Kapitáni hodnotí

18.11.2011 06:43 | ME družstev 2011

Názory diskutujících na téma konečného umístění naší mužské reprezentace se v různých nuancích lišily, ale v jádru se dají rozdělit na definici nespokojenosti s konečným šestnáctým místem a na druhém pólu s definováním v

Názory diskutujících na téma konečného umístění naší mužské reprezentace se v různých nuancích lišily, ale v jádru se dají rozdělit na definici nespokojenosti s konečným šestnáctým místem a na druhém pólu s definováním výsledku v mezích normy. Ženská reprezentace naopak žádné polemiky nepřipustila. Na mistrovství Evropy odjížděla s možností příjemně překvapit a to se také povedlo. Níže přinášíme pohled reprezentačních kapitánů.

Muži - částečná spokojenost

Michal Konopka

"Spokojenost s výsledkem je jen částečná. Náš tým je perspektivní a má na to skončit v první desítce. Letos to bylo o to těžší, že se nedařilo Davidovi Navarovi. Na všech předchozích reprezentačních akcích byl naší velkou oporou, teď si vybral slabší chvilku a už jsme se nemohli spolehnout na jeho obligátních +3, které v průměru dělával na mistrovstvích Evropy. Nebyl k poznání v partiích s Miezisem (nepřesvědčivé jezdcové manévry vedly ke ztrátě figury), Bologanem (ve vyhraných pozicích se David jen málokdy mýlil) nebo Adamsem (neúspěšná obrana nepatrně horší, ale remízové věžové koncovky)…I přesto ho musím pochválit alespoň za to, že i když bylo zřejmé, že je z formy, velmi příkladně bojoval, jak jste viděli například ve druhé polovině partie s Miezisem či s Rodshteinem."

Johannessen,LE (2515) - Stocek,J (2600):
29...Sb5 30.Dxb5 Dxb5 31.Jxb5 Vc1+ 0-1

"Výkony ostatních byly v pořádku, na solidní úrovni. Velmi slušně se opět představil Viktor Láznička, stejně jako na olympiádě dokázal porazit Nigela Shorta, tentokrát v napínavé partii černými figurami! Jeho individuální výsledek mohl být i lepší, kdyby přijal ve vyrovnané pozici nabídku Griščuka ke smíru. Kvalitně :) zahrál Zbyněk Hráček, škoda zaváhání v partii s Jonesem, kde byl blízko výhry, ale nedocenil protihru soupeře. Velkým přínosem pro naše mužstvo byla hra Jiřího Štočka, který jako jediný odehrál všechny partie a nejvíce partií také vyhrál – 3. Velmi cenné bylo jeho vítězství černými figurami proti Perunovičovi, které znamenalo naši výhru v zápase proti Srbům. Vlasta Babula statečně nesl úděl málo hrajícího náhradníka, jsem ale rád, že byl v týmu a pomohl udržovat dobrou náladu. Přiznám se, že pro mě byl tento turnaj náročný po psychické stránce."

"Důvod k nespokojenosti byl po zápase s Lotyšskem ve 3. kole. Nejenže jsme prohráli v součtu 2. a 3. kola celých 5 partií, ale o výhru s Lotyšskem jsme se připravili vlastní nedisciplinovaností. Prohrát obě partie černými v takovém zápase nelze. Pak začal hrát tým zodpovědněji, ovšem stále jsme byli na 50%. Bodů bylo málo, skóre nevalné, a přicházeli nelehcí soupeři. Maďarsko, Anglie, Izrael, několikrát hrozila Ukrajina. Naštěstí jsme stále věřili v obrat a ten se dostavil. Neúspěch v posledním kole nás pochopitelně velmi mrzel – pokud se ale prohraje tak brzy partie bílými figurami, je těžké vývoj utkání s vyrovnaným protivníkem zvrátit. Děkuji všem hráčům za vzornou reprezentaci a fanouškům za podporu."

Ženy - skvělé mistrovství

Petr Hába

"Děvčata odehrála opravdu skvělé mistrovství. Naprostá většina soupeřek byla silnější než náš tým, což je patrné z vedlejšího hodnocení Buchholz. Výkon byl ale ještě lepší než celkové umístění. Prohry v posledních dvou kolech nás bohužel odsunuly z první desítky. Při štěstí a remíze v posledním kole bychom skončili 9. za Německem, což by asi více odpovídalo předvedené hře. I tak je však umístění výborné. Věřím, že naše reprezentantky budou pokračovat v podobném výkonu i na následujících mezinárodních soutěžích!

Eva Kulovaná: "12. místo je určitě dobré, i když v průběhu turnaje to vypadalo lépe. Přece jen dvě prohry v posledních kolech udělají své. Začátek se mi příliš nevydařil, ale nastartovala mě remíza s Paehtz. Jinak v družstvu panovala dobrá nálada. Peťa Hába nás dobře připravoval. Škoda jen, že ke konci nám docházely síly."

Němcová (2276) - Michna (2382):
28.Sxg7+ Kxg7 29.Vxd5 Df6 30.Dg3+ Kh8 31.Vd7 Je7 32.De3 Dh4 33.Dd4+ Kg8 34.g3 Dh5 35.Vxe7 1-0

Tereza Olšarová: "ME se letos opravdu povedlo, co se týče organizace, tak, snad krom přenosů, nejde nic vyčíst. Myslím, že ubytování i jídlo bylo na vysoké úrovni a když se k tomu přidala i dobrá hra, tak byla hned skvělá nálada. Jako tým jsme měly dobrou partu, která určitě přispěla k našemu výsledku a zároveň chci poděkovat našemu kapitánovi, Petru Hábovi, který nás na každou partii pečlivě připravoval... Trochu mě mrzí nevyvedený závěr, posledních dvou kol byla velká škoda, přesto je 12. místo výborný výsledek!"

Katka Němcová: Klíčový moment turnaje? "To bych označila duel s Německem a poté s Polskem. První jsme zvládly na výbornou a přehouply jsme se tak do druhé poloviny turnaje v perfektní pozici. Bohužel ten druhý se nepodařil a zabránil nám tak bojovat o medailové pozice v posledním kole. Možná nám chyběly síly, možná zkušenosti. Každopádně příště už budeme lépe připravené."
Start do turnaje 4xčerné, to se jen tak nevidí. Ale když se hraje pro družstvo? "No opravdu jsem takový začátek turnaje nečekala. Je to přeci jenom trochu náročné hrát tolik partií černými, ale člověk si zvykne :). Třeba i tím je pro mě soutěž družstev zajímavější než soutěž jednotlivců. Člověk nemá nic jasného a cílem je hrát a pomoci co nejvíce družstvu, barvy byly druhořadé. Celkově jsem s turnajem určitě spokojená, svůj výkon hodnotím jako velmi dobrý a umístění družstva je také pěkné. Myslím, že máme ale i na víc! :)

Odkazy

Oficiální stránky
Kompletní výsledky - muži
Kompletní výsledky - ženy
34x 1762x Petr Boleslav
Fotogalerie
Komentáře (34) Aktualizovat
20.11.2011 14:36 | Autor neznámý

pawel: Kdepak psal jsem, že moje očekávání nenaplnila. Někdy kolem roku 2000 to byli talentovaní hráči a očekával jsem od nich hodně. Teďka přichází nová generace, do které můžeme vkládat naděje. Jen jsme vyjmenoval hráče, kteří mě hrou zaujali a věřil jsem jim, že to dotáhnou dále. Nedělil jsem je na persp a nepersp. 

20.11.2011 14:24 | Autor neznámý

Nezlobte se, Vaše slova jsou těžko k pochopení.

Psal jsem, že Vy (né že já) rozdělujete na persp a nepersp.

Jmenoval jste čtyřku, ze které (Vašimi slovy) by něco mohlo být.

A pak 4, kde jste čekal více (tak jsem napsal, že je uvádíte jako nepersp).

No já jsem jen podotkl, že ani v jedné čtyřce není Martin Petr.

20.11.2011 11:36 | Autor neznámý

pawel: Jmenoval jsem hráče, v kterých vidím  v budoucnu potenciál na repre. Tito hráči jsou o nějakých 5-7let mladší než Martin Petr. V nich je tedy velký potenciál a vše se ukáže časem. Hlavně za 5let budou mít po pubertě, tak je zbytečně neodsuzujte jako neperspektivní hráče.

20.11.2011 10:04 | Autor neznámý

Milej Míšo, mně se Tvý hodnocení moc nelíbí. - Předpokládám, že sem nepíšeš všecko úplně upřímně, ale s ohledem na to, že o vejsledkách budeš muset někde jednat "na nejvyšší úrovni".

O co mi jde: Dovedl bych pochopit, že jseš spokojenej; bod navíc, a není o čem hovořit. Úspěch. - Dovedl bych pochopit, že jseš nespokojenej; Navarova okamžitá forma přišla v nejnevhodnější moment. - Ale nemůžeš přeci Navarův výkon v partii s Miezisem chválit i kárat zároveň. Nemůžeš vyzdvihovat Štočka, zároveň říkat, že rozhodující kolo zabil, ale přitom ho ohleduplně nejmenovat. To je na prd. Musíš mít jednoznačnější náhled na věc a ten potom prezentovat, nebo se máš na hodnocení vykašlat, protože tohle nedává smysl.

Já za svou osobu zklamanej jsem. Ale je to sport, že jo. Rozhodujou kolikrát maličkosti. Kdyby všecko sedlo, mohli jste vyhrát vy a ne Němci, který nejsou lepší než vy, ale v rozhodujících chvílích měli vůli a štěstí. Nestalo se. Drželi jsme vám palce a budem je držet zas.   

 

20.11.2011 09:43 | Autor neznámý

 Rozhodně bych nezatracoval ani Vojtu Pláta. On teď prochází procesem emancipace, kdy dospívá a mění se mu hodnoty. Má výtečné šachové myšlení, ale musí si sám v sobě přebrat, zda se chce šachu věnovat profesionálně.

20.11.2011 08:05 | Autor neznámý

Re:

19.11.2011 18:23:57 | Rodney McKay

Při veškeré své fantazii vaší odpovědi opravdu nerozumím. Jmenoval jste perspektivní i neperspektivní hráče. Takže jedině, že je u vás někde úplně mimo, někde ve 4. rozměru ?!

19.11.2011 20:43 | Autor neznámý

Stačí se podívat na ratings.fide.com na grafy vývoje ELO u všech jmenovaných hráčů. Martin Petr stoupá pomalu, ale vytrvale vzhůru, tam perspektiva určitě je. Naopak Vojta Plát měl před třemi lety rating v podstatě stejný jako dnes. Honza Krejčí se evidentně snaží, ovšem má zatím problémy prolomit trvale 2500. Alexej Kislinskij má rating jako Martin a taky leze nahoru. Tak se znovu ptám: je to perspektivní hráč z hlediska reprezentace? Má svaz i on zkusit např. Mitropu?

19.11.2011 19:56 | Autor neznámý

 pawel: Já Martinovi Petrovi dost věřím. On je hodně poctivý dříč a věřím, že mu právě tato vlastnost umožní urazit ještě pěkný kus cesty směrem k nejvyšším patrům šachové pyramidy.

19.11.2011 19:18 | Autor neznámý

Škoda, že to tak rychle nešlo u Sergeje. Hned bychom vyhráli olympiádu  nebo aspoň ME

19.11.2011 19:04 | Autor neznámý

to Honza Hučín :

Soupeř pro letošní sezónu učinil významnou změnu, když legalizoval ukrajinského velmistra Alexeje Kislinského (Elo 2528) na českou federaci. Získal tím možnost pro další posílení týmu, kterou využil angažováním dalšího velmistra z Ukrajiny Eduarda Andreeva (Elo 2478). 

2. kolo 1. ligy východ - Duras A - Slavia Orlová 4,5 : 3,5!


19.11.2011 18:23 | Autor neznámý

 pawel: Jmenoval jsem ho snad?

19.11.2011 18:12 | Autor neznámý

Rodney McKay: A Martin Petr 2522 (ročník 1988) již ne?

19.11.2011 17:08 | Autor neznámý

raflar: To je odkaz na nějakou stránku s videi. Ale mě nezajímá, jak vypadá, jde mi o to, jestli je to perspektivní hráč a odkud se tak najednou vzal v naší federaci.

19.11.2011 12:28 | Autor neznámý

 to verbir: Souhlas.  

19.11.2011 12:14 | Autor neznámý

Na stálice Hráčka, Babulu může v budoucnu začít tlačit pouze čtveříce - Krejčí, Plát, Bureš, Kriebel. V nikom jinak potenciál nevidím.

Hodně jsem očekával od čtverky Bernášek ,Kaňovský , Černoušek, Jirka. Bohužel očekávání nenaplnili a nejspíše nenaplní.

19.11.2011 11:05 | Autor neznámý

 to Honza Hučín :

Alexej Kislinskij

19.11.2011 08:43 | Autor neznámý

Šachy mají oproti jiným sportům jednu úžasnou výhodu. V ostatních sportech můžeš být supertalent, ale jakmile se zraníš, tak může být po všem. V šachu toto téměř nehrozí. A proto je pravděpodobnější, že nepřijdeš o vložený kapitál v podobě mnoha a mnoha protrénovaných hodin. Třeba v atletice - v zimě do toho dáváš strašně moc, pak se zraníš a máš po sezoně. Je-li zranění vážnější, máš po kariéře... 

18.11.2011 23:43 | Autor neznámý

re Jirka Kadlec: V tom problém nehledejme, psycholog a motivátor rozhodně je, stejně tak těžko najít člověka, který má nižší výkonnost než samotní hráči (jinak by byl v sestavě), aby ho brali, jak berou Michala Konopku. V přehranosti a únavě, jak se psalo níže, problém být naopak může.

18.11.2011 23:40 | Autor neznámý

re Honza Hučín: David Navara také hrál blicáky a rapidy. Nejspíš pan místopředseda myslel, že Vojta hraje v rámci přípravy jen blicáky a rapidy. A trénink nulový. Kdyby začal systematicky dřít, tak mu ještě vlak neujel, ale zájem a motivace u něj k té dřině nebude. Proto se nedostane do áčka ani na 2600.

18.11.2011 22:55 | Autor neznámý

Chyba může být i v kapitánovi. Je dobrý psycholog? Dokáže navodit optimistickou a především bojovnou náladu? Nebo je bojácný a negativně tak ovlivňuje tým??

18.11.2011 20:34 | Autor neznámý

capjar: V diskusi při zápase Navara-Láznička se zmínil Marek Vokáč, že Vojta má větší talent než třeba Jan Krejčí, ale vůbec mu neprospívá hraní rapidů a bleskových turnajů.

18.11.2011 20:03 | Autor neznámý

Ta níže diskuse na téma perspektivy obou našich týmů je jistě zajímavá. Pro naše mladé naděje může být - snad - tou správně hozenou rukavicí.    PS. Osobně bych nezatracoval Vojtu Pláta. 

18.11.2011 18:22 | Autor neznámý

Nikdo se nezmiňuje pochvalně o ženách a jejich perspektivách. Potřebují zlepšit fyzičku, když Eva píše, že jim docházely síly. Anebo docházely síly Petrovi?

18.11.2011 16:47 | Autor neznámý

Já vcelku sohlasím s Honzou Hučínem a dalšími diskutujícími. Nechtěl jsem být tak rázný, přeci jen pan Konopka s nimi dělá, je více v obraze.

 Ano psal jsem, že Viktor nahoru půjde u Davida bych tomu chtěl věřit, stejně jako fandové, že ještě "dozraje" a že 2750 nebo výše to bude.

Spíše kdyby pan Konopka doplnil i to "bé", včem konkrétně spatřuje perspektivnost týmu, čtenáře by zajímalo.

K těm mladým. Jsou tu jiné věci a i ušlechtilé. Energie vložená do jiných oborů (nemyslím zrovna nejisté  karty - v reklamě také vidíme jednoho vítěze stomil jackpoku) se může  finančně vyplatit s větší jistotou. Rozhodně třeba pro hráče 2400, věku 20+. Jít cestou Viktora, mířit přes 2700, dát tomu vše a pak mít i velmi slušné příjmy, je strašně lákavé, ale je to dřina. A navíc vůbec není jasné, že se to, i přes veškerou dřinu, povede.
  Nezbývá než skloubit studia a šachy (tzn. místo hospod tréninky) a pak se uvidí:
a) Je přes 2600 našlápnuto.
b) Zůstalo pod 2500, nevadí, šachy něco naučily do života, zůstanou zábavou, mírným přivýdělkem a  chytrý člověk se uchytí v jiném vystudovaném oboru.
   K tomu je potřeba u mladých šachistů mít svůj sport, šachy, opravdu velmi rád a mít radost z tréninku, postupných úspěchů bez ohledu, zda to bude zaměstnáním či ne.

18.11.2011 15:33 | Autor neznámý

Bohužel je třeba se smířit s tím, že supertalenti jako David s Viktorem nepřicházejí často. Celkem souhlasím s tím, co napsal kiklos. Jen mám dotaz, kdo je to Alexej Kislinskij? Ročník 1984 a rating už stabilně nad 2500...

Jo a taky myslím, že časem vynikne někdo mladý s vietnamskými rodiči.

18.11.2011 14:55 | Autor neznámý

No asi je těžké hodnotit takový turnaj, ale asi jen poznámka:

1. Je zajímavá kritika kapitána a následně věta: Děkuji všem hráčům za vzornou reprezentaci a fanouškům za podporu."

2. Horší forma GM Navary byla jasně způsobena vytížením a závazky Davida od World Cupu. Tam hrál perfektně, moc nechybělo k postupu přes Gríšu, ale potom jen zápasy a zápasy v různých ligách. To nemohlo asi dopadnout dobře. Bohužel pro repre, pokles přišel právě na Evropě, a to je věcí kapitána a svazu, jak motivovat hráče k "příkladné přípravě" na reprezentační akci roku, na které je závislý budget... Pak nemá smysl se ani bavit o ministerské kvótě a dalších věcech, protože jak jsme viděli, hranice mezi úspěchem (splěním požadavků) a nesplněním je hodně vratká.

18.11.2011 14:40 | Autor neznámý

 No zas tak perpektivní tým bohužel nemáme..David není už žádný mladík...Viktor relativně mlád...Ale zbytek tam už tolik perspektivy není...a žádnej novej talent na obzoru není..

18.11.2011 13:06 | Autor neznámý

re pawel - je to také ,kromě dřiny, o perspektivě. A šachy moc velkou nemají.Teď jen,aby se všichni naši šachisté nevrhli na poker ( s vidinou zisku 101 melounů)  ...

18.11.2011 12:23 | Autor neznámý

Jasně Kiklosi,

jen bych upřesnil.

Cvek již v repre áčku byl, hrál i dobře (Turín 2006), pak však studoval, pak se k tomu vrátil, ale zatím krok vpřed není.

U Jana Petra by to bylo skvělé, ale asi "pár" let počkáme; Spíše bych viděl u Martina Petra atak áčka a 2600 a větší šanci i než u Štěpána. U ostatních vámi jmenovaných chybí ta rvavost, to souhlasím. Snad Bureš ?!

Zbyněk a Vlasta se jistě do šachového důchodu odcházet nepřipravují, dolů také výkonnostně nejdou a nemusí jít dolů během dalších 6 let.  Musel by je tedy někdo "přeskočit". A to je velká výzva pro mladé, kteří by jistě chtěli, ale ono to je o dřině jako v jakémkoliv jiném sportu.  

18.11.2011 12:05 | Autor neznámý

taky žádnou další náhradu zatím nevidím

z širší špičky pomalu stále stoupá Robert Cvek, tak možná někdy v budoucnu místo Vlasty, ale žádná velká perspektiva to není

Jan Petr a Štěpán Žilka se asi už o moc dál neposunou

Jan Krejčí, Jaroslav Bureš a Vojtěch Plát se při svém vzestupu zatím drží pod 2500 a nějak tam necítím tu sveřepost a cílevědomost á la Viktor, takže moc nevěřím, že někdy přesáhnou hranici 2600

u mladších už se to vůbec nedá předpovídat

takže shrnuto: David a Viktor, pak dlouho nic a pak odcházející hvězdy Zbyněk a Vlasta, které budou střídány nikoli lepšími, ale pouze mladšími

18.11.2011 11:17 | Autor neznámý

No, myslím Bonde, že se na Davida a Viktora nikdo další v dohledné době se bohužel tlačit nebude.

Zdravé konkurenci i šachu v ČR by prospělo, aby se někdo tlačil na Zbyňka a Vlastu, prostě na 2600+.

Ale když vyjede béčko na Mitropu, tak si přečteme (tedy sice jen od jednoho, abych nekřivdil), že litují malého zájmu (dívat a diskutovat o béčku) než že litují svých schopností s tím, že příště lépe, což bychom si více přáli.

18.11.2011 10:34 | Autor neznámý

Tak já myslím, že ten tým určitě perspektivu má (jednak David i Viktor půjdou ještě o pár ELO bodíků výkonnostně nahoru a zezadu na ně bude určitě tlačit Jirka a další).

A koneckonců perspektiva neznamená automaticky zlepšování, můžeme to interpretovat i jako udržování současných výsledků (což tedy doufám, že výsledky budou čím dál tím lepší ).

18.11.2011 09:54 | Autor neznámý

sorri i/y "jejich ela posunuly", původně, pak to škrtnu a je z toho hrubka.

18.11.2011 09:52 | Autor neznámý

To jistě rádi fanoušci slyší "perspektivní tým".
To by  znamenalo, že dozrává, příště bude ještě silnější.

Aby opravdu tak bylo:

Je to o Davidovi a Viktorovi, aby se posunuly k 2750.

Naopak Zbyněk a Vlasta, je sice nádherné, že si 20 let drží výkonnost (málokdo to dokáže), ale nahoru již nejspíš nepůjdou. Vzadu stále mohou být oporami.

Doufáme, že nám tím chtěl také i kapitán říci, že Jirka bude chtít pravidelně reprezentovat. Na týmové reprezentační akce se tvářil v minulosti s rezervou, ano i ne, což v rozhovorech otevřeně přiznával.