Lekce 12 - Základní kombinační motivy 2

26.03.2011 06:43 | Metodické materiály NŠA

Pokračujeme v lekcích taktiky, na pořadu jsou klíčová témata - dvojí úder a vazba. Dvojí úder je velmi silný kombinační prostředek, začátečník si musí především vypěstovat postřeh pro takové situace. Vazba je rovněž velmi d...

Pokračujeme v lekcích taktiky, na pořadu jsou klíčová témata - dvojí úder a vazba. Dvojí úder je velmi silný kombinační prostředek, začátečník si musí především vypěstovat postřeh pro takové situace. Vazba je rovněž velmi důležitá, protože významně mění ustálené možnosti pohybu figur, a její krátkodobý i dlouhodobý účinek může výrazně změnit situaci na šachovnici.

Lekce 12 - Základní kombinační motivy 2

12.1 Kontrola domácího úkolu

Nemohu se tak docela zbavit pocitu, že jsem to s posledním domácím úkolem trochu přehnal, ale mezi různými schůzemi mi trochu odešla fantazie na vymýšlení jednoduchých úloh. Budu doufat, že byla nápověda dostatečně sugestivní, a přemýšlet, čím některé příliš kontroverzní úlohy do konce cyklu zaměním alespoň v pdf verzi.

DÚ 40 nabízí bílému mat na e8 nebo d8, obě tato pole kryje věž z a8, pole d8 ale ještě chrání černá dáma, e8 je tedy lehčím cílem. Jak odehnat černou věž z a8? Dělá ještě něco tato věž? Ano, kryje kolegyni na a4 před útokem bílé dámy. Tedy vlastně nekryje, po 1.Dxa4! dámu nemůže vzít, to by přišel mat na e8. Černý přijde o věž, to je veliká ztráta obvykle rozhodujíc partii.

DÚ 41 využívá podobný motiv obráceně. 1.Dxc5 Vxc5 2.Vd8+ není mat, černý král má volné pole f7. Když ale bílý tahy otočí, pak 1.Vd8+ je díky dámě hlídající pole f7 téměř mat, černý musí vzít věž 1...Vxd8, a pak bílý sebere dámu 2.Dxc5 a získá rovněž rozhodující materiální převahu.

DÚ 42 se mi rozhodně nepovedl. Myšlenka matu věží na c8 by po nápovědě mohla vzniknout, a útok na obranou věž d8 tahem 1.Dd5+! je pěkný motiv vedoucí k matu příštím tahem. Jenže k matu bez efektních obětí vede i 1.Dg2+ i 1.Va7+ Kb8 2.Dh2+. Tento příklad tedy určitě nebyl dobrý.

Obávám se, že i DÚ 43 klade na začátečníky nepřiměřené nároky. Mat na h8 sice asi objeví, všimnou si, že tomu brání černopolný střelec černého, ale další krok vyžadující pochopení významu bílého střelce b2 dotvářejícího mat po 1.Dh8+ Sxh8 2.Vxh8 do této fáze výuky začátečníků asi nepatří.

DÚ 44 by vyjít mohl. Oblíbená miniatura s matem střelcem z g6 není nepochopitelná. Černá věž pole g6 kryje, ale 1.Dxh5+! ukazuje, že oba maty na diagonále h5-e8 jedna věž nepokryje, 1...Vxh5 2.Sg6 mat je vynucené.

DÚ 45 je rozhodně náročný, i když idea matu na h7 by se zrodit mohla. Toto pole ale kryjí dokonce 2 černé figury najednou. Jak zabít dvě figury jednou ranou vyžaduje hodně fantazie, ale 1.Dxf8+! je opravdu hezký tah, následuje vynucený mat 1...Dxf8 2.Vxh7 mat.

12.2 Dvojí úder

Dvojí úder, nebo jinak řečeno "vidlička", je velice účinná kombinační akce postavená na velmi jednoduchém základu. Každá figura je schopna působit najednou na více polí. Pokud na alespoň dvou těchto polích stojí soupeřovy figury, pak samozřejmě obě figury napadá najednou, současně. V jednom tahu je možno přemístit jen jedinou vlastní figuru (s výjimkou rošády, jak si jistě pamatujete), pak i po soupeřovu tahu jedna z jeho figur zůstane napadena a bude možno ji sebrat. Hned v úvodní ukázce si představíme mistra dvojích úderů.

Diagram 1 - jezdcová velevidlička

Diagram 2 - jezdec v akci




Diagram 1 ukazuje skutečně strašlivý skok bílého jezdce 1.Jd5+. Jezdec tím napadl hned 6 černých figur najednou. Takové kouzlo by teoreticky dokázala ještě dáma, ostatní figury se musí spokojit se skromnějšími možnostmi. Počet figur napadených vidličkou ale není až tak důležitý, jezdec bude v příštím tahu moci stejně sebrat jen jednu z nich. Jestli si však ještě vzpomínáte na kapitolu o útoku, tam bylo řečeno, že proti útoku jezdce existuje méně možností obrany než proti útoku liniových figur. Právě to činí z jezdce velmi účinnou figuru pro dvojí úder. Diagram 2 ukazuje, jakou spoušť dokáže na bojišti vytvořit dobře vycvičený jezdec. Nejdříve si ale musíme uvědomit, že jen zřídka vleze náš soupeř do vidličky dobrovolně. Bývá to většinou z nepozornosti, a i začátečník se to asi brzo odnaučí. Také to pak není kombinace, ale jen odběr darovaného materiálu. Kombinačně lze dvojí úder využít obvykle tak, že soupeře do vidličky zavedete nějakým předběžným manévrem. Na diagramu může bílý sebrat věž na f6 ihned, dá za ni jezdce, nějaký materiál získá a situace na šachovnici se vyrovná. Pokud si ale bílý povšimne "vidličkových" vztahů mezi černými figurami, mohl by objevit skvělý tah 1.Vg8+!! Dává šach nekrytou věží, věž vlastně obětuje, ale donutí tím černého krále vstoupit na velmi nevhodné pole g8. Teprve pak se rozběhne bílý jezdec: 1...Kxg8 2.Jxf6+ Kg7 3.Jxe8+ a ještě 4.Jxc7. Po oběti věže zasadil jezdec postupně 2 vidličky a v konečném součtu sebral 2 černé věže a ještě i střelce. To vše samozřejmě i díky tomu, že černý král neměl dostatek ústupových polí a nemohl vystoupit z vidličkového kolotoče.

Dáma jako nejsilnější figura na šachovnici dokáže také využívat dvojí úder velice účinným způsobem. Díky její pohyblivosti si před ní není jistá žádná soupeřova figura! Velmi často přitom využívá šach, nebo matovou hrozbu. Při této příležitosti znovu zdůrazním důležitou věc. Dávejte si velmi dobrý pozor na všechny své nekryté figury! Nechráněná figura je velmi oblíbeným terčem nejrůznějších kombinačních operací. Dvojí úder je z nich nejobvyklejší, a právě dáma to umí využívat velmi dobře.

Diagram 3 - dáma a šach

Diagram 4 - dáma a mat




Na diagramu 3 nemá černý chráněného střelce na c5. To je výzva pro bílou dámu. A z pole h5 je možno napadnout i černého krále. Obrázek známý z miniaturních partií využije bílý tahem 1.Dh5+, černý musí reagovat na šach a nemá čas zabývat se svým střelcem, který bude v dalším tahu sebrán. Na diagramu 4 černý neopatrně uvolnil diagonálu h1-a8 a vystavil tak riziku svou nechráněnou věž na a8. Bílý si jen musí uvědomit, že jeho střelec současně vytváří nebezpečný tlak na diagonále b1-h7, a skutečnost, že obě zmíněné diagonály se protínají na poli e4, které je dostupné bílé dámě. Pak není těžké najít tah 1.De4!, který vytváří hrozbu matu na h7, a zároveň také napadá černou věž. Mat je víc než věž, černý musí bránit krále a věž musí nechat bílé dámě na pospas.

Věž je sice velmi silná figura, ale její pohyb se pro dvojí údery moc nehodí. Ale nekryté objekty na stejné řadě či sloupci ji velice přitahují. Když na to přijde, dovede si poradit i sama. Umí totiž soupeřovy figury do vidličky zahnat! Často si přitom vypomáhá i šachem.

Diagram 5 - věž s mezišachem

Diagram 6 - věž na různých liniích




Na diagramu 5 hrozí černý nepříjemným matem na h1. Bílá věž se ale jen usmívá, černý střelec není krytý a stojí na linii, která těsně sousedí s linií, na které stojí černý král. Věž si nejdříve postrčí krále na shodnou linii se střelcem a pak inkasuje: 1.Vd8+ Kf7 2.Vd7+ a 3.Vxb7. Diagram 6 ukazuje, jak obtížně utíká pomalý jezdec před útokem věže. Tah 1.Ve8 napadá nekrytého jezdce a současně mu nedovoluje přiblížit se ke zbytku své armády přes pole e7. Skoky Jb6 a Jd6 vedou k rychlé záhubě jezdce prostřednictvím vidličky 2.Ve6+, zbývá tedy jen tah 1...Ja7. To je linie sousedící s postavením černého krále, toho věž využije již známým způsobem: 2.Ve6+ Kg7 3.Ve7+ a jezdce a7 sebere.

Střelec má podobný problém jako věž. Svůj dvojí úder může provést také jen po jedné linii, tentokrát diagonále. I jeho přitahují nekryté objekty na stejné diagonále, a velmi často využívá šach. Jen zřídka si však umí vynutit vidličku sám, obvykle spíše těží ze spolupráce s jinými figurami. Přiblížíme si dva typické případy.

Diagram 7 - střelec na diagonále

Diagram 8 - střelec spolupracuje




Na diagramu 7 černý nějak neopatrně nakládal se svými jezdci a nechal oba nechráněné na stejné diagonále. Takovou pozvánku k tahu 1.Sd5 střelec určitě neodmítne, jednoho koníka slupne. Diagram 8 ukazuje typickou spolupráci střelce s věží. Na diagonále a1-h8 jsou 2 černé figury, jenže černý střelec ji zatím z pole g7 účinně hlídá. Obránce však můžeme zlikvidovat manévrem 1.Vc8+ Ke7 2.Vc7+ Kf6 (Kf8 je stejné) 3.Vxg7+ Kxg7. Černého střelce na diagonále vystřídal černý král, ten ale už diagonálu ani samotné pole e5 nehlídá. Následuje 4.Se5+!, bílý pak sebere věž a v konečné bilanci získá figuru.

Pěšec dovede zasadit velmi účinný dvojí úder. Především proto, že většinou napadá silnější figury a materiální zisk je prakticky zaručen. Poslední dva diagramy této lekce ukazují typické případy.

Diagram 9 - vidlička pěšcem

Diagram 10 - pěšec u pole proměny




Na diagramu 9 by pěšec z pole g4 napadl dvě černé figury, ale černý střelec by ho mohl sebrat, protože pěšec není ničím kryt. Obranu pole g4 ale můžeme zlikvidovat a nahradit střelce figurou, která pole g4 už bránit nebude. Po 1.Vxf5! Jxf5 2.g4 bílý pěšec ještě sebere jednoho z černých jezdců. V našem zjednodušeném diagramu to sice nebude znamenat přímo materiální převahu, ale když si uvědomíme, že na počátku měl černý 3 figury a bílý jen věž a pěšce, tak se touto kombinací materiální převaha černého rozhodně zmenšila. Diagram 10 zachycuje velmi efektní kombinační motiv, který využívá blízkost pole proměny pěšce. Proměna pěšce sama o sobě může být významný kombinační motiv, o tom si ale povíme někdy příště. Zde půjde jen o to uvolnit mu k poli proměny cestu, kterou na poli d7 kontrolují hned dvě černé figury najednou. Stačí však tah 1.Vxe8+! a obrana se hroutí, po 1...Jxe8 2.d7! pěšec jednak napadá jezdce, ale hlavně se hrozí na poli d8 proměnit v dámu. A tomu černý jezdec útěkem z pole e8 zabránit nedokáže. Příkladů na dvojí úder bylo myslím dost, další cvičení přeskočíme, abychom měli po přestávce dost času na další důležité téma.

Přestávka

12.3. Vazba

Vazba je velmi výrazný kombinační prostředek, mnohem složitější než dvojí úder. Především proto, že vazba není pouhým prostředkem k zisku materiálu. Vazba je obecným bojovým prostředkem, který obvykle krátkodobě snižuje bojovou hodnotu figury, která je vazbě podrobena. Dotyčná figura přitom nemusí být sebrána, zůstává na šachovnici a po skončení působení vazby získává zpět veškerou svou dřívější sílu. Příklad je jako obvykle názornější než mnoho slov.

Diagram 11 - absolutní vazba

Diagram 12 - vazba kam se podíváš




Motiv vazby je vždy vystoupení nejméně 3 figur. Jedna figura útočníka, která vazbu provádí, a dvě figury obránce. Jedna z těchto figur je vazbou postižena, ohrožena nebo omezena - této figuře je vazbou ubližováno. A druhá figura obránce, na kterou je vazba prováděna - této figuře by bylo ublíženo, kdy figura vázaná z vazby přesto odešla. Diagram 11 ukazuje jednoduchý případ vazby. Bílá dáma po diagonále a1-h8 "váže" černou věž b2 na černého krále. Vazbu provádí dáma, figurou, která je vazbou postižena, je černá věž. A figurou, na kterou je vazba prováděna, je černý král. Tomuto typu vazby říkáme vazba absolutní - Černá věž vazbu opustit nemůže v žádném případě, protože jí to zakazují pravidla! Vystavila by tím totiž svého krále šachu, a to není dovoleno. Věž je ovšem kryta králem a nic moc jí vlastně nehrozí, protože bílá dáma jí asi brát nebude, na tom bílý materiál jen prodělá. Černý může pokračovat ve hře, jednou se třeba vazby zbaví a jeho věž získá svou původní pohyblivost a plnou bojovou sílu. Třeba po 1.Ka5 Kb1 černý král opustí diagonálu a1-h8, a vazba věže se vypaří, nic již černou věž ve hře neomezuje. Nu dobrá, je tedy vlastně vazba vůbec k něčemu? Zajisté, minimálně na určitou dobu, byť i na jediný tah znehybnila černou věž. Ublížila jí vlastně více, ale to v této pozici nevynikne. Nicméně i znehybnění na 1 tah může útočník úspěšně zúročit. Jen se dobře podívejte, co s pozicí na diagramu 1 udělá takový nenápadný a lenivý tah 1.Dd4! Černý nyní musí provést tah, díky vazbě věže však může stále provést jen jeden jediný 1...Kb1 a přijde z ničeho nic 2.Dd1 mat!

Diagram 12 ukazuje mnohem složitější situaci. Vazeb na něm naleznete více. Bílá věž na f3 je vystavena absolutní vazbě na svého krále od černého střelce na d5. Nemůže se podle pravidel hýbat, to jí ovšem vůbec nebrání v tom, aby sama chytila do absolutní vazby černou věž na e3. Jak vidíte, svázat může figura i soupeřovu figuru stejného druhu. Je ovšem pravda, že v tomto případě černá věž trpí omezením pohybu pouze ve směru sloupce e, nemůže například sebrat hrozivého pěšce e7, mohla by však ve svém dalším tahu sebrat svou mučitelku na f3. Tu ostatně černý v dalším tahu může sebrat i střelcem. Situace na šachovnici je tedy dosti napínavá a klíčovou roli hraje to, kdo je na tahu. Kdyby to byl černý, mohl by klidně sebrat i střelce na g4, pak bílou věž a nakonec i toho nebezpečného pěšce. Když je bílý na tahu, může se z vazby vymanit třeba tahem 1.Kf2, pak černý musí pokračovat 1...Vxf3+ 2.Sxf3 Sf7! 3.Sxc6 Kxb2 a koncovka by měla skončit remízou. Naopak 1...Sxf3? 2.Kxe3! by vedlo k vítězné proměně bílého pěšce v dámu na poli e8. Bílý však má jinou, mnohem lepší možnost, která vychází ze stávajících vazeb a ještě tyto vazby umocní. Dobře si prohlédněte tah 1.Se6!! Opravdu krásný tah, který na šachovnici vytváří již třetí vazbu. Bílý střelec váže černého střelce na černého krále a brání mu v pohybu po diagonále h1-a8. To znamená rozhodující zásah do vztahů na šachovnici. Černý střelce nemůže brát věží kvůli její vazbě od věže z f3, a pokud ho vezme střelcem 1...Sxe6, pak ztratí kontrolu nad pohyblivostí bílé věže, která přestane být vázána na krále, a po 2.Vxe3+ zlikviduje postupně obě černé figury. Z pohledu černého je jediným rozumným řešením ústup krále z obou vazeb tahem 1...Kb2. Potom se však dostane ke slovu nebezpečný bílý pěšec, na kterého už černá věž přes bílého střelce nedosáhne. Tah 2.e8D bílému zajistí rozhodující materiální převahu, černý sice vezme bílou věž střelcem, ale to bude proti dámě málo. Alternativa 2.Sxd5 Vxe7! sice bílému získává také materiální převahu, ale zůstane mu jen jeden pěšec a uplatnění takové převahy by ještě mohlo dělat velké problémy, s dámou to bude rozhodně snazší.

Absolutní vazba je velmi silný typ vazby právě proto, že jde o vazbu na krále. Možnost ohrožení krále významně omezuje možnosti obrany, omezení pohyblivosti vázané figury je téměř úplné, může se pohybovat pouze po linii, po které je vázána - pokud to vůbec umí. Zkuste si připomenout povídání o možnostech obrany před šachem. Obrana představením figury je vlastně dobrovolným vstupem bránící figury do vazby. Teď si ukážeme jiný velmi silný typ vazby - vazbu křížovou.

Diagram 13 - křížová vazba diagonální

Diagram 14 - křížová vazba po sloupci a řadě




Diagram 13 ukazuje situaci, ve které se zdá být černý velmi ohrožen. Jeho král uvízl v obklíčení bílé dámy, ta již potřebuje jen trochu spolupráce od svého střelce. Tah 1.Sg2+ nebude jistě dělat potíže, odpověď 1...Se4 je prakticky vynucena, černý král uhýbat nemůže, představit šachu může černý jen jednu ze svých figur na poli e4, dámy by přece jen bylo trochu škoda. Ale co dál? Výměna střelců na e4 určitě smysl nemá, nepomáhají ani další šachy bílé dámy, černý král prostě uhne. A nějaký vyčkávací tah bílému také moc nepomůže, protože střelec e4 je sice v absolutní vazbě na krále, ale to mu nebrání dalším tahem sebrat bílého střelce na g2. Tak co s tím? Moment, střelec e4 je opravdu v absolutní vazbě, po diagonále b1-h7 se tedy rozhodně pohnout nemůže. Na této diagonále ale kromě střelce stojí i černá dáma. Nedalo by se toho nějak využít? Už jsme blízko, jen to chce nalézt odvahu k tahu 2.Dh7!! To je ono, střelec na e4 se tímto tahem ocitl v křížové vazbě! Po diagonále h1-a8 je vázán na krále, po diagonále b1-h7 je vázán na dámu. Je tedy velmi znehybněn, zároveň je ale napaden dvakrát a bude v dalším tahu na e4 sebrán. Po 2...Kb8 3.Sxe4 má černý napadenou dámu a hrozí mat na b7, tím si černý nepomůže. Jenže pokrýt podruhé střelce na e4 není čím. Černý nemá na výběr, zbývá mu jen tah 2...Sxg2, který sice znamená ztrátu dámy, ale sebere alespoň bílého střelce. Zde to ovšem může výhru bílého jen trochu oddálit.

Diagram 14 vůbec nevypadá pro bílého dobře. Jeho dáma je černou věží přivázána na krále, věž je kryta černou dámou, zdá se, že bílá dáma je odsouzena k zániku. Kdyby černá dáma stála třeba na a4, tak by tomu tak téměř bylo. Zde si však musíme uvědomit, že černá věž sice váže bílou dámu na bílého krále, zároveň je však ona sama ve vazbě od bílé dámy na černou dámu, jakýkoliv pohyb černé věže po sloupci c by znamenal ztrátu dámy na a2. To je vcelku obvyklá situace, to by černému samo o sobě nemuselo tolik vadit, ohrožení bílé dámy je velmi silná hrozba. Jenže ve hře je i černý král, který stojí velmi nešikovně právě na sloupci c, na kterém je pohyblivost černé věže omezena. V předcházejícím diagramu křížová vazba začínala šachem a absolutní vazbou na krále, zde bude pořadí opačné. Vazba černé věže na černou dámu je vazba relativní, tak je nazývána vazba na cokoliv jiného než je král. V takovém případě v pohybu vázané figury nebrání pravidla, ale jen a jen cena (ztráta), kterou hráč zaplatí, pokud svou figurou z takové vazby odejde. Ztráta dámy na a2 by rozhodně byla cena velmi vysoká. Jenže co jiného černému zbývá po strašném tahu 1.Vc1!! Bílá věž se směle vydala na pomoc své dámě, vůbec se nestará o to, že na poli c1 není krytá, na tomto poli ji chrání vazba černé věže na dámu. Bílá věž však lapila černou věž do druhé vazby, tentokrát absolutní vazby na černého krále, a tah 1...Vxe2+ vypadl ze hry, neboť by odkryl šach. Černá věž se opět ocitla v křížové vazbě dvou bílých figur, podruhé není čím pokrýt a nezbývá jí nic jiného než sebrat 1...Vxc1 a odevzdat bílému dámu. Po 2.Dxa2 má ovšem bílý rozhodující převahu.

Relativní vazba je šachistův denní chleba, setkává se s ní během partie mnohokrát. Velmi populárním terčem relativní vazby bývají jezdci, kteří se svým vlastním pohybem proti vazbě moc bránit nedovedou, a na omezování své pohyblivosti jsou dost citliví. Ukážeme si dva praktické příklady.

Diagram 15 - relativní vazba v zahájení

Diagram 16 - kombinace vazeb v zahájení




Diagram 15 ukazuje pozici z typického zahájení partie začínajících šachistů. Obě strany zahájily boj o centrum šachovnice, vyvinuly všechny jezdce, po jednom střelci a stojí před úkolem rozvinout další hru. Typickým nápadem je zde tah 1.Sg5, kterým bílý přiváže černého jezdce na dámu. Omezí tím jeho pohyblivost, zatím se však černému jezdci nic zlého neděje, střelec ho nemá v úmyslu ihned sebrat, z toho by bílý nic zvláštního nevytěžil. Znehybněním jezdce však vytvořil možnost vazbu využít v dalším boji, pokud vazbě černý nebude věnovat patřičnou pozornost. Vážnou chybou by nyní byla rošáda černého, po 1...0-0? by bílý tahem 2.Jd5! svou vazbu zesílil a černý by začal mít vážné problémy. Braní na f6 už totiž vážně hrozí, černý by pak musel dobírat gxf6 a vážně by oslabil pěšcovou ochranu svého krále.

Diagram 16 ukazuje další pozici ze zahájení, které se v partiích začínajících šachistů objevuje dosti často. Černý odvážně pobral bílému centrální pěšce, bílý se nyní bude mstít vazbou černého jezdce na krále tahem 1.Ve1. Černý s tím ve svých plánech ovšem počítal a má připravenou logickou odpověď 1...d5!, kterou kryje svého jezdce, napadá bílého střelce a ještě otevírá svému střelci z c8 cestu do hry - velmi užitečný tah. Bílý nyní musí ukázat určité kombinační schopnosti, má totiž už 2 pěšce méně a nějaké obyčejné tahy mu dobrání materiálu zpět nemusí zaručit. Motivem jeho kombinace je vazba, dokonce několik vazeb najednou. Přijde přechodná oběť střelce 2.Sxd5!! a po 2...Dxd5 ukáže bílý pointu (smysl) kombinace tahem 3.Jc3! To stojí za průzkum. Bílý jezdec sice vstoupil na dvakrát napadené pole c3, ale je tam zcela v bezpečí. Černý jezdec nemůže brát vzhledem k absolutní vazbě na krále, černý pěšec je pro změnu vázán na černou dámu, která by byla vystavena útoku bílé dámy z d1. Černý udělá nejlépe, když svou dámou uhne 3...Da5 a po 4.Jxe4 Se6 bílý svou kombinací jednoho pěšce již získá zpět, pěšec d4 bude dalším cílem jeho útoku. Nic zásadního se zatím v partii nestalo, proběhla jen krátká kombinační šarvátka, jakých bývá v partii mnoho. Motiv vazby je poměrně náročné a rozsáhlé téma, pokračování příště.

Domácí úkol

DÚ 46 - Černý na tahu

DÚ 47 - Bílý na tahu




DÚ 48 - Černý na tahu

DÚ 49 - Bílý na tahu




DÚ 50 - Bílý na tahu

DÚ 51 - Bílý na tahu




Lekce ke stažení:

Ke stažení: Lekce 12 (pdf)

Vznik tohoto materiálu podporují:

2x 6820x Marek Vokáč
Fotogalerie
Komentáře (2) Aktualizovat
30.03.2011 12:57 | Autor neznámý

odkaz upraven na lekci č.12, díky za upozornění

29.03.2011 22:15 | Autor neznámý

V tom formátu PDF je bohužel pořád jen lekce č.11 :-(. Mohu poprosit?