Přední světoví šachisté o blížícím se zápase o titul mistra světa (I.)

10.05.2012 11:43 | MS 2012: Anand vs. Gelfand

V předvečer zápasu o titul mistra světa provedl časopis 64 Chess Review malý průzkum mezi předními světovými hráči. Byly jim položeny následující dvě otázky: 1. Co od zápasu Anand-Gelfand očekáváte? 2. Zápas se uskuteční v ...

V předvečer zápasu o titul mistra světa provedl časopis 64 Chess Review malý průzkum mezi předními světovými hráči. Byly jim položeny následující dvě otázky:
1. Co od zápasu Anand-Gelfand očekáváte?
2. Zápas se uskuteční v moskevské Treťjakovské galerii. Sponzor zápasu Andrej Filatov věří, že spojením šachu a světa umění se může otevřít nová kapitola v historii šachu. Co si o této myšlence myslíte?

Peter Svidler, velmistr, vítěz Světového poháru, šachový přeborník Ruska

Peter Svidler

1. Očekávám, že oba hráči budou předvádět hru, jaké jsou schopni. Pokud k tomu dojde, budeme mít skvělý zápas, který bude zajímavý jak pro diváky, tak i profesionály.

2. Pokud jde o tu novou kapitolu, já nevím – k tomu bude muset Filatov najít podobně smýšlející lidi: jeden zápas pořádaný v Treťjakovské galerii nebude stačit. Ale bylo by skvělé, kdyby tyto podobně smýšlející lidi našel! Tahle iniciativa se mi velice líbí: tento přístup k šachu bychom měli uvítat a podporovat.

Vladimir Kramnik, exmistr světa

Vladimír Kramnik

1. Od té doby, co byly zápasy o titul mistra světa zredukovány na 12 partií, staly se více taktickými než strategickými. Zápasová strategie už v nich nehrála tak velkou roli; mohu to potvrdit, protože jsem sehrál zápasy s počtem partií snižujících se ze 16 na 14 a pak na 12. V zápase na 16 partií nehrál výsledek jednotlivé partie až tak velkou roli. Ale když jsem hrál zápas už jen na 12 partií, stávala se každá výhra či prohra důležitějším faktorem. Představte si, že by fotbalový zápas zkrátili na 60 nebo dokonce 45 minut – zcela jasně by to změnilo styl hry soupeřů. Byl bych proto rád, aby se v budoucnu zvýšil počet partií alespoň na 14.

Je velice obtížné tipovat výsledek tak krátkého zápasu. Jeden nachytá druhého na novinku v zahájení a vyhraje – a právě to průběh zápasu dramaticky změní. Takže budeme sledovat, co se skutečně stane, všechny body se počítají. V zápase na 12 partií je první výhra pro kohokoli významnou výhodou.

Přesto je logické předpokládat, že Anand bude hrát v dobré formě. Aspoň proti mně se mu dařilo – a Gelfand má podobný styl hry jako já. Nebudu vám říkat všechno, co si myslím o nadcházejícím zápase - nechci ovlivňovat přípravu ani jednoho z nich – ale v každém případě je asi vhodné očekávat z Anandovy strany ostrou taktickou hru. Není však vyloučeno, že zvolí zcela jiný přístup. Jako profesionál jsem velmi zvědavý, s čím přijdou oba hráči na zápas.

2. Koncept Andreje Filatova vypadá velmi rozumně: většina šachových příznivců se nachází v kulturních kruzích. Sféry umění, hudby, šachu a vědy se prolínají. Když se podíváte na nějakého šachového diváka, je to buď doktor nebo vědec nebo hudebník. To, že žádná z těchto oblastí nedisponuje množstvím peněz, je věc druhá: není to golf ani showbyznys. Možná bychom se neměli orientovat pouze na jednu oblast: měli bychom šachovou hru popularizovat všemi směry, zpřístupnit je všem společenským vrstvám. V každém případě je zřejmé, že pořádání šachového zápasu v muzeu je pro šachy velké plus. Těžko můžu odhadovat, co z toho muzeum bude mít: to je spíše otázka pro experty umění.

Můj zápas proti Anandovi v Bonnu se konal na velkém výstavišti. Lidé se tam mohli podívat na různé výstavy, přicházeli tam mnozí zainteresovaní a kulturně založení lidé. To je pro šachy skvělé publikum! Kdyby nám šlo o nějakou lacinou popularizaci šachu, zápas by se konal v kasinu nebo nějakém klubu. Pokud se bude zápas odehrávat v Treťjakovské galerii nebo například v Louvru, šachy tím získají úplně nový status a úroveň. Takže já jsem zcela pro!

Časový rozvrh

dendatumvýsledekčas
den 1 10. května Zahájení -17.00/18.00
den 2 11. května partie č.1 -13.00
Komentároři: Nigel Short, Dirk Jan ten Geuzendam
den 3 12. května partie č.2 -13.00
Komentároři: Nigel Short, Dirk Jan ten Geuzendam
den 4 13. května volný den
den 5 14. května partie č.3 -13.00
Komentároři: Jan Timman, Dirk Jan ten Geuzendam
den 6 15. května partie č.4 -13.00
Komentároři: Jan Timman, Dirk Jan ten Geuzendam
den 7 16. května volný den
den 8 17. května partie č.5 -13.00
Komentároři: Joel Lautier, Dirk Jan ten Geuzendam
den 9 18. května partie č.6 -13.00
Komentároři: Peter Svidler, Dirk Jan ten Geuzendam
den 10 19. května volný den
den 11 20. května partie č.7 -13.00
Komentároři: Peter Leko, Dirk Jan ten Geuzendam
den 12 21. května partie č.8 -13.00
Komentároři: Peter Leko, Dirk Jan ten Geuzendam
den 13 22. května volný den
den 14 23. května partie č.9 -13.00
Komentároři: Peter Svidler, Dirk Jan ten Geuzendam
den 15 24. května partie č.10 -13.00
Komentároři: Peter Svidler, Dirk Jan ten Geuzendam
den 16 25. května volný den
den 17 26. května partie č.11 -13.00
Komentároři: Vladimir Kramnik, Dirk Jan ten Geuzendam
den 18 27. května volný den
den 19 28. května partie č.12 -13.00
Komentároři: Peter Svidler, Dirk Jan ten Geuzendam
den 20 29. května volný den
den 21 30. května Tie break 10.00

Odkazy

Oficiální stránky
anand-gelfand.com
23x 1950x
Fotogalerie
Komentáře (23) Aktualizovat
11.05.2012 17:43 | Autor neznámý

Jak se dalo čekat první partie nic moc.

11.05.2012 08:36 | Autor neznámý

!) Gelfand stejně jako Anand mají plné právo bojovat o titul, nikdo jiný včetně Carlsena si to právo nevybojoval.

2) Nesouhlasím s názorem, že v případě remízy by měl titul zůstat obhájci, to je přežitek z dřevních dob šachu (tedy z dob, kdy se ještě hrály šachy s dřevěnými figurkami ).

3) Pokud Gelfand vyhraje, tak bude legitimním mistrem světa. Nikdo snad nezpochybňuje, že Anand je nejlepší zápasový hráč současnosti. A pokud ho Gelfand porazí, tak .

11.05.2012 07:29 | Autor neznámý

Myslím že ideální by bylo hrát na 24 partií,12 partií je dost málo,vzpomínám na kasparova s kramnikem. Pokud by  mistr Anand by prohrál má právo na odvetný zápas? děkuji vaclav vladyka varnsdorf vv

10.05.2012 23:56 | Autor neznámý

 tento zapas me nejak nechava chladnym ;) nastesti se ted hraje par zajimavych turnaju :)

10.05.2012 23:11 | Autor neznámý

Rozhodně mi přijde Gelfand - Anand bude mít jasnou platnost a uznání, než kdysi jisté zápasy v nichž každá asociace měla svůj titul, či si vybíral Kasparov s kým bude hrát i ... (pokud se nemýlím jednou dokonce odmítl ikdyž vyzyvatel měl právo). Tentokrát se mohl zúčastnit každý a vybojovat si to. Koneckonců kdyby se nepočítalo ELO ... Ale má ELO takovou váhu ? Zápas jeden versus jeden a vyhrát KO systém o vyzyvatele je něco jiného než oškubávat o rating slabší soupeře a dlouhodobě přidávat bod k bodíku. Občas mi to ELO přijde jako když vám hlásí ekonomové, že se něco změnilo o "hrozné" jedno procento a přitom ceny v obchodě lítají běžně o 5 i 10 procent ... Mimochodem žádný systém není dokonalý, vždy může mít jeden soupeř rýmu ...  Jinak samozřejmě by šlo místo KO systému aby automatocky hráči s nejvyšším ELO k 1.1. onoho roku hráli o mistra světa či získal právo vyzvat mistra světa ten s nejvyšším ELO ... ale asi se to nezdálo lepší než KO turnaj ne ?

10.05.2012 23:10 | Autor neznámý

Taky myslím, že 12 partií je málo, minimálně 16 by to chtělo. Případné bleskovky považuju za degradaci, ani rapidy mi nepřijdou dobré. Buď prodloužení  o 4 partie klasicky (přičemž by se mohly hrát dvě denně), nebo rovnou pravidlo, že při remíze zůstává titul obhájci.

Zásadní chybou je ale podle mě to, že mezi turnajem kandidátů a tímto zápasem je tak velký odstup. Kdyby se hrál po pár týdnech, podrželo by se napětí a patrně i forma vyzývatele.

Jinak o titul by se mohlo hrát opravdu častěji, MS v lyžování je taky každý rok, i když všichni zároveň jedou seriál závodů.

10.05.2012 22:31 | Autor neznámý

Talent19: Kdyby vyhrál Gelfand, nevím, proč by neměl být uznáván jako mistr světa. Právo k zápasu si regulérně vybojoval, a to v nabité konkurenci. Že je ten systém špatný, není jeho vinou, stejně tak ani fakt, že Carlsen se nezúčastnil. A to, že zápas o titul vyhrál naprostý outsider, už šachová historie pamatuje. Kdo by si např. v roce 1935 v zápase s Alechinem vsadil na Euweho? Když se zápas konal, tak nejspíš ani nebyl světovou dvojkou, a přece jeho titul (trval jen 2 roky) dnes nikdo nezpochybňuje.

10.05.2012 22:23 | Autor neznámý

ad talent19: Gelfand, pokud tedy vyhraje, bude určitě zdrcen z toho, že ho někdo za mistra světa neuznává, zvláště Vy. Na jeho místě bych ten zápas vzdal předem, vždyť se mu budou všichni jen smát, pokud titul získá 

 

10.05.2012 21:42 | Autor neznámý

Pokud by náhodou vyhrál Gelfand, v což nevěřím,ale přeci, co kdyby, tak stejně nebude jako MS uznávám ... Pouze porazí Ananda, ale nic víc, ne dokud, nezměří síly s někým z velké trojky C+A+K ... Co se Ananda týče,tak ten také nebude obhajovat věčně, myslím si, že po kandidátských zápasech předá žezlo... Aktuálně nejvíce považuji osobně za jeho vhodného nástupce Kramnika ... Dočkáme se toho?

10.05.2012 21:18 | Autor neznámý

Vasek a spol.: uvidíme, podle mě je to jen marketink, co taky zbývá, když už to  Gelfand vyhrál. Tento zápas je pro mě méně zajímavý než třeba turnaj v Dortmundu. Široká špička? podle mě tak max. 5 hráču může Annandovi obhajobu znepříjemnit. Snad mě to nakonec mile překvapí ....

matman: až toho tady nakecáte tolik co Exot, Morphynista, Bond(James) tak se nad tím možná pozastavím

10.05.2012 19:51 | Autor neznámý

Neříkám, že bych nechtěl vidět Carlsena v boji o titul mistra světa, ale ne v tomto cyklu, ze kterého se sám dobrovolně vyřadil.

10.05.2012 17:41 | Autor neznámý

Souhlasím s těmi optimistickými názory.

Je to tím, že špička je daleko širší. Za mých mladých let hrál třeba Karpov s Korčným potřetí za sebou o titul MS než "dospěl" Kasparov byla to celkem nuda. Teď je to daleko pestřejší, nejen hráči bývalého Svazu, ale i špičkoví hráči z Asie, Bulharska, Norska, Izraele, atd., není to pestřejší?

No a pokles na žebříčku aktérů není dán přípravou a menší turnajovou aktivitou?

Co nebude, na co se nemůžeme těšit? Aféry, špraicy, nefér jednání, podezřívání, atd., časté při těchto soubojích. Myslím, že opravdoví fandové čistého boje si na své přijdou.

10.05.2012 17:03 | Autor neznámý

No možná když by vyhrál Gelfand tak by se třeba někdo zamyslel nad systémem celého cyklu. Protože ať si sem píše kdo chce co chce, tak prostě něco takového by vzbudilo jen rozpaky. Všichni cítíme, že pravý zápas o titul MS by byl A / C, kde by vítěz měl opravdový kredit a respekt celého šachového světa.

10.05.2012 16:29 | Autor neznámý

Souboj Anand - Gelfand je samozřejměsprávný a já si myslím a doufám, že bude i velice zajímavý. Argument, že se utkává 4. hráč žebříčku s 22. je k popukání. V době kdy si ten zápas vybojovali, to byli 1. a 6. hráč světového žebříčku, tak trochu respektu. Oni nemůžou za to, že FIDE má ten cyklus tak hloupě postavený. A to že se oběma účastníkům v poslední době na turnajích nedařilo neovlivňuje jejich skutečnou sílu, tak bych prosil, aby se věční nespokojenci trochu uklidnili. Počet partií bych ale taky zvýšil - aspoň na 16.

10.05.2012 16:29 | Autor neznámý

Gelfand si právo vyzvat Ananda plně zaslouží, vyhral Světový pohár i těžké zápasy kandidátů. Hold v zápasech rozhodují spíše zkušenosti. Nebo by někdo z vás chtěl každý rok turnaj po 8-12ti lidech kde by jsme osavovali pořád nějakého jiného mistra světa?

Můj tip 6,5:4,5 pro Ananda.

10.05.2012 16:21 | Autor neznámý

 tak ono jde asi hlavne o to, ze ve sve dobe hraci jako steinitz lasker capablanca aljechin (euwe?)  botvinik smyslov tal petrosjan spaskij fisher karpov kasparov (kramnik?) mozna topalov, byli nejlepsi na svete a vyzyvatele byli nejlepsi z nejlepsich. Taky si myslim ze souboj Anand Gelfand je o nicem. Anand Carlsen, Carlsen Aronjan - Kramnik, to by byl souboj, ale tohle je celkem o nicem. Sachy hrat umi, o tom zadna, ale neco tomu chybi.

10.05.2012 15:36 | Autor neznámý

Tak, tak. Třeba to bude zajímavé.

10.05.2012 15:03 | Autor neznámý

Neříkejte hop, dokud nepřeskočili. Já bych si počkal na průběh zápasu, buď to může být velká nuda nebo velká šou. Bude záležet na Gelfandovi jak to pojme, doufám, že velkoryse. Koneckonců nemá co ztratit. Anand bude hrát asi údržbu jako vždy v zápase o MS .

10.05.2012 14:57 | Autor neznámý

Hlavním problémem zápasu je asi to, že se utkávají 4.a 22. hráč světa. I když si Gelfand právo vyzvat mistra světa zaslouženě vybojoval, přece jen to dost ubírá na atraktivitě, zkrátka to není ono . Souhlasím i s názorem, že 12 partií je málo. Nelíbí se mi ani skutečnost, že pokud zápas i čtyři dodatečné partie v rapidu skončí nerozhodně, vítěze určí bleskovky. To už s klasickým šachem nemá nic společného. A proto ani uspořádání zápasu v muzeu nic nezmění na tom, že se slavnými duely jako Kasparov - Karpov, Tal - Botvinnik nebo Spasskij - Fischer nesnese srovnání a v historii šachu žádné významné místo nezaujme...

10.05.2012 14:47 | Autor neznámý

Tento zápas vyhrál konkurz na nejnudnější utkání v celé historii o MS v šachu ...

10.05.2012 13:57 | Autor neznámý

matman: Co takového exot řekl? Spousta lidí pozapomněla, že se tento zápas hraje už v květnu. Nechápu, proč se do něj kvůli tomu navážíte. A článek je to pěkný, to mu věřím nevytýkáte. Příště více klidu přeji.

10.05.2012 13:41 | Autor neznámý

Drahý exote, děkuji Ti za prezentaci Tvých "hlubokých" myšlének, kterými jsi významně "obohatil" téma. Mezi námi, drží Tě to už dlouho nebo se jedná o mimořádný výtrysk? Hádal bych to první.

10.05.2012 12:27 | Autor neznámý

Málem bych zapomněl, že se nějaký zápas o titul mistra světa v šachu koná.

Mimochodem, skvělý článek. :-)