BILBAO 2008 II
04.09.2008 08:00 | Bilbao 2008...aneb dračí sluj stále odolává tvrdému náporu bezhlavých rytířů!...:-) Ale o tom až na závěr. Musím říct, že kdo mě zatím nejvíc zklamal, je Anand. I ve druhém kole, podobně jako v kole úvodním, předvedl bílými s Radžabo...
...aneb dračí sluj stále odolává tvrdému náporu bezhlavých rytířů!...:-) Ale o tom až na závěr. Musím říct, že kdo mě zatím nejvíc zklamal, je Anand. I ve druhém kole, podobně jako v kole úvodním, předvedl bílými s Radžabovem naprosto nemastný neslaný výkon, když ve Svěšnikovi již po 20 tazích (!!) vznikla na šachovnici totálně tupá remíza nestejnopolných střelců! Celý rok jsem měl naprosto jasno v tom, komu budu na podzim v zápase fandit, avšak pokud Viši přidá ještě pár takovýchto partií, začnu o své volbě velmi vážně pochybovat!...
To souboj mezi Topalovem a Aronjanem byl o poznání atraktivnější, ačkoliv skončil také poměrně brzy smírem. Tady si však remízu Levon určitě zasloužil, minimálně svým velice nápaditým převodem věže z h8 přes h5 a d5 na d7, to bylo skutečně kouzelné! Veselin sice dobyl na královském křídle pěšce, jeho dáma však chyběla na druhé straně a černý protiútok byl velmi rychlý. Bílému tudíž skutečně nezbylo nic jiného, než partii zakončit věčným šachem. Nejzajímavější partií kola tak byl dračí duel (jak jste snad pochopili z úvodu článku...:-)) mezi Ivančukem a kým jiným než Carlsenem, pojďme se na tuto partii podívat trochu hlouběji:
Ivančuk – Carlsen
Bilbao 2008, 2. kolo
1.e4 c5 2.Jf3 d6 3.d4 cxd4 4.Jxd4 Jf6 5.Jc3 g6 6.Se3 Sg7 7.f3 Jc6 8.Dd2 0-0 9.Sc4 Sd7 10.0-0-0 Vc8 11.Sb3 Je5 12.Kb1 a6 Když jsem se jako malý kluk učil hrát draka, tak jednou z prvních věcí, kterou jsem si důkladně zapamatoval, bylo to, že tah a6 je obecně v drakovi nevhodný resp. příliš pomalý. V této konkrétní pozici tomu nahrávají i statistiky, které z cca 15 partií výrazně favorizují bílého. Hlavním tahem je zde samozřejmě 12...Jc4, avšak Magnus jde svou vlastní cestou a razí v podstatě zcela nové moderní dračí trendy!:-) 13.Vhe1N Podle mých databází (i když rok 2008 ještě nemám úplně podchycený) nový tah, celkem slušnou bilanci 7/7 má pokračování 13.h4, to není špatný...:-) Nicméně tah zvolený Ivančukem vypadá logicky, bílý chce využít „ztracených temp“ černého k rychlé protihře v centru. 13...b5 14.Sh6Možná, že by do koncepce bílého ještě lépe zapadlo 14.Sg5, výměna černopolných střelců je však principiální. 14...Sxh6 15.Dxh6
15...Vxc3!? Typická (nejen) dračí oběť kvality na c3! Černý měl i jiné zajímavé možnosti (15...b4; 15...Vc5), ale když už se bílá dáma vzdálila od dění na dámském křídle, kdo by odolal!... 16.bxc3 a5 16...Da5 je standardní způsob rozvíjení černého útoku, leč pak by tahy a+b pěšci poněkud ztratily smysl. 17.f4! Bílý nesmí ani vteřinu váhat! 17...Jeg4 18.Dh4 a4 19.Sxf7+!? Bílý pokračuje v aktivní hře v centru a snaží se situaci vyřešit taktickou cestou, ono to vlastně v drakovi málokdy jde jinak...:-) Jenomže takto se černý dostane ke kýžené protihře, mně osobně se velmi zamlouvá myšlenka chytit poněkud zatoulaného černého jezdce po 19.h3!? axb3 20.Jxb3 Jxe4 21.Vxe4 Jf6 22.Ve3 a nejsem si jistý, zda by i zde měl černý dostatečnou kompenzaci (snad ano, ale kdo ví...), přeci jen už je relativně dost figur pryč a především bílý král je daleko méně zranitelnější, než tomu bude v partii. Myslím si, že právě toto pokračování by mohlo dračí sluj výrazněji ohrozit, ale možná že taky ne...:-) 19...Vxf7 20.e5 Problém je v tom, že takto se černý jezdec velmi rychle (a nepříjemně!) přesune na dámské křídlo, kde samozřejmě podpoří útok proti bílému monarchovi. Teď už není 20.h3 zdaleka tak silné, po 20...Dc7 21.hxg4 Dxc3 22.Vd3 Db4+ 23.Ka1 Jxg4 24.a3 Dc4© není o kompenzaci černého sebemenších pochyb. 20...Jd5 21.e6 Jxc3+
22.Kc1 Tím Čuky prakticky podepsal remízu. Pokračovat v boji stále mohl po 22.Ka1!? Sxe6 23.Jxe6 Da5 24.Vd4!, Rybka celkem spokojeně šplouchá ocasem, nicméně pozice je nesmírně ostrá a každé zaváhání ji může otočit o sto osmdesát stupňů! 22...Sxe6 23.Jxe6 Da5= 24.Dxg4 K remíze vedlo rovněž i 24.Vd3 Jxa2+ 25.Kb2 Jc3 26.Dxg4 a3+ 27.Kb3 Da4+ 28.Kxc3 Da5+ 29.Kb3 Da4+ 30.Kc3 Da5+= 24...Jxa2+ 25.Kb2 Dc3+ 26.Kxa2 Dxc2+ 27.Ka1 Dc3+ 28.Kb1 Db3+ 29.Ka1 Dc3+
1/2-1/2
Co mě však skutečno pobavilo, že Ivančuk vůbec neviděl závěrečnou pozici vzniknuvší na šachovnici poprvé, právě naopak: loni v červnu na Aerosvitu hrál sám černými draka proti Karjakinovi, pouze zvolil místo 12...a6 12...Ve8. Partie pak pokračovala: 13.Sh6 Sxh6 14.Dxh6 Vxc3!? 15.bxc3 a5 16.a4 Db6 17.h4 Sxa4 18.h5 Jc6 19.hxg6 Sxb3 20.gxh7+ Kh8 21.cxb3 Jxd4 22.cxd4 Dxb3+ 23.Ka1= „Hmm, řekl bych, že jsem něco takového už někde viděl!“...:-) Podobnost se včerejší partií je vskutku hezká...:-)
Výsledky 2. kola:
Ivančuk – Carlsen: ½-½
Topalov – Aronjan: ½-½
Anand – Radžabov: ½-½
Nasazení 3. kola:
Radžabov – Ivančuk
Aronjan – Anand
Carlsen – Topalov
Oficiální stránky turnaje
Online přenos (17:00)
Ivančuk – Carlsen
Bilbao 2008, 2. kolo
1.e4 c5 2.Jf3 d6 3.d4 cxd4 4.Jxd4 Jf6 5.Jc3 g6 6.Se3 Sg7 7.f3 Jc6 8.Dd2 0-0 9.Sc4 Sd7 10.0-0-0 Vc8 11.Sb3 Je5 12.Kb1 a6 Když jsem se jako malý kluk učil hrát draka, tak jednou z prvních věcí, kterou jsem si důkladně zapamatoval, bylo to, že tah a6 je obecně v drakovi nevhodný resp. příliš pomalý. V této konkrétní pozici tomu nahrávají i statistiky, které z cca 15 partií výrazně favorizují bílého. Hlavním tahem je zde samozřejmě 12...Jc4, avšak Magnus jde svou vlastní cestou a razí v podstatě zcela nové moderní dračí trendy!:-) 13.Vhe1N Podle mých databází (i když rok 2008 ještě nemám úplně podchycený) nový tah, celkem slušnou bilanci 7/7 má pokračování 13.h4, to není špatný...:-) Nicméně tah zvolený Ivančukem vypadá logicky, bílý chce využít „ztracených temp“ černého k rychlé protihře v centru. 13...b5 14.Sh6Možná, že by do koncepce bílého ještě lépe zapadlo 14.Sg5, výměna černopolných střelců je však principiální. 14...Sxh6 15.Dxh6
15...Vxc3!? Typická (nejen) dračí oběť kvality na c3! Černý měl i jiné zajímavé možnosti (15...b4; 15...Vc5), ale když už se bílá dáma vzdálila od dění na dámském křídle, kdo by odolal!... 16.bxc3 a5 16...Da5 je standardní způsob rozvíjení černého útoku, leč pak by tahy a+b pěšci poněkud ztratily smysl. 17.f4! Bílý nesmí ani vteřinu váhat! 17...Jeg4 18.Dh4 a4 19.Sxf7+!? Bílý pokračuje v aktivní hře v centru a snaží se situaci vyřešit taktickou cestou, ono to vlastně v drakovi málokdy jde jinak...:-) Jenomže takto se černý dostane ke kýžené protihře, mně osobně se velmi zamlouvá myšlenka chytit poněkud zatoulaného černého jezdce po 19.h3!? axb3 20.Jxb3 Jxe4 21.Vxe4 Jf6 22.Ve3 a nejsem si jistý, zda by i zde měl černý dostatečnou kompenzaci (snad ano, ale kdo ví...), přeci jen už je relativně dost figur pryč a především bílý král je daleko méně zranitelnější, než tomu bude v partii. Myslím si, že právě toto pokračování by mohlo dračí sluj výrazněji ohrozit, ale možná že taky ne...:-) 19...Vxf7 20.e5 Problém je v tom, že takto se černý jezdec velmi rychle (a nepříjemně!) přesune na dámské křídlo, kde samozřejmě podpoří útok proti bílému monarchovi. Teď už není 20.h3 zdaleka tak silné, po 20...Dc7 21.hxg4 Dxc3 22.Vd3 Db4+ 23.Ka1 Jxg4 24.a3 Dc4© není o kompenzaci černého sebemenších pochyb. 20...Jd5 21.e6 Jxc3+
22.Kc1 Tím Čuky prakticky podepsal remízu. Pokračovat v boji stále mohl po 22.Ka1!? Sxe6 23.Jxe6 Da5 24.Vd4!, Rybka celkem spokojeně šplouchá ocasem, nicméně pozice je nesmírně ostrá a každé zaváhání ji může otočit o sto osmdesát stupňů! 22...Sxe6 23.Jxe6 Da5= 24.Dxg4 K remíze vedlo rovněž i 24.Vd3 Jxa2+ 25.Kb2 Jc3 26.Dxg4 a3+ 27.Kb3 Da4+ 28.Kxc3 Da5+ 29.Kb3 Da4+ 30.Kc3 Da5+= 24...Jxa2+ 25.Kb2 Dc3+ 26.Kxa2 Dxc2+ 27.Ka1 Dc3+ 28.Kb1 Db3+ 29.Ka1 Dc3+
1/2-1/2
Co mě však skutečno pobavilo, že Ivančuk vůbec neviděl závěrečnou pozici vzniknuvší na šachovnici poprvé, právě naopak: loni v červnu na Aerosvitu hrál sám černými draka proti Karjakinovi, pouze zvolil místo 12...a6 12...Ve8. Partie pak pokračovala: 13.Sh6 Sxh6 14.Dxh6 Vxc3!? 15.bxc3 a5 16.a4 Db6 17.h4 Sxa4 18.h5 Jc6 19.hxg6 Sxb3 20.gxh7+ Kh8 21.cxb3 Jxd4 22.cxd4 Dxb3+ 23.Ka1= „Hmm, řekl bych, že jsem něco takového už někde viděl!“...:-) Podobnost se včerejší partií je vskutku hezká...:-)
Výsledky 2. kola:
Ivančuk – Carlsen: ½-½
Topalov – Aronjan: ½-½
Anand – Radžabov: ½-½
Nasazení 3. kola:
Radžabov – Ivančuk
Aronjan – Anand
Carlsen – Topalov
Oficiální stránky turnaje
Online přenos (17:00)
Davide s tvým hodnocením Ananda na tomto turnaji souhlasím. Možná je ale jeho hra ovlivněna nadcházejícícm zápasem s Kramnikem - prostě nechce odkrýt karty. Na druhou stranu se mi zdá, že již delší dobu je Anand bílými naprosto bezzubý. Donekonečna se soupeři přetahuje v Marshallově útoku, kde většinou nic nevytěží. Ovšem když proti němu někdo hraje sicilskou, může si většinou nechat tisknout parte. NIcméně raději sleduju partie tria Morozevič, Ivančuk, Carlsen. Přeju postup ve Ždáru. Jarda Daneš
Mám to, díky moc! V novém formátu CB sice nějak neseděj přesně varianty s některými poznámkami a také mi to tam hází diagramy na občas trochu zvláštní místa, ale dal jsem Dejfovi za úkol, ať si s tím nějak pohraje:-).
2 Viktor - email odeslan pred chvilkou
no neviem asi pozeram iny turnaj .. mne tam svieti 0:1 :-)))
Uz 1:0 Topa dobre zabojoval..
magnus bojuje jak lev, ale je mu to hovno platny to vypada
Jistě že zvednu, zítra to zcela jasně vidím na Carlsen - Topalov...:-)
Je zajímavé, že Topalov v této fázi hraje dost rychle, Magnus 21 minut, Veselin 59. Bez přidávání to můpže být důležitý faktor. Na druhou stranu je Magnus v koncovkách neuvěřitelně vynalézavý, nedivil bych se, kdyby našel nějakou záchranu.
Tak 2 plichty a zbývá Magnus s Topou. Myslím, že Magnus má sice zajímavé šance v pěšci e4, ale černá dámská dvojka rozhodne. Každopádně čekám, Dejfe, že zvedneš hozenou rukavici a napíšeš Alici, kterou partii si volíš, my budeme jenom rádi:-).
Jako opticky to nevypadalo moc vábně u čukyho, ale mně se to stejně celkem líbilo...:-) A Sergeje sem taky sledoval, s ním prostě chodit do střelcovky nebo italky je napůl sebevražda...:-):-):-)
no me se chuky moc nelibil celou partii skoro a btw. sergej pekne porazil gashimova ve strelcove hre a zbynek plichta
No ale remíze se už bohužel vyhnotu nemohl...:-)
Tak na Magnuse sem teď taky hodně zvědavej, obětoval ještě i druhýho pěšce za "brutální" aktivitu, no třeba mu to vyjde...:-) Jinak se mi líbí jak to hraje Čuky dneska...
dost neuveritelne vysledky
Anand no nevím nevím zajímalo by mě to jak to dopadne.Chukyho pozice se mi nelibí. A Topa to vyhraje a půjde do vedení turnaje
no me se teda anand vubec nelibi, bude rad za plichtu, a jsem zvedav na magnuse jak se s tim popere
chvilku som bol mimo pc a ked som sa vratil som sa na chvilku zlakol:),ze co to ten levonian porobil, ale potom som si prezrel priebeh partie a zacala sa mi jeho pozicia pacit:)
Ajajaj, Magnum dneska přepálil. Líbí se mi pozice Ananda...
fakt si myslim,ze b4 bolo trosku moc...jednoducho cierny nemal v pozicii slabiny...ok dejfe,tak to je vyzva aj pre teba,inak to zdokonaluje aj teba, ak si pod lupou:)
tak zdá se že se Magnusovi to b4 nakonec nevyplatilo, má o pěšce méně
to ds: díky za obhajobu, ale v tomto případě to byla zcela orpávněná kritika, jako objektivní komentátor musím mít aktualizované databáze a dané zahájení či variantu pořádně prověřit. Čili mé včerejší i předvčerejší chyby beru plně na své triko a pokusím se je pro příště maximálně eliminovat...:-)
myslim,ze b4 je fakt tah pre oci...pekny, ale zaroven si mylsim,ze cierny stoji natolko slusne,ze si to biely asi nemoze dovolit...po b5, co sa akurat zahralo sa mi pozicia cienreho pozdva:)
bez pozerania do db a pri nehrani daneho otvorenia sa moze kludne stat,ze clovek si nevsimne, ze otvorenie preslo do inej varianty...to sa stava...robi chyby ten co sa snazi a nieco robi a ak sa ti slabsi hraci chcu zlepsit bude im len na osoh, ak budu kontrolovat komentora...a tym sa este viac naucia:)...a tu je priestor na dialogy:)
Je vidět, že Magnus si prostě věří, 15.b4!? je hodně silný slovo do pranice!:-)
levon dnes vyhra podla mna. a aj topik
hmm, magnus 15. b4 po dlouhém přemýšlení
Jinak na playchess můžeme sledovat i řadu dalších zajímavých soubojů včetně našich Movsesjana a Hráčka.
Na playchess partie jedou... Radžabov s Ivančukem už vyměnili dámy, Aronjan s Anandem zhruba rovina, Carlsen s Topalovem teprve vyšli ze zahájení...
online jde špatně, klikni na to a čekej pár minut, pokud budeš pořád klikat tak se ti to bude načítat od začátku nedočkáš se.
Nějak mi nejede online, Vám taky nebo je problém někde u mě?
Tak jsem zjistil, že má twicová databáze skutečně byla dosti zastaralá (pouze do konce března 2008), takže jsem ji konečně aktualizoval a mám už tedy podchycený snad i letošní rok...:-) A koukám že je fakt škoda, že sem to neudělal už včera...:-) Takže se dodatečně omlouvám všem dračím příznivcům (já k nim i když to tak teď možná nevypadá patřím také...:-)) a několik (opravných) dodatků: 1) 12...Jc4 skutečně nemá poslední dobou dobrou pověst a 12...Ve8 se nejen používá častěji, ale, a to hlavně, s o dost výraznějšími úspěchy. 2) 13.Vhe1 je i teď podle mých DB nový tah, 13.h4 už letos proti Carlsenovi zkoušeli 2x v rapidu Anand (z toho jednou vyhrál a jednou remis) a jednou Dominguez, i tam měl Magnus celkem na mále, ale ustál to. Zatím poslední, kdo letos vyzkoušel 13.h4, byl Karjakin proti Radžabovovi v půlce srpna v Soči na Grand Prix, kde Radža krásně vyhrál obětí dvou kvalit. Spolu se včerejší partií je tedy letošní skóre pro tuto variantu 2,5:2,5...:-)
OK dejf:-). Navrhuji aby si kazdy si vybral jednu partii z dnesniho kola pro komentovani, OK?
A s nějakými úlety či s čím si hlavu budu lámat až v okamžiku, kdy mě na ně upozorní někdo "skutečný", anonymové ať si píší co chtějí...:-) Nicméně i jim se vždy snažím nějakým způsobem odpovědět, kdybych chtěl, tak něco takového vůbec dělat nemusím...:-)
Ano, souhlasím, o tahu 12...Ve8 jsem se určitě měl zmínit, že je sice až druhý nejhranější, ale poslední dobou nejvíc používáný, to rozhodně, moje chyba... A ten letošní rok si co nejdřív doplním...:-)
dnes Big Chucky konečně vyhraje,ostatní parte remis
Rozumim tomu ze dobrovolny komentator neni povinen byt expertem na sehrana zahajeni, ale pripada mi ze by si mel vice uvedomit kdy jim neni - nektere ulety jsou za carou a pro slabe hrace mohou byt skodlivejsi nez vubec zadny komentar. Vcera nebylo (jak upozornila Alice) v jeho silach identifiovat Nimcovicovu indickou, dnes zavadejici komentar v klicovem 12.-13. tahu nejen ke statistice (prave rok 2008 je tam nejspis klicovy) ale predevsim k hlavnimu pokracovani (jinemu nez a6) kterym je pro silne hrace poslednich let spise 12...Ve8 nez 12...Jc4 (bez ohledu na suverenne pouzity termin "samozrejme 12.... Jc4").
Jako Višiho taky relativně chápu, ale prostě to, co předvedl zvláště ve druhém kole, na to nejsou žádné omluvy či výmluvy...
Ananda chápu, letos už toho uhrál dost a zápas s Kramnikem je za dveřmi, imho má nárok na trochu odpočinku, ani teď od něho nelze čekat novinky v zahájení. Tah h4 v drakovi zkusili na Carlsena mnozí, Dominguez myslím v Bielu, naposled Karjakin. Pokud Ivančuk podobnou pozici na desce měl, pak to vypadá, že byl za bílé s remízou spokojený - a ono neprohrát s Carlsenem se počítá čím dál víc ;)