Po tvrdém boji skvělé vítězství nad Arménkami
23.09.2010 07:43 | Šachová Olympiáda 2010Arménie nasazená jako 7. tým olympijské soutěže byla těžkým soupeřem, ale naše dívky se pustily do boje bez respektu a vybojovaly cenné vítězství 2,5:1,5. Úvod zápasu se sice našim ženám moc nevydařil, pak ale riskantně hrajíc
Olga Sikorová
Náš kapitán Petr Hába střídá podle matematiky, po jedničce dostala volno dvojka, soupeř nesoupeř. Byl to psychologicky výborný tah. Arménský tým je velmi zkušený, v této sestavějiž odehrál několik olympiád s výbornými výsledky. Řekl bych, že souboj s naším týmem trochu podcenil, "neznámé juniorky" k tomu mohly svádět. Navíc jim vyšel i úvod zápasu, zvláště na 1. šachovnici, a tak je z některých partií cítit dojem, že se vyhrají samy. Naše děvčata však prokázala výborné bojové vlastnosti a nepříznivý vývoj zápasu otočila do cenného vítězství. Obrat zápasu zahájila Terezka, která se v zahájení pustila do velmi hazardní akce, uvedla tím ale soupeřku do rozpaků a v kombinačně vedené partii nejistou soupeřku převálcovala. Evičce se sice zahájení premiérové partie nepovedlo a umožnila supeřce vítěznou kombinaci. Když ale soupeřka polevila, začala bránit svou horší pozici s velkou vynalézavostí a Arménka musela o svůj bod válčit ještě velmi dlouho. Naše ohrožené partie tedy nakonec skončily 1:1, ve zbývajících dvou partiích Arménky již nebyly nebezpečné. Kristýna získala mírnou převahu a její zkušená soupeřka držela obranu na různobarevných střelcích. Olince soupeřka nepředložila mnoho problémů a manévrování v rovné pozici nebudilo žádné obavy. Najednou to vypadalo, že remíza nám neunikne, a máme šanci i vyhrát. A to se také po časové kontrole podařilo, když Olinka soupeřku přehrála na čistou techniku.
Naše reprezentantky mají za sebou prvního těžkého soupeře, mohou lehce oslavovat, leč odměnou je jim další silný protivník. Za týmem Srbska se podívají již na třetí stůl soutěže, zápasy "v ohrádce" bývají vizitkou kvality každého týmu. Srbsko je sice papírově slabší než Arménky, je nasazeno jen o 3 místa výše než náš tým, ale bylo varováno a disponuje rovněž zkušeným týmem. Pokud ale našim dívkám vydrží elán, mohl by to být zajímavý a otevřený zápas. Srbsko ovšem dosud nenasadilo svou 2. šachovnici a slabší soupeře spolehlivě drtilo bez ztráty kytičky. Jistotu proti slabším soupeřům ale prokázalo více družstev, Slovensko díky tomu olympijskou soutěž vede a utká se na prvním stole s 1. družstvem Ruska. To je asi formálně nejkvalitnější tým z velké množiny pořadatelských družstev (5 + 3 = co je moc, to je moc - a zase si to všichni nechají líbit), vždyť úřadující mistryně světa sedí až na 3. šachovnici. Slovenkám rozhodně budu držet všechny palce, které seženu. Mimochodem, ve 2. kole Slovenky porazily Austrálii, pikantní byl v tomto zápase souboj prvních šachovnic Repková - Caorli, utkaly se totiž medailistky soutěže miss olympiáda 2004. Škoda, že nemáme fotečku.
Sestava ČR - ženy
Šachovnice | Jméno a příjmení | ELO | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | Počet b. |
1. | Eva Kulovaná | 2359 | - | 0 | ||||||||||
2. | Kateřina Němcová | 2283 | 1 | - | ||||||||||
3. | Kristýna Havlíková | 2318 | 1 | 0,5 | ||||||||||
4. | Olga Sikorová | 2290 | 1 | 1 | ||||||||||
5. | Tereza Olšarová | 2215 | 1 | 1 | ||||||||||
CELKEM | 4 | 2,5 |
Komentované partie
Olšarová,Tereza (2215) - Aginian,Nelly (2282)
39th Olympiad-women, Khanty-Mansiysk 2010, 2.14.4 CZE - ARM
1.e4 e6 2.d4 d5 3.e5 c5 4.c3 Jc6 5.Jf3 Sd7 6.a3 c4 7.Jbd2 Ja5 8.Se2 Sc6 9.0-0 Dd7 10.Dc2!? Neosvědčilo se 10.a4 ani 10.b3, probíhá stádium hledání nové cesty bílého. 10...Sa4 11.Db1 Je7 12.Jg5 h6 13.Jh3 0-0-0 14.Jf4 g6
Pozice po 14...g6
15.b4?! Věru břitký tah, zcela měnící ráz boje. V této výstavbě jde o častý motiv, ale na tomto místě to vypadá hodně podezřele. 15...cxb3 16.c4 Jec6 Jsou asi i náročnější tahy, třeba počítačové 16...g5!?, ale černá volí vcelku střízlivý postup. Já bych se rád zeptal, co by se stalo po hladovém 16...dxc4!?, nezdá se mi, ze by měla bílá něco lepšího nez 17.Jxc4 (17.Sb2 Jd5-/+) 17...Jxc4 18.Sxc4 Dxd4 19.Sxb3 Sxb3 20.Dxb3 Dxa1 21.Sb2 Dxf1+ 22.Kxf1-/+, a to mi vůbec nepřipadá atraktivní. 17.cxd5 Jxd4 18.Sd3 Ani tato pozice nevypadá pro bílou nijak dobře, ale přece jen vznikl zmatek. 18...exd5?! Další hodně krotký tah. Rázné 18...g5! by asi bílou nepotěšilo, kouzlení 19.Db2!? (19.dxe6 Dc7!-+) 19...Jb5 20.Je4 gxf4 21.d6-/+ je asi nedostatečnou kompenzací. 19.Sb2 Je6 20.Jxe6 Dxe6 21.Sc3 Jc6 22.Jxb3! Bílá si v zápletkách počíná mnohem lépe než opatrná soupeřka. Nejen odvaha, ale i dobrý propočet jsou trumfem naší mladičké reprezentantky. 22...Sxb3?! Po 22...d4 má bílá výmluvu 23.Ja5. Pozice po 23...b6! 24.Jxc6 Sxc6 25.Sd2=/+ sice stále objektivně není pro bílou moc dobrá, ale něco aktivity na dámském křídle by mít mohla. Nejistá soupeřka se ovšem snaží hru za každou cenu uklidnit a pouští veškerou výhodu z ruky. 23.Dxb3= d4 24.Sc4 Dxe5 25.Sd2 Dvojice střelců a volné dráhy na dámském křídle uz představují dobrou kompenzaci i za dva pěšce, černá navíc musí dokončit vývin. 25...Sd6 26.g3 f5?! Vrácení pěšce 26...Ja5! 27.Sxa5 Dxa5 28.Sxf7 g5= by mělo vést k úplnému vyrovnání hry.
Pozice po 26...f5
27.Se6+ Kc7? Problémy má černá i po správném 27...Kb8 28.Sd5 Ka8 (28...De8? 29.Vfc1 Ka8 30.Vxc6! bxc6 31.Db5! Vc8 32.Vc1+-) 29.Vfc1 Sb8 30.Vab1 Vd7+/=, ale pozice se ještě bránit dá. 28.Vfb1 Nejdůraznější bylo 28.Vac1! s hrozbou Vfe1 a Sa5+. Ale i po tomto tahu si počítač po chvíli zamyšlení s obranou neví rady. Volné dráhy a nedostatečná souhra černých figur rozhodují. 28...Vb8 Nebo 28...b6 29.Ve1 Df6 30.Vac1+-. 29.Sf4? Správné je 29.Ve1!+-, do útoku by měly být zapojeny všechny figury, tedy např. 29...Dc5 30.Vac1 Db6 31.Dd5+- Vbd8 32.Sa5. Význam tahu Sa5 bílé unikl a chce se probít z druhé strany. 29...Dc5? Dáma měla hned zamířit na uvolněné pole 29...Da5, na d6 černý král nestojí tak zle, po 30.Sxd6+ (30.Sg8 Sxf4 31.Df7+ Kc8 32.De6+=) 30...Kxd6 31.Sf7 Kc7 32.Sxg6= útok bílé svou sílu ztratí. 30.Vc1 Da5 31.Sxd6+ Kxd6 32.Sf7 Kc7 33.De6
Pozice po 33.De6
33...Vbd8? Volba špatné věže definitivně prohrává. Po správném 33...Vhd8 34.Vab1 Dxa3 35.Se8 musí černá vydat dámu 35...Dxc1+ 36.Vxc1 Vxe8 37.Dxg6+/=, bílou pak ale ještě čeká mnoho práce. 34.Vab1+- Dxa3 Hrozba bílé se rozumně pokrýt nedá, třeba 34...Da6 35.De5+! Kd7 36.Se6+ Ke7 37.Vxc6 Dxc6 38.Sd5++-. 35.Vxb7+! Kxb7 36.Dxc6+ Kb8 37.Vb1+ 1-0 Triumf drzosti mládí, ale také schopnosti hrát chaotické kombinační pozice. Černé podobný způsob boje zjevně není vlastní, přes četné zkušenosti z předcházejících olympiád.
Danielian,Elina (2466) - Kulovaná,Eva (2359)
39th Olympiad-women, Khanty-Mansiysk 2010, 2.14.1 ARM - CZE
1.Jf3 d5 2.c4 c6 3.e3 Jf6 4.Jc3 a6 5.Dc2 b5 Buď tak, nebo 5...g6. Černá zkusí zahrát oba tahy, to asi není šťastné. 6.b3 g6 7.cxd5! cxd5 8.Sb2 Sf5 Vtip je v tom, že vázne 8...Sg7 9.Jxd5!+/=. Bez bělopolných střelců ale bude mít černá problémy na dámském křídle. 9.Sd3 Sxd3 10.Dxd3 e6 11.0-0 Sg7 12.a4!+/= b4 13.Je2 Jc6?! A to je možná klíčový omyl, na sloupci c bude o problém více. Lepší bylo 13...0-0+/= s dalším Jbd7, i když to není nic pěkného. 14.Vac1 Db6 15.Dc2+/= Letmo jsem čekal spíš 15.Jed4 Je7 16.Je5+/=, ale bílá má pravdu. 15...Vc8 Dobré už není nic, po 15...Je7 hoří dlouhá diagonála 16.Sd4 Db7 17.Db2+-.
Pozice po 15...Vc8
Nevhodně stojící černé figury umožňují bílé hezkou kombinaci: 16.Je5! Je7 17.Dxc8+ Jxc8 18.Vxc8+ Ke7 19.Sd4+- Dd6 Nepomáhá ani 19...Dxd4 20.Vc7+ Kd8 21.Jxd4 Kxc7 22.Vc1+ Kb8 23.Jxf7+-. 20.Vc6 Bílá naštěstí spěchá s dobráním dámy zpět. Po 20.Vfc1! Vxc8 21.Vxc8+- nemá černá žádnou obranu a bude hrát bez kvality po např. 21...Je8 22.Sc5 Sxe5 23.Sxd6+ Sxd6 20...Db8 21.Sc5+?! Ještě jednou prostá mobilizace 21.Vfc1!+- stavěla černou do zoufalé situace. 21...Ke8 22.Sd6 Dd8 23.Vfc1 Je4 24.Sxb4 Bílou uspokojuje zisk pouhého pěšce. Důraznější 24.Sc7! Da8 (24...Dg5 25.Vxa6) 25.f3 by partii zkrátilo o hodně tahů. 24...Sxe5 25.Vc8 Kd7 26.Vxd8+ Vxd8 27.d3 Jf6 28.f4 Sb8 29.h3+/- Bílá získala pěšce a vyhranou koncovku, technickou fázi realizace ale nehrála moc přesvědčivě, naopak černá kladla statečný odpor a jen málo chybělo k záchraně partie. Bílá vyhrála až v 70. tahu. 1-0
Havlíková,Kristýna (2318) - Mkrtchian,Lilit (2484)
39th Olympiad-women, Khanty-Mansiysk 2010, 2.14.2 CZE - ARM
Pozice po 36...Vf5
Jen letmo nahlédneme do fáze partie těsně před časovou kontrolou. Bílá dobře zvládla zahájení a udržela si malinkou výhodu, zkušená soupeřka proto zamířila do různobarevných střelců. Bílá jí mohla takovou hru již dříve trochu znepříjemnit, v této chvíli minula druhou příležitost. S věží na 4. řadě měla zkusit 37.c4 Sc6 38.Sd4+/-, bílé figury se dobře doplňují a průnik krále po černých polích by černé mohl nadělat spoustu starostí. Těžko říci, zda by to stačilo k výhře, ale šance to byla. Místo toho přišlo 37.Vh7+ Ke8 38.Sd4 Vf7 39.Vh8+ Vf8 40.Vh6 Kd7 41.Kb5 a černá ukázala své technické schopnosti dobrým tahem 41...Se4!, načež po 42.Sc5 Va8 43.Vf6 Sc6+ 44.Kb4 Va4+ 45.Kb3 b5 vytlačila bílého krále z aktivní pozice. Bílá se ještě chvíli snažila něco z pozice vytežit, až poslední minuta na hodinách ji přesvědčila, že vyhrát už partii nepůjde. V 57. tahu 1/2-1/2
Galojan,Lilit (2373) - Sikorová,Olga (2290)
39th Olympiad-women, Khanty-Mansiysk 2010, 2.14.3 ARM - CZE
Pozice po 43.Dc3
Úvodní dlouhé manévrování bílá pojala trochu měkce, a černá neměla velké problémy držet rovnováhu, postupně se dokonce snažila i převzít iniciativu. Po časové kontrole vznikla rovná koncovka, drobnou šancí černé byl soupeřčin "špatný" střelec, zdánlivě sice dominantně umístěný v centru, ale pro boj jinde téměř nepoužitelný. Černá se správně rozhodla soupeřku trochu vyzkoušet. 43...Sa4 44.Kg1 Po 44.b3?! by bílá ztratila šanci obtěžovat Pb6 a vznikla by vážná slabina pro případnou střelcovku. 44...Sd1 45.Kf2 Sg4 46.Ke1 Db8! 47.De3?! Bílá se trochu obává průniku černé dámy na sloupec h. Pouští ale soupeřce pole e5 a to je první drobný zisk. 47.Kf1= asi spíš drželo rovnováhu. 47...De5! 48.Df2?! Pasivní hra problémy znásobí. Mě se ale nezdá ani počítačem propagované 48.Df4 Dxf4 49.gxf4, po celkem srozumitelném 49...g5! 50.fxg5 fxg5 51.e5 Kg6 52.Se4+ Kf7 (52...Sf5 53.Sd5 Sb1 54.Se6!=) 53.Sd5+ Se6! má bílá velký problém - pěšcovky po tahu králem jsou prohrané, vynucené 54.a4 Ke7=/+ ovšem vytvoří bílé další slabinu na bílém poli a to je rozhodně pro černou velká šance. 48...f5 49.De3 Uvolnění centra otevře černé cestu ke králi, to je mnohem větší slabina než pěšci b2 a g3, ačkoliv se také počítají. Bílá nemá dobrou obranu, např. 49.Df4 Dxb2 50.Dc7+ Kh6 51.Df4+ Kh7 moc nepomůže, černá představí na g7, protože braní na b6 by vedlo k matu přes Dc3+, dámě a střelci bílý král neunikne. 49...fxe4 50.Dxe4 Dxg3+ 51.Kd2 Df2+ 52.Kc3?! Vhodnější byl ústup na c1, nyní mohla černá okamžitým 52...Sf5! vyhlásit matový závěr, věčný šach se nekoná. Postup v partii bude trochu napínavější, obě strany již hrály na minutě, ale věčný šach bílá prostě nevyčaruje. 52...Dg3+ 53.Kd2 Sf5 54.De7+ Kh6 55.Df8+ Kh5 56.Dh8+ Kg4 57.Df6 Teď už si černé figury poradí, ale bílá to má těžké, prohraná je samozřejmě i střelcová koncovka. 57...Dd3+ 58.Ke1 De3+ 59.Kd1 Kg3 60.Dd6+ Df4 61.Dxb6 Dd4+ 62.Ke1 De3+ 63.Kd1 Kf2 64.Se4 Sxe4 0-1
Partie k přehrání
Odkazy
Olympiáda 2010 - Oficiální stránkyFotogalerie - Oficiální stránky
Výsledky - muži
Výsledky - ženy
On-line přenos a výsledky muži
On-line přenos a výsledky ženy
Live 1 - 16 šachovnice s komentářem
Live na Chessbomb
Takové krátké poučení snad nikomu neublíží a já to zle rozhodně neberu, díky.
V tomhle případě to zase tak těžké není, maďarština se píše latinkou a to dvojité "s" je taky bez diskuse - třeba v Kremlu je Spasská věž, ono to jméno nějak souvisí se spásou. Nic ve zlém, klidně tuhle diskusi vymažte.
Když ono je těžko říct, co je správně, zpravidla je možností více, když se snažím počešťovat. Opravil jsem podle Vašeho vzoru, pravdou je, že ten by neměl nikomu vadit.
Mimo téma: pane VN, stejně si myslím, že (ač to sem nepatří, vím) byste mohl alespoň jména těch nejvýznamnějších klasiků, kterými Lájos Portisch a zejména Boris Spasskij určitě jsou, psát správně.
to: tomáš
Je to přítelkyně Sergeje Movsesjana. Holt se jí Slovákům povedlo přesvědčit, aby hrála za ně. Jsou v těchto případech daleko flexibilnější než my v Ćesku (viz Sergej u nás a naproti tomu třeba ta původem ruská biatlonistka, která za Slovensko vyhrála OH).
Kochetkova Julia? a ta je od kdy slovenka?
Výhra s Maďary byla reálná
Ano, zkazily ji časovkly!! Viktor po 32... Dxa5 stál skvěla atd.
Ženy hrají s Vietnamkami, to je dost nevyzpytatelný soupeř. Ratingově je to přibližně vyrovnané, uvidíme, jak to bude vypadat na šachovnicích. Po dnešku mají holky co dohánět!
Tak s Ekvádorem by si naši měli poradit aspoň 3:1, i když osobně myslím, že tentokrát by ten kanár mohl zacvrlikat!
13. Deska -Ecuador - ČR
zajímavý zápas Rusko1-USA
souhlas s plzenakem, jen mi nepripada normalni, že má Votava po 9.tazích hodinu času fuč, a soupeř prakticky nic...
Něco to říká o přípravě na turnaj.
Bohužel dnes blo Maďarsko k poražení (hlavně Léko a Polgárová), a to myslím ví i hráči samotní. Na černých deskách jsme prakticky body odevzdali.
btw: Francie – Israel se ještě hraje V+S x V
David hrál perfektně, jak jsem říkal, Leko už asi není to co býval, ale vzadu se to nějak pokazilo, škoda. Zvláště Honzova partie, se rozpadla nějak rychle a během pár tahů :( . Nevím zda si přát snazšího nebo atraktivnějšího soupeře, hlavně ať kluci i holky vyhrajou :) !
Když to shrnu (muži) : David výborně, zdá se, že po nepřesvědčivých letních výkonech opět nabral svou formu z jara a MČR - zatím jednoznačně náš nejlepší hráč; Viktor naopak vypadá trochu z formy, zvláště zahájení mu zřejmě nevycházejí podle jeho představ, ocitá se v defenzívě a v časovce má potom problém takové pozice bránit - techniku má ale velmi dobrou, takže i z velmi podezřelých pozic dokáže vytěžit body; Zbyněk podle mě trochu postrádá sebedůvěru, v partii s Judit působil místy dosti bojácně, i ten závěr byl dost odevzdaný - s trochou umu a hlavně sebedůvěry se ta koncovka podle všeho vyhrát dala; Honza Votava partie dobře rozehrává, ztrácí však při tom příliš mnoho času a následně v časovkách dělá chyby - bohužel neumí se s časovým tlakem tak dobře vyrovnat jako Viktor. Dneska trochu smolná prohra, snad aspoň dostaneme v dalším kole přijatelnějšího soupeře. Držím palce
Pan Navara je prostě šachová mlátička.Pěkný.
aha uz tam blikl vysledek. skoda no.
ja nevim ale mam tam porad view, bez vysledku tak snad se hraje jeste, nevim no...
ja mam posledni 51 tah, tak jestli se nehraje tak sorac :)
David s našou Veronikou
foto
na ďalšej fotke v albume Eva so Sašou :-)
Ono se u Viktora ještě hraje?
Vzhledem k tomu, že Zbyněk měl zřejmě opravdu na dosah výhru, celková porážka dost mrzí.
Osobně mě ale více mrzí porážka holek, tam to bylo hodně zbytečné. Po dvaceti tazích to vypadalo u Evy a Terezy na bezproblémovou remízu (tak se také stalo) a Katka s Olgou stály na výhru. Bohužel Katka to dost nepochopitelně zazdila a Olga taky jen remizovala. Minimálně remízu holky uhrát měly! Dost tak pokazily dojem ze včerejšího vítězství.
Bohužel naprázdno vyšli i Slováci...Vypadalo to dlouho na jasné 2:2, ale na posledním stole se Slovákům nepovedlo udržet remizovou střelcovku. Snad zítra my i Slováci navážeme výsledkově na první dvě kola.
Vc7 je v podstatě závěr
co to ten ma viki? vc7 byl ok tah? mi se zda ze ted bily stoji ok dost, ale nevim nemam stroj u sebe
taky nevím ale hráč 2700 když má bílé a má dvojku střelců a soupeř f6 g7 h6 tak prostě je jedno co ukazuje počítač , prostě vidí krev.
nevím, před Ve7 stál Lázňa dobře a ani předtím neměl větší problémy.
Navíc od 16. tahu mít černýma v sicilce strukturu f6 g7 h6 při dvojici střelců soupeře , tak pak se mi nediv že jsem čekal že Almasi zavěsí a taky zavěsil díky té struktuře nakonec .
Omluvte prosím číslování tahů, pořadí je správné.
A černému nepomůže ani 55...f3 54.d7 f2 55.Jd2 Se7 56.Vf8!! Ve5 57.d8D Sxd8 58.Vxd8 a bílý s figurou navíc snadno vyhraje.
To : Vasek , v tom mas pravdu ze pri rozdilu 100 bodu ..... nicmene jsem to tak nejak cekal a z prubehu te partie bylo videt a citit ze Almasi chce hrat a ne jen nekde remizovat . Mel bile atd atd
Ukrajina skutečně remizovala s Chorvaty.
Škoda, že Zbyněk nezahrál 55.d6 - podle všeho by stál na výhru. Věžovka po víceméně vynuceném 55...Sxd6 56.Va6 f3 57.Vxd6+ Kg7 58.Jd2 f2 59.Vd5 f1D+ 60.Jxf1 Vxf1 61.Vxg5+ je podle Nalimova vyhraná.
Neřekl bych, že je Almasi lepší...Na úrovni 2700+ bude muset Viktor asi trochu rozšířit repertoár, zejména černými. Soupeři se na něho můžou zatím celkem dobře připravit.
hráči co jdou nahoru jdou prostě nahoru. Je dost mladý na to, aby se ještě zlepšoval. Ale i při rozdílu 100 bodů přece nemůžeš říkat, že se nedalo nic jinýho čekat!
To : Vasek ---- podivej se , Almasi hraje cca 10 let od 2650 nahoru , Láznička udělal v posledním kvartále skok 50 bodů a ještě musí dokazovat jestli neudělá hned v dalším nějakém následujícím období třeba skok 25 bodů dolů.
škoda to je. ale nevim proč si nechal vzít toho d pěšce.
Škoda...i když by bylo hodně optimistické se domnívat, že závěrečnou pozici Hráček vyhraje, za daného stavu bych to na jeho místě ještě pár tahů zkoušel...;)
Podívám se na Elo. Hmm, Almasi 2707, Láznička 2690. Sakra, to je rozdíl celých 17 bodů Ela, to vážně Láznička neměl šanci a nic jinýho se nedalo čekat.
Lázňa asi přehlídl v časovce 40.Sg6
Zajímalo by mě kolik myslíš, že má Láznička. Ten jde navíc výrazně nahoru. A nedávno hráli společně s Almasim v uzavřeným turnaji a Viktor to vyhrál s náskokem asi 1.5 bodu. Tak nevim proč tady plácat o nějaký Almasiho nadřazenosti. Ale je pravde, že Hráček mě teď se svojí výbornou technikou úplně dostal... :-(
Almasi je prostě hráč 2700
a Zbyněk to nevyhraje , takže 1,5 : 2,5
Cože??? to teda nevim proč
Viktor konečná , ale s Almasim se nic jiného nedalo čekat.
po g6 Sxg6 to bílý převede do koncovky se dvěma pěšcema navíc. Je to asi tak stejně nadějný jako to co hrál Leko
Už je konec.............na g6 - Sxg6+ a jinak zatlačení očí po 8. řadě
no stačilo by pár menších blundrů..
Byl bych rád, kdybych se mýlil, ale to by od bílého musel být megablundr, aby to Lázňa zachránil.
Tak Leko už to zabalil, asi ho dorazil hezký motiv Kg5 - Vxe5+
2:2 by bylo víc než zlatý..
Viktor je na prohru.
No uvidíme, jakou Hráček prokáže techniku, nebude to určitě ještě žádná sranda tu pozici vyhrát..
U Davida hotovo, Viktor těžko udrží, ale vyhraje to Zbyněk?!
Proč 2-2 ? Viktor snad ještě hraje?!
2:2 by bylo zlatý po tom průběhu.
No tak dneska holt žně asi nebudou, ale i tak, zatím dobrý
Hm, teď mě u Zbyňkovy pozice napadlo brutální Ke4-Kf5-Kg6 a mat. Ten král na h8 si o něj vysloveně říká, zvlášť, když Ke4 je s tempem.
Zbyněk Hraček stojí na výhru.
to jsou věci,Leko se veřejně ztrapňuje,polgárová chybuje,tak snad 2:2
Nejde u Hráčka zkusit 46. Je7 Vc2+ 47. Kb3 Vxb2 48. Jg6+ Kg8 49. Jxe5 dxe5 50. d6 a hurá do dámy...Je to jen nápad - nic víc, nic míň.
Rozumíte někdo pozici u Zbyňka Hráčka? Na 45.Vb7 asi Vc8 (s ideou Vc2 nebo Vc5, a b2 nebo d5 padne), ale černé zbyde horší král plus horší (?) lehká figura. Nemůže to nakonec ještě hrát Zbyněk na výhru?
Davidovo b5 je hodne pekny tah!!
Ukrajina asi taky nevyhraje.
Ta střelcovka je remis jak bota. Klidně dejte pryč oba bílé pěšce na sloupci e. Stojím Se6 a Kf3-g2-f3. Černý napadne králem b3 a udělá to g5-g4, uhnu králem na g2 a nic se neděje, pg3+ph4 blokádu neprojdou.
Pozice u Olgy Sikorové je remis, i kdybychom odstranili z desky pe2+pe4. Jakmile přijde g5, odpoví bílá Sd7.Černá převede kinga na b4, bílá pokryje pěšce třeba z f7 (při králi na g2) a průlom g4 nic nedává, na g4 stačí pak prostě sebrat.
Byt tu vypsany kurzy,tak si vsadim,ze hracek vyhraje!
David vezme koně a projde a+b, Zbyněk má lepší koncovku bez pěšce, tak to vidím z rychlého rychlíku :-)
Judit 11 min. a náměty k přemýšlení!
Nemůže to náhodou Polgárová ještě projet (?), její pozice se mi vůbec nezdá, a myslím, že Hráček má do čeho bušit, a snad najít i vítěznou kombinaci:.....
Judita zvolila vrabce v hrsti, i když teď bude muset chvilku dávat pozor, aby se jí koncovka nevymkla. Hlavně tedy s časem.
Honza Hučín: Je to jednoduchá remis. Pokud bude muset střelec hlídat pěšce b3, bude černý král daleko a žádné průlomy nebudou. Pokud se černý král přiblíží ke královskému křídlu střelec vše ohlídá.
Topalov je nějak z formy.
Vasek: No nejsem si tak jistý. Černý hrozí zahrát průlom g4 a bílý nesmí dobrat králem (uteče pg3) a pěšcemto může být problém kvůli h4-h3. Zbývá střelec, ale ten bude muset hlídat pb3. NAvíc tam může být nějaký zugzwang.
Nj, ale tu koncovku nestejných střelců co hraje Sikorová by udržela i 2.VT
Leko taky ještě hraje :P .
Netušim o co ještě hrajou na třetí šachovnici. Můžou to s klidným svědomím dát za remis a jít si odpočinout.
42.Vb7 Jxg6 43.Dxg6 De5+ 44.Kg1 f5 45.e7 a černý je bezbranný.
Holky jsou zdechlý 2,5:1,5 :-(
Tak Viktor dostal ještě šanci. 42.Vb7 vyhrávalo, teď se ještě může bránit.
Almasi 42. S*e4... na Vb7 asi opravdu vycházelo 42...J*g6 43. D*g6, De5+ 44. Kh1, f5...
Časovky se nám tedy moc nepovedly. Olina ztratila veškerou výhodu, se střelcem na e8 to naštěstí nemůže prohrát. Kačka v šarvátkách obětovala kvalitu, ale odhadla to myslím špatně, bílá teď má spoustu času hledat, jak by se pozice dala vyhrát. Viktor to pokazil určitě, Zbyněk přišel o pěšce, ale to by snad nemuselo vadit, hru po bílých polích má. Příjemně se kouká jen na Davidovu pozici.
nevadí dostaneme nějaký saláty a 3,5:0,5
hele, to Sxe4 bylo dobrý? Třeba se bude ještě hrát. To jsou nervy...
Možná tam je ještě Jxg6 a pak De5+ a f5
no Zbynek nemel hrat proti polgarove g4 a4 bylo ok. A lazna bohuzel odevzdal zbytecne 2 pikyjen proto ze se snazil vytvorit hrozbu postupivsim e pikem. ::-( skoda ale to uz neudrzi.
Pardon ne byněk ale Viktor
Viktor je po 42.Vb7 bohužel prohranej.
to bude kláda!
Asi se vzdá.
Koukám ale, že teď bude muset vyhrávat Hráček...
co bude hráz Zbyněk po Vb7?
Naštěstí Hráček v oboustranné časovce vypotil pravděpodobně remízovou pozici (po 41.Jf5).
Oba se dostali z časovky a ještě to nemaj úplně zdechlý. Takže naděje umírá poslední.
Tak Zbynek vypada, ze to celkem bez problemu udrzi, ale horsi to bude mit Lazna..
Teď Viktora čeka těžký boj o remízu. Nešťastný plán s věží na e7!
Viktor musí dostat věž z e7, tam je naprosto k ničemu! Remíza tam furt je, buhužel pokud padne Zbyněk tak nám to bude houby platný.
u Slováků už hraje jen Jurčík s Girim.
a už jse prdlý
uvedenému času se v časovkách vůbec nedá věřit. pochybuju, že by spadl.
Sakra, to 33...Ve7 u Viktora byl nesmysl.
spadl či nespadl pan Láznička
no jo Hráček jí uvěřil a stojí mdle
Tak zatímco Viktor v časovce exceluje, Zbyněk poněkud kazí.
To je pravda. Ale možná to stihne ještě tady na olympiádě, když se mu bude dost dařit.
Zato Zbynek hrubka...
pan Navara super
Viktor Laznicka zanechava dojem! Fantasticky sa zlepsil, takze 2700 ostava asi len otazkou casu
Lázňa má svou pozici, soupeř nic světoborného nezískal a pomalu se mu to přestává hrát radostně a Viktor začne utahovat.
co to bylo za patah s tím Votavou??
A Viktor se taky zvedá a má šanci vyhrát.
To už bych proti Lekovi možná vyhrál i já.
Léko tam za chvíli hodí ručník.
U Vikiho a Zbyňka si asi musíme počkat jaké pozice vzniknou po časovkách, pak budeme chytřejší.
To chce Leko tu pozici po 35.Sxe4 Jxe4 36.a5 ještě hrát? Pěšce dámského křídla nechytí ani lasem!
David je vyhranej !
U mužů rozhodne, jestli Zbyněk zachová ledový klid. 2:2 by byl skvělý výsledek.
Vypadá to na brzkých 1:1 (1. a 4.šachovnice), na 2. a 3.desce zatím nejasno.
Terezka také remis, Olinka symbilického pěšce, to asi bude málo. Osud zápasu má v rukách Kačka, v pozici plné šejdů, slabin a zraniitelných figur. Zkusím věřit jejím blicařským schopnostem.
Slovenky se začínají sypat. Kočetkova přehlédla celou věž, Repkové hrozí maty i chycení dámy, Mrvová má asi horší koncovku a Pokorná nejasnou pozici s horším časem.
David 34.Jf5 a není co řešit.
David to ma vyhrane...
Judith připravuje se vrátit do partie petrosjanovskou obětí kvality (Vf4)
Vidí :D .
30...a6 je u Leka celkem slušnej blundr - po 31.Jexd4 cxd4 32.bxa6 Sxa6 33.Jxd4! exd4 34.e5 stojí bílý na výhru! Jen aby to David viděl!
U Olgy mne taky přišlo "jasné" uchránit si dvojici střelců (Sc5,Sd2). Katka bude dnes hrát rozhodující partii (mimo ní to vidim na 3x 1/2)
Evička remis, sice plná šachovice figur, ale 7 minut proti 14. Uvidíme, jestli to bylo taktickz správné rozhodnutí. Terezka momentálně opakuje tahy, určitě stojí nejméně rovně.
Viktor byl vždycky především obranář, až v poslední době přidal do svého stylu mnohem více agresivity. Davidova pozice se mi líbí, pěkně na Leka tlačí. Zbyněk také stojí slušně, ale s Honzou to bohužel nevypadá moc dobře.
Tak u Votavy fakt nevím. Počítači se ta pozice moc nelíbí, navíc s tím časem...
U Kačky se mi to líbí stále méně, ale do časovky je ta pozice dost jedovatá, a Kačka to ještě přibrušuje. Zato Olinka má pěkné čisté plus. Možná ale trochu spěchá se sebráním pěšce, v různobarevných střelcích by to nemuselo stačit.
Eva remis.
Votava rupne :(
Votava má 2 min. po 23. tahu
David zatím velmi pěkně manévruje, Leko je už pomálu v časovce, a stojí o něco hůře, to se snadno dělají chyby!
Aby Viktor nebyl za chvíli diskvalifikován pro pasivitu.
Zbyněk 24.g4 zahrál. Černá má ovšem výmluvu - 24...hxg4 25.fxg4 Jh4 26.Vc3 (hrozilo Jf3+) Sxe4 27.Dxe4+ Kh8 atd. Ovšem výsledna pozice vypadá pro bílého celkem nadějně.
začíná se to rýsovat. do prvního kontrolního přistání zbývá zhruba 30min. pak budeme bilancovat.
Hlavní myšlenka ale byla, že nemá moc cenu se spolíhat na hodnocení stockfishe v hloubce kolem 11, když partii hrajou supervelmistři.
Patrně nás na to asi víc kouká silikonovýma očima, každopádně se zdá, že Zbyněk po odvážném g4 může získat pěšce d6. Teď jen, aby to spočítal a nebál se :/
Nemůžu najít nic konkrétního. Ale podle statistik co jsem našel, každé prohloubení hledání o 1 navýší sílu programu o zhruba 150-250 bodů ELA. Dejme tomu, že Stockfish má sílu 3200 a počítá do hloubky 16. V hloubce 10 už téměř jistě nebude mít větší sílu než 2300. Dovedu si představit, že porazím hráče s takovým Elem, pár takových skalpů už mám (z vážných partií). Když k tomu připočtu to, že můžu používat "antipočítačový šach", tak to vůbec není nereálné.
Dobrý, našel - ale zbejvá mu 6 minut.
Jinak bude stát mizerně, téměř na prohru.
Teď Votava musí najít 21...Vc8, což jediné drží rovnováhu.
Začínám se obávat o Votavu. Ten má v komplikované pozici 12 minut na 20 tahů.
Ján Markoš remizoval.
Tak i podle rybího rozumu jsou první tři desky stále v mezích rovnováhy. Viktor teď ale musí vzít na f5 a přes dvojspřeží se opravdu bílý na krále nedostane... Zbyněk má směle začít hrát na dámském křídle, kde má šanci rozvinout iniciativu. David bude manévrovat ještě dlouho, doufám, že zachová klid. Ono je to ale nakonec jedno, jak kdo stojí teď, důležité budou časovky :o
Slovenky ratím Rusku docela úspěšně vzdorují, i tam asi budou časové tísně kritickým méstem zápasu. Slováci zapsali s Holandskem černými 2 remízy, bílými nemají nic, ale na celkovovou remízu bych si dost vsadil. I když Jurčík by mohl mít se svou pěšcovou formací technické problémy ve střelcovce.
Vachier-Lagrave 1:0 Gelfand. Celkem rychlé...
jenže omezení vyhledávání do hloubky 10 nebo 11 je VELMI podstatné omezení
U Viktora nepanikařte, kůň na e5 je velmoc, přes něho se bílý na černého krále bude těžko dostávat. Černý se jen potřebuje dovinout tak, aby udržel pod kontrolou všechna centrální pole.
19...Jf8 u Viktora je zbytečně pasivní.
Porazit v dnešní době počítač je pro běžného hráče sci-fi a dokáže to jen pár VELMISTRŮ
Tak se nám to zajímavě rozhýbalo, Viktor už je OK, u Votavy a Hráčka se schyluje k zajímavým komplikacím. U Davida stále poziční manévry.
Musím se přiznat, že se mi u Kačky plán s postupem d5 pranic nelíbí. Ona ale má ráda otevřené pozice a jistě pokukuje po královském křídle soupeřky. Olina teď asi bude muset začít něco dělat, v pozici jsou takové motivy jako Jb5xa7+Sxb6 a také Jg5, je co počítat. U Terezky se asi brzo vyjasní, jak na tom kdo je, Evik má typickou obléhací pozici, může potahovat do nekonečna.
teda abych nepřeháněl: pozice je objektivně asi vyrovnaná.
No, možná že je, ale něco o počítačovým šachu vím. Hloubka 10 půltahů opravdu není moc i v hloupém blesku počítače přemýšlí klidně do hloubky 15. A já bych na to měl dost času - normální hrací tempo, řekněme několik minut na tah. Jsem sice pohý KM, ale jsem přesvědčený, že např. mezinárodní mistr by to měl zvládnout už zcela jistě. Natož třeba Láznička nebo Votava.
David nestojí dobře. Leko tenhle typ pozice vícekrát hrál i analyzoval (porazil v něm černými i Naiditsche, myslím někdy v Dortmundu).
asi připravuje h4 a f5
nerozumim tahu Jh7 u votavy.
slo misto toho h4? s pripadnou obeti na g4, nebo ne?
Trochu off topic, ale Va�ku ��ct �e bys mo�n� porazil Stockfish, i kdy� jen do hloubky 10 p�ltah� je sakra odv��n� :-)
Odkaz k s�le motoru
Viktor stojí z našich asi nejhůř, ale zatím to není nic kritického. Včera to bylo horší.
mě se přestává líbit taky jeho čas
Lázničkova pozice se mi přestává líbit
No Votavova pozice je taková oboustraná časovaná bomba a záleží jak se kdo připraví na to co bude až to bouchne :-)
dnes se opravdu bude rozhodovat v těch časovkách...
Můj FireBird tvrdí, že u Votavy je naprostá rovina.
Je pravda že nejméně času má leko ale potom bohužel následují 3 naši hráči :-( doufám že nedostatek česu nevyplodí zbytečné chyby
re plzenak a Vasek: asi máte pravdu s Viktorem, ale ať se na šachovnici Votavy s Berkesem dívám jak dívám, pořád stojí Berkes lépe a Votava bude mít problémy.
Kupodivu, u mužů to vypadá, že největší problémy s časem bude mít Leko.
y
Myslím, že holky to rozehráli pěkně.
Zdravíčko. Zatím to všude vypadá jako klid před bouří, okolo rovnováhy. Dnes asi budou hodně rozhodovat časové tísně. Michala koukám tentokrát nikdo nepřesvědčil, že se dlouhodobé pravidlo nemá porušovat. V Bledu nakonec poslechl a bylo z toho cenné vítězství. Jutka sice asi ještě není po přestávce v plné síle, ale Zbyňkovo skore proti šachistkám je dlouhodobě děsivé. Že se to jednou musí zlomit?
Myslím že velmi dobré šance má Zbyněk Hráček. Buď to skončí remízou, nebo Judita někde přepne strunu a Zbyněk vyhraje.
Jako největší slabinu bych hodnotil časovou ztrátu u Viktora ale zatím to není nic kritického
souhlasím
Z mého pohledu se mi to zdá zatím na všech šachovnicích dobré
Sergej remizoval s Van Welym.
oprava - chessbomb
Carlos, jestli to hodnotíš podle toho co píše Chessbase, tak bych si tím hodnocením tak jistý nebyl. Mají hodně partií a tak počítač počítá pouze do hloubky cca 11 půltahů - toho bych možná porazil i já. Navíc Stockfish není úplně nejsilnější program a v některých pozicích navíc může být počítač vyloženě hloupý. Výsledek: uvedené hodnocení je spíše orientační.
Myslím, že dokud je centum tak jak je, tak není s rošádou kam spěchat
9...Se6 u Votavy je OK, na rošádu je času dost. A to 13...Dc7 U Viktora není zas o tolik lepší než to, co zahrál.
A Votava taky nešťastně 9.- Se6 (myslím že schování krále o-o bylo výrazně lepší)... nějak se nám teď nedaří
Je škoda, že Viktor teď oslabuje svou pozici tahem 13.- Jfd7 (měl lepší např. Dc7). Teď se bude muset komplikovaně bránit. zato Zbyněk hraje zatím překvapivě aktivně, tak mu držím palce, aby vytrval.
Dejf: to je asi pravda, času jsem si nevšiml.
skoro to vypadá že začali organizátoři zapisovat průběžné výsledky - viz Ponomarjov.
tak už spí jen Viktor, ale zato pořádně.
U Viktora je ta velká spotřeba času v těchto fázích partie normální, u ostatních to s časem zatím není tak špatný.
to Ales: no nevím, pokud čas na onlinu nelže, tak to z Viktorovy strany rozhodně příprava nebude, mít po 13 tazích o 45 minut horší čas není moc dobré... Jinak Zbyňa se do Judit pěkně opřel tahem c5...:)
Plzenak: U Davida skončila má databáze v 16.tahu černého.
Leko uz tohle hral, vyhral to cernyma s Gustafsonem...
Eva: statická pozice TIP: 1/2
Katka: dynamická pozice TIP: 1
Olga: pasivní pozice TIP: ~
Tereza: pevná pozice TIP: 1, 1/2
Zatím je to všude v rovnováze. Myslím, že dnes u konečného výsledku bude hodně záležet na 2. a 4. desce (černých).
Z ostatních hraje zajímavou partii (mimo teorii) zase Topa
bohužel, tři naši hráči usnuli, časová kontrola bude asi tentokrát o nervy
David: mikroskopická výhoda TIP: 1
Viktor: dvojsečná pozice TIP: ~
Zbyněk: pevná pozice TIP: 1/2
Honza: agresivní pozice TIP: 1/2
Leko vypadá dost zaskočeně.
U Davida jsou ještě v databázích, nebo už je tam taky nějaká novinka?
Viktorova partie až do 12.tahu kopírovala partii Radžabov-Anand, tam ve 13.tahu hrál bílý Sf2.
U Viktora: to 8...e5 už zahráli Anand i Mamedjarov, tak to snad špatné nebude, zřejmě příprava :-)
Zrcadlo, zrcadlo... Zatímco na jedničce dlouho přemýšlí Leko, na dvojce totéž dělá Viktor.
Ke Zbyňkovi: podle mé databáze bylo zatím hráno především 14...Jhxf5, to braní střelcem by mohla být novinka.
Zajímavě rozehrané na všech deskách, dneska dávám trojtip
Dobré skoro poledne všem...:) Tak dnes mne zatím nejvíc překvapil Viktor svým 8...e5, zatím jsem se tedy nedíval, jestli to už hrál někdo před ním, každopádně je to zajímavé pojetí hry. No uvidíme, snad Viki ví co dělá...:)
U Davida to zase vypadá na dobrou přípravu. Zatím hraje rychle a dobře!
Taky koukám, že Judit se už hrne do útoku. Zbyňka čekají těžké časy.
Polgárka na Hráčka dle očekávání vlítla. Myslím že to bude ostrá partie
Tak už to jede. Předpokládám, že hlavní diskuse bude dnaska tady.
David hraje nějakou variantu dámské indické, Zbyněk hraje královskou indickou. Viktor tam má sicilku, Honza Votava ještě pořádně nerozehrál. Pozice zatím vypadají docela dobře.
Pave Ch
OLD-9:42 samozřejmě neví.
Můj první příspěvek k tématu byl více méně míněn jako jistá nadsázka, chabý pokus o vtip.
Pravda je ta, že dnes, v době úvah o možnosti stanovovat závazné kvoty na počet žen v politice, v řídících orgánech velkých firem a pod., v době kdy některým ženám vadí například slovo mužstvo, kdy je zkoumáno zda vítězná žena na soutěži není muž je všechno možné.
Re: PCh
No podle mě měl OLD pravdu v tom, že v šachu jsou čistě ženské turnaje a vedle toho "open" turnaje, kde hrajou dohromady muži a ženy. Nevím alespoň o tom, že by se pořádaly čistě ženské automobilové závody (ale mohu se mýlit).
Omlouvám se Bondovi, ten samozřejmě ví...., odpověď byla diskutujícímu OLD-9:42.
Je škoda, že proti Juditě hraje Zbyněk. Týmu by určitě více pomohlo (neznám přesná pravidla pro nasazování jednotlivých šachovnic), kdyby proti ní hrál někdo s aktivnějším a útočnějším pojetím. Obrana Juditě moc nesedí, daleko nebezpečnější je v útoku.
Nepodceňujme ženy, Bonde přeci, nejen v šachu, nejen v šachu....
Olympijskou vítězkou se stala (před cca 10 lety) střelkyně ve vypsané kategorii společné. A co automobilové závody, moc jich sice není, ale také najdou se i dnes úspěšné v závodech společných, i z ČR kdysi dávno porážela muže. A mám obavu, že když muž prohraje ve střelbě nebo za volantem se ženou, tváří se asi hloupěji, než když dostane mat. Takže žádná obrovská specifika šachu.
Holt čím silnější ženy budou, tím absurdnější bude pořádat zvlášť ženské soutěže (ale to zatím nehrozí, podhoubí pro další Polgárové se teprve klube).
Pawne, nikdo nic neřeší.
Byl to pouhý dotaz, vy jste to kvalitně vysvětlil, takže už víme o co jde.
Ale i tak je to trochu zvláštní. Inu šachy mají svá specifika.
Nejde o mužskou a ženskou soutěž, ale o open soutěž a ženskou soutěž. V openu tedy mohou hrát nejen muži a ženy ale i hermafroditi. Nechápu vůbec, proč něco takového řešíte. Samostatná soutěž pro ženy má zejména motivační účel, protože jinak by se šachu věnovalo mnohem méně žen.
Ne, protože máme emancipaci, tzn. ne rovné příležitosti...
Oprava:
Tvořit
Žena hraje za muže. No budiž.
Mohli by tedy například čtyři muži tvořt na této Olympiádě ženské družstvo?