevyženou ho od stolu a kluci (i děvčata) mu k svátku pěkně zahrají!

29.09.2010 11:10 | Autor neznámý

Tentokrát nám los přál, doufám, že muži Australany vyprovodí nejméně 3:1 - podcenit je nesmíme, ale kromě první desky žádné supervýkony nepodávají.

29.09.2010 11:08 | Autor neznámý

Tak dnes jsem zvědavý hlavně na Ivančuka,o naše se nebojím,tip 3:1

29.09.2010 11:04 | Autor neznámý

Navrhuji, aby hráči mohli potřebný čas naklikat. Pokud má hráč málo času, lehne si vedle stolu a za každý klik dostane 10 sekund navíc. Doporučuji však zavést funkci klikového rozhodčího. Hra by získala sportovnější charakter. Zajímavá je i myšlenka na fanty. Pokud chci přidat víc času tak požádám soupeře, ať vymyslí nějaký trest, nebo úkol a pokud ho splním přidá se mi čas. (například vyčistit soupeři boty, zažonglovat s třemi pěšci ve stoje na jedné noze, volit Kirsana apod.) Toto zase zatraktivní šachy televizním divákům.

29.09.2010 10:50 | Autor neznámý

To : SKA   , Jasně nejlepší by bylo , že komu spadne čas tak vyhrává . 

29.09.2010 10:26 | Autor neznámý

to SKA: Jasne, a kdyz prehlidne jednotahovy mat, tak se to vrati a sebere se mu za trest libovolny pesec...

29.09.2010 10:10 | Autor neznámý

 Tím by se vlastně změnilo tempo.. Z nějakých 90min+30s na 40tahů by to bylo 90-95min + 30s / 40tahů... To fakt ne... Přece před partií víš, že musíš za 90minut udělat 40 tahů.. Žádný ulívačky... Osobně mi dost vadí, když si někdo stěžuje, že prohrál v časovce nebo že udělal v časovce chybu.. Prostě ta jeho chyba je výsledkem hospodaření s časem... 

29.09.2010 09:56 | Autor neznámý

osobně jsem pro jednoduchost. Tzn. spadne praporek = prohra. platí pro každého, je to jasné. V níže uvedeném případě bych ten 40. tah dělat nemusel (vím jaké budou sankce) a po chvíli bychom začli řešit, co udělat, když někdo spande v 39. tahu.

29.09.2010 09:55 | Autor neznámý

Při přídavku 30 sec/tah mi to přijde bezpředmětné, čas na to udělat smysluplný tah tu je, samozřejmě i mně už párkrát při tomhle tempu spadla fangla, ale vo tom je ten adrenalin časovky

29.09.2010 09:45 | Autor neznámý

Mělo tam být samozřejmě 10 (z 30ti na 20 minut).

Jinak držím našim pěsti a ať mají tolik bodů co dobrých pozic ze hry :)

29.09.2010 09:41 | Autor neznámý

Přijde mi dost nesmyslné když na takovéhle úrovni někdo prohraje na to že neudělá tah 40tý tah, chápu to v bleskovce že člověk prohraje na čas, nebo v rapidu, ale na olympiádě ?? Nejrozumnější by asi bylo zavést nějaké pravidlo postupně se zvyšující sankce místo ihned prohra. Například pokud hráč neudělá 40tý tah (upozorňuju, že jednak hodiny umí pípnout a jednak samozřejmě na událostech jako je olympiáda to rozhodčí ví i digitálně přímo) tak se mu čas o který překročí čas odečte z dalších 30minut třeba 2x a přidá se 1x soupeři, s tím, že rozhodčí hráče upozorní a hráč musí zahrát řekněme do 5ti minut (lze zařídit tím, že se mu rovnou dá +5minut a totéž soupeři a poté se mu odebere z 30minut co mu přiskočí 20). Jasně , mnozí mohou namítat, že pravidla sou dostačující apod atd, ale přijde mi to vzhledem k významu události stupidní, aby tam hráči seděli několik hodin a pak jeden vyhrál na to že druhý se o vteřinu zpozdí s tahem. Minimálně nějaké pípnutí, že už je posledních 10s by též nebylo od věci když už ne nějaké výše navrhované řešení.

29.09.2010 08:52 | Autor neznámý

Dnešní sestava: Navara, Láznička, Votava, Babula. Zbyněk si bere zasloužené volno.

29.09.2010 08:28 | Autor neznámý

Tímhle výkonem Zbyněk zcela odčinil svou zbytečnou předchozí prohru a do dalšího zápasu můžeme jít zase plni optimismu!