Anand jde potřetí na podání

17.05.2012 06:43 | MS 2012: Anand vs Gelfand

Dnes nás čeká pátá partie zápasu, ve které bude mít světový šampión bílé. Na otázku, jaký scénář by preferoval, odpověděl Boris Gelfand žertem: „Samozřejmě bych byl rád, kdyby soupeř zvolil pochybnou variantu, kterou dobře...

Dnes nás čeká pátá partie zápasu, ve které bude mít světový šampión bílé. Na otázku, jaký scénář by preferoval, odpověděl Boris Gelfand žertem: „Samozřejmě bych byl rád, kdyby soupeř zvolil pochybnou variantu, kterou dobře znám. Pak bych zahrál silnou novinku a partii vyhrál řekněme ve 20. tahu. Byl bych příliš naivní, kdybych s něčím takovým počítal, ale člověk musí být připraven na cokoli...“

Ve čtvrté partii se odehrál boj ve Slovanské obraně, stejně jako ve druhém dějství zápasu. Od druhé partie se jako první odchýlil bílý a získal výhodu dvojice střelců. Po výměnách přešla partie do koncoovky, ve které měl větší šance bílý. Koordinace bílých figur však nebyla natolik dobrá, aby dokázala zajistit výhru. Anand postavil "pevnost" a odrazil všechny hrozby. Zdá se však, že s každou další partií se blíží nevyhnutelné, kdy se jednomu z hráčů podaří získat rozhodující převahu. Po čtyřech partiích je stav 2:2.

Gelfand,Boris (2739) - Anand,Viswanathan (2799) [D45]
WCh Moscow RUS (4), 15.05.2012
Komentuje GM Petr Hába

1.d4 d5 2.c4 c6 3.Jc3 Jf6 4.e3 e6 5.Jf3 a6 6.b3 Sb4 7.Sd2 Jbd7 8.Sd3 0-0 9.0-0 Sd6 Diagram

10.Dc2 První odchylka od druhé partie. [Tam zkusil bílý 10.Vc1 Gelfand,B (2727)-Anand,V (2791) Wch (2) Moscow 2012, s velmi podobným výsledkem.] 10...e5 11.cxd5 cxd5 12.e4 exd4 13.Jxd5 Jxd5 14.exd5 Jf6 15.h3 Sd7 16.Vad1 Diagram

Tak "d" sloupec bychom měli zkompletovaný. Černá dáma si však z "rentgenu" bílé věže nemusí moc dělat. 16...Ve8 Teprve tento tak černí ještě nezkoušeli. [Dříve se nabízelo napadení dámy tahem 16...Vc8 , známé např. z partie Levin,E (2499)-Martynov,P (2284) St . Petersburg 2012.] 17.Jxd4 Vc8 18.Db1 h6 19.Jf5 Sxf5 20.Sxf5 Gelfandovi se nakonec podařilo získat alespoň dvojici střelců. Symetrická pěšcová struktura po pádu bílého cenrálního pěšce a žádné slabiny u soupeře mu však nedovolují doufat v reálné šance na úspěch. 20...Vc5 21.Vfe1 Vxd5 22.Sc3 [Pokud by Boris tento tah chtěl zahrát až po výměně věží 22.Vxe8+ Dxe8 23.Sc3 , pak by bylo možné odpovědět 23...Se5 s rovnou hrou.] 22...Vxe1+ 23.Vxe1 Sc5 24.Dc2 [Ani oslabení pěšcového krytu kolem nepřátelského krále 24.Sxf6 gxf6 25.De4 Vd2 by nedávalo žádnou výhodu. Na šachovnici by zůstalo příliš málo materiálu.] 24...Sd4 25.Sxd4 Vxd4 26.Dc8 g6 27.Sg4 h5 28.Dxd8+ Vxd8 Zde nabídl Anand remízu, přesvědčený o neprůbojnosti své pozice. Vzhledem k lepšímu střelci Gelfand ještě chvíli pokračuje, ale ne dlouho. 29.Sf3 b6 30.Vc1 [Aktivizace obou věží po 30.Ve7 Vd2 je spíše k duhu černému.] 30...Vd6 31.Kf1 a5 Diagram

32.Ke2 [Pokus o uplatnění dlohonohého střelce bez věží také neskýtal žádné nebezpečí pro černého. Po výměně 32.Vc6 Vxc6 33.Sxc6 by totiž černý král získal napadením střelce další tempo: 33...Kf8 34.Ke2 Ke7 35.Kd3 Kd6 36.Sf3 Kc5 37.a3 b5 s dalším b4 a pohodlnou remízou.] 32...Jd5 33.g3 [Ani věžovka po 33.Sxd5 Vxd5 34.Vc6 b5 neskýtá šanci na úspěch. Černý je bez slabin a po aktivizaci krále svou pozici celkem lehce ubrání.] 33...Je7 34.Se4 Kg7 Tak to zatím vypadá, jako by se borci zatím jen oťukávali. Pro diváky zatím zápas moc zajímavý není. Doufejme, že s přiblizujícím se koncem zápasu bude chtít někdo strhnout vítězství na svou stranu a bude ochoten jít do většího rizika. 1/2-1/2

Časový rozvrh

dendatumvýsledekčas
den 1 10. května Zahájení 17.00/18.00
den 2 11. května partie č.1 Anand ½ Gelfand13.00
den 3 12. května partie č.2 Gelfand ½ Anand13.00
den 4 13. května volný den
den 5 14. května partie č.3 Anand ½ Gelfand13.00
den 6 15. května partie č.4 Gelfand ½ Anand13.00
den 7 16. května volný den
den 8 17. května partie č.5 Anand - Gelfand13.00
Komentároři: Joel Lautier, Dirk Jan ten Geuzendam
den 9 18. května partie č.6 -13.00
Komentároři: Peter Svidler, Dirk Jan ten Geuzendam
den 10 19. května volný den
den 11 20. května partie č.7 -13.00
Komentároři: Peter Leko, Dirk Jan ten Geuzendam
den 12 21. května partie č.8 -13.00
Komentároři: Peter Leko, Dirk Jan ten Geuzendam
den 13 22. května volný den
den 14 23. května partie č.9 -13.00
Komentároři: Peter Svidler, Dirk Jan ten Geuzendam
den 15 24. května partie č.10 -13.00
Komentároři: Peter Svidler, Dirk Jan ten Geuzendam
den 16 25. května volný den
den 17 26. května partie č.11 -13.00
Komentároři: Vladimir Kramnik, Dirk Jan ten Geuzendam
den 18 27. května volný den
den 19 28. května partie č.12 -13.00
Komentároři: Peter Svidler, Dirk Jan ten Geuzendam
den 20 29. května volný den
den 21 30. května Tie break 10.00

Odkazy

Oficiální stránky
anand-gelfand.com
On-line přenos

Živý přenos
On-line - Houdini
On-line přenos chessbomb.com
49x 1551x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (49) Aktualizovat
20.05.2012 11:48 | Autor neznámý

V roce 2002 porazili Slováci Rusy na MS ve Švédsku dokonce dvakrát. Ve skupině 6 : 4 a ve finále 4 : 3.

20.05.2012 11:39 | Autor neznámý

Porazili Slováci někdy Rusáky na MS?

19.05.2012 20:28 | Autor neznámý

já také: Česko-Slovensko 1:3

18.05.2012 14:48 | Autor neznámý

na sachovu stranku mozem dat odkaz na hocico. sak je tu to okno na pisanie, tak co donho napisem to tam je. k tomu ze by sa majster sveta urcil iba zapasom rusko-kanada - hokej je iny sport ako sach, aj sa hra z inych dovodov. format ms v hokeji bol tusim inac v minulosti normalny turnaj kazdy s kazdym, az neskorsie sa zmenil koli divakom. v sachu sa menit nic nemusi. hadam si fide nemysli ze tie ich vyradovacie suboje na 4 partie a rapidy s bleskovkami bude pozerat miliarda ludi v televizoroch.

zaujimavy rozhovor. hlavne toto:

Ano, on je velký hráč. Ale rozhodne až zápas. Už jsem s ním dlouho nesehrál vážnou partii, jen nějaké bleskovky, rapidy nebo jsme hráli naslepo. Ale ujišťuji vás, že to bude dobrý zápas.

 

 

18.05.2012 13:39 | Autor neznámý

jano90: asi jsme si nerozuměli, pokud dáte na šachovou stránku odkaz na hokejový výsledek, budí to dojem, že Vás to zajímá. A srovnání ratingu? "...mali by sa dohodnut carlsen a aronian a zahrat si zapas, vitaza by respektovali vsetci ako majstra sveta" - cituji Váš příspěvek, analogicky by si hokej měli zahrát Rusové s Kanadou, aby byl mistr všemi respektovaný.

Úlohu FIDE bych neviděl tak černě, spíš se mi zdá, že ten systém zápasů o MS rozvrátil svého času Kasparov, když založil svou konkurenční asociaci.

P.S. Mám taky radši šachy, ale fotbalisty a hokejisty obdivuji proto, že sám jsem sportovní antitalent a respektuji specifické nadání, které sám nemám (i když při poslechu komentáře typu "geniální přihrávka" skřípu zuby). Ostatně pan Gelfand je fotbalový příznivec, dovoluji si "přihřát polívčičku" a odkázat na svůj překlad rozhovoru s ním:

http://www.63plus1.cz/2410/

Třeba to dnes bude i po roce pro někoho zajímavé.

 

 

18.05.2012 12:31 | Autor neznámý

noElo - hokej je stupidne nahananie kusu gumy po lade, hokejisti cvicene opice pre zabavu cvicenych opic vo fabrikach. neviem skade si prisiel na to ze som videl ten zapas. precital som si vysledok na internete. a tiez nechapem co tam pleties o ratingu a o tom ze by sa zapas ani nemal hrat. sak kludne nech sa hra. to plati aj v sachu. anand s geflandom kludne nech hraju spolu zapasov kolko chcu. aj ja by som si zahral s anandom aj ked by som pravdepodobne prehral na nulu. moje prispevky boli iba o tom ze posledne roky fide tie zapasy o majstra sveta a turnaje kandidatov neskutocne dok***ila. snaha fide je spravit asi zo sachu podobnu stupiditu ako je nahananie sa za kusom gumy na lade. Ak ma niekto schopnosti a zaujem stat sa majstrom sveta v sachu, tak by nemal mat problem hrat koli tomu aj dlhsi zapas. rovnako nechapem preco by mal majster sveta kazde dva roky alebo kolko obhajovat svoj titul ak nema vazneho protikandidata, len preto ze niekto vyhra nejaky turnaj, toboz nejakeho vyradovacieho pavuka na 4 partie.

18.05.2012 08:26 | Autor neznámý

Tak Slováci jsou nadšení, že postoupili Češi, akorát nejsou nadšení, že na nás narazí (a u nás naopak)

18.05.2012 06:28 | Autor neznámý

off  topic re Pavel  CH. - je docela charakteristické, že z české strany na Slovensko chodí gratulace k vyřazení Kanady  (lze vyčíst z diskuzních sportovních serverů)  . Ze slovenské strany ke skvělému výkonu našich proti Švédsku nechodí žádné (dosud jsem žádnou neobjevil) . Pak se Slováci pokrytecky diví, když se jim v Čechách  říká "čoboláci" ....Řekněme si to úpřimně - Slováci nejsou nadšení,že postoupili Češi..

17.05.2012 22:18 | Autor neznámý

nebylo by špatné, kdyby se opakovalo Schlechter - Lasker... obě rezultativní partie jsou naprosto fantastické! :))

17.05.2012 21:39 | Autor neznámý

Jano90.

Blahopřeji a domnívám se, že se z vašeho úspěchu radují téměř úplně všichni Češi (vždyť také koho máte na lavičce).

Já to bohužel z pracovních důvodůl neviděl; Z důvodů přípravy  Festivalu naše až od druhé třetiny.

17.05.2012 21:36 | Autor neznámý

Trochu mi ten zápas průběhem připomíná zápas Lasker - Schlechter z roku 1910, tenkrát se hrálo na 10 partií (ne, že bych to sám pamatoval).  Podle něj by se měl Gelfand už brzy ujmout vedení a Anand v poslední partii srovnat  skóre.

 

17.05.2012 17:31 | Autor neznámý

ad jano90: odpusťte trochu sarkasmu, zápas Slovenska s Kanadou jsem nadšeně sledoval. Jen se divím, že jste se díval Vy, protože podle některých příspěvků u předchozího článku by se takový zápas vzhledem k tomu, že Kanada má postatně vyšší rating než Slovensko, asi neměl vůbec hrát

A stanou-li se Slováci mistry, což bych jim moc přál, budete je snad za ty mistry uznávat.

17.05.2012 15:33 | Autor neznámý

plzenak: Zajímavá myšlenka, i když těžko prosaditelná. Pamatuju se, že jsem jako žák hrál korespondenčně. Existoval seznam asi čtyřiceti teoretických variant končících 9. tahem bílého, z něho si bílý vybral tuším šest alternativ a z těch šesti si černý vybral jednu a připojil k tomu svůj 9. tah, pak se hrálo normálně. Takhle nějak by to šlo :)

Problém velkého počtu remíz je v tom, že postupně přibývá teorie, ne v tom, že by dnešní hráči hráli výrazně lépe. Až to bude vážné, bude stačit malá změna pravidel a šachy zase ožijí.

17.05.2012 14:37 | Autor neznámý

Anand to zahrál dost rychle, ale asi měl i jiné možnosti než 26.Da3

17.05.2012 14:35 | Autor neznámý

Po 26.Da3 - už je to o ničem.  Vymění další těžkou figuru a už by si černý snad mohl dovolit i luxus ztratit pěšce ...

17.05.2012 14:30 | Autor neznámý

Převod bílého střelce na c6 teď řeší komentátoři jako dost zásadní.  

17.05.2012 14:24 | Autor neznámý

 slovensko vyradilo kanadu!  

17.05.2012 14:23 | Autor neznámý

ja si ted taky myslim ze to uz bude plichta,ale nevadi vsadil sem na slovaky postup za 200 kc tak sem spokojenej anand uz je jako bonus

17.05.2012 14:08 | Autor neznámý

Jinak se Gelfandovi celkem nedivím, že upustil od ruské, poslední dobou v ní měl celkem díry.

17.05.2012 13:46 | Autor neznámý

mc@ Řídí se to podle toho, kolik lidí se tou analýzou nechá inspirovat. A na to musí být napsána s dostatečným předstihem. Tak tos měl vsadit u Tipsportu, měl bys větší kurs, i když si myslím, že ti to nevyjde. Anand se ve třetí partii dokázal dostat do patrně vyhrané pozice, ale v závěru se projevily jeho současné limity, vypustil to. A když to vidím teď (po 20.-ab4), tak vlastně jedině určitá prostorová převaha bílého, jinak různobarevní střelci a není vidět, jak by měl bílý spustit útok na krále, což je v takové pozici jediná reálná šance na výhru. Jakmile se černému podaří vyměnit alespoň dvě z těch těžkých figur, je to na výhru bílého beznadějné. 

17.05.2012 13:33 | Autor neznámý

tipsport vam dava nety za analyzy?nebo to nehapu,ve fortune byl kurs na cerne 10. ja vsadil za jedna na ananda za 2.6

17.05.2012 13:26 | Autor neznámý

Plzenak@: To je sice zajímavá myšlenka, ale určitě neprojde. 24h na přípravu je v dnešní době asi příliš mnoho. To veto 10-15% ještě před zápasem by se dalo. Ale šance, že by na něco takového přistoupili hráči, je minimální :).

17.05.2012 13:23 | Autor neznámý

Žádný div, že betonuje. Minule měl černými namále a teď, když dnes "přežije", bude mít pak dvakrát bílé a může doufat, i když toho zatím bílými příliš nepředvedl. Chtěl jsem napsat analýzu v tomto smyslu u Tipsportu (3-1,5-kurs na čené si nepamatuji), ale nestihl jsem to, nety nebudou - za analýzu k 3.partii jich bylo 22 :).

17.05.2012 13:16 | Autor neznámý

tak jestli betonaz tak to jsem v prdeli ,ale snad to prolomi anand

17.05.2012 13:10 | Autor neznámý

Tak dneska si Gelfand vybral betonáž v sicilském stylu.

17.05.2012 13:04 | Autor neznámý

tak a máme tu 1.e4 a sicilku.

17.05.2012 12:45 | Autor neznámý

 1990521384577300 tak sem vsadil anand 1 a postup ceska za 200 vyhra 1300kc takze anand do toho!!!

17.05.2012 12:44 | Autor neznámý

Samozřejmě pro turnajový šach je takovýto model nepoužitelný, ale zápasy jsou něco jiného.

17.05.2012 12:41 | Autor neznámý

Napadá mě určitý způsob, jak podobně "nudné" duely zatraktivnit. Inspirací je počítačový šach. Tam, pokud dnes chcete odehrát reprezentativní zápas mezi dvěma motory, musíte předem připravit určitou knihovnu zahájení (tedy obvykle soupis tabií řekněme po 10.tahu), ze kterých potom motory společně nějakou "vyberou" a partie pak reálně začíná až od dané tabie. Jinak by se vám velmi pravděpodobně v celém zápase opakovala stále ta samá zahájení. Podobný problém máme zde - soupeři jsou samozřejmě výborně teoreticky připraveni, výsledkem této přípravy je však to, že se nám opakují stále ta samá zahajení (ta která máme nejlépe připravena) a zápas je v postatě o tom, trefit se někam mimo soupeřovu přípravu (což není snadné, vzhledem k tomu, že obvykle hned na začátku je jasné, kam směřovala hlavní soupeřova příprava a vzhledem k omezeným možnostem "vymanévrovat" soupeře z připraveného zahájení).

Takže bych navrhoval pro každou partii vylosovat zahajovací tabii (pozice po 8. - 10.tahu) a začínat vždy až touto tabií. Losovat je možné buď těsně před partií (aby hráči museli improvizovat) nebo řekněme 24 hodin předem (aby obě strany měly čas na přípravu). Jen samotné losování by bylo nepochybně velmi atraktivní záležitostí. A omezení vlivu domácí přípravy by nepochybně mělo vliv na rezultativnost jednotlivých partií.

Námitka: Jak zajistit spravedlivost výběru? Některé tabie přece mohou jednoznačně zvýhodňovat bílého, jiné čeného! Není nic jednoduššího, než seznam tabií dát dopředu k dispozici oběma stranám s tím, že určitý počet pozic (řekněme 5-10 procent) může každá strana dopředu vetovat.

17.05.2012 12:40 | Autor neznámý

a celkovy vitez anand 1.23 gelfand 3.35

17.05.2012 12:39 | Autor neznámý

ve fortune je stale kurs 10,ale myslim ze gelfand cernymi nevyhraje,ja nejspis dam  remizu a postup ceska,jenze ja mam takovou smulu ze kdyz vsadim plichtu tak nekdo vyhraje

17.05.2012 11:45 | Autor neznámý

Taky myslím, že Anand se nijak zvlášť netřese na rapidy, on je přece favorit, který by měl vyzyvytele rozsekat a ne to hnát do rapidů. Ke konci zápasu bude určitě pod větším psychologickým tlakem on.

BTW pokud je dneska kurz na výhru Gelfanda černými 10, tak to bych si klidně vsadil.

17.05.2012 11:38 | Autor neznámý

Mně napadá, jestli něco přece jen není na tom zákazu rychlých remíz - minulý zápas Ánand - Topalov neměl možná navenek "přátelskou" atmosféru, ale z prvních čtyř partií byly tři rezultativní. A nakonec se Topalov porazil sám, protože se chtěl vyhnout rapidu, jak sám přiznal. Naopak Gelfand v semifinále turnaje kandidátů vyhrál s Kamským čtvrtý rapid černými  v "must-win" situaci,  potom ho vyřadil v blickách. A finále s Griščukem, který všechno zremizoval a zjevně spekuloval s rozstřely, vyhrál taky v rapidu. Tak nevidím důvod, proč by se měl zase tak moc předem bát.

Možná je přání otcem myšlenky, Gelfandovi přeji - třeba nakonec podle prognóz vysoko prohraje (?)

17.05.2012 11:37 | Autor neznámý

Vašek má pravdu. A ještě s tou pravděpodobností. Kostka jasná, tam jde o náhodu, to Honza hučín popsal správně. U sportu závisí na mnoha věcech.

Napříklaď si přečtěte, jak by chtěl Petr Čech, aby se před finálem žluté karty rušily (v pravidlech, ne zpětně), vždyť nikomu nic vážného neprovedli a nemohou hrát za druhou žlutou. Ovšem, kdyby se škrtaly, tak by obsazení finále bývalo bylo kolikrát jiné, bylo by třeba více zraněných, prostě 11 na 11 by na odvetu semi nastupovalo s tím, že žlutou nemá a že může více řezat.

Takže by třeba spoluhráč Čecha nehrál pro druhou žlutou, ale pro zranění, k zápasu by byl jiný přístup než když se půlka družstva obává stopky. Pravděpodobnost závisí ve sportu na mnoha, i psychologických, věcech. A zde v každé partii jiná.

17.05.2012 11:28 | Autor neznámý

Giddins je amatér, který navíc pět let závodně šachy nehrál, King je uznávaný velmistr a uznávaný šachový autor. Pro mě je tedy jasné, kerý názor je podstatnější. Mě připadá jako by všichni najednou zapomněli na šachovou historii. Už Capablanca tvrdil, že šachy jsou u konce a přesto, o 100 let později nic není vyřešeno. Máme tu čtyři sehrané partie a už se mluví o konci klasického šachu, přitom v zápase Karpov-Kasparov těch remíz bylo 40. Počítače rozhodně neznemožnili hrát klasický šach, to je lidi teď potřebují čím dál tím "akčnější" zábavu a bohužel se to projevuje v šachách. Skoro bych byl radši, aby šachy nedostávali publicitu a mezi běžné lidi se nedostali, protože právě to by je mohlo zničit.

17.05.2012 10:56 | Autor neznámý

Pánové samozřejmě souhlasím s Bondem, zaprvé jiné šance na výhru má jinou hráč při 4-8-12-24 partiích, v závislosti na soupeři, místě, stylu hry, tempu a pod.

Tzn. nelze vycházet z pravděpodobnosti, ale ze statistiky, jaké mají ELO, jaké mají výsledky za sebou, vzájemná bilance, typy zahájení, atd atd. A tady se pak počítají kurzové sázky, tedy lépe řečeno určují...I šance na vítězství toho či onoho. Šachisti nejsou kostka, kterou vemete 1.000.000x a bude stále stejná! Jistě nikdo nebude namítat k tomu , že každý měl jinou výkonnost před 20 lety, 10 lety, dnes, nebo bude mít za 10 let, 20 let apod.

K tomu ještě připočtěte psychologický fakt, že GM Gelfand musí počítat s verzí, že se bude muset jít do rozstřelu, proti hráči který je mistrem nad mistry v této části šachu.

Pak mi vychází, že tlak na Gelfanda, tak jako v minulosti i na Ponomarjova, bude zlomit to do cca. 10,partie, pak se uvidí... Na druhou stranu se může cítit výhodně Anand, který je si vědom svých kvalit v rapidu, a normálním tempu těžko v zápase prohraje více jak 2x.

17.05.2012 10:33 | Autor neznámý

Re breughel

Ále, ále, to se týká něčeho jiného, například před dán počet krabic se skrytýma barvama.

U kostky má Honza Hučín pravdu.

Ani v šachovém zápase nemusí "padnout" výhra za celých 12 partií. Přesto bych pravděpodobnost upravoval dle stavu utkání a z psychologického hlediska hráčů.

Když povede Anand 1:0 po 10.partii a bude mít bílé, tak remis hodně pravděpodobná. Naopak ve 12. partii méně pravděpodobná. Ale to Honza Hučín naznačuje. Ta pravděpodobnost není úplně náhodná.

 Ale s tak kostka s Bayesevem nemá nic společného.

17.05.2012 10:28 | Autor neznámý

U natolik psychologické záležitosti jako je sport se nedá ze statistické pravděpodobnosti vycházet, prostě nemáte k dispozici dostatek vstupních dat. Sázkové kanceláře na tom vydělávají jenom z toho důvodu, že mějí vysoké srážky kurzů. Při férových kurzech by proti informovaným sázkařům neměly šanci.

17.05.2012 10:20 | Autor neznámý

 Hučín: Nemáte pravdu. Běžně se počítají pravděpodobnosti závislých jevů. Viz podmíněná pravděpodobnost. Bayesův vzorec.

17.05.2012 10:12 | Autor neznámý

Možná by chtělo novinářům  pro popularitu zápasu podstrčit:

Klucí hrají 3 týdny o několikanásobně vyšší částku než na kterou dřel Rath 6 měsíců.

 

17.05.2012 10:06 | Autor neznámý

Samozřejmě ty nejkritičtější varianty si oba nechávají na poslední partie, aby na to už soupeř nemohl zareagovat (proto si taky myslím, že delší zápas by nic nevyřešil).

BTW si myslím, že pokud by proti takto technicky vybaveným obranářům jako jsou Anand a Gelfand hrál Fischer v plné formě, tak by stejně neměl šanci a o tu jejich zeď by se rozbil.

17.05.2012 10:02 | Autor neznámý

Ne, s tím Rathem jde čistě o omyl, on si myslel, že mu dávají 7 melounů jako výslužku a ony to byly prachy

17.05.2012 10:01 | Autor neznámý

V novinách ani ve sportovních zprávách v tv jsem nezaregistroval zprávu ,že  se hraje zápas o titul mistra světa v šachu.možná ,že  se to k nim ještě nedoneslo.Asi nechoděj na nss

17.05.2012 09:55 | Autor neznámý

Honza Hučín: Nehodnotím, zda se mění pravděpdobnost remízy v tomto zápase s postupem času, ale obecně právě platí, že nelze vztahovat na sportovní výsledky zkušenosti s hodem kostkou, korunou, ruletou apod., protože tam jsou rozhodující okolnosti vždy stejné, kdežto u sportovního zápasu se mění. Pokud třeba tým dostane třikrát po sobě hodně gólů, často se stane, že se trenér rozhodne hrát v následujícím zápase zaňďoura a nízké skóre je tak pravděpdobnější než v 1. zápase. Tady může záležet na tom, že se někdo z hráčů rozhodne vyzkoušet nový postup po prvotním oťukávání, nebo někomu jen ujedou nervy, takže remíza v této partii určitě nemá statisticky stejnou šanci jako třeba v 1. partii, i když je nadále nejpravděpodobnějším výsledkem.

17.05.2012 09:47 | Autor neznámý

Na Chessbase dva zajímavé články. V jednom Steve Giddins považje zápas za nudný a předpovídá smrt šachu kvůli počítačům.

Ve druhém GM King zápas naopak považuje za zajímavý a přirovnává Anandovu obrannou techniku k Petrsojanovi.

Kloním se spíš ke druhému názoru. Je jasné, že zápas o MS je něco jiného než turnaj. Rozhodují trochu jiné faktory. Nesjou zde slabší soupeř, které by bylo možné zmást riskantější hrou. A je to i zajímavý psychologický duel.

Tak jsem dnes zvědav na další Gruenfeldku.

17.05.2012 09:42 | Autor neznámý

dnes kdyz sem prisel po nocni,tak me prastila do oci nabidka fortuny ms v sachu kursy 5. partie anand 2.6 gelfand 10 a na remizu ktera si myslim ze na 90 procent padne je 1.55 krasnej kurs dat k tomu ze dnes postoupime ze svedskem....... a jeste zajimava sazka:rath kde se najdou dalsi miliony v krabici od bot kurs 1.3,v krabici od whiskey kurs 2,v ikea krabici od susenek 2,  v krabici od televize 8 ,v krabici od pracky12.zajimavy kursy jen si vybrat......

17.05.2012 09:17 | Autor neznámý

No na zápase je nudná jediná věc - že ho hrají furt ti dva samí hráči, kteří pochopitelně zkouší pořád ty samé varianty, které znají. Pokud by se v každé partii soupeři střídali, bylo by to zajímavější .

To je taky asi jediný důvod, proč by turnajový model měl být atraktivnější než zápasový.

17.05.2012 08:51 | Autor neznámý

Nebuďte takoví pesimisté, je to prostě zápas o kterém se rozhoduje o mistru světa. Turnaje jsou všude jinde.

Již jsem psal, že na měsíce času nemá dnes nikdo čas. Za dob Petrosjana, Karpova a dalších,  30 partií, po každé dva dny volno. Stejně byly remízy, některé i krátké a pak se třeba 3 týdny nic podstatného nestalo.

Jak již zde někdo psal, dnes v hokeji jeden zápas a vše nebo nic a o mistru světa ve fotbale či hokeji rozhodnou/rozhodly dovednostní disciplíny.

Pokud přeci jen se někomu zdá MS v šachu nudné,  MČR v Koutech nehraje , tak ještě rychle najděte cestu na turnaj do Ústí - startovky, rozhodne se nudit nebudete, 10 turnajů za 3 dny, Grand-Prix ČR či třeba play-off v bleskovém turnaji.

17.05.2012 08:32 | Autor neznámý

"s každou další partií se blíží nevyhnutelné, kdy se jednomu z hráčů podaří získat rozhodující převahu"

Tak rapidy, či snad dokonce bleskovky se blíží, to je pravda. Jinak ale s počtem nerozhodných partií neroste pravděpodobnost, že ta další bude rezultativní, to je jen laická představa. Pravděpodobnost, že vám v následujícím hodu konečně padne šestka, je taky pořád stejná, ať jste měli předtím libovolný počet neúspěšných pokusů. Dokonce bych řekl, že ochota jít do rizika bude nyní menší, protože nám dneškem začíná zápas už jen na 8 partií.