V boji nervov víťazí Karjakin

22.11.2016 09:44 | Zápas o titul mistra světa 2016

Partia, v ktorej vyhral Sergej Karjakin, bola skvelá. Bolo v nej všetko. (úvodní foto: Sergej Karjakin, autor: Vladimir Barsky, Russian Chess Federation)

Urputná snaha majstra sveta skórovať, ktorá ho viackrát priviedla na hranicu pádu, Rusova solídna obrana i inteligentná aktivita zo zálohy, chyby a predovšetkým boj, boj plný nervov, zatnutých zubov a zatajeného dychu.

Už v predchádzajúch dvoch-troch partiách bolo cítiť, že karta sa pomaly obracia. Carlsen začal robiť chyby, už nedostával súpera do nepríjemných koncoviek. Karjakin je úžasný obranár, Petrosian má pri
pohľade naňho zo záhrobia isto radosť. No a vo včerajšej, ôsmej partii, bolo jasne cítiť, kto viac myslí na objektívnu situáciu na šachovnici, kto sa naopak snaží bohyňu Caissu vydierať, aby mu darovala výhodu tam, kde jednoducho nie je.


Sám ve vlastní kleci

Karjakin je na koni a i keď nie je najsilnejším šachistom sveta, pokojne sa môže stať majstrom sveta. Rozhodnú posledné štyri partie, chyby a hlavne sebadisciplína. A v nej Rus v tomto zápase zatiaľ vyniká.


-
. kolo -

Všetka česť vyzývateľovi Sergejovi Karjakinovi! Hral odvážne i trpezlivo, udržal si v rozhodujúcich momentoch nervy na uzde a skóroval breakball!    Ak toto bola jeho stratégia: nesnažiť sa získať výhodu na šachovnici (a to ani bielymi figúrami), ale výhodu v psychike skracovaním zápasu čo najbezpečnejšími remízami, tak sa mu vyplatila na milión percent. Klobúk dolu!

Avšak teraz je jeho psychologická výhoda preč. Vedie zápas,môže reálne vyhrať, a preto i on začne pociťovať enormný tlak. Spomeňte si len, čo prvá výhra urobila s Geľfandom! Prehral ako dieťa
hneď ďalšiu partiu. Nemyslím si, že Karjakin urobí podobnú chybu.  V každom prípade sa ľady pohly, a môžme v posledných štyroch partiách očakávať nesmierne zaujímavú a nebezpečnú jazdu. Magnus bude bojovať s urputnosťou zraneného býka a toreador Sergej bude musieť mobilizovať všetky sily, aby sa nedostal pod rohy a kopytá a prípadne zasadil ešte ďalšiu ranu.




text a komentář: GM Ján Markoš


Odkazy

web MS
on-line přenos na chess24



129x 24604x
Fotogalerie
Komentáře (129) Aktualizovat Zobrazit pouze mnou komentované
martinn
@doktore, GM Markoš to tu určitě oznámí, až to do analyzuje. Až bude hotov pověsí to sem. Zatím mu dejme klid. :-)
+0 /-0 | 24.11.2016 09:41

doktor

to Db3 vyhravalo  opravdu??

+0 /-0 | 24.11.2016 06:26

Magiland

Uff, no tak tam nakonec ta druhá kulatá nula není ... ale byl to tentokrát Kajrakin, kdo promáchl ... Sice podle všech zákonů psychologie by měl mít nyní Magnus plus v tom, že pozici udržel - ale myslím, že nyní hraje prostě špatně - s takovým výkonem může klidně prohrát ještě jednou, lhostejno zda bude mít bílé ...

+0 /-0 | 24.11.2016 06:16

frenik

A 46. Sf6 by na výhru nestačilo? Já se toho Sf6 nějak neumím vzdát.laugh

 

+0 /-0 | 24.11.2016 00:38

frenik
Zrovna jsem chtěl napsat, že se mi líbí sf6, ale asi je lepší ten šach. Dávám to jen tak bez mašinky, odhadem.
+0 /-0 | 24.11.2016 00:23

Magiland

@HonzaS  - jj, stejně to nakonec dopadne tak, že Magnusovi bude v klíčovém momentu překážet ve věčném šachu jeho vlastní pěšec ... jako to tu už jednou bylo ...

+0 /-0 | 24.11.2016 00:23

HonzaSvatoš

Myslím, že tato koncovka rozhodne. Pokud Karjakin vyhraje, bude Carlsen KO a zápas se už bude jen formálně dohrávat, pokud skončí remízou, hraje se dál a Carlsenovi takový útěk hrobníkovi z lopaty hodně pomůže psychicky, podobně jako Karjakinovi po 3. a 4. partii.

+0 /-0 | 24.11.2016 00:22

HonzaSvatoš

@Magiland: Motor na http://analysis.sesse.net/ teď ukazuje výhru (+1,83) bílého po Df6+. Idea je, že se bílému různým šachováním a hrozbami černému králi nějak podaří vyměnit jednoho z f-pěšců za pg6 a dosáhne tak pozice opticky vypadající dost vyhraně, černý král bude zahnán až na c8. Ale je to počítačová varianta, čertví, v čem všem se mohou i nejlepší hráči v takové pozici splést, co za motivy neuvidí nebo podcení. Po jiných tazích jen výrazně lepší remis (několik tahů s necelých +0,8).

+0 /-0 | 24.11.2016 00:19

PIF

Není nad to mít v partii před časovou kontrolou časovou tíseň - člověk nejdřív táhne, pak přemýšlí ... a v případě chyby se má na co vymluvit.

+0 /-0 | 24.11.2016 00:13

Magiland

Nezahrál, ale i to co našel bude asi stačit ....

+0 /-0 | 24.11.2016 00:10

HonzaSvatoš

Hm, ve 38. a 39. tahu se potvrdila stará známá pravda, že nejhorší, co se může šachistovi při partii stát, je to, že se zamyslí. Carlsen skoro 6 minut a chyba Je7, Karjakin dokonce 26 minut a nezahrál vyhrávající Db3.

+0 /-0 | 24.11.2016 00:00

xdavx x
To Karjakin už dvakrát zase prosel kolem lepsi pozice, ale takhle dobre na tom v téhle partii nebyl. Jf5 bude stat sice dobre, ale ten volnas navíc. No nevím, hraje se jen jestli to magnus udrzi. To je zase peklo.
+0 /-0 | 23.11.2016 23:50

pogous

Tak to vypadá, že Magnus bude mít dneska zase problém jit na tiskovou konferenci...

+0 /-0 | 23.11.2016 23:40

MaX

no nic jdu to udělat obráceně. Jdu spát a ráno tam snad nebude 0.

+0 /-0 | 23.11.2016 23:36

faust

Karjakin povede 2:0

 

+0 /-0 | 23.11.2016 23:35

xdavx x
Judith je perla :D doporucuji přečíst ji komentovanou minulou partii. Ani ted se nenudím. Btw Karjakin prosel kolem výhody plus jedna. Ted je to 0.00
+0 /-0 | 23.11.2016 22:56

PIF

Mně to přijde, že jsou Carlsen i Karjakin stejní - jeden za osmnáct a druhý bez dvou za dvacet. Sušit, sušit a sušit, to je krédo obou dvou s tím rozdílem, že Carlsen někdy suší i sušenky, ale pak se nemůže divit, že se mu sušina rozsype. Karjakin je méně náročný, tomu stačí vrabec (remíza) v hrsti, nežli holub (výhra) na střeše. Podle mě Karjakin prohraje pouze v případě, že nebude hrát svého zaňdoura, ale bude chtít Carlsena dorazit. Ale nevěřím, že se tak stane.

+0 /-0 | 23.11.2016 22:54

Magiland

to David : vtípek dobrej, Giri všechno remis ... a Caruana neví jak se tahá dámou smiley

+0 /-0 | 23.11.2016 22:52

xdavx x
Bily Kf7 Dg1, černý Kh8. Anand Dg8#, Caruana Df7# Giri Dg6... Vtípek á la Judith :)
+0 /-0 | 23.11.2016 22:43

Petr Boleslav

Magiland: :) dobrý

+0 /-0 | 23.11.2016 22:39

Pilgrim

ad lv: No sice nejsem právník, ale myslím si, že jiný soud či soudce by klidně mohl rozhodnout jinak. V podstatě jde o to, že i vlastní obsah partie, tedy tahy samotné spadají pod právo vysílat. Klidně mohl soud nařídit opožděné zveřejňování tahů..

+0 /-0 | 23.11.2016 22:37

xdavx x
Je vic nez chesdbomb. Ten ddos je slabej, takže asi jednotlivec... Pochybuju ze to maji silne zalohovane. Chess: Vim kam tim miris a mas pravdu. V dnešní dobe staci uplne malo a vezes se. Jinak ta pozice silne remiz.
+0 /-0 | 23.11.2016 22:37

Magiland

to Petr B:  - no dá se to interpretovat i pozitivněji ... já nedávno takový mat nenašel, po partii přišel nějaký dement a ukázal mi, co jsem měl hrát .... laugh

+0 /-0 | 23.11.2016 22:34

MaX

haha

+0 /-0 | 23.11.2016 22:29

Petr Boleslav

chess: Obrana je nejvyšší mistroství, dvoutahový mat najde každý dement

Musím oponovat, onehdá jsem mat nenašel a celou noc jsem si říkal, jaký jsem dement.

+0 /-0 | 23.11.2016 22:27

HonzaSvatoš

jinak je ovšem chat u přenosu na chessbomb solidní materiál pro psychiatra.

+0 /-0 | 23.11.2016 22:27

HonzaSvatoš

Na chessbomb právě píše uživatel chessbomb, že byl proti nim právě veden DDoS útok. Že to za to někomu stojí...

+0 /-0 | 23.11.2016 22:25

xdavx x
S tim matem je to presne :)
+0 /-0 | 23.11.2016 22:19

xdavx x
Zase není problem koupit lístek a partii tah po tahu cvakat. To opozdeni ale ani tak by moc nevadilo, pokud se nejedna o lidi co si jdou na noc lehnout pred obchod aby si neco pořídili o den drive nez zbytek. Jinak souhlas, az na to ze karjakin ma šachový život pred sebou a klidne muze byt stejným hegemonem jakým je dnes magnus. To ze prodava tepláky z nej boha nedela ze je vybornej hráč o tom žádná, ale už zmiňovány lasker tvrdil, ze sila hráče je nejen v tom jak umi tahat, ale i tim co na nej psychicky působí. Když jsem viděl co dokázal karja neprohrat(vs caruana, anand, giri) tak si nemyslím, ze by hrál zandoura, protože je slaby. Spis vidi možná vic nez souper, viz petrosjan :)
+0 /-0 | 23.11.2016 22:18

Petr Boleslav

Tak raději ráno nezapínat :) Začínám to vidět dost černě.

+0 /-0 | 23.11.2016 22:17

MaX

Magiland: přesně! :)

+0 /-0 | 23.11.2016 22:17

Magiland

normálně se to bojím vypnout a odejít, aby tam ráno zase u Magnuse nesvítila kulatá nula ... no asi ne ...

+0 /-0 | 23.11.2016 22:14

64

Mě teda Karjakin nenudí. Šampionovi dá občas nějaký náskok a tím i naději, a pak ho suše odremizuje nebo porazí. To je prostě zábavné, nestačí na to zatím ani Carlsenova originalita. Navíc má Sergej skvostnou obranu a techniku v koncovkách.

+0 /-0 | 23.11.2016 22:12

HonzaSvatoš

Pánové, co tu kritizujete Karjakina za styl: Já z toho jako laický divák taky nejsem u vytržení, ale tohle je mistrovství světa, nikoli pouťák. Takže na prvním, druhém a třetím místě je výsledek. A pokud je Carlsen lepší hráč (a to dlouhodobě podle ELO jasně je), má najít způsob, jak zanďoura prostřelit. Pokud takový způsob (dosud) nenašel, a navíc asi byl už na nervy z toho, že se soupeř stále drží, je to jeho problém, ne vyzyvatele.

Co se AGONu týče: zkusili to, a soudy jim za pravdu nedaly nezávisle na sobě ve dvou zemích. Již Emanuel Lasker (BTW, dost vychcánek a oportunista) zkoušel, neúspěšně, prosadit autorská práva na své partie, takže otázka "duševního vlastnictví" v této záležitosti je přes 100 let stará. Dokážu si v případě AGON vs chess24 představit i opačné nebo kompromisní rozhodnutí (AGON koupil práva k zápasu, má s tím výdaje, a přenos na jiných serverech by tak mohl být opožděn o X minut, aby měl AGON aspoň nějakou výhodu), ale jsem ve věci naprostý laik.

+0 /-0 | 23.11.2016 22:02

xdavx x
Vsak v poho. Carsenuv Berlin jako je co. Tak hlavně ze karjakin nudi... Me zas nudi on. Mistr sveta co se diví, ze nevyhrává, když hraje porad timto způsobem. Jestli on mu ten karjakin spis nedal ochutnat jeho vlastni medicinku :)
+0 /-0 | 23.11.2016 21:59

MaX

david brazina: trošku fandím no :)

+0 /-0 | 23.11.2016 21:57

xdavx x
Stejne tak se mluvilo o kasparovi s karpovem a ejhle, ted je považován za best hráče. Lasker vs Capablanca.. Bože.
+0 /-0 | 23.11.2016 21:55

lv

Pilgrim: 1) streamování fotbalu nebo např. baletu a 2) informace o šachových tazích mají zcela jinou povahu, a proto v podstatě i právní režim. Jistě AGON může chránit video ze zápasu, komentář Polgar Judit zachycený na video atd. Problém AGONU je, že lze jen obtížně chránit informace o vývoji partie, což jsou ovšem tahy (konstrukce AGONu stavějící na obchodním tajemství je krajně pochybná; je to asi nejlepší, co můžou zkusit, ale furt slabota; v USA tuším zkoušeli hot news doctrine - viz google - ale ani ta se na to zřejmě nevztahuje), přičemž pro fanouška jsou důležité právě ony a přidaná hodnota videa atd. je malá a každý server si může za pár pětek najmout vlastního moderátora, který ten rozdíl dorovná úplně. Ve fotbale je naopak mezi informacemi o vývoji (např. textový live komentář) a přenosem obrazu a zvuku rozdíl obrovský. 

To ovšem činí velmi obtížným vytvořit si jakýsi monopol na přenos šachových partií. To může být dobré (volný přístup k informacím i pro fanoušky) i problematické (vytváří to strop pro nějaké finanční toky do šachu, ovšem povaha šachu znemožňuje, aby byl sledován masově, takže je to možná jedno).

 

 

+0 /-0 | 23.11.2016 21:47

...

 Souhlas s Maxem, taky nechci sušáka mistrem světa. Kdyby Magnus netvořil tak s Karjakinem neprohraje žádnou partii a uvidíme 12 tupých remíz, protože Karjakonovi je jasný, že je prostě slabší šachista a do zápletek s ním nepůjde. 

+0 /-0 | 23.11.2016 21:46

faust

Dneska bude hodně rád za remízu...

+0 /-0 | 23.11.2016 21:40

xdavx x
Max, to myslíš vazne? Tak to zrusime i Petrosjana, Kasparova... A vůbec, změníme pravidla hry, pescem v zahajeni vždy jen o dva, a kdo si udělá rosadu ztraci pul bodu automaticky. Hrát se pak muze jen kralovsky gambit a černý musí odpovědět fachlbertem. Sicilka pouze otevtena, ale bily musí hrát mora. A damy se nesmí měnit alespoň patnáct tahu. Koncovky budou automaticky remiz, protože jsou nudné.
+0 /-0 | 23.11.2016 21:37

lv

MaX: kdyby stříbro...

+0 /-0 | 23.11.2016 21:34

MaX

tak já doufám, že Magnus zavěsí. Přece nejde takovým stylem vyhrát MS. To jsme si užili s Řekami na ME v Portugalsku. Za půlku nevylezli, ale nakonec brali stříbro. grrr. Hobluj!

+0 /-0 | 23.11.2016 21:24

faust

Jsem zvědavej, jestli dneska půjde na tiskovku, nebo se na to zase vyprdne...

+0 /-0 | 23.11.2016 21:17

sikvel22
Super komentář od Svidlera. Skoro půl hodiny se nic neděje, on mluví obecně o procesu rozhodování atd. Opravdu zajímavé!
+0 /-0 | 23.11.2016 21:09

Pilgrim

Co se týká průběhu zápasu, pak Karjakin je určitě lepší psychologicky. Magnus je evidentně frustrovaný, že ho ještě neporazil..Na rozdíl od ostatních si nemyslím, že Magnus ještě zatlačí..spíš tu vidím riziko, že se zopakuje partie č.8. Mám takový pocit, že proti Karjakinovi je potřeba jiná, specifická příprava..

+0 /-0 | 23.11.2016 21:00

Pilgrim

AGON řeší pouze zisky z autorských práv, nikoliv globální politiku... Je úplně jedno, jakou má vlastnickou strukturu. Neumím si představit, že by někdo streamoval zápasy z Ligy mistrů či hokejové extraligy bez zakoupení licence. Ale buďme rádi, že v USA to soudy vidí jinak... Je spíše na pováženou, že FIDE toto umožnila a zpronevěřila se tím nějakým etickým principům o podpoře a šíření šachu a jeho dobrého vlivu na děti např.! Platil za sledování mistrovství světa v šachu jako divák je naprosto ubohé..

+0 /-0 | 23.11.2016 20:49

Tobi

Velkej fofr, 18 tahů za 15 min. Se s tím nemažou.

+0 /-0 | 23.11.2016 20:16

Honzis_Fiala99
wlk: Nakoniec, aj tak ide o h...o... Doopravdy bych se chtěl mít jako vy, když ten finanční rozdíl, co dostane za zápas vítěz a poražený je podle Vás h...o :-) Můj odhad dnešní partie: Nudná, bezkrevná plichta. Carlsen to černými přes koleno lámat nebude (nechá to na bílé), černými může těžko doufat ve zvrat a musí se navíc vzpamatovat z minulé partie a Karjakin má nahráno. Jinými slovy situace, kdy to snad ani jinak než plichtou dopadnout nemůže, ale třeba budu překvapený.
+0 /-0 | 23.11.2016 20:04

Petr Boleslav

Tak je to jasné, pár vteřin z videa stačilo, Carlsen jde na to, zaklekl a půjde po něm.

+0 /-0 | 23.11.2016 20:02

kyssling

Live : http://www.feed4u.tv/watch/1793183/1/Sergey-Karjakin-Magnus-Carlsen.html

+0 /-0 | 23.11.2016 20:02

HonzaSvatoš

Dávám tak 2/3 na to, že to bude suchařina a "nudná" či nudná remíza, a 1/3 na to, že se Karjakin pokusí Carlsena dorazit, což by pak byla partie na tři výsledky.

+0 /-0 | 23.11.2016 19:53

Tobi

Magnus musí uklidnit rozbouřené vody. Rozdá pár úsměvů, bude hrát klidně, precizně zapůlí a ve zbylých třech se do něj zakousne, co to dá...jenom nevím, zda mu to bude co platné :-(

+0 /-0 | 23.11.2016 19:36

xdavx x
Myslim si, ze magnus bude rozhodnut susit az do holych kralu s tim, ze karju utavi. Karjakin po boji udrzi. No jsem zvedav.
+0 /-0 | 23.11.2016 19:34

Petr Boleslav

Těžko říci, každopádně si to nechci nechat ujít. Ale tipnul bych, že to Carlsen nebude hrotit a Karjakin nebude proti.

+0 /-0 | 23.11.2016 19:21

Magiland

tak co se bude dneska dít ? (myslím čistě na šachovnici) - rychlá remíza, bojovná remíza, Magnus bude hrát lépe a pokusí se vyrovnat ... nebo naopak prohraje znovu a bude prakticky rozhodnuto ??

+0 /-0 | 23.11.2016 19:18

orel

hlavne pouzivejte nicky z posledni doby, vase argumentace bude verohodnejsi

+0 /-0 | 23.11.2016 18:43

xdavx x
Morboj protože je demokratické sluníčko. Blbe, za to myslicí,,si ze sežralo moudrost sveta.
+0 /-0 | 23.11.2016 18:39

orel

to: ZMB´s

Jen chci rozproudit debatu o "kvalite" chatu na nss.cz

 

+0 /-0 | 23.11.2016 18:34

morboj

AGON je osobní majetek Vladimíra Putina, nebo v čem je problém? Spor o autorská práva k šachovým tahům je už hodně starý a nejednoznačný.

A proč jste tak AROGANTNÍ?

+0 /-0 | 23.11.2016 18:29

HonzaSvatoš

@orel: Nějak nechápu, co má mít kauza Agon vs. chess24 společného se studenou válkou. Případně, co s tím mají mít společného nějací "Rusové". Agon prohrál jak u soudu v USA (kde chtěl 4,5 M USD), tak u soudu v Rusku (kde šlo o částku podstatně nižší, 20 M RUR).

+0 /-0 | 23.11.2016 18:23

orel

https://translate.google.cz/

g. toolbar umi i prekladat komplet cele webove stranky

+0 /-0 | 23.11.2016 17:48

doktor

jen neumim dost dobře anglicky, tak se ptám co to má znamenat. ale pokud jsem vas svou otazkou urazil ,tak se omlouvam

+0 /-0 | 23.11.2016 17:44

orel

to doktor

Pokud jste dospely clovek, tak jste troll. Pokud dite, presmerujte (forward) svoji otazku ke svym vrstevnikum.

+0 /-0 | 23.11.2016 17:36

doktor

to orel 16.29. nerozumim tomu, o co tam jde ve zkratce, to je zas nejaka cold war?

+0 /-0 | 23.11.2016 17:05

orel

V Rusku by mohli (pouceni z tohoto pripadu) importovat do svych pravnich norem pojem "verejny zajem"  :-)

+0 /-0 | 23.11.2016 16:32

orel

tak Rusove se snazi na vsech frontach, presne jako za Studene valky

https://chess24.com/en/read/news/us-judge-agrees-with-chess24-on-chess-moves

+0 /-0 | 23.11.2016 16:29

breughel

Pouze příslušník tak hrdého národa jako je ten slovenský, je schopen vysvětlovat Angličanům, jak mají psát své zkratky.hats off

+0 /-0 | 23.11.2016 16:16

P.Braun

9 part.MS

"Sergeji, dnes ti dám šach-mat.."

"Zkus to Magnusi a já uteču z tiskovky.."  cool

+0 /-0 | 23.11.2016 16:11

wlk
Áno Igor, na tento nezabudnuteľný súboj o WC trón som samozrejme zabudol. Kramnik celú prípravu na ten zápas absolvoval na tejto súprave http://www.freakingnews.com/Bathroom-Chess-Pictures--1165.asp záber z prípravy je aj na: http://www.freakingnews.com/Chess-Bathroom-Curtain-Pictures-29120.asp Samotný zápas vyzeral asi takto: http://www.freakingnews.com/World-Chess-Championship-Vladimir-Kramnik-Playing-in-the-Toilet-Pictures-29098.asp A potom takto pózoval na tróne: http://www.freakingnews.com/Vladimir-Kramnik-Sitting-in-a-Toilet-Chess-Piece-Pictures-29116.asp Získal vkusnú trofej http://www.freakingnews.com/Chess-Toilet-Trophy-Pictures-29121.asp Dal si patentovať túto kadibúdku http://www.freakingnews.com/Portable-Chess-Bathroom-Pictures-29107.asp napokon vznikli aj dobové ry(i)tiny http://www.freakingnews.com/Chess-Pictures-29114.asp a Voloďova prezývka Krapnik (Crap=exkrement) Nakoniec aj obľúbená veta na dverách záchodov podnikov IV. a nižšej cenovej skupiny - "Zde každý vezme za své" je alegóriou na začiatok novej šachovej hry. @porcal: Nie, skratku WM sa neoplatí používať, veď by sme prišli o toľko nádherných prvkov dennej (s)potreby. A ešte aj o túto mladú a dynamickú vednú disciplínu http://necyklopedia.wikia.com/wiki/Hajzel
+0 /-0 | 23.11.2016 15:49

Porcal
@wlk Lze použít zkratku WM.
+0 /-0 | 23.11.2016 14:04

Porcal
Vložte obsah
+0 /-0 | 23.11.2016 14:02

igors
Stanko, WC bol predovsetkym zapas Kramnik-Topalov v Eliste 2006 :) Ale mozno mas pravdu, odvtedy sa titulu znovu zmocnila FIDE a ine oznacenie si to nezasluzi...
+0 /-0 | 23.11.2016 13:13

wlk
Vtipmi nešetrím :-). Anglická abeceda viď napr. https://www.englishclub.com/pronunciation/alphabet-saying.htm nemá definované písmeno Ch. Preto má byť skratka World Championship správne WC a nie WCh. Keď môžu tenisti bojovať o šalátovú misu, my šachisti môžeme o záchodovú. Nakoniec, aj tak ide o h...o, zvíťazí ten, kto bude lepšie posúvať drevom po tabuli. A potom si víťaz bude môcť spokojne a nerušene hovieť na tróne.
+0 /-0 | 23.11.2016 12:45

pawel

honzour:

Po anglicku číst zkratku, po anglicku WCenlightened

+0 /-0 | 23.11.2016 12:25

honzour

wlk : "Tí všetci ako vyzývatelia nezvládli priaznivý stav súboja o WC" Bože, to je perla :-) Úplně živě si je představuju jak se rvou ve frontě na WC!

+0 /-0 | 23.11.2016 12:17

Martas
Zlehka to zacina pripominat zapas Capablanca-Aljechin, kde zrejme zvitezila psychika nad ciste sachovymi schopnostmi.
+0 /-0 | 23.11.2016 12:01

wlk
Fantastická partia, fantastický komentár. Nie že by to bola nejaká metodická perla, ale súboj ťažkých váh sa bez šrámov neobíde. Aj naďalej fandím Magnusovi magnificovi, Karjakin však bol v tomto kole lepší. Hladný viking až príliš chcel zjesť nedopečenú kačku a popálil sa. Definitívne K.O. to ešte ani zďaleka nie je. Karjakin je stále na križovatke, môže sa stať nesmrteľným, alebo "len" ďalším Zukertortom, Bronštejnom, Lékóm, Topalovom alebo Geľfandom. Tí všetci ako vyzývatelia nezvládli priaznivý stav súboja o WC. Podobnosť charakterov a vzájomná náklonnosť Magnusa a Cristiana Ronalda nie je žiadnou novinkou. Včera trpeli obaja, Cristianovi to na ihrisku Sportingu, kde futbalovo vyrástol, vôbec nešlo, aj keď veľmi chcel. Jeho frustrácia sa dala krájať. Carlsen prevzal od svojho povahového dvojčaťa aj jeho hviezdne maniere. Ak by bolo na včerajšej tlačovke jazero, asi by sa v ňom kúpal ďalší mikrofón. Očakávam, že ďalšia partia bude slúžiť na vypustenie pary. A potom sa Magnus do toho oprie. Ak trafí vinkel, ani najlepší brankár to nechytí. Ale múr je vysoký a brankár bude v strehu. Ak prekopne, je koniec.
+0 /-0 | 23.11.2016 11:18

martinn
@pse: A jak se alespoň jmenuješ pse? Aby Karjakin a jeho lidi věděli, že mají fanouška, víš?
+0 /-0 | 23.11.2016 11:06

pse
Vložte obsah
+0 /-0 | 22.11.2016 21:43

pse
Fandím Karjakinovi, závěr partie zvládl famózně. Tah 51. .. h5 v takové situaci byl na !!! Držím palce, ať to dotáhne do úspěšného konce.
+0 /-0 | 22.11.2016 21:42

pse
Vložte obsah
+0 /-0 | 22.11.2016 21:36

BM

Otázka je, kolik toho Carlsen po porážce vůbec za ty dvě noci naspí.

+0 /-0 | 22.11.2016 21:27

Porcal
Souhlasím a prosazuji přesvědčení Capjara
+0 /-0 | 22.11.2016 21:02

Honzis_Fiala99

HonzaSvatoš: nebo překvapí a pokusí se naopak sám aktivní hrou zvýšit na 2:0 a tím zápas fakticky rozhodnout? To by asi byla velká chyba od Karjakina jít do zbytečného hazardování. Něco takového zkusil Gelfand v zápase s Anandem a těžce za to zaplatil. Karjakin nemá důvod měnit taktiku, která mu funguje. Podle mne bude hrát dál co hraje.

IM: K Vašemu vzkazu: Domníval jsem se, že NSS sem dal diskuzní vlákno proto, aby zde lidé diskutovali a ne proto, aby sem nikdo nic nenapsal.

+0 /-0 | 22.11.2016 20:59

capjar

Zítra to vypadá - doufám - na pořádný mazec. smiley

     

+0 /-0 | 22.11.2016 20:25

HonzaSvatoš

Na další partii jsem hodně zvědavý. Zůstane Karjakin "zalezlý" a bude vyčkávat na další chybu Carlsena, což se mu zatím skvěle vyplatilo, nebo překvapí a pokusí se naopak sám aktivní hrou zvýšit na 2:0 a tím zápas fakticky rozhodnout? Ta druhá varianta mi nepřijde vyloučená, taková změna stylu hry může být pro Carlsena, který teď musí být psychicky dost dole, extrémně protivná.

+0 /-0 | 22.11.2016 20:21

chromos

Dodatečně děkuju claymesovi (ač si to nepřál) za první čtyři komentované partie v pgn - byl jsem na cestách a pgn v Analyze This je daleko víc mobile friendly. Tím také děkuji nss za okomentované partie.

Jinak držím palce Carlsenovi - v jakémkoliv odvětví mám radši lidi, kteří aktivně o něco bojují, než ty, kdo jen vyčkává na chybu soupeře a pak utrpí vítězství. A že Carlsenovi praskly nervy na tiskovce? Šachy jste si povýšili na sport a k němu patří adrenalin, ne? Takže i tady je mi sympatičtější Carlsen než Karjakin, který spíš vypadá jak nestranný pozorovatel než hráč toužíci po titulu mistra světa.

+0 /-0 | 22.11.2016 19:56

vic

Zde je celý videozáznam partie, včetně livekomentářů Polgárové.

https://www.youtube.com/watch?v=x5uXVGq2cQw

Na závěr je i tiskovka Karjakina s jeho rozborem některých pozic.

+0 /-0 | 22.11.2016 19:07

P.Braun

Pokud bude Magnus Carlsen pokračovat v předvedeném nervačení, prohraje i následující partii a jeho honorář bude čím dál útlejší. Měl by se chlapec už osamostatnit, rozloučit se s tátou a začít konečně žít svůj život. Karjakinovci mají našlápnuto k vítězství.

+0 /-0 | 22.11.2016 18:38

64

Někdy po 4.-5. partii jsem zmínil, že Karjakin je obdivuhodný hráč, který si klidně může dovolit nechat v partii nejsilnějšímu hráči hráči světa fóra nějakých -1.0 až -2.0, a přesto partii neprohraje. Ať se na něj valí jakýkoliv tlak. No, a když Magnusovi takového fóra předem nedá, tak je hned zle...

+0 /-0 | 22.11.2016 18:05

morboj

Mám radost. Myslím, že Karjakin si vítězství zasloužil, už jen proto, jak ho všichni neustále podceňují. Dokonce i jinak objektivní pan Markoš - prý že není nejsilnějším šachistou. Dnes dokázal, že je ! Porazit Mistra světa v tak vypjaté partii může jen ten nejlepší. Aspoň na jeden den. Karjakin mi připomíná Laskera v trochu jiném provedení, ten taky vyhrával "náhodou" a dělal packalské (pasívní) tahy. Šachy jsou BOX INTELEKTŮ.

Jinak chápu Magnuse, ustát takový úder je obtížné, člověk snadno "vyšumí". Ale i tak je na Sergejovi sympatické, že se tak nevzteká. Zbytek zápasu bude jistě ještě dramatický. A přeji Sergejovi, ať ten tlak ustojí. Je sympatický a pro mě bude lepší Mistr světa než ten poněkud velikášský Nor.

+0 /-0 | 22.11.2016 17:51

orel

muj starsi komentar:

31.03.2016 18:53 | orel Pokud bude Karjakin hrat "v duchu" teto partie. http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1805127

https://www.youtube.com/watch?v=I6DYXanEkZg mohl by mit sanci vyhrat. Ackoliv se jedna o "blitz game", je s velkym podivem, ze na teto urovni oba hraci od 31. tahu min. 10x prehledli okamzite vyhravajici Ra1.

+0 /-0 | 22.11.2016 17:24

pawel

Vzkaz pro IM:

Hlavně méně poučování, co kdo má a nemá psát.

Pravidla slušné diskuse, co se nesmí,  jsou tu všem slušným známa. Ostaní povoleno. A doprovodný komentář může být výstižnější od exotů, juniorů99 a dalších než od nicku IM. Nebo snad né?enlightened A kdyby nebyl, každého je právo sem něco napsat a každého je právo toho-kterého číst či nečíst.

+0 /-0 | 22.11.2016 17:11

SchwartzBlack

Chachacha, exotův komentář je geniální, možná by to chtělo ještě upgradovat podobně patetickou hudbou:

https://www.youtube.com/watch?v=LB9lObWclFQ

Ano, probíhá epická bitva, v níž si někteří jedinci zjevně dobrovolně zvolili temnou stranu Síly:

https://www.youtube.com/watch?v=W7muCRio2nQ

+0 /-0 | 22.11.2016 16:37

IM

Vzkaz pro exoty, fialy a jím podobné:  Více respektu, méně slov... více potěšení, méně pitvy ... Za stolem sedí dva vynikající šachisté, mnohé jejich propočty a myšlenky jdou mimo nás, pozápasové emoce k jejich partiím patří. Politiku, osobní bolístky, hrdinské soudy apod. komentáře nechte stranou. Díky prvnímu rezultátu nás čeká parádní podívaná, tak vnímejte krásu šachu a dejte stranou svá ega. Vzkaz pro ostatní: Užijte si finiš obou borců a hezký zážitek! PS: Ďakujem Janko za rozbor partie!

 

+0 /-0 | 22.11.2016 16:03

Bob von Ostrauburg

Honzis_Fiala99 Ano Sergej hraje ustrašeného zanďoura, no a? Slovy Kasparova v zápase o titul jde o to doplavat do cíle, ne přemýšlet o kráse plaveckého stylu. Sergej měl dostatek času na přípravu a na výběr strategie, o které si myslí, že mu dá největší šanci na úspěch. Zvolil si připosrané maximálně bezpečné obranné šachy, a ukazuje se, že zatím udělal dobře. Sergej hraje metodicky, Magnus víc improvizuje, oba měli šance, oba nějaké prošvihli, vyrovnaná sportovní utkání nakonec rozhodují ty nejmenší maličkosti, a možná právě díky víc metodické hře než improvizaci skóroval Sergej první.

 

Fandím Magnusovi, ale vadí mi taková neúcta a shazování Sergeje, jaká tady často zaznívá. Hrál připosraně v kvalifikačním světovém poháru a postoupil, v kandidátech mu nikdo nedával šance, a nejenom že je vyhrál, on i v těch předchozích kandidátech byl až do konce jediným Anandovým konkurentem a měl i tenkrát šanci vyhrát, no a teď v zápase o titul hraje zase "špatně" a zase vede. Ano, Sergej není Magnus, nedrtí ostatní špičkové velmistry rozdílem třídy, nemá vysoké elo, nehraje ani nevyhrává moc turnajů, nemá divácky atraktivní herní styl, on jen dělá to nejdůležitější, o co ve sportu jde - vyhrává, když opravdu o něco jde. Smiřte se s tím všichni, ve sportu rozhoduje kdo vyhrává, ne kdo je sympatický, jinak jakýkoliv sport nemá smysl.

+0 /-0 | 22.11.2016 15:50

SchwartzBlack

Carlsen dal vzpomenout na své chování na mistrovství světa v blickách, kdy se mu, po prohrané partii právě s Karjakinem, přestalo úplně dařit. Beru to podle sebe - s nekorektně se chovajícími hráči jsem nikdy rád nehrál. Fandit mu? Jde mi to čím dál míň.

+0 /-0 | 22.11.2016 15:15

BloodyXmas
Kramnik taky malem prohral zapas s vecnym plichticem Petrem Lekem a posledni partii se zachranil.
+0 /-0 | 22.11.2016 14:57

Karel Troglot
Exot 22.11.2016 09:48 tleskám. Na tento styl nemá ani Ovčáček Čtveráček :-)...
+0 /-0 | 22.11.2016 14:42

Honzis_Fiala99
No vida, typ mi vyšel, že psychologické faktory budou hrát stále větší roli, že se rezultátu dočkáme a přijde i chyba za ??, těch přišlo dokonce více. Potvrzuje to, že úvahy o remízové smrti praktického šachu jsou nesmysly a lidé prostě nejsou stroje. Nicméně jsem stále doufal, že skóruje Carlsen, diktátorské Rusko nemám rád a Carlsen je reprezentant západní Evropy. Bohužel však mistr světa odhalil svou největší slabinu a to špatnou, psychickou odolnost. V první části zápasu bylo hodně znát, že mezi ním a Karjakinem je rozdíl třídy. Karjakin ani v jedné partii nezískal sebemenší náznak převahy ze zahájení a ve střední hře trpěl jako zvíře. Nicméně Carlsen bod nezískal a od páté partie se průběh zápasu začal vyrovnávat. A mladý, pouze 25 letý mistr světa to prostě nervově neustál a jednoznačně se tak projevilo, že zápasy s "předem hroutícím se Anandem" nebyly pro Carlsena dostatečnou průpravou. Byla na něj kladena příliš velká očekávání, média, fanoušci, všichni od něj až příliš čekali, že vyzyvatele rozdrtí, tlačili na něho, aby konečně vyhrál, což u něj vyvolalo pocit, že "musí" a osmou partii tak hrál, jako smyslu zbavený blázen, což naprosto logicky vedlo k porážce. Karjakin nehraje žádné extrémně dobré šachy, ale ustrašeného zanďoura, jenže jeho obranné schopnosti jsou na vyšší úrovni, než ty Anandovi, navíc má psychologickou výhodu v tom, že od něj nikdo nic nečekal, takže "nemusel" a série remíz mu nijak nevadila a Rusovi tak prostě stačilo nedělat nic a počkat až se pyšný mistr světa sám rozmázne o kamennou zeď, kterou si bláhově myslel, že může prorazit tím, že se proti ní rozběhne hlavou. Kasparovovi s jeho obrovskými zkušenostmi se zápasy s Karpovem, by se podle mne něco takového nestalo, jenže 25 letý kluk, co je již mistr světa, zavalený slávou svých fanoušků, takové zkušenosti z těžkých zápasů nemá. Co teď očekávat od zbylých 4 partií? Carlsen to bude mít těžké, ale přesto si myslým, že je to stále lepší šachista, než vyzyvatel, jenže k tomu aby mohl docílit nějakého zvratu, tak si to především musí srovnat ve své hlavě a hlavně až do konce zápasu nečíst žádné články a komentáře, co reportéři a fanoušci o zápase píší, pokud tohle neudělá, tak už nemá šanci, v následující partii spáchá úplnou sebevraždu a bude konec. Scénář však může být i opačný a teď se najednou může paradoxně začít psychicky nervovat Karjakin, jenže ten typ, kterému by se to stalo (jako se to stalo například Gelfandovi) mi Karjakin nepřijde. Jediná šance mistra světa tak je porazit Karjakina čistě tím, že je lepší šachista než on a k tomu potřebuje být nervově v pořádku...
+0 /-0 | 22.11.2016 14:12

doktor

jsou někde ke shlédnutí  nějaké reakce komentátorů??

+0 /-0 | 22.11.2016 13:56

Pavel Ch

Samo, že nemá kašlat na média a na tiskovce být. Ovšem tím paradoxně udělal pro propagaci šachu více. Chytli se toho všude. To je zajímavější pro noviny (úprk z tiskovky) než že Karja vyhrál. Hned také připomenou o kolik se hraje a kolik (10%) zaplatí. Nešachová veřejnost také vícekrát klikne na tyto titulky než že vyzývatel (nějakej Rus) vyhrál.

+0 /-0 | 22.11.2016 13:12

MaX

se nadělá. Tak to hold ve 25ti letech neustál. Hrát někde v suterenu bez diváku je horší úlet :o)

+0 /-0 | 22.11.2016 12:29

64

Tak to je  zatím jasné vítězství pravdy a lásky yeshats offczech flag. Blahopřeji vyzivateli. Jinak na Magnuse bych se pro chování po partii nezlobil. Každý má jinou náturu a někdo se prostě po prohrané partii potřebuje vyvztekat, asi jako když si občas zanadávájí tenisti po zkaženém míčku.

+0 /-0 | 22.11.2016 12:22

kuřimák

Za to že vzal roha z tiskovky, přijde o 10% z výhry. Viz Novinky, článek ve sportu.

exot: yes za patos.smiley

 

+0 /-0 | 22.11.2016 12:20

BloodyXmas
Ja se mu ani nedivim, kdyz uz, tak ma zacit tiskovka hned a ne po tom, co se Karjakin nekde vykeca. Interview muzou davat az po te tiskovce. Minule kdyz MC prohral, tak pak vyhral asi 4 partie v rade :) tak jsem zvedavej. Snad ho to konecne probere. Kazdopadne pokud ztrati titul, tak bude zajimave sledovat dalsi kandidaty a alespon vznikne opravdova rivalita mezi nim a Karjakinem. Ztrata titulu by mohla Carlsena probrat a po slabsim roce, dvou ho zase namotivovat.
+0 /-0 | 22.11.2016 12:20

Lubino

Marki ten komentář je skvělej !!!

+0 /-0 | 22.11.2016 11:36

exot
+0 /-0 | 22.11.2016 11:26

exot

https://twitter.com/Deuphic/status/800856236447137792

Carlsen na tiskovku po zápase sice přišel, ale nevydržel čekat, až začne.

+0 /-0 | 22.11.2016 11:21

faust

Porcal: Evidentně má nervy v kýblu; to video jak na tiskovce mává rukama a pak prchá bylo fakt luxusní... teď ho ale nemůžu nikdy najít, snad ho neodstranili?

+0 /-0 | 22.11.2016 11:16

exot

Pro ty, kdo to včera z nějakého nepochopitelného důvodu prošvihli: https://vk.com/wall-24839153_128887

+0 /-0 | 22.11.2016 11:15

IMEI

Porcal: Přijde mi, že není až tak důležité složení sekundantů jako psychologů...

+0 /-0 | 22.11.2016 11:11

Porcal
faust: proč by se Mistr světa měl složit? Ledaže by měl slabé sekundanty? Škoda že není známo složení jeho teamu.
+0 /-0 | 22.11.2016 11:06

IMEI

Velmi čtivý a srozumitelný komentář. Bolku komentátor k nezaplacení wink

+0 /-0 | 22.11.2016 11:00

EmilV

Opět skvělý komentář, díky!

Někde jsem zahlédl variantu 19...Dg5 20.Jbd6 Jh4 21.Jxb7 Jf3+ 22.gxf3 Vxd1 23.Vxd1 Je5+ 24.Sg2(!) Jxf3+ 25.Kh1 Jxe1 26.Vxe1 jako dobrou možnost bílého. Ale když si to chvíli hraju, tak dáma je mnohem lepší, například 26...b5 27.Jd2 De7 28.Jxc5 Dxc5 29.Sf3 Vd8 30.Vc1 Df5 31.Sd4 e5 32.Vc5 f6 nebo 29.Kg1 b4.

 

+0 /-0 | 22.11.2016 10:31

xdavx x
Luxusní komentář.
+0 /-0 | 22.11.2016 10:30

Magiland

díky za ten rozbor !!! yes

+0 /-0 | 22.11.2016 10:28

faust

exot: To si nemyslím, podle mě se Carlsen složí, zvlášť po té ostudě co udělal na tiskovce. Vůbec bych se nedivil, kdyby zbytek partií odremizoval, nebo zápas pod nějakou záminkou (nemoc) skrečoval. V nejlepším případě dá následující 3 partie za remízu a na výhru to zkusí až v poslední partii, kde bude mít bílé. To je můj tip, ale třeba se pletu...

+0 /-0 | 22.11.2016 10:24

Bob von Ostrauburg

Nenáviděný ruský vyzyvatel se ujal vedení, a to dokonce černými. Tolik k předpovědím místních všehoznalých odborníků, kterak bude Sergej rozdrcen bez nejmenší šance. V těžkém dlouhém zápase rozhodují maličkosti, Magnus dvě velké šance nevyužil, Sergej tu svou ano, jeho celkový přístup je asi méně laxní, výhra byla zasloužená. Fandím Magnusovi, tak doufám, že to ještě otočí, ovšem nejsem fanatický rusofob, abych tvrdil, že Karjakin by si po včerejšku titul mistra světa nezasloužil.

+0 /-0 | 22.11.2016 10:08

martinn
Exot: to je patos, to je patos!
+0 /-0 | 22.11.2016 09:54

exot

Střízlivě vzato, už delší dobu to viselo ve vzduchu a dalo se to čekat.

Génie sráží k zemi jejich pýcha. To je jejich slabina, Achillova pata, která se čas od času projeví. A Magnus byl včera až příliš pyšný. Moc, strašně moc chtěl vyhrát, byl rozhodnutý vyhnout se další remíze v řadě za každou cenu. Kdyby chtěl, mohl jí snadno dosáhnout, a Karjakin by s ní byl spokojený. Mistr světa chtěl ale víc.

Včera mu stál ale v cestě železný voják, produkt obávané ukrajinské šachové školy v Kramatorsku, jemuž je vrtkavá genialita bytostně cizí. Ten, jehož odvaha postavit se síle, která ho po všech stránkách převyšuje, je nesmírná. Hráč, jehož krédem je solidnost, schopnost ustát tlak, pod kterým se všichni ostatní hroutí, který trpělivě čeká na svou šanci, jemuž nevadí remízy bílými ani černými, přesto vždy odhodlán a připraven zabíjet, když k tomu je vhodná příležitost. A včera ta šance přišla, a ne jednou. Poprvé mu ještě vyklouzla z ruky, ale podruhé už Karjakin nezaváhal a tvrdě složil k zemi zdivočelého mistra světa, rozlíceného neschopností zlomit jeho odpor.

Velcí šampioni se vždy vyznačovali jednou důležitou vlastností, která z nich dělá to, čím jsou a kam až se dostali: dovedou vrátit úder, porážka je vybičuje ještě k lepším výkonům, probouzí v nich zuřivost. A Carlsen zuřit bude, tím si buďme jisti. Očekávejme bouři.

Čekají nás ještě čtyři partie. Budou se dít velké věci. První krev však již byla prolita. Není už na co čekat. Není cesty zpět. Není důvod propadat panice. Nechť síla promluví svým spravedlivým hlasem. Konec světa v podobě, jaký jsme ho dosud znali, právě započal.

+0 /-0 | 22.11.2016 09:48