Kolegové z reprezentace

14.10.2009 14:18 | Evropský klubový pohár

Pretože v mojich vlastných partiách nedošlo k žiadnemu zaujímavému boju (vyhral alebo prehral som vždy príliš rychlo), ušetrím vás tentokrát mojej autorskej tvorby a ponúknem vám radšej súboj mojích kolegov z reprezentacie. Luboš F...

Pretože v mojich vlastných partiách nedošlo k žiadnemu zaujímavému boju (vyhral alebo prehral som vždy príliš rychlo), ušetrím vás tentokrát mojej autorskej tvorby a ponúknem vám radšej súboj mojích kolegov z reprezentacie. Luboš Ftáčnik v ňom celkom presvedčivo porazil riskantne hrajúceho Sergeja Movsesiana. Ako k tomu došlo, uvidíte za chvilu...

Ftacnik,Lubomir (2532) - Movsesian,Sergei (2711) [E94]
25th European Club Cup 2009 Ohrid
[GM Ján Markoš]
přehrát partii

Pretoze v mojich vlastnych partiach nedoslo k ziadnemu zaujimavemu boju (vyhral alebo prehral som vzdy prilis rychlo), usetrim vas tentokrat mojej autorskej tvorby a ponuknem vam radsej suboj mojich kolegov z reprezentacie. Lubos Ftacnik v nom celkom presvedcivo porazil riskantne hrajuceho Sergeja Movsesiana. Ako k tomu doslo, uvidite za chvilu... 1.d4 Jf6 2.Jf3 g6 3.c4 Sg7 4.Jc3 0-0 5.e4 d6 Uz samotna volba otvorenia signalizuje, ze Sergej hra na vyhru. Velkovyrobnou vyrovnanych pozicii je v jeho rukach Slovanska s ...a6. 6.Se2 e5 7.0-0 c6 Sergej temer nikdy nehrava hlavnu variantu s 7...Jc6. Mozno i preto, ze tam biely - ak si to zela - lahko prejde po 8.dxe5 do vyrovnanej strednej hry bez dam. 8.Ve1 Ja6 9.Sf1 Sg4 Biely svojimi poslednymi dvoma tahmi zvysil svoju kontrolu bodu e4. Cierny preto zvysuje svoj tlak na susedne d4, snaziac sa stabilizovat situaciu v centre. I ked, povedzme si pravdu, strelec nestoji na g4 idealne. Vymenit na f3 ho cierny nechce, takze ho po dalsom h3 caka neslavny ustup. 10.d5 c5!? Malo hravany, a asi ani nie najlepsi tah. Obvykle cierny hra este [10...Jb4 so snahou este chvilku vyuzit postavenie strelca na g4. (Po ...Jb4 hrozi ... Sxf3, pretoze biely damou dobrat nemoze a pesiakom nechce.)] 11.Se2 Tento tah by som tiez asi nezahral. Pokym po 10...Jb4 je tento tah standartnou reakciou, po miernejsom 10...c5 biely strelcom tahat nepotrebuje. Mozno ale Ftacnik chcel usetrit tah h2-h3, ktory sa moze prejavit ako urcite oslabenie. Biely teraz chce zahrat Jf3-d2. 11...Sd7 Diagram

Sergej preto radsej sam ustupuje. 12.Sg5+/= Standartny vyvin v podobnych poziciach. Biely by rad jazdcom z f3. Na e1 a d3 to nejde, na h4 zatial tiez nie. Biely by teda rad jazdca na d2, ale co potom so strelcom na c1? Radsej ho najskor vyvinut, ale nie na e3 (prislo by ...Jg4). Treba este dodat, ze ..h7-h6 ciernemu nepomaha, ale skodi. Jednak napadnutie ph6 moze cierneho v buducnosti stat tempo, jednak po buducom ... f7-f5 bude slabsia diagonala b1-h7. 12...Kh8 Sergej preto vymyslel iny, pomerne pracny sposob, ako sa vyhnut vazbe Jf6. Cela jeho hra v tejto partii ale posobi trochu umelo. Biely ma priestorovu prevahu, a preto mu kazde dlhsie manevrovanie v podstate vyhovuje - vo vacsom byte je lahsie dobre sa zariadit. 13.Dd2 Vg8 14.g3 Dalsi zaujimavy moment. Biely sa rozhodol neprenechat bez boja superovi jeho standartne kralovskoindicke teritorium, kralovske kridlo. Pripravuje Jf3-h4 a f2-f4. 14...Df8 Myslim, ze miesto vsetkych tychti presunov mal cierny radsej dostat Ja6 aspon na c7. Tato figura sa totiz do konca partie uz nepohne. 15.Jh4 Je8 16.Se3 Diagram

Aby strelec neostal po f2-f4 v offside. 16...f5 Je zaujimave, ze pocitace povazuju tento standartny tah za chybu. A mozno maju pravdu; cierny otvara pozicu vo chvili, ked na to nie je prilis pripraveny. Obaja jeho jazdci su na kraji sachovnice, a konkurovat v boji o e a f stlpec nebude vobec jednoduche, pretoze na e8 a f8 nestoji nic aspon vzidialene podobne vezi. 17.f4!+/- Off course. 17...Jf6 [17...fxe4 18.Jxe4 Jf6 19.Jg5 e4 20.Je6+/- tiez nie je prave med lizat.] 18.fxe5 dxe5 19.Vf1! Stav cierneho je kriticky. Stalo sa to, co sa v kralke stava pomerne casto. Ked cierny neziska dynamicku protihru, zostanu mu velmi casto starosti so slabou strukturou. Pozrite len na piatu radu: biely pd5 je silny a volny, vsetci cierni pesiaci su slabi. 19...Je8 So zjavnou snahou dostat sa na blokadove pole d6. Cierny to uz ale nestihne... 20.Sd3 Solidny tah, biely mal vsak i ine pekne moznosti, napriklad: [20.d6 Dxd6 21.Dxd6 Jxd6 22.Vad1 Sf8 23.Sg5 Kg7 24.Vxd6 Sxd6 25.Vd1; 20.exf5 gxf5 21.Jxf5 Sxf5 22.g4 Jd6 23.gxf5 Ako pise Nimcovic, v dobrej pozicii existuje vzdy viac jedinych tahov...] 20...Sf6 Diagram

Snaha o skomplikovanie hry. Po [20...Jd6 21.Jb5 cierny pride o blokadoveho kona, a po jeho smrti cierna pozicia zamieri tiez rovno do ocistca.] 21.exf5! Správne. Naspat cesta nemozna, vpred sa ist musi! 21...Sxh4 22.fxg6 Sf6 23.Sh6 De7 24.d6 Dalsi klinec do rakve. Vyhravalo i: [24.gxh7 Vg4 25.Je4 Jb4 26.Sb1] 24...De6 [24...Dxd6 25.Je4 De7 26.Jxf6 Jxf6 27.Dg5 Vaf8 28.Vae1!! lame posledny odpor. Vsimnite si, ako sa ciernemu nepodarilo oponovat na kritickych stlpcoch e a f...] 25.gxh7 Vg4 26.Sf5 Au. 26...Dxc4 27.Sxd7 Vd4 28.Dg2 Sg7 Ved je uz vsetko jedno... 29.Sxg7+ Jxg7 30.Sb5 Jau! Strelec obehol sachovnicu a dobral nestastneho statistu na a6. Movsesian sa nepochybne snazil tuto partiu vyhrat: vybral komplikovane otvorenie, zavrel centrum a dufal, ze supera porazi v manevrovacom boji. Lubos ale hral silno a prirodzene. Lepsia pesiakova struktura mu pomohla prirpavit sa lepsie na takticky stret, ktory zvladol bez jedneho zavahania. 1-0

GM Lubomír Ftáčnik

GM Sergej Movsesjan v souboji s GM Levonem Aronianem

25x 1297x
Fotogalerie
Komentáře (25) Aktualizovat
17.10.2009 00:50 | Autor neznámý

Alice - To nepochybně. Začínám mít podezření, že hraješ KIDA jen černými.

16.10.2009 22:44 | Autor neznámý

2 Viktor: Knihu mam  prave z Amazonu :-)  a tobe by podle me pameti studium urcite pomohlo :-)  (rýp rýp)

2 Marki: Obsah je trochu jiný než bych přivítala, ale ukázal se maximálně didaktický po .... stránce :-)

 

16.10.2009 20:47 | Autor neznámý

Beat the KID je použitelné, ozvlášť když Vám dítko (KID) donese domů kuli z diktátu jako ten můj expert dneska. Knihu mi Marki ale nesehnal, dá se prý objednat třeba na amazon.com, cena cca. 25€. Kdo nesežene, může pořád ještě hrát třeba 1.e4.

16.10.2009 20:36 | Autor neznámý

Ďakujem, Alice. Ad češtinárske okienko: vzhľadom na to, že píšem slovensky, a k tomu ešte bez diakritiky (tú totiž chessbase nepodporuje), myslím, že zakopnutie v nadpise nie je tým nejpríšernejším, čo ste v článku našli. Ospavedlňujem sa.

Ad rozhodujúca chyba: to je ťažká vec, Sergej hral celú partiu podozrivo, ale jeho pozícia sa kazila postupne, neurobil žiadnu vyslovenú botu. Myslím si ale, že po 20..Sf6 stojí pozitívne na prehru. Predtým stál len na kraji priepasti.

16.10.2009 15:50 | Autor neznámý

Pro Jána: kdysi jsem tady komentovala jeho knihu Beat the KID - beru zpet, nalezla jsem ji jako vysoce pouzitelnou vec.

Diky

A.

 

15.10.2009 18:33 | Autor neznámý

re Zdeněk Janda - anonymové jsou u nás vždy ve většině... Ale tentokrát jsem neměl pravdu, prošel jsem si Vaše příspěvky  a omlouvám se, žádné příšernosti  jsem tam nenašel,  pouze pár běžných překlepů, šlápl jsem zkrátka vedle

15.10.2009 14:46 | Autor neznámý

re frenik-  anonymové mě vždy pobaví. Jen jsem poukázal na jistou odpovědnost těch redaktorů,co píší  např.v novinách (ne nadarmo v redakcích pracují různí "korektoři" - tím neříkám,aby ho zaměstnali v NŠS), zde na šachovém serveru apod. Na ty jejich ev. gramatické chyby se hledí přece jen jinak,než na příspěvky čtenářů či posluchačů.To jest vše  opět k jazykovému koutku .

15.10.2009 13:50 | Autor neznámý

exot - Souhlas, zrovna od pana Jandy to zní spíše jako nepodařený vtip, pokud bych prošel jeho příspěvky, myslím, že bych lehce našel více chyb než jednu na jeden příspěvek.

15.10.2009 09:12 | Autor neznámý

Co se týče hledání chyby, já bych vycházel z komentáře k 16. tahu, protože počítač má vždycky pravdu (i když tomu člověk nerozumí)

14.10.2009 21:25 | Autor neznámý

Převelice se omlouvám za stupidní poznámku o chybě v nadpisu.Sice překlepy v názvu článku nepovažuji za znak kvalitního zpravodajství ale stále je to lepší než když na šachovém serveru diskuse vášnivě poskakuje ohledně pravidel českého pravopisu a šířce gramatické výbavy šachistů namísto hry královské. Slibuji že se polepším a třeba nebudu sám.

14.10.2009 21:15 | Autor neznámý

Troufl by si tedy někdo určit, po kterém Sergejově tahu už není při správné hře bílého záchrany?

14.10.2009 21:12 | Autor neznámý

:-)

vysvětlivka pro ZJ: ON TO MYSLEL NADNESENĚ (podvysvětlivka: v nadsázce, byl to vtip). Jinak samozřejmě gramatika je důležitá, a nepochybuju, že ji zde budou i nadále dodržovat. Také chtěl diskuzi PŘECHÝLIT (vysvětlivka: dostat jinam), než kam se v diskuzích poslední dobou UCHYLUJE. Což se mu zjevně nepovedlo. :-)

Je úsměvné, když na správném pravopisu obvykle nejvíc bazírují ti, co jsou s ním nejvíc na štíru. Toto je myšleno jako obecná poznámka, nemám v úmyslu vyvolávat nějaké fyzické konfrontace. :-)

14.10.2009 20:59 | Autor neznámý

No,Bolku,nesouhlasím,že stačí zde vystačit s šachovou abecedou od od a-h a počítat do 8. Škoda,že vy,mladá generace,jste nezažili opravdové "češtinářské" klasiky,kteří vesměs měli titul CSc a byli velmi sečtělí a vzdělaní. Ti by vás , za např. text "kluby byli .."  , pomalu defenestrovali,velmi dbali na čistotu českého jazyka. Zde šíříte texty,které čtou čtenáři,mnozí velmi mladí . pokud máte ambice být nejpopulárnějším šach.serverem, nedá se svítit,musíte dbát na onu správnou gramatiku,jako dodržujeme šachová pravidla,zde musíte ctít gramatická pravidla .Překlepy jsou samozřejmě omluvitelné...

14.10.2009 20:31 | Autor neznámý

Jen bych přidal zajímavý postřeh, který se týká lidského vnímání textu. Já jsem si například toho překlepu nevšiml, protože pro naše oko jsu nejdůležitější první a poslední písmeno ve slově. Pokud jsou přeházena vnitřní psíemna nšae oko si s tím dkážoe pkartciky těémř vdžy parodit a pkuod se člvoěk suodsteří jen na to, co chce atuor sědilt mžůe v kdliu čsít i toakvé pskivaly.

14.10.2009 18:51 | Autor neznámý

Já tě chápu. :-)

14.10.2009 18:50 | Autor neznámý

jj, přesně ten. musel jsem vzít kramle jako JamesBond.

14.10.2009 18:48 | Autor neznámý

Měl jsi zřejmě na mysli směr diskuze pod článkem Konec dobrý, všechno dobré, ne? :-)

14.10.2009 18:43 | Autor neznámý

Já tě chápu, bolku. :-)

14.10.2009 18:39 | Autor neznámý

myslel jsem to samozřejmě nadneseně. hlavně jsem chtěl směr diskuze přechýlit už konečně jinam, než kam se uchyluje například v rozhovoru s Koneru.

14.10.2009 18:27 | Autor neznámý

Krásná analýza, srozumitelná i pro laiky - a překlepy nevadí, to není systémová záležitost, to píšu jakožto častý diskutér v "jazykových koutcích".

14.10.2009 18:04 | Autor neznámý

Ač nerad, musím s naším šéfredaktorem nesouhlasit. Pravopisné chyby a překlepy se musí vyskytovat naprosto minimálně (úplně vyloučit je skutečně nejde, občas se vloudí i na daleko profesionálnější servery).

14.10.2009 17:51 | Autor neznámý

omluva za nadpis, moje chybka. jinak souhlas s exotem, jsme zde u šachů a to stačí znát písmenka abecedy a-h a počítat do osmi  Jinak správná otázka, kde Sergej chyboval? Možná nemusel nutně zahrát tah s otazníkem, stačí pár slabších, nesledujících správnou koncepci v těchto pozicích.  Vycházím tedy s komentáře po 12. tahu.

14.10.2009 17:25 | Autor neznámý

Poslední dobou se mi zdá, že tady všichni ujíždí na sledování správného pravopisu. :-) Budu in: mám pocit, že "off course" se taky píše trochu jinak.

Ale všiml jsem si, že žádný Sergejův tah nebyl označen otazníkem. Kde tedy udělal rozhodující chybu?

14.10.2009 17:09 | Autor neznámý

Pěkná analýza, jenom ji možná trošku znehodnocuje překlep v nadpisu (pokud tedy Slováci nepíší reprezentace jako repreznetace) :).

14.10.2009 16:25 | Autor neznámý

Těšil jsem se, až ji někdo okomentuje.